Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 00:20

Maar Marije, zonder dit topic te laten verzanden in wel of geen vlees - het eten van die dieren kan zeker wel van ver komen. Tenzij koeien 100% grasgevoederd worden en het land 100% alleen bemest wordt door de koeien die erop lopen, en de kippen alleen restjes eten.
(Dan nog heb je te maken met ammoniak in kippenpoep en methaan in boeren en scheten van koeien, maar soit)

Ik zit trouwens volgens deze test op 1.1 aarde :) En ik heb hem vrij ruim ingevuld. Jeej! :)
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 21-08-18 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 00:22

Magrathea schreef:
Maar Marije, zonder dit topic te laten verzanden in wel of geen vlees - het eten van die dieren kan zeker wel van ver komen. Tenzij koeien 100% grasgevoederd worden en het land 100% alleen bemest wordt door de koeien die erop lopen, en de kippen alleen restjes eten.
(Dan nog heb je te maken met ammoniak in kippenpoep en methaan in boeren en scheten van koeien, maar soit)

Zij zijn volledig zelfvoorzienend qua diervoer. Geen aanvoer van voer of afvoer van mest. Kan omdat het ook een (biologisch) gemengd bedrijf is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 08:59

Stephanie_M schreef:
Janneke2 schreef:
We stevenen af op een fikse ramp - de eerste twee oorlogen vanwege deklimaatverandering zijn al weer bijna vergeten
(Darfur en Syrië - eerst was het vruchtbaar, toen kwam de woestijn en daarna oorlog)
en dan praten over gezeur.... %)

Is dit echt waar jij je dagelijks druk om maakt?
Serieuze vraag, want ik heb al zo veel dingen om me druk om te maken.... Volgens mij hebben wij iets andere levensstandaarden dan de mensen uit die oorlogsgebieden en iets andere ontwikkeling. Dat ik mij niet druk maak om zo’n oorlog.

Druk en druk is twee.

Het menselijk alarmsysteem is niet berekend op zaken die tamelijk abstract zijn omdat het gaat om een 'verre' toekomst.

Zo ben ik in principe iemand die vluchtelingen verwelkomt.

De woestijnen rukken al tientallen jaren op.
Egypte staat al duizenden jaren bekend als 'het geschenk van de Nijl'.
Tel deze 2 dingen op: als de bron van de Nijl droogvalt, zullen 80 miljoen mensen moeten verhuizen.
"Waar ter wereld laat je 80 miljoen mensen...?"
(Dat gaat een vluchtelingencrisis worden waar je U tegen zegt. De Syriërs van 3 jaar terug zijn er 'niet' bij.)

En ik ben oma - ik gun mijn kleinkinderen een mooi leven.
Sowieso vind ik 'de aarde is niet ons eigendom, we hebben haar te leen van toekomstige generaties'.

Natuurlijk zou ik mij ook om duizenden andere dingen 'druk' kunnen maken - maar dat voelt voor mij als 'psychologische afleidingsmanoeuvre'. (Zoals sommige mensen heeel hard poetsen, maar 10 andere belangrijke zaken kompleet ontwijken.)

Fitzroy

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 12:37

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 12:56

Ik vind die test op de vorige pagina niet bepaald een fair beeld geven. Ik word bijvoorbeeld keihard afgerekend omdat ik 145m2 huis heb. Wonen is bij mij een enorme balk. Terwijl ons huis een A+++ huis is, mega goede isolatie. Ruim onder het gemiddelde gasverbruik. Dak vol zonnepanelen. Daar word niet naar gevraagd.

Om gezondheidsredenen kan ik nauwelijks fietsen, het OV is ook een uitdaging (want staan is gewoon te zwaar) maar alsnog zit ik onder de 15.000 per jaar aan km's.

Verder zit ik, op spullen na, overal ver onder het gemiddelde. Spullen zal op termijn ook wel weer afnemen, maar heb nou eenmaal een kindje volop in de groei en een leeshobby waarvoor ik geld uitgeef aan boeken (die overigens ook prima weer door anderen geleend worden, dus is ook weer gedeeld belang).

