Verlaging van de wajong

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 17:30

Shadow0 schreef:
beert schreef:
Alleen er zitten toch ook mensen in de Wajong die uiteindelijk wel terug kunnen naar de arbeidsmarkt en waarvan ik me kan voorstellen dat het een meerwaarde is en ook voor jezelf de stap verkleint?

Er zijn dan ook al heel veel mensen die dat doen. De vraag is ook of dat geaccepteerd wordt. Wat zie je? Iemand schenkt koffie bij het bejaardentehuis - "die had dus kunnen werken maar is daar te lui voor en wil liever een makkelijk leven zonder teveel verplichtingen" of "die doet erg haar best"?

We moeten uitkijken dat we niet een situatie creeren waarin mensen nooit voldoen. Want als je vrijwilligerswerk doet kan iemand ook best wel 'echt' werk doen, en als iemand betaald werk doet maar daarvoor aanpassingen nodig heeft, parttimer is, dat langzamer doet dan anderen of niet makkelijk instroomt in de 'enthousiaste en flexibele werkomgeving zonder 9-tot-5 mentaliteit' dat ook nog scheef aangekeken wordt.

Er is altijd wel wat te vinden waarop iemand, met een beperking dus want daarom zit iemand tenslotte in de wajong, niet zo presteert als de ideale werknemer. En dan is het al snel dus nooit goed genoeg... dan kan de maatstaf al snel worden 'zolang je gelukkig lijkt en je je redt in de wajong, kunnen we nog wel wat meer druk erop zetten' en dat lijkt me een heel desastreus uitgangspunt. (En nee, ik denk niet dat dat een bewust uitgangspunt is, maar dat het iets is wat er makkelijk onbewust insluipt. Dat we niet zoeken naar het punt waarop iemand goed kan functioneren, maar naar het punt waarop iemand het niet meer redt.)

Helder verhaal en idd de keerzijde, zo had ik het nog niet bekeken. Bedankt!

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 17:42

Indestal schreef:
Ik lees steeds psychische omstandigheden op bokt in plaats een ernstige ziekte of handicap.., vraag mij af of een goede therapie en de juiste verwachting van je zelf als je nog zo jong bent niet beter op zijn plaats is.

Hier wil ik even de kanttekening bij plaatsen dat psychische problemen zowel een ernstige ziekte als een handicap kunnen zijn, denk daar aub niet te makkelijk over.
Editje: Denk dat je ook de verwachtingen van onze maatschappij daarin niet moet onderschatten, die zetten sommige mensen, en tegenwoordig steeds meer jongeren veel te veel onder druk.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 17:51

Shadow0 schreef:
beert schreef:
Alleen er zitten toch ook mensen in de Wajong die uiteindelijk wel terug kunnen naar de arbeidsmarkt en waarvan ik me kan voorstellen dat het een meerwaarde is en ook voor jezelf de stap verkleint?

Er zijn dan ook al heel veel mensen die dat doen. De vraag is ook of dat geaccepteerd wordt. Wat zie je? Iemand schenkt koffie bij het bejaardentehuis - "die had dus kunnen werken maar is daar te lui voor en wil liever een makkelijk leven zonder teveel verplichtingen" of "die doet erg haar best"?

We moeten uitkijken dat we niet een situatie creeren waarin mensen nooit voldoen. Want als je vrijwilligerswerk doet kan iemand ook best wel 'echt' werk doen, en als iemand betaald werk doet maar daarvoor aanpassingen nodig heeft, parttimer is, dat langzamer doet dan anderen of niet makkelijk instroomt in de 'enthousiaste en flexibele werkomgeving zonder 9-tot-5 mentaliteit' dat ook nog scheef aangekeken wordt.

Er is altijd wel wat te vinden waarop iemand, met een beperking dus want daarom zit iemand tenslotte in de wajong, niet zo presteert als de ideale werknemer. En dan is het al snel dus nooit goed genoeg... dan kan de maatstaf al snel worden 'zolang je gelukkig lijkt en je je redt in de wajong, kunnen we nog wel wat meer druk erop zetten' en dat lijkt me een heel desastreus uitgangspunt. (En nee, ik denk niet dat dat een bewust uitgangspunt is, maar dat het iets is wat er makkelijk onbewust insluipt. Dat we niet zoeken naar het punt waarop iemand goed kan functioneren, maar naar het punt waarop iemand het niet meer redt.)

