To be or not to be: Donor.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zelf geen donor, dan wel of geen organen ontvangen?

Geen donor en indien nodig geen organen ontvangen.
227 (56%)
Geen donor en indien nodig wel organen ontvangen.
178 (43%)

Totaal aantal stemmen: 405

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:50

Voor jezelf hoef je het inderdaad niet te doen :D

En ja, in feite zou het meenemen en/of laten vernietigen van hetgeen je zelf niets meer aan hebt en andermans leven zou kunnen redden of verbeteren best als een egoïstische daad bestempeld mogen worden m.i. :o

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:54

pmarena schreef:
En dat doe ik JUIST omdat we hem NIET opvoeden tot een egoïstisch mens. Dus om hem ervan te weerhouden om datgene te kiezen dat het beste is voor anderen. Ten koste van zijn eigen afscheids- en rouwproces.

Maar hier staat weer dat als je geen donor bent dat je dan niet egoïstisch bent, zou je kunnen lezen als dat je wel egoïstisch bent als je wel donor bent. Denk dat daar de verwarring vandaan komt.

Ik denk dat je, welke keuze je ook maakt, je altijd kiest voor wat jij denkt dat het beste is een dat je die keuze nooit egoïstisch kan noemen.
Laatst bijgewerkt door Polly op 22-02-18 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:59

Als meenemen van je organen de dood in egoïstisch is, hoe egoïstisch is het dan een ander dood te wensen zodat jij kan leven? ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:04

Juut schreef:
Als meenemen van je organen de dood in egoïstisch is, hoe egoïstisch is het dan een ander dood te wensen zodat jij kan leven? ;)

Waar zie jij iemand dood gewenst worden?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:07

Polly schreef:
Juut schreef:

Waar zie jij iemand dood gewenst worden?

Nergens, toch?
Heb het zelfs nog nooit uit de mond van zeer ernstig zieke mensen gehoord :n

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 22:07

Juut schreef:
Meestal doneren ze die organen omdat ze zelf niet lang meer te leven hebben, dus van verder leven is geen sprake.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:09

Shirley schreef:
Nergens, toch?
Heb het zelfs nog nooit uit de mond van zeer ernstig zieke mensen gehoord

Ik zie het ook niet, misschien interpreteer ik het verkeerd

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:45

Wat een gezeur over egoïstisch. Het niveau van de discussie is bedroevend gedaald.
Is het nou echt zo moeilijk om inhoudelijk te discussiëren en van jezelf uit te gaan, in plaats van een ander van egoïsme te beschuldigen?

Caaatje

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 23:23

Ik respecteer iedereen die ervoor kiest om nee te zeggen, dat is hun eigen goed recht. Maar ik hoop dan wel dat dat goed onderbouwd is en verantwoord naar zichzelf toe... Waarom ik dat denk is omdat ik dan automatisch iemand voor mij zie staan die waarschijnlijk net met jouw orgaan het wel had gehaald en nog een lang en gelukkig leven had kunnen hebben. Naar mijn inziens is dat het mooiste wat dood kan brengen, leven. Nu dat dat niet voor iedereen zo is respecteer ik, maar mensen die redenen hebben vanwege gebrek aan educatie en begrip voor het proces (bv zelfdiagnose etc) vind ik zonde. Want met wat inleeswerk zou je mening enorm veranderen.
Bij godsdienstige redenen neem ik aan dat niet geven niet ontvangen is, waar ik ook begrip voor heb, ieders keus zolang deze niet is opgedrongen door omgeving.
Maar ik hoop wel dat iedere NEE goed onderbouwd is want elke NEE zou iemand anders zijn kans op leven kunnen zijn en dat is naar mijn inziens het mooiste wat dood kan brengen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 00:09

Waar ik vooral moeite mee heb is dat sommige het egoïstisch vinden om te kiezen om geen donor te worden.
Ik heb alle respect voor iedereen zijn keuze, wel of geen donor, wel of geen donororganen nemen wanneer nodig. Dat mag iedereen toch zelf weten? Waarom is het egoïstisch om niet te doneren? Waarom mag iemand gewoon weg het niet willen? Daar verlies ik respect. Waarom moet iemand een kei harde reden hebben om met een geheel eigen lichaam te sterven? We zijn toch allemaal baas in eigen lijf?

