Kritiek op bedrijfsvoering Jumbo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 21:54

Ik kan voor minder dan 1 euro per maaltijd koken (avondmaaltijden). Fruit en groenten op de markt, brood goedkoop of muesli als ontbijt en ik hoef echt niet boven de 70 euro pm uit te komen. Voor 2 personen :) Goed, dan smokkel ik een klein beetje want we eten niet alle dagen thuis, of maar één van ons, maar toch wel het grootste deel voor 2 personen dus.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:37

Jennyj01 schreef:
Maar je kan ergens beginnen. Vond een tijdje terug een site met allemaal boerenbedrijven per provincie waar je zo bij de boer kan kopen. En dat is ook vaak voordelig. En bij de eko supermarkt is ook vlees wat op de laatste datum is met behoorlijke korting. Maar is wel iets meer werk.

Maar dan moet ik weer de auto pakken en wij doen nu alles lopend of op de fiets :) dus wat dat betreft zijn wij wel enigszins bewust bezig natuurlijk.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:56

Ik vind een laag inkomen zo'n slechte reden om wel plofkip te kopen!

Hier iemand met een laag inkomen die gewoon scharrelkip en duurzaam gevangen vis, enz. eet. Als je bespaard op andere luxe en bij houdt waar de producten in de aanbieding zijn e.d. kun je compleet om alle plofkippen/bio-industrie varkens/ander dierenleed heen kopen.

En geloof mij, dat is een veel fijner gevoel dan elke dag vlees kunnen eten :j
Laatst bijgewerkt door Sabini op 11-03-14 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:59

Nou Sabini, geloof mij dan maar dat er een enorm grote groep is die zo'n laag inkomen heeft, dat er niet bezuinigd kan worden op "andere luxe", want dat is er niet. Daar is namelijk geen geld voor. Behoorlijk naieve en domme opmerking dus, zeker met die emoticon er achter.
Ik ben er tegen, ik koop zulk dieronvriendelijk vlees niet, maar ik besef wel dat er ontzettend veel mensen zijn die geen keus hebben wat dat betreft, als ze vlees willen eten.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:06

Ik ken (helaas) teveel mensen met een dusdanig laag inkomen en heb me behoorlijk verdiept in het besparen op luxe/boodschappen/menu's/enz. Het niet 'nodig' om plofkip te kopen. Bovendien heeft een mens niet elke dag vlees nodig. Vroeger was het sowieso luxe. Ongeveer drie tot vier keer in de week vlees eten bespaard veel. En die keer dat er dan wel vlees (bijv. kip) gegeten wordt kan er 80 cent meer uitgegeven worden aan scharrelkip :)

LadyMadonna

Re: Kritiek op bedrijfsvoering Jumbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:08

Iemand met een laag inkomen kán echt geen duurzaam gevangen vis kopen hoor....

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:11

Mensen met een laag inkomen eten sowieso geen tot erg weinig vis.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:14

Precies, Sabini! Er wordt voorbijgegaan aan het feit dat vlees eten sowieso een luxe is. Als je je geen luxe kan permitteren (en geloof me, ik weet wat het is) dan kan je je dus geen vlees eten permitteren of misschien eens per week. Ik ben het net Sabini eens dat een laag inkomen absoluut geen excuus is om plofkip te kopen. Er is uberhaupt geen excuus om plofkip te kopen. Gewoon niet doen!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:15

Sabini schreef:
Mensen met een laag inkomen eten sowieso geen tot erg weinig vis.

Omdat ze het niet kunnen betalen....

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:20

Jemig, wat naief en onwijs zijn jullie, verschrikkelijk. Ik hoop dat je niet in een situatie komt van die enorm grote groep met inkomen lager dan het minimum, want je gaat hartstikke in de problemen komen.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:23

GamblersCup schreef:
Jemig, wat naief en onwijs zijn jullie, verschrikkelijk. Ik hoop dat je niet in een situatie komt van die enorm grote groep met inkomen lager dan het minimum, want je gaat hartstikke in de problemen komen.
En deze opmerking vind ik een beetje ongepast. Jij kent mijn situatie (of die van mijn familie) niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:26

Sabini schreef:
Ik ken (helaas) teveel mensen met een dusdanig laag inkomen en heb me behoorlijk verdiept in het besparen op luxe/boodschappen/menu's/enz. Het niet 'nodig' om plofkip te kopen. Bovendien heeft een mens niet elke dag vlees nodig. Vroeger was het sowieso luxe. Ongeveer drie tot vier keer in de week vlees eten bespaard veel. En die keer dat er dan wel vlees (bijv. kip) gegeten wordt kan er 80 cent meer uitgegeven worden aan scharrelkip :)

Er zijn zat mensen die misschien eens 2x in de week plofkip eten omdat ze meer 'slecht vlees' al niet kunnen betalen. Laat staan biologisch vlees! Vooral gezinnen met kinderen die onder het minimum leven zijn hier een voorbeeld van. Die zetten de kinderen dan liever 2x per week een plofkip voor dan helemaal geen vlees ze moeten toch iets..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:27

Nee Sabini, en jij duidelijk van al die mensen die onder het minimum leven niet.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:36

Yvank_ schreef:
Er zijn zat mensen die misschien eens 2x in de week plofkip eten omdat ze meer 'slecht vlees' al niet kunnen betalen. Laat staan biologisch vlees! Vooral gezinnen met kinderen die onder het minimum leven zijn hier een voorbeeld van. Die zetten de kinderen dan liever 2x per week een plofkip voor dan helemaal geen vlees ze moeten toch iets..
Ik begrijp wel dat er mensen zijn die én niet elke dag vlees kunnen eten, én als ze dan vlees eten (bijv. twee keer in de week) het geld niet hebben om scharrelkip of biologisch vlees te kopen.

GamblersCup schreef:
Nee Sabini, en jij duidelijk van al die mensen die onder het minimum leven niet.
Al die mensen? Nee niet allemaal. Maar in mijn directe omgeving wel veel. Ik heb zelf bijvoorbeeld ook geen hoog inkomen en moet behoorlijk besparen (koopjesjagen en vlees laten liggen) om maandelijks rond te komen.

Het enige wat ik duidelijk wil maken is dat je kúnt besparen om zodanig geen plofkip meer te 'hoeven' kopen. Uitzonderingen daargelaten uiteraard.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:45

Maar dat is mijn punt juist: die mensen die niks te besparen hebben omdat er al veels te weinig geld binnen komt, dat zijn geen uitzonderingen, dat is een enorm grote groep in Nederland.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:15

Mee eens Gamblerscup, maar uberhaupt geen vlees eten zou dan een goedkopere en gezondere oplossing zijn dan aan de plofkip.

En soms kan er wel geschoven worden met prioriteiten, zo ken ik legio mensen met een zeer laag inkomen die op alles moeten beknibbelen (en dat is ontzettend k*t) maar wel roken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:21

Veel gehoord idd, echter, mensen vergeten dat je meestal niet zomaar met roken stopt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:22

Sabini schreef:
Het enige wat ik duidelijk wil maken is dat je kúnt besparen om zodanig geen plofkip meer te 'hoeven' kopen. Uitzonderingen daargelaten uiteraard.

Aangenaam kennis te maken; ik ben die uitzondering. Kan best zijn dat als het financieel mee gaat zitten dat wij wel overstappen, maar hebben zoveel tegenvallers gehad (oa riool stuk, dus dat heeft prioriteit en eigen risico al in januari erdoor) dat het er even niet in zit. Zonder vlees kan ook niet dus tja... Dan kies ik toch voor goedkoop.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:31

Nikass schreef:
Mee eens Gamblerscup, maar uberhaupt geen vlees eten zou dan een goedkopere en gezondere oplossing zijn dan aan de plofkip.

En soms kan er wel geschoven worden met prioriteiten, zo ken ik legio mensen met een zeer laag inkomen die op alles moeten beknibbelen (en dat is ontzettend k*t) maar wel roken.

Dat is jouw mening en een heleboel zijn het daarmee net eens, wat dat "gezonder om geen vlees te eten" betreft. Er zijn veel mensen die denken dat af en toe vlees eten moet om aan bepaalde stoffen te komen. Vervangers voor vlees waar deze stoffen in zitten zijn weer duurder dan de prijsknallers.

Misschien dat er soms geschoven kan wrden, maar heel vaak niet. Die enorm grote groep die onder het minimum leeft, zullen echt slechter of minder eten om te kunnen roken. Maar er zijn een heleboel Nederlanders die niet roken en alsnog te weinig geld hebben eigenlijk om normaal te kunnen leven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:34

LadyMadonna schreef:
Veel gehoord idd, echter, mensen vergeten dat je meestal niet zomaar met roken stopt

Ach kom op zeg :+
Zo kun je wel alles recht praten wat krom is. Wat dat betreft houd ik het bij mijn eerdere post.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:39

LadyMadonna schreef:

Ik denk dat zomaar stoppen de enige manier is om er af te komen. Ook dat is een keuze.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:41

Mwah... Verslavingen zijn gekke dingen; niet iedereen kan 'zo maar even' stoppen. Dus t is altijd makkelijk om te oordelen over anderen.

Om die reden zou het mij ook aan mijn bips oxideren hoe anderen erover denken dat ik nu veel plofkip in heb geslagen. Weinig weten écht hoe het zit hier thuis. Ze oordelen maar raak als ze in mijn mandje of vriezer loeren :)

In een ideale wereld zou de kip met 3 sterren beter leven keurmerk net zo duur zijn als de plofkip nu, maar ja... Dat kan logischerwijs ook niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:08

Jennyj01 schreef:
LadyMadonna schreef:

Ik denk dat zomaar stoppen de enige manier is om er af te komen. Ook dat is een keuze.

Beginnen met roken is een keuze, stoppen kán een keuze zijn... Maar goed, dit is nogal offtopic

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:15

Gamblerscup, ik schrijf dat het gezonder is om geen vlees te eten dan plofkip te eten, dat kun je toch wel met me eens zijn? :)
Hoe dan ook is geen vlees eten wèl goedkoper. Dus dan gaat het toch om prioriteiten stellen?
Ik snap echt wel dat iemand die gek is op vlees die prioriteit soms anders stelt, maar mijn punt is dat het dan nog steeds wel een kwestie van keuzes maken is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:17

Nikass schreef:
Gamblerscup, ik schrijf dat het gezonder is om geen vlees te eten dan plofkip te eten, dat kun je toch wel met me eens zijn? :)
Hoe dan ook is geen vlees eten wèl goedkoper. Dus dan gaat het toch om prioriteiten stellen?
Ik snap echt wel dat iemand die gek is op vlees die prioriteit soms anders stelt, maar mijn punt is dat het dan nog steeds wel een kwestie van keuzes maken is.

Maar als je kijkt naar mij; zonder vlees, ben ik duurder uit. Nog meer kosten voor de gezondheid. Dus het is voor mij absoluut niet goedkoper.