Pretpark Walibi krijgt een gebedsruimte voor moslims

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:04

Bah, word er ziek van. Ik heb totaal geen probleem dat die mensen naar hier komen, als zij met een doek op hun hoofd willen rondlopen is dat mij ook allemaal best, ze moeten hun cultuur niet volledig gaan weggooien omdat ze naar het westen komen, maar het enige wat ik ervan verwacht is dat ze minstens de taal leren, zich aan onze wetten houden (en niet hun eigen wetten komen opeisen) en moeite doen om werk te zoeken, maar dat is tegenwoordig al veel te veel gevraagd. Ze zitten te kakken op Zwarte Piet, maar eisen wel op alle openbare plaatsen een gebedsruimte. Om dan nog maar te zwijgen over de werkende moslims die TIJDENS hun werk ook 5x per dag gaan bidden en gewoon evenveel als de rest krijgen.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:05

Even een heel heel erg serieuze vraag voor de mensen die hier zo ontzettend pro-tolerantie zijn. Hoe ver gaan jullie? Hoe zouden jullie het vinden als zoiets in Nederland kwam?

Citaat:
Islamic law has actually been adopted in Britain officially. Sharia courts have been given powers by the Government to rule on Muslim civil cases. These cases include domestic violence, divorce and financial disputes.

Five Sharia courts in the UK are backed by the British judicial system through the High Court. In the past British Sharia court rulings could only be enforced through voluntary acceptance among Muslims. These five courts are in London, Birmingham, Bradford, Manchester and Nuneaton. Glasgow and Edinburgh are next in line.

....

In domestic disputes the man’s word is taken over the woman’s unless the woman has a few witnesses on her behalf. If one of the witnesses is a man then that is more trustworthy.

When a minority have such an influence that they manipulate and cause the Government to step back passively, allowing the group to intimidate communities, then the Government is responsible for any conflicts within those communities.

Welcome to Sharia England.
http://www.abacus-news.co.uk/faith/shar ... ngland.php

Begrijp me niet verkeerd, ik ben echt wel pro tolerantie, maar tot een bepaalde grens. Ik gun hardwerkende medelanders een plek in dit geweldige land. Want wij hebben ook alleen maar puur mazzel dat we hier zijn geboren en niet in een land waar bijvoorbeeld oorlog is. Maar het lijkt wel alsof er nu meer aanpassingsvermogen van ons wordt gevraagd dan van hen. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling. En ja, ik geef eerlijk toe, ik vind het eng worden hoe bepaalde minderheden toch steeds meer macht lijken te krijgen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:06

Het is al twee jaar oud en zover ik weet zijn andere publieke aangelegenheden niet massaal gevolgd, zo'n ontwikkeling heeft het project dus niet. Ik snap gewoon niet dat mensen zo op hun poten gaan staan voor een stomme kleine gebedsruimte die een bedrijf heeft bedacht om meer klanten aan te trekken. Als je over de islam praat zijn er veel grotere problemen dan zoiets banaals. Dat wij hier België in verhouding de meeste syriëstrijders leveren, die vaak nog minderjarig zijn ook, en binnenkort terugkeren met boodschappen dat ze hier ook aanslagen zullen plegen, dat ik vind ik zorgwekkend. Dat er extremisten op straat rondlopen die anderen opruien en jongeren voor zulke doelen ronselen, dat vind ik zorgwekkend. Die jongen die geen woord tegen zijn juffrouw zei omdat papa heeft verteld dat je niet tegen een vrouw moet praten, dat vind ik zorgwekkend. Dat zijn gebeurtenissen en ideeën die hier niet rijmen. Een onozele gebedsruimte die door de media is opgeblazen helemaal niet.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:09

Kwanyin schreef:
Het is al twee jaar oud en zover ik weet zijn andere publieke aangelegenheden niet massaal gevolgd, zo'n ontwikkeling heeft het project dus niet. Ik snap gewoon niet dat mensen zo op hun poten gaan staan voor een stomme kleine gebedsruimte die een bedrijf heeft bedacht om meer klanten aan te trekken. Als je over de islam praat zijn er veel grotere problemen dan zoiets banaals. Dat wij hier België in verhouding de meeste syriëstrijders leveren, die vaak nog minderjarig zijn ook, en binnenkort terugkeren met boodschappen dat ze hier ook aanslagen zullen plegen, dat ik vind ik zorgwekkend. Dat er extremisten op straat rondlopen die anderen opruien en jongeren voor zulke doelen ronselen, dat vind ik zorgwekkend. Die jongen die geen woord tegen zijn juffrouw zei omdat papa heeft verteld dat je niet tegen een vrouw moet praten, dat vind ik zorgwekkend. Dat zijn gebeurtenissen en ideeën die hier niet rijmen. Een onozele gebedsruimte die door de media is opgeblazen helemaal niet.

