Discussie over racistische attracties Efteling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 09:14

Cer schreef:
En ik vind het heel knap dat blijkbaar een probleem wat niet zo groot leek te zijn, onder andere door mensen zoals Shadow (met excuus) zo enorm overdreven lijkt te worden. Want je benadrukt steeds dat het een enorm probleem is, maar IS dat ook zo of maak je het zo?

Doet mij een beetje denken aan 'ik wil actie voeren dus ik verzin een probleem'.

Ik wil geen actie voeren en ik heb dit probleem zeker niet verzonnen - ik ben niet degene die naar de Efteling heeft geschreven, ik ben niet degene die het topic op bokt heeft gezet... Ik reageer zelfs grotendeels niet eens over de actie zelf (dat zoekt men maar met de Efteling uit, zelfs al mag Monsieur Cannibale van mij meteen verdwijnen), maar op de reacties die dat oproept.

Wat ik in elk geval wel steeds probeer te betogen:
1. racisme bestaat in Nederland, en het heeft hele concrete gevolgen voor de kansen in het onderwijs en op werk, en de kansen om bv (soms keer op keer op keer) te worden staandegehouden door de politie.
2. racisme is niet iets dat alleen maar ontstaat doordat mensen expres lekker racistisch willen zijn, maar juist doordat het iets is dat uit heel veel kleine, onbewuste dingen bestaat die allemaal samen bijdragen aan een afstand, aan het zien van zwarte mensen niet in eerste instantie als 'mensen zoals wij' maar als mensen anders dan wij.

Dat is niet zo gek extreem hoor.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 09:22

Riddershow schreef:
Cowboy55 schreef:

https://www.theguardian.com/us-news/201 ... -black-men

"Despite making up only 2% of the total US population, African American males between the ages of 15 and 34 comprised more than 15% of all deaths logged this year by an ongoing investigation into the use of deadly force by police. Their rate of police-involved deaths was five times higher than for white men of the same age. "

In antwoord op je vraag: een African American met een probleem met de Politie heeft een 5x grotere kans om preventief door de Politie doogeschoten te worden dan een blanke......De media 'maakt' niet (altijd) nieuws, soms stellen ze gewoon iets vast.

Er moet veel meer aan informatie komen wil je daar een goede uitspraak over doen. Want hoe vaak komt de politie in aanraking met welke bevolkingsgroep en dan ook nog eens in vergelijk met het type meldingen en (bedreigende) situatie.

Ik wed dat de gemiddelde mannelijke African American in voornoemde leeftijdsgroep daar heel anders over denkt. Die heeft namelijk toch vaak het gevoel dat hij met een schietschijf op zijn rug rondloopt. Daar heeft ie geen verder onderzoek voor nodig.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 09:31

1. racisme bestaat in Nederland
>> Eens, dat is ook zo. Er zijn nog meer dingen heel schrijnend in Nederland (maar daar gaat het nu niet over). Maar over de omvang / schaal is niet veel bekend .. dus hoe erg is het probleem?

en het heeft hele concrete gevolgen voor de kansen in het onderwijs en op werk,
>> dat zal best... waar komen die vooroordelen eigenlijk vandaan?

en de kansen om bv (soms keer op keer op keer) te worden staandegehouden door de politie.
>> Dat verhaal over die jonge zwarte DJ in die enorm dure auto vind ik echt hilarisch. Wat een gespeelde verontwaardiging van de mensen zeg.. :')
Als je een jong gastje in een belachelijk dure auto ziet rijden kan ik me voorstellen dat die aangehouden wordt.

