Shadow0 schreef:beert schreef:Alleen er zitten toch ook mensen in de Wajong die uiteindelijk wel terug kunnen naar de arbeidsmarkt en waarvan ik me kan voorstellen dat het een meerwaarde is en ook voor jezelf de stap verkleint?
Er zijn dan ook al heel veel mensen die dat doen. De vraag is ook of dat geaccepteerd wordt. Wat zie je? Iemand schenkt koffie bij het bejaardentehuis - "die had dus kunnen werken maar is daar te lui voor en wil liever een makkelijk leven zonder teveel verplichtingen" of "die doet erg haar best"?
We moeten uitkijken dat we niet een situatie creeren waarin mensen nooit voldoen. Want als je vrijwilligerswerk doet kan iemand ook best wel 'echt' werk doen, en als iemand betaald werk doet maar daarvoor aanpassingen nodig heeft, parttimer is, dat langzamer doet dan anderen of niet makkelijk instroomt in de 'enthousiaste en flexibele werkomgeving zonder 9-tot-5 mentaliteit' dat ook nog scheef aangekeken wordt.
Er is altijd wel wat te vinden waarop iemand, met een beperking dus want daarom zit iemand tenslotte in de wajong, niet zo presteert als de ideale werknemer. En dan is het al snel dus nooit goed genoeg... dan kan de maatstaf al snel worden 'zolang je gelukkig lijkt en je je redt in de wajong, kunnen we nog wel wat meer druk erop zetten' en dat lijkt me een heel desastreus uitgangspunt. (En nee, ik denk niet dat dat een bewust uitgangspunt is, maar dat het iets is wat er makkelijk onbewust insluipt. Dat we niet zoeken naar het punt waarop iemand goed kan functioneren, maar naar het punt waarop iemand het niet meer redt.)
Dit is inderdaad een heel heldere redenering.
Echter denk ik ook, zoals ik al eerder aanstipte hierboven, dat (een vorm van) nuttige dagbesteding ook gezien kan worden vanuit het uitgangspunt "psychisch welzijn". Een dagritme en een (simpele) taak of doel is voor een grote groep in de WAJONG erg fijn, en bevordert psychisch welzijn. Dan is het geen "je moet", maar deel van je therapie en welzijnsverbetering.
Ik zei eerder:
Citaat:
Wat ik wel durf te constateren is wat iemand hier al ongeveer noemde: aangeleerde hulpeloosheid en afhankelijk gemaakt worden. Ik zie vaak, vooral bij jongeren met ADHD/PDD-NOS/LVG/autisme, een soort vicieuze cirkel ontstaan: ouders/hulpverlening denken bij voorbaat (voordat het kind 18 is) al dat opleiding of werk niet mogelijk is, vervolgens wordt er geen opleiding of werkervaring opgedaan en krijgen ze een uitkering, waarna het gebrek aan opleiding of werkervaring ervoor zorgt dat het serieus bijna onmogelijk wordt om een baan te vinden, en zitten ze thuis zonder noemenswaardige dagbesteding of dagritme, wat psychische problemen vaak erger maakt, waardoor de jongere nog meer gaat geloven dat hij/zij "toch niks kan" en minder makkelijk aan werkervaring komen, etc. Dit heb ik in mijn omgeving meerdere keren zien gebeuren, en als iemand geen mogelijkheden aangereikt krijgt wordt het heel vaak een soort uitzichtloos verhaal.
Ik ken bijvoorbeeld verscheidene jongeren met autisme/pdd-nos/lvg/complexe psychische aandoeningen die tijden in de vicieuze cirkel zaten die ik hierboven beschreef met bijbehorende negatieve gevolgen zoals omgekeerd dag en nachtritme, hele dag in bed liggen, nauwelijks sociale contacten buiten de familie, slecht eetritme, weinig zelfvertrouwen, enz. Deze jongeren hebben toch een dagbesteding gekregen in de vorm van vrijwilligerswerk, bijv. poepscheppen op een stal, een paar keer per week koffie schenken, de social media beheren van een kleine lokale organisatie zoals de wereldwinkel, of helpen bij andere lokale organisaties. Telkens zie ik dan jongeren met meer energie, meer zelfbewustzijn, en zelfvertrouwen. Dat lijkt me dan wel degelijk een therapeutische toevoeging, los van enige "iedereen moet werken!" claim.