Moeder eist 10000 voor gemiste schoolfoto door offerfeest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:18

Ik vind het nogal een heisa van de betreffende dame/moeder in kwestie.
Is het handig van de school? Nee, misschien niet. Maar hey, ze hebben wel meerdere alternatieven geboden. Zoals het 's morgens even op de foto zetten van het kind en daarna gewoon vrij. Een alternatief wat andere islamitische gezinnen blijkbaar wel hebben aangenomen én van op de hoogte waren. Dat de mevrouw de keuze maakte voor haarzelf én dus daarmee voor haar kind, om niet op dat aanbod in te gaan, is heel bot gezegd haar eigen probleem. De school heeft waarschijnlijk nog geprobeerd om het te verschuiven, maar in het artikel is te lezen dat de fotograaf in een tijdsbestek van 2 weken alleen die dag kon. Vaak wordt zo'n schoolfotograaf aan het begin van het schooljaar al ingepland. Die staat er ook niet om te juichen om last minute afgezegd te worden.

Heel bot gezegd; je brengt je kinderen naar een openbare school. Daar probéren ze rekening te houden met ieders wensen en geloofsovertuigingen, maar als je heel redelijk bent kan je zelf ook begrijpen dat ze niet met ieder individueel kind en ieder individueel gezin rekening kunnen houden. Dan wordt er dus een compromis gesloten, zoals in dit geval (het 's morgens maken van de foto en de rest vd dag vrij). Dat mevrouw destijds haar kind niet op een islamitische school heeft gedaan als de feestdagen zó belangrijk en er niet vanaf geweken kan en mag worden, begrijp ik dan ook niet. Omwille van de afstand zal het niet zijn, want inmiddels zitten de kinderen wel op een islamitische school en is de afstand dus geen probleem.

Een openbare school is openbaar en voor zover ik weet, zo veel mogelijk 'geloofsneutraal'. Ze lezen daar dus ook niet iedere dag uit de bijbel, maar ik heb nog geen Christen daarover gehoord. Wat betreft kerst et cetera; dat zijn landelijke feestdagen, dus ik kan goed begrijpen dat dáár niet van afgeweken wordt.

Dat de mevrouw boos is, prima. Maar om te roepen dat de school nergens rekening mee heeft gehouden én een vergoeding van 10.000 euro eisen... Wat gaat ze daarmee doen, een fotograaf inhuren voor de hele school om alle foto's van dat jaar over te doen? Daar ben je 2 jaar na het incident (we hebben het over twee jaar!!) toch echt een beetje laat mee.

Lijkt mij eerder op stampvoeten omdat je je zin niet hebt gekregen dan een punt willen maken.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:25

bruintje123 schreef:
@cowboy
En de gedachte lijkt ook niet binnen te komen dat zij en andere discriminatiekaart trekkers en verdedigers het niet beter maken voor de grote groep moslims die niet zo zijn als dat maffe wijf.

Het punt is nu juist dat er niks te verdedigen valt als je deze mevrouw gewoon ziet als een maf wijf en niet als een maf MOSLIM wijf. Ik durf te beweren dat dit hele topic waarschijnlijk al 10+ pagina's geleden een stille dood was gestorven als mevrouw Christelijk, Joods, Hindoestisch, Boedhistisch of Spaghettimonsterig geweest was.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:29

Feiten en cijfers:

De school in kwestie heeft zo'n 500 leerlingen, het is een basisschool.
De school staat in de wijk Wateringse Veld, deze wijk heeft een percentage allochtonen van 13-28%. (Volgens het CBS, deze cijfers zijn wel uit 2001 dus dat percentage ligt inmiddels mogelijk)
Datzelfde CBS houdt ook cijfers bij over religie op gemeentelijk niveau: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/51 ... -religieus
In Den Haag is 14,7% van de bevolking moslim, 14,9% RK, 4,2% NH, 1,4% gereformeerd, 3,9% PKN en 49,6% heeft geen kerkelijke gezindte. Dat maakt samen 49,6 % niks, 24,4 % christelijk, 14,7 % moslim en 11,3 % overig.
Montessori-onderwijs is niet gebaseerd op een religie.

