Wajongers herkeurd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wajongers herkeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 17:01

Helaas denken veel mensen dat ze het niet kunnen, terwijl ze het wel kunnen...

Dankje mars :)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 17:07

Feitelijk stappen we nu weer in hetzelfde cirkeltje.

Zware gevallen blijven thuis omdat het ontbreekt aan adequate begeleiding en omdat ze vastlopen op trage instanties.

In dit topic zijn al verhalen te vinden van mensen die jaren van het kastje naar de muur worden gestuurd en nog geen steek verder zijn, maar wel elke dag in dezelfde hel wakker worden.

Paar pagina's terug ook een reactie van een hulpverlener die aangeeft te verzanden in administratie en restricties, waardoor ze haar cliënten niet kan helpen zoals ze graag zou willen.

En er blijft in Nederland steeds minder geld over om dit soort dingen aan te pakken en in goede banen te leiden.
Ik heb pas nog ergens gelezen dat de psychische zorg op het moment het meeste kost van alles in Nederland.
En dat ligt niet aan de mensen met psychische problemen.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 17:43

Rapido, nee afwachten of je iets krijgt aangeboden werkt niet nee, maar zelf actief opzoek zijn en alsnog niks aangeboden krijgen kan je niks aan doen.
Gelukkig zit mn vriend nooit stil, en zorgt hij altijd dat er geld in het laatje komt ook al werkt hij niet in loondienst, doet hij er zelf alles aan om nog geld binnen te krijgen. Maar helaas is dat ook nog best moeilijk en geeft in loondienst werken wel meer zekerheid, dan als je iets zelfstandig doet.

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 18:13

Moet nog maar is zien wat er van terrecht komt!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 18:30

Ik denk dat het gewoon jammer is dat mensen niet gewoon zelf initiatief tonen.
Zelf heb ik ook een Wajong maar probeer als ik kan mijn ding te doen.
Alles om te zorgen dat ik makkelijker te belastbaar wordt.
Nu heb ik Lyme, lastige aandoening maar het lijkt er op dat een kuur die ik gebruik goed aanslaat.
Eens een stalgenoot helpen met een paard extra buiten zetten of een extra stal mesten, het is wel 'werk' en extra belasting. Dat heb ik lang niet gekund maar nu het langzamerhand wel weer kan grijp ik mijn kans. Heerlijk vind ik het om weer met vlaagjes mezelf te kunnen zijn.

CassieUltra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 20:58

Ik toon ook heus wel me initiatief... ik heb tijdelijk op de sociale werkplaats gewerkt (SWA)
Heb het daar heel erg naar me zin gehad, In de groenvoorziening, zat bij 1 vrouw, de rest alleen maar mannen maar echt mijn type mensen, aardig maar ook lol!
Omdat ik halve dagen probeerde te werken moest ik naar binnen, en kreeg daar elke keer ruzie met paar van die idiote mensen..
Die mankeerde ook wat.. maar het ging toch echt tot zover dat ik alleen maar hoefde op te staan naar de wc te gaan dat ik een stoel naar me hoofd kreeg of geblokkeerd werd op me route.
Ik heb vaak me baas erbij gehaald maar er werd maar niets aan gedaan, nou dan ga ik zeker niet met plezier naar me werk en ben ik daar weggegaan.
tevens zat ik ook heel dicht op me kaakoperatie, en gezegd dat als ik hersteld was ik terug wou komen.
Dat was goed, pas die begeleider aan de telefoon gehad, maar ik kwam toch weer in dezelfde zaal, ik kon niet in een andere.. dus zat ik weer bij die mensen die mij elke keer achterna zaten met stoelen etc.. Beter van niet want ik haal dan toch echt een keer uit.
Nu wacht ik op een JobCoach.. ikwil gewoon ook aan het werk, en leren vol te houden etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:08

Ik moest met de kerst extra werken was flink aanpoten maar het is een voldoening als je dan extra verdiend en van je eigen loon gewoon iets te kopen ipv je wajong , ben doodop maar waren halve dagen en daarna klussen in mijn huurwoning om die woonbaar te maken. Merkte het wel heel moe maar dat loon gaf me een goed gevoel over het 5 uur uit bed en rond 5 uur ook weer thuis . Dat 5 dagen achter elkaar een dag vrij en weer 2 dagen moet morgen en overmorgen weer. Het is simpel post sorteren op straat en nummer maar het is heel veel , Prikkels geluiden en indrukken ..

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:12

22 December was er op Limburgs nieuws ook een bericht hierover. Ik schrok toch echt wel van het aantal Wajong uitkeringen die alleen al in Limburg gegeven worden.
Dat waren er 18.000 dit jaar.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 15:46

18.000.. Immens veel!! :7

Veel jongeren met psychische klachten krijgen redelijk snel een wajong.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:04

Hannanas schreef:

En dat baseer je op?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:31

Van het UWV:
Citaat:
Zo'n 40 procent van de Nederlanders heeft te maken (gehad) met psychische of psychiatrische klachten en van de Wajong-populatie heeft 85 procent een psychische beperking

Dubbel zoveel die er last van hebben, niet hebben gehad, maar dus nog steeds hebben, neem aan dat ze anders uit de Wajong waren.
Ik denk dat je daar best conclusie uit kunt trekken dat jongeren snel een Wajong krijgen daarmee.
Te snel als het aantal zo enorm veel hoger.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:46

Hoe kom je aan dubbel zoveel? Die 85 procent ís die 40 procent als we even aannemen dat al die mensen met psychische klachten een wajong hebben (gehad). Wat natuurlijk niet zo is. :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 18:51

Wat ik daar lees is dat 40% van de nederlanders die klachten heeft (gehad).
Dus niet perse onder de 27 jaar.
Duidelijk ook gehad, dus een deel is weer gewoon aan het werk.

In de Wajong zit 85% momenteel thuis, niet ooit eens, maar nu door Psychische klachten.
Dat lijkt me ruim het dubbele.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:12

40% van de bevolking heeft er last van OF gehad (beide categorieen dus) en die 85% wajongers met psychische klachten zit toch echt gewoon in die 40% hoor. Als je percentages met elkaar gaat vergelijken moet je dat wel correct doen, anders praten we hier totale onzin.
Die 40% is van de totale bevolking en die 85% is alleen van de groep wajongers. Twee verschillende groepen, waarvan de tweede groep dus een afsplitsing is van de eerste.
Ik heb geen absolute cijfers, maar om deze twee percentages met elkaar te kunnen vergelijken, moet je ze toch echt even omrekenen. Of wil je de overige 15% wajongers met (alleen) fysieke beperkingen ook even vergelijken met 15% van de totale bevolking? Is vast ook hoger namelijk!
Met deze redenatie kan je bijv ook concluderen dat oude mensen vast wel vreselijk gevaarlijk leven, want het % botbreuken in deze groep is veeeeeeel hoger dan het landelijke gemiddelde......

En dat het makkelijk te krijgen is met psychische klachten....ik heb de tegenovergestelde ervaring. Wellicht was het vroeger veel makkelijker, maar sinds enkele jaren is dat echt niet zo simpel. Ik heb een jaar fulltime therapie gehad en slechts een klein gedeelte van de clienten daar kreeg een wajong en dat waren de mensen die echt al een leven lang niet functioneerden. Genoeg afwijzingen gezien daar. En voor de duidelijkheid: dat was een centrum voor persoonlijkheidsstoornissen dus echt geen 'lichte' problemen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:17

Onder alle leeftijden is het dus 40% die daarvoor een uitkering heeft (ja die 40% wajong zit er bij in), kijk je naar wajong is het 85% hoe je ook beredeneerd het is meer dan als je het gewone gemiddelde neemt.
Dus onder jongeren zijn meer psychische klachten die een uitkering hebben. En dat is toch apart?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:37

Het citaat zegt 40% van de nederlanders, niet 40% van uitkeringsgerechtigden. Ik ben te lui geweest om het op te zoeken, ik ging uit van het citaat. Zoals ik dit lees is dus van de totale bevolking.

Wat vind je nou zo apart dan? Dat er zo'n grote groep jongeren is met psychische beperkingen? Dat die groep groter is dan de groep met fysieke problemen?
Ik vind dat zelf helemaal niet zo vreemd namelijk, helemaal niet in de huidige wereld. We leven in een luxe land, veel welvaart etc, maar de psychische druk is ook immens groot geworden, voor iedereen. Iemand die vroeger nog net mee kon komen, zal dat nu niet meer kunnen.
Er zijn echt wel goede verklaringen voor zulke cijfers en slechts eentje daarvan is dat de wajong te makkelijk wordt gegeven....

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:41

Ik heb het gevonden op de site van het UWV, dus ik ga uit dat het gaat om mensen die bij hun voorbij komen en dus een uitkering hebben.

Wat ik apart vind dat er onder jongeren meer psychische problemen lijken te zijn dan onder oudere.
Oudere hebben namelijk dezelfde huidige wereld van luxe en welvaart, prestatie op het werk, enz, dus daar zit naar mijn idee geen verschil.
Geryon schreef:
Hannanas schreef:

En dat baseer je op?

waar ik dus op reageerde. En ik daar dus in mee ga.
Laatst bijgewerkt door little_king op 28-12-13 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:44

De oudere generatie uit psychische problemen minder snel denk ik.
Vroeger was een autist 'die stille' en een ADHD-er 'die vervelende' en veel meer werd er niet mee gedaan of over gesproken.

Nu moet er overal een labeltje op, wat op zich wel goed is en meer inzicht geeft, maar ik vrees dat diezelfde labeltjes in veel gevallen ook beperkend werken.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:47

LBLGypsyCobs schreef:
Vroeger was een autist 'die stille' en een ADHD-er 'die vervelende' en veel meer werd er niet mee gedaan of over gesproken.

Nu moet er overal een labeltje op, wat op zich wel goed is en meer inzicht geeft, maar ik vrees dat diezelfde labeltjes in veel gevallen ook beperkend werken.

Heel beperkend.
Want die stille kan bijvoorbeeld heel goed programmeren van computers en die vervelende geweldig energiek aan de gang bij een hovenier.
Maar ik heb nu het idee dat vele er van thuis zitten, met hun etiketje. want ze zijn 'ziek"

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:15

LBLGypsyCobs schreef:
Vroeger was een autist 'die stille' en een ADHD-er 'die vervelende' en veel meer werd er niet mee gedaan of over gesproken..

Precies, tegenwoordig heeft elke scheet een naam!

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:38

Ik krijg ook een Wajong-uitkering en ik vind het wel goed dat er regels aangescherpt gaan worden. Ik ben inmiddels alweer bijna 5 jaar volledig afgekeurd en sindsdien nooit meer iets van het UWV gehoord. Nu ben ik in die 5 jaar nog niet zo fit geworden dat ik aan het werk kan, maar ik had wel verwacht dat ik me toch nog een keer zou moeten verantwoorden.
Het is zo jammer dat er zo'n misbruik van gemaakt word. Toevallig een kennis van mij doet dat. Die geeft zelf ook aan te kunnen werken, maar dan kan ze niet meer zoveel leuke dingen doen en 'in de winter is ze wat meer moe dan in de zomer, dus wilt ze niet werken'. Zulke mensen mogen ze van mij aanpakken!
Maar je zult straks zien, de èchte zieken zijn er de dupe van en diegene die er van profiteren niet.
Maar mocht het UWV in 2015 zeggen dat ik kan werken en een passende baan voor mij vinden die ik inderdaad vol kan houden, dan heel erg graag _/-\o_

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:49

Ik werd op mijn 19e 80-100% afgekeurd (Wajong), toen i.v.m. Fibromyalgie en ik liet me toen ook psychisch behandelen. Mede omdat het ziekenhuis niet verder had gekeken dan hun neus lang was, werden mijn klachten van een tijdelijke verlamming op mijn 17e afgestempeld als psychisch. Toen ik uitbehandeld was ben ik vrijwilligers werk gaan doen en kort daar na de Wajong stop gezet om weer aan het werk te gaan. Nu, 3 jaar later ben ik te lang door gegaan met werken en heb ik sinds 2 maanden mijn Wajong weer terug. Ik heb inmiddels het label M.E.er bij gekregen (bleek dat ik dat toen ik de tijdelijke verlamming had daar al mee te maken) en het blijkt nu dat ik dus echt veel te lang ben doorgegaan met werken. Ik word gillend gek thuis, terwijl er sinds kort ook een rolstoel staat hier omdat ik lange stukken niet eens meer kan volhouden, maar ik kan niet wachten om hopelijk straks een opleiding te gaan doen om daarna met hopelijk de steun van het UWV misschien wel een eigen bedrijfje op te starten. Zodat ik wel aan het werk kan, maar meer mijn eigen tijd kan indelen.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:40

Ik denk dat het heel goed is dat er herkeurd gaat worden, mits er dan ook voldoende tijd in de wajongers geinvesteerd gaat worden om ze aan het werk te helpen.

Ik ken meerdere mensen met een wajong, waarvan 1 gewoon een baan heeft, 1 geen werk kan vinden omdat hij zelf geen idee heeft waar te beginnen en ondersteuning nodig heeft en 1 die al jarenlang niks van het Uwv gehoord heeft en het wel prima vindt. De ene wajonger is de andere niet, maar wat ze gemeen hebben is dat er regelmatig contact moet zijn en dat gebeurt nu vaak niet.

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:17

Het topic ligt al even stil, maar moet toch even reageren op het verkeerd gebruik van cijfers hier. In het aangehaalde stukje stond dat 40% van alle Nederlanders in zijn leven te maken krijgt met psychische klachten. In slechts een deel van de gevallen zullen die klachten zo ernstig zijn dat men niet meer kan werken. Ernstige psychische klachten ontstaan vaak op adolescente leeftijd of later. Het is niet zo dat dit bij jongeren vaker voorkomt dan bij ouderen.

Fysiek zijn jongeren er wel een stuk beter aan toe dan ouderen. Er zijn daarom niet zoveel jonge mensen die vanwege lichamelijke klachten moeten stoppen met werken (of uberhaupt niet kunnen werken). Van alle jonge mensen die Wajong krijgen, is daarom een vrij groot deel afgekeurd op basis van psychische klachten. Niet zozeer omdat ze die méér hebben dan anderen, maar omdat ze mínder last hebben van lichamelijke klahten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 14:34

Wat me extra moeilijk lijkt voor een jongere in de Wajong is dat hij/zij nooit (of maar heel beperkt) de kans heeft gekregen zich bij een werkgever te "bewijzen". Dan gaan veel jongeren alleen daarvan al aan hun eigen mogelijkheden twijfelen. Het is sowieso al heel lastig voor een gezonde jongere een baan te vinden, laat staan als je iets mankeert.
Voeg daaraan toe de instanties die elkaar in de weglopen of juist niet te bereiken zijn (je moet maar net de weg weten) en het plaatje is compleet.

Het verbaast me daarom niet dat er zo weinig jongeren in de Wajong uiteindelijk een baan krijgen en dat er daarom zoveel op dit moment in de Wajong zitten.