Bewerkt vlees en kanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 02:33

jasz schreef:
Maar nu klink je alsof vegetariër of veganist zijn je ongelukkig maakt. Geloof me, dat is zeer zeker niet het geval.

Altijd ook weer dat beeld dat vegetariërs net als jehova's getuigen langs de deuren gaan om je hun vleesloze mening op te dringen. Ook niet waar.
Ik leg het alleen uit als mensen het vragen, en mijn ervaring is dat vleeseters vaker een negatief oordeel geven over mijn gebrek aan vlees. Terwijl is eigenlijk altijd alleen simpel zeg dat ik vegetariër ben en geen enkel dier eet. En willen ze dan meer uitleg, prima, dan krijg je die.

Ik heb ng nooit iemand random in een restaurant aangesproken met de vraag waarom diegene vlees eet. Ja, het is meer geaccepteerd dat we vlees eten, dan dat mensen dat niet doen. Maar daar moeten we nu wel overheen kunnen stappen. Vooral met wat we nu allemaal over vlees weten.

ik neem aan dat je het tegen mij had?

dan is mijn antwoord Nee dat link ik niet aan ongelukkig zijn.
maar aan dat veganisten zeer zeker veel ouder moeten worden als vleeseters, als vlees eten zo slecht is als we hier soms moeten geloven.

en ouderdom is niet per definitie gelukkiger. hoe ouder je wordt, hoe meer gebreken.. en de huidige ouderenzorg is al niet je van het, maar het gaat nog veel kostbaarder worden om iedereen maar in leven te houden en te laten genezen van alles wat we kunnen genezen.. de gemiddelde levensduur zal steeds verder stijgen, veel sterker dan de leeftijd waarop we met pensioen gaan.. dus de vergrijzing zet nog wel even voort, evenals natuurlijk alle gebreken en ongemakken die daar bij horen.. dat vind ik ongelukkig zijn.. Daarom zeg ik.. dan sterf ik liever voor mijn pensioen, dat wel ongeveer 80 jaar zal zijn straks, maar in de zeer gelukkig omstandigheid dat ik nog relatief gezond ben.. alleen tja dat vlees eten dat draait mij de nek dan om, voordat de ouderdom echt vervelend wordt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:19

jasz schreef:
Ja laat mij maar redenen zoeken, dat doe ik toch al nooit :roll:
Volgens mij gaat het hele topic al over waarom je geen vlees zou moeten eten, daarom vroeg ik 1 echt goede reden om dat wel te doen. Als die er niet zijn zegt dat genoeg.

Maar ik het niet omdat:
Ik tegen de bio-industrie ben, door zowel het leed voor dieren als voor het milieu.
Ik vind dat mijn leven niet per se beter is dan dat van een dier, dus hoeft er geen dier dood voor mij.
Vlees blijkt niet gezond te zijn en ook nog eens niet nodig voor een gezonde levensstijl.

Omdat ik niet zonder de dierlijke eiwitten kan. Ik verdraag nl veel van de plantaardige juist niet.

jasz

Re: Bewerkt vlees en kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:40

Dat vind ik dan idd nog de beste reden ja. Maar ik denk dan dat jij eerder een uitzondering bent?
Voor andere mensen is dit dan niet de reden.

Oh oke, Elena, ik snap nu hoe je hef bedoeld. Tja, zo kan je natuurlijk denken, het zou ook best kunnen dat dat waar is. Maar voor mezelf heb ik in ieder geval het gevoel, dat zolang als ik er ben, ik het graag zo goed mogelijk doe. Voor mijn gevoel is dat zonder vlees leven.

Misschien heeft het inderdaad wel totaal geen zin, omdat we over zoveel jaar toch wel uitsterven, maar zo wil ik niet denken.
En als anderen liever korter leven maar met vlees, dan is dat ieders eigen keuze. Het enige dat me dan stoort, is dat het een keuze is die nooit alleen jezelf beïnvloed, maar ook altijd een ander wezen. Dat is wel het grootste verschil lijkt me.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:41

Dat zou goed kunnen. Maar welke zaken heb jij met de reden van andere mensen?
Je vroeg om een goede reden. Die heb je gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:53

Ja, want als we allemaal stoppen met vlees eten, lossen we alle problemen spontaan op. :') kom op zeg...

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:56

Resistance schreef:
Ja, want als we allemaal stoppen met vlees eten, lossen we alle problemen spontaan op. :') kom op zeg...

