Het nieuwe zorgstelsel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:49

Ik ben in juni begonnen bij mijn huidige werkgever... 5 kwartier tot anderhalf uur enkele reis ..

Ook hier waren 200 sollicitanten.. Ik zou ook graag liever op loopafstand van mb werk wonen
maar helaas zijn die er niet altijd..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:54

Babsiej schreef:
Ik ben in juni begonnen bij mijn huidige werkgever... 5 kwartier tot anderhalf uur enkele reis ..

Ook hier waren 200 sollicitanten.. Ik zou ook graag liever op loopafstand van mb werk wonen
maar helaas zijn die er niet altijd..

Dan zal je de beste kandidate geweest zijn :D

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:24

Shadow0 schreef:
Veel bedrijven willen helemaal geen te hoog geschoold personeel aannemen. Omdat die zo weer weg zijn bv. Of omdat ze veel assertiever zijn en opkomen voor hun rechten. Daar heeft lang niet elk bedrijf zin in.

Babsiej: in dat onderzoek was 'leuk' niet het criterium, maar 'haalbaar'. Ze wilden werk wat ze fysiek en verstandelijk kunnen doen. Veel mensen in de bijstand hebben minder mogelijkheden, en ze willen niet gaan werken bij iets dat ze niet aankunnen. Ook is niet onderzocht of mensen daadwerkelijk werk afwijzen waar ze 'geen zin' in hebben. De vraagstelling is niet duidelijk genoeg. Zoals gezegd: vrijwel iedereen wil graag werk dat leuk is en dichtbij. Dat is dan ook precies de vraag die ze hebben beantwoord.

Wat toelichting bij het onderzoek: http://jeroenlaemers.wordpress.com/2012 ... ntvangers/

Zo kun je alles wat krom is rechtbreien...

lekker aan t werk... ook als t onder je niveau is of tijdelijk .. Kijk toen naar die proef in Rotterdam hoeveel mensen er op kwamen dagen ...

Maar gezien jou postgedrag werk je zelf ook niet?(nee ik zeg niet dat je bijstand hebt) dat zou in ieder geval verklaren waarom je er maar niet aan wil geloven dat er genoeg bijstanders zijn die niks willen/kunnen/doen.

Lauren_

Re: Het nieuwe zorgstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:58

En jij wil maar niet geloven dat er heel veel mensen n de ww of bijstand zitten die wel heel graag willen werken.

ik zeg maar zo, liever een sympathiek mens in de bijstand, dan.....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:14

Lauren_ schreef:
ik zeg maar zo, liever een sympathiek mens in de bijstand, dan.....

:?

Ja zo lust ik er nog een paar. :roll:

Liever een gezellige rijkaard dan een een onaardige bijstandtrekker

Liever een gulle belastingconsulent dan een vrekkige bankier

Liever een goed kok dan een slechte.....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:27

Babsiej schreef:
lekker aan t werk... ook als t onder je niveau is of tijdelijk ..

Dat is niet wat er staat he :) Onder het niveau is niet het probleem. BOVEN het niveau wel. Tijdelijk werk is ook een probleem als het zoveel financiele problemen oplevert dat mensen failliet gaan. Want wat echt niet kan, maar dus wel een reeel probleem is, is mensen tijdelijk aan het werk zetten, en als het werk dan afgelopen is moeten ze zelf maar een aantal weken zien te overbruggen. (Met risico dat ze hun huis uit gezet worden bv, of dat hun gas en licht wordt afgesloten, of dat ze in dure incassotrajecten komen.)
Daar schiet niemand wat mee op. Ook jij als hooggeeerde belastingbetaler niet.

Citaat:
Maar gezien jou postgedrag werk je zelf ook niet?(nee ik zeg niet dat je bijstand hebt) dat zou in ieder geval verklaren waarom je er maar niet aan wil geloven dat er genoeg bijstanders zijn die niks willen/kunnen/doen.