Wat vliegen betreft: Vakantie doen we niet elk jaar met het vliegtuig, omdat als we vliegen we graag een keer of ver gaan (Japan) of een vriendin opzoeken in Spanje. Al gaan we dat vermoedelijk volgend jaar ook met de auto doen. Dit jaar bijvoorbeeld niet gevlogen, vorig jaar naar Japan geweest, komende jaren gaan we voor privé ook niet vliegen omdat we Europa willen ontdekken.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 13:01

Fitzroy schreef:
Zolang de heer T dit soort zaken gaat doen voel ik me echt niet geroepen om minder te vliegen >;)
https://nos.nl/artikel/2246943-trump-ve ... rales.html

Vaak is dat hele milieugedoe ook een blinde vlek van mensen.

De nieuwe generaties diesel schijnen minder vervuilend te zijn als elektrische auto'. Wat best wel weer logisch is als je bedenkt wat een chemische zooi die accu's zijn om te produceren, maar ook uiteindelijk te verwijderen/vernietigen.
En las ik niet dat de nieuwste vw tiguan of touareg maar liefst 25 km volledig elektrisch kan rijden onder de 50 km per uur? Dat werkt dus niet als je mijn afstanden rijdt. Maar wel leuk om redelijk goedkoop te kunnen aanschaffen.

En wat dacht je van de productie van windmolens en de vervuiling die daarbij komt kijken. Hoe lang zo'n ding moet staan voordat je quit speelt. Alles daarna is pas echt groen. En halen ze dat in bijvoorbeeld de parken in zee, waar ze vol in de weerselementen staan?

Mensen vergeten vaak dat achter veel zaken die de noemer milieu dragen ook gewoon heel veel geld schuilgaat en een paar mensen heel rijk worden om vervolgens nooit meer wat van ze te horen. En die mensen wonen dan niet in een ecologisch hutje met waterstofauto's voor de deur. (Wat ik wel begrijp als je 10.000 dollar krijgt per keer voor je praatje over milieu)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 19:33

Citaat:
En wat dacht je van de productie van windmolens en de vervuiling die daarbij komt kijken. Hoe lang zo'n ding moet staan voordat je quit speelt. Alles daarna is pas echt groen. En halen ze dat in bijvoorbeeld de parken in zee, waar ze vol in de weerselementen staan?

;) ik beleg sinds 1985 in windmolens.
"Hoe lang zo'n ding moet staan" om milieuwinst te genereren?
Drie maanden.
Daarna gaat het ding 'economisch' 15 jaar mee, in praktijk soms langer (want t ding doet braaf wat-ie moet doen) soms komt er op dezelfde plaats een modernere (nieuwe investering en hogere opbrengst.)

Natuurlijk halen de parken op zee dat met gemak: de offshore aanleg is duurder, maar de winst/ opbrengst is hoger: het waait harder en de molens zijn ongecompliceerd hoog.
Citaat:
Mensen vergeten vaak dat achter veel zaken die de noemer milieu dragen ook gewoon heel veel geld schuilgaat en een paar mensen heel rijk worden om vervolgens nooit meer wat van ze te horen.

Zou kunnen, Elon Musk bijvoorbeeld. Niet mijn favoriet.

Ik hoef niet rijk te worden van mijn aandelen windenergie, maar vergeleken met mensen die sparen (lang verhaal, doe ik liever niet) gaat mijn geld goed.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 02:19

juval schreef:
dit gaat verzanden in een topic van 'kijk eens hoe goed ik ben' . weinig zinvol.
Ik ben een voorstander van vliegtax, het kan toch niet zo zijn dat het vliegtuig zo veel goedkoper reizen is dan bijvoorbeeld met de trein?
Als iedereen zich een beetje meer bewust maakt van het milieu en de problemen daarmee is het prima toch, alle beetjes helpen. maar of je nu van alles moet of niet mag, dat staat mensen nou eenmaal snel tegen en dan krijg je oeverloze discussies.
zo van, ik vlieg, maar ik heb geen kinderen. Ik eet geen vlees dus ik mag vliegen... slaat toch nergens op verder. Ieders eigen verantwoordelijkheid.

