Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:Veel bedrijven willen helemaal geen te hoog geschoold personeel aannemen. Omdat die zo weer weg zijn bv. Of omdat ze veel assertiever zijn en opkomen voor hun rechten. Daar heeft lang niet elk bedrijf zin in.
Babsiej: in dat onderzoek was 'leuk' niet het criterium, maar 'haalbaar'. Ze wilden werk wat ze fysiek en verstandelijk kunnen doen. Veel mensen in de bijstand hebben minder mogelijkheden, en ze willen niet gaan werken bij iets dat ze niet aankunnen. Ook is niet onderzocht of mensen daadwerkelijk werk afwijzen waar ze 'geen zin' in hebben. De vraagstelling is niet duidelijk genoeg. Zoals gezegd: vrijwel iedereen wil graag werk dat leuk is en dichtbij. Dat is dan ook precies de vraag die ze hebben beantwoord.
Wat toelichting bij het onderzoek: http://jeroenlaemers.wordpress.com/2012 ... ntvangers/
Babsiej schreef:lekker aan t werk... ook als t onder je niveau is of tijdelijk ..
Citaat:Maar gezien jou postgedrag werk je zelf ook niet?(nee ik zeg niet dat je bijstand hebt) dat zou in ieder geval verklaren waarom je er maar niet aan wil geloven dat er genoeg bijstanders zijn die niks willen/kunnen/doen.
Lauren_ schreef:Oh ik heb als universitair geschoolde op van alles benden mijn "stand" gesolliciteerd. Ik had een veel te zwaar cv en dat willen werkgevers niet. Lekker makkelijk banketstaaf als je zelf nooit in die situatie gezeten hebt. Je brult maar wat, maar verstand van zaken ho maar.
Lauren_ schreef:Oh ik heb als universitair geschoolde op van alles benden mijn "stand" gesolliciteerd. Ik had een veel te zwaar cv en dat willen werkgevers niet. Lekker makkelijk banketstaaf als je zelf nooit in die situatie gezeten hebt. Je brult maar wat, maar verstand van zaken ho maar.
Shadow0 schreef:Babsiej, wat jij beschrijft heeft niet veel te maken met of de uitkering terecht is of niet, en of mensen werk hadden kunnen vinden of niet.
Dat het misbruik is, geef ik overigens meteen toe. Wel denk ik dat je door je werk een zeer selectief beeld krijgt: namelijk de mensen die in de problemen komen. De mensen immers die zich netjes gedragen en zich netjes aan de regels houden en geen schulden opbouwen, komen voor een groot gedeelte niet in zicht. Het is te verleidelijk om te denken dat iedereen in een uitkering zich zo opstelt. En dat is niet zo, er zijn ook heel veel mensen die dat niet doen, die wel hun best doen. Maar die raken ondergesneeuwd, en worden vaak al bij voorbaat gezien als profiteurs en fraudeurs. En daar heb ik moeite mee.
Bovendien is het trucje van schulden op laten lopen en dan failliet gaan terwijl je een deel van je inkomsten buiten schot houdt bepaald niet uniek voor mensen met een uitkering. In het bedrijfsleven wordt er bv ook veel mee gesjoemeld: je richt twee bv'tjes op, op de ene ontvang je je inkomsten en de ander gebruik je juist om kosten mee te maken. Tweede bv'tje gaat failliet, eerste bv'tje blijft lekker buiten schot. Dat is een wat simpele voorstelling van zaken, en eea is inmiddels lastiger gemaakt meen ik, maar... principe is hetzelfde. En toch behandelen we niet elke bv-eigenaar alvast standaard als oplichters. En ook met die dubbele moraal heb ik moeite.
Lauren_ schreef:Ik heb economie gestudeerd, lijkt mij een prima basis. als je cv te zwaar is (lees: veel verdiend en veeeeeel belasting betaald), dan willen ze je niet in een call center, aan de lopende band of achter de kassa. Realiteitscheck!
Lauren_ schreef:Waren doe vrouwen van 50 ook universitair geschoold? Jij zit nu in een startersfunctie, jij kan waarschijnlijk zo weer aan de lopende band. Met mijn cv helaas niet. Uiteindelijk heb ik werk gevonden, bijstand heb ik ook nooit ingezeten. Maar ik vind het stuitend als een meisje met weinig levenservaring dergelijke genaraliserende dingen roept, terwijl een grote groep, en wellicht de meerderheid helemaal niet zo is als ze in de ww of bijstand zitten. Kortzichtig vind ik dat.
Electra63 schreef:Lauren_ schreef:Ik heb economie gestudeerd, lijkt mij een prima basis. als je cv te zwaar is (lees: veel verdiend en veeeeeel belasting betaald), dan willen ze je niet in een call center, aan de lopende band of achter de kassa. Realiteitscheck!
Ja, een goede meid is op haar toekomst voorbereid. Studies economie, recht, culturele wetenschappen, daar was een paar jaar geleden al van bekend, dat daar een overkill aan is. Foute keuze. Daar heb je alleen nu niets aan. Misschien kan je je laten omscholen? De gezondheidszorg is de toekomst. En met jouw vooropleiding kan je zo instromen. En dan geen psychologie, want daar is straks ook een overschot aan.
Of doorstuderen voor accountant, daar is ook nog wel vraag naar.
Electra63 schreef:Lauren_ schreef:Ik heb economie gestudeerd, lijkt mij een prima basis. als je cv te zwaar is (lees: veel verdiend en veeeeeel belasting betaald), dan willen ze je niet in een call center, aan de lopende band of achter de kassa. Realiteitscheck!
Ja, een goede meid is op haar toekomst voorbereid. Studies economie, recht, culturele wetenschappen, daar was een paar jaar geleden al van bekend, dat daar een overkill aan is. Foute keuze. Daar heb je alleen nu niets aan. Misschien kan je je laten omscholen? De gezondheidszorg is de toekomst. En met jouw vooropleiding kan je zo instromen. En dan geen psychologie, want daar is straks ook een overschot aan.
Of doorstuderen voor accountant, daar is ook nog wel vraag naar.
Babsiej schreef:Lauren_ schreef:Waren doe vrouwen van 50 ook universitair geschoold? Jij zit nu in een startersfunctie, jij kan waarschijnlijk zo weer aan de lopende band. Met mijn cv helaas niet. Uiteindelijk heb ik werk gevonden, bijstand heb ik ook nooit ingezeten. Maar ik vind het stuitend als een meisje met weinig levenservaring dergelijke genaraliserende dingen roept, terwijl een grote groep, en wellicht de meerderheid helemaal niet zo is als ze in de ww of bijstand zitten. Kortzichtig vind ik dat.
K zit na 8 jaar ervaring niet meer in een startersfunctie nee en ja ik ben dus ook duurder. En ja die vrouwen waren ook wo/hbo opgeleid maar aantal jaar eruit geweest voor kinderen.
Ik vind jou erg generaliserend eigenlijk hoe kan jij aan mijn leeftijd weten hoeveel levenservaring ik heb?
Je moet het misschien niet zo op de man spelen? En zelf niet zo generaliseren ?