Dit is inderdaad een heel heldere redenering. :j

Echter denk ik ook, zoals ik al eerder aanstipte hierboven, dat (een vorm van) nuttige dagbesteding ook gezien kan worden vanuit het uitgangspunt "psychisch welzijn". Een dagritme en een (simpele) taak of doel is voor een grote groep in de WAJONG erg fijn, en bevordert psychisch welzijn. Dan is het geen "je moet", maar deel van je therapie en welzijnsverbetering.

Ik zei eerder:
Citaat:
Wat ik wel durf te constateren is wat iemand hier al ongeveer noemde: aangeleerde hulpeloosheid en afhankelijk gemaakt worden. Ik zie vaak, vooral bij jongeren met ADHD/PDD-NOS/LVG/autisme, een soort vicieuze cirkel ontstaan: ouders/hulpverlening denken bij voorbaat (voordat het kind 18 is) al dat opleiding of werk niet mogelijk is, vervolgens wordt er geen opleiding of werkervaring opgedaan en krijgen ze een uitkering, waarna het gebrek aan opleiding of werkervaring ervoor zorgt dat het serieus bijna onmogelijk wordt om een baan te vinden, en zitten ze thuis zonder noemenswaardige dagbesteding of dagritme, wat psychische problemen vaak erger maakt, waardoor de jongere nog meer gaat geloven dat hij/zij "toch niks kan" en minder makkelijk aan werkervaring komen, etc. Dit heb ik in mijn omgeving meerdere keren zien gebeuren, en als iemand geen mogelijkheden aangereikt krijgt wordt het heel vaak een soort uitzichtloos verhaal.

Ik ken bijvoorbeeld verscheidene jongeren met autisme/pdd-nos/lvg/complexe psychische aandoeningen die tijden in de vicieuze cirkel zaten die ik hierboven beschreef met bijbehorende negatieve gevolgen zoals omgekeerd dag en nachtritme, hele dag in bed liggen, nauwelijks sociale contacten buiten de familie, slecht eetritme, weinig zelfvertrouwen, enz. Deze jongeren hebben toch een dagbesteding gekregen in de vorm van vrijwilligerswerk, bijv. poepscheppen op een stal, een paar keer per week koffie schenken, de social media beheren van een kleine lokale organisatie zoals de wereldwinkel, of helpen bij andere lokale organisaties. Telkens zie ik dan jongeren met meer energie, meer zelfbewustzijn, en zelfvertrouwen. Dat lijkt me dan wel degelijk een therapeutische toevoeging, los van enige "iedereen moet werken!" claim.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 18:13

Mirranda schreef:
Nu lees ik al een poosje mee en ben absoluut van mening dat het goed is dat er een vangnet is voor chronisch zieke jongeren die niet kunnen werken hierdoor. Echter schrijft pandour4evuh dat ze van 32 uur naar 36 uur werken per week is gegaan.
Huh??? Dat is toch een normale werkweek en dan kun je zo in een normale functie terecht. Dan heb je toch geen Wajong nodig?

Heb ik iets gemist dat ik dit zo zie?

Verder benijd ik niemand met een uitkering, maar nog veel onterechter is het dat de pensioenen van ouderen al jaren dalen. Zij hebben daar immers 40 jaar of langer voor gewerkt en betaald. En dan gaat het ook niet om banketstaaf bedragen.
Voor hen is er zeker geen plek op de arbeidsmarkt om wat te kunnen bijverdienen (uitzondering daar gelaten).

Probeer in oplossingen/mogelijkheden te denken en niet in problemen (5% minder inkomsten).

