Ramadan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AlSafy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 10:47

er zijn 4 islamitische rechts scholen die bepalen welke wetten en regels er in een bepaald gebied gelden. Egypte valt voornamelijk onder de Hanafi school welke de grootste aanhang heeft in heel het midden oosten maar ook buiten het midden oosten zijn de meeste sunnitische moslims hanafi.

Binnen de Hanafi traditie is alles redelijk gematigd met betrekking tot vrouw-man relaties en verhoudingen. In egypte ben ik nog nooit een restaurant tegengekomen waar mannen en vrouwen gescheiden moesten zitten. Zo ook in Jordanie en Libanon.

Arabische landen hebben vaak een klasse maatschappij en je komt de scheiding van seksen voornamelijk tegen in de 2 laagste klassen. Het is dus meer een cultureel gebeuren dan religieus. Ook in Saudie arabie is dat een culturele traditie niet een religieuze.

chanel1985 schreef:
Tja, de term "ontkleed" is dan ook heel rekbaar, ontkleed betekend voor mij bloot, voor hun al een tshirt met korte mouwen.
Zwemles hoort bij het lespakket, vind dat daar alleen uitzondering kan gemaakt worden voor medische redenen en in hoeverre gaat een 7 jarige zitten "kijken" naar het andere geslacht, buiten het gewoon waarnemen?
Dat volwassene dat doen is hun goed recht, maar kinderen onder de 12 jaar vind ik niet ok. Je kan nooit zeggen dat ze dat uit vrije wil doen. Ze doen dat omdat hun ouders dat doen, hun ideeën over het geloof prediken. Dan vind ik toch dat er gerede twijfel is of het wel uit vrije wil is.

Zoals Sammie zegt, als je wil dat er meer begrip is, denk ik dat jij je toon ook wat kan aanpassen. Je bereikt er namelijk niets mee als je begrip wilt, maar je zelf geen begrip hebt voor anders denkende.

Zo rekbaar is die term niet in een land waar je op straat niet verder ontkleed dan een tshirt en lange broek gaat. zwemkleding is dan eeg bloot. Ik heb zelf meegemaakt hoe kinderen vragen of ze ook mee mogen doen dus vaak is het idd omdat ze graag in de voetstappen van hun ouders treden. niks mis mee. Ik denk ook wel dat er veel toezicht op gehouden moet worden want hoe gezond is het als kinderen in de groei vasten?
voordat je mij als begriploos gaat bestempelen wil ik je mede delen dat ik Arabiste en Islamologe maar geen moslima ben. Mijn vakgebied heeft maar 1 enkel doel: namelijk het leggen van een brug tussen oost en west. Begrip gaat twee kanten op. wat jij vind is helemaal ok en wat zij vinden is helemaal ok. Acceptatie is de sleutel.

Mijn toon is enigsinds gespannen omdat ik me verbaas en ook erger aan het feit dat de reacties in dit topic zo eenzijdig en bevooroordeeld zijn. Ik snap dat de meeste Nederlanders geen flauw idee hebben van wat ramadan is , of hoe moslims in het leven staan, laat staan wat er uberhaupt in de qur'an staat. maar voordat we mensen over een kam gaan scheren kunnen we elkaar proberen te begrijpen? en dan nog, we hoeven het niet met elkaar eens te zijn maar respect is wel het minst dat we kunnen opbrengen voor elkaar :) vragen staat vrij niet waar?
Laatst bijgewerkt door AlSafy op 11-06-16 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 10:56

Tuurlijk, dat is waar.

Ieder mag zijn mening hebben. Ik hoef ook niet te begrijpen dat zelfs kleine kindjes mee doen aan de ramadan, want dat begrijp ik niet en wil ik ook niet begrijpen. Het is niet uit vrije wil dat een kind vast, dat is altijd doordat ze het zien en horen van hun ouders. Ze willen ook "goed" doen, zoals hun ouders het vertellen. Dus stellen dat het uit vrije wil is, is niet correct. Daar doel ik op.

Net zoals met de zwemles, telt die voor iedereen, uitgezonder medische redenen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:00

AlSafy schreef:
er zijn 4 islamitische rechts scholen die bepalen welke wetten en regels er in een bepaald gebied gelden. Egypte valt voornamelijk onder de Hanafi school welke de grootste aanhang heeft in heel het midden oosten maar ook buiten het midden oosten zijn de meeste sunnitische moslims hanafi.

