Ik heb respect voor dieren... maar ik eet ze wel op.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:28

Tja, hier fokken we ook ons eigen vlees. Je kunt er lang en kort over praten, maar het komt op hetzelfde neer.

Nu zijn het alleen nog konijnen en kippen maar daar komt nog wel het een en ander bij.
De kippen hebben straks een ren, die is net zo groot als de gemiddelde rijtjeshuis-tuin in de stad. Daar zitten straks 10 kippen in, waarvan dan het meerendeel hanen is maar die gaan die vriezer in, het is dus de komende maanden puur opfok.
Kwa eten krijgen ze alleen graan en mais.

De konijnen zitten nu nog wat krapper maar daar gaan we ook nog wat rennen voor maken.

Respect en gevoel voor deze dieren is er echt wel. Ik geniet er ook niet van als ik weer wat aan het slachten ben, maar deste meer van dat stukje vlees dat op m'n bord ligt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:40

liedje89 schreef:
anneliesdj schreef:
Als een kind ouder wordt is de kans groot dat hij zich ertegen gaat afzetten en het stiekem gaat doen of er juist openlijk tegenin gaat. Beide moet je niet willen lijkt mij, gewoon open zijn en zeker wbt zoiets gewoon eigen keuze's laten maken, er is al zoveel wat je als ouder zijnde moet verbieden.

Als je tiener stiekem een keer spareribs gaat eten dan is dat sowieso nooit echt een ramp lijkt me er zijn veel ergere dingen die tieners stiekem doen :D . Er is natuurlijk een leeftijd waarop je dingen zelf gaat doen en beslissen en het ook niet meer te controleren valt voor ouders maar je mag altijd een poging doen om je kinderen zo af te richten als jij leuk vind lijkt me. De mensen die ik ken die thuis vegetarisch aten hadden allemaal een beetje een "wat de boer niet kent dat vreet ie niet :Y) " houding tov van vlees, de hadden wel eens een hap geproefd en vonden het niets en gingen dus niet ineens rebelleren door een halve koe te verorberen }:0 .

Voor mij zou 't geen ramp zijn, maar als je overtuigd veganist bent en je kids ook zo opvoed, dan kan ik me voorstellen dat het bijna een doodzonde is als je kind komt vertellen dat die lekker een sparerib heeft gegeten. Er zijn idd ergere dingen en dat is precies wat ik bedoelde.
Overigens denk ik dat als je als kind bij vrienden vriendinnen zit en iedereen kaant lekker zo'n burger weg dat je jezelf vreemd voelt als je dat niet wilt, ipv te denken 'wat de boer niet kent...'

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:47

__Elizabeth schreef:
[ [url=m/pCCnh2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Toevallig kom ik net terug van een check ik moest dus opzoek naar onze kudde. Na 15 min (galopperen) had ik ze gevonden. Dit is een klein gedeelte.

Ik zou met liefde een van jouw koeien opeten :D
Mij is altijd geleerd dat wij dieren mogen 'gebruiken' voor ons voedsel mits we ze met respect behandelen en ze dus een goed leven hebben gehad. Ik heb er dus totaal geen moeite mee dat dieren worden geslacht of opgegeten, maar wel dat 'wij' dieren massaal ophokken en van alles verzinnen om ze maar zo snel mogelijk en zo goedkoop mogelijk zoveel mogelijk te laten produceren.
Dat is ook waarom de uitspraken van de boer in Zembla mij zo steken.

Anoniem

Re: Ik heb respect voor dieren... maar ik eet ze wel op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:55

Het probleem is dat de mens niet meer weet wat hij hoort te eten.

Een mens is NIET gemaakt om gekweekte koeien, kippen en varkens op te vreten. Sinds we dat doen is onze gezondheid alleen maar achteruit gegaan - zeker in deze tijd, waar ons vlees gewoon slecht en ziek is.

Dat is het hele respectloze aan de zaak: de manier waarop 'beesten' behandeld worden tegenwoordig.

Maar stel dat je zou leven zoals de oermens, en at wat in de natuur te vinden was (bv. af en toe wild, vis,...) kan dit perfect met respect voor dieren vind ik. Eten met respect voor de natuur, is iets heel anders dan elke dag leeghoofdig een stuk goedkoop vlees te verorberen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:01

8nnemiek schreef:
Maar het voorbeeld hierboven.. Het is toch niet zo dat je een ijzertekort niet biologisch kan oplossen? Daar zal toch ook zeker een supplement voor zijn? Als je weet dat er te weinig ijzer in het voer zit dan voer je toch gewoon biologische voeding met meer ijzer en meer vitamines?
Als je een biologische kip koopt dat verwacht je inderdaad geen zieke kip die medicijnen heeft gehad. Ook geen overdosis vitamines.
Wel stom dat je ze dan niet als normale kippen kan houden als je medicijnen wil geven.

