kerngezonde giraffe door kop geschoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Re: kerngezonde giraffe door kop geschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:28

Het voorval geeft in ieder geval duidelijk het probleem met dieren aan die maar in een beperkt aantal parken gehouden kunnen worden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:42

Danielledm schreef:
Wat een imbecielen...snap best dat we niet alles kunnen redden maar waarom een gezond dier als er andere oplossingen zijn?! Fok dan niet zou ik zeggen!?

Kan me hier echt zo kwaad om maken!! Zo weet ik er nog wel een paar om af te schieten... maar dan geen dieren... ow nee bij mensen mag het natuurlijk niet....

Je eet geen snoepjes met gelatine of E120 (M&Ms, tumtums, winegums etc) en je draagt geen leer en eet helemaal geen vlees? :Y)

Ik eet het allemaal niet maar ik draag wel leer, omdat ik moet schoenen een jaar of 3 doe (dan koop ik wel direct schoenen van 150 euro of meer) dus dat vind ik minder zonde dan hap slik weg vlees...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:47

Volgens mij heeft maura uitstekend uitgelegd waarom een bachelorgroep in dit geval ook geen optie was.
Ook de plekken in bachelorgroepen moeten met zorg ingevuld worden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:21

MR of je schoenen nou 1 of 5 jaar mee gaan .. leer is leer.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:28

Belachelijk, ik snap hier echt niets van. Genoeg mensen hadden aangeboden de giraffe over te willen nemen. Dan ga je die toch niet voor het oog van andere mensen (lees: KINDEREN!) neerschieten en ontleden? Ik kan daar echt met mijn verstand niet bij. Net zo min snap ik de ouders die hun kinderen dit gewoon laten aanzien. :n

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:31

Ingrid_92 schreef:
Belachelijk, ik snap hier echt niets van. Genoeg mensen hadden aangeboden de giraffe over te willen nemen. Dan ga je die toch niet voor het oog van andere mensen (lees: KINDEREN!) neerschieten en ontleden? Ik kan daar echt met mijn verstand niet bij. Net zo min snap ik de ouders die hun kinderen dit gewoon laten aanzien. :n

Goed lezen ;)
Giraffe is in het binnen verblijf rustig neergeschoten (gelokt met wat lekkers) dus er was niemand anders bij dan diegene die erbij hoorden te zijn. Schieten is dus in alle rust gebeurt.

En weet je wat? Er zijn kinderen die op die leeftijd zelf al een dier hebben geslacht ;) onder goede begeleiding is er niets mis mee om dit te laten zien aan kinderen (die het aankunnen)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:34

StalNollie schreef:

Dus? :=
Ik ben niet tegen het eten van dieren maar wel tegen de manier waarop dat tegenwoordig gebeurd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:34

De meeste vegetariers hebben huisdieren die vlees eten, maar dat komt in pak of blik, dus vergeten ze dat het van een dier is.

Je kunt er niet omheen, dieren worden gedood voor mensen.
Maar dieren worden ook gewoon door andere dieren, inclusief soortgenoten.

Er is niks ergs aan dood gaan. De ene gaat zus, de ander zo, een schot door de kop is een mooie humane dood, ik zie het probleem echt niet.

Er is ook niks ergs aan ontleden of slachten.

We staan wel heel erg van onze natuur af als je dat niet meer kunt aanzien. Vroeger werd er ook gewoon gejaagd en het vlees verwerkt door vrouwen en kinderen. En later gewoon op boerderijen geslacht.
Inuit eten het zo rauw van de beesten die ze jagen. Krijgen de kinderen het bloed te drinken.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:36

MarlindeRooz schreef:
StalNollie schreef:

Dus? :=
Ik ben niet tegen het eten van dieren maar wel tegen de manier waarop dat tegenwoordig gebeurd.

Wat hoe we dieren eten tegenwoordig?

Of het slachten, geloof me het slachtproces is in de afgelopen 20 jaar drastisch veranderd in het voordeel van het dier.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:39

vuurneon schreef:
Ingrid_92 schreef:

Goed lezen ;)
Giraffe is in het binnen verblijf rustig neergeschoten (gelokt met wat lekkers) dus er was niemand anders bij dan diegene die erbij hoorden te zijn. Schieten is dus in alle rust gebeurt.

