Inbreker dood na vechtpartij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:45

Sammyoo schreef:
Lindy, als je de moeite had genomen om mijn eerdere posts te lezen, dan wist je dat ik de politie heb gebeld toen ik een inbreker betrapte.
Dat was geen instinct of reflex, maar gewoon gezond verstand!

Ik heb idd niet alle posten gelezen..
Maar als je oog in oog staat met een inbreker ga ik niet eerst heel beheerst denken ik moet de politie bellen en doodleuk afwachten tot hij mij neerknuppeld..
Inbrekers worden steeds bijdehander.. Fijn voor je dat die van jou wel werd afgeschrikt en er vandoor ging alleen zijn er ook situatie's waar dit niet het geval is en dan kan je beter handelen..

Ik ben alles behalve geweldadig maar als iemand bij mijn gezinnetje komt heeft hij een probleem..
( en een inbreker komt dat )
Dat is mijn alles en zal ik beschermen ongeacht op wat voor een manier..

De bewoners zijn ook gewond afgevoerd wel is waar licht gewond maar er is dus wel meer aan de hand geweest..
En buiten dat 1 klap kan als hij verkeerd aan komt al fataal zijn

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:47

Dood is misschien een wat zware straf voor inbreken, maar vind dat hij wel flink in elkaar geslagen had mogen worden. Tis nu een beetje uit de hand gelopen, tsja.. risico van het vak.

Blablabla11

Re: Inbreker dood na vechtpartij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:48

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:50

Lindy1982 schreef:
Sammyoo schreef:
Lindy, als je de moeite had genomen om mijn eerdere posts te lezen, dan wist je dat ik de politie heb gebeld toen ik een inbreker betrapte.

Ik heb idd niet alle posten gelezen..
Maar als je oog in oog staat met een inbreker ga ik niet eerst heel beheerst denken ik moet de politie bellen en doodleuk afwachten tot hij mij neerknuppeld..
Inbrekers worden steeds bijdehander.. Fijn voor je dat die van jou wel werd afgeschrikt en er vandoor ging alleen zijn er ook situatie's waar dit niet het geval is en dan kan je beter handelen..

Ik ben alles behalve geweldadig maar als iemand bij mijn gezinnetje komt heeft hij een probleem..
( en een inbreker komt dat )
Dat is mijn alles en zal ik beschermen ongeacht op wat voor een manier..

De bewoners zijn ook gewond afgevoerd wel is waar licht gewond maar er is dus wel meer aan de hand geweest..
En buiten dat 1 klap kan als hij verkeerd aan komt al fataal zijn

Inderdaad, die ene klap die is gegeven had al fataal kunnen zijn. Als er op je in wordt geslagen neem ik aan dat je terug slaat. Je gaat niet zielig voor je uit staren en in elkaar geslagen worden. Je slaat terug (ik zeg niet iedereen, maar ik DENK meerendeel, jij niet sammyoo natuurlijk...) en zo gaat dat. Zo zitten wij in elkaar. Je laat niet op je in slaan zonder iets te doen (als er een mogelijkheid is dat te doen dan, als er nou met 4 op 1 gaan dan valt er weinig weerstand te bieden, maar bij 1 op 1 of 2 op 1 wat hier het geval is dacht ik, dan kunnen beide partijen losgaan.)

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:51

1klap kan fataal zijn.... wat is dat nou weer voor n bullshit redenatie. Heeft iemand wel eens een kooigevecht gezien? Ik heb ook genoeg klappen gehad en genoeg mensen harde harde klappen zien krijgen. Met 1 klap iemand doodslaan... alsjeblieft zeg wat een bla.
Ja misschien als diegene die slaat 200kg is en diegene iemand van 50 kilo perfect, maar dan ook echt perfect slaat en zelfs dan....

En alsssss dat zo zou zijn, dan moet dat toch gewoon onderzocht worden?
Stel het is een zwerver die inbreekt om brood te kunnen kopen, stel dat t iemand is die zoveel gezopen heeft dat hij zichzelf niet meer is, stel het is een gehandicapte?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:54

Lindy, Ik weet niet of inbrekers steeds bijdehanter worden. De criminaliteitscijfers dalen, gevangenissen sluiten vanwege lege cellen. Echter door media en politiek gaan mensen zich onveilig voelen.

