Vreemde uitspraken Giel Beelen over dikke vrouwen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:35

Tja als je kiest om welke reden dan ook om niet af te slanken dan heb je dat recht en het feit dat je die keuze maakt dan mag dat en geeft een ander niet het recht het af te kraken.

Das het mooie, je mag alles vinden maar je hoeft het niet uit te dragen. Laat ieder toch in zijn waarde.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:26

Hij zegt helemaal niet dat hij niet van dikke vrouwen houdt, sterker nog, hij heeft zelfs gezegd dat hij er wel een relatie mee zou kunnen hebben, alleen stuit hij dan op de bezwaren die hij persoonlijk met dik zijn verbindt en zei daarom in tweede instantie dat het niet zou gaan.

@shadow, het is maar de vraag of het stereotype uitspraken zijn want eerlijk gezegd had ik het nooit gehoord over dikke mensen. Het past ook bij mensen die dag en nacht achter de computer zitten, of mensen die wiet roken, of ander drugs gebruiken, alcoholisten, noem maar op.

Ik vraag me trouwens af óf en hoeveel dikke vrouwen zich werkelijk gekwetst voelden door de opmerking want het lijkt er veel meer op dat "Giel haters" het lekker hebben aangepakt en dat anderen het ook een leuk discussie punt vinden en het graag opnemen voor "de zwakkere" in deze, maar ik zie nergens, niet op Facebook, niet op Twitter en niet hier, dikke vrouwen voorbij komen die het serieus nemen en er een potje om hebben gejankt.

Enne, hij heeft zijn excuses aangeboden (wat ik persoonlijk totaal overbodig vindt, maar het geeft aan dat hij het echt niet bewust heeft willen kwetsen.)

piezze

Re: Vreemde uitspraken Giel Beelen over dikke vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:31

Ik heb geen hekel aan Giel. Ken hem niet eens en luister eigenlijk ook nooit naar zijn programma's dus misschien heb je gelijk en zijn er zulke mensen maar niet wat mij betreft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:35

Ik sprak even in het algemeen als reactie op de laatste posts die er na mijn vorige bij zijn gekomen, niet tegen jou in het byzonder, hoor, piezze.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:38

Nee snap ik hoor maar je zou mijn post ook best antie giel kunnen opvatten en das niet het geval ;)

Eerlijk gezegd geloof ik best dat hij oprecht vervelend vindt en het niet meende.

Maar toch wel jammer dat die steriotype gedachtes zo geaccepteerd zijn vond ik.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 09:43

Lusitana schreef:
@shadow, het is maar de vraag of het stereotype uitspraken zijn want eerlijk gezegd had ik het nooit gehoord over dikke mensen. Het past ook bij mensen die dag en nacht achter de computer zitten, of mensen die wiet roken, of ander drugs gebruiken, alcoholisten, noem maar op.

En in al die gevallen is het none of your business om daar een oordeel over uit te spreken als je die mensen niet kent en er niks mee te maken hebt!
Maar bovendien doet dat niets af aan hoe stereotype een stereotype is. Je bent rare afleidingen aan het zoeken.

Citaat:
Ik vraag me trouwens af óf en hoeveel dikke vrouwen zich werkelijk gekwetst voelden door de opmerking want het lijkt er veel meer op dat "Giel haters" het lekker hebben aangepakt en dat anderen het ook een leuk discussie punt vinden en het graag opnemen voor "de zwakkere" in deze, maar ik zie nergens, niet op Facebook, niet op Twitter en niet hier, dikke vrouwen voorbij komen die het serieus nemen en er een potje om hebben gejankt.

Mooie framing maar nee.

Ten eerste, en dit heb jij nu ook al een paar keer kunnen lezen, gaat het niet om de opmerking in isolatie, maar om iets dat veel voorkomt. Ook in dit topic hebben mensen al aangegeven dat ze
1. wel degelijk te maken hebben gekregen met ongevraagde onaardige opmerkingen over hun gewicht of uiterlijk
2. dat ze dat niet leuk vinden, als kwetsend hebben ervaren, en dat ze het zelfs zo vervelend vinden dat ze bepaalde situaties vermijden, puur om de veroordeling te vermijden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:53

Nu gaat het over dik maar hoeveel mannen vinden het niet mooi als een vrouw kort haar heeft?!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:04

rapido schreef:
Nu gaat het over dik maar hoeveel mannen vinden het niet mooi als een vrouw kort haar heeft?!