Je haalt me de woorden uit de mond, het wordt inderdaad een soort opbieden wie beter is.
Ik vlieg wel, niet altijd, naar Oostenrijk ga ik nog steeds liever met de auto, want praktisch en zuinige diesel. (Foei, een diesel.)
Ik eet vlees en ik ga ook gerust op vliegvakantie, al haat ik het vliegen op zich, omdat ik iets met de auto niet kan bereiken.
Dus de slechtste score is voor mij. 8-)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 06:53

Ik ga dit jaar voor de tweede keer op vliegvakantie. Gewoon omdat je er met de auto niet kunt komen. Anders pak ik de auto. Wel carpoolen als het kan. Normaal vlieg ik weinig, vind het vervelend dat je niet mee kunt nemen wat je nodig hebt en ter plekke materiaal duur moet huren.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:07

Interresant topic! Persoonlijk vind ik het al mooi dat er steeds meer mensen bewust worden van de gevolgen van keuzes die ze maken.
Ik ben net terug van een vakantie waarbij we gekozen hadden voor de trein I.p.v. het vliegtuig, was niet helemaal een succes maar we hebben het geprobeerd. Verder ben ik met mijn 5 kinderen natuurlijk weer niet zo milieu bewust bezig, maar gebruik dan weer weinig de auto en let op waar ons eten vandaan komt. En eten meestal plantaardig, al vind ik het concept van die boerderij waar Marijer het over heeft ook echt oké.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:07

Hoe bedoel je - als oma gezegd - 'dat je met 5 kinderen niet zo milieubewust zou zijn'...?

(7 miljard mensen is een stevige opgave voor de planeet, maar het kan wel. Het hangt er maar van af.
En van luitjes die stellen 'dat ze geen kinderen hebben en dus hun gang kunnen gaan' begrijp ik niets.)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:45

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:57

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:28

Ik lees geen argumenten.

Ja, 2 mensen kunnen een grotere ecologische voetafdruk maken dan 1.

Dat kan, maar het hoeft niet.

Verder voel ik veel voor het standpunt van Chief Seattle:""De aarde is niet ons bezit, we hebben haar te leen van toekomstige generaties."

...dus dan is:
"IK heb geen kinderen,
IK mag volop vervuilen en verwoesten"
(oprukkende woestijnen en oorlogen en overstromingen - dat klinkt wat realistischer dan het softe 'klimaatverandering')
...nogal kortzichtig en egoïstisch.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:30

Dan lees jij een ander artikel dan ik. :+
Ik lees hier dat je vervuilender bent met meer dan zonder. Logisch toch? Dat het niet in jouw straatje past kan ik niets aan doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 13:42

Wat een niveau.

Twee mensen consumeren doorgaans meer dan 1 - dat snap ik en dat schreef ik ook.

Waar het mij om gaat is dat meer consumeren niet direct hetzelfde is als de ecologische voetafdruk groter maken.

Daar ga je (snerend) aan voorbij.
Alsof die keuze niet mogelijk zou zijn (...wat wellicht een makkelijke, prettige gedachte is?).

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 16:28

Mensen zijn vervuilers, zet je meer vervuilers op aarde lijkt me dat logisch gezien niet milieubewust. En natuurlijk wordt de ecologische voetafdruk groter.
Ik zet geen kinderen op de wereld nee, maar mij heb je niet horen zeggen dat ik dáárom er op los ga leven, twee Hummers koop en wekelijks naar Londen op en neer ga vliegen. Of gerechtigd ben om het milieu zwaarder te belasten want dat is niet zo.

Ik vlieg 1x per jaar voor vakantie en zolang ik dat kan doen blijft dat ook zeker zo. Dat een ander mij een egoist vind, tja. Moeten ze zelf weten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:16

Ik lees hier anders wel constant "Ik heb geen kinderen dus het is prima wat ik doe" :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:25

....en wat mij betreft is de wereld niet zwart-wit.

Met kids een lage ecologische voetafdruk is 'even nadenken', zo is mijn ervaring - maar het kan.