En weet je wat? Er zijn kinderen die op die leeftijd zelf al een dier hebben geslacht ;) onder goede begeleiding is er niets mis mee om dit te laten zien aan kinderen (die het aankunnen)

Sorry, te snel gelezen inderdaad ;)
Absoluut zijn er kinderen die al eens een dier hebben gezien wat geslacht wordt, al heb ik het idee dat er tussen dit groepje wel wat kinderen staan die het niet aankunnen. Zoek het dan ook niet op... denk ik dan. Kinderen verwachten een "leuk" uitstapje als ze naar een dierentuin gaan. Ze verwachten levende dieren te zien te krijgen, over het algemeen niet een dode giraf. Als ze met hun kinderen dode dieren willen zien, moeten ze maar een uitstapje maken naar een slachterij.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:56

Ingrid_92 schreef:
Ze verwachten levende dieren te zien te krijgen, over het algemeen niet een dode giraf. Als ze met hun kinderen dode dieren willen zien, moeten ze maar een uitstapje maken naar een slachterij.

Je kunt in een dierentuin ook verwachten dat dieren gevoerd worden. Met dode vis, dode hele kippen of hompen vlees. Is dat anders? Dieren moeten eten en ze kunnen best zien waar het vandaan komt.

In natuurfilms zien ze zelfs hoe een ander dier het dood en opeet...

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:46

NeverGiveUp schreef:
En niemand weet waarom hij niet naar een van de geïnteresseerde dierentuinen is gegaan. Misschien kwam hij daar wel in een te klein hok, of alleen. Hadden jullie dat liever gewild?

Een stukje hierboven staat deze quote:

Luckystory schreef:
Citaat:
Yorkshire Wildlife Park (YWP) was among several zoos that offered to rehouse Marius – a private individual apparently also offered to buy him for €50,000 (£41,000) – but received no response. In a statement, the park said without knowing the full details it would be inappropriate to comment further.

Copenhagen zoo's silence was more surprising because Yorkshire's head of hoofed animals is Danish, and the YWP has already taken a young male giraffe from the Danish zoo.

"YWP has a state-of-the-art giraffe house built in 2012 with a bachelor herd of four male giraffes and the capacity to take an extra male, subject to the agreement of the European stud book keeper. One of the YWP giraffes is Palle, who came from Copenhagen zoo in September 2012, when he was the same age as Marius," the statement said.

Er was dus een Engelse dierentuin die de Giraffe wel had willen overnemen. Hier kwam hij niet alleen te staan en dezelfde Deense zoo had zelfs al eerder een mannelijke giraffe van dezelfde leeftijd aan deze dierentuin gegeven (en deze dierentuin dus geschikt bevonden om hun giraffe onder te brengen). Ook was deze dierentuin lid van de verenigingen die genoemd werden door de Deense dierentuin en waren ze overeengekomen met de stamboekhouder dat er ruimte was voor nog een ongewenst mannelijk dier.

Een optie die de Deense zoo dus wel degelijk wist, omdat ze zo eerder een mannetje zijn kwijtgeraakt. Toch hebben ze geen contact op genomen met de Britse dierentuin. Die hoorden tot hun grote teleurstelling pas te laat dat Marius gedood zou worden. Dat ligt bij de meeste mensen nogal zuur.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:50

Ingrid_92 schreef:
Sorry, te snel gelezen inderdaad ;)
Absoluut zijn er kinderen die al eens een dier hebben gezien wat geslacht wordt, al heb ik het idee dat er tussen dit groepje wel wat kinderen staan die het niet aankunnen. Zoek het dan ook niet op... denk ik dan. Kinderen verwachten een "leuk" uitstapje als ze naar een dierentuin gaan. Ze verwachten levende dieren te zien te krijgen, over het algemeen niet een dode giraf. Als ze met hun kinderen dode dieren willen zien, moeten ze maar een uitstapje maken naar een slachterij.

Het was van tevoren aangekondigd en deze mensen zijn speciaal daarvoor naar de dierentuin gegaan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:52

Pearlx schreef:
Er was dus een Engelse dierentuin die de Giraffe wel had willen overnemen. Hier kwam hij niet alleen te staan en dezelfde Deense zoo had zelfs al eerder een mannelijke giraffe van dezelfde leeftijd aan deze dierentuin gegeven (en deze dierentuin dus geschikt bevonden om hun giraffe onder te brengen). Ook was deze dierentuin lid van de verenigingen die genoemd werden door de Deense dierentuin en waren ze overeengekomen met de stamboekhouder dat er ruimte was voor nog een ongewenst mannelijk dier.

Een optie die de Deense zoo dus wel degelijk wist, omdat ze zo eerder een mannetje zijn kwijtgeraakt. Toch hebben ze geen contact op genomen met de Britse dierentuin. Die hoorden tot hun grote teleurstelling pas te laat dat Marius gedood zou worden. Dat ligt bij de meeste mensen nogal zuur.

En alleen omdat er een dierentuin is die hem wel wil hebben, mogen ze zelf niet meer bepalen wat ze met hun dieren doen?
Dat er dagelijks koeien geslacht worden (ook kerngezonde jonge dieren) om de leeuwen te voeren is prima, maar gut een giraf en de wereld is van streek?

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:53

geen woorden voor hoe sneu dit is hij was nog helemaal gezond diep triest

-:(-

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:54

Lusitana schreef:
Pearlx schreef:

En alleen omdat er een dierentuin is die hem wel wil hebben, mogen ze zelf niet meer bepalen wat ze met hun dieren doen?
Dat er dagelijks koeien geslacht worden (ook kerngezonde jonge dieren) om de leeuwen te voeren is prima, maar gut een giraf en de wereld is van streek?

Uiteraard mogen ze met hun dieren doen wat ze willen, maar als er een dierentuin is die ze eerder perfect geschikt vonden om een 18 maanden oude mannetjes giraffe onder te brengen, waarom deze dan niet weer even contacteren? Waarom liever dood dan naar een andere dierentuin die de kwalificaties had?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:55

op zicht maakt het mij neits uit.
giraffe is net zo veel als een schaap of koe hoor.

maar een half miljoen, lees ik dat goed :oo

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:02

romyloverrr schreef:
op zicht maakt het mij neits uit.
giraffe is net zo veel als een schaap of koe hoor.

maar een half miljoen, lees ik dat goed :oo

Nee een bod van 50.000 door een particulier (maar van wie is de dierentuin ook niet bekend).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:03

ariannexrich schreef:
geen woorden voor hoe sneu dit is hij was nog helemaal gezond diep triest

-:(-

Jij ook dus ook geen vlees? Of gebruikt leer? :D

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:03

daar staat toch vijfhonderdduizend (500.000)?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:06

Pearlx schreef:
Uiteraard mogen ze met hun dieren doen wat ze willen, maar als er een dierentuin is die ze eerder perfect geschikt vonden om een 18 maanden oude mannetjes giraffe onder te brengen, waarom deze dan niet weer even contacteren? Waarom liever dood dan naar een andere dierentuin die de kwalificaties had?

Maar er moet toch sowieso een dier sood want die leeuwen moeten toch eten, dus wat geeft die giraffe meer recht op leven dan die koe die de leeuwen anders zouden eten?
Er is toch niet een tekort aan giraffen ofzo? Of wel?
Ik vind het voor de leeuwen ook wel 'gaaf' dat ze eens een exotisch maaltje krijgen en de giraffe heeft er niet onder geleden volgens mij.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:10

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:11

Pearlx schreef:

Die vraag heb ik al eerder in het topic beantwoord, het is juist omdát die dierentuin al eerder een giraf heeft overgenomen en die giraf een volle broer van deze is. Daarmee zijn de genen al beschikbaar en EAZA ziet op de nog beschikbare plaatsen in vrijgezellengroepen bij aangesloten dierentuinen liever zoveel mogelijk genetische variatie.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:11

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:12

Zouden leeuwen dit ook lekkerder vinden dan bv een koe?