Batlow, we hebben het over een inbreker. Jij maakt er van dat die je aanvalt. Nogmaals, de gemiddelde inbreker neemt de benen zodra hij in de gaten heeft dat de bewoners wakker worden / thuis komen.

Ik ga naar bed, discussieren jullie maar verder! :evaw:
Hoor nog net dat Pauw en Witteman dit onderwerp straks bespreken.

Lauren_

Als ik midden in de nacht oog in oog met een inbreker kom te staan en hij blijft staan dan sta ik niet voor mezelf in. Ik ga niet wachten op de eerste klap. Overal in mijn huis staan krukken of liggen knuppels, tik die ik heb overgehouden aan mijn ex. Ik heb genoeg klappen gehad en laat dat nooit meer gebeuren. Nou heb ik twee honden dus de kans dat er ingebroken wordt is klein, maar mocht ik er eentje treffen dan haal ik echt wel uit.

Batlow

Mixje90 schreef:
1klap kan fataal zijn.... wat is dat nou weer voor n bullshit redenatie. Heeft iemand wel eens een kooigevecht gezien? Ik heb ook genoeg klappen gehad en genoeg mensen harde harde klappen zien krijgen. Met 1 klap iemand doodslaan... alsjeblieft zeg wat een bla.
Ja misschien als diegene die slaat 200kg is en diegene iemand van 50 kilo perfect, maar dan ook echt perfect slaat en zelfs dan....

Stel het is een zwerver die inbreekt om brood te kunnen kopen, stel dat t iemand is die zoveel gezopen heeft dat hij zichzelf niet meer is, stel het is een gehandicapte?

Een fatale klap: Ontvanger valt en knalt met slaap tegen punt tafel? Genoeg dingen gebeurd hier op deze aardbol waarbij 1 klap het leven van iemand heeft geëindigd. Een kooi gevecht is heel wat anders dan een ongepland gevecht.
Laatst bijgewerkt door Batlow op 26-09-12 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

Er zijn toch echt gevallen van personen die na 1 klap dood neervallen. Daar is zelfs jurisprudentie over, omdat het voor een rechtzaak belangrijk is om te bepalen of de dader had kunnen/ moeten voorzien dat de ander na 1 zo'n klap door zou neervallen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:55

Sammyoo schreef:
Lindy, Ik weet niet of inbrekers steeds bijdehanter worden. De criminaliteitscijfers dalen, gevangenissen sluiten vanwege lege cellen. Echter door media en politiek gaan mensen zich onveilig voelen.

Batlow, we hebben het over een inbreker. Jij maakt er van dat die je aanvalt. Nogmaals, de gemiddelde inbreker neemt de benen zodra hij in de gaten heeft dat de bewoners wakker worden / thuis komen.

Ik ga naar bed, discussieren jullie maar verder! :evaw:
Hoor nog net dat Pauw en Witteman dit onderwerp straks bespreken.

De gemiddelde inbreker, niet allemaal ;)

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:57

Mixje90 schreef:
1klap kan fataal zijn.... wat is dat nou weer voor n bullshit redenatie. Heeft iemand wel eens een kooigevecht gezien? Ik heb ook genoeg klappen gehad en genoeg mensen harde harde klappen zien krijgen. Met 1 klap iemand doodslaan... alsjeblieft zeg wat een bla.Ja misschien als diegene die slaat 200kg is en diegene iemand van 50 kilo perfect, maar dan ook echt perfect slaat en zelfs dan....

Ohja? Ik kan het je sterker vertellen... 1 zetje kan al fataal zijn...

Jij wandeld je keuken in en ziet daar een inbreker staan. Man/vrouw komt op je af en in een reflex duw jij hem/haar van je af. De persoon struikelt en valt achterover, zo met zijn achterhoofd/nek op het puntje van het aanrecht.... Nou, ik kan je garanderen dat je dát toch niet naverteld....

Dus ja :j 1 klap, zetje, duwtje, schopje kan compleet verkeerd uitpakken.

(zo is er ook eens iemand geweest die een vriend in een dronken bui een zet gaf. Jongen valt met zijn hoofd op de stoeprand en overlijd aan een schedelbasisfractuur.... Need to say more?)