2. racisme is niet iets dat alleen maar ontstaat doordat mensen expres lekker racistisch willen zijn, maar juist doordat het iets is dat uit heel veel kleine, onbewuste dingen bestaat die allemaal samen bijdragen aan een afstand, aan het zien van zwarte mensen niet in eerste instantie als 'mensen zoals wij' maar als mensen anders dan wij.
>> Hier kan ik persoonlijk niks mee. Ik zie wel meer mensen niet als 'mens zoals ik'.. das niet rasgebonden. Kan ik wel rasgebonden maken, maar dat wil ik niet..
Maar dan moet ik ook nog even het verschil tussen discriminatie en pesten lezen..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 09:34

Cowboy55 schreef:
Ik wed dat de gemiddelde mannelijke African American in voornoemde leeftijdsgroep daar heel anders over denkt. Die heeft namelijk toch vaak het gevoel dat hij met een schietschijf op zijn rug rondloopt. Daar heeft ie geen verder onderzoek voor nodig.

Het wordt in het onderzoek wel genoemd :j
Ze wonen vaker in dichtbevolkte gebieden (waar meer politie is, dus meer controle/confrontatie), zijn vaker in aanraking met criminaliteit. Dus met dank aan zijn mede african americans die een imago gebouwd hebben, loopt de onschuldige met een schietschijf op zn rug..

Ik heb ook onbehaaglijk gevoel als blonde blanke vrouw als ik in bepaalde plaatsen kom..
Waar moet ik me melden voor een discriminatieklacht?

Dit stukje uit een artikel wat ik net tegenkom op de tijdlijn van een "import"- familielid van mij, die not-amused is over de efteling discussie:
"De Arabieren kregen die slaven toebedeeld door dorpshoofden van Negerstammen die overtollige of ongewenste stamgenoten verkochten aan de Arabieren."

... ergo: ze werden door hun eigen soort verkocht.... ??

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 09:42

Cer schreef:
Cowboy55 schreef:

Het wordt in het onderzoek wel genoemd :j
Ze wonen vaker in dichtbevolkte gebieden (waar meer politie is, dus meer controle/confrontatie), zijn vaker in aanraking met criminaliteit. Dus met dank aan zijn mede african americans die een imago gebouwd hebben, loopt de onschuldige met een schietschijf op zn rug..

En dat zou dus (ongeacht kleur, ras, etc.) stomweg niet zo moeten zijn. En ik zou van de overheid(-sdienaren) verwachten dat die dienovereenkomstig handelen.

Cer schreef:
Ik heb ook onbehaaglijk gevoel als blonde blanke vrouw als ik in bepaalde plaatsen kom..

Je vergelijkt jezelf niet met voornoemde situatie hoop ik?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 09:42

Ik sluit me helemaal aan bij Shadow en Cowboy55.

Je moet problemen niet groter maken dan ze zijn, maar misstanden bagatelliseren is een oorzaak van de onvrede. White privilege bestaat, helaas.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 09:46

Cowboy55 schreef:
En dat zou dus (ongeacht kleur, ras, etc.) stomweg niet zo moeten zijn. En ik zou van de overheid(-sdienaren) verwachten dat die dienovereenkomstig handelen.

een gewaarschuwd mens telt voor twee. Als iets een hoger risico oplevert ga je daar voorzichtiger mee om. Lijkt mij mens-eigen..

Cer schreef:

Je vergelijkt jezelf niet met voornoemde situatie hoop ik?[/quote]
Nee hoor, maar wel met andere genoemde situaties :j
Nee ik heb niet het gevoel dat ik ieder moment neergeschoten kan worden door de politie.
En ja, ik heb zeker wel het gevoel dat ik in bepaalde wijken niet moet komen omdat ik daar de verkeerde kleur voor heb. Dat mag ik hopelijk wel melden, neem ik aan. Of zijn dit soort uitingen voorbehouden aan andere groepen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 09:48

Cer schreef:

Daar steunde de halve slavernij op?? Men voer vanuit Europa hun bootje naar Afrika en een stam leverde een andere stam weer af aan de blanken ;) En de blanken zijn zelf natuurlijk ook flink tekeer gegaan, hoor. Dat valt niet te ontkennen. Maar zij zijn toch echt niet de 'uitvinder' van de slavernij daar, de ene stam had oorlog met de andere stam en de verliezer was de pineut :+ Zo ging dat al eeuwen en eeuwen!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 09:51

Cowboy55 schreef:

Dat zal, en ik kan het me ook nog wel voorstellen. Maar daardoor is het nog niet per definitie racisme. En dáár moeten we in mijn ogen een beetje vanaf, dat alles wat ook maar in de verste verte misschien wel zou kunnen lijken op meteen als feit gesteld word.

