1100 Varkens gestikt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:02

Suzan_v_h schreef:
Geen gekapt regenwoud meer? Ik ben in februari en maart in Oeganda geweest en daar kappen ze regenwouden om hele andere redenen. Dus dit is ook nogal kort door de bocht.

Ik heb het natuurlijk over kappen voor soja :+ Lijkt me logisch? Beetje flauw om zo'n opmerking te plaatsen nadat je een "stoere" opmerking plaatst in dit topic over soja die gewoon onzin blijkt te zijn. Je ongelijk toegeven wil ook wel eens werken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:02

Kuggur schreef:
Je wilt dus zeggen dat er geen vlees te kopen is dat op een diervriendelijker manier is geproduceerd dan het bio industrie lapje? Of bedoel je dat je er gewoon eigenlijk geen extra moeite voor wil doen?

Ik zou zeggen beiden. De consument wordt vaak een rad voor de ogen gedraaid. Neem nu scharreleieren. Hoe naïef was het om te denken dat deze eieren van kippen komen die daadwerkelijk een stukje grond hebben waar ze lekker kunnen rondlopen en hun ding doen. Welk bewijs heb je dat het vlees dat je in je mond stopt diervriendelijk geproduceerd is. Wie durft je dat met het hand op het hart te beloven. Wat gebeurt er allemaal met vlees? Waar komt het vandaan? Vragen die ik me al lang stel en sinds het paardenvleesschandaal weer aangewakkerd zijn.
En zo kom ik bij punt 2: als consument wil ik heus wel moeite doen om uit te zoeken hoe alles werkt en wat er gebeurt (en dank aan de vele mensen hier die mij al hebben doen bijleren), maar ik wil idd wel snel en gemakkelijk aan mijn eten geraken. Is dat een crime?

Weet je wat? In plaats van te beschuldigen en uit de hoogte te doen, zou je kunnen onderwijzen, het goede pad verlichten, onze onschuldige zieltjes verrijken met jouw kennis. Kans is groter dat ik je geloof wanneer je me vriendelijk en met geduld behandelt. :)* In dat opzicht ben ik net een paard.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:04

Fellor schreef:
Loose schreef:
Restafval van soja gaat naar het vee, dus die regenwoud was sowieso al voor de mensen gekapt. :D
Al ben ik het er wel mee eens dat we best onze vleesconsumptie zouden kunnen minderen.

Dat is dus niet waar.

Er staat ook duidelijk soja(eiwit). En 1 kg vlees uit 5 kg sojaeiwit. Die boer stopt inderdaad beter, als ie een dergelijke voederconversie draait. "zelfs Wikipedia"?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:05

JoAnn schreef:
How maar, how maar, ik daag je uit wat dat inlezen betreft! Varkens krijgen grotendeels sojaSCHROOT. En dat is nu toevallig de nevenstroom, nadat de olie eruit is gehaald. Dus nadat alle voor de mens bruikbare componenten eruit zijn. Netjes toch van dat varken, anders werd die nevenstroom die nu benut wordt gewoon afval. Weleens de samenstelling van een dieet van een varken gelezen? Of zelf gemaakt?

Jouw link zegt het toch zelf : de olie gebruik je, het eiwit blijft in het schroot. Dus het schroot is een nevenstroom.

Je zal toch eiwitvervangers moeten nemen, hoe wil je dat doen? Hoe doen vegetariërs dat?

Een beetje vriendelijker mag overigens ook wel hoor!

En in plaats van 5 kilo schroot aan een varken te voeren voor die kilo vlees, kan datzelfde eiwit gebruikt worden voor een grotere hoeveelheid vleesvervangers :)*

En waarom ik niet zo vrinedelijk ben is omdat het altijd zo is dat de mensen voor de bio-industrie de boel goedpraten, rechtbreien en er vorlijk aan mee doen. Ik kan slecht respect opbrengen voor dat type mens.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:06

Fellor schreef:
Suzan_v_h schreef:
Geen gekapt regenwoud meer? Ik ben in februari en maart in Oeganda geweest en daar kappen ze regenwouden om hele andere redenen. Dus dit is ook nogal kort door de bocht.

