Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lioony schreef:Ik heb niet zo sterk de behoefte om een uitgebreide discussie te voeren.
Sizzle schreef:Het punt is juist dat niets moet.
Je moet helemaal niet lid zijn, dat mag iedereen zelf bepalen.
Lioony schreef:Dus omdat jij wil dat daar een discussie over gevoerd moet worden, moet ik of verenigingen in het algemeen daarin mee gaan?
Citaat:Vind persoonlijk dat je dingen wel erg uit het verband trekt. De reden dat vrouwen de top minder vaak halen heeft nog altijd voornamelijk met het feit dat vrouwen nu eenmaal degene zijn die kinderen baren en misschien vaker willen verzorgen(?) te maken..
Sakura789 schreef:Persoonlijk vind ik het heel ver gezocht dat er gedacht wordt dat de corpsen achter de schermen alle macht in handen hebben.
Citaat:Het zou voor een scriptie wel leuk zijn om eens de rvc's en rvb's te checken hierop
Suzanne1408 schreef:Ik denk dat mensen die ontgroeningen niks vinden niet het verschil zien tussen een 'Studentenvereniging' en het 'Corps'.
Ik ben zelf lid van een studentenvereniging, hier is er een werkweek en een maand later de ontgroening.
Tijdens deze ontgroening ga je gewoon naar school, eet en slaap je thuis maar in de avond zijn er activiteiten en is er wel een avond een echte inauguratie.
Ik denk dat de 'biggen' hier echt leren om respect te hebben en merken dat er mensen zijn waar ze ook echt naar moeten luisteren. Ik doe zelf nu een bestuursjaar en de nieuwe leden moeten wel weten dat ze niet achter de bar mogen komen, niet mogen 'funzen' in de soos en niet binnen mogen roken.
Er is bij de ontgroening geen vernedering, maar er moet wel geluisterd worden.
Tijdens de inauguratie mag er ook geen alcohol geschonken worden en dit wordt ook streng nageleefd.
Ik heb zelf uiteraard ook de inauguratie volbracht en vond het op dat moment echt niet altijd leuk, maar als ik er aan terug denk dan merk ik dat ik blij ben dat ik het gedaan heb, je komt veel dichter bij elkaar als je dit met elkaar hebt doorbracht.
Maar ik denk vooral dat alle mensen die er tegen zijn, moeten bedenken dat er een verschil is tussen een studentenvereniging en het corps, bij 'gewone' studentenverenigingen is er veel minder het prominente gevoel bijvoorbeeld.
sureido schreef:Ik heb zeker ook de andere kant van het verhaal gelezen/bekeken en jullie meningen serieus genomen en buiten het feit 'Vindicat' en andere gebeurtenissen die zelden voorkomen, want daar snap ik jullie volledig in want dat kan ook gewoon niet - ook al woont die jongen nog steeds in een Vindicat huis, dus waarschijnlijk maakt Nederland zich drukker om hem dan hij om de situatie - snap ik ook dat sommige denken, wat een belachelijke dingen worden daar gedaan en waarom zou je zoiets doen. Dus ja, ik heb alle bezwaren van ook bekeken.
Toch is iedereen anders in doen en laten, en wat er tijdens een ontgroening gedaan wordt is nooit verplicht gesteld door wie dan ook. Als je niet wil, doe je het ook niet. Als je het er niet mee eens bent en niet mee wilt doen aan een ontgroening, ga je je ten eerste al niet inschrijven. Dus er is nooit dwang bij een ontgroening, deze is totaal vrijwillig en je schrijft je zelf in. Dát is nou precies de reden waarom ik niet begrijp waarom mensen zich zo druk maken om ontgroeningen. Je hoeft er immers niet aan mee te doen, en mensen die er niks mee te maken willen hebben, hoeven dit ook niet.
rien10 schreef:Het punt is: niet alleen in het verleden. Vorige week nog.
Sizzle schreef:Volgens mij moet je je hele leven dungen doen om iets te mogen.
Je moet je rijbewijs voor je gaat rijden, je moet rekenles, je moet meedoen met gymles ook al voel je je vernederd omdat je niet handig bent, je moet je taal netjes uitspreken, je moet leren zwemmen, je moet je moet je moet.
Maar meldt je je vrijwillig aan om iets te 'moeten' (wat dus al niet moet) dan spreekt men er schande over.
Ik vind het bijzonder dat mensen zich zo bemoeien met de eventuele keuzes van een ander.
Zelfs als je levensgevaarlijk dom wil doen, dan is het nog altijd niet aan mij om te zeggen dat hij een idioot is.
LadyMadonna schreef:vuurneon schreef:Ik wil best mijn mening over ontgroening bij stellen hoor, als verenigingen mij hun draaiboeken toesturen ik ik best erin duiken en zien of ik er daarna ander over denk. Ik sta er absoluut open voor.
Me 2
Magrathea schreef:Dus, van de 8500 studenten die zich inschreven, bij de 45 verenigingen, is er op 1 vereniging met 1 student een exces geweest.
Shadow0 schreef:Magrathea schreef:Dus, van de 8500 studenten die zich inschreven, bij de 45 verenigingen, is er op 1 vereniging met 1 student een exces geweest.
Nu reken je toch iets te snel: de bangalijst is ook niet echt ideaal - daar zijn al een stuk of 30 mensen bij betrokken (22 slachtoffers, een huis aan studenten die het op hebben gesteld, dus ik neem aan een stuk of 6 tot 8 mensen die erbij betrokken waren?)
Plus nog het dreigement met 25.000 euro boete, waardoor de kans vrij groot is dat er nogal ondergerapporteerd wordt.
ikke schreef:Ik vind ook niet dat het maar helemaal afgeschaft moet worden, maar de excessen moeten wel keihard worden aangepakt. Het kan simpelweg niet zo zijn dat