Voor een groot deel wel, vooral de milieutechnische problemen.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 12:02

We zullen zeker niet alle problemen oplossen, maar wellicht wel een groot aantal ervan. Moet het dan gelijk alles oplossen? Ik ben al blij als het een beetje helpt.

Ja ik heb een reden van jou gekregen, maar ik doelde ook op een soort van algemene reden. De meeste vegans/vegetariërs zijn dat vaak om dezelfde redenen. Dus ik vroeg me af wat een echte grote, algemene reden is voor vlees eten. Dan is gezondheid een voor jou een heel goede reden, maar dat zal vast niet voor iedereen zo zijn.

Mijn ouders en broers eten ook allemaal vlees, evenals mijn vriend. Maar zij hebben, vind ik, nooit een betere reden gegeven dan dat ze het lekker vinden.
Ik bestook ze trouwens niet steeds met die vraag hoor :p maar meer als het onderwerp ter sprake komt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 12:07

wellicht voor meer mensen dan je denkt. :)

Ik hoor vaak vegetariers zeggen dat "vleeseters nooit in vraag gesteld worden en vegetariers altijd opmerkingen krijgen" maar ik zie constant dat vegetariers haast éisen dat vleeseters zich verantwoorden. :(:)
IRL is dat bij mij trouwens heel simpel "bemoei je met je eigen bord" maar ik vraag me af of het groepje dat jammert over het feit dat hun keuze opmerkingen op roept zich realiseren dat zij datzelfde doen bij vlees-eters.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 12:17

jasz schreef:
We zullen zeker niet alle problemen oplossen, maar wellicht wel een groot aantal ervan. Moet het dan gelijk alles oplossen? Ik ben al blij als het een beetje helpt.

Ja ik heb een reden van jou gekregen, maar ik doelde ook op een soort van algemene reden. De meeste vegans/vegetariërs zijn dat vaak om dezelfde redenen. Dus ik vroeg me af wat een echte grote, algemene reden is voor vlees eten. Dan is gezondheid een voor jou een heel goede reden, maar dat zal vast niet voor iedereen zo zijn.

Mijn ouders en broers eten ook allemaal vlees, evenals mijn vriend. Maar zij hebben, vind ik, nooit een betere reden gegeven dan dat ze het lekker vinden.
Ik bestook ze trouwens niet steeds met die vraag hoor :p maar meer als het onderwerp ter sprake komt.

niet echt..
want als we allemaal honderd worden omdat we gezond leven en we willen allemaal met ons 80e toch wel met pensioen.. wie gaat alle ouderenzorg financiëel en met handjes dan doen? want een 75 jarige verpleegster tilt een 90-jarige ook niet meer eventjes uit bed zeg maar.

Daarnaast, heb je als 'gezonde' lever meer recht op zorg en transplantaties zoals uit sommige andere topics blijkt. probleem, hoe ouder je wordt hoe meer je uiteindelijk mankeert. En omdat we steeds meer kennis hebben, wordt men ook steeds bozer als blijkt dat niet alles vergoed kan worden, of dat het aantal bedden niet meer toereikend is voor het aantal kwalen dat behandeld kan worden.. er moeten dan dus steeds meer schreinende keuzes gemaakt worden, wat wordt wel behandeld, wat niet, en wat moet je zelf maar betalen en wat betaald de gemeenschap voor je.

als iedereen 100 wordt omdat we gezellig allemaal vega worden.. dan neemt de populatie op deze aardkloot dus nog minder snel af aan de bovenzijde van de leeftijd. En al die mensen moeten wel vervoerd en verzorgd worden en willen ook nog een vorkje meeprikken.. Dus of het nu echt zo gezond is uiteindelijk ;)

vlees is niet 'ongezond', teveel vlees is ongezond, te bewerkt vlees is ongezond. Te veel water is ook behoorlijk schadelijk voor je.. alles waar te voor staat is niet goed.. Dus lekker is ook wel degelijk een goede reden om gewoon te eten.. zolang je maar op je inname let.. Te veel noten en je groeit ook totaal dicht, zijn daarom noten ongezond? teveel granen is niet goed, is daarom graan slecht voor je..
verkoolde mais van de bbq is kankerverwekkend, is daarom mais slecht voor je (even als tegenhanger van 'verwerkt vlees is 'slecht'').. Een andere goede reden is, dat je makkelijker aan je hoeveelheiden eiwitten en vetten komt, dan wanneer je groenten moet knagen. immers noten zijn wel rijk aan vet, maar ja, hoeveel mensen zijn wel niet allergisch voor noten? Ik ga geen kilo groente wegknagen om aan bepaalde hoeveelheden ijzer te komen, als ik dat met 100 gram vlees ook bereik..