Ik reageerde erop dat als je meer ging werken dat je er dan niet veel op vooruit ging als wajonger. Dat dit in de normale werkwereld ook zo is. Ik ga van 1630 netto naar 1750 netto. Ik ga meer uren werken maar onder de streep is dit niet veel extra omdat ik ook een lease auto heb en ik van belastingschaal wissel. Waarom doe ik het dan toch? Omdat je ook meer pensioen opbouwt. en dat is in deze maatschappij ook belangrijk.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 18:34

Duidelijk pandour4evuh ;)

En idd is het verschil bij een normale baan ook niet heel veel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 18:39

Werken met een uitkering zou gewoon meer moeten lonen, vandaar mijn eerdere opmerking over het pamperen van uitkeringsgerechtigden. Persoonlijk vind ik dat we in ons land toe moeten naar het basisinkomen en af moeten van allerlei subsidies en alle toeslagen. Gewoon duidelijke regels in plaats van de honderden regels die er nu zijn. Ben je tevreden met je basis, prima, wil je meer dan moet er gewerkt worden(indien mogelijk). En dat indien mogelijk zou zeer goed getoetst moeten worden. Dat ik redelijk streng denk over wel of niet kunnen werken komt ook voort uit het feit dat ik in de jaren 60/70 al die stratenmakers/bouwvakkers van een jaar of veertig afgekeurd zag worden en die klusten drie a vier dagen per week vrolijk bij in hun eigen beroep. Fout van het toenmalige beleid. Maar ook toen had je plannen om afgekeurde (vaak gedeeltelijk) mensen aan het werk te zetten, bij weigering kreeg je niets meer. En dat werk bestond uit plantsoenen harken voor de gemeente. En kon je dat ook niet dan werd er wel iets anders gezocht.

Janneke2

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 18:44

Ik ben ook een groot voorstander van het basisinkomen.

Je bespaart er gigantisch op.

En controle is niet nodig. Het enige wat nog nodig is, is het potje 'bijzondere bijstand', voor als er iemand in situatie x echt te weinig geld heeft.
Verder mag iedereen kiezen: werken of niet, vrijwilligerswerk of niet, enzovoorts.
Alle andere regels kunnen gewoon afgeschaft worden.

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 20:21

Indestal schreef:
Ik lees steeds psychische omstandigheden op bokt in plaats een ernstige ziekte of handicap.., vraag mij af of een goede therapie en de juiste verwachting van je zelf als je nog zo jong bent niet beter op zijn plaats is.

Wajongers met psychische klachten hebben al therapie etc. (Tenzij je die misschien al heel lang hebt gehad en je nooit beter wordt). Anders is het echt niet ernstig genoeg om wajong te krijgen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 20:40

Mirranda schreef:
Nu lees ik al een poosje mee en ben absoluut van mening dat het goed is dat er een vangnet is voor chronisch zieke jongeren die niet kunnen werken hierdoor. Echter schrijft pandour4evuh dat ze van 32 uur naar 36 uur werken per week is gegaan.
Huh??? Dat is toch een normale werkweek en dan kun je zo in een normale functie terecht. Dan heb je toch geen Wajong nodig?

Heb ik iets gemist dat ik dit zo zie?

Verder benijd ik niemand met een uitkering, maar nog veel onterechter is het dat de pensioenen van ouderen al jaren dalen. Zij hebben daar immers 40 jaar of langer voor gewerkt en betaald. En dan gaat het ook niet om banketstaaf bedragen.
Voor hen is er zeker geen plek op de arbeidsmarkt om wat te kunnen bijverdienen (uitzondering daar gelaten).

Probeer in oplossingen/mogelijkheden te denken en niet in problemen (5% minder inkomsten).

Een vriend van mij is 59.
Hij kwam rond 1990 in de toen gloednieuwe wajong.
Dus nee - het is geen uitkering voor jongeren.
(Hij vindt het wel erg naar dat nogal wat ambtenaren die brieven opstellen denken dat hij wel getutoyeerd kan worden...)

De uitkering is bedoeld om werken mogelijk te maken - in elk geval op papier. (Wia was toen wao, dat wilde men omzeilen. Ww kan pas nadat je gewerkt hebt en in de bijstand mocht je niet werken (nu moet het). Dus in de hoop dat mijn vriend toch aan het werk kon gaan kwam hij in de wajong.)