Heel verstandig dat je dat niet zegt :)
Ik geloof verder beslist wel dat er mensen zijn in de bijstand (net als overal) die niet willen of slecht functioneren of willen profiteren. Daarvoor zijn het net mensen. Overal wordt gefraudeerd, gestolen, geprofiteerd en creatief gewerkt met de regels. Bijstanders zijn daarop uiteraard geen uitzondering.

Waar het me om gaat is dat een groot deel dat niet is. Je kunt niet iedereen over 1 kam scheren. Er zitten er gewoon ook heel veel vanwege stomme pech: verkeerde plek op het verkeerde moment. En ben je niet de ideale werknemer, dan is de kans groot dat je op dit moment steeds weer buiten de boot valt. Er wordt gedaan alsof iedereen in de bijstand daar zit vanwege eigen schuld, en dat ze echt wel werk vinden als ze maar willen. En dat is gewoon onjuist. Op dat soort beeldvorming blijf ik reageren. (En het zegt wel wat dat je denkt dat ik zo'n mening alleen uit eigenbelang zou kunnen hebben, en niet, bijvoorbeeld, omdat ik me heb verdiept in de problemen.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:29

Ik zat laatst rondom tien (volgens mij was dat het) te kijken en ik vond het zeer frappant dat er toch nog een hoop mensen zijn die niet beneden hun stand willen werken. Veel afgestudeerden die niet tijdelijk lopende bandwerk of iets dergelijks willen doen. Dat vind ik persoonlijk zeer kwalijk, liever je hand ophouden dan je eigen kost bij elkaar scharrelen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:37

Mijn beeldvorming wordt vooral gevormd door mn werk... waar ik dus dagelijks meemaak in de praktijk...

Voorbeeldje ( gewoon wat regelmatig voorkomt niet specifiek 1 geval )... Man en vrouw wonen samen niet gehuwd geen geregistreerd partnerschap.

Vrouw krijgt een kleine uitkering. (maakt niet uit wat voor )
Man verdiend een mooi bedrag ad 2600 netto per maand.(fictief kan 2000 zijn maar ook 3000 )

Vrouw maakt overal schulden, koopt de wehkamp leeg etc.
Vrouw gaat de sanering in, minnelijk danwel wsnp.

Inkomen van de vrouw wordt dan wel gehalveerd dus maandelijks wordt er ik noem maar 100 gespaard voor schuldeisers. MAAR inkomen van de man wordt buiten beschouwing gelaten die krijgt gewoon zijn inkomen, want de man wil niet mee in de schuldregeling van de vrouw..

Met andere woorden de schulden worden na 3 jaar kwijt gescholden, er is amper afbetaald en ze hebben gewoon kunnen leven van zijn salaris. :') En dit gebeurd VEEL heel VEEL.

Ander voorbeeldje man uit het oosten komt hierheen, woont hier 9 maanden, betaald geen enkele maand huur, kan geen woord nederlands, moet een tolk bijkomen, de inburgeringscursus weigert hij te doen maar toch een bijstand ontvangen.
Bijzondere bijstand betaald het gehele bedrag voor meneer. normaliter is dit geen lening. En meneer gaat weer verder, want hij snapt niet eens wat een huurovereenkomst is..

En zo kan ik heel bokt vol pennen hoor, dus of mijn beeld werkelijk zo vervormd is... Ik maak t 32-40 uur per week zo mee..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:39

Shadow,
Je hebt gelijk dat je niet iedereen over 1 kam mag en kan scheren. Er zitten schrijnende gevallen in de bijstand. Maar zoals jij vaak de schuld bij (slechte) werkgevers neerlegt, zijn er ook goede werkgevers, die zich keurig aan de CAO houden e.d. Sommige werkgevers worden gedupeerd door werknemers, die stelen van hun baas, of zich ziek melden omdat ze geen zin hebben om te werken of een arbeidsconflict hebben. Dat kan soms de doodsteek zijn voor kleine werkgevers.
Maar dit is allemaal offtopic. Dit topic gaat over de toekomstige zorgverzekering.
Veel mensen gaan daar meer, heel veel meer, voor betalen. Sommige mensen vinden dit terecht, anderen niet. Zoals de meeste mensen kijkt iedereen vooral naar zijn eigen portemonnee.

