En ja, in feite zou het meenemen en/of laten vernietigen van hetgeen je zelf niets meer aan hebt en andermans leven zou kunnen redden of verbeteren best als een egoïstische daad bestempeld mogen worden m.i.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
pmarena schreef:En dat doe ik JUIST omdat we hem NIET opvoeden tot een egoïstisch mens. Dus om hem ervan te weerhouden om datgene te kiezen dat het beste is voor anderen. Ten koste van zijn eigen afscheids- en rouwproces.
pmarena schreef:Ik ben nog steeds benieuwd over welke horror filmpjes en verhaaltjes het nu eigenlijk gaat en wàt daar nu precies niet aan zou kloppen.
Want dat vind ik dan weer respectloos, om zonder verdere uitleg voor de gemiddelde lezer te suggereren (immers er wordt niks specifiek gezegd dus het kan alles wel zijn...) dat alles dat een andere kant van het donorschap wil belichten, verzonnen is ofzo![]()
Wat ik me trouwens ook nog steeds oprecht afvraag, is hoe het met dat narcose / pijnstilling verhaal zit, dat de donor dat niet zou krijgen. Daar hoor je toch ook vrij veel mensen over als reden om een NEE in te vullen omdat ze dat een doodeng idee vinden.
Vorige week heb ik even kort gezocht op wat van de meest voor de hand liggende pro-websites en heb ik daarop eerlijk gezegd geen geruststellend antwoord kunnen vinden...terwijl je toch zou hopen / verwachten dat juist dit een onzinbewering is
Overigens goede vraag Shirley!
Nu is mijn nee sowieso een nee omdat ik het zelf gewoon echt niet zie zitten om te overlijden tijdens / na een uitname-operatie. Ik wil geen gerommel aan mijn lijf tijdens mijn dood. Ook liever niet bij leven trouwensEn nee die keuze heb je niet altijd, maar in het geval van donatie dus wel.
Ersina schreef:Geweldig Pmarena, je staat op elke bladzijde wel en paar keer.
De horrorverhalen zijn soms niet uit Nederland , moeilijk te achterhalen wat dan de waarheid is en wij hebben hier een ander beleid. De film van dokter Smahout is jaren oud (hij is allang overleden), evenals de anderen die ik gezien heb. Heus, het protocol in in de tussentijd wel aangepast. Er is bijvoorbeeld ook een recent filmpje te zien van een arts die vertelt over zijn afdeling, dat de behandelende artsen, nooit dezelfde zijn , als het team wat de organen verwijderd. Ze kijken pas in het donorregister als de patiënt opgegeven is, om dan dat team eventueel te waarschuwen.
De nee campagne die je voert is irritant. Kom met nieuwe vragen, opmerkingen en kijk hoe vaak jij iets vertelt. Jij voert nu de boventoon.
Het is niet de nee van velen waar ik moeite mee heb. Maar het is wel dat er een beeld gecreëerd wordt door sommigen, dat artsen "rovers"zijn. Of ook akelig dat ontvangers misschien een orgaan krijgen wat uit zo'n lichaam gehaald is. Dezelfde mensen hebben het dan of trauma's , maar indien ik gevoelig was voor onzin, had ik allang een trauma gekregen. Ook hebben mensen het over het verlengen van een leven, terwijl het gewoon een strohalm is, die aangereikt wordt. Als je een chemo nodig hebt, of een nieuwe knie, ga je toch meestal ook dat medische traject in? Niet omdat je dat helemaal voor jezelf wil, maar ook om te tonen aan je kinderen of partner dat je er alles aan zal doen, om weer beter te worden? Wat het gerommel aan je lijf betreft. Zat mensen die accepteren dat dood, dood is. Als je dan niets meer met dat lijf kunt, waarom zou je niet een paar anderen een 2e kans geven? Ik heb het relaas van Britt Dekker gehoord, over de plotselinge dood van haar vader en de berusting dat hij dan toch nog een paar mensen geholpen heeft.
De landen om ons heen hebben over het algemeen dezelfde regels al. Dat je automatisch donor bent, tenzij je nee invult. Ja of nee, de keuze blijft er nog steeds. Indien je nee/ja stemt , dan is het niet nodig om anderen te overtuigen van jouw mening. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening.
Niemand vind het erg als je nee stemt, al is de verbazing er soms wel. We denken vaker aan doneren, maar je kan ook zelf aan de beurt zijn...dat heb ik aan de lijve ondervonden. Nee; niet door mijn levenspatroon. Pure pech. Ja, ik heb ook even de spanning gevoeld, zou men wel zijn best doen om me beter te maken, terwijl ik ook een donorcodicil heb. Volmondig kan ik dat met "ja "beantwoorden.
De artsen zijn bevlogen, je beter te maken.
Ik voel me altijd verplicht om mee te doen aan een donor discussie, omdat ik de onwaarheden weg wil schrijven. Nooit wil ik de illusie geven, dat je maar "ja "moet stemmen. Integendeel. Als je je beter voelt door nee te stemmen moet je dat beslist doen. Ik ben blij dat er ook artsen op dit forum zitten. Het is de bedoeling een duidelijk beeld te geven, zodat je kan beslissen met je verstand en niet met je gevoel.