Basis inkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:28

Omdar ik zie dar je begin 30 ben en ik een generatie ouder en met die leeftijdsgoep om ga en die leeftijdsgroep juist in de verdomhoek zit kwa werk..want 50+ is nl de wegwerpgroep.....en die groep komt nl in aanmerkimg voor de banen waar de 30ers voor bedanken omdat zij nl kwa gewilde leeftijd nog de keuze hebben..en de 50 plussers juist lichamelijk die ploegen niet meer trekken.....en juist met 57 het voor de wet niet meer hoeft...waarom omdat het killing is...

Heb zelf ook nachtdiensten gehad.....weet wat het is jaren lang...
Laatst bijgewerkt door Indestal op 11-08-15 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:29

Zwerte schreef:
Tcm62 schreef:
Zwerte als je 45 of55 bent dan echt niet meer hoor, het is ontzettend slecht voor je gezondheid en herstellen gaat steeds minder..

Toen ik nog 20 - 30- 35 was, was niets mij te gortig..maar nu dik 50 kan ik dat niet meer opbrengen en mijn man zorgt dat hij in banen ook niet meer in ploegen terecht hoeft te komen...en gelukkig eeft hij die keuze nu ivm werkzaamheden...

Toch bijzonder hoe je dat kan bepalen voor een ander. Ik heb een nieuwtje voor je: niet iedereen is zoals jij en je man. Je beredeneert dit zo te merken vanuit een dagmens die zich aanpast aan de nacht. Ik ben dus juist me continu aan het aanpassen aan een ritme wat niet bij me past. Daar moet ik van herstellen, niet van leven in de nacht....
Mijn moeder van 66 leeft ook nog steeds het liefst snachts en draaide tot vorig jaar toch echt nachtdiensten zonder probleem.

Waar zijn die nachtmensen nu dan?
Niet bij ons in het ziekenhuis heb ik het idee.
En ik kom op elke afdeling.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:29

Eind vorig jaar de panorama uitzending (BE) gezien over dit onderwerp.
Best wel interessant!

Of het zou lukken? Geen idee, en het zomaar even gaan uittesten kan ook niet.
Hoe het budget vrijgemaakt zou worden (in theorie):
- Alle uitkeringen (uitkering bij ziekte, pensioenen, tijdskredieten, bijstand/ocmw, ...)
- Alle toeslagen (sociaal tarief en kinderbijslag in BE, zaken zoals huurtoeslag en zorgtoeslag in NL)
- BTW naar 25%
- Beschrijf (kosten papierwerk bij aankoop huis) naar 25% (momenteel 5% of 10%), dus een eigendom aankopen zou zwaarder belast worden

Belasting op loon blijft uiteraard en zal al zeker niet aan zakken.
Ze gaan er van uit dat mensen in dit principe meer te besteden hebben, en dus ook meer geld gaan uitgeven, waar er altijd een stukje van terugvloeit naar de staat (de 25% btw).

In BE moet er politiek vlak wel het een en het ander veranderen, wil je nog maar beginnen denken aan proberen. Het land is een postzegel groot, maar heeft 3 regeringen en verantwoordelijkheden liggen her en der. En niemand zal zijn plaatsje afstaan in het belang van een project zoals dit.

Overigens ben ik ook iemand die rustig zou blijven verder werken, al dan niet 80% ipv 100%.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:30

Tcm62 schreef:
Omdar ik zie dar je begin 30 ben en ik een generatie ouder en met die leeftijdsgoep om ga en die leeftijdsgroep juist in de verdomhoek zit kwa werk..want 50+ is nl de wegwerpgroep.....en die groep komt nl in aanmerkimg voor de banen waar de 30ers voor bedanken omdat zij nl kwa gewilde leeftijd nog de keuze hebben..en de 50 plussers juist lichamelijk die ploegen niet meer trekken.....en juist met 57 het voor de wet niet meer hoeft...waarom omdat het killing is...

Heb zelf ook nachtdiensten gehad.....weet wat het is jaren lang...

Jij staat inderdaad steeds met. 2 voeten op de grond en ziet hoe het werkelijk is.
Niet de utopie van wat zou kunnen zijn in de perfecte wereld.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Basis inkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:01

Oh ik zie dat we door de argumenten heen zijn. We gooien het op leeftijd (hoe verklaar je mn moeder dan met haar nachtdiensten?), suggereren dat ik nachtwerk zie als een potje gamen... Als we op die manier gaan 'discussieren' zijn we snel uitgepraat. Respect is ver te zoeken hier. Jullie kennen mij helemaal niet dus hou aub op met oordelen alsof jullie alles weten over iedereen.

Waar zijn die nachtmensen nu? Een deel functioneert niet lekker door continu aanpassen (of andere redenen), een deel werkt gewoon overdag en een deel draait nachtdiensten. Dat jij ze niet ziet, betekent niet dat ze er niet zijn. En dat is werkelijk waar, jij ziet niet iedereen namelijk. En jouw omgeving is ook geen maatstaf voor de rest van het land (net zo goed als mijn omgeving dat ook niet is).

Nogmaals, ik filosofeer graag over zo'n utopie. Ik ben graag positief ipv overal de nadelen en problemen van te zien. Ik bekijk eerst de voordelen en nadelen kunnen opgelost worden (of niet, dan is het idee gewoon niet goed dus). Maar daarvoor moet je wel open staan voor oplossingen, ipv een idee direct af te schieten omdat je negatieve wereldbeeld (oh sorry, 'realistische') dat niet aan kan.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:10

Vjestagirl schreef:
Ik denk dat het geweldig gaat werken. Het uitkerings- en toeslagensysteem zoals we het nu hebben is ontzettend ingewikkeld, onder andere omdat het allemaal maatwerk is. Pietje betaald €2,- meer huur dan Jantje, dus moet hij €0,65 meer huurtoeslag krijgen etc. Daar zit dus ook heel veel mensenwerk achter, die van alles moeten beoordelen, controleren etc.

Straks vervalt alles. Kinderbijslag, kinderopvangtoeslag, huurtoeslag, ziektekostentoeslag, bijstandsuitkeringen, stufi: alles gaat eruit. Daarvoor in de plaats krijgt iedereen hetzelfde. Minder administratie, minder rompslomp, minder gedoe.

Hierdoor zullen er idd mensen met een fulltime baan minder gaan werken, bijvoorbeeld om die tijd te steken in eigen bedrijfjes, creatieve projecten of gewoon om te relaxen en gelukkig te zijn (wat volgens mij nog steeds het doel is van leven; gelukkig zijn). Hierdoor zullen er veel meer parttime banen beschikbaar komen, dus overall kunnen er veel meer mensen aan het werk.

Ik ben ook groot voorstander. Wat een geld dat gaat besparen aan ambtenarij!!
En ik denk inderdaad ook niet dat mensen er lui van worden. De mensen die meer willen of iets creatievers willen hebben zo alle vrijheid zich verder te ontwikkelen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:13

Ik zou wel graag harde feitelijke nummers willen zien met wat het hele uitkeringssysteem en alles daar bij horend nu kost, en wat bijv. Een basisinkomen van 1000 zal kosten. Ik kan eigenlijk niet geloven namelijk dat een basisinkomen goedkoper is. Is dat wel zo, dan is er iets goed mis met het huidige systeem :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:23

Het is al bekend dat zorgtoeslag wat nodig is om de huidige idioot hoge zorgpremie te betalen duurder is dan de premie omlaag en stoppen met de toeslag. Alleen komt het uit een ander potje dus rekenen ze niet zo. Meen me te herineren dat het geloof ik 15 tot 20 % duurder is om de toeslag te berekenen, de mensen te betalen die dat doen, de toeslag zelf enz,

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:25

Zwerte ik zeg niet dat jij het als gamen ziet. Ik zeg alleen dat het wat anders is. Ik zit ook in het nachtbraker topic en op de nachtdienst mensen na wordt er film gekeken en gegamed.

Ik kom op elke afdeling.
En spreek daar veel mensen.
Er zijn een paar mensen die vast nacht draait. De rest zou geen nacht willen.
En ja ik denk een ziekenhuis vol mensen best wel representatief is.
Veel parttimers daar. Van 18 en 24 uur in de week.
Toch willen die niet elke week 2 of 3 nachten.
Zeggen blij te zijn dat het team zo groot is maar 1 keer in de maand aan de beurt te zijn.

Dus ja. Waar zijn die nachtmensen dan die zo graag dan werken?

Met de mond ja.
Maar er staan. Nee dat niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:37

kohtje schreef:
purny schreef:
Maar daar kies jij voor. Ik heb niet gekozen voor de situatie. Ik ontvang een Wajong uitkering en werk. Maar helaas is het voor de wajonger absoluut niet motiverend om te werken. Als jij dat niet meer wilt kun je een normale baan zoeken. Ik kan dat niet.

Ik kies er voor omdat ik ook een inkomen moet hebben. Alleen met een eigen bedrijf krijg je niets terwijl als ik voor een baas zou werken krijg je het wel.
Ik zou me gemakkelijk voor een deel kunnen laten afkeuren maar heb de keus gemaakt om dat niet te doen.
Binnenkort ga ik op zoek naar een baan eens kijken wat dat me brengt.