Ben ik absoluut met je eens, maar de discussie gaat (voor mij tenminste) ook niet zo zeer specifiek over die gebedsruimte, maar wel over het feit dat dit al de zoveelste keer is dat men zich in Nederland aanpast aan anderen. En binnen die discussie vallen al die dingen die jij noemt natuurlijk ook. Maar dan is die gebedsruimte het punt waarop er gezegd had kunnen worden: tot hier en niet verder.

MarlindeRooz

Re: Pretpark Walibi krijgt een gebedsruimte voor moslims

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:11

Maar aan de ander kant is Nederland succesvol door haar aanpassingsvermogen, kijk maar naar de Gouden Eeuw. Toen kwamen de mensen die in hun eigen land vervolgd / niet geaccepteerd werden naar het liberale en vrije Nederland. Die vonden alles best zolang ze er maar aan verdienden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:12

Noem mij eens het artikel waarin staat dat de moslims een gebedsruimte in Walibi geeist hebben? Misschien gevraagd of dat er was, maar vragen staat vrij toch? Het is een beslissing van Walibi zelf geweest. Geen eis van moslims. Een bedrijf mag toch zelf beslissen hoe het zijn omzet hoopt te vergroten, als ze daardoor geen wetten overtreden? Als morgen heel Nederland plots beslist vijf keer per dag in een kapel te moeten gaan bidden en daardoor wegblijft, zal er even vlug een kapel staan.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:12

Is het iemand opgevallen dat de TS alleen het topic heeft geopend en verder nergens meer te bekennen is? :')

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:16

Ik word hier zo moe van.... Vind je het gek dat Nederlanders klagen?!

Dat gezeik met zwarte piet, negerzoenen nu een aparte ruimte voor moslims... Het komt me de strot uit...

We wonen in Nederland en ook hun mogen zich een beetje aanpassen aan ons hoor.
Wat is next? Verboden om jodenkoeken te verkopen????

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:17

@Kwanyin: Ja, maar het één staat onvermijdelijk in verbinding met het ander. Waarom moet het jongetje dat niet tegen zijn juf mag praten zich aanpassen aan de normen van hier? Omdat hij dat op andere gebieden ook niet hoeft: hij kan namelijk zijn eigen taal spreken met zijn taalgenoten, kan overal halal vlees krijgen, kan bidden op zijn werk tussendoor, kan naar de moskee gaan als hij dat wil. Maar waarom mag hij dan niet vrouwen negeren? Dat hoort er volgens hem ook bij. Er moet gewoon een duidelijke grens getrokken worden, pas dan kunnen zulke gevallen ook echt goed aangepakt worden.
Hoe het verder met die gebedsruimte zit is me ook niet helemaal duidelijk. En wellicht is dat dan ook niet het goede voorbeeld in dit geval. Maar dan kan je wel begrijpen waarom de meeste mensen zo op hun achterste benen staan als ze zo'n bericht lezen: voor hun gevoel is het wel zo dat moslims dit geëist en weer gekregen hebben. En de media doet er niet erg veel aan om dat gevoel weg te nemen :Y) . En het feit dat het met die gebedsruimte misschien dan niet helemaal zo zit, betekent niet dat het in andere gevallen niet wel zo zit.

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:18

@MarlindeRooz

Hoeveel aanpassingsvermogen heb jij wanneer de vraag wordt gesteld bekeer tot de islam of je kop eraf? waarschijnlijk bekeer je, maar het vrije Nederland is dan niet meer he.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:19

Jodi93 schreef:
Ik word hier zo moe van.... Vind je het gek dat Nederlanders klagen?!

Dat gezeik met zwarte piet, negerzoenen nu een aparte ruimte voor moslims... Het komt me de strot uit...

We wonen in Nederland en ook hun mogen zich een beetje aanpassen aan ons hoor.
Wat is next? Verboden om jodenkoeken te verkopen????

Als je verder had gelezen had je gelezen dat het om een stilteruimte gaat voor iedereen die daar behoefte aan heeft. Je weet wel... Ziekenhuizen hebben dat ook al jaren. Vreselijk andere mensen gunnen om een momentje voor zichzelf te hebben in een ruimte waar niemand last van heeft :Y)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:21

Bij ziekenhuizen is het natuurlijk een heel ander verhaal omdat je daar eventueel aan het rouwen bent bijvoorbeeld.

