Binnen de Hanafi traditie is alles redelijk gematigd met betrekking tot vrouw-man relaties en verhoudingen. In egypte ben ik nog nooit een restaurant tegengekomen waar mannen en vrouwen gescheiden moesten zitten. Zo ook in Jordanie en Libanon.
Arabische landen hebben vaak een klasse maatschappij en je komt de scheiding van seksen voornamelijk tegen in de 2 laagste klassen. Het is dus meer een cultureel gebeuren dan religieus. Ook in Saudie arabie is dat een culturele traditie niet een religieuze.
chanel1985 schreef:Tja, de term "ontkleed" is dan ook heel rekbaar, ontkleed betekend voor mij bloot, voor hun al een tshirt met korte mouwen.
Zwemles hoort bij het lespakket, vind dat daar alleen uitzondering kan gemaakt worden voor medische redenen en in hoeverre gaat een 7 jarige zitten "kijken" naar het andere geslacht, buiten het gewoon waarnemen?
Dat volwassene dat doen is hun goed recht, maar kinderen onder de 12 jaar vind ik niet ok. Je kan nooit zeggen dat ze dat uit vrije wil doen. Ze doen dat omdat hun ouders dat doen, hun ideeën over het geloof prediken. Dan vind ik toch dat er gerede twijfel is of het wel uit vrije wil is.
Zoals Sammie zegt, als je wil dat er meer begrip is, denk ik dat jij je toon ook wat kan aanpassen. Je bereikt er namelijk niets mee als je begrip wilt, maar je zelf geen begrip hebt voor anders denkende.
Zo rekbaar is die term niet in een land waar je op straat niet verder ontkleed dan een tshirt en lange broek gaat. zwemkleding is dan eeg bloot. Ik heb zelf meegemaakt hoe kinderen vragen of ze ook mee mogen doen dus vaak is het idd omdat ze graag in de voetstappen van hun ouders treden. niks mis mee. Ik denk ook wel dat er veel toezicht op gehouden moet worden want hoe gezond is het als kinderen in de groei vasten?
voordat je mij als begriploos gaat bestempelen wil ik je mede delen dat ik Arabiste en Islamologe maar geen moslima ben. Mijn vakgebied heeft maar 1 enkel doel: namelijk het leggen van een brug tussen oost en west. Begrip gaat twee kanten op. wat jij vind is helemaal ok en wat zij vinden is helemaal ok. Acceptatie is de sleutel.
Mijn toon is enigsinds gespannen omdat ik me verbaas en ook erger aan het feit dat de reacties in dit topic zo eenzijdig en bevooroordeeld zijn. Ik snap dat de meeste Nederlanders geen flauw idee hebben van wat ramadan is , of hoe moslims in het leven staan, laat staan wat er uberhaupt in de qur'an staat. maar voordat we mensen over een kam gaan scheren kunnen we elkaar proberen te begrijpen? en dan nog, we hoeven het niet met elkaar eens te zijn maar respect is wel het minst dat we kunnen opbrengen voor elkaar