Oostvaardersplassen: De Nieuwe Wildernix

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:13

Gister de film gezien. Ik had geen hoge verwachtingen over de tekstuele inhoud en inderdaad is het beter de oren te sluiten. Ze hadden beter een bioloog in de armen kunnen nemen, al hebben ze wel een poging gedaan het 'leuk' te zeggen.
Ik ken het werk van de fotograaf en zijn skills en heb zeer goed werk van hem kunnen zien.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:38

Citaat:
Tja, nu de konikjes allemaal een aalstreep hebben wel. Maar die met blessen en de vossen zijn er toch echt uitgepikt, want volgens SBB zouden dat dieren zijn die minder kansen hadden tegen roofdieren.

Welke roofdieren? :+

Of bestaat er dan toch een plan er ook wolven en lynxen los te laten?

zoutenootjes

Re: Oostvaardersplassen: De Nieuwe Wildernix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:32

Dat hoop ik niet voor de wolven en lynxen. Die hebben eigenlijk wat meer nodig dan een grote dierentuin.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:52

Ik weet zeker dat heel Nederland zich dan ineens wel interreseert in wat er aan de hand is in de OVP ^)

Dus ik vind het wel een goed idee }:)

Ik woon toch 1500 km ver.... :')

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:58

Wat ik me nu afvraag wbt die wolven... 'wilde' wolven hebben een mega gebied nodig... maar waarom is het niet mogelijk om de wolven in de oostvaardersplassen te houden?
Het is toch een beetje een dierentuin idee, en wolven zitten in dierentuinen toch ook niet op 30 hectare? Nou kunnen echte dierentuinwolven niet jagen zoals wilde wolven, maar er bestaan toch wel tussen types? Half verwilderde dierentuin wolven, die wel aas eten/jagen maar ook gewend zijn aan een 'park'? Kunnen ze gelijk checken of de wolven alleen de paarden met een bles opeten :+

En dan een grote safari :D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 09:26

Tja, das toch een beetje saai.... In de Beekse Bergen hebben ze tenminste apen en giraffes. :+

Maar goed een neushoorn liep er hier vroeger ook rond, ik zou zeggen fok die terug, word het nog wat. :')

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:41

En in de Beekse bergen zijn de dieren gezond en goed verzorgd.Veel fijner om te zien.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:45

jodi schreef:
En in de Beekse bergen zijn de dieren gezond en goed verzorgd.Veel fijner om te zien.

En er gaat ook niet elk jaar 30% dood

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:05

laten we er dan safaripark de oostvaardersplassen van maken, hertjes, koeien, pownies en wolven. Denk dat als de helft uit het park wordt verwijderd (afgeschoten of iets anders) en de populatie met anticonceptie en een half wilde wolvenroedel in bedwang kan worden gehouden het best een goed plan is. Is net zo veel ' natuur' als wat er nu is, maar dan wat leuker om naar te kijken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:22

Fijn dat jullie er een dierentuin van willen maken. Dat is pas een diervriendelijk bestaan, toch? 8)7

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:23

Ja en jouw paard heeft ook een rotleven?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:02

randalinpony schreef:
Ja en jouw paard heeft ook een rotleven?

+:)+

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:49

dier vriendelijker dan wat het nu is.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:04

Afkomstig van de raad voor dierenaangelegenheden.

De belangrijkste wijziging in de OVP is dat naast de fysieke kaders (dijk, water, hekken) er nu ook duidelijke maatschappelijke kaders voor de spontane/natuurlijke processen gesteld zijn.
Het 'lastige' van De Nieuwe Wildernis is dat die film alleen de natuurlijke processen laat zien en niet de kaders waarbinnen deze plaatsvinden.
De ICMO2-commissie heeft gesteld dat een periode van voedselschaarste die binnen het aanpassingsvermogen van het dier ligt, weliswaar ongerief veroorzaakt maar niet onaanvaardbaar is. Een periode van voedselschaarste die het aanpassingsvermogen van het dier te boven gaat (dus eindigend in sterfte) is onaanvaardbaar. SBB dient daarom zo vroeg mogelijk in te schatten welke dieren een periode van schaarste (meestal de winter) niet gaan overleven en die dieren z.s.m te doden. Het streven is naar 100% van de sterfte door afschot, de norm is 90%. Beneden die norm heeft SBB wat uit te leggen en evt. aan te passen. Het afschot is dus sterk vervroegd: van doden in het terminale stadium naar zo vroeg mogelijk doden.
SBB moet de dieren ook beter in staat stellen om zichzelf aan de uitdagingen uit de omgeving (zoals kou, wind, neerslag) aan te passen. Dat doet zij door in de winterperiode extra bosgebieden voor de grote grazers open te stellen. Tot nu toe is dat elke winter 150 Ha, met het Hollandse Hout erbij zal dat hopelijk stijgen naar 500 Ha tijdelijke extra winterbeschutting.
Voldoende variatie in landschap (inclusief bosschages en bossen) is van belang voor de grote grazers en voor de vogelsoorten waarvoor dit gebied Natura-2000 verplichtingen heeft. SBB ziet de bosschages en bossen teruglopen. Er wordt nu uitgezocht hoe dat precies getalsmatig zit en welke maatregelen nodig zijn om voor de toekomst voldoende variatie, struiken en bomen in het gebied te behouden.
Tot slot heeft SBB de aanbeveling om veel transparanter te zijn op gevolgd. Alle relevante stukken (inclusief de maandelijkse rapportages van de winterperiode) staan op hun website en ze hebben een stakeholderoverleg ingesteld. Aan dat overleg nemen o.a. de Dierenbescherming, de KNMvD, Vereniging Het Edelhert en de St. Welzijn Grote Grazers deel.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:08

geweldig, ik heb al mijn balen kuil verkocht, in de winter vreten mijn paarden ook maar niks :+ , moet kunnen

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:12

Afknallen en dan....? Weggooien....?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:29

jodi schreef:

alles in de lasagne verwerken en verkopen bij de aldi?

Hartstikke leuk nieuw plan... maar dit gaat natuurlijk gewoon zo door, als ze nu alles afknallen kunnen ze volgend jaar gewoon weer gaan knallen, en als er nou een markt was voor paardenvlees.. maar dat is er niet, dus ik snap niet waarom ze niet met anticonceptie aan de gang gaan.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:28

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 23:32

jodi schreef:

ehhh er zit een superslager op een half uurtje rijden, die weet er vast raad mee |( , en dan ophouden met het kansloze gedoe en geleuter door ambtenaren die betaald worden van onze belastingcenten )

een kansloos bedacht project, meer kan ik er niet van maken

https://www.facebook.com/Stophetleed?fref=ts en like dit hoe kan het zo zijn dat nederlanders zwarte piet zo belangrijk vinden, en dit niet willen zien ????

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:26

Nou er lijkt me veel redelijkheid in het door Wolter aangehaalde stuk te zitten. Tot zover mijn totaal ongefundeerde en ongenuanceerde mening. :')

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:34

Wat of wie is ICMO2 commissie? :o?

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:47

ICMO2 commissie is de 'second International Commission on Management of the Oostvaardersplassen'. Google deed het weer. In het Nederlands dus: de tweede commissie over management van de Oostvaardersplassen.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:22

Dank je.
Nou ga ze straks ook nog maar even googelen want ...... Wie zijn dat dan? En wat doen ze precies? En hoeveel inspraak hebben ze? En waarom zijn er twee commissies? Kortom is mij nog wat vaag maar zal me er eens in verdiepen.

Wat mij vooral heel erg stoort dat iedereen maar steeds praat over dood en afschieten enz. Het lijkt of de beperking van de groei volledig vergeten wordt en dat vind ik jammer.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 22:36

[quote="wolter
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us[/quote]

Wolter, zelf geschoten?
Oh nee dat is natuurlijk stukken minder zielig 8)7
Lekker hypocriet. Je bent gewoon gefrustreerd dat jij daar niet mag jagen.
Je kan eindeloos foto's van dode dieren gaan plaatsen hier, maar dat zegt niets over het beheer.
Als ik al jouw geschoten dieren op de foto zet sta je er ook niet zo prettig op.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 22:36

Ter info:

De Raad van Europa kent diploma's toe voor excellent natuurbeheer. Zo'n onderscheiding wordt toegekend aan gebieden van Europees belang. Staatsbosbeheer heeft voor de Oostvaardersplassen dit diploma in 1999, 2004 en opnieuw in 2009 ontvangen. Het diploma geldt voor vijf jaar. Het is een erkenning van de keuzes die Nederland durft te maken.

(hebben jullie weer wat stof om verder te rellen)