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:40

Oh ik heb als universitair geschoolde op van alles benden mijn "stand" gesolliciteerd. Ik had een veel te zwaar cv en dat willen werkgevers niet. Lekker makkelijk banketstaaf als je zelf nooit in die situatie gezeten hebt. Je brult maar wat, maar verstand van zaken ho maar.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:42

Lauren_ schreef:
Oh ik heb als universitair geschoolde op van alles benden mijn "stand" gesolliciteerd. Ik had een veel te zwaar cv en dat willen werkgevers niet. Lekker makkelijk banketstaaf als je zelf nooit in die situatie gezeten hebt. Je brult maar wat, maar verstand van zaken ho maar.

Maar wat heb jij dan gestudeerd? Misschien had jij beter een studie kunnen doen, waar veel vraag naar is.

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:44

Ik heb economie gestudeerd, lijkt mij een prima basis. als je cv te zwaar is (lees: veel verdiend en veeeeeel belasting betaald), dan willen ze je niet in een call center, aan de lopende band of achter de kassa. Realiteitscheck!
Laatst bijgewerkt door Lauren_ op 06-11-12 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:44

Lauren_ schreef:

Ik heb ook gewoon in de fabriek gestaan hoor toen ik geen passend werk kon vinden..
Hier in lays fabriek en bapao broodjes inpakken...

K heb altijd gewerkt voor m'n eigen centen.

Maar vindt je het nodig om zo te reageren ? Hè gaat hier verder gewoon netjes.

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:45

Je bent 27, dan is je cv wel een stuk magerder dan de mijne :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:45

Babsiej, wat jij beschrijft heeft niet veel te maken met of de uitkering terecht is of niet, en of mensen werk hadden kunnen vinden of niet.

Dat het misbruik is, geef ik overigens meteen toe. Wel denk ik dat je door je werk een zeer selectief beeld krijgt: namelijk de mensen die in de problemen komen. De mensen immers die zich netjes gedragen en zich netjes aan de regels houden en geen schulden opbouwen, komen voor een groot gedeelte niet in zicht. Het is te verleidelijk om te denken dat iedereen in een uitkering zich zo opstelt. En dat is niet zo, er zijn ook heel veel mensen die dat niet doen, die wel hun best doen. Maar die raken ondergesneeuwd, en worden vaak al bij voorbaat gezien als profiteurs en fraudeurs. En daar heb ik moeite mee.

Bovendien is het trucje van schulden op laten lopen en dan failliet gaan terwijl je een deel van je inkomsten buiten schot houdt bepaald niet uniek voor mensen met een uitkering. In het bedrijfsleven wordt er bv ook veel mee gesjoemeld: je richt twee bv'tjes op, op de ene ontvang je je inkomsten en de ander gebruik je juist om kosten mee te maken. Tweede bv'tje gaat failliet, eerste bv'tje blijft lekker buiten schot. Dat is een wat simpele voorstelling van zaken, en eea is inmiddels lastiger gemaakt meen ik, maar... principe is hetzelfde. En toch behandelen we niet elke bv-eigenaar alvast standaard als oplichters. En ook met die dubbele moraal heb ik moeite.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:46

Dat doet er niet toe toch ?? Mijn cv staa geen bijstand op.
Ik stond ook met vrouwen van 50 aan de lopende band hoor. Dus leeftijd maakt niet uit.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:47

Babsiej, dat soort dingen heb ik dus ook gezien ja.
En wat betreft sollicitanten, ik heb nog geen maand geleden een vacature gehad, met welgeteld 2!! sollicitanten.
Beiden helaas niet voor de functie geschikt, was geen bijzondere functie, mbo niveau. Dus altijd 200-500 sollicictanten die gaat er bij mij ook niet helemaal in.

