Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwarte piet moet zwart blijven

ja
757 (92%)
nee
64 (7%)

Totaal aantal stemmen: 821

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:22

Adamootje schreef:
Hoezo zouden de tegenstanders moeten vertrekken?! :+ Ze zijn tegen zwarte piet, niet tegen Nederland. Hoe moeilijk is het nou om een beetje rekening te houden met de medemens? Geef zwarte piet roetvegen, dan heet 'ie nog steeds zwarte piet. Wat een gezeur zeg...

Ah... maar dan is zwarte piet herkenbaar en kun je net zo goed de hele traditie op doeken...
Hoe moeilijk is het nou om een beetje rekening te houden met de tradities van anderen?

Zwarte piet is geen slavernij, zwarte pier is geen discriminatie en geen rasicsme, zwarte piet is een kindervriend en geliefd in heel het land...

Het minderwaardigheidsgevoel van sommige mensen speelt hier een grote rol, en zodra zwarte piet niet zwart meer is gaan ze verder met het volgende punt waar ze zich minderwaardig door voelen.

Daarnaast. Ik heb de stroopwafel piet en kaaspiet gezien en je ziet duidelijk wie dat zijn...
Beetje jammer dat op deze manier een kinderfeest verziekt wordt...

Overigens maken tradities een land en een cultuur. Sinterklaas wordt al meer dan 600 jaar gevierd in Nederland en is een typisch Nederlands gebruik... je bent dus wel degelijk tegen Nederland als je tegen deze traditie bent...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:25

Pearlx schreef:
M_D_H schreef:
Nee... vertrek maar als je je niet kunt vinden in de tradities die een land heeft...
Beter lezen zou je fraai staan ;)
Dit geld ook voor de blanke. Als je je niet meer kunt vinden in de tradities die een land heeft dan vertrek je...
Zelfde doe je bij een baan ook... Als je je niet meer kunt vinden in de regels of de bedrijfsvoering dan vertrek je...
Dus waarom nu niet?
Je bent niet gedwongen te blijven.

En van mij mag iedereen ook gewoon blijven hoor... maar zij hun tradities en wij die van ons...
Het is maar net hoe je het wilt lezen natuurlijk ;)

Ik lees het ook.

Citaat:
Als je je niet kan vinden in onze tradities, ga dan gewoon... niemand heeft de kleurlingen ooit gedwongen om hier te blijven, ze zijn vrij km te gaan en te staan waar ze zelf willen. Wij komen niet aan hun tradities en zij lopen maar te muggenziften over die van ons... ROT DAN OP!!

Er staat toch "de kleurlingen" en "hun tradities" en "die van ons" voor het stukje "ROT DAN OP!!"
Dan hebben we het toch over "de kleurlingen met hun tradities die muggenziften over onze tradities?"

Het zijn trouwens niet alleen gekleurde mensen die over zwarte piet vallen en er zijn intussen ook gekleurde mensen die gewoon Nederlands zijn.

En vertrekken uit een land omdat je het niet eens bent met de tradities, tja was het maar zo makkelijk om even te vertekken :+ Je ziet toch wel in dat dat niet reëel is?

Waarom zou het niet reëel zijn?

Duizenden mensen emigreren maar dat is dus niet reëel?
Ah, maar een traditie veranderen die bij een land hoort is wel reëel?

Omdat het doet denken aan slaven? Hmm als ze nou slaven kettingen om hadden, er opzichters bij waren met zwepen en bloedhonden... dan was het rasicsme en discriminatie en doet het denken aan de slavernij...
Maar dat is allemaal niet het geval...
Overigens blijft het hypocriet...

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:26

M_D_H schreef:
Adamootje schreef:
Hoezo zouden de tegenstanders moeten vertrekken?! :+ Ze zijn tegen zwarte piet, niet tegen Nederland. Hoe moeilijk is het nou om een beetje rekening te houden met de medemens? Geef zwarte piet roetvegen, dan heet 'ie nog steeds zwarte piet. Wat een gezeur zeg...