Edit:
Cowboy55 schreef:

Dus jij gaat er vanuit dat zodra iemand overheid word, hij niet meer menselijk is? Dat hij een machine is geworden, die niet onderhevig is aan alles wat een mens een mens maakt??

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 09:59

Sammie schreef:
Cer schreef:

Daar steunde de halve slavernij op?? Men voer vanuit Europa hun bootje naar Afrika en een stam leverde een andere stam weer af aan de blanken ;) En de blanken zijn zelf natuurlijk ook flink tekeer gegaan, hoor. Dat valt niet te ontkennen. Maar zij zijn toch echt niet de 'uitvinder' van de slavernij daar, de ene stam had oorlog met de andere stam en de verliezer was de pineut :+ Zo ging dat al eeuwen en eeuwen!

Als ik m kort doorlees komt het neer op dat de Britten en Nederlanders de slaven vervoerden (en niet verhandelden).

Er waren al slaven voor dat men in bootjes ging varen.. het is een uitvinding die ergens anders vandaan komt, niet uit het westen..

Ik ben ook benieuwd of deze bewerking klopt :"Blanken werden nog tientallen jaren gekocht en verkocht in het Ottoman keizerrijk, nadat de slaven (1866) werden bevrijd in Amerika."

Als ik dit soort artikelen lees, vind ik het steeds meer aanstelleritus wat gebaseerd lijkt op opgeklopte aangedikte verhalen om ook maar ergens iets anders de schuld te kunnen geven van je situatie ipv er mee om te gaan...

Overigens ben ik geen geschiedkundige hoor, dus bewijzen en cijfers heb ik niet..

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:01

Lalidan schreef:
Edit:
Cowboy55 schreef:

Dus jij gaat er vanuit dat zodra iemand overheid word, hij niet meer menselijk is? Dat hij een machine is geworden, die niet onderhevig is aan alles wat een mens een mens maakt??

Nee, ik ga er juist vanuit dat iemand een Mens blijft met hoofdletter M. Juist in die funkties. To Protect and Serve staat op die politieauto's in de VS. Dat zou richting ALLE burgers moeten gelden, maar dat valt tegen in de praktijk.

http://www.nytimes.com/2015/03/04/us/ju ... .html?_r=1

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:04

Shadow0 schreef:
Cer schreef:
En ik vind het heel knap dat blijkbaar een probleem wat niet zo groot leek te zijn, onder andere door mensen zoals Shadow (met excuus) zo enorm overdreven lijkt te worden. Want je benadrukt steeds dat het een enorm probleem is, maar IS dat ook zo of maak je het zo?

Doet mij een beetje denken aan 'ik wil actie voeren dus ik verzin een probleem'.

Ik wil geen actie voeren en ik heb dit probleem zeker niet verzonnen - ik ben niet degene die naar de Efteling heeft geschreven, ik ben niet degene die het topic op bokt heeft gezet... Ik reageer zelfs grotendeels niet eens over de actie zelf (dat zoekt men maar met de Efteling uit, zelfs al mag Monsieur Cannibale van mij meteen verdwijnen), maar op de reacties die dat oproept.

1. racisme bestaat in Nederland, en het heeft hele concrete gevolgen voor de kansen in het onderwijs en op werk, en de kansen om bv (soms keer op keer op keer) te worden staandegehouden door de politie.

Dat is niet zo gek extreem hoor.

Even in het kort over punt 1:
Mijn vriend, een Nederlander met een Nederlandse naam, komt niet eerder aan het werk dan twee gezamenlijke vrienden van ons, de een een Antiliaan en de ander een Marrokaan.
Sterker nog, toen ze alle drie voor de grap op dezelfde vacature solliciteerde werden beide vrienden met de buitenlandse namen wel uitgenodigd. Op de vraag waarom was het antwoord heel eerlijk dat het bedrijf hier subsidies kreeg voor het aannemen van buitenlandse jongeren.
Hmm... volgens mij is dat discriminatie, maar daar hoor je niemand over!