Bij een school waar 1 op de 5 leerlingen (even aannemen dat het wijkpercentage representatief is voor de school) van niet-Nederlandse afkomst is en 1 op de 7 leerlingen moslim, lijkt het tegelijk plannen van een schoolactiviteit met een islamitisch feest me zo op het eerste gezicht een onhandig incidentje. Dat de moeder in kwestie dat anders ziet, lijkt mij onzin (maar niet vanuit een associatie met moslims, wel vanuit een persoonlijke associatie met een bepaald type moeder, waarbij ik mij er zeer zeker van bewust ben dat dat een vooroordeel mijnerzijds is. Nobody's perfect.)

Ik heb ook een behoorlijk vooroordeel tegen de media (hey, ik heb nooit beweerd dat ik perfectie benader of zelfs maar nastreef). Die zijn meer bezig met nieuws presenteren op de manier die het meeste aandacht (en dus verkoopcijfers en adverteerders) oplevert dan met objectieve nieuwsgaring of vergeten principes als hoor en wederhoor. Het zou dus ook best kunnen dat dit niet het eerste onhandige incidentje is of dat deze mevrouw een dermate lastige moeder was dat de school deze keuze heeft gemaakt om haar een zetje in de richting van een school op islamitische grondslag te geven. Scholen mogen leerlingen immers niet zomaar weigeren. Er zijn nog heel veel andere scenario's mogelijk die een ander licht op de zaak zouden werpen, maar misschien minder aandacht zouden trekken en dat is dan weer niet in het belang van de media.

Ironisch genoeg toont dit topic vooral aan dat de gekozen presentatie een schot in de roos was: het artikel heeft een hoop aandacht getrokken en ik vrees dat dit niet de enige plek op internet is waar het besproken is.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:35

beatje schreef:
Jammer genoeg zorgen dit soort mensen dat je steeds meer een hekel aan Moslims krijgt,altijd hebben ze wat te zeiken.Mijn kinderen hebben ook wel eens een schoolfoto gemist en geen één er van heeft er een trauma van.

In Belgie is er een school die moederdag heeft afgeschaft wegens religie, hij plakte er nog snel achteraan dat tegenwoordig er meer gezinnen zonder moeder zijn.Blijkbaar mag dat bij de moslims ook niet geviert worden en eren die hun moeder niet of zo.

Wel een mooi voorbeeld dat je hier geeft van hoe het uit verband trekken van nieuwsberichten zomaar de suggestie kan wekken dat alle moslims altijd wat te zeiken hebben.
Als een moeder finaal de pan uit flipt omdat ze vind dat haar kind dat dyslectisch is gediscrimineerd wordt omdat ze de finale van de spellingswedstrijd niet heeft gehaald krijgen we toch ook geen hekel aan alle (ouders van) kinderen met dyslexie?

En dan halen we er ook geen verhaal bij over een tabakswinkel in Duitsland die geen tijdschriften meer verkoopt als voorbeeld van hoe we toegeven aan de grillen van die gekke ouders?
Want nergens geeft de school die je aanhaalt godsdienst aan als de reden om niet meer stil te staan bij moederdag. Dat is wat er van gemaakt wordt op de internetfora.

Britta31

Re: Moeder eist 10000 voor gemiste schoolfoto door offerfeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:29

Ik denk dat ze bij de andere moeders op school ook wel uitgekakt is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 17:30

Cowboy55 schreef:
bruintje123 schreef:
@cowboy
En de gedachte lijkt ook niet binnen te komen dat zij en andere discriminatiekaart trekkers en verdedigers het niet beter maken voor de grote groep moslims die niet zo zijn als dat maffe wijf.

Het punt is nu juist dat er niks te verdedigen valt als je deze mevrouw gewoon ziet als een maf wijf en niet als een maf MOSLIM wijf. Ik durf te beweren dat dit hele topic waarschijnlijk al 10+ pagina's geleden een stille dood was gestorven als mevrouw Christelijk, Joods, Hindoestisch, Boedhistisch of Spaghettimonsterig geweest was.

Je hebt gelijk, dat had geen 10+ pagina's gehaald.

Dit topic had dan gewoonweg niet bestaan.
Want geen Jood of Hindoe of ... had het in zijn kop gehaald hier een racismekaart voor te trekken. En was al eerder de mond gesnoerd door haar omgeving voordat ze bij de rechter stond.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 17:32

:n.....
Tijd om het topic te verlaten merk ik...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 17:33

Mijn gedachte. Echt... soms...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 17:35

Ja, kom eens met een artikel waar een ander geloof in NL met zulke maffe gedachtes voor de rechter staat?