Ah... maar dan is zwarte piet herkenbaar en kun je net zo goed de hele traditie op doeken...
Hoe moeilijk is het nou om een beetje rekening te houden met de tradities van anderen?

Zwarte piet is geen slavernij, zwarte pier is geen discriminatie en geen rasicsme, zwarte piet is een kindervriend en geliefd in heel het land...

Het minderwaardigheidsgevoel van sommige mensen speelt hier een grote rol, en zodra zwarte piet niet zwart meer is gaan ze verder met het volgende punt waar ze zich minderwaardig door voelen.

Daarnaast. Ik heb de stroopwafel piet en kaaspiet gezien en je ziet duidelijk wie dat zijn...
Beetje jammer dat op deze manier een kinderfeest verziekt wordt...

Overigens maken tradities een land en een cultuur. Sinterklaas wordt al meer dan 600 jaar gevierd in Nederland en is een typisch Nederlands gebruik... je bent dus wel degelijk tegen Nederland als je tegen deze traditie bent...

En wat als het nou niet zo extreem hoeft (geen blauwe, paarse, stroopwafel of roetvegen) Maar gewoon een verandering zoals het kroeshaar en rode lippen weglaten? Want kroeshaar en rode lippen maakt het plaatje "neger" wat duidelijker. Als zwarte pieten blijven zoals ze zijn maar met diversere haarstijlen en roze/paarse lippen bijvoorbeeld?

Tradities zijn ook niet altijd goed. Stierenvechten is ook een traditie in Spanje, zelfs cultureel erfgoed geworden geloof ik en dat schaadt naast gevoelens van mensen ook nog een dieren. (stier wordt sowieso afgemaakt na de wedstrijd). Ben je dan ook tegen heel Spanje als je tegen die slachting bent?

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:30

M_D_H schreef:
Duizenden mensen emigreren maar dat is dus niet reëel?
Ah, maar een traditie veranderen die bij een land hoort is wel reëel?

Omdat het doet denken aan slaven? Hmm als ze nou slaven kettingen om hadden, er opzichters bij waren met zwepen en bloedhonden... dan was het rasicsme en discriminatie en doet het denken aan de slavernij...
Maar dat is allemaal niet het geval...
Overigens blijft het hypocriet...

De traditie van sinterklaas is al vele malen veranderd en zwarte piet trouwens ook. Vroeger droeg hij nog standaard een roe bij en nam hij kinderen mee in de zak naar Spanje als ze stout waren. Dat beeld is nu veranderd naar een vrolijke piet die snoepgoed strooit. Ook werd hier eerder in het topic aangegeven dat de TV pieten geen gouden oorbellen meer dragen.

Het is niet eens zozeer het beeld slavernij, maar het doet denken aan een tijd dat gekleurde mensen nog heel stereotype werden uitgebeeld met grote lippen en kroeshaar. Blijkbaar zijn daar meer mensen door gekwetst dan wij dachten.

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:32

http://www.powned.tv/overpowned/aankond ... r_aan.html

Zwarte piet moet gewoon zwart blijven. De mensen in dit filmpje vinden dat je van tradities moet afblijven. Maar vervolgens moet zwarte piet wel weg. Kromme wereld, bah, het is een kinder feest en heeft niks met discriminatie te maken!

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:35

LEKKERGEK schreef:

Zwarte piet moet gewoon zwart blijven. De mensen in dit filmpje vinden dat je van tradities moet afblijven. Maar vervolgens moet zwarte piet wel weg. Kromme wereld, bah, het is een kinder feest en heeft niks met discriminatie te maken!

Zijn er dan ook mensen die zich gekwetst en gediscrimineerd voelen door het kwaku festival of heb ik dat ergens gemist? Er staat nergens dat de sinterklaas traditie maar moet worden afgeschaft, wel wordt er gevraagd of het kan worden aangepast.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:36

Maar misschien moeten die mensen daar aan gaan werken?
Ipv alles om hun heen te willen veranderen?
Denk jij dat jij het in Spanje voor elkaar krijgt om de stierenvechten te laten stoppen alleen maar omdat je het zielig vind voor de stieren?