Er staat niet dat ze een ijzertekort hadden maar een ziekte waarbij ze hoopten dat een middel met ijzer zou helpen.

Verder vind ik het lastig dat mensen die tegen eten van vlees zijn vaak weinig respect tonen voor mensen die dat wel doen. Van mij mag iedereen zelf weten of ie vegetarisch is of vlees eet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:06

Robin_S schreef:
Een mens is NIET gemaakt om gekweekte koeien, kippen en varkens op te vreten. Sinds we dat doen is onze gezondheid alleen maar achteruit gegaan - zeker in deze tijd, waar ons vlees gewoon slecht en ziek is.

Heb je hier een onderbouwing voor?

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:10

anneliesdj schreef:
__Elizabeth schreef:
[ [url=m/pCCnh2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Toevallig kom ik net terug van een check ik moest dus opzoek naar onze kudde. Na 15 min (galopperen) had ik ze gevonden. Dit is een klein gedeelte.

Mij is altijd geleerd dat wij dieren mogen 'gebruiken' voor ons voedsel mits we ze met respect behandelen en ze dus een goed leven hebben gehad. Ik heb er dus totaal geen moeite mee dat dieren worden geslacht of opgegeten, maar wel dat 'wij' dieren massaal ophokken en van alles verzinnen om ze maar zo snel mogelijk en zo goedkoop mogelijk zoveel mogelijk te laten produceren.

Een paar pagina's terug had jij het over bedrijfen die de kalfjes van de koe afhalen en de kalveren in het donker staan totdat ze klaar zijn voor de slacht. Ik hoop dat je begrijpt dat dat over het algemeen niet het vlees is wat jij eet? Toen ik nog in nl woonde hadden wij over het algemeen vlees wat uit argentinie komt. Dat word dus niet behandeld op de manier die jij hier verteld. Jij had het over kalvers die de melkveehouders niet willen.

Wij hebben er daar trouwens ook een zooitje van dat zijn de bulls die kopen wij geven ze 6 weken melk en dan gaan ze over op alleen hooi nu staan ze bij de andere koeien in het land.

Hebben jullie er wel eens bij nagedacht wat eigenlijk diervriendelijker is? Het kalf bij de koe houden is gewoon onmogelijk dus die valt weg. Melkveehouders houden dus 2 opties over. Het kalf direct weghalen of de koe en het kalf een paar uur alleen laten de natuurlijke band laten onstaan en dan het kalf weghalen? In feite het kalf binnen een half uur weghalen is de meest diervriendelijke methode. Het is niet zo dat boeren geen hart voor dieren hebben (ok, de meeste) maar ze moeten ook een bedrijf lopende houden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:11

liedje89 schreef:
Er zijn ook wel wat bedrijven in die dierwelzijn wel hoog in het vaandel hebben zonder het hele biologische verhaal met biologische voeding voor de dieren ed interessant te vinden. Die dus ook niet biologisch zijn maar kwa dierwelzijn wel gewoon op hetzelfde of zelfs een hoger niveau zitten dan gewoon biologisch. Er is bijv een boer in Nl die al zijn varkens 24/7 lekker in de wei laat wroeten, maar die is niet biologisch volgens het keurmerk :list: . Maar zulke dingen zijn natuurlijk sowieso op kleine schaal en niet voor iedereen te betalen :$ dus dat zal inderdaad kwa marktaandeel niet zoveel uitmaken.

Er zijn meerdere van dat soort boeren. En ik zal je vertellen: dat vlees hoeft helemaal niet duur te zijn :n
Het punt is alleen dat door de kiloknallers consumenten niet meer bereid zijn om een realistische prijs te betalen voor het vlees. Plus het feit dat er door de tussenhandel flink aan verdiend wordt, maakt dat het vlees van zo'n boer echt niet heel duur hoeft te zijn.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:12

Wendy schreef:
Robin_S schreef:

Ja, volgens mij zijn wij juist de afgelopen 100 jaar veel gezonder geworden betreft levens kwaliteit. Ook mede dankzij de verbeteringen in ziekenhuizen en medisch gebied, maar wij worden nu gemiddeld rond de 80 en dat was 100 jaar geleden heel anders...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:14

Wendy schreef:
Robin_S schreef:

https://www.nvkc.nl/publicaties/documents/2005-3-p163-184.pdf

Een kortere, hapklare uitleg kan je lezen in het boek van Pascale Naessens, Puur genieten 1, p 19 tem 23

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:19

MarjanB schreef:
8nnemiek schreef:
Maar het voorbeeld hierboven.. Het is toch niet zo dat je een ijzertekort niet biologisch kan oplossen? Daar zal toch ook zeker een supplement voor zijn? Als je weet dat er te weinig ijzer in het voer zit dan voer je toch gewoon biologische voeding met meer ijzer en meer vitamines?
Als je een biologische kip koopt dat verwacht je inderdaad geen zieke kip die medicijnen heeft gehad. Ook geen overdosis vitamines.
Wel stom dat je ze dan niet als normale kippen kan houden als je medicijnen wil geven.

Er staat niet dat ze een ijzertekort hadden maar een ziekte waarbij ze hoopten dat een middel met ijzer zou helpen.

Verder vind ik het lastig dat mensen die tegen eten van vlees zijn vaak weinig respect tonen voor mensen die dat wel doen. Van mij mag iedereen zelf weten of ie vegetarisch is of vlees eet.

EIgenlijk zijn ziektes en tekorten heel makkelijk op te lossen. Heb je wel eens een paard zijn hoofd zien stoten en direct opzoek gaat naatr een bepaalt plantje? Ja dieren weten precies wat ze nodig hebben gewoon een natuurlijk instinct.

In een afgesloten weiland/hooiland kom je altijd iets tekort in je voer dus een simpele oplossing wat hier al veel gebeurt is een free choice mineral feeder.

Afbeelding

Hierin zitten veel verschillende mineralen en kunnen dieren zelf kiezen wat ze nodig hebben. Veel problemen worden hiermee verholpen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:26

__Elizabeth schreef:
Hebben jullie er wel eens bij nagedacht wat eigenlijk diervriendelijker is? Het kalf bij de koe houden is gewoon onmogelijk dus die valt weg. Melkveehouders houden dus 2 opties over. Het kalf direct weghalen of de koe en het kalf een paar uur alleen laten de natuurlijke band laten onstaan en dan het kalf weghalen? In feite het kalf binnen een half uur weghalen is de meest diervriendelijke methode. Het is niet zo dat boeren geen hart voor dieren hebben (ok, de meeste) maar ze moeten ook een bedrijf lopende houden.

Er is ook nog een derde mogelijkheid, al geef ik toe dat het niet echt haalbaar is in deze tijd.. Maar vroeger had men gewoon een paar koeien aan huis, koe had een kalfje, dat kalfje werd door de mens bijgevoerd en de koe werd gewoon een paar keer per dag gemolken waar het kalfje bij was.. Kalfje werd na zoveel tijd afgespeend, en de koe geeft nog zeker een jaar lang melk voordat ze weer opnieuw gedekt hoefde te worden. Koe blij, kalf blij, en de mensen hadden genoeg melk voor de hele familie..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:27

Jeetje wat handig zeg! Zo'n miniral feeder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:28

lifaya schreef:
Ja, volgens mij zijn wij juist de afgelopen 100 jaar veel gezonder geworden betreft levens kwaliteit. Ook mede dankzij de verbeteringen in ziekenhuizen en medisch gebied, maar wij worden nu gemiddeld rond de 80 en dat was 100 jaar geleden heel anders...

Klopt. We worden inderdaad ouder dan vroeger, maar veel mensen zijn wel de helft van hun leven ziek (hartkwalen, te hoge cholesterol, kanker, zwakke organen, spijsverteringsproblemen,...)

En dat wij nu een leeftijd van 80 à 100 jaar halen, zou dat komen door het onuitputtelijke aanbod koeien / kippen / varkens bij de AH? Of zouden daar andere oorzaken voor zijn?

Vergeet ook niet dat de generatie die nu afklopt op 80 à 100 jaar, uit een heel andere tijd stamt: deze mensen aten niet 2 à 3 x per dag een stuk ziek vlees of een microgolfmaaltijd... zij aten verse, volwaardige voeding, waarbij een goed stuk vlees een luxeproduct was en niet een vanzelfsprekendheid.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-23 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:29

Robin_S schreef:
Wendy schreef:

https://www.nvkc.nl/publicaties/documents/2005-3-p163-184.pdf

Een kortere, hapklare uitleg kan je lezen in het boek van Pascale Naessens, Puur genieten 1, p 19 tem 23

Hmm, in de eerste 10 zinnen zie ik al waar het mis gaat met de meeste mensen.. Eten naar wat je arbeid is.

Als ik naar mezelf kijk, ik val gewoon af als ik geen of weinig vlees eet, ik kom kracht tekort voor zaken die daarvoor wel konden etc etc en ja, dat zit hem echt in dat vlees.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:31

Denk dat het voornamelijk te maken heeft met een ongezonde eetgewoonte in combinatie met weinig bewegen en kantoorbanen. Wij zijn niet gemaakt om dag in dag uit achter een bureau te zitten. Wij zijn van nature nomade en verzamelaars/jagers, wij waren dus altijd bezig met eten zoeken, drinken zoeken, nieuwe locaties vinden etc. Wij zijn luier geworden en hebben minder dromen. Wij leven om te werken ipv werken om te leven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:33

__Elizabeth schreef:
anneliesdj schreef:

Een paar pagina's terug had jij het over bedrijfen die de kalfjes van de koe afhalen en de kalveren in het donker staan totdat ze klaar zijn voor de slacht. Ik hoop dat je begrijpt dat dat over het algemeen niet het vlees is wat jij eet? Toen ik nog in nl woonde hadden wij over het algemeen vlees wat uit argentinie komt. Dat word dus niet behandeld op de manier die jij hier verteld. Jij had het over kalvers die de melkveehouders niet willen.