En pensioenen: vaak is dat belegd geld. Dat fluctueert. Uiteraard hebben ook de ouderen het zwaar.
Laat die svp ook denken in oplossingen!

Dit gaat over een schijnheilige overheid: roepen dat 'iedereen er op vooruit gaat' en dat het goed zou gaan met de afgod 'Economie' - en dan bijna stiekum de kwetsbare mensen korten.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 21:35

Tegenwoordig heb je al snel een stickertje te pakken, wordt tijd dat dat eens veranderd....jongeren met een spychiatrische ziekte zullen vast onder de Wajongers vallen, maar ik ken ook de gevallen van een behandelbare jeugdtraumatische ervaring, van snel het gevoel overprikkeld te raken, etc, snel iets aantrekken waardoor werken als zwaar wordt ervaren.....dit gesticker en gepamper wordt niemand beter van en de betrokkenen worden onterecht als zwakke broeder neergezet wat ze ook zo gaan voelen.

Deze groep mag blij zijn dat Nederland een zorgklimaat voor ze heeft geschapen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 21:41

Zolang mensen niet gaan werken omdat ze anders een toeslag gedeeltelijk of geheel gaan mislopen en zich dan “ gekort” voelen, is Nederland gewoon ziek, heeft niks met oneerlijk overheidsbeleid te maken....alles met dubbele moraal....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 21:47

Indestal schreef:
Tegenwoordig heb je al snel een stickertje te pakken, wordt tijd dat dat eens veranderd....jongeren met een spychiatrische ziekte zullen vast onder de Wajongers vallen, maar ik ken ook de gevallen (...)

Gesteld dat je arts bent: het geeft weinig pas om dit soort dingen te publiceren.
Gesteld dat je geen arts bent: hoezo weet jij exact hoe de vork in de steel zit?
Citaat:
dit gesticker en gepamper wordt niemand beter van en de betrokkenen worden onterecht als zwakke broeder neergezet wat ze ook zo gaan voelen.

Deze groep mag blij zijn dat Nederland een zorgklimaat voor ze heeft geschapen.

:o wat mij betreft zit er enige 'spanning' tussen deze 2 uitspraken.

Hoezo mag iemand die naar jouw oordeel (waar dit verder ook op gebaseerd is) onterecht gepamperd wordt 'daar blij mee zijn'?

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 22:31

Ik snap zowiezo niet waarom er geregeld wordt gesuggereerd hier dat de wajongers er blij mee zouden moeten zijn dat ze tenminste nog een uitkering krijgen. Er is toch geen wajonger hier die zegt niet blij ermee te zijn? Hoewel de term blij ook wat raar gekozen is, alsof je blij wordt van een zodanig erge handicap op jonge leeftijd dat je niet eens kunt werken en daarom een uitkering krijgt!

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 23:05

Balou_k schreef:
Rangeela schreef:
kan hij ook jullie huis betalen? Heeft hij uitzicht naar een studie en kansen voor een goede baan?

Uitzichten op studie en baan is naar gelang eigen progressie. Deze jongen heeft een minder IQ, ADHD, ODD en gedragsproblematiek.

Wel langs alle kanten begeleiding, dagbesteding en vrijwilligerswerk.

Hij zou mijn woning kunnen betalen, als het een huurhuis was geweest, met toeslagen.
Hij huurt voor net zoveel als mijn hypotheek. Heeft een paard. Heeft hobby's en gaat op vakantie. :)[/quote]
en waarom zou hij zou hij geen paard kunnen hebben, hobby's en op vakantie gaan? Ikzelf heb/kan dat ook met mijn uitkering, ik heb 75%van mijn salaris. Ik heb 24 jaar lang fulltime gewerkt, mijn kennis in mijn vakgebied up to date gehouden (al die certificaten kan ik nu door de plee spoelen)ook heb ik in die 24 jaar meer dan genoeg afgedragen aan sociale premies. De hoogt van je uitkering wordt berekend naar wat je verdiende. Heeft niets te maken met minimum loon. Ik heb overigens IVA en geen wajong.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 23:26

Ik zeg toch juist dat hij dat wel kan..?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 01:21

Shadow0 schreef:
Pipodipo schreef:
Een bijkomende vraag kan zijn wat er dan op touw gezet moet worden om wajongers met arbeidsvermogen die ook in te laten zetten op de arbeidsmarkt zonder dat dat direct dubbele kosten oplevert? Er moet een prikkel zijn om de uitkering in te wisselen voor zelf verdiend geld en zo een eigen persoonlijk draagvlak op te bouwen.

