Ontgroeningen en studentenverenigingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 18:32

Volgens mij moet je je hele leven dungen doen om iets te mogen.
Je moet je rijbewijs voor je gaat rijden, je moet rekenles, je moet meedoen met gymles ook al voel je je vernederd omdat je niet handig bent, je moet je taal netjes uitspreken, je moet leren zwemmen, je moet je moet je moet.

Maar meldt je je vrijwillig aan om iets te 'moeten' (wat dus al niet moet) dan spreekt men er schande over.

Ik vind het bijzonder dat mensen zich zo bemoeien met de eventuele keuzes van een ander.
Zelfs als je levensgevaarlijk dom wil doen, dan is het nog altijd niet aan mij om te zeggen dat hij een idioot is.

Groepsdramg begint al op de peuterspeelzaal en de ergste vernederingen en mishandelingem stellen ouders hun kinderen rustig aan bloot door ze naar school te sturen.

Ik zou ook graag in een dwangloze ideale wereld wonen, maar het een ander opleggen van jouw/mijn idealen maakt het plan al mislukt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 18:38

Lioony schreef:
Ik heb niet zo sterk de behoefte om een uitgebreide discussie te voeren.

En dat is jammer, want ik denk dat het tijd is dat die discussie wel gevoerd wordt. Omdat het dus niet alleen binnen de verenigingen blijft - maar de leden hun manier van doen ook mee naar buiten nemen. En daar kleurt het onze politiek, en het idee dat het normaal is om meteen met straf en dwang te beginnen, ipv dat je eerst eens met iemand overlegt.

Ik kan me ook goed voorstellen dat een cultuur waarin het blijkbaar vrij acceptabel is om een bangalijst op te stellen niet helemaal los staat van het lage aantal vrouwen in de top van het bedrijfsleven. Vrouwen leren 'incasseren' en daar zijn ze trots op, en ze beseffen niet dat dat 'incasseren' eigenlijk inhoudt 'aanranders hun gang laten gaan en daar niets tegen doen.'

Nou kun je nog honderd keer aankomen met 'jamaar dat gebeurt niet overal' - maar in allerlei opzichten is dat incasseren, dat ondergaan van allerlei dingen ipv het recht hebben ze openlijk aan te kaarten en veranderen, gewoon wel een essentieel onderdeel van de verenigingen en hun focus op traditie en regels en beslotenheid.
Dat gaat ten koste van allerlei mensen, binnen en buiten de vereniging. Waarom zouden we daar geen discussie over voeren?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 18:44

Het punt is juist dat niets moet.
Je moet helemaal niet lid zijn, dat mag iedereen zelf bepalen.

Als ik lid wil zijn van een ball-room dance club mag ik ook niet in een spijkerbroek.

Waarom moet men er over discussieren?
Omdat dat in je visie past?
Mag de ander dan niet gewoon zelf bepalen of hij dat moet?

Je mag ook geen dressuurproef starten in een tutu. Is dat ook een aanslag op de menselijkheid en vrijheid?

Ik moet er niet aan denken om te ontgroenen, maar het zal me echt een biet zijn dat een ander daar juist zin in heeft.

Net als er mensen zijn die graag aan SM doen, kan ik daar ook niets mee.

Leven en laten leven.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 02-10-16 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 18:45

Ik heb zeker ook de andere kant van het verhaal gelezen/bekeken en jullie meningen serieus genomen en buiten het feit 'Vindicat' en andere gebeurtenissen die zelden voorkomen, want daar snap ik jullie volledig in want dat kan ook gewoon niet - ook al woont die jongen nog steeds in een Vindicat huis, dus waarschijnlijk maakt Nederland zich drukker om hem dan hij om de situatie - snap ik ook dat sommige denken, wat een belachelijke dingen worden daar gedaan en waarom zou je zoiets doen. Dus ja, ik heb alle bezwaren van ook bekeken.

