Leningstelsel komt er definitief

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:46

Susan88 schreef:
Ik ben ook niet blij met deze regeling.
Mijn ouders zijn gescheiden. Mijn vader verdient modaal en mijn moeder niet erg veel, maar mijn vader zal waarschijnlijk niet meebetalen aan de studie. Mijn moeder heeft gespaard voor het collegegeld. Helaas moet ik voor de studie uit huis. Ik heb dan wel het geluk dat ik een technische studie (Werktuigbouwkunde of civiele techniek) ga doen. (Waarschijnlijk) heb ik dan snel na mijn studie een goed betaalde baan. Ik vind het alleen geen prettig idee om daarna met een aardige schuld te zitten.

Ik vind het alleen erg raar dat mensen meer MBO'ers in de maatschappij willen. Wetenschap is zo belangrijk. Waarom zou je dat ontmoedigen? Door wetenschap komt er veel vooruitgang en kunnen we misschien nog wat langer van het leven genieten op aarde of ergens anders in het helal (leven van de mensheid niet per individu). Ook zullen er door de wetenschap steeds meer MBO'ers vervangen worden door robots of andere machines.

Wel vind ik dat meer mensen beta-studies zouden moeten doen. Kunst, ruïnes, geloof oid zijn allemaal leuk en aardig, maar helpen de maatschappij niet echt verder vind ik. Hiermee wil ik niemand beledigen, maar dit is hoe ik het zie.

Ga je toevallig naar de TU Delft? :+ Want daar pas je prima met dit soort praatjes.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:49

Ik snap nog steeds niet precies wat er nu voor mij gaat gebeuren, maar dat ik tegen ben is wel zeker.

Als student in het buitenland betaal ik voor mijn 5-jarige opleiding ongeveer $CAD 15000 collegegeld + huur/gas/water/stroom/verzekeringen... Als ik mijn opleiding goed afrond ben ik wel bijna verzekerd van een goede baan maar dan nog... Ik kan nu al niet genoeg geld van het DUO krijgen (inclusief beurs), waardoor ik volgend jaar nog meer bij de gewone bank moet gaan lenen. Ik heb inmiddels al 2 bijbaantjes naast mijn fulltime studie, meer kan ik echt niet gaan werken. Op deze manier is studeren echt niet meer leuk -O-

Ze willen dit doen voor een betere educatie, maar als je als student aan de TU er de dupe van wordt is het een beetje averechts imo.

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:54

Eulogy schreef:
Susan88 schreef:
Mijn ouders zijn gescheiden. Mijn vader verdient modaal en mijn moeder niet erg veel, maar mijn vader zal waarschijnlijk niet meebetalen aan de studie. Mijn moeder heeft gespaard voor het collegegeld. Helaas moet ik voor de studie uit huis. Ik heb dan wel het geluk dat ik een technische studie (Werktuigbouwkunde of civiele techniek) ga doen. (Waarschijnlijk) heb ik dan snel na mijn studie een goed betaalde baan. Ik vind het alleen geen prettig idee om daarna met een aardige schuld te zitten.

Ik vind het alleen erg raar dat mensen meer MBO'ers in de maatschappij willen. Wetenschap is zo belangrijk. Waarom zou je dat ontmoedigen? Door wetenschap komt er veel vooruitgang en kunnen we misschien nog wat langer van het leven genieten op aarde of ergens anders in het helal (leven van de mensheid niet per individu). Ook zullen er door de wetenschap steeds meer MBO'ers vervangen worden door robots of andere machines.

Wel vind ik dat meer mensen beta-studies zouden moeten doen. Kunst, ruïnes, geloof oid zijn allemaal leuk en aardig, maar helpen de maatschappij niet echt verder vind ik. Hiermee wil ik niemand beledigen, maar dit is hoe ik het zie.

Ga je toevallig naar de TU Delft? :+ Want daar pas je prima met dit soort praatjes.

Nee, waarschijnlijk niet. Niet echt mijn soort mensen.

