Kabinet wil roken op terras verbieden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 10:50

Mars schreef:
veerledec schreef:
Bizar dat mensen anno nu roken nog steeds bagatelliseren en de kop in het zand steken. Kennelijk zijn zwaardere maatregelen als deze dan toch echt nodig.

Mee eens, alle rokers aan de hoogste boom!! :7
Of nog beter: de brandstapel

Nee joh, in een hek op de hoge Veluwe en dan met z'n alle rokertjes gaan kijken(stukje van Harrie Jekkers)

Palmera

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 10:52

Doe dan de OVP. Daar zullen rokers makkelijker sterven. :')

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:05

Het gaat niet om rokers, het gaat om roken in het openbaar. Wie zich daardoor persoonlijk voelt aangesproken, moet daarover misschien eerst eens bij zichzelf te raden gaan.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:21

Men zegt altijd, verbeter de wereld en begin bij je zelf.
Dus negatievelingen!! *\o/* *\o/*

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 11:37

Wat een generalisatie, vooral bij de rokers. De meest vreemde vergelijkingen worden er maar bij gehaald :')
Ik heb helemaal niets tegen rokers. Je moet vooral met je eigen lijf doen wat je zelf wilt. Maar meeroken is gewoon enorm schadelijk. Ik heb zelf nooit gerookt maar omdat mijn ouders rookten heb ik op hele jonge leeftijd (tussen m'n 10e en 12e) ernstige chronische bronchitis ontwikkeld met longschade. Daardoor heb ik al meerdere keren met een dubbele longontsteking in het ziekenhuis gelegen.

Dus ja, ik vind het wegwuiven wel een beetje kwalijk. Jij hebt geen last van mijn niet-roken, maar ik wel van het welroken. Nou kan ik het tegenwoordig best makkelijk omzeilen zodat ik er zo min mogelijk last van heb, maar er mag van de rokerskant ook best meegedacht worden ipv meteen in de aanval te gaan. Er is voor beide kanten wat te zeggen, maar laat elkaar (en elkaars gezondheid) wel in hun waarde.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 12:39

sureido schreef:
Doe nu niet zo lastig sneeuwpop, of wel je houdt je kinderen bij dat ze niet onder mijn tafel gaan lopen. Heb namelijk wanneer ik aan tafel zit en de sigaret aan de kant van de muur of tussen mij en de andere persoon in hou nog nooit gehad dat iemand er tegenaan liep. Vind het knap dat mensen door de tafel kunnen lopen overigens.

Lees jij wel?
Onder de tafel houden van een sigaret heb ik nog nooit gezien en je zal toch af en toe een haal nemen...
Maar de rook onder de tafel blijft ook echt niet onder de tafel hoor :')

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:16

Het is ook nooit goed hé? Kan ook mijn peuk omhooghouden en lekker in je gezicht constant laten waaien. Maar blijkbaar wordt rekening houden met de medemens op het terras ook al niet gewaardeerd.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:23

Ben jij een roker Sureido? Je reageert zo aangevallen :)

Ik heb niks tegen rokers. Sterker nog, met stappen of feestjes rook ik er ook gezellig eentje mee...
Maar mijn moeder... Die is zwaar astmatisch met hyperactieve longen en bronchites en copd... Ja, dat zijn behoorlijk wat longziektes voor 1 persoon met maar twee longen.

Vroeger als wij al uit eten gingen was dat voor 5 uur, want zodra er gerookt werd moesten we naar huis.
Tegenwoordig kunnen we lekker uit eten met zijn allen en daar genieten we ook echt van. Maar op een terrasje zitten is er niet echt bij. Zodra er gerookt wordt kunnen wij weer weg en nee, rook vervliegt niet in de lucht en ja, mijn moeder heeft last van die sigaret...

Mijn moeder heeft zelfs zoveel last dat als ik voorheen bij mijn vriend vandaan kwam (waar thuis gerookt werd) ik mij eerst moest omkleden omdat ze anders een aanval kreeg.