Dat het moeilijker is, ja, dat geloof ik zeker, ik zie ook kanjers weggaan nu, maar zo moeilijk als het nu geschetst wordt gaat ook niet altijd op.
Mijn man kwam vorig jaar zonder werk te zitten, en had 2 sollicitaties, bij beiden direct kunnen beginnen (vrachtwagenchauffeur).
Dus t kan wel degelijk. Maar een werkgever kan wel meer het kaf van het koren scheiden en kritischer zijn, dat wel.

Wij nemen trouwens wel graag hoger geschoolde mensen aan, heel graag zelf. Ik heb ook een HBO opleiding en werk op MBO niveau.
Moet je alleen bij die hoger geschoolde wel het idee hebben dat ze even willen blijven,

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:49

Waren die vrouwen van 50 ook universitair geschoold? Jij zit nu in een startersfunctie, jij kan waarschijnlijk zo weer aan de lopende band. Met mijn cv helaas niet. Uiteindelijk heb ik werk gevonden, bijstand heb ik ook nooit ingezeten. Maar ik vind het stuitend als een meisje met weinig levenservaring dergelijke genaraliserende dingen roept, terwijl een grote groep, en wellicht de meerderheid helemaal niet zo is als ze in de ww of bijstand zitten. Kortzichtig vind ik dat.
Laatst bijgewerkt door Lauren_ op 06-11-12 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:49

Shadow0 schreef:
Babsiej, wat jij beschrijft heeft niet veel te maken met of de uitkering terecht is of niet, en of mensen werk hadden kunnen vinden of niet.

Dat het misbruik is, geef ik overigens meteen toe. Wel denk ik dat je door je werk een zeer selectief beeld krijgt: namelijk de mensen die in de problemen komen. De mensen immers die zich netjes gedragen en zich netjes aan de regels houden en geen schulden opbouwen, komen voor een groot gedeelte niet in zicht. Het is te verleidelijk om te denken dat iedereen in een uitkering zich zo opstelt. En dat is niet zo, er zijn ook heel veel mensen die dat niet doen, die wel hun best doen. Maar die raken ondergesneeuwd, en worden vaak al bij voorbaat gezien als profiteurs en fraudeurs. En daar heb ik moeite mee.

Bovendien is het trucje van schulden op laten lopen en dan failliet gaan terwijl je een deel van je inkomsten buiten schot houdt bepaald niet uniek voor mensen met een uitkering. In het bedrijfsleven wordt er bv ook veel mee gesjoemeld: je richt twee bv'tjes op, op de ene ontvang je je inkomsten en de ander gebruik je juist om kosten mee te maken. Tweede bv'tje gaat failliet, eerste bv'tje blijft lekker buiten schot. Dat is een wat simpele voorstelling van zaken, en eea is inmiddels lastiger gemaakt meen ik, maar... principe is hetzelfde. En toch behandelen we niet elke bv-eigenaar alvast standaard als oplichters. En ook met die dubbele moraal heb ik moeite.

De voorbeelden die ik probeerde te geven zijn dus idd mensen die heel vaak bijstand krijgen.
Ik zeg ook niet dat iedereen het doet, er veel te makkelijk mee omgaan, maar ik zie het toch wel vreselijk veel.

Dat van die bedrijven gebeurd ook inderdaad maar heb ik weinig mee te maken dus hoeveel dat gebeurd weet ik niet ik werk 99,9% met particulieren. Maar het voorbeeld komt inderdaad een beetje op hetzelfde neer...

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:50

Dat jij dat veel ziet is logisch, gezien je functie.Dat dat maar net dat gedeelte van die grote groep is vergeet je even. Jammer.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:52

Lauren_ schreef:
Ik heb economie gestudeerd, lijkt mij een prima basis. als je cv te zwaar is (lees: veel verdiend en veeeeeel belasting betaald), dan willen ze je niet in een call center, aan de lopende band of achter de kassa. Realiteitscheck!