Niet of wel mooi? Ik denk het merendeel niet. Hangt natuurlijk van het soort kort haar af, maar als we dan toch in stereotypes gaan denken, dan zal de gemiddelde man niet heel warm worden van kapsels die binnen het type 'pottenkapsel' of 'kortpittig' vallen.

Niet dat mensen met zo'n kapsel meteen allemaal nare mensen zijn, maar de eerste categorie zal er voor de gemiddelde man niet uitzien als 'relatiemateriaal', en de tweede categorie roept toch al gauw schrikbeelden van tassen dragen op de huishoudbeurs op.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:06

Lusitana schreef:
Hij zegt helemaal niet dat hij niet van dikke vrouwen houdt, sterker nog, hij heeft zelfs gezegd dat hij er wel een relatie mee zou kunnen hebben, alleen stuit hij dan op de bezwaren die hij persoonlijk met dik zijn verbindt en zei daarom in tweede instantie dat het niet zou gaan.

Enne, hij heeft zijn excuses aangeboden (wat ik persoonlijk totaal overbodig vindt, maar het geeft aan dat hij het echt niet bewust heeft willen kwetsen.)

Ik voel me niet meer gekwetst door zulke opmerkingen, omdat ik inmiddels tevreden ben met wie ik ben en zelf goed weet hoe ik in elkaar steek en dit soort opmerkingen kortzichtig en onzin zijn en meer zeggen over degene die ze maakt dan over mij. Maar ik weet ook dat lang niet iedereen zo sterk in zn schoenen staat dus ik durf wel te garanderen dat er vele dames zijn die zich hierdoor gekwetst voelen en zich minderwaardig voelen.
Het zal zn motief niet zijn en we weten inmiddels dat dit lekker is aangedikt door de media, maar het kwetsende blijft.... Aangezien dat zit in het verbinden van negatieve eigenschappen aan oppervlakkige zaken. Ik snap nog altijd niet waarom mensen dat zo gewoon en ok vinden. Hoe kan je het ok vinden dat een ander wordt veroordeeld op conclusies die helemaal niet waar zijn/hoeven te zijn?
Mooie voorbeelden haal je aan trouwens. Nog eentje in dat lijstje is op mij van toepassing (wiet), nou dan zal ik wel zeker een gebrek hebben aan doorzettingsvermogen he? Of zou het toch de andere kant op werken en is het een gebrek aan inlevingsvermogen? Het is maar hoe je het bekijkt!
Dat jij het nooit hebt gehoord over dikke mensen, betekent niet dat het niet gebeurd. Ik heb dat soort dingen al zo vaak gehoord, ben er zelfs aan gewend. Niet vaak recht in je gezicht trouwens, dat durven mensen dan meestal weer niet, dan doen ze schijnheilig is hun mening opeens niet op jou van toepassing maar gaat het over andere dikkerds...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:10

oomens schreef:
rapido schreef:

Niet of wel mooi? Ik denk het merendeel niet. Hangt natuurlijk van het soort kort haar af, maar als we dan toch in stereotypes gaan denken, dan zal de gemiddelde man niet heel warm worden van kapsels die binnen het type 'pottenkapsel' of 'kortpittig' vallen.

Niet dat mensen met zo'n kapsel meteen allemaal nare mensen zijn, maar de eerste categorie zal er voor de gemiddelde man niet uitzien als 'relatiemateriaal', en de tweede categorie roept toch al gauw schrikbeelden van tassen dragen op de huishoudbeurs op.

Pottenkapsel >;)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:12

Lente schreef:
Pottenkapsel >;)

Lesbiennelokken dan?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:13

Shadow0 schreef:
Lusitana schreef:

En in al die gevallen is het none of your business om daar een oordeel over uit te spreken als je die mensen niet kent en er niks mee te maken hebt!

Ook niet als daarom wordt gevraagd in een interview? Me dunkt dat daar om gevraagd is en dat het niet uit de lucht is komen vallen omdat hij vond dat hij even wat over dikke vrouwen moest melden.

Citaat:
Je bent rare afleidingen aan het zoeken.

Nee, jij gaat naar een groter plaatje en ik probeer het terug te brengen naar wat het eigenlijk was.

