De politie in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: De politie in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:16

Absoluut top dat je dit werk doet. Vanuit hier in ieder geval een dank je.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:50

Dank je wel Mizora!

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:08

Estera schreef:
Volgens mij kan je beter eerst eens naar jezelf kijken. Mij gebeurt het namelijk nooit dat ik problemen heb met de politie, onterecht wordt gearresteerd, corruptie tegenkom, aangehouden wordt of überhaupt in aanraking kom met de politie. Toch typisch dit.

(Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen rotte appels tussen zitten, maar dit is weer lekker makkelijk zo)

Dit hadden mijn woorden kunnen zijn, totdat ik echter zelf het slachtoffer werd van zo'n rotte appel.
Begrijp me goed, ik heb geen haat tegen de politie in het algemeen, ben gisteravond toevallig nog uitermate netjes ontvangen op het politiebureau toen ik aangifte kwam doen van een poging tot autodiefstal. Ik heb zelfs directe familie die bij de politie werkzaam is geweest en heb zondermeer respect voor het werk dat vele politieagenten netjes uitvoeren.
Maar helaas ben ik dus anderhalf jaar geleden wel, zonder dat ik daar zelf enige aanleiding toe gaf, op een heel vervelende en onterechte manier behandeld door de politie. En dan voel je je toch wel heel erg machteloos. Een fout maken is menselijk, en met een excuus en vergoeding van de materiële schade die ze hadden aangericht had ik prima kunnen leven. Betreffende agenten hebben echter hun fouten proberen te verdoezelen door compleet onjuiste informatie over mij uit hun duim te zuigen en die zelfs naar buiten te brengen op een manier die mij ernstig had kunnen schaden. Geloof me, je staat erg raar te kijken als je ineens bij bepaalde instanties te boek blijkt te staan als een psychiatrisch patiënt met een drugsproblematiek, terwijl je nog nooit van je leven psychische problemen hebt gehad of iets van verdovende middelen hebt gebruikt. Ik had nooit gedacht dat zoiets in een beschaafd land als Nederland mogelijk was, maar dus kennelijk wel....
Ik heb geen haat t.o.v. iedereen die bij de politie werkt, maar het vertrouwen in het functioneren van de politie in het algemeen ben ik wel aardig kwijt.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:28

Grote_Beer schreef:
Estera schreef:
Volgens mij kan je beter eerst eens naar jezelf kijken. Mij gebeurt het namelijk nooit dat ik problemen heb met de politie, onterecht wordt gearresteerd, corruptie tegenkom, aangehouden wordt of überhaupt in aanraking kom met de politie. Toch typisch dit.

(Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen rotte appels tussen zitten, maar dit is weer lekker makkelijk zo)

Dit hadden mijn woorden kunnen zijn, totdat ik echter zelf het slachtoffer werd van zo'n rotte appel.
Begrijp me goed, ik heb geen haat tegen de politie in het algemeen, ben gisteravond toevallig nog uitermate netjes ontvangen op het politiebureau toen ik aangifte kwam doen van een poging tot autodiefstal. Ik heb zelfs directe familie die bij de politie werkzaam is geweest en heb zondermeer respect voor het werk dat vele politieagenten netjes uitvoeren.
Maar helaas ben ik dus anderhalf jaar geleden wel, zonder dat ik daar zelf enige aanleiding toe gaf, op een heel vervelende en onterechte manier behandeld door de politie. En dan voel je je toch wel heel erg machteloos. Een fout maken is menselijk, en met een excuus en vergoeding van de materiële schade die ze hadden aangericht had ik prima kunnen leven. Betreffende agenten hebben echter hun fouten proberen te verdoezelen door compleet onjuiste informatie over mij uit hun duim te zuigen en die zelfs naar buiten te brengen op een manier die mij ernstig had kunnen schaden. Geloof me, je staat erg raar te kijken als je ineens bij bepaalde instanties te boek blijkt te staan als een psychiatrisch patiënt met een drugsproblematiek, terwijl je nog nooit van je leven psychische problemen hebt gehad of iets van verdovende middelen hebt gebruikt. Ik had nooit gedacht dat zoiets in een beschaafd land als Nederland mogelijk was, maar dus kennelijk wel....
Ik heb geen haat t.o.v. iedereen die bij de politie werkt, maar het vertrouwen in het functioneren van de politie in het algemeen ben ik wel aardig kwijt.