we zijn geen leeuw, maar net zo min ben ik een konijn natuurlijk.. we hebben geen graseters buik met kilometers darm om alle nuttige zaken uit groenvoer te halen.. sterker nog, schrijf paddenstoelen maar af hier, en het grootste deel van de noten.. die komen namelijk voor een groot deel onverteerd er weer uit.. net als sesamzaad en rozijnen.. Daarnaast ben ik niet van plan mij met glutenrijke producten vol te stampen omdat er een kans is dat ik een coeliakie zou kunnen hebben (geen klachten, dus ik laat het niet checken). voor mij zou het dus een hele dagtaak worden om een menu samen te stellen zonder vlees, maar met voldoende eiwitten en dergelijken.. omdat niet alles even goed verteerd bij mij..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 12:20

gohya schreef:
Kijk,dan weet je zeker dat je gezonde groente eet,als je het zelf kweekt.

Ook niet. uitlaatgassen,fijnstof enz valt op op je groente. Hoogstens onbespoten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 12:25

kohtje schreef:
gohya schreef:
Kijk,dan weet je zeker dat je gezonde groente eet,als je het zelf kweekt.

Ook niet. uitlaatgassen,fijnstof enz valt op op je groente. Hoogstens onbespoten.

en vergeet ook niet dat Tjernobyl ook nog steeds zijn sporen nalaat in de Nederlandse groenten..
hoe meer naar het oosten, hoe hoger nog steeds de radioactiviteit van de groenten in Nederland :')

soms denk ik wel eens dat heel veel Nederlanders na 1986 toch wat teveel spinazie hebben gevroten uit eigen tijd, waardoor de hersenen wat gesmolten zijn hier en daar.

nog steeds heeft Nederland te kampen met licht verhoogde radioactiviteit van de Tjernobyl ramp..
ben ik toch benieuwd, hoeveel van de vega's er al heel lang vega zijn en vrolijk 'gezond' uit eigen tuin hebben gegeten, ongeacht de radioactiviteit. met name in de eerste jaren.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 31-10-15 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 12:26

90% van de Vegas eet gewoon uit de winkel net als jij? :+

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 12:27

jasz schreef:
Dat vind ik dan idd nog de beste reden ja. Maar ik denk dan dat jij eerder een uitzondering bent?
Voor andere mensen is dit dan niet de reden.

Ik denk dat het meer mensen zijn dan men denkt. Op de vorige pagina wordt nog aangehaald dat 'je nooit vlees hoeft te eten om gezond te leven' en er graag verscholen wordt achter doktersadvies. Dat vind ik totaal niet fair.

Het kan me geen bal schelen of iemand tonnen vlees naar binnen werkt of overtuigend veganist is, hoef ik ook geen verantwoording voor. Maar laat mij (en anderen) alsjeblieft in mijn waarde als ik zeg dat ik MEDISCH gezien dierlijke producten niet kan missen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:35

Tillie20 schreef:
Resistance schreef:

Voor een groot deel wel, vooral de milieutechnische problemen.

Geen nakomelingen fokken :D

Maar zover gaan veel Vegas dan weer niet om het milieu beter te maken.
Terwijl dàt naar mijn idee het grootste probleem is. Teveel mensen op deze wereld.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:37

bruintje123 schreef:
Geen nakomelingen fokken :D

Maar zover gaan veel Vegas dan weer niet om het milieu beter te maken.
Terwijl dàt naar mijn idee het grootste probleem is. Teveel mensen op deze wereld.

Geeft te denken, als je geen kinderen maakt, mag je dan wel vlees eten want imo compenseert dat toch? :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:38

Maar het ene goed doen sluit het andere niet uit?

Als je geen kinderen wil kan je OOK geen vlees eten.
Als je wel kinderen wil en je eet geen vlees dan ben je altijd nog beter dan mensen die vlees eten en kinderen hebben. :?

Maar het onderwerp van dit topic is vlees en kanker, niet kinderen krijgen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:39

Ik vind van wel :+

Is het bbq weer vanmiddag?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:40

geen vlees meer eten (en dan bedoel ik niet wat minder maar echt niks meer) zorgt voor vele andere problemen. dat is echt niet goed voor het milieu en de dieren....

dan hebben we wel grond genoeg om onze biologisch dynamische geteelde wortels te kweken. want dat is blijkbaar het enige nog wat we kunnen eten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:42

MarlindeRooz schreef:

Als je wel kinderen wil en je eet geen vlees dan ben je altijd nog beter dan mensen die vlees eten en kinderen hebben. :?