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 17:39

bruintje123 schreef:

Want geen Jood of Hindoe of ... had het in zijn kop gehaald hier een racismekaart voor te trekken. En was al eerder de mond gesnoerd door haar omgeving voordat ze bij de rechter stond.

Nee het zijn alleen de moslims die dat doen toch? Alle moslims zijn hetzelfde natuurlijk. Ze hebben allemaal dezelfde persoonlijkheid.
Gek he dat veel moslims in Nederland het gevoel hebben zich vaak te moeten verdedigen voor wat anderen doen. Het is toch van de zotte dat ze dat gevoel hebben, maar reacties zoals die van jou bewijzen maar al te goed dat hun gevoel klopt.
Ik word echt triest van dit soort uitspraken.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 17:41

bruintje123 schreef:
Cowboy55 schreef:
bruintje123 schreef:
@cowboy

Sorry, maar ik vind je bericht echt onbegrijpelijk.. :n
Zeker is het zo dat als mevrouw een ander geloof had gehad dan zou er anders op gereageerd zijn.. Het is nu eenmaal een feit dat er veel te doen is rondom moslims op het moment in nederland. Maar ik kan me voorstellen dat precies hetzelfde gebeurd zou kunnen zijn vlak voor de 2e wereldoorlog, toen waren joden het pispaaltje en sprongen mensen erbovenop..

Nogmaals; probeer je eens in te denken hoe het zou zijn als je in haar schoenen zou staan? Met kinderen die er duidelijk ontzettend van balen dat ze niet op de foto staan.. Ik zou ook naar de directie toestappen met een klacht en erop aandringen dat er in het vervolg rekening mee gehouden moet worden. Zoveel moeite is het toch niet? We zijn immers met zn allen een samenleving, laten we er dan met z'n allen voor zorgen dat we rekening houden met elkaar..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 17:44

Cinderella schreef:
bruintje123 schreef:

Nee het zijn alleen de moslims die dat doen toch? Alle moslims zijn hetzelfde natuurlijk. Ze hebben allemaal dezelfde persoonlijkheid.
Gek he dat veel moslims in Nederland het gevoel hebben zich vaak te moeten verdedigen voor wat anderen doen. Het is toch van de zotte dat ze dat gevoel hebben, maar reacties zoals die van jou bewijzen maar al te goed dat hun gevoel klopt.
Ik word echt triest van dit soort uitspraken.

Waar schrijf ik alle moslims?
Waar???? Dat is jou interpretatie.

Maar als het in het nieuws staat zijn met dit soort dingen zijn het wel bijna altijd Moslims. Dat is gewoon zo.
Dat kun je ontkennen, maar dat maakt er geen verschil in.
Terwijl er volgens de CBS net zoveel of meer andere geloven zijn dan moslims buiten katholiek en protestants om. Toch halen die hier zelden/nooit het nieuws mee.

Dan kun je triest worden, je kunt ook feiten erkennen.
En misschien kunnen we dan allemaal samen eens zeggen, hey Moslims. kop op zeg, doe het anders.
Voor iedereen, ook jullie mede moslims, fijner.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 17:52

Jij zegt dat alleen moslims dit soort dingen doen. Dat is triest, maar mijn ervaring met dit soort dingen is dat ik toch tegen een muur praat. Waarom denk je dat er in het nieuws specifiek iets benoemd wordt dat gaat over moslims? Zodat bepaalde mensen daar weer van kunnen smullen en zeggen "zie je wel, altijd die moslims." Nieuws is gekleurd, als je je daardoor laat leiden, ben je gedeeltelijk blind.
Ik ben benieuwd naar statistieken waaruit blijkt dat "het met dit soort dingen bijna altijd de moslims zijn".Je begint over het CBS, dus ik neem aan dat je vast niet te beroerd bent hier ook even wat statistieken over te delen? :)

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 17:55

Je schrijft niet alle moslims, maar 'alleen' moslims.