Citaat:
Mooie framing maar nee.

Ten eerste, en dit heb jij nu ook al een paar keer kunnen lezen, gaat het niet om de opmerking in isolatie, maar om iets dat veel voorkomt. Ook in dit topic hebben mensen al aangegeven dat ze
1. wel degelijk te maken hebben gekregen met ongevraagde onaardige opmerkingen over hun gewicht of uiterlijk
2. dat ze dat niet leuk vinden, als kwetsend hebben ervaren, en dat ze het zelfs zo vervelend vinden dat ze bepaalde situaties vermijden, puur om de veroordeling te vermijden.

Het gaat mij WEL totaal en alleen over dit geval.
Natuurlijk hebben dikke mensen, net als een heleboel andere mensen, te maken met volkomen overbodige en kwetsende opmerkingen in hun leven. Maar dat is dan wel tegen die persoon niet waar?

Giel heeft het niet over een persoon gehad maar over zijn beweegredenen om, in tweede instantie nog wel, toch maar niet een relatie aan te gaan met een dikke vrouw in een hypothetische situatie.
Wat zou je je druk maken om waar een ander wel of niet een relatie mee zou willen hebben en waarom?
En ik vind het hebben van geen doorzettingsvermogen en geen karakter hebben ook nog eens iets dat ze echt niet dagelijks te horen zullen krijgen, het zal meestal gaan over eten of te weinig beweging.
Hij heeft het over karakter eigenschappen die hem niet aanstaan binnen een relatie.
Mensen hebben het meestal over uiterlijk als ze willen kwesten.

Ik vind wat Giel heeft gezegd zo ontzettend ver weg staan van een directe opmerking of belediging naar een persoon dat ik niet snap dat er discussie over ontstaat.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 08-06-16 11:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:24

Zwerte schreef:
Ik snap nog altijd niet waarom mensen dat zo gewoon en ok vinden. Hoe kan je het ok vinden dat een ander wordt veroordeeld op conclusies die helemaal niet waar zijn/hoeven te zijn?

Wie zegt dat ik (of een ander)het okee vind? Men maakt zich er gewoon niet allemaal even druk om als iemand iets stoms zegt.
Het enige dat ik vind is dat het belachelijk belangrijk is gemaakt. En ik betwijfel of hij het gezegd zou hebben als er niet door was gevraagd. Hij zei immers in eerste instantie gewoon "ja". Dat hij wel een relatie met een dikke vrouw zou kunnen hebben.
Citaat:
Mooie voorbeelden haal je aan trouwens. Nog eentje in dat lijstje is op mij van toepassing (wiet), nou dan zal ik wel zeker een gebrek hebben aan doorzettingsvermogen he? Of zou het toch de andere kant op werken en is het een gebrek aan inlevingsvermogen? Het is maar hoe je het bekijkt!

De voorbeelden zijn om aan te tonen dat genoemde eigenschappen niet stereotype aan dikke mensen verbonden hoeven te worden maar dat ook aan andere mensen verbonden kan worden als je persee mensen in een hokje wilt duwen.
En je merkt terecht op, en dat is misschien wel het belangrijkste in de hele discussie, dat het gewoon gebrek aan inlevingsvermogen is.
Dat heb ik in eerder posts ook meteen aangegeven. Ik heb namelijk sterk het idee dat Giel zich nooit heeft ingeleefd, wellicht niet eens mee te maken gehad van dichtbij, en daar heeft hij in de loop van zo´n interviewtje ook niet echt tijd voor gehad. Dus hij floept eruit waarom hij denkt dat je dik wordt, en laten we eerlijk zijn, het zijn best factoren die vaak meespelen. Het is nou ook niet helemaal uit de lucht gegrepen.

En voor de goede orde, ik was vroeger een speld en heb sinds mijn dertigste last van overgewicht. En ik heb er geen moeite mee om toe te geven dat dit voor een groot deel mijn eigen schuld is, hoewel een langzame schildklier en PCO belangrijke factoren zijn die tegengaan dt ik weer slank wordt. Maar ik zal nooit zeggen "o maar ik heb dit en dat dus ik kan er niks aan doen dat ik dik ben". Als ik vreselijk hard zou trainen zou ik nl best weer een redelijk slanke den kunnen zijn....Ik ben me maar al te bewust dat ik toegeef aan bepaalde dingen en ik vind het niet erg als een ander me daarop aanspreekt.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 08-06-16 11:42, in het totaal 4 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:28

oomens schreef:
Lente schreef:
Pottenkapsel >;)

Lesbiennelokken dan?