Als je wel kinderen wil geen vlees eet en je "beter voelt" dan mensen zonder kinderen die vlees eten ben je in mijn mening niet beter maar hypocrieter.
Gek he, hoe context een visie kan veranderen. :D
Onderhand was het onderwerp de ecologische voetafdruk van vlees eten. Dan mag je iedereen die vlees eet alles verwijten maar oei haal er geen kinderen bij want dan is het ineens off topic. ~~}>

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:43

Vlees en kanker ja.
Geen vlees en milieu.

Toen ik 10 pagina's terug geen kinderen opmerkte werd ik op de vingers getikt door de Vegas.
Toen het over milieu ging werd er nog 10 pagina's door gekletst ook nadat ik de opmerking off topic maakte?

Komt kinderen en vega zijn voor het milieu toch niet zo goed uit betreft standpunt omdat er nu weer meteen off topic geschreven wordt?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:53

Ayasha schreef:
MarlindeRooz schreef:

Als je wel kinderen wil geen vlees eet en je "beter voelt" dan mensen zonder kinderen die vlees eten ben je in mijn mening niet beter maar hypocrieter.
Gek he, hoe context een visie kan veranderen. :D
Onderhand was het onderwerp de ecologische voetafdruk van vlees eten. Dan mag je iedereen die vlees eet alles verwijten maar oei haal er geen kinderen bij want dan is het ineens off topic. ~~}>

Je bent beter voor het milieu, je snapt best welke context ik bedoel. :Y) Ik vind jouw reacties in dit topic erg irritant en conflict zoekend.

Ik eet geen vlees omdat dat beter is voor het milieu maar ook omdat ik me er niet prettig bij voel (sielugh) want ik was 10 toen ik het besloot. Dat nu blijkt dat het ook echt slecht is voor je gezondheid verbaast me niks en dat bevestigd mijn mening alleen nog maar meer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:54

Ik heb al eerder gezegd dat ik geen kinderen wil, en ik ken ook veel andere veganisten die geen kinderen willen.
Toch vind ik dat je het probleem niet oplost door als veganist geen kinderen te krijgen. Nederland vergrijst al. De grote overbevolking komt vanuit de derde-wereldlanden en china.. Die zouden minder kinderen moeten krijgen. De wereld heeft juist hoog opgeleide mensen nodig om te overleven..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 14:01

Maar daar komen de hoog opgeleide Syriërs voor hier.
Allemaal advocaat en arts volgens de media en voorstanders.
Dus dat probleem is ook weer getackeld.
Voor het milieu geen vlees eten maar wel de wereld voller maken rijmt voor mij niet.

Marlinde.
Dat het bericht betreft kanker opgeblazen was staat ook overal.
Dat je het doet omdat je het zielig vind mag natuurlijk :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 14:04

Ayasha schreef:
wellicht voor meer mensen dan je denkt. :)

Ik hoor vaak vegetariers zeggen dat "vleeseters nooit in vraag gesteld worden en vegetariers altijd opmerkingen krijgen" maar ik zie constant dat vegetariers haast éisen dat vleeseters zich verantwoorden. :(:)
IRL is dat bij mij trouwens heel simpel "bemoei je met je eigen bord" maar ik vraag me af of het groepje dat jammert over het feit dat hun keuze opmerkingen op roept zich realiseren dat zij datzelfde doen bij vlees-eters.

Inderdaad... het is beslist zo dat er nogal wat vegetariërs zijn die erg neerkijken op vleeseters... en dat laten ze ook blijken.
Feit: er worden al jarenlang producten waarin ongefermenteerde soja zit, verkocht als "vleesvervanger/hoogwaardig eiwit." En nu blijkt dat dat helemaal niet zo gezond voor mensen was als men eerst dacht.
Kortom: ik vind het best dat mensen een vegetarische/veganistische levensstijl aanhangen, maar totdat de PERFECTE vleesvervanger is gevonden (dus ook met alle aminozuren, vitaminen en NIET kankerverwekkend of welke enge ziekte dan ook, en ook voor vleeseters als mijn wederhelft te eten) bekijk ik strikte veganisten en vegetariërs maar als wandelende proefpersonen en ondertussen wacht ik rustig af tot er een goed alternatief is voor vlees, en test af en toe de vleesvervangers in de buurtsuper.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 14:05

Wat nou, als bij een gevarieerd voedingspatroon vlees helemaal niet nodig is?