Ik heb het natuurlijk over kappen voor soja :+ Lijkt me logisch? Beetje flauw om zo'n opmerking te plaatsen nadat je een "stoere" opmerking plaatst in dit topic over soja die gewoon onzin blijkt te zijn. Je ongelijk toegeven wil ook wel eens werken.

Sorry maar ik ben niet de gene die een 'stoere' opmerking plaatst?

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:06

Overigens, voor tofu heb je de gehele sojaboon nodig, maar kom. Iedereen aan de alpro en op naar een betere wereld.

Goed praten is een ding, dingen in perspectief zien iets anders. Het kan vast met minder vlees, wij eten hier ook 2 dagen in de week vegetarisch om die reden.

Maar goed, als je geen respect kunt opbrengen voor je gesprekspartners laat dan ook maar.
Laatst bijgewerkt door BelleFleur op 21-06-13 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:08

Suzan_v_h schreef:
Sorry maar ik ben niet de gene die een 'stoere' opmerking plaatst?

:') Ik weet dat mensen die boer zijn het moeilijk vinden om eens kritisch naar hun eigen handelen betreffende hun beesten te kijken. De welbekende plaat voor de kop. Ik ga dit topic verder links laten liggen na wederom bevestigd te hebben gekregen dat mensen graag binnen de bekende grenzen denken als dat ze beter uitkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:08

JoAnn schreef:
Dank je wel. End of discussion wat mij betreft.

Tsja, als je opmerking over soja-eiwit en "afval" niet klopt meot je iets. Ik vraag me overigens af of mensen zoals jij het ook oke vinden als mensen hun paard 24 uur per dag zonder aandacht in een hokje zetten? Of heb je daar dan wel commentaar op?

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:10

JoAnn schreef:
Fellor schreef:

Dat is dus niet waar.

Er staat ook duidelijk soja(eiwit). En 1 kg vlees uit 5 kg sojaeiwit. Die boer stopt inderdaad beter, als ie een dergelijke voederconversie draait. "zelfs Wikipedia"?

Ja ik zag ook al staan 'zelfs Wikipedia', en aangezien Wikipedia een hele betrouwbare primaire bron is moet het wel kloppen. :j

Overigens worden van dat soort onderzoeken over wat voor soort soja waarvoor wordt gebruikt en wat dat doet met het milieu gefinancierd door milieuorganisaties, en die willen natuurlijk wel een antwoord hebben dat hun past (net als de Becel het voedingscentrum bijv betaald om hun boter te promoten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:11

JoAnn schreef:
Overigens, voor tofu heb je de gehele sojaboon nodig, maar kom. Iedereen aan de alpro en op naar een betere wereld.

Goed praten is een ding, dingen in perspectief zien iets anders. Het kan vast met minder vlees, wij eten hier ook 2 dagen in de week vegetarisch om die reden.

Maar goed, als je geen respect kunt opbrengen voor je gesprekspartners laat dan ook maar.

Misschien is het dan een idee om maar gedeeltelijke bonen te gaan telen voor veevoeder, want soja-eiwit komt natuurlijk niet uiteindelijk uit een hele boon?

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:11

Fellor schreef:
JoAnn schreef:

Tsja, als je opmerking over soja-eiwit en "afval" niet klopt meot je iets. Ik vraag me overigens af of mensen zoals jij het ook oke vinden als mensen hun paard 24 uur per dag zonder aandacht in een hokje zetten? Of heb je daar dan wel commentaar op?

Ja hoor, tuurlijk :+

Kijk, ook Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Tofoe, daaruit haal ik dat je de volledige sojaboon nodig hebt. Zijn er alternatieven die gemaakt worden van soja-schroot?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:12

@ loose: "zelfs" Wikipedia was niet bedoeld om aan te duiden dat dat mega-betrwoubaar is, maar wel dat het een welbekend feit is waar zeker niet alleen organisaties onderzoek naar hebben gedaan die er belang bij hebben dat de bio-industrie stopt.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:13

Fellor schreef:
JoAnn schreef:

Misschien is het dan een idee om maar gedeeltelijke bonen te gaan telen voor veevoeder, want soja-eiwit komt natuurlijk niet uiteindelijk uit een hele boon?

En hoeveel bonen heb je nodig voor een kg tofu? Hoe groot is dat areaal? Als morgen iedereen aan de vleesvervangers gaat dan kunnen we beter een soja plantage op mars beginnen. En gebruik dan alsjeblieft GMO soja, anders wordt er weer geklaagd dat er te veel onkruidverdelgers gebruikt worden.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:13

Feller, ken jij de samenstelling van andere alternatieve eiwitbronnen. En hun verhouding energie/eiwit?

En die onderzoeken interesseren me ook wel, kan ik misschien mijn mening bijstellen. Heb je een link?

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:14

Fellor schreef:
JoAnn schreef:

Dat zijn juist de mensen die commentaar hebben over hoe agrariërs met hun vee om moeten gaan. Of mensen die zelf hun kat 24/7 binnen laten, een goudvis in een kom hebben, een hond hebben met een kleine/zonder tuin die een paar keer per dag een kwartiertje uit wordt gelaten of een hamster in een kooitje. Verbeter de wereld, begin bij jezelf (je eigen dieren :D ).
Overigens is een paard 24/7 zonder aandacht in een hok iets heel anders dan dieren in een stal. Het kan die dieren echt geen reet schelen dat ze geen/weinig menselijke aandacht krijgen. Zij staan lekker met soortgenoten in een loopstal. Lijkt me ook beter dan wat het meerendeel van de paarden tijdens de winter doormaakt (4 uur naar buiten, 1 uur rijden en de rest in je kooitje van met een beetje geluk 4 bij 4 waarbij je aan de neus van je buur kan snuffelen door de spijlen heen.
Laatst bijgewerkt door Loose op 21-06-13 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:15

JoAnn schreef:

Kijk, ook Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Tofoe, daaruit haal ik dat je de volledige sojaboon nodig hebt. Zijn er alternatieven die gemaakt worden van soja-schroot?

En dat vind je niet hypocriet?

En die soja-schroot is gewoon bruikbaar sojaeiwit wat ook gebruikt kan worden voor menselijke consumptie. Daarbij kunnen ok andere dingen gebruikt worden als vleesvervanger ipv soja die meer zouden kunnen opbrengen aan voedsel per m2. Een grot deel van de soja-productie zou dus sowieso geschrapt kunnen worden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:16

Gini schreef:
Kuggur schreef:
Je wilt dus zeggen dat er geen vlees te kopen is dat op een diervriendelijker manier is geproduceerd dan het bio industrie lapje? Of bedoel je dat je er gewoon eigenlijk geen extra moeite voor wil doen?

Ik zou zeggen beiden.

Waar maak je je dan druk om? Gewoon fijn het goedkope speklapje blijven consumeren, en er verder niet te diep over nadenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:17

Loose schreef:
Dat zijn juist de mensen die commentaar hebben over hoe agrariërs met hun vee om moeten gaan. Of mensen die zelf hun kat 24/7 binnen laten, een goudvis in een kom hebben, een hond hebben met een kleine/zonder tuin die een paar keer per dag een kwartiertje uit wordt gelaten of een hamster in een kooitje.
Overigens is een paard 24/7 zonder aandacht in een hok iets heel anders dan dieren in een stal. Het kan die dieren echt geen reet schelen dat ze geen/weinig menselijke aandacht krijgen. Zij staan lekker met soortgenoten in een loopstal. Lijkt me ook beter dan wat het meerendeel van de paarden tijdens de winter doormaakt (4 uur naar buiten, 1 uur rijden en de rest in je kooitje van met een beetje geluk 4 bij 4 waarbij je aan de neus van je buur kan snuffelen door de spijlen heen.

Hoecveel varkens en andere bio-industrie dieren denk jij dat er "lekker in een loopstal" staan waar ze natuurlijk gedrag kunnen laten zien?

En de mensen die commentaar hebben op boeren zouden juist zelf hun paard 24u pd binnen hebben staan :o? die opmerking snap ik oprecht even niet.

Ik wachtte trouwens al op het moment dat het argument "er zijn ergere dingen en jullie doen ook van alles verkeerd" aangebracht zou worden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-06-13 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:18

Ach Kuggur, je neemt zelfs niet de moeite om mijn verduidelijking erbij te quoten. Wie had het over Oost-Indisch doof. :')

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:19

Fellor schreef:
JoAnn schreef:

En dat vind je niet hypocriet?

En die soja-schroot is gewoon bruikbaar sojaeiwit wat ook gebruikt kan worden voor menselijke consumptie. Daarbij kunnen ok andere dingen gebruikt worden als vleesvervanger ipv soja die meer zouden kunnen opbrengen aan voedsel per m2. Een grot deel van de soja-productie zou dus sowieso geschrapt kunnen worden.

De smiley niet gezien?

Nogmaals : geef me voorbeelden van productie-processen en referenties naar wetenschappelijke artikels die zeggen dat het switchen naar alternatieven haalbaar is zonder toename in de milieubelasting, zonder verhoogd gebruik van bezchikbare grondstoffen.

Rijden jullie trouwens met de auto? Want voor die biobrandstof wordt ook areaal gebruikt dat anders voor voedsel kan dienen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:22

Gini schreef:
Ach Kuggur, je neemt zelfs niet de moeite om mijn verduidelijking erbij te quoten. Wie had het over Oost-Indisch doof. :')

Oh je bedoelt dat irrelevante gezeur hoe anderen jou moeten voorlichten? Het leek me beter die onzin te negeren. Maar als je er echt mijn mening over wilt horen; Een waardeloze gemakzuchtige instelling. Je zegt simpel weg dat je geen moeite wilt doen, waarom zouden anderen er moeite in moeten stoppen die instelling te veranderen? klinkt nogal hopeloos als je het mij vraagt.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 21-06-13 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

JoAnn schreef:
En hoeveel bonen heb je nodig voor een kg tofu? Hoe groot is dat areaal? Als morgen iedereen aan de vleesvervangers gaat dan kunnen we beter een soja plantage op mars beginnen. En gebruik dan alsjeblieft GMO soja, anders wordt er weer geklaagd dat er te veel onkruidverdelgers gebruikt worden.

Zoals aangegeven; het gaat niet alleen om soja. het gaat erom dat wat vee eet grotendeels bruikbaar voedsel voor mensen is (en het deel dat het niet is is voor dieren ook niet gezond maar dat is een ander verhaal). Het is dus echt niet nodig dat er dan meer landbouwgrond in gebruik genomen gaat worden. Het is een logisch sommetje dat; minder vee betekent --> meer voedsel beschikbaar voor een groter deel van de wereld.

Ik ga je pb 'en over de links morgen want ik heb wel een en ander uitgezocht ja :)

Gini

Kuggur schreef:
Gini schreef:

Oh je bedoelt dat irrelevante gezeur hoe anderen jou moeten voorlichten? Het leek me beter die onzin te negeren. Maar als je er echt mijn mening over wilt horen; Een waardeloze gemakzuchtige instelling.

Jij bent zoooo grappig. _/-\o_

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:23

Ja mensen vinden me inderdaad al gauw amusant. Het is een talent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:24

JoAnn schreef:
Nogmaals : geef me voorbeelden van productie-processen en referenties naar wetenschappelijke artikels die zeggen dat het switchen naar alternatieven haalbaar is zonder toename in de milieubelasting, zonder verhoogd gebruik van bezchikbare grondstoffen.

Rijden jullie trouwens met de auto? Want voor die biobrandstof wordt ook areaal gebruikt dat anders voor voedsel kan dienen.

Ik rij auto ja. Zie mijn eerdere opmerking over; "ja maar jullie doen ook van alles verkeerd".

Dit gaat 1 op 1 over dierenleed. Direct bewust leed aanbrengen terwijl het anders kan.

En nogmaals; jij vind het niet hypocriet om iets te vinden van paarden in een hokje? Of je vind dat dus gewoon oké?