Volgens mij gaat deze gedachtengang op een paar manieren fout:

Het is niet aan jou om een oordeel te geven over mijn gedachtengang. Je had eventueel antwoord kunnen geven op mijn vraag, maar dat heb je niet gedaan.

Deze bijdrage van Marie111 vond ik heel sterk:
Citaat:
Je uitkering betalen we net zijn allen. Je salaris verdien je zelf.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 10:02

Maar vinden de wajongers hier dan ook niet dat er veel te veel mensen wajong krijgen die het eigenlijk niet nodig hebben? Een goede vriendin van mij is blind en krijgt daarom wajong. Ik begrijp dat niet zo goed, omdat zij prima telefonisch werk kan doen en met een spraakcomputer of brailleleesregel zelfs mijn baan zou kunnen overnemen. Ze is dan misschien wat langzamer, maar ze zou prima zelfstandig het wettelijk minimumloon kunnen verdienen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 10:06

Hoe is die dan door de herkeuring gekomen? Kan het niet zijn dat er meer problemen zijn waar jij niets van weet?

Ik ben ook voor de volle 100% afgekeurd, maar dat is in eerste instantie bij mij ook niet te zien/merken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 10:07

Tink89 schreef:
Maar vinden de wajongers hier dan ook niet dat er veel te veel mensen wajong krijgen die het eigenlijk niet nodig hebben? Een goede vriendin van mij is blind en krijgt daarom wajong. Ik begrijp dat niet zo goed, omdat zij prima telefonisch werk kan doen en met een spraakcomputer of brailleleesregel zelfs mijn baan zou kunnen overnemen. Ze is dan misschien wat langzamer, maar ze zou prima zelfstandig het wettelijk minimumloon kunnen verdienen.

Maar denk je echt dat er voldoende werkgevers zijn die daar in willen investeren en het niet erg vinden dat ze langzamer is? Of zullen die toch eerder iemand anders aannemen?

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 10:36

Nee want die werkgevers krijgen een flinke korting op de premie en kunnen ook gebruik maken van loondispensatie. Afhankelijk van waarom je een Wajong hebt kan je zo als werkgever een enorm goedkope kracht hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 10:42

Choiix schreef:
Nee want die werkgevers krijgen een flinke korting op de premie en kunnen ook gebruik maken van loondispensatie. Afhankelijk van waarom je een Wajong hebt kan je zo als werkgever een enorm goedkope kracht hebben.

Dan nog zitten veel bedrijven daar echt niet op te wachten.
De overheid heeft voor zichzelf een quotumregeling moeten invoeren, om zo overheidsinstellingen te dwingen plekken te creëren... Hoe denk je dat het dan in het bedrijfsleven gaat?

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 10:47

Choiix schreef:

en dit is de exacte rede waarom ik vind dat er een bepaalde drempel moet zijn waarna een wajonger pas extra begint te verdienen boven op zijn wajong uitkering. Jouw werkgever krijgt korting om jou aan te nemen. tuurlijk heb je hierbij ook de bijdrage aan CAK maar dit is niet genoeg.

Als ik bijvoorbeeld 20 uur zou werken zou ik ook onder mijn minimumloon uitkomen. Je moet wel een bepaald aantal uren werken om het "recht" te hebben meer als je uitkering te verdienen.

Want stel ik werk 20 uur, dan kan ik ook aankloppen bij het UWV voor compensatie. echter wordt mijn loon ook aangevuld tot bijstandsniveau en zal ik heel hard moeten solliciteren voor de rest van de uren. Het is niet zo dat ik dan een volledige bijstandsuitkering krijg en daar boven op mijn salaris van die 20uur. dat zou dan wel van de zotte zijn.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 11:33

Die drempel is er ook. Ligt op €300 per maand. Daarom heeft het ook geen "zin" om bijvoorbeeld een krantenwijk te gaan lopen. Als je loon meer dan €300 euro is, mag je van het bedrag boven de €300 de helft houden. In een vorige post heb ik dit wat uitgebreider uitgelegd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 11:47

Pipodipo schreef:
Het is niet aan jou om een oordeel te geven over mijn gedachtengang.