Toen ik in de zakenauto van mijn vader reed (Dodge Ram Laremie, waar geen vlekje of krasje op zit)
Werd ik ook staande gehouden en nee, niet omdat ik belachelijk reed, maar omdat ik volgens de politie verdacht was! Een meisje van (toen nog) 24 jaar kon nooit zo'n auto betalen dus wilde ze controleren of alles wel goed was.

Toen ik huilend bij mijn vriend in de auto zat, kwam de politie ook controleren of alles wel oke was en ik daar wel vrijwillig zat.

Je kunt op alle slakken zout leggen, maar veel mensen gedragen zich verdacht en de politie moet dat controleren. Mij zal je daar echter niet over horen, maar een bepaalde groep staat maar wat graag met een vingertje te wijzen over discriminatie en racisme.

Ander voorbeeld, van de week bezig met een verzekering in orde te maken voor een mevrouw. Mevrouw had wat bemerkingen op de gezondheidsvragen en dat betekend automatisch dat de premie iets hoger uit valt. Maar mevrouw riep acuut dat het Racisme en discriminatie was omdat zij Antiliaans was.
Voor de duidelijkheid, voor zij dit riep wist ik dit niet eens.
Ik heb mevrouw uitgelegd dat iedereen die een bemerking heeft op de gezondheidsvragen een verhoging krijgt afhankelijk van wat die bemerking is.
Mevrouw bleef echter volhouden dat dit niet waar was en dat dit alleen voor haar was omdat zij Antiliaans was. Zij zou er ook een melding van maken.
Tjah, dan moet ze dat maar doen.
Het is gewoon opvallend dat meteen dat vingertje klaar staat. Je kan tegenwoordig niks doen zonder dat er meteen hieraan gerefereerd wordt.
Het zijn modewoorden geworden en ik ben ze eigenlijk wel meer dan zat.

Dat het er is kan je niet ontkennen, maar veel mensen vinden het ook wel fijn om dat meteen te roepen!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:09

Cowboy55 schreef:
Nee, ik ga er juist vanuit dat iemand een Mens blijft met hoofdletter M. Juist in die funkties. To Protect and Serve staat op die politieauto's in de VS. Dat zou richting ALLE burgers moeten gelden, maar dat valt tegen in de praktijk.

http://www.nytimes.com/2015/03/04/us/ju ... .html?_r=1

Oh dan heb jij een hogere dunk van mensen dan ik. Ik ga ervan uit dat mensen die in een hoog gevaarlijke omgeving werken, daar toch wel een tikje door beinvloed raken... maar dat kan jij je niet voorstellen?

overigens heeft dit niks meer te maken met de Efteling an sich..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:10

Mdh Ik denk dat het bagatelliseren ervan dit juist oproept

Maar ik ken ze ook, met name Marokkanen, die wat te makkelijk schermen met racisme. Tuurlijk is dat irritant, maar dat maakt niet dat je niemand meer serieus hoeft te nemen over dit onderwerp.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:21

Cer schreef:

Dat is echt niet waar en geen goede weergave van de situatie in de VS. Ik vind dit soort uitspraken eigenlijk behoorlijk kwalijk.

We moeten niet vergeten dat de lynchpartijen, brandende kruizen, Rosa Parks en Martin Luther King jr en de moord op hem nog niet zo lang geleden zijn. Ook na de gelijkstelling in een aantal opzichten, is het racisme nooit weggeweest en is het racisme in veel gebieden, iets minder openlijk maar niet minder bestaand, gewoon doorgezet. Racisme is daar absoluut en ondubbelzinnig de oorzaak van veel geweld en discriminatie richting zwarte inwoners. Het voortdurende beleid van geen kansen bieden, geen onderwijs, geen behoorlijke leefomstandigheden (allemaal veel structureler en diepgaander dan in Nederland.)

