en dan wil hij je geen hand geven....

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:45

DezeNaam schreef:
Celiien schreef:
:roll: ik vraag me echt af of als een orthodox of een boeddhist zo had gereageerd, er net zulke opmerkingen werden gemaakt als afgelopen pagina’s :n

Ik vraag me af waarom je denkt dat de reacties dan anders geweest zouden zijn? Mijn reactie was nog steeds hetzelfde geweest. Mij gaat het niet om welk geloof je hebt, maar omdat hun geloof een bepaalde groep mensen discrimineert. Wat waren de reacties dan geweest als deze man de hand niet had willen schudden van een homoseksuele man, omwille van zijn geloof?

Als een atheïstische man dit niet zou willen doen zou er commentaar op komen, maar als het door je religie 'niet mag' omdat het een 'zonde' is mag er wel een uitzondering gemaakt worden?

En dat er nu gedaan wordt alsof moslims/gelovigen 'beesten' zijn vind ik ook niet oké, maar volgens mij mag er toch wel eens de vraag gesteld worden of het oké is om je religie te gebruiken als een excuus voor deze zaken.
Dat het weer 'niet open-minded' zou zijn is ook weer zo'n dooddoener. Ik heb niks tegen hun religie, maar over hun gedrag mag ik toch wel een oordeel hebben zeker als het mensen benadeelt.

Jouw reactie ja. Maar ik heb het idd over je laatste stukje. En daar val ik wel wel een beetje over. Vragen stellen mag gerust, doe ik ook en zet ook heus mijn vraagtekens bij bepaalde dingen. Maar de dooddoeners als ‘mijn land uit’, ‘ons nederland gaat kapot’ etc (die strekking, niet die letterlijke bewoording) komt mij wel een beetje de strot uitzetten.
We leven nu eenmaal in een multiculturele samenleving. Wie zegt dat deze jongen in kwestie niet gewoon in Nederland geboren is?

Anyways, zoals LM aangaf, er zijn meerdere geloven die dit vinden. Maar over een boeddhist hoor je bijvoorbeeld nooit wat, en als dit gebeurd bij een boeddhist zou niemand het aankaarten. Net als bij de Japanners, die niet een hand geven, maar buigen. Is dat dan ook niet onrespectvol als jij je hand uitsteekt en zij buigen alleen? Sterker nog, hoogwaarschijnlijk dat ze heel geirriteerd worden, aangezien lichamelijk contact tussen ‘vreemden’ absoluut niet wenselijk is bij hun cultuur.
Zij hebben nu eenmaal t gebruik, niks naar vrouwen alleen toe, vrouwen mogen dit ook niet naar mannen toe. Waarom is het dan nu weer discriminatie ? (Echt ik word zo moe van het woord bij dit soort dingen... )

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:48

Het punt is dat deze groep mannen vrouwen niet als mens zien, met een beroep, ideeën en gevoelens, maar alleen als een sexobject. Dat element weegt het zwaarste blijkbaar, en dáárom wil hij een vrouw de hand niet schudden.

Japanners buigen voor mannen en vrouwen. Dat vind ik een groot verschil.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:48

Citaat:
Tja, de andere reden is dat hij als man jou als vrouw verantwoordelijk houdt voor het beheersen van zijn seksuele driften.

In beide gevallen is het een vorm van discriminatie omdat jij een vrouw bent en dus niet gelijk behandeld wordt als een man.

Kul.

Het gaat over het menstruatie taboe.

Dat is toch echt iets anders dan sex...
Citaat:
Citaat:
Daar ben ik het niet mee eens. Onze buurman (moslim) gaf mij geen hand toen wij nieuw in de straat kwamen, uit respect voor mij en mijn vriend/verloofde. Wij vroegen toen uit interesse wat zijn beweegreden was. Hij vindt het ongepast om een vrouw die wellicht bezet is of er wellicht niet om vraagt aan te raken, zei hij. Inderdaad ook omdat een aanraking kan worden gezien als iets seksueels en dat is in zijn ogen respectloos en ongepast. Hij gaf ook aan, dat zijn getrouwde broer geen vrouwen de hand schudt omdat dat weer respectloos kan overkomen naar zijn echtgenote. Wederom met het oog op het seksuele aspect. Als wij erop staan, wil hij zich wel aanpassen zo gaf hij zelf aan, want hij wilde niet onbeleefd zijn. Maar als de beste meneer zich daar niet prettig bij voelt, wie ben ik dan om hem daar om te vragen. Wij hebben elkaar op een andere manier gegroet en daar maken we nu soms nog grapjes over met de buurman :D

Maar dit begrijp ik niet. Ik steek als vrouw mijn hand uit om aangeraakt te worden (namelijk om fe hand te schudden). De beweegreden dat ik dan niet aangeraakt zou willen worden vind ik raar. Verder iedereen zijn ding maar dit is echt een kul redenatie.
Alsof ik om een appel vraag en de groenteboer hem niet verkoopt "omdat ik misschien wel geen fruit van hem wil"
Dat hij mij niet spontaan op de schouder slaat snap ik wel maar mijn hand niet schudden om die reden vind ik gek.