Oh... en inderdaad risico van het vak :j Ik donder van mn paard, hij krijgt klappen als ie in een huis staat wat niet van hem is....

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:00

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:00

gummie schreef:
Er zijn toch echt gevallen van personen die na 1 klap dood neervallen. Daar is zelfs jurisprudentie over, omdat het voor een rechtzaak belangrijk is om te bepalen of de dader had kunnen/ moeten voorzien dat de ander na 1 zo'n klap door zou neervallen.

Gaat t om die ene uitzondering? Of gaat t om opzettelijk iemand doorslaan tot diegen dood is?
Maakt dat verschil wat uit ja of nee? Daar gaat t mij om.....
Je kunt ook verdrinken in een plas water van 5cm diep of in je eigen badkuip, alles kan. Maar je gaat toch uit van het gangbare en niet de uitzondering? Totdat het onderzocht is...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:01

Hier is een discussie die nooit zal eindigen. Dat is overigens bij de meeste :')

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:02

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:03

Mixje90 schreef:
gummie schreef:

Gaat t om die ene uitzondering? Of gaat t om opzettelijk iemand doorslaan tot diegen dood is?
Maakt dat verschil wat uit ja of nee? Daar gaat t mij om.....
Je kunt ook verdrinken in een plas water van 5cm diep of in je eigen badkuip, alles kan. Maar je gaat toch uit van het gangbare en niet de uitzondering? Totdat het onderzocht is...

je praat jezelf nu tegen ..
eerst zeg je dat het absoluut niet kan en nu zeg je oke de ene uitzondering..

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:04

Mixje90 schreef:
Lindy1982 schreef:
1 klap kan fataal zijn!!
waarom was deze man dan dood na 1 klap??
Als je precies verkeerd slaat kan het fataal zijn gelukkig is dit bijna nooit het geval
http://www.nd.nl/artikelen/2012/juni/29 ... ger-fataal

Nog een artikel over dat 1 klap fataal kan zijn
http://plazilla.com/zelfverdediging--op-straat-en-thuis

Je zegt zelf, bijna nooit!
Hoe kunnen mensen hier dan zeggen, eigen schuld??? Totdat het onderzocht is weet je niet of dit geval een "bijna nooit ge" geval was of niet

bewoners zijn zelf ook gewond afgevoerd.. terecht dat ze zich niet in elkaar laten meppen
er is geen eenzijdig gevecht geweest anders hadden hun niet gewond geweest

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:05

Batlow schreef:
Hier is een discussie die nooit zal eindigen. Dat is overigens bij de meeste :')

dat is 1 ding wat zeker is _/-\o_

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:07

Sammyoo schreef:

Heel knap als jij dat kind. Had jij kinderen die lagen te slapen? Had de inbreker iets vast van jou dat meer betekende dan wat dan ook in de wereld? Betrapte je hem heterdaad in dezelfde kamer? Had je vluchtwegen genoeg?

Dat jij in staat bent om in situaties wel kalm en rationeel te handelen, maakt nog niet dat iedereen dat kan. En dat maakt anderen niet barbaarser dan jij of zonder gezond verstand. Dat is ieders eigen reacties op een gevaarlijke situatie. En, mijn reactie als ik iemand iets zag meenemen wat voor mij van emotioneel onschatbare waarde is, zou ook zijn er àlles aan doen om ervoor te zorgen dat dat juist niet gebeurd, want vertrouwen dat de politie hem wel gaat vinden en ik het mooi terug krijg heb ik 0% .

Laat ik deze vraag eens stellen: Je komt op stal en je ziet dat een vreemde man net je paard op een trailer heeft geladen en bezig is met je getuig te stelen. Hij laat alles vallen en spurt naar de reeds draaiende vrachtwagen om zo snel mogelijk weg te kunnen.
Ga je die dief laten gaan onder "gezond verstand, ik mag niets doen want dan ben ik strafbaar. Even de politie bellen en ik zal wel zien of ik ooit mijn paard terugzie?"