Toch is iedereen anders in doen en laten, en wat er tijdens een ontgroening gedaan wordt is nooit verplicht gesteld door wie dan ook. Als je niet wil, doe je het ook niet. Als je het er niet mee eens bent en niet mee wilt doen aan een ontgroening, ga je je ten eerste al niet inschrijven. Dus er is nooit dwang bij een ontgroening, deze is totaal vrijwillig en je schrijft je zelf in. Dát is nou precies de reden waarom ik niet begrijp waarom mensen zich zo druk maken om ontgroeningen. Je hoeft er immers niet aan mee te doen, en mensen die er niks mee te maken willen hebben, hoeven dit ook niet.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 18:47

Dus omdat jij wil dat daar een discussie over gevoerd moet worden, moet ik of verenigingen in het algemeen daarin mee gaan?

Vind persoonlijk dat je dingen wel erg uit het verband trekt. De reden dat vrouwen de top minder vaak halen heeft nog altijd voornamelijk met het feit dat vrouwen nu eenmaal degene zijn die kinderen baren en misschien vaker willen verzorgen(?) te maken..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 18:56

Sizzle schreef:
Het punt is juist dat niets moet.
Je moet helemaal niet lid zijn, dat mag iedereen zelf bepalen.

Gedeeltelijk zou ik het daarmee eens zijn. Risico op zich is niet mijn grootste probleem bv: dat een jongen zo hard wordt geslagen dat hij hersenletsel heeft kun je afdoen als 'risico van het vak' - dat risico loop je bij paardrijden ook.

Maar de vriendjespolitiek, dat heimelijke, alles onder de pet te houden, het elkaar uit de wind houden (ten koste van mensen die niet bij het clubje horen) - dat nemen mensen dus ook mee naar de politiek, of de banken, de ziekenhuizen, het rechtspraak. En daar kost het letterlijk levens - van mensen die die keuze niet hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:02

Lioony schreef:
Dus omdat jij wil dat daar een discussie over gevoerd moet worden, moet ik of verenigingen in het algemeen daarin mee gaan?

Je kunt op elk moment uit de discussie stappen :)

Citaat:
Vind persoonlijk dat je dingen wel erg uit het verband trekt. De reden dat vrouwen de top minder vaak halen heeft nog altijd voornamelijk met het feit dat vrouwen nu eenmaal degene zijn die kinderen baren en misschien vaker willen verzorgen(?) te maken..

Dat is wel ontkracht hoor: ook als je daarvoor corrigeert is er een gigantisch verschil. Maar daarnaast - zo moeilijk is het niet om je voor te stellen dat mannen die eerst een bangalijst opstellen later niet heel respectvol omgaan met vrouwen die daar geen prijs op stellen?

Lioony

Re: Ontgroeningen en studentenverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:11

Dat is fijn, maar dat veranderd niets aan het feit dat ik er geen behoefte aan heb, omdat ik het eerlijk gezegd als zeer vermoeiend ervaar.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:12

Verbaas me dat dit nu richting de politiek gaat of het bedrijfsleven. Volgens mij is de politiek een afvaardiging van ons allemaal (mits je stemt) en zijn we allemaal vrij om deel te nemen hierin of een partij op te richten. Ik denk dat het gros van de kamer nooit lid is geweest. Bij commentaar op de politiek is er vooral actie nodig van de mensen die zelf klagen. Daarnaast mogen we in onze handjes knijpen dat we in Nederland op de wereld zijn gekomen en dat hier alles best nog goed geregeld is. Miljoenen mensen willen direct wel met ons ruilen, maar dat terzijde.

Persoonlijk vind ik het heel ver gezocht dat er gedacht wordt dat de corpsen achter de schermen alle macht in handen hebben. Het zou voor een scriptie wel leuk zijn om eens de rvc's en rvb's te checken hierop :D Ook het feit dat vrouwen achterlopen, zal echt niet voortkomen uit de manier waarop in het corps gedacht wordt over vrouwen (er zijn trouwens ook vrouwelijke voorzitter bij de corpsen). Dit zit er al decennia in volgens mij.