Ik wist niet jouw persoonlijke situatie. Waarom je een eigen bedrijf had. Excuus

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:44

Een contract is gewoon een contract natuurlijk he.
Als iemand met een basisinkomen ervoor gekozen heeft om daarnaadt ook in de zorg te werken dan zal deze gewoon zijn nachtdiensten moeten draaien. Wat dat betreft zal er weinig veranderen.
Sterker nog, het wordt misschien zelfs beter omdat er dan meer mensen op minder uren contracten zitten zodat iedereen beter uitgerust is.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:57

bruintje123 schreef:
Zwerte ik zeg niet dat jij het als gamen ziet. Ik zeg alleen dat het wat anders is. Ik zit ook in het nachtbraker topic en op de nachtdienst mensen na wordt er film gekeken en gegamed.

Ik kom op elke afdeling.
En spreek daar veel mensen.
Er zijn een paar mensen die vast nacht draait. De rest zou geen nacht willen.
En ja ik denk een ziekenhuis vol mensen best wel representatief is.
Veel parttimers daar. Van 18 en 24 uur in de week.
Toch willen die niet elke week 2 of 3 nachten.
Zeggen blij te zijn dat het team zo groot is maar 1 keer in de maand aan de beurt te zijn.

Dus ja. Waar zijn die nachtmensen dan die zo graag dan werken?

Met de mond ja.
Maar er staan. Nee dat niet.

Waarom noem je dat gamen dan? Nadat ik aangeef wel snachts te willen werken? Dat geeft toch echt de indruk dat je denkt dat ik het onderschat. Want waarom het anders benoemen?
Dus jij kent elke medewerker van dat ziekenhuis persoonlijk? En hebt ze allemaal gesproken over hoe zij de nachtdiensten ervaren? Stuk voor stuk? Dan heb je wel erg veel tijd over op de werkvloer!
Het klinkt misschien heel flauw, maar ik meen het serieus. Als je niet iedereen er zelf persoonlijk over gesproken hebt, kan je dus niet oordelen over hoeveel mensen daadwerkelijk die nachtdiensten willen draaien. Het kunnen er meer zijn dan je denkt. Klagers hoor je sowieso meer dan mensen die het wel prima vinden, dus de negatieve vallen altijd meer op. Alsnog is een ziekenhuis niet representatief voor het hele land want je praat dan alleen over mensen in de zorg. Is een beperkte groep mensen. En zelfs van die beperkte groep heb je niet iedereen persoonlijk aan de tand gevoelt (neem ik aan).

Ik denk dat er dus echt wel mensen zijn die snachts werken of saaie baantjes willen. Ik zeg nergens dat het geen probleem zal worden of dat er meer dan genoeg mensen voor zijn. Daar kan ik niet over oordelen, dat weten we ook pas als we het zouden uittesten. Misschien zijn het er genoeg, misschien zijn het er veel te weinig. In dat laatste geval moeten we als maatschappij daar een oplossing voor bedenken.
Sowieso goed om te bedenken dat het een totaal andere manier van leven zou worden. Dat iets nu niet werkt, of er ergens te weinig mensen voor zijn, hoeft helemaal niks te zeggen over diezelfde mensen in een totaal andere samenlevingsvorm.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 15:30

Als het goed is heb ik inderdaad in de nacht veel tijd over.
Hoe meer tijd ik hen om te kletsen hoe beter het is die nacht. :)
Maar ik geef toe dat geluk hebben de andere afdelingen niet.

Om een voorbeeld te geven. Laatste dienst heb ik van 2 tot half 5 staan kletsen op verschillende afdelingen.
Daarnaast heb ik afgelopen 14 dagen tien nachtdiensten gehad. Dus heb heel wat mensen gesproken weer.

Dus laat ik dan maar het idee hebben dat ik beter weet hoe mensen over nachtwerk denken dan iemand die nachtbraker is maar er niet naar werkt. :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 15:32

En te weinig mensen. Hoe zie je daar dan de oplossing?
Dat moet bedacht worden vooraf.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 15:34

Sizzle schreef:
Een contract is gewoon een contract natuurlijk he.
Als iemand met een basisinkomen ervoor gekozen heeft om daarnaadt ook in de zorg te werken dan zal deze gewoon zijn nachtdiensten moeten draaien. Wat dat betreft zal er weinig veranderen.
Sterker nog, het wordt misschien zelfs beter omdat er dan meer mensen op minder uren contracten zitten zodat iedereen beter uitgerust is.

Zoals ik al schreef zijn er in de zorg al veel parttimers.
Dus beter uitgerust gaat dan niet op.

Nu maakt de ort het leuk.
Maar waarom dat nog doen als je 1500 krijgt?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 15:44

Omdat je graag met mensen werkt?
Een ex-collega van mij heeft haar oude carriere met ongeveer 3x modaal aan de kant gezet voor een nieuwe baan in de thuiszorg omdat ze dat leuker vind.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 15:52

Natuurlijk is dat de reden.
Maar niet de nachten. En ook niet perse de dagdienst.

