Askja schreef:Je kunt Thatcher toch ook beoordelen op haar leiderschapskwaliteiten los van het beleid dat ze voorstond en voerde?
Een sterke vrouwelijke leider hoeft qua politieke oriëntatie toch niet per se progressief-liberaal te zijn om als leider bewonderenswaardig en geloofwaardig te zijn?
Of moet een vrouw met macht altijd vooral 'vrouwelijke' kwaliteiten als empathie, zorgzaamheid en zachtheid uitstralen, zowel op persoonlijk als op politiek vlak, om niet als bitch of ijskast gekwalificeerd te worden en om als rolmodel te kunnen fungeren voor andere vrouwen?
Dat vind ik persoonlijk best interessante vragen.
...hier heb ik even op zitten kauwen!
Voor alle duidelijkheid: 'al was het misschien niet netjes', ik voelde erg mee met het feest 'The wicked witch is dead' toen zij stierf.
(Wat als leuze ook weer enige sexistische trekhes heeft - het is puzzelen in een patriarchale cultuur!)
En van iedere leider (Thatcher "v" of Major "m") die doelbewust armoede creëert, publieke voorzieningen uitholt of in de uitverkoop doet en veiligheid op het 3e plan zet terwille van de Heilige Markt gruw ik.
De combinatie van de woorden 'leider' en 'bewonderenswaardig' vind ik ook ingewikkeld. Ik word niet blij van het beeld dat mensen achter een hotemetoot aanlopen omdat hij/ zij "zo geweeeeldig!" zou zijn.
Tegelijkertijd - we hebben in Europa Mutti Merkel.
Ze is nou niet van progressieve signatuur als zijnde CDU - ik was zeer verrast dat ze überhaupt in de Kanzlerei terecht kwam.
Een Ossie, een vrouw - toe maar. Als Ossie was ze dan ook nog buitenstaander geweest: haar vader was dominee. (Dat werd nog net gedoogd, maar het leverde eerder tegenslag/ tegenwerking op dan iets anders.)
Ze blijkt een vaardig politica.
Mogelijk omdat ze ervaring heeft met buitenstaander zijn???
Wie zal het zeggen.
Ik waardeer haar 'Europese blik', met zeer veel respect voor de misdaden begaan door de nazi's.
Inmiddels is ze in eigen land enigzins omstreden vanwege haar vluchtelingenstandpunt. Waarin zij consequent verwijst naar Europese dan wel christelijke waarden: 'punt 1:' ze zijn welkom. Daarna gaan we nadenken 'hoe dan'. "Wir schaffen das!" viel niet in goede aarde.
Dat vind ik nou leiderschap...! Dingen toch zeggen, ook al kan/zal het je stemmen kosten, 'dat moet dan maar' - echt ergens voor staan.(Accoord, inmiddels heeft ze iets toegegeven - de meeste politici m/v worden hier dan neergesabeld.
Maar ook dat hoort er bij: liep je te ver voor de ttoepen uit, is het verstandig om een stapje terug te doen. Ipv scheldwoorden waarvan 'terugkrabbelen' de vriendelijkste is.)