Als ik argumenten lees zoals 'jij ontneemt dan iemand zijn leven' of 'jij wilt niet een mensenleven redden' vind ik ontzettende dooddoeners. Als ik iemand kan redden van de dood of iig iemand medisch kan ondersteunen dan doe ik dat. We're all human beings. Daar hoef ik niet per se mijn organen voor te doneren als mijn tijd daar is..

Overigens vind ik het goed doordacht om juist een keuze voor wel of niet doneren in te vullen, als je weet dat je nabestaanden het een lastige keuze gaan vinden en er moeite mee hebben. Vooral wanneer het jongere kinderen/broers en zussen zijn vind ik het goed dat je het heft in eigen handen neemt om zo maar te zeggen. Je hebt immers al genoeg aan je hoofd wanneer plots een dierbare overlijd. :(

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 04:11

Volgens mij is er ook niemand die daar moeite mee heeft.
De weerstand komt op berichten van mensen die niet willen doneren omdat ze een signaal naar de overheid willen geven, omdat ze denken dat ze je heel makkelijk hersendood verklaren om te kunnen "oogsten" en omdat hersendood niet zou bestaan en dat er met die term alleen maar gesmeten word om de donor (terwijl ze flink liggen te spartelen) zonder verdoving leeg te halen.
Ik heb nog niet een reactie gelezen die negatief is op mensen die een realistische, bewuste keuze maakt voor een "nee".

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 08:24

Als dat de reden is voor mensen dan heeft toch echt de overheid wat laten liggen in de voorlichting. Goede educatie is toch in de eerste plaats hun verantwoordelijkheid.

Verder vind ik niet dat ik me aan wie dan ook hoef te verantwoorden waarom ik NEE registreer.
(Overigens heb ik daarover wel het één en ander aangegeven in dit topic)
Mensen die "gewoon niet willen" hebben daar uiteraard ook een reden voor, maar hebben misschien geen zin om die aan de grote klok te hangen. Of het is misschien lastig onder woorden te brengen als het meer een gevoelskwestie is.
Waarom moet iemand "een goed onderbouwde reden" (volgens wiens normen?) hebben?

Ik zou graag nogmaals benadrukken dat iemand die niet doneert daarmee niet verantwoordelijk gesteld kan worden voor het leven of de dood van iemand anders.

In hoeverre klopt "ik respecteer ieders mening" als er vervolgens wel een waardeoordeel wordt gehangen aan de achterliggende reden?
Sorry maar ik geloof dat dus niet zo.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 08:51

Heeft de overheid al tijd gehad voor voorlichting?
De wet is erdoor, op datzelfde moment stroomt het hier vol met horror filmpjes en verhaaltjes waar niks van klopt en als je er wat van zegt heb je ineens geen respect.

Ik heb alle respect, ben ik ook meteen duidelijk in geweest, ook als iemand het niet wil zonder reden.

Maar juist omdat medici hier worden neergezet als rovers die zo snel mogelijk willen "oogsten" zijn er ook mensen die beginnen te twijfelen aan hun eigen toestemming. Als je zelf in die onzin wil geloven, prima. Maar ga dat niet als ze waarheid verkondigen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:23

Volgens mij bestaat orgaan donatie al behoorlijk lang, dus ja er was al lang voldoende tijd voor voorlichting.

Mijn opmerking over respect was vooral een reactie op de post van Caaatje (en ook op eerdere berichten)

Mbt je laatste alinea weet ik niet wie je aanspreekt, het slaat in elk geval niet op mij.
Maar de horror verhalen hadden kunnen worden voorkomen, of in elk geval beperkt, door betere voorlichting. En daarvoor is, nogmaals, de overheid de eerst verantwoordelijke.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:38

Ik ben nog steeds benieuwd over welke horror filmpjes en verhaaltjes het nu eigenlijk gaat en wàt daar nu precies niet aan zou kloppen.

Want dat vind ik dan weer respectloos, om zonder verdere uitleg voor de gemiddelde lezer te suggereren (immers er wordt niks specifiek gezegd dus het kan alles wel zijn...) dat alles dat een andere kant van het donorschap wil belichten, verzonnen is ofzo -O-

Wat ik me trouwens ook nog steeds oprecht afvraag, is hoe het met dat narcose / pijnstilling verhaal zit, dat de donor dat niet zou krijgen. Daar hoor je toch ook vrij veel mensen over als reden om een NEE in te vullen omdat ze dat een doodeng idee vinden.