Dan gaan mensen toch vrijwilligers werk doen.
Als parttimer heb je met die 1500 net zoveel of meer dan nu met de nachten.
Dan ga je die diensten niet vol meer krijgen.
Mensen stoppen want gaan er financieel niet op achteruit.
Gaan dan wat vrijwillig met mensen doen.

Dat is mooi voor de samenleving.
Maar wie spekt dan die pot nog?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 15:55

Zie jij het voor je. Op vrijwillige basis mensen wassen? Of op vrijwillige basis plantsoenen onderhouden. Wat moet d'r dan van de verzorgenden ig terecht komen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 15:57

Maar als je 3000 in de maand kunt hebben ipv 1500 gaan mensen gewoon werken hoor.
En werken is niet ineens vrijblijvend.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 15:59

purny schreef:
Zie jij het voor je. Op vrijwillige basis mensen wassen? Of op vrijwillige basis plantsoenen onderhouden. Wat moet d'r dan van de verzorgenden ig terecht komen

Dat zie ik inderdaad niet gebeuren.

Maar sizzle schrijft dat mensen dat werk graag doen omdat je graag met mensen werkt.
En dat klopt. Als je toch moet werken probeer je te doen wat je leuk vind.

Maar als je zo al net zoveel krijgt als met werken.
Maar he hoeft geen poep konten meer te wassen. Dan kiezen mensen wel voor vrijwilligers werk waar dat geen noodzaak is en gaan zo toch met mensen om.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:01

Juist, dus mijn voorstel: banen creëren in plaats van iedereen gratis geld geven is veel lucratiever.

Daardoor komt er ruimte op de arbeidsmarkt, gaan bedrijven weer fatsoenlijk betalen voor goed personeel, gaat de werkdruk omlaag, zit niet iedereen ongelukkig te zijn op een functie die ze niet willen beoefenen.

Bovendien geloof ik niet in het 'uitrusten' waar Shadow0 zulke waarde aan hecht. 'Rust roest' zullen we maar zeggen. Rust en niks te doen hebben zorgt ook voor eenzaamheid en vervallen in slechte patronen. Ik zie veel liever dat iemand een fietsenstalling zit te bewaken (betaald), daardoor een verantwoordelijkheid heeft, onder de mensen is, niet naar de alcohol grijpt of vereenzaamt. Of in een plantsoen werkt met gelijkgestemden, lekker in de buitenlucht en daarbij ook nog werkt aan een betere samenleving.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:02

Sizzle schreef:
Maar als je 3000 in de maand kunt hebben ipv 1500 gaan mensen gewoon werken hoor.
En werken is niet ineens vrijblijvend.

Maar een heleboel ook niet.
Ze komen er nu ook mee rond.

Dat verschil heb je natuurlijk wel bij fulltimers of mensen met beter loon.
Die hebben aan 1500 niet genoeg.
Maar vergeet niet dat zelfs voor diverse fulltimers 1500 meer is als wat ze nu hebben.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:03

_Nelleke_ schreef:
Juist, dus mijn voorstel: banen creëren in plaats van iedereen gratis geld geven is veel lucratiever.

Daardoor komt er ruimte op de arbeidsmarkt, gaan bedrijven weer fatsoenlijk betalen voor goed personeel, gaat de werkdruk omlaag, zit niet iedereen ongelukkig te zijn op een functie die ze niet willen beoefenen.

Bovendien geloof ik niet in het 'uitrusten' waar Shadow0 zulke waarde aan hecht. 'Rust roest' zullen we maar zeggen. Rust en niks te doen hebben zorgt ook voor eenzaamheid en vervallen in slechte patronen. Ik zie veel liever dat iemand een fietsenstalling zit te bewaken (betaald), daardoor een verantwoordelijkheid heeft, onder de mensen is, niet naar de alcohol grijpt of vereenzaamt. Of in een plantsoen werkt met gelijkgestemden, lekker in de buitenlucht en daarbij ook nog werkt aan een betere samenleving.

Dat klinkt inderdaad veel beter.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:04

Je loon komt er bovenop.
Dus als jij konten gaat wassen kun je 3x per jaar op vakantie, als je op de bank gaat zitten alleen een weekendje naar texel :)*

De mensen die sowieso een hekel hebben aan hun werk zullen eerder risico's durven nemen om om te scholen of zelfstandig te worden.
De echte werkschuwen zijn toch meer tot last dan dat ze nuttig zijn op de werkvloer.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:08

bruintje123 schreef:
Maar als je zo al net zoveel krijgt als met werken.

Dit is een misverstand. Je krijgt gewoon betaald. Het basisinkomen voor een basis van wonen en eten. Extra's kun je bijverdienen. Wil je een mooier huis, een flinke wereldreis maken, een paard kopen en daar lekker overdag van genieten of talloze andere dingen, dan blijft werken, en zelfs nachtdiensten, nog steeds aantrekkelijk.