Verder weet iedereen dat niemand behoefte heeft aan een stilte ruimte in een pretpark. Nog geen 1 procent van de niet-moslims. Dat durf ik bijna met zekerheid te zeggen :') ik zou niemand op kunnen noemen die daar evt behoefte aan heeft. Het zullen in 99% van de gevallen moslims zijn die moeten bidden. Dat het theoretisch gezien voor iedereen is zegt mij echt helemaal niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:22

Ik vind dat artikel van gruis anders 100x enger en denk dat ze wel een punt heeft: want waar stopt het?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:23

Aryana schreef:
@MarlindeRooz

Hoeveel aanpassingsvermogen heb jij wanneer de vraag wordt gesteld bekeer tot de islam of je kop eraf? waarschijnlijk bekeer je, maar het vrije Nederland is dan niet meer he.

Serieus? _O- _O-
Volgens mij sla jij een beetje door joh.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:24

Thesserd schreef:
Bij ziekenhuizen is het natuurlijk een heel ander verhaal omdat je daar eventueel aan het rouwen bent bijvoorbeeld.

Verder weet iedereen dat niemand behoefte heeft aan een stilte ruimte in een pretpark. Nog geen 1 procent van de niet-moslims. Dat durf ik bijna met zekerheid te zeggen :') ik zou niemand op kunnen noemen die daar evt behoefte aan heeft. Het zullen in 99% van de gevallen moslims zijn die moeten bidden. Dat het theoretisch gezien voor iedereen is zegt mij echt helemaal niks.

Wat dacht je van mensen met autisme? Die wel naar een pretpark willen maar soms teveel prikkels krijgen? Of wat oudere mensen? Of als je net gebeld wordt met rotnieuws?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:29

Gruis schreef:
@Kwanyin: Ja, maar het één staat onvermijdelijk in verbinding met het ander. Waarom moet het jongetje dat niet tegen zijn juf mag praten zich aanpassen aan de normen van hier? Omdat hij dat op andere gebieden ook niet hoeft: hij kan namelijk zijn eigen taal spreken met zijn taalgenoten, kan overal halal vlees krijgen, kan bidden op zijn werk tussendoor, kan naar de moskee gaan als hij dat wil. Maar waarom mag hij dan niet vrouwen negeren? Dat hoort er volgens hem ook bij. Er moet gewoon een duidelijke grens getrokken worden, pas dan kunnen zulke gevallen ook echt goed aangepakt worden.

Daar zitten dingen tussen die zijn functioneren in de maatschappij beperken en sommige niet. Dat hij zijn eigen taal spreekt met zijn vriendjes heb jij geen last van. Als hij echter die taal op school spreekt, hij zo de nederlandstalige vriendjes automatisch uitsluit, en zijn Nederlands zo slecht is dat hij later niks waard is op de arbeidsmarkt is dat wel een probleem.
Als hij op vrijdagavond naar de moskee gaat is dat niemands probleem. Als hij op vrijdagavond naar een moskee gaat waar een Imam haat ligt te prediken tegen ongeloven en mensen aanspoort voor de IS te gaan strijden is dat wel een probleem.
Als je standaard niet met vrouwen mag praten heb je ook een probleem, in een land als dit is dit gewoon niet vol te houden als je fatsoenlijk wilt functioneren, overal zijn er vrouwen.
Als jij je terugtrekt in een gebedsruimte die aangeboden wordt door een privébedrijf ben je ook niemand tot last.

Citaat:
Hoe het verder met die gebedsruimte zit is me ook niet helemaal duidelijk. En wellicht is dat dan ook niet het goede voorbeeld in dit geval. Maar dan kan je wel begrijpen waarom de meeste mensen zo op hun achterste benen staan als ze zo'n bericht lezen: voor hun gevoel is het wel zo dat moslims dit geëist en weer gekregen hebben. En de media doet er niet erg veel aan om dat gevoel weg te nemen :Y) . En het feit dat het met die gebedsruimte misschien dan niet helemaal zo zit, betekent niet dat het in andere gevallen niet wel zo zit.

Dus omdat mensen niet goed lezen en denken dat moslim dit geëist hebben, en er een mediakanaal is dat graag sensatie verspreid, moet een bedrijf daar zich maar aan aanpassen en niet doen wat het wil? :p

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:33

Maar daar haal je toch precies het juiste punt aan? Er moet toch ergens een duidelijke grens getrokken worden? Het één kan wel, het ander kan niet en dat moet maar eens duidelijk worden.
En op je laatste punt, nogmaals: Nee. Het gaat mij helemaal niet zozeer specifiek over die gebedsruimte. Maar ik begrijp wel waarom hieruit weer de discussie ontstaat. Wat in veel andere gevallen hebben Nederlandse mensen wél terecht het gevoel dat ze overlopen worden door minderheden. En daar moeten we mee oppassen, want andere landen hebben al het voorbeeld gegeven van hoe slecht het kan worden en hoe ver het uiteindelijk kan gaan. Of vind jij Sharia-wijken ook geen probleem?
Volgens mij zitten we wel redelijk op één lijn hoor, maar begrijpen we elkaar niet helemaal. :Y)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:39

Die grens is ook duidelijk :j . Er is godsdienstvrijheid in Nederland, en België. Maar wel binnen de perken van het wettelijke.
Zo is het hier verboden om je gezicht te volledig te bedekken. En mag een moslima dus wel een hoofddoek dragen, maar geen nikaab of burka. Ondanks of dat in haar geloof zo moet, het mag niet. Zo mag je gerust bidden, maar je mag niet prediken tot haat en terrorisme. En elk bedrijf heeft het recht om een gebedsruimte te maken die voor iedereen bedoelt is, of het te laten.

En als het door Walibi aangeboden gebedsruimte die er al twee jaar staat uiteindelijk er toe gaat leiden dat jouw wijk een Sharia-wijk word kom ik je persoonlijk excuseren :+ .

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:39

Thesserd schreef:

Mijn vriend zou er vanwege zijn autisme ook behoefte aan kunnen hebben. De ruimte ís voor iedereen die dat wil en ach, wat maakt het nou uit dat die mogelijkheid er is :) niemand doe je er kwaad mee, niemand heeft er last van.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:43

@Marlinderooz,

Even gauw over de Gouden Eeuw, de geschiedenisfreak in mij kon het niet laten, die tolerantie was alleen in Holland en met name Amsterdam zo aanwezig, de rest van Nederland viel in het niets als het daarom gaat :)

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:44

Kwanyin schreef:
Die grens is ook duidelijk :j . Er is godsdienstvrijheid in Nederland, en België. Maar wel binnen de perken van het wettelijke.
Zo is het hier verboden om je gezicht te volledig te bedekken. En mag een moslima dus wel een hoofddoek dragen, maar geen nikaab of burka. Ondanks of dat in haar geloof zo moet, het mag niet. Zo mag je gerust bidden, maar je mag niet prediken tot haat en terrorisme. En elk bedrijf heeft het recht om een gebedsruimte te maken die voor iedereen bedoelt is, of het te laten

Lees even met me mee:
Kwanyin schreef:
... Als je over de islam praat zijn er veel grotere problemen dan zoiets banaals. Dat wij hier België in verhouding de meeste syriëstrijders leveren, die vaak nog minderjarig zijn ook, en binnenkort terugkeren met boodschappen dat ze hier ook aanslagen zullen plegen, dat ik vind ik zorgwekkend. Dat er extremisten op straat rondlopen die anderen opruien en jongeren voor zulke doelen ronselen, dat vind ik zorgwekkend. Die jongen die geen woord tegen zijn juffrouw zei omdat papa heeft verteld dat je niet tegen een vrouw moet praten, dat vind ik zorgwekkend. Dat zijn gebeurtenissen en ideeën die hier niet rijmen. ...

Zo duidelijk is het kennelijk niet: je geeft zelf aan dat er nog ontzettend veel zaken zijn die hier eigenlijk niet kunnen, maar wel gebeuren. Waar komt dit vandaan? Hoe kan dit gebeuren?

Kwanyin schreef:
En als het door Walibi aangeboden gebedsruimte die er al twee jaar staat uiteindelijk er toe gaat leiden dat jouw wijk een Sharia-wijk word kom ik je persoonlijk excuseren :+ .

:O ... Het gáát me niet om die gebedsruimte. Honderdste keer ongeveer? Het gaat om de rest van de discussie die erdoor is opgelaaid met daarin onder andere de punten die jij zelf net hebt aangehaald als zorgwekkend.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:46

Tytonidae schreef:
@Marlinderooz,

Even gauw over de Gouden Eeuw, de geschiedenisfreak in mij kon het niet laten, die tolerantie was alleen in Holland en met name Amsterdam zo aanwezig, de rest van Nederland viel in het niets als het daarom gaat :)

Op andere vlakken vielen die ander gebieden ook in het niets, Holland was toen toch de meest invloedrijke provincie.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:47

Klopt helemaal :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:59

Ik ben ook een geschiedenisfreak hoor, had het écht bijna gestudeerd. :P

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 20:00

Hehehe same same :D