....maar qua cultuur kunnen dit soort dingen er in sluipen.

Maar deze moslemmeneer heeft het zeer nadrukkelijk over respect - niet van 'jij bent vrouw, dus 2e rangs dus hoef ik jou niet te groeten' oid.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:50

Dammie schreef:
Het punt is dat deze groep mannen vrouwen niet als mens zien, met een beroep, ideeën en gevoelens, maar alleen als een sexobject. Dat element weegt het zwaarste blijkbaar, en dáárom wil hij een vrouw de hand niet schudden.

Maar mannen raken vrouwen niet aan, en vrouwen raken mannen niet aan. En dat is niet voor het seksobject, maar voor het respect. Een seksobject wordt het pas als zodra de man in kwestie de hand raakt, zich niet meer kan beheersen en er bovenop springt :roll: en dat wordt er hier van gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Celiien op 30-04-18 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:50

Dammie schreef:

Ik heb moslims op mijn werk en die zien vrouwen echt niet als sexobject hoor.
Ook hebben ze geen problemen met vrouwen die een leidinggevende functie hebben.
Ze zien hun echt wel als mens.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:01

Dammie schreef:

Je kunt ook dingen willen zien, omdat je ze zo wilt zien :roll:

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:03

secricible schreef:
Frummels schreef:

Daar ben ik het niet mee eens. Onze buurman (moslim) gaf mij geen hand toen wij nieuw in de straat kwamen, uit respect voor mij en mijn vriend/verloofde. Wij vroegen toen uit interesse wat zijn beweegreden was. Hij vindt het ongepast om een vrouw die wellicht bezet is of er wellicht niet om vraagt aan te raken, zei hij. Inderdaad ook omdat een aanraking kan worden gezien als iets seksueels en dat is in zijn ogen respectloos en ongepast. Hij gaf ook aan, dat zijn getrouwde broer geen vrouwen de hand schudt omdat dat weer respectloos kan overkomen naar zijn echtgenote. Wederom met het oog op het seksuele aspect. Als wij erop staan, wil hij zich wel aanpassen zo gaf hij zelf aan, want hij wilde niet onbeleefd zijn. Maar als de beste meneer zich daar niet prettig bij voelt, wie ben ik dan om hem daar om te vragen. Wij hebben elkaar op een andere manier gegroet en daar maken we nu soms nog grapjes over met de buurman :D

Maar dit begrijp ik niet. Ik steek als vrouw mijn hand uit om aangeraakt te worden (namelijk om fe hand te schudden). De beweegreden dat ik dan niet aangeraakt zou willen worden vind ik raar. Verder iedereen zijn ding maar dit is echt een kul redenatie.
Alsof ik om een appel vraag en de groenteboer hem niet verkoopt "omdat ik misschien wel geen fruit van hem wil"
Dat hij mij niet spontaan op de schouder slaat snap ik wel maar mijn hand niet schudden om die reden vind ik gek.

Maar dat hoeft toch niet iedereen te begrijpen? Als dat voor die meneer iets is waar hij in gelooft en achter staat, is het toch niet zijn taak om iedereen heel de dag te overtuigen van zijn geloof? Tenslotte zeurt iedereen dan weer dat hij zijn ideeën opdringt, dus t is ook nooit goed. Leven en laten leven.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:24

Nou je hebt een flinke discussie op gang gebracht TS :Y) Ik vind het wel een interessante. Als het echt, écht uit respect is en ik niet het gevoel zou hebben dat iemand mij minderwaardig vindt, dan zou ik het prima vinden. Het zou alleen ‘awkward’ zijn omdat ‘wij’ het niet gewend zijn en even niet weten wat we ermee moeten. Ik snap jouw eerste reactie dan ook zeker heel goed.

Maar als ik dan weer kijk naar de mensen die mij wél netjes een hand hebben gegeven maar waarvan ik voelde dat ze mij niet (genoeg :D) waardeerden, dan vond ik dat eigenlijk ook zeer vervelend. Blijf dan lekker van me af ook 8-)

Nu vind ik sowieso dat hele aanraken altijd niet zo nodig. Misschien was ik in een vorig leven een Japanner :P

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:48

Dammie schreef:

Het bedrijf waar ik werk is Japans, en "onze" Japanners geven gewoon een hand. Alleen onderling buigen ze wel naar elkaar.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:13

Ailill schreef:
Dammie schreef:

Kunnen we het ook wel over homo's hebben want dat is ook een heet hangijzer, gelovigen hebben het niet zo over homo's.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:25

Loretta schreef:
Ailill schreef:

Kunnen we het ook wel over homo's hebben want dat is ook een heet hangijzer, gelovigen hebben het niet zo over homo's.
En je punt is?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:25

Loretta schreef:

Of transgenders, is hier het dorp uit gepest :j

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:30

LadyMadonna schreef:
Loretta schreef:

Ken ik er meer van, volledig kapot gemaakt. Niet eens door strenggelovigen.
Van de week nog 2 homo’s in elkaar geramd toch door een groep jongens?

Ik snap niet helemaal wat je punt hierbij is loretta.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:55

Ailill schreef:
Loretta schreef:

En je punt is?