Zou je misschien willen uitleggen wat je 'met dit soort praatjes' bedoelt?

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:58

Susan88 schreef:

Zou je misschien willen uitleggen wat je 'met dit soort praatjes' bedoelt?

Dit gedeelte klinkt een beetje vanuit TU Delft.

Toch zijn ook die studies belangrijk. Beta-studies zijn van groot belang voor de hedendaagse maatschappij, maar zonder een balans met andere studies en beroepen krijg je een grote puinhoop.

Maar dat wil niet zeggen dat je gewoon een studie moet doen die je makkelijk vind. Ik denk dat de overheid hiermee wil bereiken dat mensen studies gaan doen die nuttig zijn en waarmee ze werk kunnen vinden. Om in de lange termijn werkeloosheid ook richting 0 te brengen. Wel vind ik dat om dit te bereiken ze "met de hand werken" (loodgieter, electricien, monteur etc) iets meer mogen waarderen, maar dat is weer een heel ander onderwerp
Laatst bijgewerkt door _Snow_White op 22-01-15 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:59

Ik heb hiervoor in Den Haag gestaan om hiertegen te protesteren. Doorstuderen wordt voor mensen met veel geld en de middenmoot en daaronder worden zo haast gedwongen meteen na een MBO studie te gaan werken.
Allemaal leuk en aardig die investeringen in het onderwijs maar tot nu toe heeft Bussemaker nog niet concreet kunnen vertellen wat er precies geïnvesteerd gaat worden en binnen welke termijn deze investeringen merkbaar zijn. Leuke manier om als overheid geld te gaan verdienen, zo zie ik het. Uiteindelijk zien wij hier niks van terug.

Leren hoort toegankelijk te zijn maar in het huidige afbraakkabinet is geen ruimte voor zelfontplooiing.

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:01

Dit vind ik een hele mooie paradox. Ze besparen op het onderwijs vóór het onderwijs... (denk maar na hoe meer hoog opgeleiden hoe beter het onderwijs toch? Als er in Nederland meer mensen met universitaire studies zijn, geeft dat toch alleen maar aan hoe goed Nederland is? Hoe veel waarde we hier hechten aan het onderwijs?)

Apart...

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:03

Niet te vergeten dat er waarschijnlijk een grote stroom naar België komt, waardoor het Belgische systeem in gedrang komt.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:27

Joman schreef:
EskeGirl schreef:
[quote="Joman
Leningstelsel? Neem aan dat daar leenstelsel mee wordt bedoeld.
Goede keuze! Misschien dat eenieder nu wel gaat nadenken alvorens 3,4 verschillende studies te beginnen en niks af te maken. Studeren wordt in NL veel te veel als vanzelfsprekend beschouwd. Daar komt nu een einde aan. Dat kan ik alleen maar toejuichen.

Dus... jij moedigt studeren of een kenniseconomie helemaal niet aan?

Waar staat dat precies? Want ik heb dat nergens getypt en tussen de regels door lees ik het ook nergens?
Ik juich een kenniseconomie enorm toe. Dan leert iedereen misschien goed lezen en wat minder insinueren ;)[/quote]
Ik zie dat jij zegt: studeren wordt als vanzelfsprekend beschouwt (wat ik niet als negatief zie). In wat ik dan zie is dat jij studeren als algemeen goed niet per se aanmoedigd, maar studeren is nodig voor een kenniseconomie nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:32

Ik zeg nergens dat ik studeren als algemeen goed niet toejuich. Wat ik wel zeg is dat ik het toejuich dat studeren niet meer zo vanzelfsprekend is.
Nu het wel zo vanzelfsprekend is begint men maar aan verschillende studies, stopt een aantal keer, doet een pretstudie zonder perspectief op een baan etc.
Nu er eigen geld in wordt gestoken gaan de aankomende studenten misschien wat beer over keuzes nadenken ipv klakkeloos maar wat te kiezen.

