Rechtszaak moord Marianne Vaatstra

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

milou123

Re: Rechtszaak moord Marianne Vaatstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:43

Maar levenslang gaat gewoon niet toegewezen worden gezien o.a. de mening van deskundigen dat de kans op recidieven laag is en het een enkelvoudige moord is. Dat telt allemaal mee in een beslissing.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:18

milou123 schreef:
Maar levenslang gaat gewoon niet toegewezen worden gezien o.a. de mening van deskundigen dat de kans op recidieven laag is en het een enkelvoudige moord is. Dat telt allemaal mee in een beslissing.

Daar heb ik dus mijn vraagtekens bij (ik weet dat ik geen inside kennis heb). Hij wordt eerder opgewonden als hij langer droog staat zeiden ze vandaag op de radio. Maar de kans dat hij voortaan droog zal staan is toch heel groot? Dus zou ik denken dat ook de kans groot is dat hij nog weer buiten zijn boekje zal gaan.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:26

Lang gedetineerde mogen een prostituee (of partner) laten komen voor een BZT (Bezoek Zonder Toezicht).
Dus het is niet dat hij geheel droogstaat.
Maar zoals ik al eerder zei, wordt niet alleen daarnaar gekeken als je kijkt naar hoe hoog de kans op recidieven is. Er worden echt nog veel meer punten bekeken om tot een conclusie te komen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:32

milou123 schreef:
Lang gedetineerde mogen een prostituee (of partner) laten komen voor een BZT (Bezoek Zonder Toezicht).
Dus het is niet dat hij geheel droogstaat.
Maar zoals ik al eerder zei, wordt niet alleen daarnaar gekeken als je kijkt naar hoe hoog de kans op recidieven is. Er worden echt nog veel meer punten bekeken om tot een conclusie te komen.

Natuurlijk zijn er meer variabelen. Ik vraag me alleen af of het realistisch is om te stellen dat iemand die onder relatief normale stress (problemen met ouders, seksuele frustratie) zulke uitspattingen vertoont, onder veel meer stress (gevangenisstraf, de hele mediahype plus naar ik aanneem meer problemen met ouders/familie) geen uitspattingen meer zal vertonen. Ik neem aan dat ze gelijk hebben hoor; daar zijn het professionals voor.. maar ik vind het zo onlogisch.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:46

Ik vraag me af in hoeverre er normale stress was, als ik het mij niet vergis was er rond die tijd een vervoersverbod voor dieren vanwege de gekke koeienziekte.
Dat soort zaken zorgt voor heel veel stress bij boeren.
Daarnaast weten wij niet wat er in zijn leven heeft afgespeeld en nogmaals, er is een traject voor mensen terug gaan in de maatschappij. Ze worden niet van de ene op de andere dag 'los' gelaten en hij zal ook reclasseringstoezicht krijgen. Wellicht krijgt hij ook wel een of andere therapie opgelegd, kan ook nog.

Het is ook onlogisch, daar ben ik het mee eens. Maar dat vind ik bij 99% van de gevangenisstraffen, ze worden er niet beter van.
En hoe langer je ze opsluit, hoe slechter ze worden en hoe groter de kans op recidieven (in de meeste gevallen). Dat is wat ik ervaren heb in ieder geval. En mijn mening natuurlijk ook.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 00:07

Nicolletje schreef:
Als je kijkt naar de netto straf, staat Nederland in de top drie van de zwaarst straffende landen in West-Europa.
Bron:

http://programma.vpro.nl/themadaders/ni ... treng.html

Leuke bron, maar daar staat niets meer dan wat je hier quote.
Hoe komen ze erbij dat wij in die top3 staan?
En welke landen horen bij West Europa? Dat zijn er toch maar 4??
Als je eens vergelijkt met landen ten noorden en westen van ons straffen wij helemaal niet zwaar.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 00:17

Het grootste goed wat je iemand kunt afnemen is zijn vrijheid wordt er altijd gezegd. Maar als ik zie met hoeveel respect ze bijvoorbeeld in Amerika of Rusland richting de bewakers kijken, is dat in Nederland ver te zoeken. Toch te gel voor woorden dat iemand kan klagen over het eten? Wees blij dat je het niet Alleen water en brood krijgt. Denk als het gevangenisregime in Nederland strenger zou zijn, mensen de straffen minder snel te laag zouden vinden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 00:18

milou123 schreef:
Ik vraag me af in hoeverre er normale stress was, als ik het mij niet vergis was er rond die tijd een vervoersverbod voor dieren vanwege de gekke koeienziekte.

