Plussize model op voorkant Cosmopolitan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Re: Plussize model op voorkant Cosmopolitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 15:32

Even terugkomend, zag dat iemand zichzelf erg verdedigde toen ik zei dat ik vaak te horen krijg dat ik 'het ideaalbeeld' voor een vrouw ben. Ik zei niet voor niets dat ik het juist zo vreemd vind als ik dat hoor, omdat het ideaalbeeld in de modellenwereld vaak extreem uiterste is. En dat ben ik niet.
Ik beledig niemand over te dun of te dik zijn.

Probeerde alleen te zeggen dat social media heel veel mensen onzeker maakt en dat het ideaalbeeld vaak heel erg extreem is.

Mij zal het een worst wezen als je dun of dik bent, als je een ieder maar gewoon respecteert. Ik vind het juist zo krom en spijtig om te zien hoe onwijs veel dames hier in de verdediging schieten. :o

Ik doelde er juist op dat niet iedereen hetzelfde is en dat het ideaalbeeld 'gezond' moet zijn. En zoals ik al ei; als je diabetes oploopt bijv is het niet gezond meer. Maar niet altijd kan je er wat aan doen (medicijnen etc) en ik vind mede daardoor dat je niet kan zeggen waar mensen het lezen of horen. Die is te dik en die is te dun. Ook mensen die er geweldig uitzien maar het zelf niet inzien omdat ze zó met die perfecte plaatjes bezig zijn dat ze zichzelf niet mooi vinden.

Bodypositivity vind ik een goed iets, maar je bewust zijn van bijv gevaren die bij dingen zoals overgewicht en ondergewicht komen kijken moeten niet vergeten worden.

NNikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 15:34

Kwam deze tegen en wou het even hier delen:

Afbeelding

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 15:39

Telpeva schreef:
iirrssjjee schreef:
Ik vind dit ook net wat te.... Zij is gewoon echt te dik en dat kan op langetermijn niet goed zijn voor je.
Verder vind ik het bizar dat de modellen vanaf maat 38 al curvy genoemd worden... Vanaf maat 42 ben je plussize.

Vanaf 42 plus size vind ik ook niet vreemd, daar herken ik mij ook wel in. Ik héb broek maat 42, en mijn bmi is 29. Dat IS overgewicht, en een bmi van 30+ noemt men obees, zoiets hoeft toch niet ontkend te worden denk ik? :)

Hangt ook maar vanaf wat je bouw is natuurlijk. Als ik maat 42 zou hebben, zou ik super slank zijn :+ Iemand die 1,60 is en maat 42 is natuurlijk weer heel anders als iemand van 1,85 die dezelfde maat heeft.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 15:49

Ik ben toch ook wel curvy hoor met maat 38/40. Ik kwam vanmorgen deze tegen:

Afbeelding

Moest gelijk aan de discussie in dit topic denken.

Ik blijf erbij dat je niet aan de buitenkant kan zien of beoordelen wat iemands verhaal is. Ik vind overgewicht propageren ook niet goed. Maar hetzelfde geldt voor zomaar mensen veroordelen omdat ze te zwaar/te dun zijn. Het is gewoon niet allemaal zo zwart wit. Was het maar zo simpel dan zouden we allemaal een perfect gewicht hebben.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 15:51

Maanlicht schreef:
Natuurlijk mag je wel eens iets ongezonds kopen. Alleen feit is dat veel dikke mensen ook ongezond/te veel eten. En als ik in de supermarkt 4 keer per week dezelfde man met flink overgewicht zie die zo'n beetje het hele frituurschap in zijn kar gooit, evenals flessen cola, frikadelbroodjes en donuts die vaak ook in de kar liggen. dan geloof ik er niet meer zo in in dat hij elke 4 dagen een feestje heeft, sorry.

Ik heb niet alle reacties verder gelezen, maar dat dikke mensen slechte dingen eten, betekend niet dat ze dat voor hun lol doen? Er zit wel heel wat meer achter oa door depressie, emotionele eters, binge eating etc.. Ze werken niet allemaal zakken chips weg omdat ze het zo fijn en lekker vinden hoor.

Altijd jammer dat mensen zo makkelijk denken, oh joh eet gezonder, wat minder...en dan komt het toch goed? Er zit wel heel wat meer achter. Zo makkelijk is het niet om dat te veranderen.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 01:10

Ianthe schreef:
Maanlicht schreef:
Natuurlijk mag je wel eens iets ongezonds kopen. Alleen feit is dat veel dikke mensen ook ongezond/te veel eten. En als ik in de supermarkt 4 keer per week dezelfde man met flink overgewicht zie die zo'n beetje het hele frituurschap in zijn kar gooit, evenals flessen cola, frikadelbroodjes en donuts die vaak ook in de kar liggen. dan geloof ik er niet meer zo in in dat hij elke 4 dagen een feestje heeft, sorry.

