Suzan_v_h schreef:Geen gekapt regenwoud meer? Ik ben in februari en maart in Oeganda geweest en daar kappen ze regenwouden om hele andere redenen. Dus dit is ook nogal kort door de bocht.
Ik heb het natuurlijk over kappen voor soja

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Suzan_v_h schreef:Geen gekapt regenwoud meer? Ik ben in februari en maart in Oeganda geweest en daar kappen ze regenwouden om hele andere redenen. Dus dit is ook nogal kort door de bocht.
Kuggur schreef:Je wilt dus zeggen dat er geen vlees te kopen is dat op een diervriendelijker manier is geproduceerd dan het bio industrie lapje? Of bedoel je dat je er gewoon eigenlijk geen extra moeite voor wil doen?
Fellor schreef:Loose schreef:Restafval van soja gaat naar het vee, dus die regenwoud was sowieso al voor de mensen gekapt.
Al ben ik het er wel mee eens dat we best onze vleesconsumptie zouden kunnen minderen.
Dat is dus niet waar.
JoAnn schreef:How maar, how maar, ik daag je uit wat dat inlezen betreft! Varkens krijgen grotendeels sojaSCHROOT. En dat is nu toevallig de nevenstroom, nadat de olie eruit is gehaald. Dus nadat alle voor de mens bruikbare componenten eruit zijn. Netjes toch van dat varken, anders werd die nevenstroom die nu benut wordt gewoon afval. Weleens de samenstelling van een dieet van een varken gelezen? Of zelf gemaakt?
Jouw link zegt het toch zelf : de olie gebruik je, het eiwit blijft in het schroot. Dus het schroot is een nevenstroom.
Je zal toch eiwitvervangers moeten nemen, hoe wil je dat doen? Hoe doen vegetariërs dat?
Een beetje vriendelijker mag overigens ook wel hoor!
Fellor schreef:Suzan_v_h schreef:Geen gekapt regenwoud meer? Ik ben in februari en maart in Oeganda geweest en daar kappen ze regenwouden om hele andere redenen. Dus dit is ook nogal kort door de bocht.
Ik heb het natuurlijk over kappen voor sojaLijkt me logisch? Beetje flauw om zo'n opmerking te plaatsen nadat je een "stoere" opmerking plaatst in dit topic over soja die gewoon onzin blijkt te zijn. Je ongelijk toegeven wil ook wel eens werken.
Suzan_v_h schreef:Sorry maar ik ben niet de gene die een 'stoere' opmerking plaatst?
JoAnn schreef:Dank je wel. End of discussion wat mij betreft.
JoAnn schreef:Fellor schreef:
Dat is dus niet waar.
Er staat ook duidelijk soja(eiwit). En 1 kg vlees uit 5 kg sojaeiwit. Die boer stopt inderdaad beter, als ie een dergelijke voederconversie draait. "zelfs Wikipedia"?
JoAnn schreef:Overigens, voor tofu heb je de gehele sojaboon nodig, maar kom. Iedereen aan de alpro en op naar een betere wereld.
Goed praten is een ding, dingen in perspectief zien iets anders. Het kan vast met minder vlees, wij eten hier ook 2 dagen in de week vegetarisch om die reden.
Maar goed, als je geen respect kunt opbrengen voor je gesprekspartners laat dan ook maar.
Fellor schreef:JoAnn schreef:Dank je wel. End of discussion wat mij betreft.
Tsja, als je opmerking over soja-eiwit en "afval" niet klopt meot je iets. Ik vraag me overigens af of mensen zoals jij het ook oke vinden als mensen hun paard 24 uur per dag zonder aandacht in een hokje zetten? Of heb je daar dan wel commentaar op?
Fellor schreef:JoAnn schreef:Overigens, voor tofu heb je de gehele sojaboon nodig, maar kom. Iedereen aan de alpro en op naar een betere wereld.
Goed praten is een ding, dingen in perspectief zien iets anders. Het kan vast met minder vlees, wij eten hier ook 2 dagen in de week vegetarisch om die reden.
Maar goed, als je geen respect kunt opbrengen voor je gesprekspartners laat dan ook maar.