Heeft niets te maken met het al dan niet stimuleren van de kenniseconomie.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:35

Joman schreef:
Ik zeg nergens dat ik studeren als algemeen goed niet toejuich. Wat ik wel zeg is dat ik het toejuich dat studeren niet meer zo vanzelfsprekend is.
Nu het wel zo vanzelfsprekend is begint men maar aan verschillende studies, stopt een aantal keer, doet een pretstudie zonder perspectief op een baan etc.
Nu er eigen geld in wordt gestoken gaan de aankomende studenten misschien wat beer over keuzes nadenken ipv klakkeloos maar wat te kiezen.

Daar ben ik het wel mee eens, het is wel jammer dat we op ons 16e-18e vaak al moeten kiezen voor de rest van ons leven, dat maakt het lastig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:37

EskeGirl schreef:
Joman schreef:

Daar ben ik het wel mee eens, het is wel jammer dat we op ons 16e-18e vaak al moeten kiezen voor de rest van ons leven, dat maakt het lastig...

Wat het nu lastig maakt is dat de meesten zich totaal niet voorbereiden op hun keuze en maar wat kiezen. Het kost ze namelijk toch niets als ze stoppen en wisselen van studie.
Wat zou kunnen helpen is als middelbare scholier bij wat bedrijven snuffelstages te gaan lopen om je interesses in kaart te brengen. Daar moet je zelf proactief in zijn.

benangelique

Re: Leningstelsel komt er definitief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:39

Maar dat is als jongere nog heel lastig. Wat weet je nou echt van de wereld, maar bovenal. ... Wat weet je over jezelf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:42

benangelique schreef:
Maar dat is als jongere nog heel lastig. Wat weet je nou echt van de wereld, maar bovenal. ... Wat weet je over jezelf?

Ach, net of je na een studie ineens veel van de wereld weet?
Wat je over jezelf weet voor je gaat studeren kan je in kaart proberen te brengen dmv bijv snuffelstages zoals ik al zei. Als je daar actief mee aan de slag gaat, en ook naar toekomst perspectief kijkt, dan zal dat ongetwijfeld verschil maken met hoe de huidige studenten keuzes hebben gemaakt.

Als je echt niets weet overigens kan je ook voor een brede opleiding kiezen zodat je daarna je interesses nog in kaart kan brengen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-01-15 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:45

Anoniem schreef:
OV Chipkaart afgeschaft? Ik lees net dat de OV chipkaart wél blijft, dat dit een harde eis van GroenLinks was.

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek ... randert-er

Citaat:
5. En hoe zat het ook al weer met de ov-kaart voor studenten?
Aanvankelijk zou de ov-jaarkaart voor studenten worden afgeschaft. Maar hij blijft. Dat was een eis van GroenLinks.

Ach.. Als ze dit in combinatie doen met het afschaffen van de pretstudies denk ik inderdaad dat er een hoop geinvesteerd kan worden in beter onderwijs...

van de week was ook op het nieuws dat ze wilden dat rekenen niet meer verplicht met een voldoende moest worden afgesloten om toegelaten te worden op een MBO want 'hoe vaak gebruik je rekenen nu nog' en dat het gewoon als 'losse bijlage' bij je cijferlijst o.i.d. moest samen met bijbaantjes en hobbies. Er zijn nu al genoeg jongeren die niet meer zonder hun mobieltje kunnen rekenen; laat staan dat we dat ook nog afschaffen..

Wel vind ik dat er meer voorlichting moet komen en wat meer sturing kan komen op wat iemand later nou wil 'worden', ik ben nu pas erachter wat ik wil doen in m'n loopbaan en dat op m'n bijna 23e :+ Had ik graag 4 jaar geleden wel willen weten, dan was ik allang aan het werk geweest maar goed, weet alles eens achteraf..

Ik vind dat er over die rekeningtoets gepraat wordt of het sommetjes van 2+2 zijn. Rekeningtoets is veeel meer en moeilijker dan dit, vooral bij havo! Ik heb mijn havo heel netjes afgerond met geen onvoldoendes en een 7,5 voor wiskunde maar een voldoende voor de rekeningtoets haalde ik maar niet; dit is echt pittiger dan gedacht!

