De militaire dienstplicht moet terug wegens dreiging IS

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thesserd

Re: De militaire dienstplicht moet terug wegens dreiging IS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:30

Hahaha sorry Annelien92 en _San87_ jullie discussie krijgt een komisch tintje als 'banketstaaf.lig' opeens 'banketstaaf' wordt :') Verder snap ik dat conspiracy thinking ook nooit zo, maar goed...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:31

Morganlefay schreef:
nontie schreef:
En wat nou dan als je fysiek bent afgekeurd (heb ooit gesolliciteerd bij politie, maar afgewezen door chronische knieblessure).
Ik kan geen fysiek werk doen, dus ook niet in bijvoorbeeld een verzorgingstehuis.
Ik doe een administratieve opleiding zodat ik mijn knie niet belast.

Ze kunnen mij toch niet dwingen mijzelf nog meer 'kapot' te maken.

Defensie is meer dan alleen kanonnenvlees :o?
Sleutelen of de voorraden bijhouden, administratie, hospik ed

Of anders the 5th }>

Mijn moeder werkte voor de Binnenlandse Veiligheidsdienst. Undercover typmiep dus. 8-)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:33

Thesserd schreef:
Hahaha sorry Annelien92 en _San87_ jullie discussie krijgt een komisch tintje als 'banketstaaf.lig' opeens 'banketstaaf' wordt :') Verder snap ik dat conspiracy thinking ook nooit zo, maar goed...

Ik moest er ook om lachen _O-. Ik heb de censuur gewoon uit staan :P.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:34

Misschien moet de overheid het maar gewoon doorzetten, wordt het tenminste mooi rustig in Nederland als ik dit topic zo mag geloven. Mensen maken of zichzelf van kant, of verwachten dat ze binnen een maand dood zijn in het leger of gaan per direct het land uit.

Ik vind het prima, liever een stel mensen die een half jaar in dienst gaan die tenminste bereid zijn om dit te doen dan mensen die de kont in de krib gooien voordat ze weten wat er werkelijk aan de hand is.

1 politicus roept iets en half Bokt is op de achterste benen. Het is bijna komisch.

Komt tijd, komt raad. Voorheen zijn er ook genoeg mensen in dienst geweest ivm de dienstplicht, die mensen zijn daar (uitzonderingen daargelaten) niet slechter op geworden hoor.
Voor je toekomst en jezelf is het helemaal geen slechte investering. Natuurlijk binnen je kunnen, je laat niet een bijziend iemand bij de scherpschutters zeg maar.

Annelien92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:37

Ja bij mij niet, ik vind t altijd wel lollig..
Conspiracy ga ik verder niet over in. Ik heb mn redenen ervoor. en San zal de hare hebben. Ik werd alleen een beetje link toen ik misschien er maar beter een einde aan kon gaan maken. Als ik dat zou willen, zou ik wel voor de dienstplicht zijn. ..
oke, dat was niet aardig.
Laat ik één ding duidelijk maken. Ik heb bewondering voor mensen die het wel kunnen. Heel veel zelfs. Mijn oom bv wilde alles behalve in dienst toen der tijd. uiteindelijk is het zijn beroep geworden en heeft hij veel plezier in zijn werk.
Ik kan het niet.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:39

Sizzle schreef:
Zoolgangster schreef:
Nee hoor, mijn man kon "mooi" opdraven toen hij al studeerde (universiteit) omdat hij geen uitstel meer kreeg. (Traject MAVO HAVO VWO, werken en studeren.)

Weg studie, want daarna ging hij maar werken... anders zou hij nooit meer aan de bak komen.