Maar je verteld nu in eerste instantie zelf wel goede ervaringen te hebben gehad met de politie en door dus zo rotte appel het vertrouwen in hetfunctioneren van de politie kwijt geraakt te zijn. Dus dan begrijp ik eerlijk gezegd uit jouw tekst dat de politie nu door jouw ook over èèn kam geschoren word door die ervaring of niet?
Los van die rotte appel ( en vast nog wel wat collega's meer ) wil dan toch niet zeggen dat de hele politieorgaisatie niet meer te vertouwen is?

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:43

cinn87 schreef:
Grote_Beer schreef:

Maar je verteld nu in eerste instantie zelf wel goede ervaringen te hebben gehad met de politie en door dus zo rotte appel het vertrouwen in hetfunctioneren van de politie kwijt geraakt te zijn. Dus dan begrijp ik eerlijk gezegd uit jouw tekst dat de politie nu door jouw ook over èèn kam geschoren word door die ervaring of niet?
Los van die rotte appel ( en vast nog wel wat collega's meer ) wil dan toch niet zeggen dat de hele politieorgaisatie niet meer te vertouwen is?

Nee, ik scheer niet over één kam. Nogmaals, er zijn genoeg agenten die keurig netjes hun werk doen. Maar nu ik weet dat die rotte appels er ook tussen zitten en op welke wijze ze misbruik kunnen maken van hun positie, kan ik niet zeggen dat ik bij voorbaat iedere agent vertrouw. Dat vertrouwen heeft een deuk opgelopen. Ik vind het ook te gek voor woorden dat het mógelijk is dat agenten zich zo gedragen. Dat ze daar mee weg komen.
Ik zal echter niemand persoonlijk de fouten van zijn of haar collega's aanrekenen.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:14

Owh ok, de zin die ik alleen vet gedrukt had staan deed het wel zo op mij over komen.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:21

Grote Beer, heb je een klacht tegen die agenten ingediend? Weet in ieder geval dat het mogelijk is!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:27

cinn87 schreef:

Nee, ik scheer niet over één kam. Nogmaals, er zijn genoeg agenten die keurig netjes hun werk doen. Maar nu ik weet dat die rotte appels er ook tussen zitten en op welke wijze ze misbruik kunnen maken van hun positie, kan ik niet zeggen dat ik bij voorbaat iedere agent vertrouw. Dat vertrouwen heeft een deuk opgelopen. Ik vind het ook te gek voor woorden dat het mógelijk is dat agenten zich zo gedragen. Dat ze daar mee weg komen.
Ik zal echter niemand persoonlijk de fouten van zijn of haar collega's aanrekenen.

je mag toch best kritisch zijn? dat is niet over 1 kam scheren, dat is gewoon kritisch zijn op iemands functioneren binnen zijn functie en dat mag best. jij checkt toch ook wel of je wisselgeld klopt bij de kassa mag ik aannemen. dat zegt niets over of iemand zijn werk wel of niet goed doet, maar je mag ook nog je eigen zintuigen en verstand gebruiken..

ik heb verder niet zo veel moeite met die algehele controles. ze mogen van mij best de auto doorzoeken of wat dan ook, heb niets te verbergen. denk dat ze daarmee juist ook op mensen stuiten die wel kwaad in dr zin hebben of hebben gehad.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 10:24

Snadrem schreef:
Als ik bij een controle of een roadblock sta, dan vraag ik ook niet alles op van iedere auto. Dat doe je vooral op gevoel en ervaring. Dus ja, dan kan het wel eens zo zijn dat een mazzelaar er tussenuit piept terwijl die nog een bekeuring moest betalen. Maar die komt dan echt nog wel een keer aan de beurt. De echte rotzakken uit je werkgebied die pik je er wel tussenuit, die heb je namelijk al vaak genoeg gezien tijdens je werk. Tijdens zo'n controle vind ik het ook helemaal niet interessant of iemand zijn kentekenbewijs kan laten zien, ik ben op zoek naar hele andere dingen.

Jij klinkt alsof je er verstand van hebt :D vraagje: afgelopen zaterdag reden wij tereug vanuit oostenrijk weer naar nederland. Om een uur of 4 's nachts staat er een auto te wachten in de berm op de snelweg die achter ons aanrijdt toen wij passeerden, bleek politie te zijn en we moesten volgen. Ik lag te slapen en mijn vriend riep ineens 'politie, politie!' dus ik schrok wakker en werd al wat pissig omdat ie vast weer veel te hard gereden had, of zn gordel niet omhad ofzo. Dat bleek niet het geval te zijn. Ze vroegen alleen wat we gedaan hadden in oostenrijk en wilde onze paspoorten zien. En toen mochten we weer doorrijden.