Vorige week heb ik even kort gezocht op wat van de meest voor de hand liggende pro-websites en heb ik daarop eerlijk gezegd geen geruststellend antwoord kunnen vinden...terwijl je toch zou hopen / verwachten dat juist dit een onzinbewering is :=

Overigens goede vraag Shirley! :)

Nu is mijn nee sowieso een nee omdat ik het zelf gewoon echt niet zie zitten om te overlijden tijdens / na een uitname-operatie. Ik wil geen gerommel aan mijn lijf tijdens mijn dood. Ook liever niet bij leven trouwens ;) En nee die keuze heb je niet altijd, maar in het geval van donatie dus wel.

De enige reden waarom ik er nog eens over na zou willen denken is inderdaad wel als het die kleine een (véél) beter gevoel zou geven dan wanneer ik het niet doe. Maar ik denk dat die kans niet zo heel groot is en dat het voor de aard van het beestje belangrijker is als hij het hele proces mee kan maken en af kan sluiten, zonder onnodige onzekerheden achteraf :(:)

Ik denk trouwens ook dat die gevoelens vaak naast elkaar kunnen bestaan. Dat mensen die er een goed gevoel bij hebben als organen verder gaan, toch ook het gemis kunnen voelen van een (in mijn ogen) volwaardig afscheid. Het is dan de vraag wat zwaarder weegt.

Maar zo zullen er ook mensen zijn die juist een knoop in hun maag krijgen van het idee dat die organen verder gaan, en het weer geen probleem vinden om op die manier afscheid te nemen.

Of weer een andere combinatie van gevoelens. Het blijft zo ontzettend persoonlijk en verstand en gevoel en ook niet weten wat je als het echt zo ver is, zal voelen. Erg delicaat allemaal.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:03

Geweldig Pmarena, je staat op elke bladzijde wel en paar keer.
De horrorverhalen zijn soms niet uit Nederland , moeilijk te achterhalen wat dan de waarheid is en wij hebben hier een ander beleid. De film van dokter Smahout is jaren oud (hij is allang overleden), evenals de anderen die ik gezien heb. Heus, het protocol in in de tussentijd wel aangepast. Er is bijvoorbeeld ook een recent filmpje te zien van een arts die vertelt over zijn afdeling, dat de behandelende artsen, nooit dezelfde zijn , als het team wat de organen verwijderd. Ze kijken pas in het donorregister als de patiënt opgegeven is, om dan dat team eventueel te waarschuwen.
De nee campagne die je voert is irritant. Kom met nieuwe vragen, opmerkingen en kijk hoe vaak jij iets vertelt. Jij voert nu de boventoon.

Het is niet de nee van velen waar ik moeite mee heb. Maar het is wel dat er een beeld gecreëerd wordt door sommigen, dat artsen "rovers"zijn. Of ook akelig dat ontvangers misschien een orgaan krijgen wat uit zo'n lichaam gehaald is. Dezelfde mensen hebben het dan of trauma's , maar indien ik gevoelig was voor onzin, had ik allang een trauma gekregen. Ook hebben mensen het over het verlengen van een leven, terwijl het gewoon een strohalm is, die aangereikt wordt. Als je een chemo nodig hebt, of een nieuwe knie, ga je toch meestal ook dat medische traject in? Niet omdat je dat helemaal voor jezelf wil, maar ook om te tonen aan je kinderen of partner dat je er alles aan zal doen, om weer beter te worden? Wat het gerommel aan je lijf betreft. Zat mensen die accepteren dat dood, dood is. Als je dan niets meer met dat lijf kunt, waarom zou je niet een paar anderen een 2e kans geven? Ik heb het relaas van Britt Dekker gehoord, over de plotselinge dood van haar vader en de berusting dat hij dan toch nog een paar mensen geholpen heeft.
De landen om ons heen hebben over het algemeen dezelfde regels al. Dat je automatisch donor bent, tenzij je nee invult. Ja of nee, de keuze blijft er nog steeds. Indien je nee/ja stemt , dan is het niet nodig om anderen te overtuigen van jouw mening. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening.
Niemand vind het erg als je nee stemt, al is de verbazing er soms wel. We denken vaker aan doneren, maar je kan ook zelf aan de beurt zijn...dat heb ik aan de lijve ondervonden. Nee; niet door mijn levenspatroon. Pure pech. Ja, ik heb ook even de spanning gevoeld, zou men wel zijn best doen om me beter te maken, terwijl ik ook een donorcodicil heb. Volmondig kan ik dat met "ja "beantwoorden.
De artsen zijn bevlogen, je beter te maken.
Ik voel me altijd verplicht om mee te doen aan een donor discussie, omdat ik de onwaarheden weg wil schrijven. Nooit wil ik de illusie geven, dat je maar "ja "moet stemmen. Integendeel. Als je je beter voelt door nee te stemmen moet je dat beslist doen. Ik ben blij dat er ook artsen op dit forum zitten. Het is de bedoeling een duidelijk beeld te geven, zodat je kan beslissen met je verstand en niet met je gevoel.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:35

pmarena schreef:
Ik ben nog steeds benieuwd over welke horror filmpjes en verhaaltjes het nu eigenlijk gaat en wàt daar nu precies niet aan zou kloppen.

Want dat vind ik dan weer respectloos, om zonder verdere uitleg voor de gemiddelde lezer te suggereren (immers er wordt niks specifiek gezegd dus het kan alles wel zijn...) dat alles dat een andere kant van het donorschap wil belichten, verzonnen is ofzo -O-

Wat ik me trouwens ook nog steeds oprecht afvraag, is hoe het met dat narcose / pijnstilling verhaal zit, dat de donor dat niet zou krijgen. Daar hoor je toch ook vrij veel mensen over als reden om een NEE in te vullen omdat ze dat een doodeng idee vinden.

Vorige week heb ik even kort gezocht op wat van de meest voor de hand liggende pro-websites en heb ik daarop eerlijk gezegd geen geruststellend antwoord kunnen vinden...terwijl je toch zou hopen / verwachten dat juist dit een onzinbewering is :=

Overigens goede vraag Shirley! :)

Nu is mijn nee sowieso een nee omdat ik het zelf gewoon echt niet zie zitten om te overlijden tijdens / na een uitname-operatie. Ik wil geen gerommel aan mijn lijf tijdens mijn dood. Ook liever niet bij leven trouwens ;) En nee die keuze heb je niet altijd, maar in het geval van donatie dus wel.

Helemaal mee eens. ik heb ook nee gestemd. niet omdat ik tegen doneren ben maar wel op de manier waarop. Ook ik vindt het een doodeng idee en de andere reden voor mij is dat IK persoonlijk, hersendood niet dood vindt. en zo denken met mij er meerderen over. ten eerste geloof ik nog steeds niet dat hersendood echt dood is. en dan kunnen ze met allerlei wetenschappelijke verhalen en testen komen dat het echt zo is.. er is nog zo verschrikkelijk veel wat ze van de hersenen nog niet weten... er zijn al zoveel wetenschappelijke onderzoeken geweest die later toch net iets anders bleken te liggen dus dat zou ook zomaar eens met hersenen kunnen zijn. NIEMAND!! weet nog steeds voor 100% hoe het werkelijk met hersenen zit. dus ja, het zou zomaar kunnen zijn dat mensen die donoren en hersendood verklaard zijn, WEL nog dingen kunnen voelen. wel apart he, dat er verhalen bekend zijn dat er bij donaties hartslagene n bloeddruk omhoog gaan terwijl er geopereerd wordt.
ik vindt het ook heel erg naief dan mensen alles van de overheid en pro/donor sites geloven. ERG naief...
denk je nu werkelijk dat die in alles open en eerlijk zijn?? echt niet hoor.
EN ja, de term hersendood is alleen maar in het leven geroepen om legaal organen uit te kunnen nemen. dit is nu eenmaal een gegeven die vast ligt.
tijdens mn opleiding kregen we les in pathologie en zelfs deze docenten waren tegen donatie tijdens hersendood om bovenstaande. zelfs hun geloofden er in dat we nog zoveel van de hersenen konden leren en dat er nog zoveel niet ontdekt was. lijkt me ook een verschrikkelijk idee wanneer je er bij een familie lid organen geoogst zijn en dat later uit onderzoeken blijkt dat die personen tijdens de uitname WEL nog dingen voelen....
ook een reden voor veel mensen om niet te doneren, er wordt geen pijnstilling gegeven.