Binnen de Hanafi traditie is alles redelijk gematigd met betrekking tot vrouw-man relaties en verhoudingen. In egypte ben ik nog nooit een restaurant tegengekomen waar mannen en vrouwen gescheiden moesten zitten. Zo ook in Jordanie en Libanon.

Arabische landen hebben vaak een klasse maatschappij en je komt de scheiding van seksen voornamelijk tegen in de 2 laagste klassen. Het is dus meer een cultureel gebeuren dan religieus. Ook in Saudie arabie is dat een culturele traditie niet een religieuze.

Mijn toon is enigsinds gespannen omdat ik me verbaas en ook erger aan het feit dat de reacties in dit topic zo eenzijdig en bevooroordeeld zijn. Ik snap dat de meeste Nederlanders geen flauw idee hebben van wat ramadan is , of hoe moslims in het leven staan, laat staan wat er uberhaupt in de qur'an staat. maar voordat we mensen over een kam gaan scheren kunnen we elkaar proberen te begrijpen? en dan nog, we hoeven het niet met elkaar eens te zijn maar respect is wel het minst dat we kunnen opbrengen voor elkaar :) vragen staat vrij niet waar?

helemaal mee eens...we moeten elkaar maar eens begrijpen.Dat er mannen en vrouwen zijn die op hetzelfde geslacht vallen,dat er vrouwen zijn die graag carriere willen maken...enzo.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:01

chanel1985 schreef:
Tja, de term "ontkleed" is dan ook heel rekbaar, ontkleed betekend voor mij bloot, voor hun al een tshirt met korte mouwen.
Zwemles hoort bij het lespakket, vind dat daar alleen uitzondering kan gemaakt worden voor medische redenen en in hoeverre gaat een 7 jarige zitten "kijken" naar het andere geslacht, buiten het gewoon waarnemen?
Dat volwassene dat doen is hun goed recht, maar kinderen onder de 12 jaar vind ik niet ok. Je kan nooit zeggen dat ze dat uit vrije wil doen. Ze doen dat omdat hun ouders dat doen, hun ideeën over het geloof prediken. Dan vind ik toch dat er gerede twijfel is of het wel uit vrije wil is.

Zoals Sammie zegt, als je wil dat er meer begrip is, denk ik dat jij je toon ook wat kan aanpassen. Je bereikt er namelijk niets mee als je begrip wilt, maar je zelf geen begrip hebt voor anders denkende.

Natuurlijk doen kinderen het ook omdat hun ouders dat doen, je bent als ouder een voorbeeld. En dat is alleen maar goed, mijn dochter van 11 wou perse mee doen maar mocht van mijn man de eerste 4 dagen niet omdat ze de avondvierdaagse ging lopen.
Elke ouder ongeacht welk geloof of ook al is er geen geloof, dan wil je je kind het goede voorbeeld geven.
Net zoals dat je elke dag 10 bier drinkt en tegen je kind roept dat mag jij later niet.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:04

Voila, dat bedoel ik. Ik kan er alleen niet tegen dat ze zeggen dat ze dat "uit vrije wil " doen, want dat is niet zo.

Net zoals dat zwemmen, geen één 7 jarige zou daar moeilijk over doen, t is dat ze het overnemen van hun ouders.
In hun vrije tijd doen ze daar wat ze mee willen, maar zwemmen staat in het lessenpakket, dus moet dat ook gedaan worden.

AlSafy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:07

chanel1985 schreef:
Tuurlijk, dat is waar.

Ieder mag zijn mening hebben. Ik hoef ook niet te begrijpen dat zelfs kleine kindjes mee doen aan de ramadan, want dat begrijp ik niet en wil ik ook niet begrijpen. Het is niet uit vrije wil dat een kind vast, dat is altijd doordat ze het zien en horen van hun ouders. Ze willen ook "goed" doen, zoals hun ouders het vertellen. Dus stellen dat het uit vrije wil is, is niet correct. Daar doel ik op.

