Mogelijke staatsgreep/militaire opstand in Turkije...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 21:02

ikkedus schreef:
robert45 schreef:
beelden op de tv Mevrouw: "het is jammer dat er geen negatief reisadvies is gegeven" "Dan was ik namelijk niet gegaan" Umh het is geen verplichting als je geboekt hebt..... En straks janken dat de hele vakantie zo dreigend is geweest zeker....

Sorry, maar wat een achterlijke reactie is dit! Dit was volgens velen blijkbaar te voorspellen, maar niet iedereen is zo goed op de hoogte.
En als je geboekt hebt, kan je je vakantie alleen annuleren of omboeken als er een negatiefcreisadvies afgegeven wordt.
De situatie was dus volgens instanties veilig genoeg om te reizen.
Ik snap dat je leven meer waard is dan het geld wat je voor een reis betaalt, maar zou jij dat geld weggooien en niet zijn gegaan als er op het moment van vertrek niets aan de hand is?
Ik heb ook een reis geboekt en vertrek vw. Met in mijn achterhoofd vooral de terroristische dreiging vanuit IS. Ik had geen idee van een op handen zijnde coup.
Ik hoop nu dat er wel een negatief reisadvies gaat komen, want anders ben ik mijn geld kwijt en ik heb er hard voor moeten werken. Ik vind het ook terecht dat ik daarvan openbaar mijn teleurstelling mag uitspreken, zonder dit soort commentaar en het bovengenoemde commentaar over " huilie huilie doen".

Kijk dat dit niet op voorhand te voorspellen was had je gelijk in. Echter Turkije is de afgelopen tijd nou niet bepaald rustig denk aan de regelmatige aanslagen die ze hebben. De instanties zullen alleen een negatief reisadvies geven als het echt niet anders kan. In grote toeristengebieden zoals marmaris was gisterenavond opstand en geweervuur. Erdogan gaat het hele leger zuiveren, houd journalisten aan waaronder ook NL. Doodstraf zijn ze weer aan het invoeren. Er zijn 2500 rechters ontslagen...

Gisteren is er een passagiersvliegtuig teruggekeerd vanwege de onlusten en nu is alles weer veilig en lopen ze bloemetjes te plukken zeker... Als ik geboekt had zou ik op dit moment hoe jammer het ook is niet gaan. Amerika stopt per direct alle vluchten tot 15 augustus tussen Turkije en Amerika. Dat doen ze niet zomaar...

Er is daar iets gaande wat wij absoluut niet moeten willen en wat de hele stabiliteit daar in gevaar brengt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 21:02

Barbet schreef:
Wat ik moeilijk te begrijpen vind.
Net op het journaal:
Turkse jongelui die Erdogan hun vader noemen en Turkije hun vaderland.
Terwijl hun ouders en zijzelf gewoon in Nederland zijn geboren.

Natuurlijk snap ik wel dat het land van je voorouders, dat je daar een zwak voor hebt.
Maar het gaat veel verder, Turkije blijft hun enige vaderland zelfs al zijn ze er niet geboren, wonen ze er niet.
Een beetje beangstigend zelfs, dat een land overal ter wereld zijn (ex) onderdanen nog in de macht heeft.

Om even vanuit mijn eigen ervaring te spreken (en ik ken aardig wat Turkse mensen).. Turkse mensen zijn over het algemeen erg goed ingeburgerd, spreken de taal goed en willen leren, maar hebben een veel grotere binding met het 'vaderland'. Er zijn ook enorm veel Turkse mensen die 'later' terug willen naar Turkije. Ik zie het niet per se als iets beangstigends, of als iets gevaarlijks.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 21:07

Emmaa_ schreef:
Barbet schreef:
Net op het journaal:

Natuurlijk snap ik wel dat het land van je voorouders, dat je daar een zwak voor hebt.
Maar het gaat veel verder, Turkije blijft hun enige vaderland zelfs al zijn ze er niet geboren, wonen ze er niet.
Een beetje beangstigend zelfs, dat een land overal ter wereld zijn (ex) onderdanen nog in de macht heeft.

Om even vanuit mijn eigen ervaring te spreken (en ik ken aardig wat Turkse mensen).. Turkse mensen zijn over het algemeen erg goed ingeburgerd, spreken de taal goed en willen leren, maar hebben een veel grotere binding met het 'vaderland'. Er zijn ook enorm veel Turkse mensen die 'later' terug willen naar Turkije. Ik zie het niet per se als iets beangstigends, of als iets gevaarlijks.

Nou ik vind het aardig beangstigend als er hier hele hordes mensen rondlopen die totaal niets met Nederland hebben en ze onderhand al 3 generaties in Nederland wonen. Die mensen zouden onze taal/cultuur moeten hebben als ze goed ingeburgerd waren en blijkbaar ligt hun loyaliteit toch niet hier.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 21:10

Emmaa_ schreef:
Barbet schreef:
Net op het journaal:

Daar zijn ze in Frankrijk wel bang voor.
Niet speciaal voor de Turken maar wel bevolkingsgroepen.
Dat die tegen elkaar op gaan staan met alle ellende van dien.
In Frankrijk heb je dat natuurlijk veel meer, de grote kansarme wijken en steden.
Nice is maar voor een deel zo modern, mooi en luxe.
De rest erachter is dat juist totaal niet.
En als een vaderland waar je ooit vandaan kwam, je dan opzet tot iets, dan is het wel beangstigend.

Anoniem

Re: Mogelijke staatsgreep/militaire opstand in Turkije...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 21:19

Zo lang het een groep is die imo goed meekomt in de samenleving en de taal heel erg goed beheerst zie ik het probleem niet in een binding met het 'vaderland' nee. Vooral omdat je juist met de jongere generatie ziet dat de binding met Nederland groter wordt.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 21:27

Emmaa_ schreef:
Zo lang het een groep is die imo goed meekomt in de samenleving en de taal heel erg goed beheerst zie ik het probleem niet in een binding met het 'vaderland' nee. Vooral omdat je juist met de jongere generatie ziet dat de binding met Nederland groter wordt.

Nou zo goed komen ze niet mee met de samenleving. Inplaats van integratie is het meer segregatie geworden. Bevolkingsgroepen die zich niet wensen te conformeren naar een land maar blijven kijken naar hun "thuisland". Ik neem toch aan dat ze hier gekomen zijn in het verleden om een nieuwe toekomst op te bouwen en niet om achterom te kijken? Wat betreft de jongere generatie, als hun ouders hier geboren zijn en ze zijn zelf dus al de 3e generatie volgens mij gaat dat verbinden dan wel verrekte langzaam..

Het is toch van de zotte dat er hier cameraploegen worden lastig gevallen omdat een paar Turken die hier woonachtig zijn hun handen niet kunnen thuis houden. En onze politiek kijkt weg en zegt gaat u maar rustig slapen er is niets aan de hand.
Laatst bijgewerkt door robert45 op 16-07-16 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 21:28

Emmaa_ schreef:

Het wordt juist moeilijker voor de jonge generatie.
Ze worden erop aangekeken dat ze moslim zijn, er wordt ze gevraagd hoe ze erover denken, ze moeten zich verdedigen voor iets wat ze zelf ook verschrikkelijk vinden.

Er stond vandaag een artikel in de krant over een Turkse vader met tienerkinderen.
Het is juist voor die jongere mensen dubbel zo moeilijk.
De volwassen mensen weten waar ze voor staan, de jonge mensen moeten hun identiteit nog vinden.
De vader van het gezin bespreekt elke dag een vers uit de Koran met ze, en dat geweld tegen onschuldige burgers nooit geoorloofd is.
Terwijl de strengere (extremistische) moslims de jongere mensen vertellen dat ze geen goeie moslims zijn.
Dan ben je als ouder wel heel bang dat je kinderen misschien beïnvloed worden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 21:30

Er waren er al die het gisteren hier al zeiden.

Citaat:
‘Erdogan zette coup in scène’
Gepubliceerd: Vandaag 13:21 Update: Vandaag 13:22

Verschillende politici van Turkse afkomst hebben gereageerd op de couppoging in Turkije. Volgens het Amsterdamse VVD-raadslid Dilan Yesilgöz is de kans groot dat de Turkse president Erdogan de couppoging zelf in scène heeft gezet. Door het leger de schuld te geven kan Erdogan zijn macht laten groeien, aldus Yesilgöz.
De Turks-Nederlandse politici van de beweging Denk, Selçuk Öztürk en Tunahan Kuzu, menen dat de democratie de winnaar is van de gebeurtenissen in Turkije. Op hun Facebookpagina schrijven ze: ,,Turkije heeft sinds haar bestaan veel te lijden gehad onder militaire coups. Maar vannacht is het Turkse volk opgestaan en heeft laten zien op te komen voor de democratie. Democratie heeft het gewonnen van de tanks en de wapens”.
Daar is niet iedereen het mee eens. Het PvdA-Kamerlid Keklik Yücel twittert; ,,Wat een nachtmerrie voor Turkije…..alleen maar verliezers en zeker de democratie.” Ook Yesilgöz noemt de democratie ,,de grootste verliezer”.

Bron: http://www.hartvannederland.nl/top-nieu ... oup-scene/

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:22

Cowboy55 schreef:
Hannanas schreef:
[quote=]

Dat er in elk geval een basaal besef van democratie is op basis waarvan bijna heel Turkije zegt: voor of tegen Erdogan, we doen het NIET met een coup?

Alsof er met Erdogan ooit nog een "democratisch" eerlijke verkiezing gaat komen..

Volgens de tegenstanders van Erdogan wel klaarblijkelijk....hoe makkelijk was het voor hen anders geweest om de coup-poging NIET te veroordelen? Ze hadden slechts de kaken op elkaar kunnen houden en simpelweg niks hoeven doen. hebben ze niet gedaan. Ze hebben het veroordeeld.[/quote]

Kan, maar kan ook zijn dat het een gevalletje is geweest van 'jezelf alvast indekken' want wat was er gebeurt als die tegenstanders pal achter de coupplegers waren gaan staan? De coup is mislukt, dus zij zouden direct zijn opgepakt.
En ja je kunt je kaken idd stijf op elkaar houden. Maar die Erdogan is zo gek en egocentrisch om stilzwijgen te zien als instemming, dus hoppa ook oppakken.
Dus om er zeker van te zijn dat jij er niet ook op wordt aangekeken omdat je tenslotte een tegenstander bent, neem je voor de zekerheid stelling tegen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:48

Tijdens de coup hoorde je geen enkele regering dat ze achter de coupplegers stonden. Wel was het volgens de media goed georganiseerd :D en snel uitgevoerd. Ineen ging het mis en toe was het amateuristisch aangepakt en slecht doordacht.

Nadat duidelijk was dat het helaas toch niet goed ging kwamen de regeringen met veroordelende reacties en dat een coup nooit de manier is om de democratie te waarborgen.

Als de coup gelukt was hadden ze in de rij gestaan om te bevestigen wat voor een eng mannetje erdogan is.

Alle partijen die tegen erdogan zijn kijken wel uit om hun vinger op te steken. Die verdwijnen straks als eerste namelijk. De komende weken zullen er een hoop verdwijnen... Dat er 2750 rechters ontslagen zijn is niet omdat deze allemaal op de hand van erdogan waren. Dit waren kritische rechters en schijnbaar lagen de lijsten al klaar met namen die het veld moesten ruimen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:59

Gevaarlijke ontwikkelingen daar. Heel rap worden alle mogelijke tegenstanders of mensen die zelf nadenken verwijdert op een grondige manier. Op deze manier kun je heel makkelijk het alleen recht krijgen in een land. En als tegenstander kun je maar beter stil zijn want een kogel oid kan zomaar opeens oversteken -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 14:10

De vader van een vroeger vriendinnetje van me is politiek vluchteling vanuit Turkije.
Door zijn verhalen weet ik waartoe men in staat kan zijn als je je daar niet voegt naar de machthebbende partij.
Ik vrees voor Turkije...

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 14:14

Die "coup" is gewoon door Erdogekkie zelf opgezet, zodat hij minder tegenstand krijgt bij het vermoorden van alle rivalen. Het turkse leger heeft bij uitstek ervaring met het plegen van een coup (waar ons leger hooguit pang pang kan roepen op het binnenhof) en dit was te slecht georganiseerd om als geloofwaardig over te komen.
Overigens snap ik de steun van de EU aan Erdo, want die zijn eveneens een stelletje knettergekke dictators die over lijken gaan om hun droom van een superstaat te realiseren.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 14:34

Wat ik ook hoorde en dat leek me logischer dan dat Ergogan de coup zelf heeft opgezet.
Dat is dat Erdogan al geïnformeerd was dat er een coup zat aan te komen.
Maar dat hij er niks aan gedaan heeft, het gewoon heeft laten gebeuren.
Dit omdat hij al wist dat hij er als een winnaar uit zou komen en nog machtiger zou worden.

