Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lusitana schreef:@shadow, het is maar de vraag of het stereotype uitspraken zijn want eerlijk gezegd had ik het nooit gehoord over dikke mensen. Het past ook bij mensen die dag en nacht achter de computer zitten, of mensen die wiet roken, of ander drugs gebruiken, alcoholisten, noem maar op.
Citaat:Ik vraag me trouwens af óf en hoeveel dikke vrouwen zich werkelijk gekwetst voelden door de opmerking want het lijkt er veel meer op dat "Giel haters" het lekker hebben aangepakt en dat anderen het ook een leuk discussie punt vinden en het graag opnemen voor "de zwakkere" in deze, maar ik zie nergens, niet op Facebook, niet op Twitter en niet hier, dikke vrouwen voorbij komen die het serieus nemen en er een potje om hebben gejankt.
rapido schreef:Nu gaat het over dik maar hoeveel mannen vinden het niet mooi als een vrouw kort haar heeft?!
Lusitana schreef:Hij zegt helemaal niet dat hij niet van dikke vrouwen houdt, sterker nog, hij heeft zelfs gezegd dat hij er wel een relatie mee zou kunnen hebben, alleen stuit hij dan op de bezwaren die hij persoonlijk met dik zijn verbindt en zei daarom in tweede instantie dat het niet zou gaan.
@shadow, het is maar de vraag of het stereotype uitspraken zijn want eerlijk gezegd had ik het nooit gehoord over dikke mensen. Het past ook bij mensen die dag en nacht achter de computer zitten, of mensen die wiet roken, of ander drugs gebruiken, alcoholisten, noem maar op.
Ik vraag me trouwens af óf en hoeveel dikke vrouwen zich werkelijk gekwetst voelden door de opmerking want het lijkt er veel meer op dat "Giel haters" het lekker hebben aangepakt en dat anderen het ook een leuk discussie punt vinden en het graag opnemen voor "de zwakkere" in deze, maar ik zie nergens, niet op Facebook, niet op Twitter en niet hier, dikke vrouwen voorbij komen die het serieus nemen en er een potje om hebben gejankt.
Enne, hij heeft zijn excuses aangeboden (wat ik persoonlijk totaal overbodig vindt, maar het geeft aan dat hij het echt niet bewust heeft willen kwetsen.)
oomens schreef:rapido schreef:Nu gaat het over dik maar hoeveel mannen vinden het niet mooi als een vrouw kort haar heeft?!
Niet of wel mooi? Ik denk het merendeel niet. Hangt natuurlijk van het soort kort haar af, maar als we dan toch in stereotypes gaan denken, dan zal de gemiddelde man niet heel warm worden van kapsels die binnen het type 'pottenkapsel' of 'kortpittig' vallen.
Niet dat mensen met zo'n kapsel meteen allemaal nare mensen zijn, maar de eerste categorie zal er voor de gemiddelde man niet uitzien als 'relatiemateriaal', en de tweede categorie roept toch al gauw schrikbeelden van tassen dragen op de huishoudbeurs op.
Shadow0 schreef:Lusitana schreef:@shadow, het is maar de vraag of het stereotype uitspraken zijn want eerlijk gezegd had ik het nooit gehoord over dikke mensen. Het past ook bij mensen die dag en nacht achter de computer zitten, of mensen die wiet roken, of ander drugs gebruiken, alcoholisten, noem maar op.
En in al die gevallen is het none of your business om daar een oordeel over uit te spreken als je die mensen niet kent en er niks mee te maken hebt!
Citaat:Je bent rare afleidingen aan het zoeken.
Citaat:Mooie framing maar nee.
Ten eerste, en dit heb jij nu ook al een paar keer kunnen lezen, gaat het niet om de opmerking in isolatie, maar om iets dat veel voorkomt. Ook in dit topic hebben mensen al aangegeven dat ze
1. wel degelijk te maken hebben gekregen met ongevraagde onaardige opmerkingen over hun gewicht of uiterlijk
2. dat ze dat niet leuk vinden, als kwetsend hebben ervaren, en dat ze het zelfs zo vervelend vinden dat ze bepaalde situaties vermijden, puur om de veroordeling te vermijden.
