Annemiek80 schreef:In Noorwegen bestaat geen verzekering, gezondheidszorg is 'gratis' (wordt vanuit de belasting betaald), wel een eigen risico van 250 euro (in 2012), tandarts voor eigen rekening
Staat redelijk voorop in de wereld qua sociaal stelsel
Engeland, geen verzekering, de 'staat' regelt de zorg via National Health Services en zorg is er voor iedereen onafhankelijk van inkomen, thuiszorg ed is wel slecht/slechter geregeld en kost een hoop geld
Zweden, gezondheidszorg is gratis, wel een eigen bijdrage/risico, zodra het bedrag bereikt is is alles daarboven gratis, tandarts moet apart verzekerd worden (gratis tot 20 jaar)
Cuba is de gezondheidszorg ook gratis trouwens
Gratis wel als 'gratis', het wordt natuurlijk via de belastingen wel betaald uiteindelijk
Hier in Portugal ook. Als je in het systeem van de Seguranca Social zit heb je recht op gratis zorg en gratis medicatie of flinke korting die je via de IRS (belasting)weer terug kan vorderen.. Ook met mijn 2 bevallingen heb ik niks hoeven te betalen. 2 x 3 dagen (wat standaard is zonder complicaties) in het ziekenhuis met alle controles in de zwangerschap met dat ik nog geld kreeg van de staat tijdens de zwangerschap en in het eerste jaar van het kindje een behoorlijk hoge kinderbijslag a 175,00 per 6 maand. ( was bij de 2e wat minder) Ik vind het persoonlijk goed geregeld hier...je moet vaak lang wachten voor je aan de beurt bent, maar met spoed zijn ze er meteen..
Toen ik nog maar net hier woonde en niet in het systeem stond heb ik mij extra laten verzekeren omdat ik al in NL was uitgeschreven. Ik had de duurste verzekering a 300,- per jaar. Hierbij zit tandarts etc. bij in. Zelfs, dat als mij iets zou mogen overkomen ik zou mogen kiezen om in NL behandeld te worden. ik snap niet dat het in NL zo duur moet zijn.
Wij hebben tot dus ver niks ernstigs gehad....eens wat ontstekingen een infectie hier en daar en eens een hechting nodig...waar we met kinderen of ons zelf voor naar de arts zijn gegaan, maar dit was allemaal prima zelf te bekostigen en heb ik ook niet gedeclareerd. Portugal heeft het al moeilijk genoeg
maar we hebben tot dus ver, gezien het inkomen, nog nooit een cent aan de belasting hoeven te betalen.
Ik snap dus werkelijk niet, waarom een land als Nederland die het toch best "goed"doet zo veel aan zorgpremie heft. en een land als Portugal, die het toch best moeilijk heeft, dit wel voor de burgers "over" heeft"?
Het viel mij hier ook op dat veel simpele medicatie bij de Farmacia veel goedkoper is dan in NL. soms wel de helft. en ook medicijnen die je in NL op recept moet krijgen hier vrij verkrijgbaar zijn. zowel voor mens als dier. Ik stuur dus ook wel eens iets op wat in NL 2 keer zo duur is of niet vrij verkrijgbaar.... toch wel vreemd dat in een EU land de verschillen zo groot zijn?