Misschien is het dan een idee om maar gedeeltelijke bonen te gaan telen voor veevoeder, want soja-eiwit komt natuurlijk niet uiteindelijk uit een hele boon?
Fellor schreef:JoAnn schreef:Dank je wel. End of discussion wat mij betreft.
Tsja, als je opmerking over soja-eiwit en "afval" niet klopt meot je iets. Ik vraag me overigens af of mensen zoals jij het ook oke vinden als mensen hun paard 24 uur per dag zonder aandacht in een hokje zetten? Of heb je daar dan wel commentaar op?
JoAnn schreef:Ja hoor, tuurlijk![]()
Kijk, ook Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Tofoe, daaruit haal ik dat je de volledige sojaboon nodig hebt. Zijn er alternatieven die gemaakt worden van soja-schroot?
Gini schreef:Kuggur schreef:Je wilt dus zeggen dat er geen vlees te kopen is dat op een diervriendelijker manier is geproduceerd dan het bio industrie lapje? Of bedoel je dat je er gewoon eigenlijk geen extra moeite voor wil doen?
Ik zou zeggen beiden.
Loose schreef:Dat zijn juist de mensen die commentaar hebben over hoe agrariërs met hun vee om moeten gaan. Of mensen die zelf hun kat 24/7 binnen laten, een goudvis in een kom hebben, een hond hebben met een kleine/zonder tuin die een paar keer per dag een kwartiertje uit wordt gelaten of een hamster in een kooitje.
Overigens is een paard 24/7 zonder aandacht in een hok iets heel anders dan dieren in een stal. Het kan die dieren echt geen reet schelen dat ze geen/weinig menselijke aandacht krijgen. Zij staan lekker met soortgenoten in een loopstal. Lijkt me ook beter dan wat het meerendeel van de paarden tijdens de winter doormaakt (4 uur naar buiten, 1 uur rijden en de rest in je kooitje van met een beetje geluk 4 bij 4 waarbij je aan de neus van je buur kan snuffelen door de spijlen heen.
Fellor schreef:JoAnn schreef:Ja hoor, tuurlijk![]()
Kijk, ook Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Tofoe, daaruit haal ik dat je de volledige sojaboon nodig hebt. Zijn er alternatieven die gemaakt worden van soja-schroot?
En dat vind je niet hypocriet?
En die soja-schroot is gewoon bruikbaar sojaeiwit wat ook gebruikt kan worden voor menselijke consumptie. Daarbij kunnen ok andere dingen gebruikt worden als vleesvervanger ipv soja die meer zouden kunnen opbrengen aan voedsel per m2. Een grot deel van de soja-productie zou dus sowieso geschrapt kunnen worden.
Gini schreef:Ach Kuggur, je neemt zelfs niet de moeite om mijn verduidelijking erbij te quoten. Wie had het over Oost-Indisch doof.
JoAnn schreef:En hoeveel bonen heb je nodig voor een kg tofu? Hoe groot is dat areaal? Als morgen iedereen aan de vleesvervangers gaat dan kunnen we beter een soja plantage op mars beginnen. En gebruik dan alsjeblieft GMO soja, anders wordt er weer geklaagd dat er te veel onkruidverdelgers gebruikt worden.
Kuggur schreef:Gini schreef:Ach Kuggur, je neemt zelfs niet de moeite om mijn verduidelijking erbij te quoten. Wie had het over Oost-Indisch doof.
Oh je bedoelt dat irrelevante gezeur hoe anderen jou moeten voorlichten? Het leek me beter die onzin te negeren. Maar als je er echt mijn mening over wilt horen; Een waardeloze gemakzuchtige instelling.
JoAnn schreef:Nogmaals : geef me voorbeelden van productie-processen en referenties naar wetenschappelijke artikels die zeggen dat het switchen naar alternatieven haalbaar is zonder toename in de milieubelasting, zonder verhoogd gebruik van bezchikbare grondstoffen.
Rijden jullie trouwens met de auto? Want voor die biobrandstof wordt ook areaal gebruikt dat anders voor voedsel kan dienen.