Wij hebben er daar trouwens ook een zooitje van dat zijn de bulls die kopen wij geven ze 6 weken melk en dan gaan ze over op alleen hooi nu staan ze bij de andere koeien in het land.

Ik ben me er zeker van bewust dat wat in nl te koop is doorgaans geen vlees is zoals ik dat ideaal zou vinden. Ik heb het niet gehad over kalveren van melkvee wat verkocht wordt voor de slacht?
Het stoort mij idd dat kalveren per direct bij moeders weggehaald worden, zeker bij vleesvee is dat nergens voor nodig. Tenminste, het zou niet nodig moeten zijn als wij ietsje meer geduld op konden brengen.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:33

Robin_S schreef:

Dat is het hele respectloze aan de zaak: de manier waarop 'beesten' behandeld worden tegenwoordig.

Maar stel dat je zou leven zoals de oermens, en at wat in de natuur te vinden was (bv. af en toe wild, vis,...) kan dit perfect met respect voor dieren vind ik. Eten met respect voor de natuur, is iets heel anders dan elke dag leeghoofdig een stuk goedkoop vlees te verorberen.

Haha gekweekt!? laat me niet lachen. Vroeger toen we nog achter dieren aan trokken om op te jagen is het vervolgens over gegaan in de dieren zelf te houden, verzorgen en te slachten en er alles van te gebruiken. Ik zie het niet als kweken. Koeien, kippen, schapen, geiten en varkens zijn gemaakt voor ons om van te leven. Heel veel jaren terug is de mens dat gaan doen. Toen waren dat geen nomaden meer.

Buiten dat om vind ik dat elk dier een goed leven en goed behandeld moet zijn voor die geslacht word. En het slachten moet gewoon snel en diervriendelijk en pijnloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:37

Een gebalanceerde voeding is dan ook ontzettend belangrijk, Palousa_boy, dat zal ik nooit tegenspreken :)

Een man die dag in dag uit zware fysieke arbeid levert, moet anders eten dan een vrouw die hele dagen een kantoorbaan uitoefent en bv. nooit gaat sporten.

Eiwitten zijn broodnodig: of je nu hard werkt of niet. Je vindt ze inderdaad in vlees, vis, eieren, peulvruchten,.... Dat jij spreekt van kracht tekort als je te weinig vlees eet, is normaal: je bouwt al snel een tekort aan ijzer en B12 en daar schuilt nu net de kracht in.

In de discussie van wel of geen vlees eten zal ik mij dan ook nooit mengen. Ik ben zelf geen vegetariër, ik eet waar ik op het moment behoefte aan heb.

Waar ik het over heb, is het probleem van de kwaliteit van ons gekweekt vlees. Vlees dat boordevol granen, antibiotica en hormonen zit. Ons spijsverteringsstelsel is daar gewoon niet op gebouwd (én het is respectloos tegenover dieren, om maar niet te veel off topic te gaan :o )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:39

Een dier in een paar weken opfokken tot een gewicht waar die normaal een half jaar of langer voor nodig zou hebben, dat vind jij geen kweken? Dieren die niet op natuurlijke wijze geboren kunnen worden? Dieren die zo gehouden worden dat ze allerlei extra zorg nodig zijn om gezond te blijven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:40

IrishCold schreef:
Robin_S schreef:

Haha gekweekt!? laat me niet lachen. Vroeger toen we nog achter dieren aan trokken om op te jagen is het vervolgens over gegaan in de dieren zelf te houden, verzorgen en te slachten en er alles van te gebruiken. Ik zie het niet als kweken. Koeien, kippen, schapen, geiten en varkens zijn gemaakt voor ons om van te leven. Heel veel jaren terug is de mens dat gaan doen. Toen waren dat geen nomaden meer.

Buiten dat om vind ik dat elk dier een goed leven en goed behandeld moet zijn voor die geslacht word. En het slachten moet gewoon snel en diervriendelijk en pijnloos.

Dus toen de jager langzaam maar zeker verdween, en mensen samen hokten langs rivieren en daar voor het eerst vee hielden, was dit geen kweken volgens jou? Hoe zou je dat dan omschrijven..?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:44

fokken? :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:45

Het is maar net welke betekenis je verleent aan het woord kweken ;-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:48

Het is eigenlijk gewoon vermeerderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:49

Vermeerderen van wat?