Ja, een goede meid is op haar toekomst voorbereid ;) . Studies economie, recht, culturele wetenschappen, daar was een paar jaar geleden al van bekend, dat daar een overkill aan is. Foute keuze. Daar heb je alleen nu niets aan. Misschien kan je je laten omscholen? De gezondheidszorg is de toekomst. En met jouw vooropleiding kan je zo instromen. En dan geen psychologie, want daar is straks ook een overschot aan.
Of doorstuderen voor accountant, daar is ook nog wel vraag naar. :D

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:53

Lauren_ schreef:
Waren doe vrouwen van 50 ook universitair geschoold? Jij zit nu in een startersfunctie, jij kan waarschijnlijk zo weer aan de lopende band. Met mijn cv helaas niet. Uiteindelijk heb ik werk gevonden, bijstand heb ik ook nooit ingezeten. Maar ik vind het stuitend als een meisje met weinig levenservaring dergelijke genaraliserende dingen roept, terwijl een grote groep, en wellicht de meerderheid helemaal niet zo is als ze in de ww of bijstand zitten. Kortzichtig vind ik dat.

K zit na 8 jaar ervaring niet meer in een startersfunctie nee en ja ik ben dus ook duurder. En ja die vrouwen waren ook wo/hbo opgeleid maar aantal jaar eruit geweest voor kinderen.

Ik vind jou erg generaliserend eigenlijk hoe kan jij aan mijn leeftijd weten hoeveel levenservaring ik heb?

Je moet het misschien niet zo op de man spelen? En zelf niet zo generaliseren ?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:54

Electra63 schreef:
Lauren_ schreef:

Ja, een goede meid is op haar toekomst voorbereid ;) . Studies economie, recht, culturele wetenschappen, daar was een paar jaar geleden al van bekend, dat daar een overkill aan is. Foute keuze. Daar heb je alleen nu niets aan. Misschien kan je je laten omscholen? De gezondheidszorg is de toekomst. En met jouw vooropleiding kan je zo instromen. En dan geen psychologie, want daar is straks ook een overschot aan.

Idd al jaren een vreselijke overkill... Ga de ICT in daar springen ze ook om hoger opgeleid personeel..

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:55

Electra63 schreef:
Lauren_ schreef:

euh :?
Omscholen? ja dat wilde ik toen ik werkloos werd, omscholen voor de zorg. Maard aar was geen budget voor. En zelf een paar duizend euro neertellen naast de rechtzaken ging ff niet. Had het graag gewild :j

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:55

Babsiej schreef:
Lauren_ schreef:
Waren doe vrouwen van 50 ook universitair geschoold? Jij zit nu in een startersfunctie, jij kan waarschijnlijk zo weer aan de lopende band. Met mijn cv helaas niet. Uiteindelijk heb ik werk gevonden, bijstand heb ik ook nooit ingezeten. Maar ik vind het stuitend als een meisje met weinig levenservaring dergelijke genaraliserende dingen roept, terwijl een grote groep, en wellicht de meerderheid helemaal niet zo is als ze in de ww of bijstand zitten. Kortzichtig vind ik dat.

K zit na 8 jaar ervaring niet meer in een startersfunctie nee en ja ik ben dus ook duurder. En ja die vrouwen waren ook wo/hbo opgeleid maar aantal jaar eruit geweest voor kinderen.

Ik vind jou erg generaliserend eigenlijk hoe kan jij aan mijn leeftijd weten hoeveel levenservaring ik heb?

Je moet het misschien niet zo op de man spelen? En zelf niet zo generaliseren ?

Jouw functie is voor mij een startersfunctie, ik ben ooit als leidinggevende begonnen, is iets anders. Maakt verder niet uit, maar is wel een groot verschil :D