http://www.theatlantic.com/business/arc ... on/462378/
https://decorrespondent.nl/2591/In-dit- ... 1-8f316052
https://decorrespondent.nl/4174/Deze-zw ... 4-54eaff76
(En dat laatste patroon zie je vaker: buurten met voornamelijk zwarte inwoners worden langdurig aan hun lot overgelaten, de publieke voorzieningen worden niet onderhouden, initiatieven van buurtbewoners om verbeteringen aan te brengen worden geblokkeerd, en dan na jaren structureel beleid om de buurt ten onder te laten gaan kan men makkelijk zeggen: 'zie je wel, ze gaan niet goed meet hun leefomgeving om.' Dat is niet meer per ongeluk.)

Die schietschijf hebben ze op hun rug omdat die daar expres geschilderd wordt. De criminaliteitsstatistieken zijn vertekend door selection bias, zwarte mensen worden stelselmatig eerder en harder gestraft dan blanken met een vergelijkbaar vergrijp (dit is onderzocht en bewezen door stelselmatig strafzaken te vergelijken, en bv bij een vergrijp als drugsbezit weet men dat zwarte en blanke jongeren ongeveer vergelijkbaar vaak drugs bezitten, maar dat zwarte jongeren daarvoor veel vaker hard worden aangepakt.)

En de jongen die zijn geweer leegschoot op een kerk uit een zwarte geloofsgemeenschap deed dat ook nog maar zeer recent.

Het racisme in de VS bagatelliseren vind ik behoorlijk veel verder gaan dat het opnemen voor een Efteling-attractie.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:24

Cer schreef:
Als ik m kort doorlees komt het neer op dat de Britten en Nederlanders de slaven vervoerden (en niet verhandelden).
Imo net zo erg, maar de situatie was toen zo en nu realiseren we ons dat het niet kan. Nederland is er erg rijk mee geworden.

Citaat:
Er waren al slaven voor dat men in bootjes ging varen.. het is een uitvinding die ergens anders vandaan komt, niet uit het westen..
Voor zover je van een uitvinding kan spreken, maar slavernij kwam al in de Bijbel voor. Het is echt al eeuwen oud. En de Bijbel speelt zich voornamelijk in de streek Egypte, huidige Irak en Iran. Dat is ook de plek waar de mens via Afrika de wereld doortrok. Twee stammen hadden ruzie, de verliezer werd gedood of slaaf. Zo simpel stak het een beetje in elkaar. Ben je ook gelijk af van die stam, want ze achter laten zorgt er voor dat ze mogelijk over een paar jaar weer beginnen met vechten.

Citaat:
Ik ben ook benieuwd of deze bewerking klopt :"Blanken werden nog tientallen jaren gekocht en verkocht in het Ottoman keizerrijk, nadat de slaven (1866) werden bevrijd in Amerika."
Slavernij vind in kleine getallen nog steeds plaats, nu ook in IS-gebied. Seksslavernij, noem maar op. Delen van Afrika kent het ook nog steeds.

Slavernij was idd niet enkel voorbehouden aan de blanke Europeaan die Afrika leegroofde en de buit in Amerika bracht. Europa kende in de middeleeuwen amper slavernij in die vorm. 'jij bent mijn eigendom en werken zul je' In een vrijere vorm was er wel een soort van slavernij. Voor kost en inwoning arbeid. Die slavernij was mogelijk omdat die stammen daar zelf aan slavernij deden, die leverden hele stammen uit aan de blanke Europeaan. Die bracht ze naar Amerika en hoppa geld in de pocket.