Laten we ze vooral niet overal de schuld van geven, beetje nuance is wel aan te brengen voor mijn gevoel :D

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:20

Ik zou zo graag uitleggen hoe leuk het is om lid te zijn bij het corps en dat de ontgroeining echt zo erg niet is, maar het is vaak opboksen tegen totaal onzinnige vooroodelen. Hier lees ik ook zo veel onzin van mensen die er niets vanaf (lijken te) weten dat ik gewoon niet zou weten waar ik moet beginnen.

Maar geloof me, iedereen die ik ken die lid is bij het corps (en dat zijn er veel) vind het fantastisch en heeft absoluut niets over gehouden aan de ontgroening. En ja, er zijn in het verleden dingen gebeurt die niet door de beugel kunnen, maar dat betekent niet dat de hele ontgroening ter discussie zou moeten staan.
En ik geloof trouwens ook best dat een vereniging zonder ontgroening even leuk kan zijn, maar mijn inziens moet de ontgroening niet afgeschaft worden. Het hoort er ook een beetje bij. Dat sommigen dat een non-argument vinden is ook prima, niemand is verplicht bij het corps (of bij welke andere vereniging met ontgroening dan ook) te gaan :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:38

Het punt is: niet alleen in het verleden. Vorige week nog.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:42

Dat neemt nog steeds niet weg dat ik vind dat ontgroeningen niet afgeschaft moeten worden. Al kunnen dit soort zaken uiteraard niet door de beugel!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 20:08

Sakura789 schreef:
Persoonlijk vind ik het heel ver gezocht dat er gedacht wordt dat de corpsen achter de schermen alle macht in handen hebben.

Dat is niet wat ik zeg he ;)

Ik denk niet dat de corpsen achter de schermen alle macht in handen hebben, ik schreef dat mensen uit de corpsen hun manier van doen meenemen naar hun nieuwe positie. Maar de eigenschappen die een ontgroening traint, zijn wel de eigenschappen die een grote rol spelen bij veel grote misstanden. En de eigenschappen die het onderdrukt (zelfreflectie, bezinning, openheid, het doorbreken van hierarchische structuren) zijn wel de eigenschappen die hadden kunnen helpen om de problemen te voorkomen of op te lossen.

Citaat:
Het zou voor een scriptie wel leuk zijn om eens de rvc's en rvb's te checken hierop :D

Dat zou zeker interessant zijn!

Een leuk begin daarvoor is wellicht dit:
http://www.mauritsvandergoes.nl/post/70 ... ie-maanden
(Interactieve grafiek: https://dl.dropboxusercontent.com/u/270 ... index.html )

Je kunt wel per persoon de cv's zien, maar de studentenverenigingen zijn niet als aspect opgenomen. Dat zou een leuke uitbreiding zijn.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 20:22

Suzanne1408 schreef:
Ik denk dat mensen die ontgroeningen niks vinden niet het verschil zien tussen een 'Studentenvereniging' en het 'Corps'.
Ik ben zelf lid van een studentenvereniging, hier is er een werkweek en een maand later de ontgroening.
Tijdens deze ontgroening ga je gewoon naar school, eet en slaap je thuis maar in de avond zijn er activiteiten en is er wel een avond een echte inauguratie.
Ik denk dat de 'biggen' hier echt leren om respect te hebben en merken dat er mensen zijn waar ze ook echt naar moeten luisteren. Ik doe zelf nu een bestuursjaar en de nieuwe leden moeten wel weten dat ze niet achter de bar mogen komen, niet mogen 'funzen' in de soos en niet binnen mogen roken.
Er is bij de ontgroening geen vernedering, maar er moet wel geluisterd worden.
Tijdens de inauguratie mag er ook geen alcohol geschonken worden en dit wordt ook streng nageleefd.
Ik heb zelf uiteraard ook de inauguratie volbracht en vond het op dat moment echt niet altijd leuk, maar als ik er aan terug denk dan merk ik dat ik blij ben dat ik het gedaan heb, je komt veel dichter bij elkaar als je dit met elkaar hebt doorbracht.

Maar ik denk vooral dat alle mensen die er tegen zijn, moeten bedenken dat er een verschil is tussen een studentenvereniging en het corps, bij 'gewone' studentenverenigingen is er veel minder het prominente gevoel bijvoorbeeld.

dan schort het toch enorm in de opvoeding?
als kind hoor je al te leren dat er altijd mensen zijn naar wie je hoort te luisteren.

je leert niet luisteren en gehoorzamen van huisregels omdat je ontgroend wordt.. kom op, dat kon je op de lagere school immers al en toen was het ook niet door middel van vernederende namen, vernederend gedrag en dergelijken.. nee gewoon, wie niet horen wil moet maar voelen in spreekwoordelijke term.. Als je mensen er gewoon een week uitzet als ze persee de huisregels moeten schenden, dan loopt het hele spul ook binnen enkele dagen in de pas.

overigens kom je ook prima tot elkaar in een hutje op de hei waar je zelf je eten kookt met elkaar en vooral zonder internet of andere info van buitenaf ;).

als ontgroenen de manier is om mensen te laten luisteren of respect te tonen, dan zou dat toch betekenen dat geen enkel mens dat niet deelgenomen heeft deze vaardigheden zou bezitten? toch luistert een gemiddeld persoon gewoon naar gezag en heeft gewoon respect voor elkaar.

sureido schreef:
Ik heb zeker ook de andere kant van het verhaal gelezen/bekeken en jullie meningen serieus genomen en buiten het feit 'Vindicat' en andere gebeurtenissen die zelden voorkomen, want daar snap ik jullie volledig in want dat kan ook gewoon niet - ook al woont die jongen nog steeds in een Vindicat huis, dus waarschijnlijk maakt Nederland zich drukker om hem dan hij om de situatie - snap ik ook dat sommige denken, wat een belachelijke dingen worden daar gedaan en waarom zou je zoiets doen. Dus ja, ik heb alle bezwaren van ook bekeken.

Toch is iedereen anders in doen en laten, en wat er tijdens een ontgroening gedaan wordt is nooit verplicht gesteld door wie dan ook. Als je niet wil, doe je het ook niet. Als je het er niet mee eens bent en niet mee wilt doen aan een ontgroening, ga je je ten eerste al niet inschrijven. Dus er is nooit dwang bij een ontgroening, deze is totaal vrijwillig en je schrijft je zelf in. Dát is nou precies de reden waarom ik niet begrijp waarom mensen zich zo druk maken om ontgroeningen. Je hoeft er immers niet aan mee te doen, en mensen die er niks mee te maken willen hebben, hoeven dit ook niet.

heel simpel toch? immers zoals de vorige quote al aangeeft, de studentenvereniging is een 'kliek' met voordelen en/of gezelligheid.. niet meedoen is jezelf in een sociaal isolement zetten in sommige studies.. Dat is dus wel een vorm van dwang..

geen dwang is: niet ontgroenen, je mag wel gewoon lid worden.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 21:41

Dat is onzin, je hoeft niet in een studentenvereniging om een sociale kring te krijgen.

Klasgenoten, studieverenigingen, huisgenoten.. ga nog maar even door.
Edit: studentenverenigingen zonder ontgroening

Met dat laatste punt ben ik het niet eens, er zijn meerdere clubs/verenigingen waarbij je aan een aantal punten moet voldoen wil je er bij mogen. Bij bepaalde verenigingen is dat dus het voldoen van de ontgroening. Edit: en als je dat niet wilt, kan je bij een vereniging waarbij geen ontgroening is. Easy!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 22:53

@elenamm77: je hebt studieverenigingen, sportverenigingen en ook verenigingen zonder ontgroeningen. Voor ieder wat wils. Door dat je zo kam kiezen kan je ook je eigen soort mensen.. ennuh ik zit niet bij vereniging en heb gewoon vrienden, maar ging wel lastiger :) iets meer moeite en initiatief in moeten steken. dusniefs sociaal isolement omdat je geen ontgroening wil

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 23:09

rien10 schreef:
Het punt is: niet alleen in het verleden. Vorige week nog.