Denk jij dat als je werkt in een bedrijf en je bent het niet eens met de bedrijfsvoering dat je dat kunt veranderen?

Nee dat kan niet...

Overigens was ik degene die zij dat zwarte piet op tv geen oorbellen meer droeg.
Echt rode lippen hebben ze op tv ook niet meer...
En het kroeshaar. Naar mijn idee moet je dat niet willen veranderen...
Want, die nieuwe piet die van de zomer gepresenteerd werd leek juist meer op de kleurlingen dan dat de bedoeling zou moeten zijn...

Paarse lippen lijkt me overigens niet verstandig, maar roze wordt dacht ik op tv al meer gebruikt. Echt rood is het niet meer...

Het gaat om het idee. Waarom moeten wij zo ontzettend door het stof door iets wat zogenaamd slavernij is en rasicsme en discriminatie?
Waarom moet iets wat wij zo leuk vinden weg?

Het kwaku festival is 6 weken... daar hebben mensen wel degelijk last van... dat kan ook minder... maar schijnbaar niet?

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:43

Pearlx schreef:
LEKKERGEK schreef:

Zijn er dan ook mensen die zich gekwetst en gediscrimineerd voelen door het kwaku festival of heb ik dat ergens gemist? Er staat nergens dat de sinterklaas traditie maar moet worden afgeschaft, wel wordt er gevraagd of het kan worden aangepast.

Nee dat niet maar het festival duurt 6 weken en mensen hebben daar veel overlast van. Als ik 6 weken lang overlast zou hebben zou ik toch absoluut niet vrolijk worden!

Tytonidae

Re: Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:53

@Pearlx:

Lang niet alle pieten hebben kroeshaar hoor, wij hebben een kale piet met baard en een piet met vuurrood kort en STIJL haar :Y)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:54

_Cowgirl schreef:
Na aanleiding van dit artikel: http://www.volkskrant.nl/opinie/natuurl ... ~a3771202/ is mijn mening eigenlijk toch wel iets verandert.. Het heeft me best wel aan het denken gezet.

Interessant artikel, maar mijn mening blijft ongewijzigd. Zeker het stukje "zand erover" ben ik het totaal niet mee eens. Ja, vroeger waren de Nederlanders barbaars, maar ik kan daar persoonlijk niks meer aan veranderen of verantwoord voor gehouden worden. Je moet ook veder kunnen leven in plaats van in de geschiedenis blijven hangen. Je gaat ook niet elke Duitser raar behandelen omdat zijn voorouders misschien wel hebben meegedragen aan het vergassen van mensen.

Ik snap ook nog steeds niet goed waarom de zwarte piet altijd eerst wel kon, maar ineens nu niet meer kan. Het was eerst amper tot geen probleem en nu is het hoofditem nummer 1.

Zwarte piet moet van mij betreft gewoon zwart of bruin blijven. Oorringen mogen weg (al zag ik die de laatste tijd toch al veel minder) en kroeshaar pruik mag van mij ook normaal krullend zijn of andere kleuren. Zwarte vegen zijn geen oplossing ivm herkennen, en kleurenpieten vind ik er gewoon niet uit zien, alsof het een verdwaald carnavals feest is.
Daarnaast zie ik het sinterklaasfeest nog altijd los van de geschiedenis, hoe naar onze echte geschiedenis ook was.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:58

ANightAway schreef:
Als mijn neefje vergeleken word met zwarte piet door kleine kinderen en dat niet 1 keer maar meerdere keren gebeurt. Ja dan ben ik er tegen.

Waarom ga je er ook meteen vanuit dat ik blank ben ?

Haha, JIJ gaat er nu vanuit dat ik denk dat je blank bent Whahaha. Staat nergens! !!

En voor je neefje......die kinderen zoeken wel andere Namen of vergelijkingen, je kan niet alles weghalen om pesterijen te voorkomen - als het al pesterijen zijn, want dat hoeft het geval ook niet eens te zijn.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:05

En wat betreft het kwaku festival, kan wel wat zoeken hoor wat mij zou kunnen kwetsen.... maar dat ga ik niet doen, omdat ik genoeg zelfrespect heb en wel wat beters te doen heb dan klagen en huilen....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:08

ANightAway schreef:
Als mijn neefje vergeleken word met zwarte piet door kleine kinderen en dat niet 1 keer maar meerdere keren gebeurt. Ja dan ben ik er tegen.

Mijn oudste dochter zei als kind van anderhalf." Kijk een aap! " toen ze een zwarte man zag. Ik wou dat ik ter plekke ergens de grond in kon zakken.
Maar soit, dat maakt toch niet dat apen weg moeten? Dat is gewoon onnozelheid van een kind en veel beladener dan een andere fout.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:46

Urielle schreef:
ANightAway schreef:

Mijn oudste dochter zei als kind van anderhalf." Kijk een aap! " toen ze een zwarte man zag. Ik wou dat ik ter plekke ergens de grond in kon zakken.
Maar soit, dat maakt toch niet dat apen weg moeten? Dat is gewoon onnozelheid van een kind en veel beladener dan een andere fout.

De apen moeten niet weg ze moeten zich aanpassen _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:55

Ach ja kinderen zeggen idderdaad wel vaker onnozele dingen.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:58

Mdh ik ben het zo met jou eens!

ANightAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:20

M_D_H Een discussie voeren kan ook op een fatsoenlijke manier, niet meteen beginnen met rot op dan als je door je argumenten heen bent.

Ik ben hier geboren en getogen, ik ga helemaal nergens heen omdat ik vind dat Zwarte Piet wel degelijk racistisch is. Dat is mijn mening en daar heb ik ook zeker recht op, niet dan ?
Daarnaast heeft nooit iemand beweert dat jij je excuses moet aanbieden vanwege het feit dat Nederland aan slavernij heeft gedaan.
Met je vraag dragen kleurlingen een pietenpak, NEE die dragen ze niet, maar het is wel de klederdracht die de pages vroeger moesten dragen. Dus het beeld wel degelijk een slaaf uit. Ontken dat niet.

Dat jij het niet zo ziet dat het wel degelijk met de slavernij te maken heeft, betekend niet meteen dat t niet zo is. Ik heb het verhaal gewoon van beide kanten bekeken. Natuurlijk is het leuk voor de kinderen dat Sinterklaas met Zwarte Piet langs komt en cadeautjes geeft enzo. Maar moeten hierdoor grote aantallen mensen zich gediscrimineerd en beledigd voelen? Nogmaals, het is totaal niet de bedoeling van de tegenstanders van Zwarte Piet om het Sinterklaasfeest af te schaffen. Maar om het leuk te maken voor ieder mens en kind in Nederland. Ook voor degenen met een kleurtje. Is het dan moeilijk om een paar kleine aanpassingen te maken ? Voor de kinderen maakt t niet zoveel uit. Als er bij het Sinterklaasnieuws word verteld dat Piet een nieuw kleurtje heeft gekregen dan begrijpen ze het heus wel.

LEKKERGEK:

Ben jij ooit beledigd geweest door het Kwaku festival ? Voelde je je daardoor ooit gediscrimineerd ?
Kan ik me niets bij voorstellen.

Tytonidae:

Ik weet niet of je het doorhebt, maar bij dat soort pieten zijn er al veranderingen doorgevoerd.. Dus dat het niet meer op de originele Zwarte Piet lijkt.

Er word zoveel geklaagd dat er nu opeens over gezeurd word door de "buitenlanders" maar het is niet alleen van deze tijd. Social media zorgt ervoor dat het zich sneller verspreid. Maar al vanaf de jaren '80 zijn er mensen die Zwarte Piet willen veranderen.

Nogmaals, het is in ieder geval niet mijn intentie om een kinderfeest te verpesten, maar ik zou het mooi vinden om het leuk te maken voor alle inwoners van Nederland. Ik zou het ook raar vinden als in 1 keer alle Pieten hun schmink eraf moeten halen en maar een andere kleur moeten krijgen. Denk dat dat ook verwarrend is voor de kinderen die iets ouder zijn en het ook wat bewuster meemaken. Maar denk aan de medemens en verander elk jaar een klein dingetje.