Dat is één deel van de slavernij. Die slaven in Amerika zelf hadden het grotendeels gewoon zwaar! Een deel werd goed behandeld, een klein gewoon k"t. Het hele slavernij gebeuren speelde daar echter zo lang dat er een beeld is ontstaan dat zwarten daar niet volwaardig waren. Dat beeld bleef bestaan, zelfs na bevrijding. Aparte eethoeken, aparte gedeeltes in de bus noem maar op. Daardoor is wel een vorm van ongelijkheid bestaan wat zich gewoon vertaald heeft in ongelijke kansen. Deels kunnen ze die kansen nu niet pakken door het stigma dat ze opgeplakt krijgen, deels door het stigma waar ze zelf ook onder blijven plakken. Het is nu eenmaal menseigen om zich een beetje te gedragen naar het labeltje. Ik word tuig genoemd, dus ik gedraag mij als tuig. Of in Nederland: Jij noemt mij een poedersuiker, dan word ik een poedersuiker. Het zit sociaal-economisch en cultureel erg lastig in elkaar. Deels krijgen ze de kansen niet, en deels willen niet. In bepaalde streken in Amerika, moet je als Afro-Amerikaan tweemaal zo hard werken om iets te bereiken als een blanke Amerikaan. En als je dan in een getto/bende wijk geboren wordt weet je je toekomst al, want onder sociale druk ga je gewoon bij de bende (de wereld is toch tegen je en wie denk je wel niet dat je bent als je niet met ons meedoet), dus héb je al amper kans om aan die groep en dat beeld te ontsnappen en daardoor wordt het beeld weer gevoed dat Afro-Amerikanen vaker in bendes en criminaliteit belanden. Het een geeft het ander een hand en het is erg lastig om dat te doorbreken. Zeker in Amerika.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 07-07-16 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:26

Shadow0 schreef:
Dat is echt niet waar en geen goede weergave van de situatie in de VS. Ik vind dit soort uitspraken eigenlijk behoorlijk kwalijk.

Dat is wat ik uit hetzelfde artikel haal als wat Cowboy aanhaalt...

Citaat:
Die schietschijf hebben ze op hun rug omdat die daar expres geschilderd wordt. De criminaliteitsstatistieken zijn vertekend door selection bias,

Ik heb net een paar artikelen met dat soort statistieken zitten lezen, en dat leek toch wel mee te vallen.. Als je de populaties tegen elkaar afzette, zat de black community veel hoger in de criminaliteit dan de blanken, waarbij hispanics (met prostitutieproblemen) en native americans (met drankproblemen) bij de blanken geschoven werden. Maar cijfertjes zijn niet zo mijn ding..

Citaat:
zwarte mensen worden stelselmatig eerder en harder gestraft dan blanken met een vergelijkbaar vergrijp (dit is onderzocht en bewezen door stelselmatig strafzaken te vergelijken, en bv bij een vergrijp als drugsbezit weet men dat zwarte en blanke jongeren ongeveer vergelijkbaar vaak drugs bezitten, maar dat zwarte jongeren daarvoor veel vaker hard worden aangepakt.)

>> Dat is oneerlijk en dat snap ik wel, maar verder maakt het mij geen reet uit. Het is niet alsof ze dan ineens geen criminele activiteiten uitvoeren. Ze doen ook iets wat fout is, fout is fout. Dat ze evenredig gestraft moeten worden is waar. MAAR je kan ook gewoon niet crimineel doen, dan heb je dat probleem alvast niet...

Citaat:
En de jongen die zijn geweer leegschoot op een kerk uit een zwarte geloofsgemeenschap deed dat ook nog maar zeer recent.

>> Ja en de mensen die gedood werden omdat ze geen koran verzen konden opzeggen ook... dus sja
En die gast op dat ene eiland die met een geweer achter die kinderen aan ging..

Citaat:
Het racisme in de VS bagatelliseren vind ik behoorlijk veel verder gaan dat het opnemen voor een Efteling-attractie.
[/quote]
De VS is een raar land, maar ik vind dat het hier niet over de VS zou moeten gaan, maar over Nederland en de Efteling. Bagatellisatie van racisme aan de andere kant van de zee is een ander onderwerp

edit: quotes gefixed

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:35

Sammie schreef:
Ik word tuig genoemd, dus ik gedraag mij als tuig. Of in Nederland: Jij noemt mij een poedersuiker, dan word ik een poedersuiker. Het zit sociaal-economisch en cultureel erg lastig in elkaar.

maar wat dan? Omgekeerd gaan doen? Hen voor gaan trekken (bijv met subsidies zoals hierboven genoemd)?