En gesteld dat iemand vindt dat hij/zij zich "te buiten kan gaan" vanwege het enkele, pure feit van geen kinderen - nee.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:30

Mensen kiezen over het algemeen niet voor een kinderloos bestaan vanuit milieu-overwegingen maar om veel egoïstischer redenen, dus om je als kinderloze (ben ik ook) in dezen nou op de borst te kloppen is een tikje schijnheilig.

Verder eens met Janneke, natuurlijk kun je met kinderen ook je ecologische voetafdruk beperkt houden door bewust te leven.
Ook kun je een bijdrage leveren door je kinderen op te voeden tot milieubewuste mensen met respect en liefde voor moeder aarde.
En wellicht dat die kinderen later wel een belangrijke bijdrage leveren aan technologische innovaties die zorgen voor een schonere en leefbaardere wereld.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:32

Toch is het niet hebben van kinderen wel degelijk beter voor het milieu op deze overbevolkte aardkloot :j

Ik vraag me ook weleens af waarom alles voor iedereen toegankelijk moet zijn.
Vroeger op de basisschool een meisje in de klas wiens vader bankdirecteur was. Zij gingen elk jaar vliegen naar vakantie. Ze was de enige, de rest ging met de auto (al dan niet met caravan) in Nederland of Europa (België, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk. Spanje was al uitzonderlijk.... prijsstunters waren er niet, je vloog met KLM of Neckermann...

Dit jaar heb ik voor het eerst van mijn leven een grote reis gemaakt, en als ik dat nog een keer wil doen, zal ik eerst weer een paar jaar moeten sparen. En dat is helemaal niet erg.....

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:56

Askja schreef:
Mensen kiezen over het algemeen niet voor een kinderloos bestaan vanuit milieu-overwegingen maar om veel egoïstischer redenen, dus om je als kinderloze (ben ik ook) in dezen nou op de borst te kloppen is een tikje schijnheilig.

Verder eens met Janneke, natuurlijk kun je met kinderen ook je ecologische voetafdruk beperkt houden door bewust te leven.
Ook kun je een bijdrage leveren door je kinderen op te voeden tot milieubewuste mensen met respect en liefde voor moeder aarde.
En wellicht dat die kinderen later wel een belangrijke bijdrage leveren aan technologische innovaties die zorgen voor een schonere en leefbaardere wereld.

Dat is ook wel waar we in ons gezin mee bezig zijn en mijn kinderen zijn zeker milieu bewuster dan gemiddeld. Daarbij is mijn oudste als dierwetenschapper indardaad bezig met het zoeken naar oplossingen voor de methaan uitstoot van runderen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:21

LadyMadonna schreef:
Toch is het niet hebben van kinderen wel degelijk beter voor het milieu op deze overbevolkte aardkloot :j

Ik vraag me ook weleens af waarom alles voor iedereen toegankelijk moet zijn.
Vroeger op de basisschool een meisje in de klas wiens vader bankdirecteur was. Zij gingen elk jaar vliegen naar vakantie. Ze was de enige, de rest ging met de auto (al dan niet met caravan) in Nederland of Europa (België, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk. Spanje was al uitzonderlijk.... prijsstunters waren er niet, je vloog met KLM of Neckermann...

Dit jaar heb ik voor het eerst van mijn leven een grote reis gemaakt, en als ik dat nog een keer wil doen, zal ik eerst weer een paar jaar moeten sparen. En dat is helemaal niet erg.....

Nou en of, toen de vice premier de vliegtaks moest verdedigen werd hij nog net niet gelyncht door de pers. "Dus dan kan Jan Modaal straks niet meer met het vliegtuig op vakantie!?!?!?!?!"

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 11:14

Voor degene die bewust niet vliegen met vakantie, houden jullie ook rekening met de boodschappen waar het vandaan komt.
Zat me te bedenken dat veel dingen die ik koop in de winkel hier naartoe gevlogen worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 12:44

Ja, 'natuurlijk' - ik eet de groenten van het seizoen.
En aalbessen zijn heerlijk - maar in de winter aalbessen van het zuidelijk halfrond: 'arreboe'.