Kinderen worden betutteld ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: Kinderen worden betutteld ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:44

Labyrinth, als jij als 10 jarige met het openbaar vervoer je kon redden,verwacht ik ook weing problemen met je nichtje die ouder is.
Zelf ook weinig ervaring gehad met het openbaarvervoer,maar toen ik dat nodig had ging dat makkelijk hoor.

Zelf heel veel vrijheid gehad als kind,maar achteraf was dat best gevaarlijk. Ik zou nooit met een vreemde mee zijn gegaan,maar tegen een volwassen persoon die je op tilt heb je niks in te brengen . Ben heel was rare snuiters tegen gekomen. gelukkig nooit verkeerd gegaan, maar voor mijn gevoel is dat meer mazzel dan wijsheid geweest.... En nederland vind ik echt niet veiliger geworden sinds die tijd.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:25

+1, wel verstandig om tegenwoordig je kinderen zoveel mogelijk weg te brengen. Hoe vaak ik als kind al niet ben aangesproken door vreemden om mee te gaan, en dan woonden wij nog in een boerengat en is het inmiddels 35 geleden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:27

Ik ben nog nooit lastig gevallen als kind, terwijl ik enorm uithuizig was. Misschien was ik gewoon lelijk ofzo.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:47

:( nou ik liep over afgelegen wegen van school naar huis, knap was/ben ik zeker niet.
Het was niet altijd kwade bedoeling, soms liep ik in de regen en wilden ze me een lift geven of mocht ik binnen schuilen. Maar ik zou dat liever niet willen voor mijn dochters.
Zelf heb ik twee keer nare ervaring gehad als kind met opdringerige volwassene.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:54

Ik nooit en ik ben echt niet in de stad opgegroeid. Ik ben nu 26 overigens dus we schelen wel iets.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:53

Ik kwam uit de polder. Waren geen mensen uit de polder in negatieve zin die ik tegen kwam. Veel potloodventers en gewoon vaag volk gezien.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:12

Ik weet dat ik heel weerbaar ben geworden doordat ik zo vrij werd gelaten. Niet angstig en ik wist ook dat als ik mij wel onveilig voelde ik bij iemand moest aanbellen waar ik dan mijn moeder kon bellen bijvoorbeeld. Maar goed, ik heb een vrij idyllische jeugd gehad in Heiloo.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:42

aanbellen is een leuk idee,maar er moeten wel huizen staan en mensen thuis zijn. Als je bij de verkeerde aanbeld die niet open doet,denk ik dat je nog minder kans maakt.
En ik ben van mening dat een slimme pedo je niet zoveel tijd geeft wanneer hij je wilt meetrekken in een auto of de bosjes..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:43

Nou ja ik woonde toen in een vrij groot dorp, weinig plekken waar geen huizen staan. En pedofielen die je meetrekken in bosjes zijn een beetje zeldzaam. Het is je buurman, die lieve oom, je zwemleraar, de oppas.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 17:25

Tuurlijk,kinderen worden niet meer "aangevallen" in de speeltuin. Dat is zooo zeldzaam. Laatst nog gehoord,maar ach dat is zo zeldzaam :z

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 17:47

dat jij het laatst gezien hebt hoeft nog niet te betekenen dat elke pedo zo te werk gaat. Want het is indd vaak een '' bekende'' zoals leraar of oppas.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 12:37

superwoman schreef:
Tuurlijk,kinderen worden niet meer "aangevallen" in de speeltuin. Dat is zooo zeldzaam. Laatst nog gehoord,maar ach dat is zo zeldzaam :z

Tja, wat wil je dan? Tot hun puberteit zijn kinderen sowieso geen match voor een volwassene, betekent dat dan maar dat je als ouder tot de puberteit altijd maar mee moet als ze buiten gaan spelen? Nee toch hoop ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 12:54

Nee, dat niet, maar je hoeft de kat ook niet op het spek te binden.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 12:56

Mindim schreef:
Nee, dat niet, maar je hoeft de kat ook niet op het spek te binden.

Meer dan zorgen dat je kinderen niet alleen buitenspelen en zorgen dat ze weten dat ze niet met vreemden meegaan en waarom niet kan je niet doen lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:01

Tja en hoe weet je dat je kind niet alleen aan het buitenspelen is dan? Moet ik er constant bij gaan staan kijken of het vriendje er ook nog is? En je kan vertellen dat ze niet met vreemden mee mogen gaan, maar als het nu een vader is van een vriendje met kwaadwillende bedoelingen en jongere kids kunnen nog best snel overgehaald worden hoor en anders heb je ze onder de arm gauw genoeg mee genomen.

Mijn kind weet dat ook wel en speelt in een buurt waar ik zeg dat hij mag spelen. Maar hij zag laatst toch vriendjes en is met ze mee gegaan, je schrikt je de pletter. Dus hij mag nog prima nar buiten, maar ik ga er niet vanuit dat daar altijd gehandeld wordt, zoals ik dat heb gezegd.
Als het hier een drukte is van belang met tractoren en dergelijke, dan heb ik liever dat hij in de buurt blijft.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:27

Ik ben ben nooit 'echt' betutteld door mijn ouders. Vroeger moest ik weliswaar op de stoep fietsen, altijd
goed uitkijken. Maar ik mocht al op vroege(re) leefdtijd (dan klasgenoten etc.) door het donker alleen naar
huis fietsen etc. Ik vertel nu tegenwoordig gewoon dat ik buiten ga chillen met vrienden, en hun hebben daar
echt geen problemen mee. Hun weten dat ik niet zomaar domme dingen zal uithalen of zomaar even met iemand
mee zou gaan. Ik vind het alleen maar fijn dat mijn ouders die vertrouwen in mij hebben en mij niet aan het lijntje
houden. Dan ga ik er ook zeker geen misbruik van maken. :)

Ik vind trouwens niet dat kinderen tegenwoordig betutteld worden, maar verwend. Vooral in
de paarden wereld zeg! Paardrijden is een dure hobby, maar tegenwoordig zie ik hier op de
ponyclub steeds meer kleine meisjes met pony's die vrijwel al het werk doen, en dan zie je die
meisjes als de pony een keer niet op de hoefslag loopt meteen huilen en zeggen dat ze eraf willen...
Natuurlijk zijn die pony's helemaal in het roze met glitters, de kleine meisjes zelf ook...
Al komt dit meer in de buurt van penny. :+

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:30

Mindim schreef:
Tja en hoe weet je dat je kind niet alleen aan het buitenspelen is dan? Moet ik er constant bij gaan staan kijken of het vriendje er ook nog is? En je kan vertellen dat ze niet met vreemden mee mogen gaan, maar als het nu een vader is van een vriendje met kwaadwillende bedoelingen en jongere kids kunnen nog best snel overgehaald worden hoor en anders heb je ze onder de arm gauw genoeg mee genomen.

Mijn kind weet dat ook wel en speelt in een buurt waar ik zeg dat hij mag spelen. Maar hij zag laatst toch vriendjes en is met ze mee gegaan, je schrikt je de pletter. Dus hij mag nog prima nar buiten, maar ik ga er niet vanuit dat daar altijd gehandeld wordt, zoals ik dat heb gezegd.
Als het hier een drukte is van belang met tractoren en dergelijke, dan heb ik liever dat hij in de buurt blijft.

Tja, ouders kunnen zelf ook hun kinderen iets aan doen. Ik denk niet dat je met alles rekening kan houden.

Wat betreft buitenspelen is heel simpel, je spreekt gewoon met je kinderen af dat zij niet alleen buiten mogen spelen. Dus als vriendje of vriendinnetje naar huis gaat, doe jij dat ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:40

Zo simpel is het niet altijd, vooral niet als je een gewoon een buurt hebt waar meerdere kinderen spelen en een ieder naar believen in en uit loopt.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:50

Mindim schreef:
Zo simpel is het niet altijd, vooral niet als je een gewoon een buurt hebt waar meerdere kinderen spelen en een ieder naar believen in en uit loopt.

Wat is er niet simpel aan? Zodra er geen kindje meer is om mee te spelen ga je naarbinnen, ongeacht of je de hele dag door van speelvriendje bent gewisseld, zodra je met z'n tweeën over bent en 1 van de twee gaat naar huis, doet de ander dat ook. Ga je mee naarbinnen, of weg van de plek waar je ging spelen, meldt je dat eerst thuis.

Zo heb ik het vroeger altijd gedaan en doe ik dat nu ook met de oppaskids, werkt prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:53

Het klinkt idd heel simpel, maar niet bij alle kids werkt het zo, laat ik het daar maar bij houden.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 00:10

Als die van mij niet alleen buiten mochten spelen kwamen ze niet veel meer buiten....Ik denk wel dat als we in de stad zouden wonen ik er anders over zou denken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:22

superwoman schreef:

Beetje jammer van die :z erachter. Wat ik zeg kan ik hardmaken en natuurlijk zal er incidenteel iets gebeuren, maar het is zeldzaam.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:36

Je moet altijd op je hoede blijven denk ik. Maar als je te panisch bent in het loslaten en voorlichten van je kind dan is het ook niet gezond voor het kind.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:38

Er moet gewoon een goede balans gezocht worden van loslaten, niet te veel en niet te weinig.
Wel valt het mij op dat ouders steeds bezorgder worden, tot grote frustraties van het kind. maar ik snap de ouders wel als je dingen hoort op het nieuws van al die verdwijningen en agressie.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:27

Morrow_Less schreef:
Er moet gewoon een goede balans gezocht worden van loslaten, niet te veel en niet te weinig.
Wel valt het mij op dat ouders steeds bezorgder worden, tot grote frustraties van het kind. maar ik snap de ouders wel als je dingen hoort op
het nieuws van al die verdwijningen en agressie.

Idd voor een deel mee eens. Zeker de balans zoeken is moeilijk en daar blijf je als ouder mee bezig. Aangezien het kind blijft ontwikkelen en groeien.
De wereld veranderd ook. Zo kon je vroeger je fiets neerzetten zonder hem op slot te zetten en nu is je fiets met slot niet eens meer veilig. Maar ook juist positieve dingen van nu, alle mogelijkheden die ouders en kinderen nu kunnen krijgen is veel groter.
Dus je eigen ervaring als kind kun je slechts voor een deel gebruiken, ookal ben je zeer tevreden over de opvoeding die je ouders hebben gegeven.