Ohja @ sneeuwpop: Voor mij kwam het zo over dat je dat bedoelde, maar het is dus niet zo. Hoef je niet meteen op je achterbenen te gaan staan :evaw:

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:34

Wat mij het meeste steekt in dit topic, zijn opmerkingen met Je rot maar op, of die "buitenlanders".
We praten over Mensen die net zo nederlands zijn als iemand die blank is en een nederlands paspoort heeft, dus Mede nderlanders die al generaties lang een nederlandse nationaliteit hebben.

Waar moeten deze Mensen naar toe, terwijl ze geboren en getogen nederlanders zijn?

Ook maakt deze discussie mij nog steeds bang, mijn dochter is geboren op curaçao maar is net ALS alle kinderen die hier geboren zijn nederlander.
Hoe wordt er straks gekeken naar haar geboorte plek ALS deze op haar cv staat, vooral hoe extreem het nu lijkt te worden in Nederland.
Misschien was het ook niet zo handig om haar een arabisch voornaam te geven.

Uriele.
De opmerking van jouw dochter doet me denken aan een opmerking van de dochter van surinaamse vrienden van ons. Ze waren Hun huis aan het verbouwen en het meisje ziet de werkmannen (allemaal een donkere huidskleur, zij trouwens ook) en roept heel erg hard, papa er staan allemaal negers in onze tuin!!!
Ik beken, het heeft me heel veel moeite gekost om niet hard te gaan lachen.

ANightAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:35

Ohja nog even doorgaan, Ik heb alweer bijna Bingo !! :D :D

Afbeelding

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:00

ANightAway schreef:
M_D_H Een discussie voeren kan ook op een fatsoenlijke manier, niet meteen beginnen met rot op dan als je door je argumenten heen bent.

Ik ben hier geboren en getogen, ik ga helemaal nergens heen omdat ik vind dat Zwarte Piet wel degelijk racistisch is. Dat is mijn mening en daar heb ik ook zeker recht op, niet dan ?
Daarnaast heeft nooit iemand beweert dat jij je excuses moet aanbieden vanwege het feit dat Nederland aan slavernij heeft gedaan.
Met je vraag dragen kleurlingen een pietenpak, NEE die dragen ze niet, maar het is wel de klederdracht die de pages vroeger moesten dragen. Dus het beeld wel degelijk een slaaf uit. Ontken dat niet.

Dat jij het niet zo ziet dat het wel degelijk met de slavernij te maken heeft, betekend niet meteen dat t niet zo is. Ik heb het verhaal gewoon van beide kanten bekeken. Natuurlijk is het leuk voor de kinderen dat Sinterklaas met Zwarte Piet langs komt en cadeautjes geeft enzo. Maar moeten hierdoor grote aantallen mensen zich gediscrimineerd en beledigd voelen? Nogmaals, het is totaal niet de bedoeling van de tegenstanders van Zwarte Piet om het Sinterklaasfeest af te schaffen. Maar om het leuk te maken voor ieder mens en kind in Nederland. Ook voor degenen met een kleurtje. Is het dan moeilijk om een paar kleine aanpassingen te maken ? Voor de kinderen maakt t niet zoveel uit. Als er bij het Sinterklaasnieuws word verteld dat Piet een nieuw kleurtje heeft gekregen dan begrijpen ze het heus wel.

LEKKERGEK:

Ben jij ooit beledigd geweest door het Kwaku festival ? Voelde je je daardoor ooit gediscrimineerd ?
Kan ik me niets bij voorstellen.

Tytonidae:

Ik weet niet of je het doorhebt, maar bij dat soort pieten zijn er al veranderingen doorgevoerd.. Dus dat het niet meer op de originele Zwarte Piet lijkt.