Dan had hij zelf ook een mooie studievertragingbingebouwd ;)

Zo werd het bij de invoering van de Mammoetwet aan de mensen verkocht: als je MAVO had mocht je hoger opklimmen via de HAVO en VWO. Dan doet iemand dat en is ie alsnog de klos. :P

Ik kende ook een geval van iemand die via de LOM school naar de MAVO ging, en daarna MEAO ging doen. Bijna LOM verleden weggewist, maar nee: dienstplicht! Dag MEAO... dag kans op een fatsoenlijke baan. Want niet iedereen kan meteen vanaf de basisschool succesvol naar het Gymnasium... -:)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:47

unihorses schreef:
achtelijk, ik wil niet voor dit land vechten, ik ben dit land namelijk al heel lang spuug en spuug zat. en dan moet ik maar verplicht in dienstplicht? ja daaaaaaaaag waar haal ik die tijd vandaan? studeren, 2 paarden , werk , jong oranje .. ik kan niet zomaar even een half jaar in mijn leven opgeven een half jaar is heel heel veel!
jongeren heropvoeden ja zorg dat jongeren dan naar school kunnen dus stop niet met de stufi ipv ze het leger in te schoppen :') heb een beetje t idee dat je nu wordt gestimuleerd geen goede educatie te hebben en dan maar het leger in.. hoe kan dit in godsnaam nou niet voor studievertraging zorgen?

als ze dit doen is het dikke doei, ik ben geen een land of iemand anders trouw enkel mezelf. ik zal ook alleen vechten voor mezelf ( en me paarden ) maar nooit voor dit malle land deze verzameling van vluchtelingen en buitenlanders want wat is nederland nu eigenlijk ? ik voel me eerlijk gezecht haast allochtoon in nederland ...

Vanwege mensen zoals dit, zou ik zeggen, komt u maar met de dienstplicht. Ikke ikke ikke. Geen enkel respect voor anderen, ook nog niet normaal fatsoenlijk kunnen typen.. Je voelt je allochtoon in Nederland? Je schrijfstijl is wel bijna allochtoon te noemen. Gezecht?

Maar inderdaad, zoals MarliesV zegt, de mensen die het land uitgaan of die liever dood willen dan een verplichte dienstplicht (hoe dramatisch kan iemand zijn), het is misschien maar beter dat die mensen dan het land uitgaan, als het hier niet bevalt. Grote lente schoonmaak. De bezem er doorheen. Heerlijk.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:51

@Eline: het valt mij ook vies tegen, het hoge: "Ik vertik het, laat anderen maar" gehalte. Doet me denken aan het "Sta jij voor een ander op in de bus" topic: was ook het gros van de bokkers te ziek en te zwak om op te staan voor een ander.

Als ik dit topic zo lees zeg ik: Hop, allemaal het leger in, stelletje verwende watjes! ~~}>

(Wie echt niet kan wordt heus wel afgekeurd, of valt vanzelf af op de stormbaan. :P )

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:54

Zoolgangster schreef:
Als ik dit topic zo lees zeg ik: Hop, allemaal het leger in, stelletje verwende watjes! ~~}>

(Wie echt niet kan wordt heus wel afgekeurd, of valt vanzelf af op de stormbaan. :P )

Pfffff rustig maar ik had me al bijna vrijwillig aangemeld hoor! _O-

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:57

Het mooie is wel dat het merendeel dat hier roept "JA VOER MAAR IN STELLETJE WATJES, GEEN RESPECT HEBBEN ZE MEER BLABLA" sowieso buiten de eventuele regeling zou vallen of zich verschuilt achter het "Ja maar ik heb een kind/ben zwanger" gezeik. Even met kind laten schoppen en je bent er vanaf dus?

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:59

BaileyMix schreef:
Het mooie is wel dat het merendeel dat hier roept "JA VOER MAAR IN STELLETJE WATJES, GEEN RESPECT HEBBEN ZE MEER BLABLA" sowieso buiten de eventuele regeling zou vallen of zich verschuilt achter het "Ja maar ik heb een kind/ben zwanger" gezeik. Even met kind laten schoppen en je bent er vanaf dus?

Dit dus. Voor die "asociale" jeugd is het goed, maar ik ben te zwak/te ziek/zwanger/te oud. Pfft.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:02

@Zoolgangster: Precies. Degenen die echt niet kunnen fysiek komen niet door de keuring heen.. En degenen die mentaal niet kunnen, komen niet door de psych keuring heen.. En degenen die er wel doorheen komen, die moeten niet klagen :p.