Wat is het probleem nou eigenlijk? Ja dat sigaretje er bij is gezellig, maar jij hebt een keuze... De keuze om te roken of niet te roken... Mijn moeder heeft geen keuze. Waarom is het zo moeilijk om rekening met elkaar te houden?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:25

Cayenne schreef:
Wat een generalisatie, vooral bij de rokers. De meest vreemde vergelijkingen worden er maar bij gehaald :')
Ik heb helemaal niets tegen rokers. Je moet vooral met je eigen lijf doen wat je zelf wilt. Maar meeroken is gewoon enorm schadelijk. Ik heb zelf nooit gerookt maar omdat mijn ouders rookten heb ik op hele jonge leeftijd (tussen m'n 10e en 12e) ernstige chronische bronchitis ontwikkeld met longschade. Daardoor heb ik al meerdere keren met een dubbele longontsteking in het ziekenhuis gelegen.

Dus ja, ik vind het wegwuiven wel een beetje kwalijk. Jij hebt geen last van mijn niet-roken, maar ik wel van het welroken. Nou kan ik het tegenwoordig best makkelijk omzeilen zodat ik er zo min mogelijk last van heb, maar er mag van de rokerskant ook best meegedacht worden ipv meteen in de aanval te gaan. Er is voor beide kanten wat te zeggen, maar laat elkaar (en elkaars gezondheid) wel in hun waarde.

Maar dan neem ik aan dat jouw ouders binnen rookten?
Mijn vader deed dit meestal niet maar we hebben een tijd bij iemand ingewoond waar er wel gewoon binnen vollebak gerookt werd in de veranda. Als ik daar dan achter de laptop zat deden mijn ogen ook verschrikkelijk veel pijn. Ik kan me voorstellen als je constant blootgesteld wordt aan zo'n situatie dat dat slecht voor je is.

Maar hoe vaak ga je in werkelijkheid nu eens een terrasje nemen..? Ik kan me niet voorstellen dat je daardoor iets chronisch gaat ontwikkelen. Als je er natuurlijk al last van hebt is het een pak moeilijker om ermee om te gaan...

En kinderen/mensen die tegen een sigaret aanlopen zijn (meestal) gewoon lomp, zoiets zie je toch echt wel op een terras... Op een fuif ben ik ook wel al eens een paar keer verband door iemand zijn sigaret, ga je echt niet dood van.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:33

Ik ben net als jij een gezelligheidsroker :)

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 15:20

Cayenne schreef:

De meeste rokers hebben er inmiddels geen probleem meer mee dat ze in de horeca niet meer binnen mogen roken...veel cafe's hebben dik geïnvesteerd in speciale rookruimtes, en waar dat niet mogelijk was gaan de rokers gewoon naar buiten. Maar nu moeten de rookruimtes weg omdat niet rokers zich anders gedwongen voelen om daar ook naar binnen te gaan..en buiten mag de roker opeens ook niet meer zijn omdat de niet rokers ook buiten willen zijn dus wat valt er dan nog mee te denken? en hoever moet dat meedenken gaan? want elke maatregel mag blijkbaar alleen maar ten gunste van de niet roker zijn...
De niet rokers beweging heeft maar 1 doel, en dat is het de rokers het leven zo zuur mogelijk te maken!
Begrijp me goed, ik vind het prettig dat er in binnen de horeca niet meer gerookt mag worden, maar ook dat de horeca wel zijn best doet om ook mensen die wel roken gastvrij te ontvangen.
Er wordt wel met de vinger gewezen naar de "asociale" roker, maar op dat gebied, asociaal gedrag, doet de niet roker er niet voor onder.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 15:26

Het doel is niet rokers het leven zuur te maken, het doel is roken te ontmoedigen en de omgeving te beschermen. Een roker is net zo welkom, wordt alleen vriendelijk verzocht zijn vergiftigende gewoonte even niet uit te voeren. Het is geen 'wij' tegen 'zij'.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 15:38

Cayenne schreef:

Nouja, als ik dit topic moet geloven zijn rokers allemaal asociale monsters....

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 16:12

Ik ken weinig ervaringen met sociale rokers. Zeker niet op een terras “ want ik ben buiten”. Buiten stinkt het ook gewoon enorm en is het óók schadelijk.

Ik ben dus voor het verbod op terrassen, ook veel fijner voor personeel wat niet rookt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 16:41

De niet roker krijgt een bepaalde macht. Vandaar dat er nu ook rechtszaken lopen van buren tegen elkaar omdat de roker een sigaret opsteekt op eigen grond.
Ik denk dat die macht te ver gaat. Verder vind ik de opmerkingen naar rokers toe soms ook way out of line.

We hebben hier hetzelfde probleem als bij iedere meerderheidsgroep tegen minderheidsgroep.

Mensen die in een discussie in de meerderheid zijn, gaan hun logica een beetje als de norm zien, als ‘de waarheid’. En durven dan ook al wel eens beweren dat de persoon in de minderheid ‘fout’ is in zijn redenering.
En dat leidt dan weer tot eindeloze discussies. Discussies waarin de persoon in de minderheid op een gegeven moment, lichtjes wanhopig, uitroep: ‘Ja, je hebt gelijk, maar…’. Want ja, de persoon in de meerderheid heeft inderdaad gelijk vanuit zijn of haar logica.

Het wordt nu duidelijk dat er verschillende invalshoeken zijn, én dat beiden voor een stuk gelijk hebben, maar dat de werkelijkheid toch complexer is.

En die werkelijkheid halen we niet onder de tafel vandaan door elkaar de meest rare gedragingen toe te spelen. Of door andere zaken erbij te betrekken die niet met dit onderwerp te maken hebben.

De roker zal ook hierin het onderspit delven. De vraag die eigenlijk nu speelt is: welke ruimte geven we de roker om toch in zijn / haar behoefte te kunnen en mogen voorzien.

Daarnaast heeft iedereen slechte gewoontes, misschien niet tot overlast van een ander, maar ze zijn er wel. Ook ondanks dat er bekend is dat het gevolgen heeft. Dus niet roker maak van de roker geen paria als je zelf suiker, alcohol, vet en andere slechte zaken gebruikt.
En roker laat die kleine kinderen met rust. Wij waren er ooit een. Ze zijn misschien irritant maar hebben niets te maken met de hele discussie die hier gevoerd wordt.

Het enige wat iedereen hier probeert is voor zijn eigen hachje te vechten en men verliest meerdere malen respect door domme opmerkingen wederzijds.

Beter zou het zijn als we hier op Bokt het voor elkaar zouden krijgen een prachtig plan te ontwikkelen waar iedereen mee kan leven.

Ps: bedenk dat we een ding gemeen hebben hier op het topic. We beoefenen allemaal een sport die in de zorg verschrikkelijk veel geld kost en onder de meest gevaarlijke sporten in de topt tien valt. En daar denken we geen van allen over na. Toch ????

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:02

Wat mij betreft is en blijft het beste plan om het vanaf (bijvoorbeeld) iedereen die geboren is in 2010 te verbieden tabak te verkopen en te gebruiken.
Dan krijg je uiteindelijk een rookvrij land zonder dat de rokers die er al zijn gepest hoeven te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:06

Firelight schreef:
Wat mij betreft is en blijft het beste plan om het vanaf (bijvoorbeeld) iedereen die geboren is in 2010 te verbieden tabak te verkopen en te gebruiken.
Dan krijg je uiteindelijk een rookvrij land zonder dat de rokers die er al zijn gepest hoeven te worden.

En dat lijkt mij ook, wat ik eerder genoemd heb, een sterfhuisconstructie. En we zijn daarmee al heel goed op weg.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:14

Ik zie het probleem echt niet. De nieuwe generaties raken niet meer verslaafd en degene die al roken sterven vanzelf uit.
Natuurlijk zullen er altijd weer groepjes komen die het toch gaan gebruiken, net zoals nu ook drugs gebruikt wordt maar dat kan je nooit tegenhouden.

De niet rokers willen het liefste een totaalverbod, dit lijkt mij een goed alternatief.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:15

Vanmiddag op het terras gezeten met een ‘kritische’ blik naar aanleiding van dit topic. Toch zaten er met mijzelf meegeteld continue 6 a 7 rokers. Het was druk dus de ene plek was leeg en de volgende vulde zich al op. Ook mensen die rookte naast gezinnen met kinderen of baby’s. Daar werd voor zo ver als ik kon zien niks van gezegd.

Het lijkt me dus dat als ze dit verbod er echt door duwen het nog redelijke opstand kan opleveren. Ondanks deze ‘rookvrije’ generatie roken er echt nog kei veel mensen!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 17:18

DezeNaam schreef:
Mijn vader deed dit meestal niet maar we hebben een tijd bij iemand ingewoond waar er wel gewoon binnen vollebak gerookt werd in de veranda. Als ik daar dan achter de laptop zat deden mijn ogen ook verschrikkelijk veel pijn. Ik kan me voorstellen als je constant blootgesteld wordt aan zo'n situatie dat dat slecht voor je is.