Net zoals met de zwemles, telt die voor iedereen, uitgezonder medische redenen.

ben ik met jou eens. hier op internationale scholen gaan de zwemlessen ook gewoon door hoor. ook gemengd.

vrije wil is heel moeilijk als je over kinderen praat. of zelfs gewoon minderjarigen tot 21 jaar. want hoeveel kinderen zitten werkelijk op de sport die ze zelf uitgekozen hebben? ik ging ook gewoon naar de muziekvereniging want dat werd zo door de basisschool en ouders als leuk beschouwd. later ook meegestopt en gaan paardrijden, want dat is wat ik echt leuk vond.
hier zien kinderen hun ouders thuis ook bidden en gaan dan op dat matje liggen en imiteren hun ouders. je kan in de moskee wel kleine kereltjes ontdekken die met veel precisie hun papa of opa nadoen. die kinderen gaan uit vrije wil daar mee naar toe maar beseffen uiteraard niet ten volle wat ze werkelijk aan het doen zijn. Zo ook christelijke kinderen die naar de kerk gaan. maar de paplepel is een ander onderwerp dat niks met ramadan te maken heeft.
Kinderen doen nu eenmaal ook mee aan de ramadan en wij kunnen alleen helpen door te respecteren en evt steunen. veroordelen schiet niks op, ook al zijn er uiteraard veel vraagtekens bij dit gebruik.
Laatst bijgewerkt door AlSafy op 11-06-16 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Schemerdier

Re: Ramadan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:09

Onzin? Bepaalde islamitische landen wilden in het begin niet eens de verklarig van de rechten van de mens tekenen omdat zich niet konden vinden on gelijkheid mannen en vrouwen en vrijheid van religie..

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:09

chanel1985 schreef:
Voila, dat bedoel ik. Ik kan er alleen niet tegen dat ze zeggen dat ze dat "uit vrije wil " doen, want dat is niet zo.

Net zoals dat zwemmen, geen één 7 jarige zou daar moeilijk over doen, t is dat ze het overnemen van hun ouders.
In hun vrije tijd doen ze daar wat ze mee willen, maar zwemmen staat in het lessenpakket, dus moet dat ook gedaan worden.

Mijn kinderen mogen gewoon van zwemmen tijdens het vasten en dat zijn er hier waar ik woon meer dan genoeg. Bij ons zit Het trouwens niet meer in het lessen pakket, maar ik vind dus wel dat ze het uit vrije wil doen. Ze hebben toch een keuze? Ja ze zien het, maar het is hun keus of ze het doen.
Mijn jongste van 7 wou vandaag bijvoorbeeld ook mee doen, heb d'r om 3:15 wakker gemaakt en eten voor d'r gemaakt. Daarna is ze weer gaan slapen en rond half 9 was ze wakker en zei ze mam ik ga eten heb honger. Dat is haar keuze en haar vrije wil.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:13

Tsjonge, het gaat over de ramadan en waar komen de hollanders mee....homohuwelijken moeten kunnen.

|o

Alsafy en Ilayda, de mensen die echt nieuwsgierig zijn reageren ws op pb, die durven hier hun mond al niet meer open te doen.
Want "ze weten het hier beter" dan jij, die mooie informatie geeft, dank je wel daarvoor.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:16

Pardon ? Ik denk niet dat ik hier laat uitschijnen dat ik het beter weet.
Ieder heeft zijn inbreng en mening.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 11-06-16 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

AlSafy

Damned schreef:
Onzin? Bepaalde islamitische landen wilden in het begin niet eens de verklarig van de rechten van de mens tekenen omdat zich niet konden vinden on gelijkheid mannen en vrouwen en vrijheid van religie..

wederom veel te kort door de bocht. Wie zegt dat dat te maken had met mannen en vrouwen? Arabische landen hebben klasse maatschappijen. dat maakt dat mensen uberhaupt al niet gelijk aan elkaar zijn. het is enigsinds moeilijk om dan iedereen en alles gelijk te trekken.

Ik zeg niet dat ik het met zulke dingen eens ben maar attendeer je op het feit dat er veeeeeeel meer haken en ogen aan dit soort onderwerpen zitten. de ge ensceneerde media helpt ook helemaal niet op dit vlak. Maar nogmaals dit topic gaat over ramadan en niet over wat islamitische landen aan politiek bewind voeren
Laatst bijgewerkt door AlSafy op 11-06-16 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

ilayda

Jammer inderdaad dat de meeste mensen er toch een beetje negatief naar kijken.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:19

In mijn ogen maakt het niet uit met wat het te maken heeft, of het nu met mannen/ vrouwen, klassemaatschappij,... te maken heeft of met nog iets heel anders.

