12 doden in Parijs na aanslag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Re: 12 doden in Parijs na aanslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 13:38

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:12

De vlaggen hangen hier halfstok.

In Frankrijk sturen we op dit moment de volgende SMS naar elkaar door. Ik heb hem letterlijk hier neergezet met hoofdletters enz. zoals ik hem heb ontvangen van mijn vriendin:

JE SUIS CHARLIE

Liberté de pensée

Liberté d’expression

LIBERTE contre obscurantisme

Faisons résonner nos valeurs.

Fais passer ce message comme un lien sacré, celui de notre indignation

Vrij vertaald:

IK BEN CHARLIE

Vrijheid van gedachte

Vrijheid van meningsuiting

Vrijheid tegen obscurantisme (= domhouderij)

Laat onze waarden weerklinken

Verspreid dit bericht als een heilig koord, het koord van onze verontwaardiging!

Voor mij is hiermee alles gezegd. Ik trek me nu dan ook terug uit deze discussie omdat ik niets meer hieraan toe te voegen heb en waarvan ik het belangrijk vond en vind dat deze discussie werd en wordt gevoerd hier en overal in de wereld!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:15

Idd. Mijn Marokkaanse collega heeft het eerder mee gemaakt met 9/11, dat zij erop aangekeken werd, omdat ze toevallig moslim is... Woedend is ze, huilend vertelde ze me: deze beesten maken mijn geloof kapot, dit is niet wat islam zegt, dit zijn geen moslims....
En nu de angst, de angst dat zij erop aangekeken wordt....

Haat en verdeeldheid zaaien, dat is wat ze willen. En dat lukt ze ook....

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:17

Vergeet niet dat frankrijk (amerika! israel! ..) vorig jaar in Libie, Irak, ... etc... duizenden moslims heeft vermoord! Dat kan wel zonder een topic????

Hetgeen wat er is gebeurd, valt niet goed te spreken. Maar enkel die prentjes zijn de aanleiding niet!!!!!!

En dan spreken over een democratie?? Liberté??? Vrije meningsuiting is een mooi ding, maar niet om met mensen te spotten! Als dat miljoenen mensen raakt, is het NIET iets goed! Ik spreek hier die moorden NIET goed, want die mensen zijn gestoord!!!

Maar, door wie zijn die mensen zo geindoctrineerd geraakt???!!!!

Wie heeft de IS geholpen??? Amerika, Israel, Frankrijk, ...

MENSEN, MET WAT ZIJN WE BEZIG???????????????????????

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:18

Waar slaat dit nou weer op. Wat een rare reactie. Een vraagteken of uitroepteken is genoeg!

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:22

Ik ben gewoon BOOS. Boos omdat de hele context niet wordt bekeken!

Dit is niet een opzich staand feit!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:26

Aylel, dat is de kracht van media. Wat er getoond wordt is vaak dicht bij huis, omdat ons dat aangaat. En dan staat de wereld op zijn kop.
Terwijl Amerika verantwoordelijkheden heeft in de Taliban, IS nog steeds niet gestopt is, mensen steeds banger worden van elkaar...

Natuurlijk is er context. Maar hier en nu is de context Parijs en mannen die al meerdere delicten op hun kerfstok hadden. Dat heeft erg weinig met de grotere context in het Midden-Oosten te maken, dat is gewoon een reden om hun woede te uitten.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:27

Ik vind (als gelovige overigens) dat je overal mee moet kunnen spotten. Dat houdt de boel luchtig. Kunnen mensen daar niet tegen? Dan is dat hun probleem.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:29

alyel schreef:
Ik ben gewoon BOOS. Boos omdat de hele context niet wordt bekeken!

Dit is niet een opzich staand feit!

Satire is iets moois en iets dat altijd gewaarborgd moet worden. Het bestond al ten tijde van de aller eerste oorlogen, en er zit altijd een kern van waarheid in, het is altijd een (juiste) afspiegeling van de maatschappij. De gene die daar niet tegen kunnen zijn het spoor bijster, klaar. Dat is door de eeuwen heen altijd bewezen en dat wordt nu gewoon wéér bewezen.

En wat Frankrijk/VS/welklanddanook doet in de oorlogsgebieden, kan dit gedrag op geen enkele mogelijke wijze goedpraten. Want ook daar ging het niet om moslims, maar om extremisten. Onschuldige islamitische burgers zijn daar nooit het doelwit van de westerse landen geweest, terwijl nu wel onschuldige westerse burgers kapot gemaakt worden.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:30

Dit heeft er net ALLES mee te maken.