volgende reden: voor mij voelt dood pas als iemand van de machines af is gehaald en niet meer ademt. kan me niet schelen of die machines diegene nog in leven houdt of niet. zolang iemand warm is en ademt (ja, misschien door machines) dan leeft diegene voor mij nog). ik zou het een verschrikkelijk idee vinden dat ik diegene dan dus, voor mijn gevoel, levend naar de OK zie gaan en dood en koud terug krijg. waarschijnlijk nog eens met een ander uiterlijk. en ja, dat kan zeker. kindje van een collega van me was een paar maanden oud en kwam te overlijden. die heeft dit mee gemaakt en die vondt het verschrikkelijk! en heeft er ook achteraf gezien spijt van en een waar trauma aan opgelopen. alleen het idee al dat haar kindje warm de Ok in ging en daar dr laatste adem uitgeblazen heeft terwijl papa en mama daar niet bij waren. en daarna kregen ze hun kindje terug met een ander uiterlijk. veel organen uitgenomen en die ruimte wordt vervolgens opgevuld wat totaal niet meer leek op het kindje wat ze lieten gaan. iets waar ze wel voor gewaarschuwd waren maar op dat moment niet goed beseft hadden. enige troost die ze hadden was het feit dat er een aantal kinderen gered waren. maar verder??

en zo sta ik er ook in. ik wil dat mijn familie gewoon afscheid van mij kunnen nemen en dat ik bij hersendood in HUN bijzijn mijn laatste adem uitblaas.
hetzelfde met mijn kinderen. ik hoop het nooit mee te hoeven maken maar geen haar op mn hoofd die eraan denkt om ze tijdens het sterven alleen te laten. mochten ze van de machines afgehaald moeten worden dan is dat in MIJN bijzijn en dan blazen ze in MIJN armen hun laatste adem uit. en niet op een operatie tafel....
de pro donors: zouden jullie dit werkelijk over jullie hart kunnen krijgen? dat je kindje zn laatste adem op de ok uitblaast? zonder jou in de buurt? Ik kan me dat werkelijk niet voorstellen :n

en heel apart, deze donor discussie is ook bezig op een kindersite. ook veel pro-donors die hersendood gewoon dood vonden. die het belachelijk vonden dat mensen zoals ik het niet zagen zitten om warm de OK op te gaan en daar de laatste adem uit te blazen. was onzin want je was toch al dood...
daar is ook de vraag gesteld: wat zou je dan doen als het je kind was. zou je die dan op de OK zn laatste adem uit laten blazen? afscheid nemen wanneer het nog warm is? en praktisch iedereen die antwoorde dat ze dat niet wisten of waarschijnlijk niet toelieten. heel apart. zo ervan overtuigd dat hersendood echt dood is, mensen met andere ideeen erop afkraken maar dan zelf niet kunnen beslissen.
Laatst bijgewerkt door Tieme op 23-02-18 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:38

Ik verbaas me de afgelopen pagina’s over de lelijke kant die de discussie opgegaan is. Als je geen organen af wil staan na je dood mag je bestempeld worden als egoïst, maar is het hele leven an sich niet een aaneenschakeling van egoïstische daden en keuzes? Er wordt verbaasd gereageerd op het feit dat men ‘propagandeert’ tégen orgaandonatie, maar waarom zou dat minder normaal zijn dan propaganderen vóór het orgaandoneren?

‘Niemand vind het erg als je niet doneert’... Ik wil dat heel graag geloven, maar dat gevoel krijg ik vanuit de verschillende reacties en de lopende topics nou niet bepaald :=

Zo las ik vorige week oid een verhaal/verdrietige schreeuw van een gezin met jonge kinderen en een tweejarig kindje wat door het ontbreken van een donorhart overleden is. Dan kijk ik naar mijn eigen zoontje, die ook 2 is, en dan breekt m’n hart, want ik heb geen idee hoe deze mensen zich moeten voelen en ben dan ook enorm dankbaar dat ons mannetje een gezond hart is gegund. Maar daarna komt direct de oproep; of iedereen zich alsjeblieft kan registreren als donor omdat dit voorkomen had kunnen worden. En hoewel ik me zó goed voor kan stellen dat je je zo intens verslagen voelt, begrijp ik niet dat je dat dan kan vragen van een andere ouder. Althans, ik kan me zomaar voorstellen dat je niet een volledig volgroeid hart in het lijf van een tweejarige kunt stoppen.

Als we het dan toch over propaganderen hebben; waarom ‘mag’ het tegengeluid niet, maar het geluid van de voorstanders wel?