Ik durf eerlijk toegeven dat als ik iemand mijn paard zie stelen ik in staat ben tot doodslag. Niet dat ik moordlustig ben, niet dat ik echt de intentie heb om te doden, maar ik zal er alles aan doen om hem tegen te houden en als daar een klap voor nodig is die verkeerd kan uitpakken dan is dat zo.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:11

Kwanyin schreef:
En, mijn reactie als ik iemand iets zag meenemen wat voor mij van emotioneel onschatbare waarde is, zou ook zijn er àlles aan doen om ervoor te zorgen dat dat juist niet gebeurd, want vertrouwen dat de politie hem wel gaat vinden en ik het mooi terug krijg heb ik 0% .

Dat kan toch ook gewoon binnen de regels die gelden? Je mag de inbreker met gepast geweld staande houden... Justitie is ook coulant in die gevallen. Je hoeft 'em niet te laten gaan. Je mag 'em vasthouden. Het is allemaal niet zo zwart wit.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:15

gummie schreef:
Kwanyin schreef:
En, mijn reactie als ik iemand iets zag meenemen wat voor mij van emotioneel onschatbare waarde is, zou ook zijn er àlles aan doen om ervoor te zorgen dat dat juist niet gebeurd, want vertrouwen dat de politie hem wel gaat vinden en ik het mooi terug krijg heb ik 0% .

Dat kan toch ook gewoon binnen de regels die gelden? Je mag de inbreker met gepast geweld staande houden... Justitie is ook coulant in die gevallen. Je hoeft 'em niet te laten gaan. Je mag 'em vasthouden. Het is allemaal niet zo zwart wit.

Dat laatste klopt helemaal... je vergeet alleen dat meneer de inbreker niet rustig naast je blijft staan wachten :+

Als jij de inbreker vast houd zal deze tot geweld overgaan om los te komen. Je kan hem dan óf loslaten, of net iets harder terugmeppen om te zorgen dat ie jou niet finaal naar de maan slaat.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:15

En dat is toegestaan :) Dus ik zie het probleem niet.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:17

gummie schreef:
En dat is toegestaan :) Dus ik zie het probleem niet.

Wel als je dus die inbreker tennis slaat... want dan mag jij ineens het gevang in... en dat terwijl jij alleen maar deed wat mocht? Jaja.... nou ineens zit jij aan de andere kant van de tralies

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:17

Dat klopt, maar sommige mensen lijken niet te begrijpen dat er mensen zijn die op deze manier handelen als ze in zo'n situatie komen, en spreken al over emigreren uit dit land met hun barbaarse inwoners en manier van denken...

Ik zeg ook eigen schuld voor zo'n inbreker. Maar dat zeg ik niet(!) omdat ik voor de doodstraf voor een inbreker ben. Vraag aan die mensen die eigen schuld roepen, of ze vinden dat een inbreker op een rechtbank de doodstraf moet krijgen voor het stelen van een laptop. Ik ben heel erg benieuwd of dezelfde mensen die "eigen schuld" roepen, dan ook ja zeggen.
Alleen op zo'n moment kan je heel "raar" handelen. En dat rechtvaardigt het doden van een andere persoon niet (alsof die bewoners er plezier in hebben geschept, kans is veel groter dat ze een levenslang trauma hebben en wensen dat ze hem hadden kunnen laten gaan), maar geeft wel begrip voor wat er gebeurd is.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:21

Maar in zijn algemeenheid ben ik nog steeds benieuwd in welke gevallen van inbreuk op iemands recht je over mag gaan tot fysiek geweld dat niet onder zelfverdediging hoort zoals dat omschreven en bedoeld is in het wetboek van strafrecht.

Als iemand inbreekt? Als iemand jouw auto steelt? Als iemand jouw fiets steelt? Als iemand jouw voortuintje vernield? Zit daar nog een verschil in? Of mag je, volgens de mensen die menen dat je gewoon erop in mag rammen ongeacht of dat zelfverdediging is, in alle gevallen van inbreuk op een recht reageren dmv fysiek geweld?

Er wordt hier gesproken over reflex, over dat je je emoties niet onder controle hebt, dat je niet weet hoe je reageert, etc. Maar tegelijkertijd roepen enkelen VOORAF al dat ze de inbreker in elkaar zouden beuken. Dat vind ik tegenstrijdig. Dat heeft dan niets met de impact van het moment te maken, niets met een reflex te maken, maar met een voornemen: met iemands visie op welke rechten je tov een inbreker hebt en welke rechten een inbreker niet meer heeft.