Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:05

Zwarte Piet is oorspronkelijk van veel oudere datum
dan de vrijgekochte slaaf van sint Nicolaas.
De sint is een gekerstende versie van Wodan,
die op zijn 8 benige schimmel Sleipnir over
de daken reed en de soldaten van zijn wilde
Heir kropen al door de schoorstenen om te kijken
of de oude germanen wel offergaven onder
de schoorsteen hadden gezet.
Tja, daar werden ze zwart van.

Een heel oud feest, ouder dan het christendom,
ouder dan de slavenhandel van de Westindische Compagnie,
ouder dan de bisschop van Myra.

Absoluut geeeen discriminatie.

Wat discriminatie zou zijn:
Donkere kinderen uitsluiten van dit feest door hun ouders
die het verhaal hier achter NIET kennen
en verkeerde conclusies trekken.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:06

little_king schreef:
Misschien moeten mensen dan eens leren zich niet om alles gediscrimineerd te voelen.
Als er werkelijk discriminatie is hebben ze groot gelijk, maar als er die niet is, zoek het er dan ook niet achter.

Heel lang geleden las ik eens een verhaaltje van jip en janneke, daar dacht Janneke toen ze een bril kreeg dat iedereen haar wel voor de gek zou gaan houden want ze had een domme, lelijke bril op.
Dus zij voelde zich met voorbaat al minder waard en dom, voor de gek gehouden.
Maar ze kwam op school en niemand zei er wat van.
Toen in dat Jip en janneke verhaal werd al duidelijk gemaakt dat je gevoel anders kan zijn dan wat er werkelijk is.

precies als hier het gevoel van discriminatie kan er zijn, maar is er niet.
Zet je er over heen en leer dat het niet meer zo is.
Je moet niet willen dat een hele groep zich aanpast aan jou, een heel land aan jou. Omdat jij met een paar mensen denkt dat er discriminatie is.
Nee werk aan jezelf en zie dat het een vrolijk kinderfeest is waar juist de donkere man als de beste vriend neer gezet wordt.

Hier kan het alleen maar mee eens zijn! +:)+

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:09

Victory-Boy schreef:
little_king schreef:
Misschien moeten mensen dan eens leren zich niet om alles gediscrimineerd te voelen.
Als er werkelijk discriminatie is hebben ze groot gelijk, maar als er die niet is, zoek het er dan ook niet achter.

Heel lang geleden las ik eens een verhaaltje van jip en janneke, daar dacht Janneke toen ze een bril kreeg dat iedereen haar wel voor de gek zou gaan houden want ze had een domme, lelijke bril op.
Dus zij voelde zich met voorbaat al minder waard en dom, voor de gek gehouden.
Maar ze kwam op school en niemand zei er wat van.
Toen in dat Jip en janneke verhaal werd al duidelijk gemaakt dat je gevoel anders kan zijn dan wat er werkelijk is.

precies als hier het gevoel van discriminatie kan er zijn, maar is er niet.
Zet je er over heen en leer dat het niet meer zo is.
Je moet niet willen dat een hele groep zich aanpast aan jou, een heel land aan jou. Omdat jij met een paar mensen denkt dat er discriminatie is.
Nee werk aan jezelf en zie dat het een vrolijk kinderfeest is waar juist de donkere man als de beste vriend neer gezet wordt.

Hier kan het alleen maar mee eens zijn! +:)+

Ik ook! _/-\o_

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:09

Nikass schreef:
@MoriMann: heel fijn als iemand je "met goede bedoelingen" koopt en dan vrij laat, moet je zeker ook nog dankbaar zijn? Het feit dat iemand je kan kopen daar gaat het om. En ja er zijn ook blanke mensen onheus bejegend, maar niet als bevolkingsgroep stelselmatig onderdrukt vanwege hun huidskleur.

Als het nou echt zou gaat om 'het feit dat je iemand kon kopen' zou gaan, dan wordt deze hele ophef alleen maar nuttelozer. Dit is gebeurd in het verleden, dat kunnen we niet veranderen. Moeten we nu al onze geschiedenisboeken wijzigen, omdat men niet hieraan herinnerd wil worden?

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:13

Victory-Boy schreef:
Kan het niet zo zijn dat wij in Nederland over het algemeen toleranter tegenover de zwarte medemens zijn (in vergelijking met sommige andere landen), juist door Zwarte Piet? De meeste kinderen adoreren ZP en staan er absoluut niet negatief tegenover.