Ik heb niet alle reacties verder gelezen, maar dat dikke mensen slechte dingen eten, betekend niet dat ze dat voor hun lol doen? Er zit wel heel wat meer achter oa door depressie, emotionele eters, binge eating etc.. Ze werken niet allemaal zakken chips weg omdat ze het zo fijn en lekker vinden hoor.

Altijd jammer dat mensen zo makkelijk denken, oh joh eet gezonder, wat minder...en dan komt het toch goed? Er zit wel heel wat meer achter. Zo makkelijk is het niet om dat te veranderen.

Maar dan is het juist zo belangrijk om hulp te zoeken. Net als dat ik het vervelend vind om een dronkaard om 8 uur ‘s ochtends tussen de blikken bier op een bankje te zien hangen, of een junk met een naald in zijn arm. Of een zwangere vrouw met een sigaret in de mond. Het is ongezond en als je er niet mee kan stoppen moet je er hulp bij zoeken. Er wordt zo ontzettend veel aangeboden in Nederland qua hulp en ik vind het schrijdend om mensen zichzelf kapot te zien maken. Dat raakt mij diep. En dat is geen oordeel of verwijt, dat is mijn gevoel.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 02:38

Klopt, maar dat is ook niet voor iedereen zo makkelijk natuurlijk om die stap te zetten, dat is toch wel erg moeilijk om te doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 08:11

En als je de stap gezet hebt ben je niet miraculeus meteen genezen.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 08:47

Yonker schreef:
Emmaa_ schreef:
Ik heb maat 48 en omdat ik lang ben best een normaal postuur. Ja, ik ben dik, dat kan iedereen met een werkend stel ogen heel goed zien en daar draai ik zelf ook niet omheen. Dat komt omdat ik mijn halve leven al verkeerde keuzes maak op het gebied van eten, en eraan is altijd een stuk makkelijker dan eraf. Ik schaam me echter totaal niet voor mijn lichaam. Sterker nog, ik vind mezelf echt prachtig. Natuurlijk heb ik ook dagen dat ik in de spiegel kijk en denk joh, dat buikje, of joh, die bovenbenen, maar je krijgt er bij mij niet in dat mensen met maat 38 nooit op die manier voor de spiegel staan.

De huisarts ziet mij nooit voor kwalen die te maken hebben met mijn gewicht. Ik beweeg meer dan voldoende, houd er een normaal (gezond) eetpatroon op na waarin er genoeg ruimte is voor iets lekkers maar ik zorg dat de basis gezond is. En toch willen mensen, die mij niet kennen en niet weten hoe ik mijn leven lijd, mij vertellen dat ik geen plaats in deze maatschappij verdien omdat ik dik ben. Dat ik meer zou moeten betalen voor mijn zorgverzekering omdat het feit dat ik mijn 'snaaidrang niet onder controle kan krijgen' ervoor zorgt dat ik de zorgkosten voor iedereen omhoog jaag. Mannen vertelden mij letterlijk dat ze altijd al eens seks wouden hebben met een dikkerdje, maar dat ik geen relatiemateriaal was omdat ze niet met me over straat wouden.

Op een gegeven moment komt dat soort zooi je echt de neus uit. Het doet zo ongelofelijk veel met je zelfbeeld als de enige manier waarop jij gerepresenteerd wordt in de media is als de dikke sidekick die leuke grapjes kan maken, of als de enige vrouw die je op de voorpagina van bladen ziet de vrouw is die de hele maatschappij je bijna dwingt om naar op te kijken, maar waarvan je tegelijkertijd weet dat jij er niet zo uit ziet en dat je er ook nooit op een gezonde manier zo uit zou kunnen zien. Dan is dit misschien het opzoeken van een uiterste, maar verdomme wat doet het veel voor vrouwen als ik he.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ik denk dat jij hier echt precies de spijker op zijn kop slaat voor vrouwen die "te dik" zijn.

Echt? Ik ben al jaren veel te zwaar (en ook lang), maar krijg echt zelden rotopmerkingen en de meeste mannen vinden mij gewoon mooi en ze zeggen me nooit dat ze enkel seks willen en geen relatie om die reden. Er is nog nooit iemand begonnen over zorggeld of mijn plaats in de maatschappij. Ik kom van maat 54 en ben nu al een tijdje stabiel op maat 48, dus ik ben wel echt te zwaar. Ik vind het heel rot om te lezen dat er zo omgegaan wordt met mensen die hetzelfde figuur/maat hebben als ik.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 09:10

_San87_ schreef:

Nee, natuurlijk niet. Maar met goede hulp, eventueel zelfs opname, zou het toch minder moeten worden dunkt me.