Ik zou het ook niet ideaal vinden, 6 maanden dienstplicht, maar ik ben fysiek en mentaal prima in orde, 24 en nog geen zodanige vaste verplichtingen dat ik er niet in kan, dus dan zal ik moeten.. Maar het is een prijs die ik graag betaal voor de voordelen die ik in dienstplicht zie.

Je hebt als je in een land als Nederland woont, heel veel rechten, maar ook plichten en een plicht als dienstplicht vind ik een mooie 'maatschappelijke betaling' voor alle rechten die je hebt.

Dienstplicht is natuurlijk niet, hup wapen in de hand, uitgezonden worden en schieten maar. Nee, mijn vader moest dienst doen bij de luchtmacht en hij had hoogtevrees, dus die mocht op de grond, hier in Nederland, de vliegtuigen van benzine voorzien. Je hebt meer van dat soort banen. Techniek, kantoor, zorg, ICT, van alles nog wat. Voor zulke banen zou dienstplicht ideaal zijn en dan degenen die zich vrijwillig aanmelden voor soldaat kunnen oorlogje voeren.

Verplicht het gevecht insturen, nee dat kan niet, vind ik, maar verplicht bijdragen aan het helpen van anderen die voor jouw en je land vechten, dat zeker wel.

Dat mensen moeite hebben met dat het verplicht is en daarom boos worden en dus gaan rebelleren. Dat is echt tienergedrag.

Nonnetje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:04

Finliox schreef:
BaileyMix schreef:

Dit dus. Voor die "asociale" jeugd is het goed, maar ik ben te zwak/te ziek/zwanger/te oud. Pfft.

Dit gevoel had ik ook een beetje !

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:06

BaileyMix schreef:

Ik zou er niet buiten vallen, hoor. Denk ik. Weet ik eigenlijk niet. Maar vooralsnog had ik na mijn middelbare school best in dienst gewild, zitten echt veel voordelen aan (ik noem o.a. halen van rijbewijzen). En in dienst staat niet gelijk aan uitgezonden worden.

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:07

wat ben ik blij dat ik 14 ben, ik heb al een hekel aan dit land en dan moet ik er ook nog voor vechten, ja dikke doei :(

wat een achterlijk idee zeg, we leven in 2015 niet in de middeleeuwen.
nu zou ik zoiezo afgekeurd worden doordat ik soms kortsluiting krijg als iets echt moet, maar ook als ik dat niet had zou ik het voor geen miljoen doen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:08

Kijk, ik zou momenteel ook best tekenen hoor. Maar dan verwacht ik wél bij terugkomst dat de staat wat voor mij terug doet: Mijn gewone, gewenste opleiding bekostigen bijvoorbeeld. Aangezien dat niet het geval is, ben ik ook gekke Henkie niet en steek ik liever dat half jaar in iets dat nuttig is voor mijzelf en niet voor de overheid.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:09

Hier even een 'aanhaker', heb niet alles gelezen maar ik geloof wel dat het voor Nederland beter zou zijn als we meer zouden investeren in ons leger. Nederland heeft vaak de illusie "ons overkomt dit niet". Maar de dreiging zit hem juist in het feit dat je bepaalde zaken niet verwacht en je je er dus ook niet op voorbereid.

Voor school heb ik ooit mijn examenstuk over de tweede wereldoorlog moeten maken. Daarvoor hebben wij een man geïnterviewd die (in mijn ogen) klare taal sprak; een goed georganiseerd leger die bij diverse rampen ingezet kan worden, zowel in binnen als buitenland. Zorg voor een stabiele verdediging van je eigen land pas dan kun je zelf ook wereldvrede kunnen garanderen en hier effectief aan bijdragen. Ik ben nu meer bang dat als Isis of Rusland ons aanvalt we met ons vergiet op het hoofd en te paard moeten gaan verdedigen omdat we simpelweg geen leger meer hebben hier.

Of het nu de oplossing is om niet gemotiveerde mensen de dienstplicht te verplichten.... hmm dat weet ik niet. Maar aan de andere kant, als je wel steun wenst te trekken en er niet voor wilt werken (en dan heb ik het over schoolverlaters zonder baan, en andere mensen die zonder legitieme reden thuis hangen) Dan ga je je maar inzetten voor het land.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:11

ThirzaXinge schreef:
wat ben ik blij dat ik 14 ben, ik heb al een hekel aan dit land en dan moet ik er ook nog voor vechten, ja dikke doei :(

wat een achterlijk idee zeg, we leven in 2015 niet in de middeleeuwen.
nu zou ik zoiezo afgekeurd worden doordat ik soms kortsluiting krijg als iets echt moet, maar ook als ik dat niet had zou ik het voor geen miljoen doen.

Zoals je nu overkomt zou ik bijna zeggen; Jij bent de eerst die een uitnodiging krijgt :=

Als je echt zo'n hekel hebt aan het land waar je nu woont moet je heel hard gaan leren, een goede baan vinden en emigreren naar een ander land. Of je schouders eronder zetten en eens zien hoe positief Nederland is en hoeveel goed dit land je al gebracht heeft (school, zorg, etc)
Laatst bijgewerkt door Jillsil op 09-02-15 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Nonnetje18

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

BaileyMix schreef:
Kijk, ik zou momenteel ook best tekenen hoor. Maar dan verwacht ik wél bij terugkomst dat de staat wat voor mij terug doet: Mijn gewone, gewenste opleiding bekostigen bijvoorbeeld. Aangezien dat niet het geval is, ben ik ook gekke Henkie niet en steek ik liever dat half jaar in iets dat nuttig is voor mijzelf en niet voor de overheid.

Hoezo je krijgt er niks voor terug? Je zit niet op je reet, of zo. Je kunt ook in dienst gewoon dingen behalen (rijbewijzen, zoals genoemd, maar ook E.H.B.O. e.d.). Jouw opleiding bekostigen staat niet in verhouding tot een half jaartje in dienst, dat snap je hoop ik toch wel.

Overigens kun je in dienst ook opleidingen volgen.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:12

BaileyMix schreef:

Je weet dat je, ook na het afschaffen van de stufi, echt maar een fractie van wat je opleiding zelf betaalt he?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:12

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:13

ThirzaXinge schreef:

Dan ga jij een zeer zwaar leven krijgen, of denk je dat je voor een werkgever niets moet?
Zou daar maar vast aan gaan werken als ik jou was. Ik heb zo'n (jankert) student gehad en zal je vertellen dat die haar loopbaan door die reden met enkel bijzonder slechte referenties begonnen is, als ze hem al kan beginnen met die slechte refs.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:15

Het gaat er meer om dat de overheid van ons verwacht dat wij ons inzetten voor de maatschappij, terwijl zij zelf totaal niks nada doet voor wie dan ook in de maatschappij. Ouderen, zieken, jonge gezinnen, studenten, werkelozen krijgen niks geen hulp meer, leger wegbezuinigd, iedereen betaalt zich driedubbel blauw en wat krijgen we aan het eind van de rit te horen? Een half jaar dienstplicht, 'want je moet eens iets overhebben voor de maatschappij'. Nee, dank je, gekkies.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:15

BaileyMix schreef:
Het gaat er meer om dat de overheid van ons verwacht dat wij ons inzetten voor de maatschappij, terwijl zij zelf totaal niks nada doet voor wie dan ook in de maatschappij. Ouderen, zieken, jonge gezinnen, studenten, werkelozen krijgen niks geen hulp meer, leger wegbezuinigd, iedereen betaald zich driedubbel blauw en wat krijgen we aan het eind van de rit te horen? Een half jaar dienstplicht, 'want je moet eens iets overhebben voor de maatschappij'. Nee, dank je, gekkies.

Dit is wel heel erg zwart-wit :). En ook niet waar, trouwens.