Het is niet omdat zij daar een reden voor hebben om mensen niet als gelijk te zien, dat het dat rechtvaardigt.
Maar is inderdaad off topic.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:21

AlSafy schreef:
vasten is niet alleen onthouden van eten en drinken. maar ook onthouden van elk lichamelijk contact met de andere sekse. tevens onthouden ze zich van slechte gedachten, scheldwoorden en andere negatieve situaties (heel fijn dat er weinig ruzie is de hele maand). Bij het gedeelte onthouden van contact met andere sekse betekend ook dat je dus niet naar ontklede vrouwen/meisjes gaat kijken en andersom. Veel vrouwen die hier geen hoofddoek dragen, dragen in ramadan wel lange mouwen uit respect voor andere vastende mensen.

Uit interesse: is het "voorgeschreven" dat je je tijdens de ramadan meer aan scheiding van mannen en vrouwen moet houden? Of is dat eerder iets dat veel mensen gewoon doen omdat het bij de sfeer/geest van de periode hoort?

Ik heb een tijd in de industrie gewerkt, daar kom je als contractor iedere dag andere mensen tegen, van zo ongeveer over de hele wereld. Daar zitten dus onder andere ook moslims uit moslimlanden bij. Ik heb vaker gemerkt dat er niet bepaald enthousiast gereageerd werd op moeten samenwerken met mij als vrouw. Ik moet ook bekennen dat ik er best moeite mee heb gehad dat ik steevast overgeslagen werd als er handjes geschud en goedemorgen gewenst werd. Hier is dat zonder meer onbeleefd, daar wordt het net als onbeleefd beschouwd om het wél te doen (andermans vrouw raak/spreek je niet aan). Er ontstond een (eerder stroeve, maar verder prima werkende) professionele relatie, en we konden allebei prima doen wat onze baas van ons verlangde. Tot het ramadan was, toen weigerden ze om met mij samen te werken, want tijdens de ramadan kon dat niet.

Ik heb dat toen opgevat als een gemakkelijk excuus om niet meer met mij geconfronteerd te moeten worden, maar er zit dus wel degelijk een "waarheid" achter? Of kan een het combinatie van beide zijn? (lees: dat hij sowieso niet de prijs voor Mr. Sympathy verdiende :+ )

AlSafy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:21

erg jammer idd! Ramadan is een mooie maand. Hier in Cairo voel je echt de saamhorigheid en naastenliefde nog eens extra. prachtig om te zien hoe kerken en ook veel bedrijven tenten op parkeer plaatsen hebben opgezet en er iftar en sohour voor moslims verzorgen. Ook heel leuk dat als je ten tijde van het vasten verbreken in de auto zit (eeuwige files van cairo) er allemaal mensen dadels en melk komen uitdelen aan de ongelukkige passagiers.

AlSafy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:30

bakkabouter schreef:
AlSafy schreef:
vasten is niet alleen onthouden van eten en drinken. maar ook onthouden van elk lichamelijk contact met de andere sekse. tevens onthouden ze zich van slechte gedachten, scheldwoorden en andere negatieve situaties (heel fijn dat er weinig ruzie is de hele maand). Bij het gedeelte onthouden van contact met andere sekse betekend ook dat je dus niet naar ontklede vrouwen/meisjes gaat kijken en andersom. Veel vrouwen die hier geen hoofddoek dragen, dragen in ramadan wel lange mouwen uit respect voor andere vastende mensen.

Uit interesse: is het "voorgeschreven" dat je je tijdens de ramadan meer aan scheiding van mannen en vrouwen moet houden? Of is dat eerder iets dat veel mensen gewoon doen omdat het bij de sfeer/geest van de periode hoort?

Ik heb een tijd in de industrie gewerkt, daar kom je als contractor iedere dag andere mensen tegen, van zo ongeveer over de hele wereld. Daar zitten dus onder andere ook moslims uit moslimlanden bij. Ik heb vaker gemerkt dat er niet bepaald enthousiast gereageerd werd op moeten samenwerken met mij als vrouw. Ik moet ook bekennen dat ik er best moeite mee heb gehad dat ik steevast overgeslagen werd als er handjes geschud en goedemorgen gewenst werd. Hier is dat zonder meer onbeleefd, daar wordt het net als onbeleefd beschouwd om het wél te doen (andermans vrouw raak/spreek je niet aan). Er ontstond een (eerder stroeve, maar verder prima werkende) professionele relatie, en we konden allebei prima doen wat onze baas van ons verlangde. Tot het ramadan was, toen weigerden ze om met mij samen te werken, want tijdens de ramadan kon dat niet.