Dus alles waarbij er een keer iets mis gaat moet maar afgeschaft worden? Vorige week is er 1 incident geweest. Bij 1 vereniging in 1 stad. Ik weet zelf dat er alleen al in Maastricht ongeveer 400 studenten ontgroend worden. Waarom worden door dat ene incident alle studentenverenigingen met al die (waarschijnlijk) totaal verschillende ontgroeningen over een kam geschoren?
Naar mijn idee is dat niet fair en nee, ik zit zelf niet bij een studentenvereniging en nee ik ben zelf ook niet ontgroend.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 23:20

Laten we dan ook allemaal maar onze kinderen niet meer naar de manege sturen, want nog niet zo lang geleden is een 9-jarig kind overleden toen ze er af viel. Waarom gaan we eigenlijk paardrijden? Is hartstikke gevaarlijk joh!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 23:38

Sizzle schreef:
Volgens mij moet je je hele leven dungen doen om iets te mogen.
Je moet je rijbewijs voor je gaat rijden, je moet rekenles, je moet meedoen met gymles ook al voel je je vernederd omdat je niet handig bent, je moet je taal netjes uitspreken, je moet leren zwemmen, je moet je moet je moet.

Maar meldt je je vrijwillig aan om iets te 'moeten' (wat dus al niet moet) dan spreekt men er schande over.

Ik vind het bijzonder dat mensen zich zo bemoeien met de eventuele keuzes van een ander.
Zelfs als je levensgevaarlijk dom wil doen, dan is het nog altijd niet aan mij om te zeggen dat hij een idioot is.

*\o/* *\o/* *\o/*

Even wat cijfertjes:

De LKVV vertegenwoordigt 48 studentenverenigingen in Nederland. Als ik naar Delft kijk zijn de LKVV-verenigingen ook de verenigingen met een ontgroening, dus ik trek het voor het gemak even door naar de rest van Nederland en rond het af naar beneden en ga er vanuit dat er 45 verenigingen zijn met een ontgroening. In 2014 schreven 9500 studenten zich in bij een LKVV-vereniging, dus laten we het even heel negatief zien en zeggen dat er 8500 studenten zich inschreven. Ik kan even geen recentere cijfers vinden trouwens, maar in 2014 was er wel een stijging en ondanks dat het aantal inschrijvingen hier in Delft elk jaar stijgt, laten we er even vanuit gaan dat het constant is gebleven sindsdien.

Dus, van de 8500 studenten die zich inschreven, bij de 45 verenigingen, is er op 1 vereniging met 1 student een exces geweest. 8499 studenten die een normale groentijd hebben doorgemaakt en 44 verenigingen waarbij het allemaal vlekkeloos is verlopen (althans, het heeft de media niet gehaald en dat zegt al heel wat).

Dat zijn betere cijfers dan de gemiddelde uitgaansavond in Amsterdam +:)+

Even terugkomend op wat ik een paar keer aangehaald zag worden trouwens: de jongen die in 2010 in brand stond zat 1) in de dispuutsontgroening, dus niet van een vereniging en 2) moedigde zijn (aankomend) dispuutsgenoten zelf aan om zijn pak in brand te steken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 06:09

LadyMadonna schreef:
vuurneon schreef:
Ik wil best mijn mening over ontgroening bij stellen hoor, als verenigingen mij hun draaiboeken toesturen ik ik best erin duiken en zien of ik er daarna ander over denk. Ik sta er absoluut open voor.

Me 2

Ik hoorde een item over ontgroening op de radio en daarin werd gezegd dat het probleem niet de inhoud van het programma was, ook niet de ontgroeningscommissie zelf (omdat er banden zijn met de universiteit wordt het programma besproken), maar met name de tweedejaars die zelfs mochten ontgroenen dit jaar. Dat waren de bullebakken die door bleven gaan met opdrachten tussendoor die totaal buiten proportie waren.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 07:04

Jullie noemen vooral de ernstige incidenten die fout zijn gegaan. Hoeveel zullen er misschien met pijn of ontzet bij een ontgroening weg zijn gegaan die er niks van zeggen wegens zwijgcontracten? Ik durf het niet te zeggen, maar ik kan me voorstellen dat er nog meer gebeurd waar je niks over hoort.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 08:07

Magrathea schreef:
Dus, van de 8500 studenten die zich inschreven, bij de 45 verenigingen, is er op 1 vereniging met 1 student een exces geweest.