Muppett, dan ben je geen goede mens in mijn ogen. Zelfs een héél slechte als jij mensen doelbewust kwetst. Er zijn zoveel andere dingen waar mee gelachen kan worden, waarom dan per se gaan provoceren?

Vertel mij dan hierboven is waarom een tienduizenden mensen vermoord zijn! Oei ja, als een vliegtuig een bom laat vallen op een dorp, zal daar misschien wel een extremist bijzitten... Ik vraag mij echt af, MET WAT ZIJN WE BEZIG ?????? Yeah right, niet doelbewust mensen vermoorden...
Laatst bijgewerkt door alyel op 08-01-15 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:32

Ik snap wel wat ze bedoelt. Hoeveel onschuldige doden zijn er in het midden oosten gevallen in de golf oorlog? Of in de strijd tegen terrorisme?
In oorlogen vallen slachtoffers, aan alle kanten. Dat is nog nooit anders geweest.
Maar ik denk niet dat dat is waar deze extremisten voor vechten.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:33

Waarvoor wel dan??? Voor hun geloof, right, dan doe je zoiets niet, want dat hoort niet tot je geloof! Nee, dit is wraak.

En idd, die mensen zijn gestoord!!! Maar HOE KOMT DAT??? Ze krijgen 3-4000 euro per maand om in Syrie te gaan vechten. Ze worden daar gebrainwasht, zijn compleet de realiteitszin verloren.
Laatst bijgewerkt door alyel op 08-01-15 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:35

alyel schreef:
Vergeet niet dat frankrijk (amerika! israel! ..) vorig jaar in Libie, Irak, ... etc... duizenden moslims heeft vermoord! Dat kan wel zonder een topic????

Hetgeen wat er is gebeurd, valt niet goed te spreken. Maar enkel die prentjes zijn de aanleiding niet!!!!!!

En dan spreken over een democratie?? Liberté??? Vrije meningsuiting is een mooi ding, maar niet om met mensen te spotten! Als dat miljoenen mensen raakt, is het NIET iets goed! Ik spreek hier die moorden NIET goed, want die mensen zijn gestoord!!!

Maar, door wie zijn die mensen zo geindoctrineerd geraakt???!!!!

Wie heeft de IS geholpen??? Amerika, Israel, Frankrijk, ...

MENSEN, MET WAT ZIJN WE BEZIG???????????????????????

Misschien moet jij deze even bekijken :+

Iedereen wordt wel eens gekwetst, op wat voor manier dan ook, daar ontwikkel je als normaal mens een schild voor om fatsoenlijk in een samenleving te kunnen leven. Dan ga je niet mensen dood schieten omdat je zieltje gekrenkt is.

Overigens is het volgens mij vrij duidelijk dat ze dit gedaan hebben omdat Charlie o.a. Mohammed belachelijk maakt, en niet omdat er elders moslimslachtoffers gevallen zijn.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:37

Ja, omdat de media het zo doet lijken.
Geloof maar netjes alles wat in het nieuws komt. Ik stop met de discussie en Hans Teeuwen vind ik niet grappig, dus doe zelfs geen moeite om te kijken.

BaileyMix

alyel schreef:
Dit heeft er net ALLES mee te maken.

Muppett, dan ben je geen goede mens in mijn ogen. Zelfs een héél slechte als jij mensen doelbewust kwetst. Er zijn zoveel andere dingen waar mee gelachen kan worden, waarom dan per se gaan provoceren?

Vertel mij dan hierboven is waarom een tienduizenden mensen vermoord zijn! Oei ja, als een vliegtuig een bom laat vallen op een dorp, zal daar misschien wel een extremist bijzitten... Ik vraag mij echt af, MET WAT ZIJN WE BEZIG ?????? Yeah right, niet doelbewust mensen vermoorden...

En in mijn ogen ben je dan gewoon een snel op de tenen getrapt gekkie. Als je spot al niet aankan, ben je een psychisch zeer onstabiel persoon, en dat gecombineerd met onredelijke agressieproblemen zorgt dus voor gevaar.

En dat tweede (heb je er later bijgezet?) , onschuldige burgers zijn het dirécte doel van terroristen. Als een westers land zich gaat bemoeien met een conflict ergens in het Midden-Oosten, moet het daar al flink rommelen. Of ben je alweer vergeten hoe lang het duurde voordat er een land ingreep daar? De burgers daar worden vermoord door de terroristen, de burgers hier worden vermoord door de terroristen.