Dus bovengemiddelde stress op het bedrijf én een vrouw die niet elke avond zin heeft is voldoende excuus?
Dan zou met de crisis de laatste jaren de misdaadcijfers drastisch gestegen moeten zijn.
Het klinkt bijna alsof je het goed zit te praten ;)

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 00:23

anneliesdj schreef:
milou123 schreef:

Dus bovengemiddelde stress op het bedrijf én een vrouw die niet elke avond zin heeft is voldoende excuus?
Dan zou met de crisis de laatste jaren de misdaadcijfers drastisch gestegen moeten zijn.
Het klinkt bijna alsof je het goed zit te praten ;)

Ik zat hier al op te wachten.
Ik heb nergens gezegd dat ik ook maar iets goedkeur van zijn daden, wel?
Of dat er een goed excuus is voor zijn daden, ook dat heb ik nooit gezegd.
Ik geef alleen aan dat jij zegt dat er sprake was van normale stress, terwijl ik alleen maar aangeef dat dit absoluut niet zo hoeft te zijn.
En laat ik helder zijn: ik keur geen enkele moord goed, geen enkele verkrachting, niets daarvan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 00:36

Je was niet met mij in discussie maar met sallandval ;)
Ik zeg ook 'het klinkt bijna alsof' natuurlijk weet ik dat jij het niet goed wilt praten.

Stress heeft iedereen, een eigen bedrijf levert altijd meer stress en bovengemiddelde problemen en stress heeft iedereen weleens last van, zeker met een eigen bedrijf. En ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar volgens mij wordt elke man weleens teleurgesteld door vrouw/vriendin, een normaal mens kan daar prima mee omgaan.

Ik heb sterke twijfels bij het hele verhaal. Het zou mij niet verbazen als er ineens blijkt dat hij al vaker dergelijke dingen heeft gedaan. Mn het feit dat hij dat mes al die tijd heeft bewaard vind ik erg griezelig. Bovendien heeft hij al die jaren op steenworp afstand van de familie gewoond en hij is net als Vaatstra ook boer, ze zullen elkaar vast weleens gesproken hebben.
Bah.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 00:46

Ik heb mijn twijfels ook.. Hij heeft vaak de kans om te stoppen waar hij mee bezig was, en hij kon nog wel zo nadenken dat hij de fietsen netjes neerzette, een plek uitzocht waar niemand iets kon zien, en dat hij het mes beter niet weg kon gooien omdat dat wel eens op kon vallen..
Dat hij sommige dingen niet meer weet geloof ik ook niet helemaal, als je zo iets doet kan het 13 jaar geleden zijn maar die dingen blijven je wel bij lijkt mij..

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 01:20

Ik geloof het wel dat hij bepaalde zaken verdrongen kan hebben, of hij dat werkelijk heeft, dat weet ik natuurlijk niet. Maar het zou wel kunnen.
Dat mes blijf ik ook vreemd vinden, boetedoening? Mmm... Ik dacht eerder aan een trofee, maar, misschien was het wel boetedoening. Vind het wel lastig om daar een oordeel over te vellen zonder hem tegenover mij te hebben en zijn verhaal te horen terwijl ik hem zie.

