Borstvoeding, het taboe.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:31

Dat vind ik totaal onnodig.

Ik heb altijd zo gevoedt, dat je er niets van zag. Zoals op die foto vind ik totaal onnodig.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:33

Chubby schreef:
Ken of ben jij die moeder? Zo niet, vind ik het niet zo netjes om de foto hier te plaatsen.

Ik kan me goed voorstellen dat een pose en foto als deze discussie geeft. Ik neem er zelf niet zo aanstoot aan, ben wel wat gewend. Maar ik begeef me dan ook in andere kringen dan de gemiddelde bokker of de gemiddelde moeder ;)

Nee, ik heb deze foto van het discussietopic over dit moment (waar de betreffende moeder ook mee praat). Ik kan me overigens wel voorstellen dat mensen er op deze manier aanstoot aan nemen. Vooral omdat je in dergelijke attracties ook achter en langs elkaar zit en het een stuk moeilijker is 'de andere kant op te kijken'.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:42

Pearlx schreef:
Om me even in deze discussie te voegen. Er was een soortgelijke discussie gaande toen deze moeder:

[ Afbeelding ]

Haar kind ging voeden midden in een attractie van de Efteling en vervolgens nog even foto's ging maken en deze op haar facebook zette. Wat vinden jullie daar nou van?

Wat ik daarvan vind?
- Dat er als het goed is zoveel tepel te zien is dat Facebook, als het zijn eigen beleid consequent zou handhaven, deze foto zelf al zou verwijderen.
- Dat het kind er wat oud uitziet om nog borstvoeding te krijgen. Voor degenen die vinden dat borstvoeding zo lang mogelijk moet kunnen: dat kan misschien, maar als een kind ouder wordt kun je het toch tenminste leren dat het niet normaal is om overal à la minute eten te krijgen op het moment dat het daar om vraagt.
- Dat ík, áls ik een kind zou hebben, het niet zo jong al zou laten piercen zonder dat ze daar zelf bewust over kan nadenken.
- Dat zo'n foto niets met discreet voeden te maken heeft. Als je bewust in zo'n attractie gaat zitten voeden, daar een foto van maakt en deze openbaar verspreidt, dan ben je aan het provoceren en hoop je dat mensen er wat van vinden. Je lichaam (en je kind!) inzetten puur om aandacht en reacties te krijgen? Was daar niet een woord voor? Aandachtsprutsmuts ofzo?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:56

Pearlx schreef:
Om me even in deze discussie te voegen. Er was een soortgelijke discussie gaande toen deze moeder:
http://www.looopings.nl/img/foto/fatatiet31513.jpg

Haar kind ging voeden midden in een attractie van de Efteling en vervolgens nog even foto's ging maken en deze op haar facebook zette. Wat vinden jullie daar nou van?

Mij maakt het persoonlijk niet uit, al gaat ze in haar blote kont in een attractie zitten maar ik vraag me wel af waarom ze het nodig vindt om er zo te koop mee te lopen.
Ik heb bv altijd gezien als simpelweg 'mijn kind moet eten en dit is imo het beste voor haar/hem' maar goed, mijn fb staat vol met foto's van andermans avondeten en daar heb ik ook nooit het nut van ingezien. Ik snap nooit zo goed wat ik met de informatie moet dat iemand een Indiase stoofpot staat te maken, en dat gevoel heb ik ook bij deze foto: oke, jij geeft bv, en wat moet ik daar verder mee :?

Magrathea

Re: Borstvoeding, het taboe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:00

Het zal mij echt aan mijn aars roesten wat of hoe een ander haar kind voedt, ik kan er vanalles van vinden maar als het goed is doet dat niet per se terzake :)

Wat ik wel merk... Ik werk in de bediening, en je maakt nog wel eens mee dat je heel vrolijk aan een tafel komt "Halloooo kan ik nog iets voor u doen?" en dan blijkt dat er een dame zit te voeden :oo En dan krijg je nog een boze blik ook. Ja ehm, ik waardeer het dat u het zo discreet doet maar je bevindt je nog steeds in het openbaar. Hang dan een bordje op met "niet storen" ofzo :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:03

Een kamer huren alleen om je kind te voeren vind ik dan weer een beetje overdreven.

En topless je borsten laten bungelen, daar heb je speciale parken en stranden en clubjes voor.

Dat als je in de horeca werkt, dit soort teferelen vaker ziet, vind ik logisch, risico van het vak zullen we maar zeggen.
Een moment dat je ff zit, zelf gaat eten.. Ja dan kan ik me enigszins voorstellen dat je je kind ook wat te eten geeft.

Maar zoals eigenlijk bijna iedereen al zegt, hoeft dit niet door je tiet op tafel te gooien, je kind er naast te leggen en het feest te laten beginnen.

Daarbij denk ik dat het een iets ander gezicht is als een kind van nog geen 1 aan de borst ligt of dat een kind van 3 die nog op deze wijze gevoerd gaat worden. Dat gaat namelijk een stuk meer opvallen. Dat hoef ik dus ook niet te zien, dat je het doet, prima moet je zelf weten, maar dat gaat mij een beetje ver.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:05

Ik denk ook dat het met een ouder kind best te regelen is dat ze even wachten met eten. Bij zo'n klein pukje doe je dat echt nog op het moment als ze honger hebben. Ons Ennie zou de hele dag eten, drinken en snoepen als ik op elke vraag inging hahaha.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:06

Zoals die foto in de Efteling, dat hoeft van mij dus echt niet :n brrrr....
Mijn punt blijft, ik moet er niks van hebben. Maar ik zal er ook niemand op aanspreken.
Mijn biologische klok doet het nu eenmaal niet. Ik val niet in katzwijm bij een pasgeboren baby, mijn eierstokken gaan niet rammelen bij het horen van een huilende baby....
En daar moet ik me, om een of andere reden altijd voor verdedigen, aangezien dat kennelijk ook taboe is...

Naja, t zal wel...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:07

Yamcha schreef:
Borsten zijn in de eerste plaats bedoeld om kinderen te voeden, onze maatschappij heeft er iets seksueels van gemaakt. Dát is raar.

Dat is helemaal niet raar. Dat is namelijk niet iets wat 'onze maatschappij' ervan heeft gemaakt, maar een biologisch gegeven wat min of meer samenhangt met onze leefwijze.
Mensenvrouwtjesmelkklieren zijn namelijk verpakt in twee grote bulten vetweefsel, die daar ook zitten wanneer de melklieren niet actief zijn. Die bulten groeien daar als twee uithangborden vanaf het moment dat de eigenares haar vruchtbare leeftijd bereikt en gaan pas uitzakken wanneer die vruchtbare leeftijd min of meer voorbij is.
Ja, dat heeft iets met elkaar te maken, en ja, dat is inderdaad 'iets seksueels'.

Waar andere primaten alleen vergrote borsten hebben wanneer ze een jong dragen, hebben mensen ze de hele tijd. Ze zijn zelfs zo uitgevoerd dat ze harder worden en opzwellen bij seksuele opwinding, zodat daarvoor niet steeds een rode, opgezwollen bilpartij getoond hoeft te worden (i.t.t. bijvoorbeeld bij bavianen of chimpansees). Wel zo handig wanneer je rechtoploopt en de meeste vrouwtjesbillen dus niet op ooghoogte voorbij komen.

Melkklieren zijn in de eerste plaats bedoeld om jongen te voeden, maar borsten hebben dus zeker ook een seksuele functie. Eén blik erop geeft mensenmannen snel en beknopt informatie over de vruchtbaarheid van de eigenares en haar staat van opwinding (of de buitentemperatuur, want het systeem is niet helemaal onfeilbaar).
Op zich niet eens zo gek dus dat mannen daar vaak (bewust of onbewust) even naar kijken, en ook niet zo gek dat een vrouw die met iets heel anders dan seks bezig is, dat als hoogst ongemakkelijk ervaart.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:12

palousa_boy schreef:
Een kamer huren alleen om je kind te voeren vind ik dan weer een beetje overdreven.

En topless je borsten laten bungelen, daar heb je speciale parken en stranden en clubjes voor.

Dat als je in de horeca werkt, dit soort teferelen vaker ziet, vind ik logisch, risico van het vak zullen we maar zeggen.
Een moment dat je ff zit, zelf gaat eten.. Ja dan kan ik me enigszins voorstellen dat je je kind ook wat te eten geeft.

Maar zoals eigenlijk bijna iedereen al zegt, hoeft dit niet door je tiet op tafel te gooien, je kind er naast te leggen en het feest te laten beginnen.

Daarbij denk ik dat het een iets ander gezicht is als een kind van nog geen 1 aan de borst ligt of dat een kind van 3 die nog op deze wijze gevoerd gaat worden. Dat gaat namelijk een stuk meer opvallen. Dat hoef ik dus ook niet te zien, dat je het doet, prima moet je zelf weten, maar dat gaat mij een beetje ver.

Mij maakt 't niet uit hoor, het gaat mij erom dat ondanks dat iemand heel discreet zit te voeden ik toch van een afstand moet zien dat ze aan het voeden is ofzo. Of moet ik elke vrouw met kind gaan checken of ze aan het voeden is voor ik iets aan ze vraag? :P Lijkt me niet heel praktisch

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:15

Ben het helemaal eens met de argumenten van oomens. :j De vrouw op de foto is niet discreet bezig en ook als voorstandster van voeden in het openbaar - heb ik zelf ook gedaan - gaat dit me echt te ver.
Anderzijds: je kan natuurlijk altijd beslissen om je niet te laten provoceren/shockeren door er gewoon niet op te reageren. 't Is allemaal zo erg als je het zelf maakt. ;) Ik bedoel: er vallen geen gewonden of zo. := Maar goed, voor mij hoeft dit dus niet.

Toch vind ik dat voeden in het openbaar moet kunnen. Want er zijn situaties waarin je anders inderdaad nauwelijks meer je huis uit kunt. Voor de mensen zonder ervaring een voorbeeld: Mijn jongste dochter heb ik zeven maanden uitsluitend borstvoeding gegeven. Zij weigerde uit de fles te drinken, dus afkolven was geen optie. Bovendien had ze elke 2-3 uur honger, dat betekent bij telkens ca. 20 minuten voeden dus een "vrije tijd" voor mama van 1,5 tot maximaal 2,5 uur. (Dit overigens ook 's nachts.) Na 4 maanden was ik echt heel moe en heb geprobeerd vaste voeding aan te bieden, maar ook dat weigerde ze. Dus heb ik het op die manier 7 maanden moeten volhouden. Zonder de optie om af en toe in het openbaar te voeden zou ik toch wel heel erg beperkt in mijn bewegingsvrijheid geweest zijn.
Anderzijds heb ik altijd geprobeerd om die voedingen discreet te laten verlopen, dus in stille hoekjes en indien mogelijk met een doek er over. Tenslotte zit ik er ook niet op te wachten dat alleman naar mijn borsten zit te staren. :+
Anderzijds ben ik van nature gezegend met een behoorlijke boezem en als zo'n borst dan ook nog eens vol melk zit is ze, ja :o , behoorlijk groot. Daar kan een babyhoofdje niet echt tegenop. := Dus er zal, zeker bij het aanleggen, zeker wel eens wat te zien geweest zijn.

Dit verhaal doe ik om uit te leggen dat niet iedere moeder die je ziet voeden en waar je een stuk borst of tepel van te zien krijgt dit doet om te provoceren. Deze moeders willen gewoon leven en onder de mensen komen, net als iedereen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:19

Nee niet iedereen zal willen provoceren, maar die foto vind ik ver gaan hoor. "KIJK MIJ EENS BV GEVEN!! Kijk dan!!" :')

Ik denk ook niet dat de gemiddelde Nederlander acuut dood neervalt als ze een keer een stukje borst zien, maar het gaat erom dat jij als moeder in elk geval de moeite neemt om de boel een beetje af te dekken. Daar gaat het meer om. Als ik blote tieten wil zien is daar google :+

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:21

Ik vind dat voeden in het openbaar ,moet kunnen, maar wel zo dat anderen er het minst last van hebben. Dat betekent dat je met de rug naar de menigte gaat zitten, en je bh los maakt als even niemand kijkt. Zodra kind aan de borst drinkt zie je niks meer dan een kindje wat tegen mama aan ligt. En zal het zeer zeker niet opvallen dat het drinkt. En dat ene momentje van aanleggen en afhalen, tja dan moet de ander maar even niet kijken, mits jezelf al discreet bent gaan zitten.

Zelf heb ik ook vaak in het openbaar gevoed. 9 van de 10 keer is het niemand opgevallen. Dat kan heel goed! Bij de tweeling waarbij ik toch steeds 2 keer voede is het zelfs nooit opgevallen. Dus het ligt er net aan hoe je als voedende moeder er mee omgaat. Respect voor beide kanten graag!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:26

De vergelijking die ik vaak gebruikt heb is, dat ik andere mensen die in het openbaar eten -wat ook niet altijd even smakelijk is- ook her en der tegenkom. Waarom zou een baby/peuter dan niet bij zijn of haar moeder mogen eten? In een attractie je kindje voeden gaat mij zelf ook te ver, daar eet of drink ik zelf ook niet dat doe je gewoon er voor of erna. Ik vind dat je dat een kind al best jong aan kan leren. Ik heb zelf wel in het openbaar gevoed, maar altijd wel een rustig plekje opgezocht omdat dit voor mijn dochter zelf prettiger was.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:34

Magrathea schreef:
palousa_boy schreef:

Mij maakt 't niet uit hoor, het gaat mij erom dat ondanks dat iemand heel discreet zit te voeden ik toch van een afstand moet zien dat ze aan het voeden is ofzo. Of moet ik elke vrouw met kind gaan checken of ze aan het voeden is voor ik iets aan ze vraag? :P Lijkt me niet heel praktisch

Tuurlijk hoeft dat niet.
Ik vind het eerder achterlijk dat de moeder daar boos om zou worden... Alsof je voor je plezier naar d'r tieten gaat staan kijken omdat d'r kind aan het drinken is..
Ook dat is risico van het in het openbaar voeren van je kind, en zeker in een restaurant, daar komen (hopelijk) ook andere mensen, en worden mensen betaald om het jou naar je zin te maken (even kort samengevat) dus dan zal er ook weleens iemand naar je kijken of naar je toekomen om te zien of je nog wat wilt hebben.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 11:14

Ook ik zal me er niet aan storen als iemand in het openbaar voedt. Maar zoals op de foto zou ik wel zoiets hebben van: Ok, niet bepaald nodig maar vooruit...
Zelf doe ik het liever niet openbaar, hoewel ik niet precies kan uitleggen waarom. Het voelt om de een of andere reden toch wat opgelaten.
Mijn dochter is bijna 8 weken en als ik met haar wegga neem ik altijd een flesje gekolfde melk mee. Dan hoef ik nergens over na te denken en het is ook nog eens een goede oefening. (Ik wil geen flessenweigeraar creeeren.) Anders loop je toch steeds te denken: Waar kan ik gaan zitten als ze nu honger krijgt...
Maar als het eens zo uitkomt dan is het niet anders. Ddan zoek ik ergens een plekje waar ik discreet kan zitten met haar en gaat er een grote sjaal overheen.
Ik vind het wel moeilijk om het echt superdiscreet te doen tijdens het 'uitpakken' en aanleggen (echt wel twee handen en een aantal pogingen nodig anders lukt het gewoon niet), maar ik doe mijn best...
De meeste mensen zullen het niet eens zien. Vorige keer kwam er toen ik in een hoekje bij v&d zat een man in de wagen kijken en hij was helemaal verbaasd dat er niets in zat. Nee, de inhoud van de wagen lag bij me onder een sjaal :') .

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 11:25

nine1987 schreef:
Niets tegen borstvoeding op zich, maaaaar...

Ik kies bewust niet voor kinderen, maar ik zou dus wel terwijl ik aan het eten ben in een restaurant, naar iemand moeten kijken die borstvoeding geeft.. Nee bedankt, ik pas..

Het is 2014.. Je kunt bijvoorbeeld thuis afkolven en dan de fles geven als je je in het openbaar bevindt.. Of je hangt er een doek overheen oid.. Maar dat anderen uitgebreid geconfronteerd moeten worden met iemands manier van (op)voeden, vind ik helemaal niets.. Maar dat is mijn mening..

Dan kijk je toch de andere kant op, als jij bewust niet voor kinderen kiest en manier van voeden en opvoeden zou ik naar utopia verhuizen. Daar zijn namelijk geen kinderen ;) Het fijne van borstvoeding is dat het meteen op temperatuur is, geen gedoe met steriel maken van flesjes, spenen etc. Als je thuis afkolft kun moet je het opwarmen in de magnetron van het restaurant of je moet een naar een restaurant lopen om het op te warmen.

Mijn schoonzus geeft borstvoeding en doet het wel openbaar, en zoveel "tiet" zie je nou ook weer niet... Mijn zus heeft al haar kinderen borstvoeding gegeven en die deed het ook openbaar, gewoon even hup, drinken en kleding weer rechtrekken en dan kon ze weer verder met van alles en nog wat...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 11:27

Gatver zeg, borstvoeding in de magnetron. Dezelfde als waar de saus in wordt opgewarmd daarna 8-)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 11:31

Bv opwarmen in de magnetron van een restaurant zou ik idd ook niet voor kiezen, tenzij je veel tijd hebt om te wachten tot de melk weer is afgekoeld :=

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 11:37

Ik wil wel kinderen of een paar jaar maar ik vraag er niet om, om naar andermans tiet te zitten kijken als ik uit eten ga of ergens anders heen ga voor mijn ontspanning. Of je neemt kind niet mee en regelt oppas (en zorgt thuis voor melk)of je wacht maar een jaartje met uit eten gaan.

Misschien ben ik wat preuts opgevoed (kom van de Veluwe uit een zeer christelijke omgeving) Maar ik hoef niet met andermans borsten geconfronteerd te worden :Y)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 11:40

Pearlx schreef:

[ Afbeelding ]

nou hier hou ik dus niet van, vind de foto echt uitlokken en walgelijk, sorry dat ik t zeg

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 11:47

MarjanB schreef:
Ik wil wel kinderen of een paar jaar maar ik vraag er niet om, om naar andermans tiet te zitten kijken als ik uit eten ga of ergens anders heen ga voor mijn ontspanning. Of je neemt kind niet mee en regelt oppas (en zorgt thuis voor melk)of je wacht maar een jaartje met uit eten gaan.

Misschien ben ik wat preuts opgevoed (kom van de Veluwe uit een zeer christelijke omgeving) Maar ik hoef niet met andermans borsten geconfronteerd te worden :Y)

Het is toch hardstikke christelijk om kinderen te krijgen en jezelf voort te planten.... Jij wilt niet geconfronteerd worden met iets wat je niet wilt, dan moet jij toch thuis blijven en niet een ander verbieden om thuis te blijven omdat jij iets kunt zien wat jij niet wilt zien...

Tieten zijn gewoon dingen die vrouwen hebben en een stuk zinloos vlees totdat je kinderen krijgt kun je er iets mee en als je dat wilt moet je thuis blijven... Zijn die dingen een keer nuttig mag je ze niet laten zien omdat anderen preuts zijn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:00

Tja Fred K als jij weet hoe het er aan toe gaat in een christelijke gemeenschap dan praat je niet zo dom als hierboven!

Ben zelf niet gelovig maar vind het als nog niet gepast. Zo mag iedereen toch zijn mening hebben? Kraak jou toch ook niet af op jouw mening! Ts vraagt naar meningen en ik geef de mijne, niet meer een niet minder :

Verder als ik tieten wil zien dan ga ik wel naar de sauna :D

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:02

Hier nog een moeder die Borstvoeding gaf! Ik heb 1x rot opmerking gehad van het La place restaurant in Zwolle, had daar een broodje gehaald en omdat ik ook in belang aan de medemens dacht ging ik aan tafeltje helemaal achterin zitten. Kwam er een medewerker op me af gelopen met de medewerking of dat ik per direct wilde stoppen met voeden, of mijn boeltje wilde pakken en maar weg te gaan :o. Nou sorry hoor maar ik zei echt van dat ik ook gewone klant ben en ik dus ook het normale recht heb om hier te blijven zitten of ik nou zit te voeden of broodje kom eten. In mijn geval at ik ook een broodje, maar als mijn kind honger kreeg dan ga ik niet nog even rond lopen zoeken naar een toilet ruimte. En zoals Chubby ook al zei ''wij gaan toch ook niet op het toilet eten''.

Ik zelf had er ook nooit geen problemen van als anderen mijn borsten zouden zien, zodra ik zat te voeden. Voor de mensen die het niet aan kunnen zien tsja dan draaien ze hun kop maar van me weg en kijken ze maar een andere kant op.

Vroeger was Borstvoeding meer in en favoriet, ben zelf ook groot geworden door Borstvoeding en mijn moeder voedde ook overal en nergens.

Leven en laten leven zoals Borst voedende moeders als ook ouders die voor Flesvoeding gekozen hebben, en staat het uitzicht je niet aan loop dan weg of kijk een andere kant uit probleem opgelost.

Volgens mij kan men wel uuuuuuuuren nog zo doorgaan discussiëren hierover, gewoon respecteren dat niet iedereen hetzelfde is. Je weet over je eigen wel beter, en de ander weer over hen zelf nou en. Houd je bezig met je eigen en je gezin.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:08

Dat bedoel ik nou...

Leven en laten leven! Moet zij weten, als zij dat nou leuk vind en als haar kind juist op dat moment in attractie honger kreeg kan je je als moeder zijnde toch niet even de Borst als ware gesloten houden zo van ''schat, even wachten tot we weer hieruit zijn?''.

Maar wat ik dan wel weer mezelf af vraag als jullie het geen prettig gezicht vinden of niet leuk vinden, waarom bekijken jullie de foto dan en plaatsen hem ook nog even in de spotlight hierzo. Tsja sorry hoor maar dat zegt dan eigenlijk meer over jezelf als over de moeder van het kind :o.
Ojajoh schreef:
Pearlx schreef:

[ Afbeelding ]

nou hier hou ik dus niet van, vind de foto echt uitlokken en walgelijk, sorry dat ik t zeg