Hoe ziet dat eruit precies?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:52

Lente schreef:
Hoe ziet dat eruit precies?

Lastig te definiëren, maar een bepaald soort kort. Nogmaals, niet iedere lesbiënne heeft kort haar (en ze dragen ook niet allemaal alleen maar tuinbroeken) en niet iedere vrouw met kort haar is lesbisch.

Er zijn alleen wel kapsels die, wanneer je ze bij een vrouw ziet, een bovengemiddelde kans geven dat de draagster ervan op vrouwen valt. Dat kan als man in een kroeg voldoende zijn om je pijlen op iemand anders te richten en niet met deze persoon te flirten. Misschien volledig onterecht en loop je een leuke date of een heel goed gesprek mis, maar afhankelijk van je bedoelingen misschien ook wel een hele handige manier om je tijd efficiënter te besteden.

Dat is tegelijkertijd het handige en het verraderlijke van stereotyperingen. Ze gaan lang niet in alle gevallen op, en ze doen niet aan iedereen recht, maar ze maken het wel mogelijk om split-second beslissingen te nemen zonder dat je voor die eerste beslissing eerst uitgebreid om meer informatie hoeft te vragen.

Van die situaties als: komt deze persoon met goede of verkeerde intenties op mij af?
Dat zou je na een uitgebreid vraaggesprek gefundeerd kunnen beantwoorden, maar soms moet je het doen op basis van minder informatie (met twee man op een scooter door een winkelcentrum, Noordafrikaans uiterlijk, te klein petje hoog op het hoofd en zelfde patroon man-purse, passeert aan de kant waar ik mijn tas draag -> handtas steviger beetpakken/van kant wisselen).
In een ideale wereld zou je zulke beslissingen niet nemen, en zou je eerst afvragen of je door zo te reageren niet mensen voor het hoofd stoot (het is namelijk echt heel vervelend om als Marokkaan keer op keer te zien dat mensen naar hun tas grijpen als je passeert). Helaas is de wereld niet ideaal en heb je niet altijd de volledige informatie voorhanden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:05

http://www.telegraaf.nl/vrouw/actueel/2 ... eg___.html

Citaat:
Giel heeft jullie gehoord en biedt zijn excuses aan. In een filmpje op YouTube legt hij uit wat er gebeurd is.

“In het interview kreeg ik keuzes voorgelegd en ik was een beetje stoer antwoorden, aan het roepen." En: “Als ik het zo zie staan, dan denk ik ook… wat een l-l zeg. Ik heb het gewoon echt niet zo bedoeld!”

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:13

oomens schreef:
Lente schreef:
Pottenkapsel >;)

Lesbiennelokken dan?

_O- _O- Maar je hebt gelijk hoor, iedereen heeft direct beelden over mensen: die met het zwartgeverfde haar en piercings zal wel agressiever/depri zijn, die met het blonde haar en de roze lippenstift en handtas is een barbie, die man met de zwarte bril en bleek huidje zal wel een nerd zijn,....
soms klopt het, soms totaal niet, maar in hokjes denken is natuurlijk en logisch (toch op het eerste gezicht) voor bijvoorbeeld zoals oomens al zegt op datemateriaal zoeken in een cafe.
Wanneer je met elkaar begint te praten of langer contact hebt dan 1 oogopslag waarbij de 'geschikte' eruit moet 'kiezen/filteren' vallen de stereotiepen weg.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:55

oomens schreef:

Alles ter illustratie dat:
- de eerste evaluatie van de vrouw niet is 'goh, hoe is die persoon als mens' maar uitsluitend 'in hoeverre kan ik als man erop geilen' (De term 'relatiemateriaal' is een verbloemend eufemisme.)
- de tweede mogelijkheid als de vrouw voor het eerste gefaald heeft hooguit oplevert dat een vrouw naar de huishoudbeurs zou kunnen gaan

Ik ben wel blij dat je vindt dat de mensen met zo'n kapsel niet meteen allemaal nare mensen zijn, dat scheelt dan weer :roll:

Nee. Ik vind dat soort stereotypen in deze context helemaal niet haha-grappig maar vooral negatief en schadelijk. En ze dragen een heel concreet vooroordeel uit, dat ook vandaag de dag nog leidt tot allerlei vreemde verwachtingen aan vrouwen, en in de uitwassen ook tot geweld en misbruik, omdat er nog steeds een behoorlijk diepliggend idee is dat vrouwen mannen dienen te behagen en dat dat belangrijker is dan hun eigen gevoelens van (lichamelijke) integriteit en zelfrespect.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 15:49

Wat heeft dat er nou weer mee te maken?

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 15:52

Ik ben het wel met Shadow eens hoor, de post doet me denken aan de facebookpagina die er een poos terug was, over 'pittige kapsels'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:47

Shadow kan het allemaal veel mooier verwoorden dan ik.
Overigens krijgen zowel mijn vrouw als ik (zij kort haar, maar puur omdat ze enorm pluizige krullen heeft en ik lang haar) zowel van mannen als van vrouwen aandacht.

Ik word wel veroordeeld om mijn geaardheid. Zo werd ik laatst nog uitgescholden door een jongen van een jaar of 12. Want blijkbaar mag je me uitschelden omdat ik niet in het normale plaatje pas.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:04

Maar zo bedoeld oomens het toch niet?
Eerder als dit lijkt me een persoon die binnen dit type valt en daar val ik niet op/ vind ik meestal niet leuk (in dit geval omgekeerd :') ) dat is geen veroordeling, dat is een natuurlijk mechanisme van de mens, dat is hoe je hersenen werken. Deze eerste beoordeling kan later uiteraard ontkracht worden en misschien val je later dan wel op die persoon eens je hem/haar hebt leren kennen
Dat heeft imo helemaal niets te maken met de slaafse vrouw of lesbies zijn raar/anders
Het is toch ook logisch dat ik niet ga aanpappen met iemand die er in mijn ogen gay uitziet wanneer ik uit ben op een one night stand? Tot als mijn eerste beoordeling niet veroordeling ontkracht wordt wanneer ik hem zie kussen met een vrouw (maar hij nog steeds even onbereikbaar is :+ )

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:52

Oomens doet zijn uitspraak in een wereld waarin vrouwen nog steeds heel vaak beoordeeld en veroordeeld worden op hoe ze eruit zien, ook als dat totaal niet gepast is in de situatie.

Maar het opdelen in dat soort stereotypen is schadelijk. Het is helemaal niet logisch dat je niet gaat aanpappen met iemand die er 'gay' uitziet, want zoals je aangeeft: zelfs niet voor jezelf zoals je beschrijft: jij mist kansen alleen maar omdat je allerlei vooroordelen in je hoofd hebt, die wellicht helemaal niet waar zijn. Wat is daar nou logisch aan? (Dit natuurlijk even los van het feit dat het in de meeste contexten niet zomaar gepast is om 'met elkaar aan te pappen.' Da's weer een heel ander verhaal.)

Maar de consequenties van vooroordelen gaan natuurlijk wat verder dan dat, en dat is waar het mij om gaat. Het is niet alleen Giel die een uitspraak doet, het is ook niet Oomens die een uitspraak doet, het is een maatschappij waarin voortdurend dat soort uitspraken gedaan worden. En dat beschadigt mensen, en zeker vrouwen. Het herhalen en herhalen en herhalen is het probleem daarin. Een geintje kan plagen zijn, steeds herhaald en met steeds hetzelfde slachtoffer en het wordt pesten, en is schadelijk en kwetsend.

Zo hoeven we niet met elkaar om te gaan, dat kan prima anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 18:09