Door stress kun je best dingen doen die je beter niet kan doen, maar een moord zit daar in mijn ogen niet bij. Tenzij hij een zenuwinzinking o.i.d. had, maar op het moment zelf had hij dat niet. Het blijft apart en ongelofelijk.
Al moet ik zeggen dat ik veel vooral slimme mensen ongelofelijke dingen heb zien doen.
Levens zien verwoesten van anderen (niet door moord).
Jasper S. schijnt ook heel intelligent te zijn.
De scheidingslijn tussen zo intelligent en 'krankzinnig/gek' is flinterdun.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 09:37

ik word misselijk van al die details in de media....doe grote moeite om het niet te horen of lezen maar het lukt niet echt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 09:55

Verdringing kan natuurlijk.
Maar er zijn een aantal zaken die me grote zorgen baren bij die man
- zijn gebrek aan empatisch vermogen (zich kunnen inleven in een ander)
- zijn egocentrisme (ikke ikke ikke en de rest kan ...)
- de in koelen bloede gepleegde moord. Niet in razernij, maar overwogen. Kon op dat moment nog overwegen wat het meest praktisch was.
Er wordt sterk naar gekeken dat dit een enkelvoudige moord was. Jasper S. kon zich blijkbaar goed in de hand houden voor en na Marianne.
Maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat dit de enige misstap is van de man.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 09:59

Het was SMooor druk in de stad toen hij hier voor de rechter kwam... 20 jaar.. wat een straf LEVENSLANG die vent ! ;) net zoals vele andere gedetineerden
mijn vriend werkt ook in de gevangenis in veenhuizen en hij zij ze hadden hem daar graag willen hebben.. :P

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 14:31

anneliesdj schreef:
Hoe komen ze erbij dat wij in die top3 staan?
En welke landen horen bij West Europa? Dat zijn er toch maar 4??
Als je eens vergelijkt met landen ten noorden en westen van ons straffen wij helemaal niet zwaar.

Studies hebben dat aangetoond

http://www.rechtspraak.nl/Actualiteiten ... raffen.pdf

http://www.rechtspraak.nl/Organisatie/R ... idive.aspx

http://rechtspraakinopspraak.nl/459/Waar%20of%20onwaar

Dossier van de SP http://www.sp.nl/justitie/dossier/90/ge ... ering.html over gevangenissen in het algemeen.

Babootje schreef:
Tja, 1/3 van de straf he? Als hij zich goed gedraagt, dan staat ie weer buiten over 7 jaar. Het is geen levenslang. Geen

2/3 van de straf, de rest voorwaardelijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 15:14

Babootje schreef:
- de in koelen bloede gepleegde moord. Niet in razernij, maar overwogen. Kon op dat moment nog overwegen wat het meest praktisch was.
Er wordt sterk naar gekeken dat dit een enkelvoudige moord was. Jasper S. kon zich blijkbaar goed in de hand houden voor en na Marianne.

Wat mij ook zorgen baart, is dat dit een heel ernsitg delict is voor een eerste delict. Over het algemeen doen mensen zoiets niet voor de eerste keer.
Ik hoop uiteraard wel dat dit zijn eerste delict is, maar ben benieuwd of er ergens nog wat boven komt drijven...

sloffiee schreef:
Het was SMooor druk in de stad toen hij hier voor de rechter kwam... 20 jaar.. wat een straf LEVENSLANG die vent ! ;) net zoals vele andere gedetineerden
mijn vriend werkt ook in de gevangenis in veenhuizen en hij zij ze hadden hem daar graag willen hebben.. :P

Ik ben toch blij dat hier de straffen niet door emoties bepaald worden maar wettelijk vast gelegd zijn. Walgelijk die reacties over wat deze man wel niet verdiend. Buiten een moordenaar is hij ook nog een mens.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 15:18

verootjoo schreef:
Babootje schreef:

Wat mij ook zorgen baart, is dat dit een heel ernsitg delict is voor een eerste delict. Over het algemeen doen mensen zoiets niet voor de eerste keer.
Ik hoop uiteraard wel dat dit zijn eerste delict is, maar ben benieuwd of er ergens nog wat boven komt drijven...

sloffiee schreef:

Ik ben toch blij dat hier de straffen niet door emoties bepaald worden maar wettelijk vast gelegd zijn. Walgelijk die reacties over wat deze man wel niet verdiend. Buiten een moordenaar is hij ook nog een mens.

vind jij het normaal dan wat hij gedaan heeft? het is echt geen mens meer maar zulke personen zijn Monsters..
Net zoals die vent die kinderen misbruikte in die kinderopvang.. opsluiten levens lang !