Citaat:
En als je dan in een getto/bende wijk geboren wordt weet je je toekomst al, want onder sociale druk ga je gewoon bij de bende (de wereld is toch tegen je en wie denk je wel niet dat je bent als je niet met ons meedoet), dus héb je al amper kans om aan die groep en dat beeld te ontsnappen en daardoor wordt het beeld weer gevoed dat Afro-Amerikanen vaker in bendes en criminaliteit belanden. Het een geeft het ander een hand en het is erg lastig om dat te doorbreken. Zeker in Amerika.

Ik vind het lastig om hier iets zinnigs over te zeggen.. Een ghetto geeft al aan wat het is en wie daar wonen..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:36

Nikass schreef:
Mdh Ik denk dat het bagatelliseren ervan dit juist oproept

Maar ik ken ze ook, met name Marokkanen, die wat te makkelijk schermen met racisme. Tuurlijk is dat irritant, maar dat maakt niet dat je niemand meer serieus hoeft te nemen over dit onderwerp.

Als je al mijn berichten hebt gelezen dan zie je dat ik niet bagatelliseer.
Want ik neem veel mensen wel serieus.
Maar ik zeg ook dat discriminatie en racisme er altijd is, zie b.v. het voorbeeld over het solliciteren van mijn vriend.

En in sommige zaken is dat niet verkeerd, ik voel mij veiliger te weten dat de politie elk mens die zich verdacht gedraagt controleert.

Maar mensen benoemen het tegenwoordig wel heel erg graag en zeker een bepaalde groep vind ook dat discriminatie en racisme alleen bestaat voor gekleurde mensen en niet voor blanke.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:41

M_D_H schreef:
Maar ik zeg ook dat discriminatie en racisme er altijd is, zie b.v. het voorbeeld over het solliciteren van mijn vriend.

Maar jouw mening, en die van jouw vriend, en die van zijn vrienden, is niet belangrijk.. want dat is niet de juiste mening.. Althans, zo lijkt het af en toe wel ...

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:42

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:44

Sammie schreef:
Cer schreef:
Imo net zo erg, maar de situatie was toen zo en nu realiseren we ons dat het niet kan. Nederland is er erg rijk mee geworden.

Citaat:
Voor zover je van een uitvinding kan spreken, maar slavernij kwam al in de Bijbel voor. Het is echt al eeuwen oud. En de Bijbel speelt zich voornamelijk in de streek Egypte, huidige Irak en Iran. Dat is ook de plek waar de mens via Afrika de wereld doortrok. Twee stammen hadden ruzie, de verliezer werd gedood of slaaf. Zo simpel stak het een beetje in elkaar. Ben je ook gelijk af van die stam, want ze achter laten zorgt er voor dat ze mogelijk over een paar jaar weer beginnen met vechten.

Citaat:
Slavernij vind in kleine getallen nog steeds plaats, nu ook in IS-gebied. Seksslavernij, noem maar op. Delen van Afrika kent het ook nog steeds.

Slavernij was idd niet enkel voorbehouden aan de blanke Europeaan die Afrika leegroofde en de buit in Amerika bracht. Europa kende in de middeleeuwen amper slavernij in die vorm. 'jij bent mijn eigendom en werken zul je' In een vrijere vorm was er wel een soort van slavernij. Voor kost en inwoning arbeid. Die slavernij was mogelijk omdat die stammen daar zelf aan slavernij deden, die leverden hele stammen uit aan de blanke Europeaan. Die bracht ze naar Amerika en hoppa geld in de pocket.