Ik heb een nee geregistreerd, overigens voor deze wetwijziging al. Ik weet dat ik er verder niets meer van meemaak, maar het is puur mijn gevoel. Ik kan er niet exact de vinger op leggen, maar er is een gevoel van binnen wat zegt; niet doen. Als ik altijd naar m’n onderbuikgevoel luister, zou het raar zijn om dat nu niet te doen.

Hier is het dus puur gevoelsmatig dat ik een nee heb laten registreren. En dat geld ook voor m’n zoontje. Mocht er iets gebeuren, dan wil ik dat hij ook intact blijft. Puur voor mijn eigen gevoel.

Egoïstisch? Ongetwijfeld. Maar zolang mijn lijf van mij is (en dat is het, of ik nou leef of dood ben) ben ík de baas.

Overigens heb ik wel enorm veel respect voor degenen die wél de keus maken om zichzelf als donor te registreren, het enige wat ik verwacht is dan dezelfde vorm van respect voor de keuze om níet te doneren terug. Je hoeft het niet te begrijpen, maar we hoeven elkaar ook geen egoïsten te noemen.

Overigens ben ik wel voorstander van doneren bij leven (bloed, plasma, stamcellen), alleen kom ik daar niet voor in aanmerking omdat ik 1 kilo onder het minimum gewicht zit. Daar mogen ze imo wel wat beter naar kijken en dát beleid misschien ook eens aanpakken.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:20

Gast3289, begrijp jij eerlijk waar niet dat die ouders die oproep doen? Dàt vind ik dan weer onbegrijpelijk. Hun kind had gered kunnen worden met een donorhart, met het hart van iemand die het niet meer nodig had. Duidelijker kan het belang van orgaandonatie niet aangegeven worden. Deze mensen zeggen overigens nergens dat ze de keuze van mensen die geen donor willen zijn, niet respecteren.

Persoonlijk vind ik de lelijke kant van deze discussie juist de stemmingmakerij en angstzaaierij door een klein maar blijkbaar zeer fanatiek deel van de nee-stemmers.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:30

Ersina schreef:
Geweldig Pmarena, je staat op elke bladzijde wel en paar keer.
De horrorverhalen zijn soms niet uit Nederland , moeilijk te achterhalen wat dan de waarheid is en wij hebben hier een ander beleid. De film van dokter Smahout is jaren oud (hij is allang overleden), evenals de anderen die ik gezien heb. Heus, het protocol in in de tussentijd wel aangepast. Er is bijvoorbeeld ook een recent filmpje te zien van een arts die vertelt over zijn afdeling, dat de behandelende artsen, nooit dezelfde zijn , als het team wat de organen verwijderd. Ze kijken pas in het donorregister als de patiënt opgegeven is, om dan dat team eventueel te waarschuwen.
De nee campagne die je voert is irritant. Kom met nieuwe vragen, opmerkingen en kijk hoe vaak jij iets vertelt. Jij voert nu de boventoon.

Het is niet de nee van velen waar ik moeite mee heb. Maar het is wel dat er een beeld gecreëerd wordt door sommigen, dat artsen "rovers"zijn. Of ook akelig dat ontvangers misschien een orgaan krijgen wat uit zo'n lichaam gehaald is. Dezelfde mensen hebben het dan of trauma's , maar indien ik gevoelig was voor onzin, had ik allang een trauma gekregen. Ook hebben mensen het over het verlengen van een leven, terwijl het gewoon een strohalm is, die aangereikt wordt. Als je een chemo nodig hebt, of een nieuwe knie, ga je toch meestal ook dat medische traject in? Niet omdat je dat helemaal voor jezelf wil, maar ook om te tonen aan je kinderen of partner dat je er alles aan zal doen, om weer beter te worden? Wat het gerommel aan je lijf betreft. Zat mensen die accepteren dat dood, dood is. Als je dan niets meer met dat lijf kunt, waarom zou je niet een paar anderen een 2e kans geven? Ik heb het relaas van Britt Dekker gehoord, over de plotselinge dood van haar vader en de berusting dat hij dan toch nog een paar mensen geholpen heeft.
De landen om ons heen hebben over het algemeen dezelfde regels al. Dat je automatisch donor bent, tenzij je nee invult. Ja of nee, de keuze blijft er nog steeds. Indien je nee/ja stemt , dan is het niet nodig om anderen te overtuigen van jouw mening. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening.
Niemand vind het erg als je nee stemt, al is de verbazing er soms wel. We denken vaker aan doneren, maar je kan ook zelf aan de beurt zijn...dat heb ik aan de lijve ondervonden. Nee; niet door mijn levenspatroon. Pure pech. Ja, ik heb ook even de spanning gevoeld, zou men wel zijn best doen om me beter te maken, terwijl ik ook een donorcodicil heb. Volmondig kan ik dat met "ja "beantwoorden.
De artsen zijn bevlogen, je beter te maken.
Ik voel me altijd verplicht om mee te doen aan een donor discussie, omdat ik de onwaarheden weg wil schrijven. Nooit wil ik de illusie geven, dat je maar "ja "moet stemmen. Integendeel. Als je je beter voelt door nee te stemmen moet je dat beslist doen. Ik ben blij dat er ook artsen op dit forum zitten. Het is de bedoeling een duidelijk beeld te geven, zodat je kan beslissen met je verstand en niet met je gevoel.

Jammer dat deze post vanuit het hart niet meer aandacht krijgt.

Ik zal niemand labelen als egoïst. Elke keuze is goed als dat voor jou zo is. Daardoor snap ik ook niet dat men hier elkaar met onwaarheden wil overhalen om keuzes te veranderen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:49

Ersina: er reageren andere mensen wel vaker in het topic dan ik hoor. Zo gaat dat in een discussie ;)

En ik voer geen Nee campagne, wat een belachelijke opmerking :+
Ook niet charmant trouwens om iemand daarvan te beschuldigen :n

Als je zoals ik en een aantal anderen uitleg geeft over waarom iemand NEE kan kiezen, en waarom deze wet ethisch gezien absoluut niet kan, wil dat helemaal niet zeggen dat je tegen doneren an sich bent.

Dat je dat stukje inzicht mist is jammer.
En al helemaal gezien ik meerdere keren heb gezegd dat ik het nobel vind als mensen wel doneren.
Het zou je sieren om je excuses te maken voor je vervelende, onterecht veroordelende opmerking!

Ik heb overigens geen idee welke filmpjes je bedoelt, Smahout en ook die andere die je omschrijft, zeggen mij niks.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:03

Meningen presenteren als feiten is ook erg jammer Pmarena.
De tweede kamer heeft de wet nl. juist op ethiek getoetst.

Daarnaast kan ik me niet herinneren dat je hebt geschreven dat het kiezen van 'ja' ook een goede keuze is. Indien wel, dan kijk ik uit naar je quote. En anders ben ik benieuwd naar jouw definitie van een 'nee'-campagne.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:03

Ik vind het een beetje een lastig iets, ik heb eigenlijk het briefje die je kreeg met de vraag of je donor wou worden nooit ingevuld dus dat maakt mij automatisch een donor als ik het goed begrepen heb.

Zelf heb ik er geen problemen mee als ze mijn organen willen gebruiken na mijn dood, ik ben ook een bloeddonor omdat ik zoiets heb van als ik een keer bloed nodig heb dat het me dan ook gegeven wordt. Ook omdat ik o- heb en ze dat dus altijd nodig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:05

Ik heb op dialyse gewerkt en heb mensen verzorgd die helemaal niet therapietrouw waren en een ongezonde levenstijl hadden, maar dit mooi wisten te verbergen als ze op controle moesten in het transplantatie centrum. Gaf toch een wrang gevoel als zij dan een donornier kregen en de bravekes zoveel langer moesten wachten voor het aan hen was.

Een orgaan krijgen is een kans krijgen op een nieuw leven, het is het mooiste geschenk dat je kan hebben en iemand stierf en gaf je dat geschenk. Daar moet je als ontvanger respect voor hebben en je moet dat geschenk koesteren ipv er lichtzinnig mee om te gaan. Ontvangers die dat niet doen, vind ik dan ook vrij respectloos.

Ik ben een geregistreerde donor en daar heb ik lang over getwijfeld, net omdat ik niet weet of mijn organen terecht zullen komen bij iemand die er zorg voor zal dragen. Maar de gedachte dat ik perfect bruikbare organen mee in het graf zou nemen, terwijl ik ze niet meer nodig heb en ik er levens mee kan redden, heeft me toch over de streep getrokken.

Moet wel toegeven dat ik door mijn werk geen bloeddonor meer ben, ik zie te veel verspilling en vind dat echt wraakroepend.