Zwerte schreef:Ik snap nog altijd niet waarom mensen dat zo gewoon en ok vinden. Hoe kan je het ok vinden dat een ander wordt veroordeeld op conclusies die helemaal niet waar zijn/hoeven te zijn?
Citaat:Mooie voorbeelden haal je aan trouwens. Nog eentje in dat lijstje is op mij van toepassing (wiet), nou dan zal ik wel zeker een gebrek hebben aan doorzettingsvermogen he? Of zou het toch de andere kant op werken en is het een gebrek aan inlevingsvermogen? Het is maar hoe je het bekijkt!
Lente schreef:Hoe ziet dat eruit precies?
Citaat:Giel heeft jullie gehoord en biedt zijn excuses aan. In een filmpje op YouTube legt hij uit wat er gebeurd is.
“In het interview kreeg ik keuzes voorgelegd en ik was een beetje stoer antwoorden, aan het roepen." En: “Als ik het zo zie staan, dan denk ik ook… wat een l-l zeg. Ik heb het gewoon echt niet zo bedoeld!”
oomens schreef:Lente schreef:Pottenkapsel
Lesbiennelokken dan?
oomens schreef:Niet of wel mooi? Ik denk het merendeel niet. Hangt natuurlijk van het soort kort haar af, maar als we dan toch in stereotypes gaan denken, dan zal de gemiddelde man niet heel warm worden van kapsels die binnen het type 'pottenkapsel' of 'kortpittig' vallen.
Niet dat mensen met zo'n kapsel meteen allemaal nare mensen zijn, maar de eerste categorie zal er voor de gemiddelde man niet uitzien als 'relatiemateriaal', en de tweede categorie roept toch al gauw schrikbeelden van tassen dragen op de huishoudbeurs op.
Damned schreef:Maar zou het juist niet mooier zijn als het andersom was? Als je je eerst zou verdiepen in de persoonlijkheid van een mens en daarna pas een oordeel velt dan andersom en hem dan te moeten bijdraaien?Maar zo bedoeld oomens het toch niet?
Eerder als dit lijkt me een persoon die binnen dit type valt en daar val ik niet op/ vind ik meestal niet leuk (in dit geval omgekeerd) dat is geen veroordeling, dat is een natuurlijk mechanisme van de mens, dat is hoe je hersenen werken. Deze eerste beoordeling kan later uiteraard ontkracht worden en misschien val je later dan wel op die persoon eens je hem/haar hebt leren kennen
Dat heeft imo helemaal niets te maken met de slaafse vrouw of lesbies zijn raar/anders
Het is toch ook logisch dat ik niet ga aanpappen met iemand die er in mijn ogen gay uitziet wanneer ik uit ben op een one night stand? Tot als mijn eerste beoordeling niet veroordeling ontkracht wordt wanneer ik hem zie kussen met een vrouw (maar hij nog steeds even onbereikbaar is)
Shadow0 schreef:Oomens doet zijn uitspraak in een wereld waarin vrouwen nog steeds heel vaak beoordeeld en veroordeeld worden op hoe ze eruit zien, ook als dat totaal niet gepast is in de situatie.
Maar het opdelen in dat soort stereotypen is schadelijk. Het is helemaal niet logisch dat je niet gaat aanpappen met iemand die er 'gay' uitziet, want zoals je aangeeft: zelfs niet voor jezelf zoals je beschrijft: jij mist kansen alleen maar omdat je allerlei vooroordelen in je hoofd hebt, die wellicht helemaal niet waar zijn. Wat is daar nou logisch aan? (Dit natuurlijk even los van het feit dat het in de meeste contexten niet zomaar gepast is om 'met elkaar aan te pappen.' Da's weer een heel ander verhaal.)
Maar de consequenties van vooroordelen gaan natuurlijk wat verder dan dat, en dat is waar het mij om gaat. Het is niet alleen Giel die een uitspraak doet, het is ook niet Oomens die een uitspraak doet, het is een maatschappij waarin voortdurend dat soort uitspraken gedaan worden. En dat beschadigt mensen, en zeker vrouwen. Het herhalen en herhalen en herhalen is het probleem daarin. Een geintje kan plagen zijn, steeds herhaald en met steeds hetzelfde slachtoffer en het wordt pesten, en is schadelijk en kwetsend.
Zo hoeven we niet met elkaar om te gaan, dat kan prima anders.