Maar hoe vaak ga je in werkelijkheid nu eens een terrasje nemen..? Ik kan me niet voorstellen dat je daardoor iets chronisch gaat ontwikkelen. Als je er natuurlijk al last van hebt is het een pak moeilijker om ermee om te gaan...

En kinderen/mensen die tegen een sigaret aanlopen zijn (meestal) gewoon lomp, zoiets zie je toch echt wel op een terras... Op een fuif ben ik ook wel al eens een paar keer verband door iemand zijn sigaret, ga je echt niet dood van.

Ja, dat klopt. Ze rookten binnen en ook in de auto etc. In zo'n kleine ruimte is dat natuurlijk helemaal funest.
Op een terrasje vind ik het niet zo erg dat rokers een sigaretje opsteken, maar het is soms wel heel hinderlijk. Ik snap dat je dat als roker fijn vind en ik gun iedereen een pleziertje. Maar omdat ik ook hyperreactiviteit heb, gaan mijn longen acuut dicht zitten en krijg ik geen lucht. Ik ga dan ook altijd zoveel mogelijk op een hoek van een terras zitten zodat ik in ieder geval niet rondom omgeven ben door rook.
En vaak zitten er meerdere rokers op een terras. Van één roker heb ik niet zoveel last, maar als het er een stuk of 5 zijn is het een ander verhaal. Ik zoek dus vooral kleine terrasjes uit en vermijd grote feestjes etc.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:26

Maureen_M schreef:
Vanmiddag op het terras gezeten met een ‘kritische’ blik naar aanleiding van dit topic. Toch zaten er met mijzelf meegeteld continue 6 a 7 rokers. Het was druk dus de ene plek was leeg en de volgende vulde zich al op. Ook mensen die rookte naast gezinnen met kinderen of baby’s. Daar werd voor zo ver als ik kon zien niks van gezegd.

Het lijkt me dus dat als ze dit verbod er echt door duwen het nog redelijke opstand kan opleveren. Ondanks deze ‘rookvrije’ generatie roken er echt nog kei veel mensen!

Maar dat er niks van gezegd wordt, "zegt toch niks".

Ik heb vanmiddag bij het zwembad ook in de rook gezeten van degene naast mij. Het is niet verboden, dus wat moet ik ervan zeggen?
Op het terras ga ik meestal niet zitten, vanwege de rook. Juist wanneer het heel druk is kun je niet om de rook heen, behalve door er niet te gaan zitten.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:26

Ik zit op het terras op dit moment en naast me zit een roker met een kind die constant een bal aan het hooghouden is tussen alle tafels door. Ik vind dat toch een stuk frustrerender dan de roker naast me.

Daarbij rookt de nieuwe jonge generatie ook gewoon volop. Het is echt niet minder aan het worden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:36

Ik woon hier vlakbij een middelbare school en die rookvrije generatie zie ik niet hoor :? Minimaal een kwart van die leerlingen staat gewoon te paffen.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:41

Cayenne schreef:
DezeNaam schreef:

Ja, dat klopt. Ze rookten binnen en ook in de auto etc. In zo'n kleine ruimte is dat natuurlijk helemaal funest.
Op een terrasje vind ik het niet zo erg dat rokers een sigaretje opsteken, maar het is soms wel heel hinderlijk. Ik snap dat je dat als roker fijn vind en ik gun iedereen een pleziertje. Maar omdat ik ook hyperreactiviteit heb, gaan mijn longen acuut dicht zitten en krijg ik geen lucht. Ik ga dan ook altijd zoveel mogelijk op een hoek van een terras zitten zodat ik in ieder geval niet rondom omgeven ben door rook.
En vaak zitten er meerdere rokers op een terras. Van één roker heb ik niet zoveel last, maar als het er een stuk of 5 zijn is het een ander verhaal. Ik zoek dus vooral kleine terrasjes uit en vermijd grote feestjes etc.

Nuja, op grote feesten binnenroken vind ik ook not done. Alleen ook al enkel omdat de volgende keer je kleren stinken als de pest door al die rook binnen..
Ken helaas wel genoeg fuiven waar binnen roken eigenlijk verboden is maar de eigenaars/personeel het wel toestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:51

Nabster schreef:
Ik ben voor een algeheel tabaksverbod. Het is niet meer van deze tijd.

Gooi er dan ook maar een alcholverbod tegenaan, geloof dat dat nog dodelijker/ongezonder is dan mee roken.