Erken gewoon de feiten, kijk in de spiegel en misschien kun je dan eens tegen jezelf zeggen;
"Okee, ik heb een beetje angst voor andere culturen en daardoor winden berichten over ouders die naar de rechter stappen mij iets meer op als het om moslims gaat dan wanneer het over autochtone christelijke landgenoten gaat. Daarom lijkt het net alsof die daar nooit het nieuws mee halen.
Maar kom op zeg, ik doe het eens anders. In plaats van dit bericht te lezen als het bewijs dat moslims hun zin willen doordrijven en mij hun religie willen opleggen en ga ik het bericht nog een keer lezen en een poging doen om deze vrouw niet te zien als een van die misdragende moslims, maar als een uit de bocht gevlogen moeder die een rel maakt over vrij weinig."

Voor iedereen fijner.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 17:55

Dat gevoel van die muur herken ik.

Oh nu is de media gekleurd.
Het is benoemd omdat dat de aanleiding is van het voor de rechter staan. Omdat ze niet kon omdat het voor hun een feestdag was.
Niet meer niet minder.
Als je daarvoor de media aan gaat vallen ben je net zo blind.

Ik vroeg het eerder al.
Kom met links over hindoes of wat ook in Nederland met ook een zelfde soort problemen die daarvoor de rechter opzoeken.

Ik wacht.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 17:58

Qerty schreef:
Je schrijft niet alle moslims, maar 'alleen' moslims.

Erken gewoon de feiten, kijk in de spiegel en misschien kun je dan eens tegen jezelf zeggen;
"Okee, ik heb een beetje angst voor andere culturen en daardoor winden berichten over ouders die naar de rechter stappen mij iets meer op als het om moslims gaat dan wanneer het over autochtone christelijke landgenoten gaat. Daarom lijkt het net alsof die daar nooit het nieuws mee halen.
Maar kom op zeg, ik doe het eens anders. In plaats van dit bericht te lezen als het bewijs dat moslims hun zin willen doordrijven en mij hun religie willen opleggen en ga ik het bericht nog een keer lezen en een poging doen om deze vrouw niet te zien als een van die misdragende moslims, maar als een uit de bocht gevlogen moeder die een rel maakt over vrij weinig."

Voor iedereen fijner.

_O- _O- _O-
sorry, meer kun je op dit toch niet zeggen.

Angst voor culturen en die kwats :evaw:
Je kent me duidelijk niet.

Als dat de antwoorden zijn over een ander bokker, ja dan ga ik ook het topic verlaten.
AUB linkse kliek, het is weer gelukt, jullie topic weer voor jullie zelf. Het zoveelste.
Want een ander geluid dulden jullie niet.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 18:00

Ik zag vandaag in de krant een bericht dat aantoont dat het niet altijd moslims zijn ;)

Vorig jaar postte een miss-België een foto van haar in een bus dacht ik, met op de achtergrond een zwarte man.
In de comments schreef iemand iets in de trant van 'zie die nigga' ofzo, iets dat de aandacht vestigde op de achtergrond man die per ongeluk op de foto stond.
De miss-belgië antwoordde daarop met een emoticon van een lachend kakje.

Hele discussie van of het racistisch was of niet, volgens de miss uiteraard niet en was het bedoeld zoals een gewoon lachend gezichtje.

Wel vandaag zag ik op facebook dat de man naar de rechtbank is gestapt en een schadevergoeding van 20 000 euro eist.

Bruintje, waar is het moslimgedeelte in dit verhaal? :+

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 18:03

bruintje123 schreef:

Het is benoemd omdat dat de aanleiding is van het voor de rechter staan. Omdat ze niet kon omdat het voor hun een feestdag was.
Niet meer niet minder.

Ik vroeg het eerder al.
Kom met links over hindoes of wat ook in Nederland met ook een zelfde soort problemen die daarvoor de rechter opzoeken.

Ik wacht.

Ja de media zijn ook gekleurd. Dat is een feit, geen mening. Er zijn namelijk een aantal criteria waar nieuws aan moet voldoen, om als nieuws gebracht te worden. Verdiep je daar eens in en dan praten we verder.
Overigens zou ik rustig kunnen zoeken naar rechtszaken die gevoerd zijn over geloofsovertuigingen, en dat zijn er veel, maar mijn tijd is kostbaar. Ik ga die tijd niet stoppen in iets dat zinloos is. Jij hebt allang je mening klaar en volgt blind de media. Dat zegt voor mij meer dan genoeg.
Je kan altijd zelf gaan zoeken. Verdiep je eens in andere mensen, wie weet kom je dan wel tot een andere mening. Tot die tijd: :evaw:

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 18:04

Enne linkse kliek... We hoeven niet te vragen waar jij op gestemd hebt deze verkiezingen. :')
Voor mij was het geen links. Ah weer zo'n vooroordeel dat niet klopt. Balen zeg!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 18:10

Het valt me op dat iedereen die rechts is vindt dat iedereen die niet dezelfde mening heeft, daarom links is :+ wel niet dus... je hebt nog centrum-rechts, centrum, centrum-links bijvoorbeeld! Of je kan rechts zijn op een heel andere manier (liberaal)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 18:22

Cinderella schreef:
Enne linkse kliek... We hoeven niet te vragen waar jij op gestemd hebt deze verkiezingen. :')
Voor mij was het geen links. Ah weer zo'n vooroordeel dat niet klopt. Balen zeg!

Over vooroordelen gesproken. Want het was geen wilders.

Dus waar jij mij steeds van wilt beschuldigen doe je steeds zelf.
Die speigel waar je het eerder over had, nog niet weg doen maar zelf houden.

Nu ben ik echt weg uit dit topic, niet alleen jou tijd is kostbaar of wat je daar ook mee bedoeld.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 18:27

Pffff kunnen jullie het er gewoon niet over eens zijn dat jullie het er niet over eens zijn??? Het verbaasd mij enorm hoe zulke topics uiteindelijk altijd weer hele andere groepen erbij gehaald worden. het is maar waar je je druk om maakt zeg.
Een of andere muts denkt 10.000 euries binnen te harken onder het mom van rasisme want kind schoolfoto etc. Niets meer en niets minder.
Ook iets waar Nederland groots in is. Doorzeiken op niets af....
Laatst bijgewerkt door Willl65 op 18-05-17 18:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 18:29

Damned schreef:
Het valt me op dat iedereen die rechts is vindt dat iedereen die niet dezelfde mening heeft, daarom links is :+ wel niet dus... je hebt nog centrum-rechts, centrum, centrum-links bijvoorbeeld! Of je kan rechts zijn op een heel andere manier (liberaal)

Gaat twee kanten op hoor. Zodra je niet politiek correct denkt dan ben je tegenwoordig extreem rechts. Ook daar zit nuances in.
Maar weet je het mag in Nederland gelukkig (nog) steeds allemaal

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 18:30

bruintje123 schreef:

Niet meer niet minder.

Ik vroeg het eerder al.

Ik wacht.

Nou voorbeeldje nummer 1 is toch echt Sylvana Simons. Of bedoel je niet mbt racismezaken, maar 'zij die problemen veroorzaken die niet moslims zijn'? Kan ik ook wel een paar voor opzoeken hoor, is zo gebeurd.. of gewoon Nederlanders die achterlijke zaken openen via de rechter? Dan kan je namelijk ook gewoon frank visser kijken, zie je er genoeg..

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 18:32

Willl65 schreef:
Pffff kunnen jullie het er gewoon niet over eens zijn dat jullie het er niet over eens zijn??? Het verbaasd mij enorm hoe zulke topics uiteindelijk altijd weer hele andere groepen erbij gehaald worden. het is maar waar je je druk om maakt zeg.
Een of andere mits denkt 10.000 euries binnen te harken onder het mom van rasisme want kind schoolfoto etc. Niets meer en niets minder.
Ook iets waar Nederland groots in is. Doorzieken op niets af....

Erover eens zijn dat we t niet eens zijn, prima. Echter is bokt nog steeds een discussie forum, waar men het nu eenmaal niet met elkaar eens is. er is niks mis mee om het te bespreken, gezien je zo ook inzichten van elkaar kan zien.
En eerlijk, ja misschien ben ik fel. Maar dat komt ook omdat ik (wellicht onterecht) nog altijd bang ben voor achtervolging van gehele bevolkingsgroepen, herhalingen van WO2 of gewoon t feit dat men niet begrijpt hoe t is om gediscrimineerd te worden op uiterlijk, geloof, afkomst etc.