Ik heb net geluk gehad dat ik nog wel stufi krijg en aanvullende beurs. Maar ik snap dat het heel vervelend is om te moeten gaan lenen, al is de aflossing soepeler het idee dat je al begint met een schuld is vervelend...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:47

Dat betwijfel ik. Ik heb meerdere stagiaires in mijn klas gehad. Sommigen zeiden al vanaf jongs af aan juf te willen worden, anderen kregen dat idee op de middelbare en weer anderen kregen de ingeving na een snuffelstage of beroepentest. Maar hoe deze personen er ook in stonden, ze wilden wel. Maar helaas. ... Ze kónden het soms gewoon niet. Dan volgt er een onvoldoende vd stage en moeten ze vd opleiding af. En dan? Of het lijkt je fantastisch en na 2 stages blijkt het toch niet zo geweldig. ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:53

benangelique schreef:
Dat betwijfel ik. Ik heb meerdere stagiaires in mijn klas gehad. Sommigen zeiden al vanaf jongs af aan juf te willen worden, anderen kregen dat idee op de middelbare en weer anderen kregen de ingeving na een snuffelstage of beroepentest. Maar hoe deze personen er ook in stonden, ze wilden wel. Maar helaas. ... Ze kónden het soms gewoon niet. Dan volgt er een onvoldoende vd stage en moeten ze vd opleiding af. En dan? Of het lijkt je fantastisch en na 2 stages blijkt het toch niet zo geweldig. ..

Als je iets niet kan is stoppen met je opleiding tot daar aantoe. Als je het niet zo geweldig vind? Mwah, ik vond sommige onderdelen van m'n opleiding ook niet zo geweldig. Er is na het afmaken van je opleiding vast niet maar 1 baan voor je weggelegd :)

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:02

Susan88 schreef:

Zou je misschien willen uitleggen wat je 'met dit soort praatjes' bedoelt?[/quote]
Leuke uni hoor :)

Wat me altijd opvalt aan TU studenten is dat ze zich nogal snel superieur voelen aan de gemiddelde student. Ik heb 3 vriendinnen die in Delft studeren (technische natuurkunde en werktuigbouw) en ik kan eigenlijk niet zo goed tegen dit soort gedoe, het is namelijk gewoon niet waar.
MBO'ers zijn wel degelijk nodig in de samenleving en wetenschap is zeker niet het belangrijkste dat er bestaat. Ja, er zijn beroepen waar op den duur geen vraag meer naar zal zijn door oa technische ontwikkelingen maar dat geldt lang niet voor al die beroepen. Wat je zegt komt heel erg over alsof jij je dus inderdaad superieur voelt aan lageropgeleiden (en overigens ook aan alpha studenten, maar dat terzijde). In heel veel "MBO beroepen" is bovendien een stuk makkelijker werk te vinden: als het zo doorgaat is de arbeidsmarkt voor hogeropgeleiden, zoals ik al eerder zei, straks ontzettend overbevolkt. Het dient dus wel degelijk een maatschappelijk belang als er minder mensen verder studeren.

Ook zeg je te vinden dat meer mensen beta-studies zouden moeten doen. Ik weet niet hoe dat bij jou op school is, maar bij mij op school werd dat voldoende gepromoot hoor. Vervolgens zeg je eigenlijk dat alpha-studies de maatschappij niet verder helpen. Nogmaals: dat is gewoon niet zo en ik word een beetje moe van dit soort opmerkingen. Ja, er zijn behoorlijk wat pretstudies, maar dat wil niet zeggen dat elke alpha-studie dat is en inferieur is aan beta-studies. Advocaten, psychologen, filosofen, politicologen, economen etc etc etc vormen namelijk toch wel een belangrijke groep in de samenleving en dragen misschien wel meer bij aan de samenleving dan de stereotypische anti-sociale natuurkundige.
Overigens kan ik precies hetzelfde van veel wetenschappelijk onderzoek zeggen. Oh enne, niet iedereen wil een beta-studie doen. Niet iedereen kan een beta-studie doen.