Er word zoveel geklaagd dat er nu opeens over gezeurd word door de "buitenlanders" maar het is niet alleen van deze tijd. Social media zorgt ervoor dat het zich sneller verspreid. Maar al vanaf de jaren '80 zijn er mensen die Zwarte Piet willen veranderen.

Nogmaals, het is in ieder geval niet mijn intentie om een kinderfeest te verpesten, maar ik zou het mooi vinden om het leuk te maken voor alle inwoners van Nederland. Ik zou het ook raar vinden als in 1 keer alle Pieten hun schmink eraf moeten halen en maar een andere kleur moeten krijgen. Denk dat dat ook verwarrend is voor de kinderen die iets ouder zijn en het ook wat bewuster meemaken. Maar denk aan de medemens en verander elk jaar een klein dingetje.

Ohja @ sneeuwpop: Voor mij kwam het zo over dat je dat bedoelde, maar het is dus niet zo. Hoef je niet meteen op je achterbenen te gaan staan :evaw:

Oh ja joh ik was echt door mijn argumenten heen :')

Er valt überhaupt niet met de tegenstanders te discussiëren want alles is... Hoe noem je dat ook alweer? Oh ja... discriminatie en rasicsme... net als die bingo van je... Heel knap dat je die in kunt vullen!!! Maar geef toe dat het kinderachtig is...

Als ik voor elke keer dat een kleurling zegt gediscrimineerd te worden of dat iets rasicsme is een euro krijg dan was ik nu biljonair;)

Kinderen kennen de klederdracht van de pages niet dus die refereren niet aan de slavernij. Daar gaat het nu om. Of een kind het verschil kan zien tussen zwarte piet en een kleurling. Ja dat kunnen ze... Wat kleurlingen dragen geen pietenpak en zwarte piet wel...
Zeggen dat het de kinderen niet boeit is de meest domme opmerking die constant door de tegenstanders gebruikt wordt... maar dat is complete onzin... Want de kinderen zien het wel... en als je het ze uit legt hebben zij juist het idee dat zwarte piet gediscrimineerd wordt... omdat zwarte piet niet meer hier mag zijn...

Zwarte piet heeft niks met slavernij te maken. Ik hoef niks te ontkennen... Misschien moeten de tegenstanders zich eens wat beter verdiepen in de oorsprong van zwarte piet :)*
Sinterklaas was een turk en kocht pitter vrij... pitter was een slaaf uit Ethiopië. Daarnaast gaan er genoeg verhalen rond over de meisjes die sinterklaas gered heeft van de prostitutie.

Nogmaals. Laat de mensen die zich zo benadeeld voelen door alles en iedereen maar eerst een aan zichzelf gaan werken. Minderwaardigheidsgevoel kan heel vervelend zijn voor iedereen, maar het is op te lossen.

Er wordt wel degelijk gesuggereerd door sommige posters hier dat wij blanken onze excuses moeten aan bieden voor de slavernij. Dit aangezien wij nog steeds profiteren van wat de slavernij ons gebracht heeft.
Persoonlijk vind ik dat meer dan hypocriet... Voornamelijk omdat het de stammen uit Afrika zelf waren die slaven leverde aan ons Nederlanders...

Denk aan je medemens... dat werkt 2 kanten op... Zo maar blèren in de media dat zwarte piet rasicsme is en dat alle blanken racisten zijn werkt niet bepaald in het voordeel van de tegenstanders... en persoonlijk... denk aan je medemens, een traditie aanpassen aan een kleine minderheid is niet bepaald denken aan de medemens of wel?

Het kwaku festival is 6 weken lang... mensen kunnen daar wel degelijk last van hebben... maar Goh, dat is een traditie dus daar mag niks aan aangepast worden... over hypocriet gesproken ;)

Zahlina, buitenlanders is voor mij in dit geval de mensen met een kleurtje. Ik ben mij er van bewust dat sommige net zo goed Nederlands zijn als dat ik ben... maar hoe moeten we ze dan noemen? Negers mag niet. Moslims ook niet door de lading die een bepaalde heer wilders hier aangegeven heeft. Kleurlingen, maar ja dan discrimineer je net zo hard. Allochtonen zijn het ook niet als ze net zo Nederlands zijn als dat ik ben. Tegenstanders... Tjah niet alle kleurlingen zijn tegenstanders... Het beestje moet toch echt een naam hebben anders snapt niemand hier wat je typt...