Nu reken je toch iets te snel: de bangalijst is ook niet echt ideaal - daar zijn al een stuk of 30 mensen bij betrokken (22 slachtoffers, een huis aan studenten die het op hebben gesteld, dus ik neem aan een stuk of 6 tot 8 mensen die erbij betrokken waren?)
Plus nog het dreigement met 25.000 euro boete, waardoor de kans vrij groot is dat er nogal ondergerapporteerd wordt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 08:16

Shadow0 schreef:
Magrathea schreef:
Dus, van de 8500 studenten die zich inschreven, bij de 45 verenigingen, is er op 1 vereniging met 1 student een exces geweest.

Nu reken je toch iets te snel: de bangalijst is ook niet echt ideaal - daar zijn al een stuk of 30 mensen bij betrokken (22 slachtoffers, een huis aan studenten die het op hebben gesteld, dus ik neem aan een stuk of 6 tot 8 mensen die erbij betrokken waren?)
Plus nog het dreigement met 25.000 euro boete, waardoor de kans vrij groot is dat er nogal ondergerapporteerd wordt.

Dat laatste vooral. Zoals ik al eens eerder schreef: die ***hufters zouden dat geld dan even bij mij persoonlijk op mogen komen halen als het mijn kinderen betrof.

Ik vind ook niet dat het maar helemaal afgeschaft moet worden, maar de excessen moeten wel keihard worden aangepakt. Het kan simpelweg niet zo zijn dat willekeurig wie of welke vereniging dan ook, ermee wegkomt om strafbare feiten te plegen zonder dat dat gevolgen heeft. DAT is het punt, de rest wordt er aan de haren bij gesleept om dit soort huftergedrag recht te l*llen en elkaar als vereniging de hand boven het hoofd te houden. Zielepoten.........

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 08:27

ikke schreef:
Ik vind ook niet dat het maar helemaal afgeschaft moet worden, maar de excessen moeten wel keihard worden aangepakt. Het kan simpelweg niet zo zijn dat

Hmm, je hebt het template van de aankondiging van ongeveer elke recente wetsintroductie overgenomen. Het is besmettelijk!

Ik ben niet voor 'keihard aanpakken' omdat dat de verantwoordelijkheid extern blijft liggen. (En bij al die wetten die worden aangekondigd met 'keihard aanpakken, kan niet zo zijn dat...' blijkt de maatregel het probleem meestal nauwelijks op te lossen terwijl het wel veel nadelen heeft. Nah, nee, laten we daarvan leren en een betere methode zoeken.)

Ik ben voor versterking van het eigen besef van waarom ontgroeningen en verenigingen met zo'n strict gesloten en hierarchische cultuur gevaarlijk zijn en onvermijdelijk steeds weer leiden tot dergelijke excessen en incidenten: omdat ze simpelweg te weinig rem hebben ingebouwd. Maar extern toezicht en 'keihard aanpakken' kunnen niet de enige remmen zijn, want dat geeft een situatie waarin de mentaliteit niet verandert. Er moet ook intern een soort besef ontstaan (niet alleen maar dat je mensen niet op hun hoofd mag slaan of schoppen, en dat je vrouwen niet ter aanranding aan mag bieden), maar ook iets fundamenteler dan dat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 08:29

Er zijn binnen alle groepen mensen die zich willen bewijzen.
Ern aantal jaar geleden waren scateboarders op de snelweg daar een voorbeeld van.
De pijlerspringers had ik ook al genoemd.

De manage eigenaar van een vroegere manege brak zijn arm omdat hij in de kantine opgejut was om zonder tuig op een manegepaard door de bak te racen.

Als je wilt dat mensen elkaar niet onder druk zetten moet je ze isoleren en groepvorming in zijn geheel verbieden.

Het de schuld geven aan corpsen dat er vriendjespolitiek en afsprakenpolitiek bestaat vind al helemaal bijzonder.
Ik denk dat er bij het beroemde bouwschandaal 10 jaar terug verdacht weinig mensen die daaar aan meededen bij het corps gezeten hebben.