Oh en ook: sociale en historische wetenschap is net zo goed wetenschap :)

Goed, rant over. Ook niet helemaal ontopic dit.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:06

Furrow schreef:
Niet te vergeten dat er waarschijnlijk een grote stroom naar België komt, waardoor het Belgische systeem in gedrang komt.

Waarom zou dit voordelig zijn dan? Verandert toch niets aan het feit dat je geen stufi meer (als gift) krijgt? Of is het verschil in collegegeld zo groot?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:07

EskeGirl schreef:
Joman schreef:

Wat het nu lastig maakt is dat de meesten zich totaal niet voorbereiden op hun keuze en maar wat kiezen. Het kost ze namelijk toch niets als ze stoppen en wisselen van studie.
Wat zou kunnen helpen is als middelbare scholier bij wat bedrijven snuffelstages te gaan lopen om je interesses in kaart te brengen. Daar moet je zelf proactief in zijn.[/quote]
Als je twee keer een jaar verknalt kost het je echt wel wat, namelijk van je volgende studie twee jaar zelf betalen want als je geen diploma haalt moet je alles terug betalen.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:12

Ik denk dat je wel degelijk een redelijk goed geinformeerde keuze kunt maken op je 17e of 18e, zeker als je weet dat je daarbij ook een beetje naar carriereperspectief moet kijken.

Echt, hoe vaak ik wel niet op open dagen van studies ben geweest waar de hele voorlichting eigenlijk alleen ging over de feestjes, excursies en een medestudent die langsloopt en letterlijk zegt, "Heb je ze al verteld dat ze 4 jaar lang eigenlijk niks hoeven te doen? Dat is het enige wat ze hoeven te weten." -O- En dan natuurlijk niet tijdens het deel dat door de docenten werd verzorgd, maar wel de meeloopdagen etc. Om over studenten die het vertikken om naar college te komen nog maar te zwijgen.

Ja, ik denk dat het zou helpen als (aankomend) studenten hier eens wat meer over zouden moeten nadenken. Kom op zeg.

Heb daarnaast ook het idee dat mensen wel heel makkelijk stoppen met hun studie en ik denk dat ook dit verminderd zou kunnen worden met het leenstelsel. Elke opleiding heeft z'n leuke en z'n minder leuke kanten, dat is geen reden om er dan maar meteen mee te stoppen. Gewoon doorzetten.

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:30

Eulogy schreef:
Leuke uni hoor :)

Wat me altijd opvalt aan TU studenten is dat ze zich nogal snel superieur voelen aan de gemiddelde student. Ik heb 3 vriendinnen die in Delft studeren (technische natuurkunde en werktuigbouw) en ik kan eigenlijk niet zo goed tegen dit soort gedoe, het is namelijk gewoon niet waar.
MBO'ers zijn wel degelijk nodig in de samenleving en wetenschap is zeker niet het belangrijkste dat er bestaat. Ja, er zijn beroepen waar op den duur geen vraag meer naar zal zijn door oa technische ontwikkelingen maar dat geldt lang niet voor al die beroepen. Wat je zegt komt heel erg over alsof jij je dus inderdaad superieur voelt aan lageropgeleiden (en overigens ook aan alpha studenten, maar dat terzijde). In heel veel "MBO beroepen" is bovendien een stuk makkelijker werk te vinden: als het zo doorgaat is de arbeidsmarkt voor hogeropgeleiden, zoals ik al eerder zei, straks ontzettend overbevolkt. Het dient dus wel degelijk een maatschappelijk belang als er minder mensen verder studeren.