En rot op... Tjah ik zeg dat ja... om het beeldend te maken... en ik ben niet de enige die dat zegt...
Nogmaals. Als je in een bedrijf werkt waar de bedrijfsvoering je niet bevalt dan vertrek je... Want je kan niet de boel naar jou hand gaan zetten. Als het je in een land niet bevalt vertrek je... Want je kunt de boel niet naar je eigen hand zetten...
Of je knipt een oogje dicht en accepteert dat bepaalde dingen niet zo gaan zoals jij zelf zo willen...
Je past je aan aan de meerderheid... :)
Zo gaat dat in het leven...

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:08

Werk valt absoluut niet te vergelijken met het land waarin Je woont.
ALS werk Je niet bevalt, ga Je daar weg maar dan verander Je niets aan Je leef omgeving alleen Je werk omgeving.
Verhuizing naar een ander land dan verander Je Je leer omgeving en nog veel meer.
Een vergelijk die dus nergens opslaat.

Je hebt ook veel blanke Mensen in Nederland die van oorsprong niet een nederlandse nationaliteit hebben, wat zijn deze Mensen dan?
Terwijl Mensen die niet blank zijn maar al wel generaties lang een afkomstig zijn van de nederlandse nationaliteit in eens buitenlanders zijn?

Meid dit rijmt echt niet met het feit dat Je blijft roepen niet racistisch te zijn, want Je maakt dus wel onderscheid naar het uiterlijk.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:14

Ik word racistisch van deze discussie. Het gebrek aan tolerantie......

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:16

En dan komen we weer aan met het feit dat ik rasitisch ben... tuurlijk, dat was natuurlijk te verwachten _/-\o_

Het is een onderscheid die je op dit moment maakt om een verhaal te verduidelijken... Als het over Duitsers zou gaan zou ik zeggen Duitsers, als het over Polen zou gaan zou ik zeggen Polen...
Als je dat onderscheid niet maakt snapt niemand wat van het verhaal...
Maar denk lekker wat je denken wilt ;)
je kent mij niet en gelukkig weten mijn vrienden, waarvan het grootste gedeelte toch echt gekleurde autochtonen en allochtonen zijn, wel beter...

En meid? We zijn geen vriendinnen en ik ben geen puberaal kind meer... zou het toch fijn vinden als ik anders aangesproken werd...

ANightAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:17

Argument dat de kinderen slavernij niet kennen en Piet niet kennen als slaaf heeft er niets mee te maken dat sommige mensen met een gekleurde huidskleur zich WEL beledigd kunnen voelen. Voor kinderen maakt t echt geen hol uit hoor, hoe die Piet eruit ziet.

Sinterklaas kocht helemaal geen arme kindslaafjes vrij, dat is juist onzin. Sinterklaas had geen helper, maar Jan Schenkman heeft dit erbij VERZONNEN. Misschien moet jij je beter gaan verdiepen in de oorsprong van Zwarte Piet, niet ik.

Je argument dat stammen slaven leverden aan de Hollanders : dit werd gebeurt onder dwang, Stamhoofden die hier niet aan meewerkten werden onthoofd door de Hollanders.

We hebben het hier over GEVOELENS van mensen. Dus overlast staat boven gevoelens ? Voor mij hoeft Kwaku ook niet 6 weken te duren, maar die 2 dingen met elkaar vergelijken is echt gewoon dom.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:18

onpaard schreef:
Ik word racistisch van deze discussie. Het gebrek aan tolerantie......

Njaa racistisch, maar ik merk in mijn omgeving wel dat mensen Veel sneller de neiging krijgen om te discrimineren of om iedereen over 1 kam heem te scheren...
Tjah, dat roep je ook wel op met die ongefundeerde opmerkingen...