Damned schreef:
Maar zo bedoeld oomens het toch niet?
Eerder als dit lijkt me een persoon die binnen dit type valt en daar val ik niet op/ vind ik meestal niet leuk (in dit geval omgekeerd :') ) dat is geen veroordeling, dat is een natuurlijk mechanisme van de mens, dat is hoe je hersenen werken. Deze eerste beoordeling kan later uiteraard ontkracht worden en misschien val je later dan wel op die persoon eens je hem/haar hebt leren kennen
Dat heeft imo helemaal niets te maken met de slaafse vrouw of lesbies zijn raar/anders
Het is toch ook logisch dat ik niet ga aanpappen met iemand die er in mijn ogen gay uitziet wanneer ik uit ben op een one night stand? Tot als mijn eerste beoordeling niet veroordeling ontkracht wordt wanneer ik hem zie kussen met een vrouw (maar hij nog steeds even onbereikbaar is :+ )
Maar zou het juist niet mooier zijn als het andersom was? Als je je eerst zou verdiepen in de persoonlijkheid van een mens en daarna pas een oordeel velt dan andersom en hem dan te moeten bijdraaien? :o

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 18:16

Shadow0 schreef:
Oomens doet zijn uitspraak in een wereld waarin vrouwen nog steeds heel vaak beoordeeld en veroordeeld worden op hoe ze eruit zien, ook als dat totaal niet gepast is in de situatie.

Maar het opdelen in dat soort stereotypen is schadelijk. Het is helemaal niet logisch dat je niet gaat aanpappen met iemand die er 'gay' uitziet, want zoals je aangeeft: zelfs niet voor jezelf zoals je beschrijft: jij mist kansen alleen maar omdat je allerlei vooroordelen in je hoofd hebt, die wellicht helemaal niet waar zijn. Wat is daar nou logisch aan? (Dit natuurlijk even los van het feit dat het in de meeste contexten niet zomaar gepast is om 'met elkaar aan te pappen.' Da's weer een heel ander verhaal.)

Maar de consequenties van vooroordelen gaan natuurlijk wat verder dan dat, en dat is waar het mij om gaat. Het is niet alleen Giel die een uitspraak doet, het is ook niet Oomens die een uitspraak doet, het is een maatschappij waarin voortdurend dat soort uitspraken gedaan worden. En dat beschadigt mensen, en zeker vrouwen. Het herhalen en herhalen en herhalen is het probleem daarin. Een geintje kan plagen zijn, steeds herhaald en met steeds hetzelfde slachtoffer en het wordt pesten, en is schadelijk en kwetsend.

Zo hoeven we niet met elkaar om te gaan, dat kan prima anders.

Op uiterlijk beoordelen gaat verder dan alleen maar kijken of iemand mooi, plezierig om naar te kijken, lekker, geil of hoe je het ook maar wilt noemen is.
Op uiterlijk beoordelen is ook het vormen van een idee van wat voor persoon je tegenover je hebt en wat je van diegene zou kunnen verwachten, nog voordat je die persoon daadwerkelijk gesproken hebt. Dat is iets wat we (ja, ook jij) continu doen.

Het is heel menselijk om een (voor)oordeel te vormen op basis van de informatie die je hebt, en op grond daarvan te bepalen of je het zinvol vindt meer informatie in te winnen, contact te leggen, of een blokje om te lopen. Zo'n vooroordeel kan later op grond van nieuwe informatie altijd bijgesteld of bevestigd worden.

Blijft die nieuwe informatie uit, dan moet je het doen met wat je al hebt, en kun je bijvoorbeeld onterecht denken dat kale mannen met een oorbel, een dikke nek met 'ACAB' erin getatoeëerd en een vechthond aan een korte ketting, misschien niet de gezelligste types zijn om een praatje mee aan te knopen.

Niet kritisch kijken naar waarop je je vooroordelen baseert, wanneer je ze gebruikt en wanneer ze onterecht waren, dat is kwalijk, maar beweren helemaal geen vooroordelen te hebben, dat is ofwel jezelf voor de gek houden, of alleen maar heel onverstandig. Het zorgt er namelijk voor dat je heel vaak niet in staat bent om besluiten te nemen en te handelen, omdat je meestal niet alle informatie voorhanden hebt, en dat werkt verlammend.

Teruggaand naar het voorbeeld van Damned die op grond van uiterlijk besluit niet 'aan te pappen' met iemand die er 'gay' uitziet. Natuurlijk mist ze daardoor misschien kansen, want wie weet...
Punt is alleen dat er behalve die ene persoon waarschijnlijk meer mensen zijn, bij wie Damned haar kansen hoger inschat, en aan wie ze haar tijd en moeite, op basis van die snelle inschatting, naar alle waarschijnlijkheid efficiënter kan besteden.
Laatst bijgewerkt door oomens op 08-06-16 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt