Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:53

Maar als je wel de hele dag kunt bokken en een paard kunt verzorgen? Veel bedrijven worden door de overheid financieel gestimuleerd om zoveel procent mensen met een beperking in dienst te neme. Zie ook wel genoeg mensen met een beperking die wel gewoon werken en vaak hebben dat soort mensen ook wel hele goede punten die een ander weer niet heeft.

Mocht niet lukken met werken dan heb ik zo iets van waarom dan geen bijrijpaard? Dat is financieel gezien een stuk verantwoordelijker.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:57

Tobbes schreef:
Maar als je wel de hele dag kunt bokken en een paard kunt verzorgen? Veel bedrijven worden door de overheid financieel gestimuleerd om zoveel procent mensen met een beperking in dienst te neme. Zie ook wel genoeg mensen met een beperking die wel gewoon werken en vaak hebben dat soort mensen ook wel hele goede punten die een ander weer niet heeft.

Mocht niet lukken met werken dan heb ik zo iets van waarom dan geen bijrijpaard? Dat is financieel gezien een stuk verantwoordelijker.

Mij willen ze niet, ben een te groot risico (verschillende keren letterlijk te horen gekregen.) ik had mijn paarden al voor ik ziek werd, toen ik nog fulltime werkte. Ik vind niet dat ik nog meer gestraft moet worden en dus mijn paarden weg zou moeten doen.
Waarom zou jij je met mijn financiën moeten moeien? Ik moei me toch ook niet met de jouwe? Mijn paarden komen niks te kort.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:02

8nnemiek schreef:
Een te hoog inkomen, daar heeft vriendlief ook 'last' van, maar dan houd je toch zeker nog genoeg over per maand lijkt me? Ik kan me niet voorstellen dat iemand pakweg duizend euro kwijt is aan vaste lasten, tenzij je echt een flink huurhuis hebt of maandelijks veel hypotheek wil afbetalen.

Ik ken trouwens ook genoeg mensen met uitkering die wel elke avond kunnen gaan uiteten en geld hebben voor een dikke auto.. Maar dan klopt er gewoon iets niet. Met bijstand heb je daar gewoon geen geld voor.
Ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die gewoon nog een spaarcentje hebben waarmee ze hun paard betalen. Als je genoeg bezuinigd op eten, gas/water/elektra en verder niet uitgaat en buiten de deur eet dan is dat wel te doen van die 600 euro.

Als je spaargeld hebt, kom je niet eens in aanmerking voor een bijstandsuitkering. Die moet je dan eerst 'opeten'' ...zelfde geld voor een koophuis, vakantiehuis.

ontopic; ik vind het wat anders als het paard er al was als de eigenaar in een uitkering terecht komt. Maar een paard kopen terwijl je al een uitkering hebt? Nee dat vind ik niet kunnen eigenlijk.
En al helemaal niet als die uitkering een bijstandsuitkering betreft. Bij ww kan het nog zo zijn dat je al zo goed als weer een andere baan hebt, maar je moet bv er nog even op wachten (bv omdat je voorganger nog niet weg is) of dat je sowieso in een branche en leeftijd zit waarin een andere baan zo gebeurd is; dan kan ik me nog voorstellen dat je toch dat ene paard waar je zo op valt toch alvast koopt. Maar in andere gevallen ook niet.
En ook bij een arbeidsongeschiktheids uitkering kan ik me er nog wel enigszins in vinden; tenminste als diegene ook echt kan aantonen er veel baat bij te hebben. Maar niet omdat ze nu eenmaal graag een paard willen

Tigear

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:03

Ayasha schreef:
Nee maar dat ide krijg ik van sommige posters. Dat je met invaliditeit een aansteller bent en niks meer mag hebben. Dat 'de meesten' heus wel kunnen werken maar gewoon een rot-mentaliteit hebben.