Dat is één deel van de slavernij. Die slaven in Amerika zelf hadden het grotendeels gewoon zwaar! Een deel werd goed behandeld, een klein gewoon k"t. Het hele slavernij gebeuren speelde daar echter zo lang dat er een beeld is ontstaan dat zwarten daar niet volwaardig waren. Dat beeld bleef bestaan, zelfs na bevrijding. Aparte eethoeken, aparte gedeeltes in de bus noem maar op. Daardoor is wel een vorm van ongelijkheid bestaan wat zich gewoon vertaald heeft in ongelijke kansen. Deels kunnen ze die kansen nu niet pakken door het stigma dat ze opgeplakt krijgen, deels door het stigma waar ze zelf ook onder blijven plakken. Het is nu eenmaal menseigen om zich een beetje te gedragen naar het labeltje. Ik word tuig genoemd, dus ik gedraag mij als tuig. Of in Nederland: Jij noemt mij een poedersuiker, dan word ik een poedersuiker. Het zit sociaal-economisch en cultureel erg lastig in elkaar. Deels krijgen ze de kansen niet, en deels willen niet. In bepaalde streken in Amerika, moet je als Afro-Amerikaan tweemaal zo hard werken om iets te bereiken als een blanke Amerikaan. En als je dan in een getto/bende wijk geboren wordt weet je je toekomst al, want onder sociale druk ga je gewoon bij de bende (de wereld is toch tegen je en wie denk je wel niet dat je bent als je niet met ons meedoet), dus héb je al amper kans om aan die groep en dat beeld te ontsnappen en daardoor wordt het beeld weer gevoed dat Afro-Amerikanen vaker in bendes en criminaliteit belanden. Het een geeft het ander een hand en het is erg lastig om dat te doorbreken. Zeker in Amerika.

Vergeet in het stuk ook zeker de Vikingen/Scandiers/Zeewolven niet die, als ze kwamen om te roven ook gerust een stel mannen, vrouwen of kinderen roofde. die konden ze namelijk weer goed verkopen in hun eigen land als slaaf of in andere streken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:44

Cer schreef:
maar wat dan? Omgekeerd gaan doen? Hen voor gaan trekken (bijv met subsidies zoals hierboven genoemd)?

Ik vind het lastig om hier iets zinnigs over te zeggen.. Een ghetto geeft al aan wat het is en wie daar wonen..
Dat vind ik ook lastig, hoor. Maar als je wiegje daar staat, staat ie daar en ben je (in bepaalde streken) eigenlijk al voor 80% verdoemd. Elvis zong er al een liedje over. Dan ga je weer naar het Amerikaanse systeem dat je zélf verantwoordelijk bent voor je succes en carrière in je leven en dat is ook niet helemaal waar.

Wat je er aan kunt doen is ook lastig. Voortrekken kan helpen, positieve discriminatie :D Dat lijkt op het eerste gezicht vreemd, maar in sociaal opzicht werkt het wel. Het is niet alleen díe generatie die je uit het slob trekt, maar ook de volgende en die heeft dan net wel het juiste plekje in de maatschappij om het zelf te kunnen redden.

Er tegenaan schoppen helpt in ieder geval zeker niet, want dan schoppen ze vrolijk terug. Waardoor ze hun toebedeelde rol weer perfect spelen.

Maar goed.. het wijkt nu wel erg af van de Efteling. Vanuit sociaal maatschappelijk oogpunt is het een interessante discussie. In hoeverre is een mens een slachtoffer van zijn toebedeelde rol door de maatschappij en in hoeverre is de maatschappij maakbaar. Kun je als je voor een duppie geboren bent echt nooit een kwartje worden?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:47

Cer schreef:
M_D_H schreef:

Maar jouw mening, en die van jouw vriend, en die van zijn vrienden, is niet belangrijk.. want dat is niet de juiste mening.. Althans, zo lijkt het af en toe wel ...

Bedoel je hiermee dat een andere mening vaak niet belangrijk is omdat het niet hun mening is en daardoor dus niet de juiste mening is?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:53

Cowboy55 schreef:
Cer schreef:

Wie dan?

https://en.wikipedia.org/wiki/Ghetto

-> " En als je dan in een getto/bende wijk geboren wordt weet je je toekomst al, want onder sociale druk ga je gewoon bij de bende (de wereld is toch tegen je en wie denk je wel niet dat je bent als je niet met ons meedoet),"