Ziektenkosten verzekering wanneer is de grens bereikt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:55

Veulen84 schreef:
Maar wat zijn dan daar de kosten? Want betaalbaar is natuurlijk ook een relatief begrip. Als je normaal weinig kosten hebt, maar ineens een enorm bedrag moet betalen omdat je in het ziekenhuis beland... Dan is het toch niet zo goedkoop.

En daarnaast, maar dat is mijn mening, hoe is het met de rest van het sociale stelsel en de leefomstandigheden?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:55

Wat ik fascinerend vind zijn die extra kosten: ik moet nu gewoon betalen omdat de apothekersassistent vanwege de tweede uitgifte mij moest vragen hoe het ging met de medicijnen. Ik betaal dus een paar euro voor 'hoe gaat het?' en 'goed' :+ Persoonlijk zie ik dat gewoon als service...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:59

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:07

In Noorwegen bestaat geen verzekering, gezondheidszorg is 'gratis' (wordt vanuit de belasting betaald), wel een eigen risico van 250 euro (in 2012), tandarts voor eigen rekening
Staat redelijk voorop in de wereld qua sociaal stelsel

Engeland, geen verzekering, de 'staat' regelt de zorg via National Health Services en zorg is er voor iedereen onafhankelijk van inkomen, thuiszorg ed is wel slecht/slechter geregeld en kost een hoop geld

Zweden, gezondheidszorg is gratis, wel een eigen bijdrage/risico, zodra het bedrag bereikt is is alles daarboven gratis, tandarts moet apart verzekerd worden (gratis tot 20 jaar)

Cuba is de gezondheidszorg ook gratis trouwens

Gratis wel als 'gratis', het wordt natuurlijk via de belastingen wel betaald uiteindelijk

vuurneon

Re: Ziektenkosten verzekering wanneer is de grens bereikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:34

Maar is het leven in Noorwegen niet veel duurder dan in Nederland?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:54

Annemiek80 schreef:
Electra63 schreef:
Anders gesteld, welk land heeft goede, betaalbare zorg?

Noorwegen, Zweden, Groot-Brittanie
moet ik even doorgaan?
:P

Graag wel met de kosten vd verzekeringen, de kwaliteit, de vergoedingen en dat in verhouding tot het inkomen en de belastingtarieven en het sociale vangnet.

de gezondheidszorg in Cuba is gratis :D

Edit: ik werd even onderbroken, dus ik had nog niet op versturen gedrukt :D

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:59

Zweden eerst betaal je zo'n 1000 kronor, in euro's 109,29 op dit moment.

er is geen verzekering, je betaald via je belasting. Sociale vangnet is veel beter!

Belasting is zo'n 25/30 % geloof ik (alles)

Edit: Tandarts apart particulier afsluiten, dat is niet gedekt.
Laatst bijgewerkt door KarmaChansy op 04-09-14 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 20:11

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 20:43

Electra63 schreef:
Electra63 schreef:
Anders gesteld, welk land heeft goede, betaalbare zorg?

Graag wel met de kosten vd verzekeringen, de kwaliteit, de vergoedingen en dat in verhouding tot het inkomen en de belastingtarieven en het sociale vangnet.

de gezondheidszorg in Cuba is gratis :D

Edit: ik werd even onderbroken, dus ik had nog niet op versturen gedrukt :D

http://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-2014/hoe-is-de-zorgverzekering-in-andere-landen-geregeld
Voorbeelden van Nederland, Belgie, Verenigd Koningrijk, Duitsland, Frankrijk, Verenigde Staten, Japan

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 20:54

Voor de mensen die geinteresseerd zijn - de hele affaire rondom de NZa, nav Gotliebs bezwaarschrift is nu bij Zembla op tv.

Het gaat daar om hele wezenlijke problemen in het toezicht op de zorg, en ook over grote uitgaven die via sluipwegen en druk worden uitgegeven, en over heel veel geld dat rond gaat bij de dure medicijnen. Het is niet eerlijk om de druk op de zieken, ouderen en chronisch zieken te leggen en te doen alsof dat onvermijdelijk is als er op zulk hoog niveau zulke problemen zijn.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:05

welk net heeft zembla?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:12

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:50

Shadow0 schreef:
Voor de mensen die geinteresseerd zijn - de hele affaire rondom de NZa, nav Gotliebs bezwaarschrift is nu bij Zembla op tv.

Het gaat daar om hele wezenlijke problemen in het toezicht op de zorg, en ook over grote uitgaven die via sluipwegen en druk worden uitgegeven, en over heel veel geld dat rond gaat bij de dure medicijnen. Het is niet eerlijk om de druk op de zieken, ouderen en chronisch zieken te leggen en te doen alsof dat onvermijdelijk is als er op zulk hoog niveau zulke problemen zijn.

Iedereen betaalt zorgpremie, dat vind ik juist eerlijk. De mindere inkomens ontvangen ter compensatie zorgtoeslag.
Het verschil met "gezonde" mensen is, het "eigen risico". Op zich is dat niet zo gek, als je ziet hoeveel "chronisch" zieken in dit land leven.

Het lijkt wel of iedere (chronisch) zieke (op Bokt) niet in staat is om te werken en niet in staat is om het ER te betalen.

De zieken wijzen naar de gezonde mensen;
de "armen"wijzen naar de "rijken"
de kinderlozen wijzen naar de gezinnen;
de gepensioneerden wijzen naar de jongeren;
de jongeren wijzen naar de ouderen;
de groenen wijzen naar de mileuvervuilers
enz. enz.

Wij blijven steeds langer leven, ook de ernstig zieken, we worden ook steeds ouder, ergens moet het van betaald worden.
Niemand wil inleveren en iedereen vindt dat de ander nog wel (meer) kan bezuinigen.

BTW: ook ik ben (chronisch) ziek, maar ik ben blij dat ik verzekerd ben, mijn operaties, onderzoeken en medicijnen had ik nooit zelf kunnen betalen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 23:24

Zorgpremie betalen is prima. Maar voor een basis verzekering betaald iemand straks bijna 10% van het minimumloon. En dan heb je nog niks bijzonder. Dan heb je het wel over een heel groot bedrag.

Daarbij val ik nog het meeste er over dat als je dan verzekerd bent. Verzekeringen het recht hebben om heel veel dingen niet te vergoeden. Apotheken goedkope merkloze medicijnen leveren. En dat er dan ook nog is gefraudeerd wordt met declaraties.

Ik kreeg uit het ziekenhuis een recept met pijnstillers mee. Elk doosje kosten 15 euro. Die moest ik zelf betalen. En dat gebeurt ook als je allergisch bent voor medicijnen. Nu gaat het over 15 euro, maar in de praktijk gaat het over veel meer.
Ik ben behoorlijk goed verzekerd. Maar moet ik nog 1000den euro's zelf betalen. Dat klopt van geen kant. Die 1600 euro per jaar zou ook dat moeten afdekken. Het moet niet zo zijn dat de verzekering bepaald wat ik nodig heb en of ik het vergoed krijg. Zorg moet vergoed worden. Het is niet aan een verzekering om te bepalen wat noodzakelijk is. En een drempel op zorg zou niet moeten.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 00:25

Annemiek80 schreef:
In Noorwegen bestaat geen verzekering, gezondheidszorg is 'gratis' (wordt vanuit de belasting betaald), wel een eigen risico van 250 euro (in 2012), tandarts voor eigen rekening
Staat redelijk voorop in de wereld qua sociaal stelsel

Engeland, geen verzekering, de 'staat' regelt de zorg via National Health Services en zorg is er voor iedereen onafhankelijk van inkomen, thuiszorg ed is wel slecht/slechter geregeld en kost een hoop geld

Zweden, gezondheidszorg is gratis, wel een eigen bijdrage/risico, zodra het bedrag bereikt is is alles daarboven gratis, tandarts moet apart verzekerd worden (gratis tot 20 jaar)

Cuba is de gezondheidszorg ook gratis trouwens

Gratis wel als 'gratis', het wordt natuurlijk via de belastingen wel betaald uiteindelijk

Hier in Portugal ook. Als je in het systeem van de Seguranca Social zit heb je recht op gratis zorg en gratis medicatie of flinke korting die je via de IRS (belasting)weer terug kan vorderen.. Ook met mijn 2 bevallingen heb ik niks hoeven te betalen. 2 x 3 dagen (wat standaard is zonder complicaties) in het ziekenhuis met alle controles in de zwangerschap met dat ik nog geld kreeg van de staat tijdens de zwangerschap en in het eerste jaar van het kindje een behoorlijk hoge kinderbijslag a 175,00 per 6 maand. ( was bij de 2e wat minder) Ik vind het persoonlijk goed geregeld hier...je moet vaak lang wachten voor je aan de beurt bent, maar met spoed zijn ze er meteen..

Toen ik nog maar net hier woonde en niet in het systeem stond heb ik mij extra laten verzekeren omdat ik al in NL was uitgeschreven. Ik had de duurste verzekering a 300,- per jaar. Hierbij zit tandarts etc. bij in. Zelfs, dat als mij iets zou mogen overkomen ik zou mogen kiezen om in NL behandeld te worden. ik snap niet dat het in NL zo duur moet zijn.

Wij hebben tot dus ver niks ernstigs gehad....eens wat ontstekingen een infectie hier en daar en eens een hechting nodig...waar we met kinderen of ons zelf voor naar de arts zijn gegaan, maar dit was allemaal prima zelf te bekostigen en heb ik ook niet gedeclareerd. Portugal heeft het al moeilijk genoeg :-) maar we hebben tot dus ver, gezien het inkomen, nog nooit een cent aan de belasting hoeven te betalen.

Ik snap dus werkelijk niet, waarom een land als Nederland die het toch best "goed"doet zo veel aan zorgpremie heft. en een land als Portugal, die het toch best moeilijk heeft, dit wel voor de burgers "over" heeft"?

Het viel mij hier ook op dat veel simpele medicatie bij de Farmacia veel goedkoper is dan in NL. soms wel de helft. en ook medicijnen die je in NL op recept moet krijgen hier vrij verkrijgbaar zijn. zowel voor mens als dier. Ik stuur dus ook wel eens iets op wat in NL 2 keer zo duur is of niet vrij verkrijgbaar.... toch wel vreemd dat in een EU land de verschillen zo groot zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 05:31

Shadow0 schreef:
(Maar: schaf medicijnpatenten af, toom de beinvloeding van de zorgindustrie in, en bezin op wat nodig is, dat is al een aardig begin voor de wereld.)

.

Als patenten worden afgeschaft komen er 'nooit' nieuwe medicijnen. Het ontwikkelen is namelijk een tijdrovende en kostbare aangelegenheid. Daar gaat niemand zich meer aan wagen zonder patenten.
Patenten zijn er om innovatie aan te moedigen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 09:17

Electra63 schreef:
Het verschil met "gezonde" mensen is, het "eigen risico". Op zich is dat niet zo gek, als je ziet hoeveel "chronisch" zieken in dit land leven.

Want? Het is logisch dat je als chronisch zieke nog eens extra benadeeld wordt, naast de nadelen van de chronisch zieken?

Maar goed. Ik wijs niet zozeer naar een bepaalde groep, maar naar de beleidsmakers die het zorgstelsel zo vormgeven dat er veel geld op de verkeerde plekken terecht komt, namelijk niet rechtstreeks in de zorg, maar bij allerlei dubieuze zaken aan de bovenkant (zoals al dat geld dat naar marketing gaat ipv naar zorg.)

Rowdine: pertinent onwaar - zoek maar eens het eea op. Het systeem is nu zo dat het meeste onderzoek gebeurt in samenwerking met bv academische ziekenhuizen, die dus een deel van het risico dragen, terwijl het patent bij een commerciele partij komt. (Een beetje 'wel de lusten, niet de lasten' dus.) Verder is die 'prikkel' om innovatie aan te moedigen op dit moment prikkelend om met zo min mogelijk inspanning een nieuw patent te krijgen (dus bv nieuwe antidepressiva, of een nieuwe anticholesterolpil, of weer een een anticonceptiepil) Niet omdat die medicijnen echt nodig zijn, maar omdat het een goede markt is met grote afzet.

Patenten remmen op dit moment innovatie, en de farmaceutische bedrijven worden meer geprikkeld om makkelijk te scoren dan om goede medicijnen te ontwikkelen. (Een geweldig medicijn voor een arme of kleine markt levert niet zo veel op, dus je kunt beter iets ontwikkelen voor een grote, rijke markt. Of het nou nodig is of niet.) Daarom dus ook dat er meer geld omgaat in marketing dan naar research.

De oplossing: geef het geld rechtstreeks aan onderzoeksinstituten, en zorg ervoor dat die gemotiveerd zijn om werkelijk baanbrekend onderzoek te doen. Dat helpt voor de wereldgezondheid.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:37

Veulen84 schreef:
Zorgpremie betalen is prima. Maar voor een basis verzekering betaald iemand straks bijna 10% van het minimumloon. En dan heb je nog niks bijzonder. Dan heb je het wel over een heel groot bedrag.

Daarbij val ik nog het meeste er over dat als je dan verzekerd bent. Verzekeringen het recht hebben om heel veel dingen niet te vergoeden. Apotheken goedkope merkloze medicijnen leveren. En dat er dan ook nog is gefraudeerd wordt met declaraties.

Ik kreeg uit het ziekenhuis een recept met pijnstillers mee. Elk doosje kosten 15 euro. Die moest ik zelf betalen. En dat gebeurt ook als je allergisch bent voor medicijnen. Nu gaat het over 15 euro, maar in de praktijk gaat het over veel meer.
Ik ben behoorlijk goed verzekerd. Maar moet ik nog 1000den euro's zelf betalen. Dat klopt van geen kant. Die 1600 euro per jaar zou ook dat moeten afdekken. Het moet niet zo zijn dat de verzekering bepaald wat ik nodig heb en of ik het vergoed krijg. Zorg moet vergoed worden. Het is niet aan een verzekering om te bepalen wat noodzakelijk is. En een drempel op zorg zou niet moeten.

Ik weet niet hoe de samenstelling van jou gezin is. Maar als jij zoveel zelf moet betalen snap ik niet waarom je dat niet bij de belasting afgifte hebt gedaan? Als je boven een xxx budget aan zorgkosten komt die niet gedekt zijn in de zorgverzekering (let op eigen risico not included) kun jij dat gewoon bij je belasting aangeven!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 12:37

Ik lees her en der dat de kraamzorg ook weer op de tocht staat.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondhe ... ssie.dhtml

Ik zeg doen, maar dan wel wat anders (tandarts, fysio of zo) weer terug in het basis pakket.
Voor kinderen kies je (meestal tenminste) en daar ga je je hoger door verzekeren.(de slimme ouders wel) Dus waarom niet voor de geplande zwangerschap al aanvullend verzekeren?
Ik vind het geen medische noodzaak dat dit in een basis pakket zit. Tandarts of fysio vind ik wel onder de medische noodzaak vallen.

Hoe denken jullie hier over? Ik weet dat er aardig wat mamma's ook hier zitten. Ben dus wel benieuwd.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 12:43

Het zou me niks verbazen als dat er uit gaat, kraamzorg nu is 4,10 per uur wat je betaald, dit is bij de meeste verzekeringen gedekt uit het aanvullend pakket. Als eenmaal de kraamzorg er uitgaat zal het niet lang duren voor dat de IVF ook uit de BV gaat.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 12:45

Op zich ben ik het daar mee eens, maar ik ken de andere kant van het verhaal (natuurlijk) niet aangezien ik geen kinderen heb en ook niet van plan ben op kortere termijn voor kinderen te kiezen (ben alleenstaand)

Echter is niet elke zwangerschap altijd even gepland, maar aanvullend verzekeren kun je helaas (ook) maar 1x per jaar afsluiten/bijverzekeren ed, dus dan zou, wat mij betreft daar in iets moeten veranderen.

Officieel staat het nog niet op de tocht trouwens al doet de titel van het artikel anders vermoeden.
Het komt (de bron) vanuit een column die iemand van het SEO economisch onderzoek (onafhankelijk bedrijf wat bedrijfsleven en overheid adviseert) heeft geschreven, het is niet de uitslag van een onderzoek of een officieel advies vanuit de SEO naar de overheid.
Het is 'gewoon' één van de opties op de vraag van Schippers: Wat kan er volgens u uit het basispakket? (een uitspraak/vraag die Schippers deed in buitenhof, tv programma, een vraag aan burgers, patienten(organisaties), artsen)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 12:51

Was er niet ergens een polis waarbij je kon kiezen voor diensten die vergoed worden? Dat je bijvoorbeeld niet verzekerd bent voor IVF en wel voor andere dingen

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 12:57

Dat is het aanvullend pakket van FBTO, basis is igg overal gelijk

Daar zit ook een dikke adder onder het gras, want ze zeggen dat je het aan uit kan zetten. Wat ze er niet bij zeggen is dat je de modules eerst een paar maanden aan moet hebben

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:01

net weer een rekening binnen van het ziekenfonds verd..
478,06 word rond de twintigste afgeschreven hallo maar weer bellen.
het overzicht kan ik vinden op de site inloggen met digid. Die heb ik niet verd..
Lekker hoor 2 chronisch patiënten en ik werk me de kl..re om alles te kunnen blijven betalen.
Ik wil mijn hand niet ophouden maar op dit moment denk ik erover om dat wel te gaan doen.
Geintje.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:07

Kun je het niet in termijnen betalen? Bij CZ kan je je eigen risico in delen betalen. Zo betaal ik 10 keer 36 euro.

Ik denk dat ik dit jaar ga overstappen naar FBTO. Voor mij vele malen goedkoper. Kom nu met de huidige premie uit op 107 euro in plaats van 130