Nikass schreef:
Het gaat er niet om of kinderen de associatie hebben met discriminatie, het gaat om de bevolkingsgroep die zich gediscrimineerd voelt.
En als een volk, dat door ons zo ontzettend vernederd, mishandeld en uitgebuit is, zich gekwetst voelt door het feit dat wij deze geschiedenis volledig negeren, dan begrijp ik dat. En dan ben ik van mening dat een respectvollere houding en een meer bescheiden opstelling op zijn plaats is.

Nu vergeet je gemakshalve wel even dat de Afrikanen hun medemens maar al te graag verkochten. Niet alleen de blanke mens handelde in slaven, ook de zwarte mens deed dat. Het is al erg genoeg dat je door blanke mensen gekocht werd en op een plantage in Suriname of Amerika moest werken, maar dat je door je eigen familie werd verkocht lijkt me nog veel erger. Dat doet pas pijn!
Niet alle Surinamers stammen af van slaven, en niet alle Afrikanen zijn afstammelingen van slaven. Sterker nog ... het kan heel goed zijn dat de (bv) Ghanezen die hier naar Nederland gekomen zijn de afgelopen jaren zélf afstammen van slavenhandelaren. En trouwens ... volgens mij wordt in Ghana waar dus veel slaven vandaan komen, de hele slavernij over het algemeen doodgezwegen, juíst omdat ze er maar al te graag aan meededen.

Dat aspect wordt inderdaad veel vergeten.
Afrika is destijds beroofd van een groot deel
van de beste mensen.
En die werden inderdaad door Afrikanen en Arabieren
verkocht aan de blanke handelaren.

Erg pijnlijk.

Slavernij bestond ook binnen afrika.
Het is waarschijnlijk bijna zo oud als de mensheid.
Tot in de middeleeuwen waren in Europa de zo genaamde
lijfeigenen van de feodale heren
ook niks anders dan slaven.

Slavernij bestaat nog steeds in textiel
fabrieken in het verre oosten bijvoorbeeld.

Het was en is niet goed te praten.
Maar om zwarte Piet hieronder te laten lijden?
Kom nou
Laatst bijgewerkt door idje op 20-10-13 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Miepie77

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:15

Afbeelding ff normaal doen pfff

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:21

Shadow0 schreef:
De mensen die nu zeggen dat zwarte piet geen zwarte mens is maar een blanke met roet: dat is niet helemaal waar. Zwarte piet is hoe dan ook wel degelijk gebaseerd op de stereotypen van de negers van vroeger (kroeshaar, dikke lippen, oorringen, surinaams accent, goedbedoelend maar wel dom en kinderlijk - moet door een vaderlijke hand tegen zichzelf beschermd worden.)
Het zwart van het roet is daarna gekomen. Als je de voorliggende geschiedenis in de discussie expres negeert ben je toch doelbewust kwetsend bezig door heel selectief alles uit de geschiedenis en traditie te negeren dat je niet uitkomt, en bij al het overige te zeggen dat De Traditie niet veranderd kan worden, dat het belangrijk is om dat verleden in ere te houden, dat mensen hier in Nederland GEEN recht hebben op begrip en een behoorlijk overleg (want 'zij moeten zich maar aanpassen'. Hoezo precies niet discriminerend?)

Bas Heijne heeft er ook een stukje over geschreven. http://www.nrc.nl/heijne/2013/10/20/pijn-2/ Meestal schrijft hij wat leesbaarder maar een belangrijke opmerking:

"Dat komt omdat we (...) in alles tegenwoordig liever een schandaal zien dan een probleem. Over een schandaal, het woord zegt het al, kun je schande roepen. Een probleem vereist aandacht en afweging."

Dat zie je hier in de discussie wel duidelijk terug. Er worden veel liever flauwe geintjes gemaakt, afgewisseld met zeer discriminerende opmerkingen, want dat is veel makkelijker, dan dat er behoorlijk wordt stilgestaan bij het punt dat de mensen maken.

Maar ondertussen mogen die discriminerende opmerkingen blijkbaar wel - ook al zijn die ondubbelzinnig kwetsend. En ondertussen worden de moslims er ook nog even bijgehaald - ook al hebben die hier niks mee te maken. Maar ze doen het altijd goed in wij-tegen-zij-discussies. En ondertussen is de verontwaardiging over de neonazi's die gezellig bij Wilders op bezoek kwamen, en waarvan Wilders vooral niet wilde zeggen dat ze niet welkom waren, vrijwel afwezig. Want het is veel belangrijker om pieten zwart te houden blijkbaar. Dus hoezo precies niet racistisch / discriminerend?

Ik ben zo blij dat er iemand is die het snapt _/-\o_

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:23

little_king schreef:
Natuurlijk worden er flauwe geintjes over gemaakt, het onderwerp is natuurlijk ook te flauw om discussie over te hebben.

Als de kindjes nu leren, kijk een zwarte is een knecht die moet werken en meer dan een schop onder zijn hol verdiend hij niet.
Dan is er een punt.
Maar er wordt al tientallen jaren geleerd dat hij een vrolijke, leuke, sportieve persoon is. Die sinterklaas graag helpt met het brengen van cadeautjes. Geen dwang, geen onderdrukking.
Als je daar racisme in ziet ben je er naar aan het zoeken.
Er is geen een kindje die na sinterklaas tijd een donker persoon als een minderwaardig persoon ziet.

In al jouw reacties ga je alleen maar uit van jezelf en van de blanke kindertjes. Je hebt nog niet één keer het standpunt vanaf de andere kant bekeken. Blijkbaar ben je daartoe niet in staat? Dat JIJ er geen last van hebt, wil niet zeggen dat EEN ANDER er geen last van heeft.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 20-10-13 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:26

Nikass schreef:
little_king schreef:
Natuurlijk worden er flauwe geintjes over gemaakt, het onderwerp is natuurlijk ook te flauw om discussie over te hebben.

Als de kindjes nu leren, kijk een zwarte is een knecht die moet werken en meer dan een schop onder zijn hol verdiend hij niet.
Dan is er een punt.
Maar er wordt al tientallen jaren geleerd dat hij een vrolijke, leuke, sportieve persoon is. Die sinterklaas graag helpt met het brengen van cadeautjes. Geen dwang, geen onderdrukking.
Er is geen een kindje die na sinterklaas tijd een donker persoon als een minderwaardig persoon ziet.

In al jouw reacties ga je alleen maar uit van jezelf en van de blanke kindertjes. Je hebt nog niet één keer het standpunt vanaf de andere kant bekeken. Blijkbaar ben je daartoe niet in staat? Dat JIJ er gene last van hebt, wil niet zeggen dat EEN ANDER er geen last van heeft.

Leren lezen is een kunst.
Ik heb al enkele keren aangegeven donkere vrienden en collega's te hebben en die zien er een gezellig kinderfeest in.
Dus dan moet ik er ineens wel discriminatie in gaan zien?
Dat is voor mensen die graag wat te zeiken hebben. Dingen zoeken die niet zijn. die zich blijkbaar enorm vervelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:27

Killyenn schreef:
Doanique schreef:
Maar als ik het dus goed begrijp moeten we zwarte pieten, zwarte mensen dus, verbieden mee te doen aan onze feestdagen?

Zwarte mensen? Zwarte Piet is geen zwart mens, maar een zwart gesminkt blank mens. Begrijpen zo weinig mensen hier nu echt niet dat het zwart schminken van blanke mensen simpelweg een vorm van blackface is, iets wat al langere tijd als zeer racistisch wordt beschouwd? Zéker aangezien het een nogal kwalijk stereotiep is. Het feit dat zelfs de VN hier aandacht aan besteed zou toch wel enigszins tot men door moeten laten dringen dat dit wel een beetje serieuzer is dan de 21 'zeurpieten' (pun intended) in Nederland. In de rest van Europa snapt men niet hoe Nederland, dat toch als zeer tolerant beschouwd wordt, zo'n obviously racistische gewoonte kan verdedigen. Traditie is geen argument, lees jezelf eens in over modern racisme (en met name blackface) en vergeet je traditie even, en kijk er dan opnieuw naar. Een donkere huidskleur is niet iets wat wij van ons mogen maken en mogen gebruiken in de naam van traditie, dat mag je met geen enkele cultuur of kenmerk en al helemaal niet gezien het historisch verleden van Nederland (en de rest van de Westerse wereld for that matter).

ja want iedereen die sinterklaas viert en vooral alle kindjes denken JAAAAAA LEKKER RACISME!!!!! blackface!!! jaa!

Sorry hoor, ik vind het allemaal maar gezeik. "Er is echt teveel werkloosheid in het land als zoveel mensen tijd hebben zich zo uitgebreid druk te maken over zwarte Pieten."

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:28

Shadow0 schreef:
sloffiee schreef:
Het komt zover dat wij straks niet meer naar een normale kerk kunnen maar alleen nog maar naar een moskee...

Wat doen de moskees in dit topic? De discussie is niet aangezwengeld door moslims.

ik heb het over algemeen nederland... met alles tot betrekking tot discriminatie
omdat je tegen woordig nergens je mond meer mag opentrekken zelfs hier op Bokt niet meer.... in en in triest waar is de vrijheid???

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:29

sloffiee schreef:
Het komt zover dat wij straks niet meer naar een normale kerk kunnen maar alleen nog maar naar een moskee..
het komt straks zover dat we alleen maar hoofdoeken mogen dragen..

Waar is nederland nog?? je hoeft maar het woordje zwart te zeggen en je bent al aan het discrimineren -O-

Stel je niet zo aan zeg! Arme jij, slachtoffer van...?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:32

little_king schreef:
Er kwam de sint iets naars ter oren
Wat hij toch liever niet zou horen
Jij wilde graag een groene piet
Een zwarte, nee dat kan echt niet

Geel of blauw is geen bezwaar
Desnoods een zilver exemplaar
Maar bruin of zwart dat is verkeerd
Omdat je dan discrimineert

Zo wordt de sint de bonte hond
Maar ken jij wel de achtergrond?
Ik denk het niet, maar ’t is niet gek
Die kleine zorgt voor tijdgebrek

Daarom legt sint het nu maar uit
Want van jouw visie klopt geen fluit
Mijn pieten zijn geen echte negers
Maar doodgewone schoorsteenvegers

Ik heb wel wat bewijs daartoe
Wat dacht je van de piet zijn roe?
En ook zijn prachtige kledij
Is functioneel en hoort daarbij!

Als je vaak door de schoorsteen schiet
Wordt je vanzelf een zwarte piet
Knoop dit maar heel goed in je oren
Mijn zwarte pieten, dat zijn moren

Een moor, dat is een Arabier
En ik heb ook nog Berbers hier.
Ikzelf sluit daarna de rijen:
Sint Nicolaas komt uit Turkije

Ik ben in Patara getogen
Daar is geen letter van gelogen
Ik zeg het nu dus maar gewoon:
Ik ben een echte allochtoon

Het toppunt van de integratie?
Mijn intocht, waar de hele natie
Voor een Turk en Marokkaan
Vrolijk aan de wal gaat staan
Daar is dus niks racistisch aan....

Dus voor de blauwe variant
Ga je maar naar smurfenland...

Groetjes van de sint

Schitterend gedicht!

little_king

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:32

Goedkoop gejat hoor :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:33

Mindim schreef:
Dat de VN zich er nu mee gaat bemoeien is helemaal triest. Er zijn wel ergere zaken waar zij hun tijd aan kunnen besteden.

Helemaal mee eens trouwens.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:36

xRaisin schreef:
Nikass schreef:
@MoriMann: heel fijn als iemand je "met goede bedoelingen" koopt en dan vrij laat, moet je zeker ook nog dankbaar zijn? Het feit dat iemand je kan kopen daar gaat het om. En ja er zijn ook blanke mensen onheus bejegend, maar niet als bevolkingsgroep stelselmatig onderdrukt vanwege hun huidskleur.

Als het nou echt zou gaat om 'het feit dat je iemand kon kopen' zou gaan, dan wordt deze hele ophef alleen maar nuttelozer. Dit is gebeurd in het verleden, dat kunnen we niet veranderen. Moeten we nu al onze geschiedenisboeken wijzigen, omdat men niet hieraan herinnerd wil worden?

Het staat nauwelijks in de geschiedenis boeken, dus ja ze zouden gewijzigd moeten worden door het erin te zetten.
Maar mijn opmerking is een reactie op het feit dat Morimann aangeeft dat Sinterklaas een held is omdat hij kindertjes vrijkocht.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:39

little_king schreef:

Dan is er een punt.

In al jouw reacties ga je alleen maar uit van jezelf en van de blanke kindertjes. Je hebt nog niet één keer het standpunt vanaf de andere kant bekeken. Blijkbaar ben je daartoe niet in staat? Dat JIJ er gene last van hebt, wil niet zeggen dat EEN ANDER er geen last van heeft.[/quote]

Citaat:
Leren lezen is een kunst.
Ik heb al enkele keren aangegeven donkere vrienden en collega's te hebben en die zien er een gezellig kinderfeest in.
Dus dan moet ik er ineens wel discriminatie in gaan zien?
Dat is voor mensen die graag wat te zeiken hebben. Dingen zoeken die niet zijn. die zich blijkbaar enorm vervelen.
[/quote]

De vraag is wie hier moet leren lezen...
Dat je donkere vrienden hebt wil nog niet zeggen dat je tot empathie in staat bent. Blijkt niet uit je posts.
Niemand zegt dat je er discriminatie in moet zien. Er wordt alleen gevraagd eens te luisteren naar de standpunten van mensen die er last van hebben en daar wat begrip voor te tonen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:39

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:42

little_king schreef:
Goedkoop gejat hoor :+

Beter goed gejat dan slecht verzonnen!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:44

Citaat:
In al jouw reacties ga je alleen maar uit van jezelf en van de blanke kindertjes. Je hebt nog niet één keer het standpunt vanaf de andere kant bekeken. Blijkbaar ben je daartoe niet in staat? Dat JIJ er gene last van hebt, wil niet zeggen dat EEN ANDER er geen last van heeft.

Begrijpelijk. Maar op Curacao werd het op de "zwarte scholen" en door de lokale bevolking net zo hard gevierd als door de blanken. Het enige verschil met Nederland was dat de Antilliaanse zwarte pieten niet geschminkt werden, maar die waren dus ook vet nep. Dan heb je gewoon een Antilliaan in een raar pakje en geen zwarte piet.

Ik heb daar nooit iemand ook maar één woord over discriminatie horen reppen, dat steekt nu ineens de laatste jaren de kop op.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:46

klopt nikass, ik heb voor dit onderwerp geen inlevingsvermogen, simpel omdat er geen discriminatie is!!
Dan kan ik ook niet mee voelen met diegene die dat wel zo voelen.
Tijd voor die paar eens aan zichzelf te gaan werken ipv een kinderfeest te willen veranderen omdat hun geestelijk een probleem hebben.

Ik kan het heel erg vinden als iemand echt gediscrimineerd wordt.
In welke vorm dan ook.

Maar hier kan ik dat niet omdat dat de bedoeling en de opzet niet is.

Maar wil je zeuren en zeiken is er altijd wel wat.
Wat is het volgende denk ik dan.
Dat sinterklaas een vent is en dat het eens tijd is voor vrouwen dat ze sint mogen zijn?

Get a life is het enige wat ik hier bij denk, ga iets nuttigs doen aan echte onrechtvaardigheid.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:50

Nikass schreef:
xRaisin schreef:

Het staat nauwelijks in de geschiedenis boeken, dus ja ze zouden gewijzigd moeten worden door het erin te zetten.
Maar mijn opmerking is een reactie op het feit dat Morimann aangeeft dat Sinterklaas een held is omdat hij kindertjes vrijkocht.

Ehm.. ik heb niet gezegd dat hij daarom een held is hoor. Als je mijn vorige reactie op je opmerking had gelezen, was dat wel duidelijk geweest.

Ik wilde hiermee alleen maar aangeven dat meneer Nicolaas slavernij blijkbaar ook neit acceptabel vond.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:51

precies, dit is alleen het verpesten van een kinderfeest little king

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:51

Ik kom ook even langswaaien, heb ongeveer de helft gelezen. Laat ik duidelijk zijn ik vind heel sinterklaas/zwarte piet eng, altijd al gevonden dus ik heb hier evht geen mening over.
Maar laten we eens die andere kant belichten: een jongetje met ouders uit afrika oid die hier woont en gewoon Nederlands is. Sinterklaas komt en hij vraagt aan zijn juf, of alle zwarte pieten zwart zijn en wat ze doen. Juf legt uit dat t de knechtjes zijn en dat ze soms rare dingen doen. Jongetje zit thuis voor de tv en ziet inderdaad die zwarte pieten rare dingen doen, maar hij ziet ze ook op 'se vingers getikt' worden door sinterklaas en ook dat elke keer gezegd wordt dat hij een beetje dom is.

Dus ergens, ergens snap ik het wel. Maar aan de andere kant is het gewoon een traditie die al jaren bestaat. Maar zou te echt zo eeg zijn als er ook witte pieten komen? En 'Chinese' pieten? Onder her mom van samenhorigheid?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:56

Heb jij een rare juf
Ik heb nooit geleerd dat het knechtjes zijn, maar hulpjes.
En ik heb ook nooit geleerd dat ze dom zijn. Wel dat ze erg lenig zijn want ze kunnen zo op het dak.
Als kind heb ik er ook nooit een nergroide man in gezien.
Zwarte piet was zwarte piet.
Laatst bijgewerkt door little_king op 20-10-13 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt