Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
liedje89 schreef:anneliesdj schreef:Als een kind ouder wordt is de kans groot dat hij zich ertegen gaat afzetten en het stiekem gaat doen of er juist openlijk tegenin gaat. Beide moet je niet willen lijkt mij, gewoon open zijn en zeker wbt zoiets gewoon eigen keuze's laten maken, er is al zoveel wat je als ouder zijnde moet verbieden.
Als je tiener stiekem een keer spareribs gaat eten dan is dat sowieso nooit echt een ramp lijkt me er zijn veel ergere dingen die tieners stiekem doen. Er is natuurlijk een leeftijd waarop je dingen zelf gaat doen en beslissen en het ook niet meer te controleren valt voor ouders maar je mag altijd een poging doen om je kinderen zo af te richten als jij leuk vind lijkt me. De mensen die ik ken die thuis vegetarisch aten hadden allemaal een beetje een "wat de boer niet kent dat vreet ie niet
" houding tov van vlees, de hadden wel eens een hap geproefd en vonden het niets en gingen dus niet ineens rebelleren door een halve koe te verorberen
.
__Elizabeth schreef:[ [url=m/pCCnh2.jpg]Afbeelding[/url] ]
Toevallig kom ik net terug van een check ik moest dus opzoek naar onze kudde. Na 15 min (galopperen) had ik ze gevonden. Dit is een klein gedeelte.
8nnemiek schreef:Maar het voorbeeld hierboven.. Het is toch niet zo dat je een ijzertekort niet biologisch kan oplossen? Daar zal toch ook zeker een supplement voor zijn? Als je weet dat er te weinig ijzer in het voer zit dan voer je toch gewoon biologische voeding met meer ijzer en meer vitamines?
Als je een biologische kip koopt dat verwacht je inderdaad geen zieke kip die medicijnen heeft gehad. Ook geen overdosis vitamines.
Wel stom dat je ze dan niet als normale kippen kan houden als je medicijnen wil geven.
anneliesdj schreef:__Elizabeth schreef:[ [url=m/pCCnh2.jpg]Afbeelding[/url] ]
Toevallig kom ik net terug van een check ik moest dus opzoek naar onze kudde. Na 15 min (galopperen) had ik ze gevonden. Dit is een klein gedeelte.
Ik zou met liefde een van jouw koeien opeten![]()
Mij is altijd geleerd dat wij dieren mogen 'gebruiken' voor ons voedsel mits we ze met respect behandelen en ze dus een goed leven hebben gehad. Ik heb er dus totaal geen moeite mee dat dieren worden geslacht of opgegeten, maar wel dat 'wij' dieren massaal ophokken en van alles verzinnen om ze maar zo snel mogelijk en zo goedkoop mogelijk zoveel mogelijk te laten produceren.
Dat is ook waarom de uitspraken van de boer in Zembla mij zo steken.
liedje89 schreef:Er zijn ook wel wat bedrijven in die dierwelzijn wel hoog in het vaandel hebben zonder het hele biologische verhaal met biologische voeding voor de dieren ed interessant te vinden. Die dus ook niet biologisch zijn maar kwa dierwelzijn wel gewoon op hetzelfde of zelfs een hoger niveau zitten dan gewoon biologisch. Er is bijv een boer in Nl die al zijn varkens 24/7 lekker in de wei laat wroeten, maar die is niet biologisch volgens het keurmerk. Maar zulke dingen zijn natuurlijk sowieso op kleine schaal en niet voor iedereen te betalen
dus dat zal inderdaad kwa marktaandeel niet zoveel uitmaken.
Wendy schreef:Robin_S schreef:Een mens is NIET gemaakt om gekweekte koeien, kippen en varkens op te vreten. Sinds we dat doen is onze gezondheid alleen maar achteruit gegaan - zeker in deze tijd, waar ons vlees gewoon slecht en ziek is.
Heb je hier een onderbouwing voor?
Wendy schreef:Robin_S schreef:Een mens is NIET gemaakt om gekweekte koeien, kippen en varkens op te vreten. Sinds we dat doen is onze gezondheid alleen maar achteruit gegaan - zeker in deze tijd, waar ons vlees gewoon slecht en ziek is.
Heb je hier een onderbouwing voor?
MarjanB schreef:8nnemiek schreef:Maar het voorbeeld hierboven.. Het is toch niet zo dat je een ijzertekort niet biologisch kan oplossen? Daar zal toch ook zeker een supplement voor zijn? Als je weet dat er te weinig ijzer in het voer zit dan voer je toch gewoon biologische voeding met meer ijzer en meer vitamines?
Als je een biologische kip koopt dat verwacht je inderdaad geen zieke kip die medicijnen heeft gehad. Ook geen overdosis vitamines.
Wel stom dat je ze dan niet als normale kippen kan houden als je medicijnen wil geven.
Er staat niet dat ze een ijzertekort hadden maar een ziekte waarbij ze hoopten dat een middel met ijzer zou helpen.
Verder vind ik het lastig dat mensen die tegen eten van vlees zijn vaak weinig respect tonen voor mensen die dat wel doen. Van mij mag iedereen zelf weten of ie vegetarisch is of vlees eet.
__Elizabeth schreef:Hebben jullie er wel eens bij nagedacht wat eigenlijk diervriendelijker is? Het kalf bij de koe houden is gewoon onmogelijk dus die valt weg. Melkveehouders houden dus 2 opties over. Het kalf direct weghalen of de koe en het kalf een paar uur alleen laten de natuurlijke band laten onstaan en dan het kalf weghalen? In feite het kalf binnen een half uur weghalen is de meest diervriendelijke methode. Het is niet zo dat boeren geen hart voor dieren hebben (ok, de meeste) maar ze moeten ook een bedrijf lopende houden.
lifaya schreef:Ja, volgens mij zijn wij juist de afgelopen 100 jaar veel gezonder geworden betreft levens kwaliteit. Ook mede dankzij de verbeteringen in ziekenhuizen en medisch gebied, maar wij worden nu gemiddeld rond de 80 en dat was 100 jaar geleden heel anders...
Robin_S schreef:Wendy schreef:Heb je hier een onderbouwing voor?
https://www.nvkc.nl/publicaties/documents/2005-3-p163-184.pdf
Een kortere, hapklare uitleg kan je lezen in het boek van Pascale Naessens, Puur genieten 1, p 19 tem 23
__Elizabeth schreef:anneliesdj schreef:
Ik zou met liefde een van jouw koeien opeten![]()
Mij is altijd geleerd dat wij dieren mogen 'gebruiken' voor ons voedsel mits we ze met respect behandelen en ze dus een goed leven hebben gehad. Ik heb er dus totaal geen moeite mee dat dieren worden geslacht of opgegeten, maar wel dat 'wij' dieren massaal ophokken en van alles verzinnen om ze maar zo snel mogelijk en zo goedkoop mogelijk zoveel mogelijk te laten produceren.
Dat is ook waarom de uitspraken van de boer in Zembla mij zo steken.
Een paar pagina's terug had jij het over bedrijfen die de kalfjes van de koe afhalen en de kalveren in het donker staan totdat ze klaar zijn voor de slacht. Ik hoop dat je begrijpt dat dat over het algemeen niet het vlees is wat jij eet? Toen ik nog in nl woonde hadden wij over het algemeen vlees wat uit argentinie komt. Dat word dus niet behandeld op de manier die jij hier verteld. Jij had het over kalvers die de melkveehouders niet willen.
Wij hebben er daar trouwens ook een zooitje van dat zijn de bulls die kopen wij geven ze 6 weken melk en dan gaan ze over op alleen hooi nu staan ze bij de andere koeien in het land.
Hebben jullie er wel eens bij nagedacht wat eigenlijk diervriendelijker is? Het kalf bij de koe houden is gewoon onmogelijk dus die valt weg. Melkveehouders houden dus 2 opties over. Het kalf direct weghalen of de koe en het kalf een paar uur alleen laten de natuurlijke band laten onstaan en dan het kalf weghalen? In feite het kalf binnen een half uur weghalen is de meest diervriendelijke methode. Het is niet zo dat boeren geen hart voor dieren hebben (ok, de meeste) maar ze moeten ook een bedrijf lopende houden.
Robin_S schreef:Het probleem is dat de mens niet meer weet wat hij hoort te eten.
Een mens is NIET gemaakt om gekweekte koeien, kippen en varkens op te vreten. Sinds we dat doen is onze gezondheid alleen maar achteruit gegaan - zeker in deze tijd, waar ons vlees gewoon slecht en ziek is.
Dat is het hele respectloze aan de zaak: de manier waarop 'beesten' behandeld worden tegenwoordig.
Maar stel dat je zou leven zoals de oermens, en at wat in de natuur te vinden was (bv. af en toe wild, vis,...) kan dit perfect met respect voor dieren vind ik. Eten met respect voor de natuur, is iets heel anders dan elke dag leeghoofdig een stuk goedkoop vlees te verorberen.
IrishCold schreef:Robin_S schreef:Het probleem is dat de mens niet meer weet wat hij hoort te eten.
Een mens is NIET gemaakt om gekweekte koeien, kippen en varkens op te vreten. Sinds we dat doen is onze gezondheid alleen maar achteruit gegaan - zeker in deze tijd, waar ons vlees gewoon slecht en ziek is.
Dat is het hele respectloze aan de zaak: de manier waarop 'beesten' behandeld worden tegenwoordig.
Maar stel dat je zou leven zoals de oermens, en at wat in de natuur te vinden was (bv. af en toe wild, vis,...) kan dit perfect met respect voor dieren vind ik. Eten met respect voor de natuur, is iets heel anders dan elke dag leeghoofdig een stuk goedkoop vlees te verorberen.
Haha gekweekt!? laat me niet lachen. Vroeger toen we nog achter dieren aan trokken om op te jagen is het vervolgens over gegaan in de dieren zelf te houden, verzorgen en te slachten en er alles van te gebruiken. Ik zie het niet als kweken. Koeien, kippen, schapen, geiten en varkens zijn gemaakt voor ons om van te leven. Heel veel jaren terug is de mens dat gaan doen. Toen waren dat geen nomaden meer.
Buiten dat om vind ik dat elk dier een goed leven en goed behandeld moet zijn voor die geslacht word. En het slachten moet gewoon snel en diervriendelijk en pijnloos.