Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 18:09

Wat ik me afvraag, er worden nu vooral 'roetpieten' ingezet. Zijn het dan vooral blanke
personen die dat spelen? Is dat dan ook juist niet leuk voor kinderen met een andere huidskleur?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 18:18

Sunrise_ schreef:
Wat ik me afvraag, er worden nu vooral 'roetpieten' ingezet. Zijn het dan vooral blanke
personen die dat spelen? Is dat dan ook juist niet leuk voor kinderen met een andere huidskleur?

Mag een donker persoon dan geen Piet meer spelen?

Anoniem

Re: Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 18:21

Nee want dat is discriminatie schijnbaar :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 18:22

Sunrise_ schreef:
Wat ik me afvraag, er worden nu vooral 'roetpieten' ingezet. Zijn het dan vooral blanke personen die dat spelen? Is dat dan ook juist niet leuk voor kinderen met een andere huidskleur?

RTL geeft aan nadrukkelijk een diversere pietencast te hebben dit jaar :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 18:30

rapido schreef:
Wat leuk dat jij dit allemaal over mij hier zit te typen. Dat je daar je energie en tijd in wil steken.
Als jij mijn berichten eerder GOED gelezen hebt dan zie je dat het mij heel niet om die kwestie gaat maar dat ik mij dusdanig stoor aan types ( vaak zelf benoemde ,,deskundige,,) die zomaar beginnen te roepen dat iets moet stoppen of niet meer kan (in deze tijd) en vooral het handje vol mensen die daar achteraan hobbelen omdat ze ook zo nodig deze mening moeten delen.
En verder heb ik heel geen verantwoording aan jou of wie dan ook af te leggen over waarom ik iets vind en waar jij mij als ,,mindere,, ziet zie ik jou als sneu persoon die zich kennelijk stierlijk verveeld wat ik ook al eerder hier vermeld heb.

Is het wel eens in je opgekomen dat deze mensen zichzelf deskundigen noemen omdat zij de moeite hebben gedaan zich uitgebreid in te lezen op het onderwerp? Ik ga de discussie aan omdat ik al drie jaar bezig ben met informatie verzamelen over dit onderwerp, praten met mensen die er daadwerkelijk mee te maken hebben en vooral veel luister.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 18:54

Ik vind het dieptriest dat men tegenwoordig een kinderfeest probeert te verpesten. Omdat mensen er iets racistisch in zien. Zwarte piet is een slaaf en dat is beledigend. Het is een knecht en als mensen een beetje nadenken of googlen weten ze dat die betaald kregen. Die hele man draait erom dat hij tegen slavernij was. Dus ook indirect tegen discriminatie. En nu worden vooral juist die 2 zaken erbij gehaald. Alsof een kind dat zo ziet!? En nee, dat vind ik geen reden om het hele feest dan om te gooien voor de minderheid die er anders over denkt. Traditie is Traditie.

Laat zwarte piet zwart/bruin whatever die is. Als men valt over de rode lippen, kroeshaar en grote oorbellen. Het "stereotype" (die ik persoonlijk niet zie of zo op vat, maar goed) verander je dat toch. Prima, valt denk niemand over. Is iedereen tevreden.

Deze manier van tegen een kinderfeest schoppen is gewoon niet zo handig. Straks zijn alle pieten wit en is het verdorie weer discriminatie omdat het een "blanken only" feest is. Moeten ze dan weer allemaal zwart?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 18:57

ik ben om,

ik ga voor Piet Mondriaan,

of Mondriaan piet voortaan..

hele nieuwe stroming, de kunst en kitschpieten?

Afbeelding

soort kruizing tussen piet en horrorclown als je dat tegenkomt op straat

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 19:00

Als ik basisschool was zou ik een kunstproject starten een een Mondriaan, Piet laten langskomen!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 19:32

elenaMM77 schreef:
ik ben om,

ik ga voor Piet Mondriaan,

of Mondriaan piet voortaan..

hele nieuwe stroming, de kunst en kitschpieten?

[ Afbeelding ]

soort kruizing tussen piet en horrorclown als je dat tegenkomt op straat

:D
Weet niet of ik veilig reageer als deze ineens uit een donker steegje komt :+

Die enquetes zijn natuurlijk enorm gekleurd door de vraagstelling.
Als de vraag is: moet zwartepiet weg, dan zeg ik ook nee. Dat is veel te radicaal gesteld.
Stel je de vraag: moet het uiterlijk van zwartepiet aangepast worden om de karikatuur uit te bannen dan is het antwoord heel anders.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 20:00

Hoe gaan ze in Suriname en de Antillen Sinterklaas vieren? Huren ze dan via Randstad international speciaal witte pieten in die roetstrepen krijgen? Of voelen ze zich dan gediscrimineerd dat de bevolking zelf niet mee mag doen? Witte superioriteit? :+

Sorry kon het niet laten.. :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 20:02

Emmaa_ schreef:
rapido schreef:
Wat leuk dat jij dit allemaal over mij hier zit te typen. Dat je daar je energie en tijd in wil steken.
Als jij mijn berichten eerder GOED gelezen hebt dan zie je dat het mij heel niet om die kwestie gaat maar dat ik mij dusdanig stoor aan types ( vaak zelf benoemde ,,deskundige,,) die zomaar beginnen te roepen dat iets moet stoppen of niet meer kan (in deze tijd) en vooral het handje vol mensen die daar achteraan hobbelen omdat ze ook zo nodig deze mening moeten delen.
En verder heb ik heel geen verantwoording aan jou of wie dan ook af te leggen over waarom ik iets vind en waar jij mij als ,,mindere,, ziet zie ik jou als sneu persoon die zich kennelijk stierlijk verveeld wat ik ook al eerder hier vermeld heb.

Is het wel eens in je opgekomen dat deze mensen zichzelf deskundigen noemen omdat zij de moeite hebben gedaan zich uitgebreid in te lezen op het onderwerp? Ik ga de discussie aan omdat ik al drie jaar bezig ben met informatie verzamelen over dit onderwerp, praten met mensen die er daadwerkelijk mee te maken hebben en vooral veel luister.

Heb je niks beters te doen?

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 20:05

Mag iemand niet ergens interesse in hebben? Wat moeten we dan de hele dag doen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 20:09

Wat een flauwe opmerking is dat Rapido, dat kun je ook van mensen zeggen die hun tijd aan het borstelen van paarden besteden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 20:12

Lodewijk Asscher verwoordt echt precies mijn standpunt in DWDD op dit moment.
Edit: grotendeels. Vind het jammer dat zo'n gesprek dan eigenlijk weer neerkomt op 'houden we het gezellig houden'

Rapido, ik wil best met je discussiëren maar houd het dan svp volwassen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 21:13

idinn schreef:
Ik vind het dieptriest dat men tegenwoordig een kinderfeest probeert te verpesten. Omdat mensen er iets racistisch in zien. Zwarte piet is een slaaf en dat is beledigend. Het is een knecht en als mensen een beetje nadenken of googlen weten ze dat die betaald kregen. Die hele man draait erom dat hij tegen slavernij was. Dus ook indirect tegen discriminatie. En nu worden vooral juist die 2 zaken erbij gehaald. Alsof een kind dat zo ziet!? En nee, dat vind ik geen reden om het hele feest dan om te gooien voor de minderheid die er anders over denkt. Traditie is Traditie.

Laat zwarte piet zwart/bruin whatever die is. Als men valt over de rode lippen, kroeshaar en grote oorbellen. Het "stereotype" (die ik persoonlijk niet zie of zo op vat, maar goed) verander je dat toch. Prima, valt denk niemand over. Is iedereen tevreden.

Deze manier van tegen een kinderfeest schoppen is gewoon niet zo handig. Straks zijn alle pieten wit en is het verdorie weer discriminatie omdat het een "blanken only" feest is. Moeten ze dan weer allemaal zwart?

En ook hier ben ik het mee eens. Ga niet op alle posten in, heb gewoonweg geen zin om tegen allerlei argumenten te moeten praten die in mijn ogen niks met het onderwerp te maken hebben.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:10

Welke argumenten vind he dan niks met het obderwerp te maken hebben? Racisme en pesterijen tegen kinderen is wat ik het meeste lees. Ook nog wat slavernij en dat vind ik goede relevante argumenten. :j

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:31

Deze zwarte piet kan niet als roetveegpiet.... dan wordt ik geljk herkend. Ik vind het geweldig om bekende kinderen de gek aan te steken met kleine geheimpjes/eigenaardigheden die alleen een zwarte piet kan weten. Dat plezier voor hun en mij wordt me ontnomen en daar ben ik best boos om.

Het heeft voor mij niets met discriminatie te maken en de kinderen ook niet.

Ik wil gewoon onherkenbaar gesminkt en pikzwart werkt dan het beste.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:38

gewoon meer vegen met dat roet..
egaal zwart of vlekkerig bruin maakt geen enkel verschil in beleving anne..

een roetpiet hoeft echt niet 3 veegjes te zijn..
als het onegaal vlekkerig geschinkt is met een hint van de huid eronder, dan kun je al wegkomen met dat het een roetpiet is.. immers het roet ligt over de huid heen duidelijk..

In tegenstelling tot de ouderwetse schmink waar zwart dusdanig is aangebracht dat het een huid over de huid is en niet roet van een schoorsteen.

pik en pik zwart is al jaren geen onderdeel meer van de zwarte piet, het is al meer bruin zwart tegenwoordig, maar nog steeds alsof het een huid is in plaats van roet.

als je mij kan vertellen welke acteur er achter deze roetpiet schuilgaat, zou ik het knap vinden

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 04-11-16 23:54, in het totaal 2 keer bewerkt

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:41

Hoe weet je zeker dat ze je zullen herkennen? En bij oudere kinderen, is toch super leuk als de buurvrouw een piet blijkt te zijn! Dan is de buurvrouw super bijzonder dat ze sint mag helpen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:47

Familie geeft les in de laagste schoolklassen en geeft 1x per week Engels.
Voor de Engelse les zet ze voor de neus van de kinderen een hoedje op en gaat met engels accent praten.
Voor een groot deel van die kinderen is ze dan ook echt ineens iemand anders.
Die fantasie rijkt enorm ver op die leeftijd.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 08:07

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 09:03

"Volgens de makers van het programma is het een 'helse klus' om een breed publiek tevreden te stellen. "
Dit topic is bewijs dat het moeilijk is. :D

Maar ik vind het goed van ze. Zo heeft iedereen nog de piet die die wilt.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 09:39

Het lijkt me ook heel moeilijk om hier verantwoordelijk voor te zijn en een middenweg te vinden

De gekleurde pieten vind ik zelf niet zo, het doet me iets teveel denken aan Justin Bieber of Enzo Knol ofzo, vraag me niet waarom :').

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:01

De wereld tussen de 50ers, de ouders en grootouders, en met de tieners is tegenwoordig zo groot, dat het wel een eeuw generatiekloof lijkt.

Waar wij ons druk over maken, speelt bij kinderen totaal niet, dat is ons oud zeer...het gevecht is ook tussen nieuwkomers en de oudere generatie die moeilijk kan loslaten..