En ja, ook de westerse landen die ingrepen hebben onschuldig bloed aan hun handen, wat verschrikkelijk is, maar die onschuldige mensen zijn nooit het directe doel geweest.

LadyMadonna

Je hoeft niet tegen mij te schreeuwen.....
Ze doen dit wel uit naam van het geloof. Een geloof dat hun anders interpreteren dan de meesten. Ze roepen zelfs dat ze de naam van de profeet zuiveren.

Maar niets ter wereld mag een excuus of aanleiding zijn om mensen af te slachten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:39

alyel schreef:
Geloof maar netjes alles wat in het nieuws komt. Ik stop met de discussie en Hans Teeuwen vind ik niet grappig, dus doe zelfs geen moeite om te kijken.

Het gaat niet om Hans Teeuwen....
Je loopt als een kip zonder kop te roeptoeteren.... Adem in.... Adem uit....

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:40

alyel, prima... jouw mening. Dat betekent nog niet dat het zo is. Wat de media roept zijn inderdaad geen feiten, maar wat jij roept ook niet per se. En jammer dat je dat filmpje geen kans geeft, want dat vertelt inderdaad ook deels wat BailyMix zegt: "Als je spot al niet aankan, ben je een psychisch zeer onstabiel persoon, en dat gecombineerd met onredelijke agressieproblemen zorgt dus voor gevaar". Het gaat niet zo zeer over de humor van Hans Teeuwen maar over een kwestie wat heel dichtbij het onderwerp van dit topic komt.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:41

Zeg ik ook niet, dit is geen excuus. Dit had niet mogen gebeuren. Maar het is veel grootser dan jullie denken.

Ik heb het 10 jaar geleden al gezegd. Nu is het zo ver, de oorlog in Syrie. Mensen wouden me toen ook niet geloven.

Wat jullie dus zeggen is hetzelfde als wat die gestoorden doen, laten we ze maar vermoorden. GEEN HAAR BETER BEN JE DAN! En zo blijft alles hetzelfde!

Wat weten jullie nu trouwens van het Midden Oosten?? Ook hetgeen wat in de media komt... Door het oog van ClearChannel ;-)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:43

Jouw waarheid is dus dé waarheid.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:43

Hier ook iemand met idealen, geloof en principes... en daar mag iedereen zoveel grappen over maken als hij/ zij maar wil.
Hard , zacht , pijnlijk of grappig.. het mag.
Iedereen op zijn eigen manier.

Dat houdt ons scherp en open voor andere meningen, open voor de wereld om je heen, open voor het feit dat Mijn waarheid niet DE waarheid is.

Vanavond loop ik mee in Amsterdam. Niet om die 12 mensen ( hoe verschrikkelijk dat ook is) maar voor waar ze voor staan. Voor Vrijheid.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:44

alyel, ik vind echt dat je je verschrikkelijk arrogant opstelt. NIEMAND roept hier 'laten we ze maar vermoorden' en wie ben jij in godsnaam om ons te vertellen dat wij nergens iets vanaf weten. Je kent ons niet eens, misschien woont 1 van ons er wel, is iemand Midden-Oosten expert, weet jij veel. Je loopt maar een beetje raar te stampvoeten in dit topic en ik vind je echt een zeer storende factor.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:45

LadyMadonna schreef:
alyel schreef:

Het gaat niet om Hans Teeuwen....
Je loopt als een kip zonder kop te roeptoeteren.... Adem in.... Adem uit....

Haha mijn idee.

Alyel denkt te kunnen beslissen wie goed en slecht is. Denk je dat je god zelf bent soms?

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:46

Ik weet in ieder geval over wat ik spreek, en da's ni op basis van wat ik op de media zie en hoor.

Familie van vrienden zijn ook vermoord door de IS. Ik walg van hun praktijken. Maar je kan niet duizenden mensen vermoorden, en nadien nog mee lachen, zonder wraak te verwachten.

Ik beslis dat niet hé, hierboven, ik sta ook achter die vrije meningsuiting ;-) maar je moet je grenzen kennen. En ik maak enkel maar duidelijk, dat er hier een groter ding gaande is. Iets waarover in deze topic niet gesproken wordt. Jammer. En waar klaarblijkelijk ook niemand oor naar heeft.
Laatst bijgewerkt door alyel op 08-01-15 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:46

Ik ga zelfs niet eens in op deze discussie.

Ik begrijp het zelfs niet, dus deze mensen strijden nu voor het onrecht die de Europese en Amerikaanse landen hebben aangedaan? Gelukkig is de plaatselijke bevolking zo blij met hun leven onder het terreurbewind van de IS.