Die lijsten van die 1500 rechters die de volgende dag waren ontslagen en opgepakt.
Die lijsten moeten al hebben klaar gelegen.
Hoe konden ze anders binnen een dag uitzoeken welke rechters ze moesten hebben.

Erdogan lijkt voor veel mensen daar wel een soort afgod te worden of zo.
Gevaarlijk land wordt het.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 15:02

Ik zie ook wel wat in die theorie inderdaad barbet

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:23

Er zijn nu al 6000 mensen opgepakt in Turkije, en er volgen er nog veel meer volgens Erdogan.
Iedereen die met dat 'kankergezwel' te maken heeft (zijn woorden) moet worden opgepakt.

Die coup kwam hem wel heel goed uit, hij heeft nu een goed excuus om het land te zuiveren naar zijn idee.

Toch wordt hij in Turkije op handen gedragen, terwijl Erdogan daar straks alleenheerser is en geen mensen duldt die niet achter hem staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:25

Prima moeten ze lekker zelf weten. Maar het is van de zotte dat die macht tot buiten zijn landsgrenzen reikt en geen enkel ander politiek leider de ballen heeft om hem op zijn plek te zetten.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:08

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:30

Maureen_M schreef:
Een klasgenoot van mij zat ook in deze vreselijke situatie :( :n

Onbeschrijfelijk dit

http://nos.nl/artikel/2117969-een-solda ... wezen.html

Vind het nogal dubbel: Die ene student was nogal van stuk dat hij onder schot was gehouden, (zijn vertrouwen voor militair is weg nu) Maar die soldaat heeft er wel voor gezorgd dat hij er niet was toen er geschoten werd. Ergens mag hij dus blij zijn dat die militair hem gesommeerd heeft om weg te gaan.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:42

Tja ik heb zelf met hem gesproken en hij zegt dat hij eigenlijk nog in shock is en nog niet helemaal begrijpt wat er allemaal gebeurd is.

Hij komt in ieder geval deze week terug naar Nederland. Echt vreselijk dat hij zijn stage nu niet af kan maken daar. Voordat hij vertrok was er vanuit de school al veel commotie over het feit dat hij gevaar zou kunnen lopen maar omdat hij bij familie zou vestigen was dit in zijn ogen geen probleem.

Toch vreselijk dat uitgerekend hij op de koffie moet komen :(

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:06

Riddershow schreef:
Maureen_M schreef:
Een klasgenoot van mij zat ook in deze vreselijke situatie :( :n

Onbeschrijfelijk dit

http://nos.nl/artikel/2117969-een-solda ... wezen.html

Vind het nogal dubbel: Die ene student was nogal van stuk dat hij onder schot was gehouden, (zijn vertrouwen voor militair is weg nu) Maar die soldaat heeft er wel voor gezorgd dat hij er niet was toen er geschoten werd. Ergens mag hij dus blij zijn dat die militair hem gesommeerd heeft om weg te gaan.

Maar is les 1 voor elke wereldreiziger en toerist dan niet "BLIJF UIT DE BUURT VAN ELKE POLITIEKE DEMONSTRATIE." Gevolgd door les 2 "MOCHT JE ER TOCH IN DE BUURT KOMEN, WEGWEZEN!"

Als buitenlander heb je daar niets te zoeken. Je kent de taal niet dus je weet niet waar het over gaat.
Bovendien heb je er als buitenstaander niets mee te maken. Als toerisme student had die toch beter moeten weten.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:11

Het betrof toch een Nederlands / Turkse student? die de taal wel machtig is?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:15

Dat had ik niet begrepen. Ja anders had hij die soldaat misschien niet eens verstaan.

Toch vind ik het voor mezelf erg verstandig mij niet in zulke conflicten te mengen. Zelf zou ik dat nog niet eens in Nederland doen. Maar dat is meer een persoonlijke keuze.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:18

Klopt, ik zou denk ik ook niet zo snel daaraan meedoen. Nou ben ik ook een schijtluis (en heb ook weinig behoefte om als kanonnenvoer te eindigen voor (bijvoorbeeld) rutte, Samson of Wilders), dus dat scheelt ook. Maar onze maatschappij is natuurlijk ook heel anders dan de Turkse.

Ik ben iig heel benieuwd welke kant dit opgaat.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:21

Rocamor schreef:
Ik ben iig heel benieuwd welke kant dit opgaat.

Niemand kent de geschiedenisboekjes van de toekomst.