Mee eens, tuurlijk zitten er altijd rotte appels tussen, maar die heb je ook bij de mensen zonder fysieke of geestelijke handicappen. Ik kan me nog een verhaal herrineren dat een "normaal" persoon voor miljoenen euro's had gefraudeerd met de kinderbijslag, moet ik nu elke persoon dan een luie frauderende **** noemen omdat een persoon het zo doet?
Mensen die echt lichamelijk of geestelijk ziek zijn willen vaak alles doen om school/werk te kunnen blijven doen helaas is dit gewoon voor vele niet haalbaar, dan is een huisdier een heel mooi compromis. Ze komen dan hun bed uit, hebben een ritme en plezier in het leven. (Meerdere psychiaters raden het ook aan een huisdier te nemen als je mentale problemen hebt.)

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:08

Nu we het toch over uitkeringen hebben... Hoe zit het met al die asielzoekers etc ze krijgen alles van huis tot auto en andere dingen zouden wij als eigen burgers niet iets luxe mogen hebben ? vind het een beetje cru om te gaan zeggen van met een uitkering heb je geen recht op een paard of iets anders niet iedereen kiest voor een uitkering ;)
Laatst bijgewerkt door sloffiee op 16-05-15 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:09

Ayasha schreef:
Mij willen ze niet, ben een te groot risico (verschillende keren letterlijk te horen gekregen.) ik had mijn paarden al voor ik ziek werd, toen ik nog fulltime werkte. Ik vind niet dat ik nog meer gestraft moet worden en dus mijn paarden weg zou moeten doen.
Waarom zou jij je met mijn financiën moeten moeien? Ik moei me toch ook niet met de jouwe? Mijn paarden komen niks te kort.

Je geeft zelf antwoord al ;) Je had de paarden al.
Ik zeg niet dat je full time moet werken, dat is ook iets waar men stuk open minder in mag zijn. Al ken ik tegenwoordig wel steeds meer mensen die part time werken. Ook op fulle time werk plekken.
Jammer genoeg wordt met mijn financiën zeker bemoeit, zo vinden ze dat vanwege mijn inkomen de huur omhoog mag en dat ik volgende maand 50 euro extra belasting mag betalen omdat ik vakantie geld krijg.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-05-15 18:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:09

Als de uitkering tijdelijk is vanwege werkloosheid vind ik dat het moet kunnen als diegene daadwerkelijk actief opzoek is naar een nieuwe baan, of als iemand dermate is verslechterd qua gezondheid waardoor hij niet meer kan werken terwijl hij dit daarvoor wel heeft gedaan en de motivatie heeft om weer z.s.m te revalideren en re-integreren.

Maar dat van die ''profiteurs'' hun paarden er ook nog van kunnen betalen vind ik belachelijk. Maarja, alles wat zij krijgen aan uitkering vind ik belachelijk :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:12

Tobbes schreef:
Ayasha schreef:

Je geeft zelf antwoord al ;) Je had de paarden al.
Ik zeg niet dat je full time moet werken, dat is ook iets waar men stuk open minder in mag zijn. Al ken ik tegenwoordig wel steeds meer mensen die part time werken. Ook op fulle time werk plekken.
Jammer genoeg wordt met mijn financiën zeker bemoeit, zo vinden ze dat vanwege mijn inkomen de huur omhoog mag en dat ik volgende maand 50 euro extra belasting mag betalen omdat ik vakantie geld krijg.

En denk je dat mijn uitkering niet omlaag ging toen ik huwde ondanks de scheiding van goederen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:13

xxCYNNxx schreef:
Als je spaargeld hebt, kom je niet eens in aanmerking voor een bijstandsuitkering. Die moet je dan eerst 'opeten'' ...zelfde geld voor een koophuis, vakantiehuis.

Volgens mij mag je 5000 euro aan bezit hebben voor de bijstand, toch? Daar kun je best een paar jaar een paard van betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:14

annnepannne schreef:
of als iemand dermate is verslechterd qua gezondheid waardoor hij niet meer kan werken terwijl hij dit daarvoor wel heeft gedaan en de motivatie heeft om weer z.s.m te revalideren en re-integreren.

Mooi puntje op aan te haken. Tegenwoordig heb ik via mijn werkgever een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten ;) .

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:18

8nnemiek schreef:
Een te hoog inkomen, daar heeft vriendlief ook 'last' van, maar dan houd je toch zeker nog genoeg over per maand lijkt me? Ik kan me niet voorstellen dat iemand pakweg duizend euro kwijt is aan vaste lasten, tenzij je echt een flink huurhuis hebt of maandelijks veel hypotheek wil afbetalen.

Ik ken trouwens ook genoeg mensen met uitkering die wel elke avond kunnen gaan uiteten en geld hebben voor een dikke auto.. Maar dan klopt er gewoon iets niet. Met bijstand heb je daar gewoon geen geld voor.
Ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die gewoon nog een spaarcentje hebben waarmee ze hun paard betalen. Als je genoeg bezuinigd op eten, gas/water/elektra en verder niet uitgaat en buiten de deur eet dan is dat wel te doen van die 600 euro.

Weet niet waar jij woon maar hier midden van het land ben je zeker wel rond dat bedrag krijg voor vaste lasten.. Meer zelfs. En dan heb je niet veel bijzonders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:25

Klopt.
Als werkende betaal je al gauw minimaal een huur van 500,- + gas elektra + water + riool heffing + waterschap belasting + gemeente belasting + zorgverzekering.
Terwijl iemand in bijstand niveau meestal huur toeslag krijgt, geen jaarlijks huur verhoging, zo wie zo al minder huur betaalt, kwijtschelding van gemeentelijke belastingen, zorgtoeslag, enz.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-05-15 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:27

sloffiee schreef:
Nu we het toch over uitkeringen hebben... Hoe zit het met al die asielzoekers etc ze krijgen alles van huis tot auto en andere dingen zouden wij als eigen burgers niet iets luxe mogen hebben ?

Wat we daarvan kunnen zeggen is vooral dat het absoluut onwaar is.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:29

Zo bijna alles bij gelezen en kom tot de conclusie: ik hou van mijn eigen leven!!!!

Ik val onder de categorie zeer gehoor gestoord(volgens de officiele tabellen) maar ben opgevoed door mijn eveneens zo'n slechthorende moeder en we hebben geknokt voor een opleiding waar in ik mijn oren minder nodig heb. Dit is gelukt!!

Helaas sloeg in 2010 het noodlot toe en fietste ik tegen een garagepoort aan. 2 jaar bezig geweest met revalideren(al snel weer uurtjes aan het werk) ze hebben op het punt van afkeuren gestaan, maar ik knokte terug en werk uiteindelijk weer 38 uur in de week.

Als of ik voor het ongeluk geboren was, werd ik op mijn werk een beetje te veel en heb ik dik 3 jaar in onzekerheid gezeten mbt vervolg van mijn baan. Nu bezig met werken en tegelijkertijd doe ik voltijdse opleiding tot ergotherapeut om zo verder arbeidskansen te vergoten. Dit is meer dan zwaar, want heb natuurlijk nog steeds lichamelijke beperkingen en beter ben ik ook niet gaan horen. Ik hoop deze opleiding over 2 jaar af te ronden en mensen met beperkingen te gaan helpen, aan te zetten tot handelen, of dit nu werk is of het leven in het dagelijkse leven wat voor sommige mensen al zwaar genoeg

Ik betaal belasting en ja dat doe ik met plezier!! Ik rekening niet meer in bruto salarissen, ik reken netto en ben blij dat we in een sociaal land wonen. Ik ben blij dat ik niet in Syrie woon en ik draag graag mijn steentje bij voor mensen die hier een veilig heen zoeken. Zo draag ik ook graag een steentje bij voor de zwakkere in onze samenleving, misschien juist omdat ik weet dat ieder op eens bij de zwakker kan gaan horen. Ook ik wil de staatslotterij winnen en moet opletten wat ik doe en ik ben ook wel eens jaloers op mensen die zoveel meer te besteden hebben, maar mag ik oprecht klagen?

Tussendoor heb ik ook nog 9,5 jaar mantelzorg verleend aan mijn moeder, die na deze jaren de strijd heeft verloren. Ze heeft de gezondheidszorg vast veel geld gekost, maar we hebben ook veel uitgespaard. Zo is zijn tot de laatste week thuis gebleven(was al dik 4 jaar verpleeghuispatient) en hebben we met een prachtig team dit kunnen waarmaken. Het was zwaar, maar geen spijt van. Was het makkelijk, zeker niet.

O ja ik heb ook nog een pony, maar door studie en werk, chronisch tijd gebrek, dus pony heeft nu een winter en zomer verblijf. In zomertijd heb ik meer van de avond en staat ze in pensionstal, in de winter staat ze in kudde verband 24-7 buiten en kom ik alleen in de weekenden(wel dagelijkse controle) Ik heb besloten om haar niet te verkopen, over 2 jaar ben ik klaar met studie en hoop ik weer veel meer tijd te hebben

Kortom ik ken vele klappen van de zweep, maar mij zul je nooit met een vingertje zien wijzen. Ja er zullen mensen misbruik van maken van regels, Maar liever 9 geholpen en 1 niet, dan 9 in de oliebol om die 1 uit te sluiten

En wat mensen met hun minimum aan geld doen, mij maakt het niet uit. Ik kan alleen maar beamen dat ponylief een grootdeel van mijn revalidatieproces bevorderd heeft

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:29

Hier heb je met een laag inkomen al huisjes voor 300 euro, en met een hoog inkomen kun je rond de 500 euro wel wat vinden (incl een aantal belastingen zoals dat rioolrecht). Dan geven wij 50 euro voor gas/elektra, 100 euro voor eten, 70 euro zorgverzekering, 50 euro autoverzekering/wegenbelasting, 10 euro telefoon, 10 euro wa verzekering.. Ik vergeet vast nog wat, maar ik kom zo uit rond de 800 euro met een duurder huurhuis.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:34

8nnemiek schreef:
xxCYNNxx schreef:

Volgens mij mag je 5000 euro aan bezit hebben voor de bijstand, toch? Daar kun je best een paar jaar een paard van betalen.

heb het even nagezocht na je post. En idd je hebt gelijk, of nou ja bijna gelijk; je mag een eigen vermogen hebben van bijna 6000 euro als alleenstaande. Maar daar wordt dus ook een eigen auto, caravan onder gerekend. Dus als je bv al 6000 euro aan geld op een spaarrekening hebt en daarnaast ook nog eens een auto van enige waarde (autootje van maar 500 euro telt bv niet mee) en je had toevallig ook nog zeg 1000 euro op je betaalrekening staan (want dat bedrag wordt ook meegerekend bij eigen vermogen), dan zit je er dus al ver over heen. En zul je daar toch echt eerst een gedeelte van moeten 'opeten' voor je een aanvraag kan indienen.

ook kan de hoogte van wat je aan eigen vermogen mag hebben per gemeente verschillen.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:43

Ik heb een paard in pension staan, en draai dadelijk de WW in wanneer mijn huidige baan (projectbasis) ophoudt. Het is wat passen en meten, maar als ik mijn auto de deur uit doe red ik het. Ook leg ik nu ik nog loon verdien wat geld opzij voor de overbrugging voor onvoorziene kosten voor paard. Nou is mijn WW in verhouding tot veel anderen iets groter aangezien ik een WO-niveau baan heb (en hiervoor ook had) met bijbehorend salaris. Maar echt overhouden doet het niet, zeker omdat ik niet samenwoon oid. Het scheelt wel dat ik in Groningen woon, en niet in de Randstad. Vooral wbt pensionkosten :D Maar ik hoop vooral vlot weer aan een baan te komen en ga stevig aan het solliciteren/netwerken, makkelijk is anders maar in het buitenland schijnt in mijn vakgebied nog wel wat te krijgen te zijn :)

Ik zie hier in de omgeving ook mensen die met een bijstands-/arbeidsongeschiktheidsuitkering een of meerdere paarden houden. En er zelfs nog bij kopen :? Daar vraag ik me serieus af waar dat geld vandaan komt....dat is niet meer gewoon verder zuinig aan doen maar nagenoeg onmogelijk. Maar goed, ieder zijn meug.

Wanneer ik paard nog niet had gehad dan kwam die er in een WW-periode ook écht niet, laat staan wanneer ik in de bijstand oid zou zitten. Zowel qua financiële ruimte als moreel gezien past mij dat niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:53

sloffiee schreef:
Nu we het toch over uitkeringen hebben... Hoe zit het met al die asielzoekers etc ze krijgen alles van huis tot auto en andere dingen zouden wij als eigen burgers niet iets luxe mogen hebben ? vind het een beetje cru om te gaan zeggen van met een uitkering heb je geen recht op een paard of iets anders niet iedereen kiest voor een uitkering ;)

Say what?? Dat is echt echt echt niet waar hoor :n weet niet waar voor beeld jij van asielzoekers hebt? Maar die krijgen echt geen huis en een auto :\ een dak ja... Zelfs over bed, bad en brood wordt nog gediscussieerd...

Ik snap eigenlijk ook helemaal niet waarom mensen graag naar anderen kijken. Wees blij met wat je zelf hebt, dat je ervoor kan werken en dat je jezelf in je levensonderhoud kan voorzien. Besef dat dat een voorrecht is, en ga niet oordelen over mensen die het anders doen.

Het kan me eerlijk gezegd geen barst schelen dat andere mensen uitkering krijgen, de hoogte ervan en of ze er wel of geen paard van kunnen betalen. Ik ben blij met mn eigen inkomen en leven (en nee, ik heb geen paard :'))

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:05

Ik heb niet alles gelezen, (het zijn ook "maar" 14 pagina's) maar wil graag even reageren.

Ik kende iemand die was afgekeurd volgens eigen zeggen door slijtage aan knieën en problemen met de rug, maar wel een paard hebben en dagelijks intensief berijden. Dat vind ik persoonlijk raar en niet kunnen. Ik vind wel hoe je leeft en je geld uitgeeft is je eigen ding, maar afgekeurd aan knieën en rug, een uitkering daarvoor vangen, een paard hebben, onderhouden en dagelijks anderhalf uur intensief rijden, vind ik niet kunnen.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:33

verootjoo schreef:
sloffiee schreef:

Say what?? Dat is echt echt echt niet waar hoor :n weet niet waar voor beeld jij van asielzoekers hebt? Maar die krijgen echt geen huis en een auto :\ een dak ja... Zelfs over bed, bad en brood wordt nog gediscussieerd...

Ik snap eigenlijk ook helemaal niet waarom mensen graag naar anderen kijken. Wees blij met wat je zelf hebt, dat je ervoor kan werken en dat je jezelf in je levensonderhoud kan voorzien. Besef dat dat een voorrecht is, en ga niet oordelen over mensen die het anders doen.

Het kan me eerlijk gezegd geen barst schelen dat andere mensen uitkering krijgen, de hoogte ervan en of ze er wel of geen paard van kunnen betalen. Ik ben blij met mn eigen inkomen en leven (en nee, ik heb geen paard :'))

AMEN!!

Ik zou al die mensen die nu zo hard roepen dat het NIET eerlijk is...uitkering te HOOG...regeltjes te SOEPEL en zelfs paar keer gelezen...als ze een uitkering hebben en dan bv toch een paard hebben er wel zwart bij zullen werken want het is onmogelijk. ..je etje wat een vooroordelen en zelfs beschuldigingen zeg aan het adres van een uitkering GERECHTIGDE. Wat als jij ( en dan bedoel ik NIET diegene die ik gequote hebt mee) in zo'n situatie terecht komt...wat als jij ongevraagd ongewild arbeidsongeschikt raakt of je vaan kwijt raakt. Hoe zou JIJ je voelen als iemand zulke beschuldigingen uit..? Mensen blijf bij jezelf...en kijk naar jezelf..

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:58

8nnemiek schreef:
xxCYNNxx schreef:

Dat aan bezit is dus alles he.
Je auto die zij ineens 2000 meer schatten, een spaarrekening van een dochter onder de 18.
Een spaarrekening waar je zelf geen eens bij kan omdat die op slot is. Zit je zo over heen.
Wij waren 'te rijk' terwijl we dus niet eens aan sommige dingen konden komen wat volgens hun inkomsten was.

Winged

Re: Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 22:07

Wauw, hoge emoties in dit topic. Logisch ook.

Even terug: Heel zwart wit is een bijstand inderdaad voor levensonderhoud. Puur het overleven dus met hier en daar een beetje luxe. poedersuiker? Jazeker. Terecht? Ligt eraan in welke situatie je zit.
Iemand die moedwillig niet wil werken verdient het IMO om op een houtje te bijten. Helaas is dit vaak de categorie die met een mooie zomerdag voor het huis zit met een biertje in de hand :Y)

Maar wanneer je een ziekte hebt, door een ongeval niet kan werken of de economie simpelweg tegenzit... Moet jij daar dan als persoon 'voor gestraft' worden? Ben jij werkelijk dan zelf de veroorzaker van deze pech?

Eerlijk is eerlijk, ik baal er als werkende ook best wel van dat ik 40 uur werk en iemand anders vrij is en geld krijgt van de overheid. (zegt een ambtenaar :+ Ik weet ook wel leukere dingen met mijn tijd te doen dan werk, maar: Ik heb het allemaal prima voor elkaar en ben zelfstandig. En ik denk dat mensen die in een -bijvoorbeeld- wajong zitten, toch misschien dat ook heel graag willen. OF zij daar de mogelijkheid voor hebben is een tweede.

Ik ben wel voor strengere toezicht rondom keuringen en of iemand daadwerkelijk een uitkering mag krijgen. Eventueel in sommige gevallen onderzoeken waarom de 1 het budgettair wel red en iemand anders niet. Leren van elkaar. En misschien met het uitwisselen van deze kennis is er ook meer mogelijk op het gebied van luxe voor mensen die nu die mogelijkheid niet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 22:21

De ene redt het omdat die met geld kan omgaan en slim is om daar voordeel uit te halen. De ander heeft alleen een gat in zijn hand. Hoeveel je iemand ook geeft, als ze er niet mee om kunnen blijf je ook cirkeltjes draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 22:25

Selina schreef:
Dat aan bezit is dus alles he.
Je auto die zij ineens 2000 meer schatten, een spaarrekening van een dochter onder de 18.
Een spaarrekening waar je zelf geen eens bij kan omdat die op slot is. Zit je zo over heen.
Wij waren 'te rijk' terwijl we dus niet eens aan sommige dingen konden komen wat volgens hun inkomsten was.

Eigenlijk wel absurd dat iemand die jaren de pot heeft aangevuld zo behandeld wordt.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 22:31

Mensen met een dergelijke uitkering en goede financiële besef hebben, kunnen erg creatief zijn op legale manier om prettig te kunnen leven. Deze groep zijn uiterst scherp in goedkoop inkopen, kijken altijd of t nog bij de buren goedkoper kan voordat men het koopt. Dan heb ik het over de boodschappen / woon inventaris / Kleding. Daarnaast zijn deze groep een kei in zuinig leven(water / Gas en Electra / Brandstof verbruik(scooter,auto)

Ook Creativiteit is een punt wat deze doelgroep siert; zelf kleding/meubels maken of repareren, hulp in natura = Win Win situaties creëren

Men hoef in mijn ogen niet op brood en crackers en water te leven om de maand door te komen, het is maar net hoe je je geld uit geeft.

Paard onderhouden in t algemeen, je kan het zo duur maken als je zelf wilt. Een paard heeft enkeld behoefte aan goed voeding / weidegang en schuil mogelijkheid, de juiste noodzakelijke verzorging + medisch reserve potje. Alle extra's als luxe is welzijn kwestie van de eigenaar!