Gelukkig mag dat in discussietopics :) En dan geef ik nog slechts een mening over een gedachtengang, niet over personen.

Citaat:
Deze bijdrage van Marie111 vond ik heel sterk:
Citaat:
Je uitkering betalen we net zijn allen. Je salaris verdien je zelf.

Alleen klopt het niet. De waarde van je salaris wordt ook bepaald door en betaald uit de samenleving die we met z'n allen hebben. Daarin ben je net zo afhankelijk van de maatschappij als met een uitkering.

pandour4evuh schreef:
Als ik bijvoorbeeld 20 uur zou werken zou ik ook onder mijn minimumloon uitkomen. Je moet wel een bepaald aantal uren werken om het "recht" te hebben meer als je uitkering te verdienen.

En dat is dus een manier waarop we makkelijk een systeem creeren waarin mensen met een wajong nooit kunnen voldoen. Want heel veel wajongers KUNNEN geen 20 uur werken. En als ze dan minder werken dan doen ze dat alleen maar om aan de buitenwereld hun goede wil te bewijzen, terwijl ze voor zichzelf weten dat ze op het bestaansminimum zitten en daar ook nooit uit kunnen komen. Dat is toch wel vrij demotiverend.

Citaat:
Het is niet zo dat ik dan een volledige bijstandsuitkering krijg en daar boven op mijn salaris van die 20uur. dat zou dan wel van de zotte zijn.

Basisinkomen! Zo juist geweldig zijn denk ik. Dan heeft iedereen werkelijk de keuze om bepaald werk wel of niet te doen. En hebben mensen echt een keuze om een betere balans tussen werk en prive te krijgen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 11:50

Sabri schreef:
Ik snap zowiezo niet waarom er geregeld wordt gesuggereerd hier dat de wajongers er blij mee zouden moeten zijn dat ze tenminste nog een uitkering krijgen. Er is toch geen wajonger hier die zegt niet blij ermee te zijn? Hoewel de term blij ook wat raar gekozen is, alsof je blij wordt van een zodanig erge handicap op jonge leeftijd dat je niet eens kunt werken en daarom een uitkering krijgt!

Blij dat er een zorgklimaat is ;) beter lezen! En er is zeker een groep Wajongers die echt wel meer kan, maar als het niet hoeft?

Overigens is er nu een regeling om mensen met een uitkering mer extra subsidie aan te nemen, maw voorrang krijgen op een baan....met een lichte handicap of veminderde geestelijke weerstand kan men zeker wel licht werk aan, als is het maar 1 dag per week, maar ja dan wordt dat verdiende geld van je uitkering afgetrokken en dan noemt men dat gekort.

Als ik 1 dag per week ga werken, wordt mijn inkomen opgeteld bij mijn echtgenoot en dan stijgt zijn bruto jaarinkomen en gaat hij meer belasting betalen, sterker nog, zijn werk vereist regelmatig overwerken, dus een week van 16 uur per dag, fijn toch? Maar eind van het jaar wel extra belasting betalen door het verhoogde bruto jaarinkomen, vinden we allemaal normaal....
Wat we echter niet normaal vinden als iemand met uitkering,betaald door de opgehaalde belastinggelden, een dagje gaat werken omdat de gemeenschap dat een eerlijke ruil vind ineens zijn verdiende geld aangevuld krijgt met zijn uitkering ipv extra bovenop zijn uitkering, of een extra subsidie verminderd....

Kwestie van denken, heb ik recht erop dus eis of ben ik blij dat ik door een zorgstaat niet in de steek gelaten wordt...

Dus ja je mag blij zijn, kijk eens hoe andere Europese landen dit hebben geregeld? Is niet zo ver weg hoor, misschien wel je geliefde vakantieland....