Ik heb dat toen opgevat als een gemakkelijk excuus om niet meer met mij geconfronteerd te moeten worden, maar er zit dus wel degelijk een "waarheid" achter? Of kan een het combinatie van beide zijn? (lees: dat hij sowieso niet de prijs voor Mr. Sympathy verdiende :+ )

kijk aan zo een reactie hebben we wat!

Zoals ik eerder schreef er zijn verschillende wets-scholen die dus ook wel iets verschil hebben met betrekking tot de regels. in sommige scholen zoals de maliki die voornamelijk in de golf aangehangen wordt is het inderdaad zo dat het in ramadan beter is het andere geslacht dat niet aan jou of je familie behoord te mijden. Maar in die regio is het zowieso zoals je al schreef een issue. Handen geven aan andere geslacht , oogcontact etc. voor ons westerlingen is dat vaak heel moeilijk en kan inderdaad heel vervelend voelen en als respectloos gevoeld worden. echter het is bedoelt als grootste vorm van respect, dat ze niet zomaar aan je komen. ik zelf gebruik het hier in cairo soms ook als ik een louche figuur geen hand wil geven, zij weten immers niet of ik wel of geen moslima ben. :+

Maar in het overgrote gedeelte van de moslim gemeenschap kan je in ramadan gewoon met collegas van het andere geslacht samenwerken hoor. elkaar aanraken even niet maar gewoon werken kan prima. Hier in egypte werken heel veel vrouwen (zeker 40% van de werkende populatie is vrouw) en het werk gaat natuurlijk gewoon door tijdens ramadan. Dus om antwoord te geven op je vraag: deels is het waar maar het weigeren met je samen te werken zegt eerder iets over zijn eigen (radicale? bekrompen? extreme? niet goed onderwezen? verkeerde soort paplepel?kunnen zoveel oorzaken voor zijn) gedachtegang dan over de voorschriften van Islam :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:45

Als jij niet wilt eten op een bepaalde tijd, prima, maar ik eet gewoon. Ik zou niet weten waarom niet.

Jaren geleden eens bij hippies gegeten, was een grote groep, de maaltijd was uitgebreid indiaas. Er was een iemand bij die aan het vasten was (en echt, niet dat hij zijn etenstijden verzette. Dat vind ik geen vasten). Een boeddist trouwens, geen moslim.
Prima, evengoed gewoon gezellig erbij zijn, niks aan de hand.

Je kunt als vaster niet verwachten dat anderen dan ook maar niet eten in jouw bijzijn. Het is jouw keuze.

Wat ik echt heel, heel erg vind is dat mijn ouders bv naar de kinderboerderij waren en daar geen ijsje konden kopen "want ramadan". (En voor de goede orde, de uitbaters zij geen moslim).
Dat sommigen niet willen eten op een bepaalde tijd wil toch niet zeggen dat je maar geen voedsel meer moet verkopen?

En het leukste komt nog he, het stelen van de schapen om te slachten en sowieso dat achterlijke thuisslachten.
Offers, dat is toch niet uit deze tijd?

Wat je wilt doen wegens je geloof moet jezelf weten, maar laat de ongelovigen en de dieren erbuiten.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:48

Ik vind het persoonlijk wel een verschil dat je in Egypte werkt of bv hier in België. Dat je als man dan geen hand geeft aan een vrouw, hou je je een je eigen gebruiken.

Maar ik vind dat je als je hier woont, dit niet kunnen. Hier is dat niet de norm, hier is het een hand geven, een teken van respect. Dan moet je dat ook gewoon doen.
Als ik naar egypte ga, en een man wilt mij geen hand geven, zal ik dat wel acepteren, ik ben het daar niet mee eens, maar ik ben in hun land, dus ik moet mij ook een beetje aanpassen aan hun gebruiken.