Nu heb ik het overigens niet over mensen die door medicatie extreem zijn aangekomen, dat is weer een ander verhaal.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 09:15

Maanlicht schreef:
_San87_ schreef:

Nee, natuurlijk niet. Maar met goede hulp, eventueel zelfs opname, zou het toch minder moeten worden dunkt me.

Nu heb ik het overigens niet over mensen die door medicatie extreem zijn aangekomen, dat is weer een ander verhaal.

Het is als met andere psychische aandoeningen. Met ups en downs en het kan ontzettend lang duren.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 09:22

Maanlicht schreef:
_San87_ schreef:

Het punt is dat jij niet kan zien wie wel of niet door medicatie is aangekomen en wie zich wel of niet vol stopt met eten.

En op basis van iemand een keer zien eten weet je het ook nog niet. Als ik uit eten ga honger ik mijzelf de hele dag uit omdat ik anders nauwelijks wat eet. Dan zien mensen mij genieten van een frietje en een stukje vlees en wat groenten maar dat is dan net zoveel als de rest bij ons aan tafel zou eten. Maar toch oordelen mensen: Oh dat dikkerdje zou veel minder moeten eten (terwijl ik een normale portie eet) of: ze zou een salade moeten eten, ze krijgt toch al dagelijks friet binnen. Maar dat ik mijzelf de rest van de dag uitgehongerd heb beseft niemand... En dat ik zelden tot nooit friet eet beseft ook niemand.

Maar toch veroordelen mensen dikke mensen op basis van wat ze zien. Maar alleen op basis daarvan kan je niks zeggen...

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:44

Rivendell schreef:
Plus size op de cover is super, maar dit is extreem.
En dat veel te dikke mensen zeggen "ik vind mezelf mooi zoals ik ben", klinkt voor mij meer als "ik heb geen zin om er wat aan te doen, dus accepteer ik het maar"
Je gaat mij niet vertellen dat je jezelf werkelijk prachtig vindt, als je eruit ziet als een Michelin mannetje.

Wauw zeg, wat een hoop veroordeling in 1 post. Eigenlijk zeg je hier dat vollere mensen niet alleen lui zijn (je zal er wel niks aan doen), maar ook als je als dikker persoon per definitie niet gelukkig met jezelf mag zijn (want als je dik bent, kan je jezelf toch niet mooi vinden?). Ik vind zo veroordelend zijn echt een stuk minder sjiek dan moeite hebben met afvallen.

Ik schrik er hier ook weer van hoe hard, snel en ongefundeerd mensen kunnen oordelen over anderen. Ik denk dat deze cover niet zozeer dik zijn promoot, maar wel gelukkig zijn met je zelf. En daar is in mijn ogen helemaal niks mis mee. Je kan niet zomaar oordelen en dat moet je ook niet willen. Het is niet zo zwart wit. Dik zijn is niet per definitie ongezond, dun zijn niet per definitie gezond. Er speelt veel meer mee. Aanleg, medicatie, etc... je weet het gewoon niet. Ik denk dat niemand voor de lol dik wordt en vrolijk potten mayonaise leegvreet.

Ik vind het best erg dat je als dikker persoon bijna niet uit eten durft te gaan of een frietje kan eten in het openbaar vanwege de veroordelende blikken of de "behulpzame" tips.

@Maanlicht er zijn ook heel dingen die ongezond zijn of stress veroorzaken (ook ongezond voor je lichaam) die je niet direct ziet. Drankgebruik thuis, stress, depressie, burnout, medicatiegebruik. En dat kan allemaal bij iemand die niet zo "openlijk" ongezond is. Denk je dat je met een keertje hulp zoeken meteen alles oplost? Denk je dat die mensen niet worstelen? Het is niet zo makkelijk als jij denkt. Stop zo te oordelen. Dik is niet per definitie ongezond, dun is niet per definitie gezond.

Ik ben zelf ook wat te zwaar en heb daar geen moeite mee. Ik eet relatief gezond, nooit kant en klaar, veel groenten relatief weinig vlees, waar kan groenten uit eigen tuin. We hebben geen frituur, rij 4x p/w paard en snoep gematigd. Mijn vriend snoept veel meer en komt niet aan, ik hoef maar 1x op vakantie te gaan of er zit 3 kilo bij. Ik heb een kantoorbaan dus zit de hele dag op een stoel. Ik zou natuurlijk nooit meer kunnen snoepen, nooit meer uit eten kunnen gaan, nooit meer bier drinken en uitgaan, nooit meer op festival kunenn gaan en op de dagen dat ik niet paardrij keihard een andere sport gaan beoefenen en m'n paard laten staan. Maar eerlijk, heb ik totaal geen zin in en ik denk dat ik dan een heel stuk ongelukkiger ben dan nu.

Heel leuk om te kijken is trouwens Supersize vs Superskinny (zijn heel veel afleveringen op te vinden op YouTube). Hier zie je heel goed dat de "dikkerds" vaak ongezonde eetpatronen hebben maar dat de dunnerds ook zeer ongezond eten en dat dat evengoed gezondheidsrisico's met zich meebrengt.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:45

Dik, dun, groot, klein, donker of wit, rood of bruin, als je maar gelukkig bent en je maar tevreden bent met je eigen lijf, wie ben ik om daarover te oordelen. Ik ben zelf super slank geweest en nu na 2 zwangerschappen overgeleverd aan maat 42 / 44 en ja ik ben nu gewoon te dik met mijn 1.73m en 84 kilo. Ik heb de energie niet meer om harder te gaan sporten en ik weiger te leven als konijn. Geen haar op mijn hoofd om als model in een badpak op de cover te gaan staan. Echter vind ik het model Tess op de cover echt extreem overgewicht hebben en het toonbeeld van een ongezond voorkomen. Fijn dat zij er gelukkig mee is en prima dat zij zo wil leven of wat dan ook, maar op de cover van een toonaangevend blad vind ik gewoon belachelijk. Ik hoop dat ze goede begeleiding krijgt om dit echt extreme overgewicht wat terug kan drinken zodat haar leven wellicht wat makkelijker gaat worden, nu is ze nog jong maar over 20 jaar sleept ze dat gewicht echt niet meer op gezonde gewrichten mee.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 03:30

Persoonlijk vind ik het fijn om ook eens wat afwisselends te zien op een cover. Dat ik haar tof vind om hoe zelfverzekerd ze daar staat, wilt niet zeggen dat ik zelf ook de kilo's eraan wil gaan eten (even als reactie op het stukje rolmodel).

Iedereen mag gezien worden, iedereen is mooi op zijn/haar eigen manier.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 07:40

Wat ik wel frappant vind aan de discussie, is dat er in het verleden meermaals een bekende man met overgewicht op een cover heeft gestaan en de public outrage daarover was dus nul.
Niemand die zegt dat zij het verkeerde voorbeeld geven, dat hun omvang gelijk staat aan een ongezonde leefstijl, dat ze aanzetten tot ongezond gedrag, oid.
Wat maken vrouwen het elkaar en onszelf toch lastig ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 08:03

Mer1980, waarom is het 'gewoon belachelijk' dat zij op de cover van een toonaangevend blad staat?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 08:04

Ik denk meer wat maken mensen het elkaar lastig. Alle vooroordelen, hoe mensen elkaar onderuit halen, hoe mensen elkaar beïnvloeden en onzeker maken, hoe gemeen mensen kunnen zijn. Het lijkt me soms zo fijn om ergens ver weg van de mensheid te zijn, misschien heb ik de verkeerde ervaringen met de meeste mensen maar als iedereen elkaar wat meer zou accepteren zou het leven voor velen al een stuk beter kunnen zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 21:08

Kinke schreef:
Mer1980, waarom is het 'gewoon belachelijk' dat zij op de cover van een toonaangevend blad staat?

Omdat je ongezond niet wil promoten. Net als ongezond dun. Je wilt ook geen extreem mager model op de cover. Rolmodel prima, letterlijk misschien ook nog wel. Maar zodra iemand echt ongezond zwaar of ongezond dun is wil je dat niet promoten.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 22:00

Precies. Een rokend, anorexia of heroine spuitend model wordt ook niet okee gevonden. Dus waarom wel morbide obesitas op een cover...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 09:50

maar waarom moet er dan persen een 'rolmodel' op de cover staan? Een doorsnee van de samenleving is toch ook prima? jong/oud/dik/dun/lelijk/knap/slim/dom, net het gewone leven. Maar misschien ben ik te nuchter, ik zou niet weten wie ik als rolmodel zie.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 09:54

Maar waarom mogen er dan geen rokende mensen meer in advertenties?
Rokers zijn toch óók een deel van de samenleving?

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 09:56

Er is tegenwoordig een hele heisa dat ze geen magere modellen willen. En in Frankrijk is er zelfs een wet dat die ongezond dunne meiden nieteens shows mogen lopen. In andere landen zijn er wetten dat ze modellen niet mogen fotoshoppen naar ongezond dun.. waarom dan wel ongezond dik?

Ik denk dat ze dat een beetje bedoelen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 09:58

Palmera schreef:

Wat mij betreft wel. Zou ook geen sigaret gaan opsteken als ik een paar 'mooie' mensen in een advertentie zie roken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 10:20

Palmera schreef:

Omdat roken dodelijk is, beetje vergelijkbaar met een model die harddrugs spuit. Doen ook zat mensen, evenals dieren kwellen en kinderen slaan. Willen we ook niet in een advertentie zien immers.