Wat denk jij dat hierin aan de hand was? We waren zo nieuwsgierig :D we hebben er zelf maar een spannend verhaal van verzonnen :P

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:11

Was het een herkenbare politie-auto? (Striping, lichtbak op het dak)
Waren de agenten in uniform? Hebben ze zich gelegitimeerd?

Het kan een soort van grenscontrole zijn. In samenwerking met het buitenland vinden er een hoop acties plaats. Soms is er informatie dat er op bepaalde tijdstippen en bepaalde wegen bijvoorbeeld drugs, andere contrabande of mensen gesmokkeld worden. Hier in de grensstreek wordt bijvoorbeeld veel samengewerkt met de Belgische politie: die vangen bij de grensovergang bezoekers van coffeeshops op. Het zou dus kunnen dat je gecontroleerd werd omdat ze op zoek waren naar iets. Als het 04.00 uur 's nachts is, ben je eerder "verdacht" in bepaalde situaties. Ga bijvoorbeeld maar eens om 04.00 uur 's nachts in een zwarte VW Golf stapvoets door een woonwijk rijden :') Niet dat je per se verdacht bent in een golfje, maar de ervaring leert dat ze erg geliefd zijn bij bijvoorbeeld woninginbrekers (zijn ook superfijne auto's, de politie rijdt er zelf ook in _O- ). Hetzelfde geldt voor bepaalde busjes, of snelle auto's. Dat betekent overigens niet dat andere auto's niet gecontroleerd worden of dat er met tunnelvisie gewerkt wordt (al spreek ik dan, wederom, niet voor alle collega's.) Binnen de politie wordt de inzet vaak bepaald aan de hand van informatie die er is: bijvoorbeeld, de meeste inbraken in wijk A vinden plaats tussen 01.00 uur en 05.00 uur 's nachts. Als je in die tijdstippen aan het werk bent in wijk A, ben je dus alerter op bepaalde dingen (geluiden, voetgangers zonder hond, stapvoets rijden, iemand die in een auto zit die ergens geparkeerd staat, etc.) Daarmee betekent het niet dat al die dingen dan meteen niet mogen, maar het is het wel waard om even te kijken wie daar dan staat/ loopt en wat hij daar doet.

Maar goed, het kan dus dat er bepaalde informatie lag en dat jullie op dat tijdstip de aandacht trokken door daar te rijden. Bij de controle bleek dan waarschijnlijk al snel dat jullie niet de doelgroep waren, dus wordt er even snel naar het paspoort gekeken en dan kan je weer verder.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:49

Het was geen herkenbare auto (ook geen golf, een bmw geloof ik :P) politie was wel in uniform.
Onze auto lag vol met skispullen, dus idd zal vast gauw gebleken zijn dat wij lekker hebben gskied ipv drugs gesmokkeld :D
Was allang blij dat ik alleen de paspoorten hoefde te zoeken, en niet de hele auto hoefde leeg te halen.

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:09

Met pijn en moeite ga ik nu wat toegeven. Vorige week heb ik 112 gebeld. Bij de snelweg gleed zo een auto de sloot in. Politie was als eerste ter plekke en agenten sprongen zo hup de sloot in. Tis ze niet helemaal gelukt om de jongens de auto uit te krijgen maar samen met de brandweer etc wel! Toch erg knap!

http://www.flashphoto.nl/item/1030/Bekn ... loot-.html

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:14

Fijn om te lezen dat je je in het belang van een ander over je eigen aversie heen hebt kunnen zetten +:)+ Hopelijk heeft deze actie geholpen om je vertrouwen in de politie wat terug te brengen. :)

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:16

Dat zeker. 1 agent sprong erin en zakte gelijk door t ijs heen. uiteindelijk hebben ze de jongens er wel uit kunnen krijgen. Stomme is ook nog 1 dag later lagen er op dezelfde plek 3 (!!!!) autos in de sloot!! Hoop dat de gemeente daar toch een vangrail oid gaat plaatsen.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:23

Super van je Kiki, en ik vind het ook super dat je dat hier durft toe te geven. +:)+

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:25

Inderdaad Kiki! Super dat je het hier toegeeft en super hoe je hebt gehandeld!

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:36

Nouja super van me wil ik het niet noemen. Ga toch zeker niet die jongens laten verdrinken vind het echt zielig voor ze. Ze gleden er echt hup zo in leek wel slowmotion.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:04

Je moet eens weten hoeveel mensen er niks doen...

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:06

Ook namens mij, goed dat je het hier durft neer te zetten! En respect voor de collega's die erin gesprongen zijn, je kan zelf ook onderkoeld raken.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 03:42

verootjoo schreef:
Snadrem schreef:
Als ik bij een controle of een roadblock sta, dan vraag ik ook niet alles op van iedere auto. Dat doe je vooral op gevoel en ervaring. Dus ja, dan kan het wel eens zo zijn dat een mazzelaar er tussenuit piept terwijl die nog een bekeuring moest betalen. Maar die komt dan echt nog wel een keer aan de beurt. De echte rotzakken uit je werkgebied die pik je er wel tussenuit, die heb je namelijk al vaak genoeg gezien tijdens je werk. Tijdens zo'n controle vind ik het ook helemaal niet interessant of iemand zijn kentekenbewijs kan laten zien, ik ben op zoek naar hele andere dingen.

Jij klinkt alsof je er verstand van hebt :D vraagje: afgelopen zaterdag reden wij tereug vanuit oostenrijk weer naar nederland. Om een uur of 4 's nachts staat er een auto te wachten in de berm op de snelweg die achter ons aanrijdt toen wij passeerden, bleek politie te zijn en we moesten volgen. Ik lag te slapen en mijn vriend riep ineens 'politie, politie!' dus ik schrok wakker en werd al wat pissig omdat ie vast weer veel te hard gereden had, of zn gordel niet omhad ofzo. Dat bleek niet het geval te zijn. Ze vroegen alleen wat we gedaan hadden in oostenrijk en wilde onze paspoorten zien. En toen mochten we weer doorrijden.

Wat denk jij dat hierin aan de hand was? We waren zo nieuwsgierig :D we hebben er zelf maar een spannend verhaal van verzonnen :P

Kom maar aan de grens wonen... Wij werken in NL en wonen in D. Er is 1 plek op de route waar standaart eigenlijk gecontroleerd wordt. In het bgein kreeg je het dan spaans benauwd... tegenwoordig, is het raampje al open voordat we er zijn, zodat wij, na een vlugge blik naar binnen door mnr agent, gelijk door kunnen rijden :Y) Alleen een keer tijdens de vierdaagse weken zat er een alcoholcontrole aanvast, maar dat vind ik dan weer erg logisch.

De enige mindere ervaring met de politie die ik heb is niet zo spectaculair. Ik had een wildzwein aangereden wat nog leefde. Dus ik had de politie gebeld, uitgelegd wat er gebeurd was en dat het wellicht verstandig was om de jachtopzichter te sturen om het beesie af te maken. Ze wilden het eerst controleren door een patrouille wagen. Dat snap ik nog... maar voordat deze er was, ze concludeerden dat er inderdaad een wildzwein was, deze zeer ernstig verwond nog leefde, de jachtopzichter gebeld werd en deze er eindelijk was, waren we iets van 2,5 uur verder. En dat vond ik eigenlijk heel vervelend voor mezelf (het was koud :brr: ) en het arme zweintje wat daar lag te creperen.

Ik snap wel waarom het niet op nr 1 prio stond, maar leuk is anders.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:00

Politie agenten hebben een risicovolle baan en verdienen ook nog eens veel te weinig i.m.o dus ik heb dikke respect voor ze. :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:47

Van de week hebben wij weer even gemerkt wat we aan ze hadden :)

We waren met een groepje op bosrit en op een gegeven moment ging een van de paarden op hol. Vriendin A. viel eraf en paard ging richting huis. De eigenaar van stal S. ging er achteraan, nadat we gezien hadden dat met A. alles goed was en sms'te ons (na een minuut of 10) dat paard gevangen was. Op dat moment stapten wij het bos uit en de weg op, om langs het kanaal naar huis te gaan rijden, waar S. het paard gevangen had. En toen kwam er een politiewagen aan, die stopte bij ons: 'Zijn jullie een paard kwijt?' Ja, klopt, maar ze is net gevangen. 'Mooi, want wij kregen een melding van een loslopend paard. Wie is degene die gevallen is?' Dus A. stapte naar voren. 'Alles goed met u?' Ja, alles prima. 'Waar is het paard gevangen?' Nou ja, bij de hefbrug in het dorp. 'Helemaal bij de hefbrug? :wow: Stap dan maar in, dan brengen we je naar je paard!'

Dat was toch aardig en scheelde A. een kilometer of 4, 5 lopen en ons een hele tijd stappen! +:)+