Nu kan je me voor dat idee een racist vinden, ik weet van mijn eigen dat ik dat niet ben. Mijn schoonbroer is een marrokaan, waar ik heel goed mee overweg kan en geen problemen mee heb.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 12:08

Ben ik hetmet je eens hoor Chanel; Als iemand "buitenlandse richtlijnen" hier gaat toepassen die mij schaden/getuigen van geen respect naar mij. Zeg ik daar ook wat van. :) Blijf dan maar daar waar dat wel normaal is. :)

AlSafy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 12:12

er is een enorm verschil tussen locatie en religie. Een moslim in het midden oosten is niet anders dan een moslim in europa en andersom. Ramadan is voor hen hetzelfde. en ramadan is iets persoonlijks dus waarom zouden anderen er schade van ondervinden?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 12:22

Ik reageerde op de situatie die Chanel schetste, wie wanneer eet en wat zal me een zorg zijn. :) En om welke redenen die dat doet nog minder.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 12:39

AlSafy schreef:
er is een enorm verschil tussen locatie en religie. Een moslim in het midden oosten is niet anders dan een moslim in europa en andersom. Ramadan is voor hen hetzelfde. en ramadan is iets persoonlijks dus waarom zouden anderen er schade van ondervinden?

Als die persoon hier mij geen hand wil geven, is dat niet respectvol naar mij toe, schaad dat mij op een bepaalde manier. Aangezien hier een hand geven een teken is van respect.
Ga ik naar ginder zal ik daar niet over vallen, aangezien ik me moet aanpassen aan hun waarden en normen. Neemt niet weg dat ik het nog altijd niet respectvol vind maar ik zal mij aanpassen.

Als een persoon zijn werk nog even goed kan doen, boeit het niet dat die niet eet. Als dat wel het geval is, schaad hij daarmee wel andere mensen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 12:45

Met "ik begrijp het niet en wil het ook niet begrijpen".... Wat doe je dan in een discussie?

Nu heb ik misschien makkelijk praten aangezien ik religie en cultuur heel interessant vind.
Maar imo kan je niet zeggen dat een kind van 7 dat op een manier is opgevoed dat niet uit eigen wil doet. Op zo'n leeftijd weet je niet beter.
Mijn vader was badmeester, dus ik kon eerder zwemmen dan lopen ongeveer.
Heb er niks van geleden maar op m'n 12 wel mee gestopt.
Daarvoor wist ik niet beter en was echt gewoon normaal dat ik bijna dagelijks in het zwembad lag....

Net als christelijke kinderen naar de kerk gaan en op een bepaalde leeftijd kiezen dat niet meer te doen.

Vind dit topic weer een hele negatieve bijsmaak hebben helaas

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 12:48

Als je enkel die zin gebruikt.....

Ik bedoel daarmee dat ik ook het recht heb om dat niet te willen begrijpen, net zoals andere mensen andere dingen hebben die ze niet willen of kunnen begrijpen.

Je zegt het zelf dat jij makkelijk praten hebt want je vind dat allemaal interessant, dat is uw recht.
Net zoals iemand anders het omgekeerde ervaart en dit ook mag uiten.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 12:58

chanel1985 schreef:
Als je enkel die zin gebruikt.....

Ik bedoel daarmee dat ik ook het recht heb om dat niet te willen begrijpen, net zoals andere mensen andere dingen hebben die ze niet willen of kunnen begrijpen.

Je zegt het zelf dat jij makkelijk praten hebt want je vind dat allemaal interessant, dat is uw recht.
Net zoals iemand anders het omgekeerde ervaart en dit ook mag uiten.

Tuurlijk heb je dat recht maar wat doe je dan in een topic als deze? Als jij ergens niet voor open staat heeft het ook geen enkel nut om in dit topic te zitten omdat je toch niks kan bijdragen...

Ik woon in de randstad en ben al als klein kind gefascineerd door culturen. ik vond het reuze interessant als mensen anders dan mij leefden en voelde mij daar ook tot toe aangetrokken. Op de basisschool had ik een Spaans vriendinnetje, waar ik jaren beste vrienden mee ben geweest. In de hogere klassen had ik een Marrokaans vriendinnetje, waar ik ook ontzettend leuke tijden mee heb gehad, voelde mij daar ontzettend welkom. Op de middelbaar had ik een Somalisch beste vriendinnetje en 2 Surinaamse beste vriendinnetjes en nog een vriendinnetje uit Srilanka. Ook nog een half Egyptisch vriendinnetje gehad en nog van vele andere afkomsten gewoon vrienden. Ik sta open voor alles, ik wil graag weten waarom mensen leven zoals zij dat doen. Tijdens de ramadan vond ik het altijd super knap dat ze het volhielden en had al het respect voor ze. Ik heb ook een week meegedaan maar dat was niet zo goed want in tegenstelling tot de echte moslims mocht ik niet in de nacht eten :') ik at dus alleen in de avond.