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 15:18

op http://www.crimesite.nl wordt er compleet verslag van gedaan, en zodra er nieuws is, doen ze daar een update...

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 15:20

ja sloffiee zo zie je maar weer dat veel mensen toch nog een mens zien in zo`n beestiaal figuur... deze man heeft in mijn ogen zn kaarten verspeeld in de maatschapij, en moet ie inderdaad levenslang opgesloten worden... weg ermee, onbehandelbaar... zieke ziel...

Clown_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 15:20

Wat een engerd! Die mogen ze van mij echt wel zn leven lang opsluiten ! wat de deskundigen ook zeggen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 15:21

een mens die moord is bij mij geen mens meer hoor.
En verdient vooral geen tweede kans.De maatschappij hoort beschermd te worden tegen dit soort 'mensen'.
Levenslang dus....maar dat bestaat in Nederland niet.
Hier in Frankrijk krijg je voor diefstal dezelfde straf als in sommige gevallen in Nederland voor moord.
Hoezo is Nederland het strengststraffende land van Europa? :7

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 15:22

enomis123 schreef:
ja sloffiee zo zie je maar weer dat veel mensen toch nog een mens zien in zo`n beestiaal figuur... deze man heeft in mijn ogen zn kaarten verspeeld in de maatschapij, en moet ie inderdaad levenslang opgesloten worden... weg ermee, onbehandelbaar... zieke ziel...

_/-\o_ Precies... Mensen die nog een mens in zo`n Monster zien vinden het blijkbaar allemaal maar normaal wat er gebeurt.. tot het hun eigen kind of dierbare is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 15:29

Ook 'monsters' zijn toch echt mensen. En met die mensen levenslang op water en brood opsluiten schiet je niks op. Dat is niet werkbaar voor de mensen die ermee moeten werken, dat levert grotere criminaliteit op binnen de muren. Juist het feit dat wij aandacht besteden aan het herintreden in de maatschappij en het feit dat wij onze gevangenen menselijk behandelen zorgt ervoor dat er minder heftige dingen gebeuren dan in bijvoorbeeld Amerika.

Wanneer is de laatste keer dat wij hoorden dat er in de Nederlandse gevangenis iemand is doodgestoken met een shank? Wanneer is de laatste rel en uitbraak geweest? Dat komt bij ons niet of nauwelijks voor omdat wij onze gevangenen als mensen behandelen, en zo hoort het ook!

Wat betreft deze zaak... het is in en intriest en het zou enorm fijn zijn als Jasper S. inderdaad aan een stoornis leed zodat hij TBS kon krijgen wat in het geval van kans op recidive eindeloos verlengd zou kunnen worden. Tegelijk juist fijn als hij dat niet heeft. Het maakt de kans op recidive minder groot en ook in TBS klinieken gaat wel eens wat fout. Ook TBS klinieken hebben te maken met bezuinigingen en worden gekort als ze hun cliënten niet op tijd terugplaatsen in de maatschappij.

Ik hoop dat deze man inderdaad op een of andere manier een enorm grote fout heeft gemaakt en dit ook na zijn vrijlating nooit weer zal doen. Reken er maar op dat hij goed in de gaten gehouden zal worden door de reclassering. Deze man heeft geen leven meer, want in zijn regio weet iedereen nu wie hij is en wat hij gedaan heeft. Verdiende loon? Ja, dát vind ik dan weer wél :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 15:31

sloffiee schreef:
_/-\o_ Precies... Mensen die nog een mens in zo`n Monster zien vinden het blijkbaar allemaal maar normaal wat er gebeurt.. tot het hun eigen kind of dierbare is ;)

Of je eigen vader...