Ook zeg je te vinden dat meer mensen beta-studies zouden moeten doen. Ik weet niet hoe dat bij jou op school is, maar bij mij op school werd dat voldoende gepromoot hoor. Vervolgens zeg je eigenlijk dat alpha-studies de maatschappij niet verder helpen. Nogmaals: dat is gewoon niet zo en ik word een beetje moe van dit soort opmerkingen. Ja, er zijn behoorlijk wat pretstudies, maar dat wil niet zeggen dat elke alpha-studie dat is en inferieur is aan beta-studies. Advocaten, psychologen, filosofen, politicologen, economen etc etc etc vormen namelijk toch wel een belangrijke groep in de samenleving en dragen misschien wel meer bij aan de samenleving dan de stereotypische anti-sociale natuurkundige.
Overigens kan ik precies hetzelfde van veel wetenschappelijk onderzoek zeggen. Oh enne, niet iedereen wil een beta-studie doen. Niet iedereen kan een beta-studie doen.

Oh en ook: sociale en historische wetenschap is net zo goed wetenschap :)

Goed, rant over. Ook niet helemaal ontopic dit.

Dan heb je mij niet helemaal goed begrepen. Dat geeft niet. Ik wil alleen wel even duidelijk maken dat ik mij (en beta's) absoluut niet superieur vind, maar ik vindt dat er op dit moment wel wat meer aandacht aan besteed zou mogen worden. Er is nou eenmaal veel vraag naar. Ook vindt MBO'ers niet nutteloos ofzo, maar ik snap niet dat sommige mensen graag meer MBO'ers willen i.p.v. meer kennis.

Dit hoort idd niet in dit topic. Ik zal hier verder ook over ophouden, het is goed zo. Terug naar ontopic.

Eske_B

Re: Leningstelsel komt er definitief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:36

Je vergeet dat 'doe mensen' ook nodig zijn. Bejaardeverzorgers, gehandicapteverzorgers, kappers, bouwvakkers, schoonheidsspecialiste, dokterassistente, secetaresse.... allemaal MBO :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:51

Susan88 schreef:
Dan heb je mij niet helemaal goed begrepen. Dat geeft niet. Ik wil alleen wel even duidelijk maken dat ik mij (en beta's) absoluut niet superieur vind, maar ik vindt dat er op dit moment wel wat meer aandacht aan besteed zou mogen worden. Er is nou eenmaal veel vraag naar. Ook vindt MBO'ers niet nutteloos ofzo, maar ik snap niet dat sommige mensen graag meer MBO'ers willen i.p.v. meer kennis.

Dit hoort idd niet in dit topic. Ik zal hier verder ook over ophouden, het is goed zo. Terug naar ontopic.

Echt eerlijk... Maar hoe kan jij in vredesnaam een universitaire opleiding doen, als het gevolg van minder MBO'ers niet kunt inzien??? 8)7

Laat ik je een hint geven: Wat heb je aan kennis als er niemand is om het uit te voeren?? -O-

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:11

Dat heb ik je net uitgelegd en inderdaad wat hierboven ook wordt aangegeven. Kortzichtig en onjuist :n

En naar mijn weten wordt er juist veel aandacht besteed aan het promoten van technische beroepen, dus ik snap je punt niet.

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:20

Janine1990 schreef:
Susan88 schreef:

Echt eerlijk... Maar hoe kan jij in vredesnaam een universitaire opleiding doen, als het gevolg van minder MBO'ers niet kunt inzien??? 8)7

Laat ik je een hint geven: Wat heb je aan kennis als er niemand is om het uit te voeren?? -O-

De technologie vordert snel:
http://www.nu.nl/politiek/3890209/asscher-voorziet-baanloze-toekomst.html
http://www.nu.nl/weekend/3777196/robots-werk-zullen-overnemen-.html

Tien jaar geleden waren er nog geen smartphones, tablets oid. Ik denk persoonlijk dat deze ontwikkeling zich erg snel zal doorzetten. Ik heb al wat onderzoeken gelezen over technologische toepassingen, waarvan ik denk dat ze erg snel in onze maatschappij te vinden zullen zijn. Dit is wat ik denk, maar misschien gaat het allemaal wel heel anders lopen. Wie weet.