Mijn punt is heel simpel dat wij met alles maar rekening moeten houden ben je een vrouw moet je je maar aanpassen aan een ideologie. En over homohaat dat is ook iets wat bij de meeste geloven hoort. Waarom zou ik mij aanpassen aan mensen die mij willen discrimineren, daar ga ik liever met een grote boog omheen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:56

LadyMadonna schreef:
Loretta schreef:

Precies dat ja

NathalietjeB

Re: en dan wil hij je geen hand geven....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 22:05

tjah....heel banketstaaf maar je bent hier in nl, en je gedraagd je maar naar nederlandse normen en waardes.

dus gewoon netjes hand geven, zo niet weg dr mee

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 22:05

Ik ben zelf geen moslim, wel (christen)vrouw. Ik vind het altijd wel bijzonder dat we het over respect hebben. Volgens mij bestaat 100% respect niet.
Hij vindt het niet okee om vrouwen een hand te geven. 'Wij' vinden dat hij geen respect toont, maar tegelijkertijd hebben we dus geen respect voor zijn beslissing. We verwachten dus wel respect van hem, maar hebben het zelf niet voor zijn keuze wanneer die anders is. Oftewel, we verwachten respect maar van 1 kant. Moeilijk...

Ik had juist graag bij het gesprek willen zijn, om meer van hem te weten te komen. Ook al wordt het dan uiteindelijk niks.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 22:16

Waarom zijn “onze” normen en waarden meer waard dan de normen en waarden van deze jongen? Het gros van de mensen hier vindt het niet kunnen dat deze jongen een vrouw geen hand geeft omdat mannen en vrouwen in Nederland gelijkwaardig zijn, maar diezelfde mensen vinden ook dat hun normen en waarden meer waard zijn dan normen en waarden die afwijken van de normen en waarden die zij hanteren. Een beetje krom misschien?

Ik had me er absoluut niet druk om gemaakt en zou zijn beweegreden(en) graag aanhoren. Het kan best dat hij door zijn (geloofs)overtuiging niet binnen jullie bedrijfscultuur past, maar ik vind het van weinig respect getuigen om om zoiets niet bij het gesprek aanwezig te willen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 00:13

Dammie schreef:

En dan komen we nu op het volgende punt over dat gros van de bokkers "buitenlanders" kennelijk ook niet als mens zien, maar eerder als beest. Althans, zo wordt er hier over gesproken.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 05:25

Ik zie ieder mens als gelijk. Ongeacht man, vrouw, zwart, blank, dik, dun, etc.

Het doet mij oprecht pijn dat sommige bokkers het zo fanatiek opnemen voor een bevolkingsgroep die blijkbaar al een verschil tussen mannen en vrouwen ziet ( = níet iederéén als gelijk zien en gelijk behandelen) en eigenlijk word ik daar gewoon een beetje bang van.

Nederland veranderd steeds meer in een omgekeerde wereld.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 06:28

Dit topic geeft mij echt een nare smaak in de mond. Dat wij als Nederlanders het geloof van een ander niet willen erkennen omdat het ons vreemd is maakt mij heel verdrietig. Erg bekrompen. Er staat toch nergens dat de man haar niet wilde groeten, hij wilde het alleen niet doen door middel van een hand te geven. Niets respectloos aan.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 06:35

Er zijn wel heel veel (voor)oordelen die hier langskomen. Mijn ervaring met mensen uit 'deze cultuur' is dat ze juist beleefd, trots en respectvol naar hun eigen vrouw en 'andere'vrouwen zijn. Dat je de hand van de vrouw van een ander niet schud uit respect, dan maakt dat niet voor iedere functie geschikt maar dat is dan toch geen onbeleefdheid? Ik moet wel zeggen dat ik veel ervaring heb met mensen uit andere culturen en uit meerdere generaties, maar wel iedereen me de hand schud en in werkniveau, omgang etc als gelijkwaardige ziet.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 06:42

Precies Nessie.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 06:58

Palmera schreef:
Ik zie ieder mens als gelijk. Ongeacht man, vrouw, zwart, blank, dik, dun, etc.

Het doet mij oprecht pijn dat sommige bokkers het zo fanatiek opnemen voor een bevolkingsgroep die blijkbaar al een verschil tussen mannen en vrouwen ziet ( = níet iederéén als gelijk zien en gelijk behandelen) en eigenlijk word ik daar gewoon een beetje bang van.

Nederland veranderd steeds meer in een omgekeerde wereld.

Nogmaals, het geld voor zowel mannen als vrouwen... wat is daar ongelijk aan? Ik kan mezelf wel quoten, maar lees eens mijn berichten terug..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 07:02

Frummels schreef:

+:)+
Als iedereen eens wat meer zou vragen, open staan en zich zou verdiepen in achterliggende redenen van bepaald handelen zou er niet zo'n drama gemaakt hoeven worden.

Mensen vinden het lekker simpel om maar meteen te roeptoeteren en hun oordeel te vellen zonder ergens iets vanaf te weten. Zonde. Vragen staat vrij en kan mooie inzichten en gesprekken opleveren.