.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moon

Re: Nederland in de crisis, maak jij je zorgen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 23:26

Poeh, ik zie hier hele harde verwijten voorbij komen.
Dat harde werkers wel weer aan een baan kunnen komen, en als ze het niet lukt dat het dan hun eigen schuld is....
Dat zou betekenen dat mijn vader, die al meer dan 30 jaar werkzaam is in de bouw en nu wegens reorganisatie helaas ontslagen is, geen harde werker is?
Hij zit nu ongeveer een half jaar bij huis. Solliciteert zich helemaal suf & echt niet alleen in de bouw. Nee, hij probeert zich te verbreden. Onderwijs, loodswezen, openbaar vervoer. Maar omdat hij slechts een (hardwerkende) bouwvakker was heeft hij de juiste papieren niet. Hij is bereid om zich naar bijna alles te laten omscholen. Iets wat we zelf niet kunnen bekostigen maar waarin werkgevers ook niet bereid zijn daar geld in te steken. (wat best logisch is als je iemand kunt krijgen die de papieren al heeft).
Hij heeft een hele stapel sollicitatiebrieven + afwijzingen hier liggen.
Niet omdat hij niet wil werken, maar omdat er geen werk is.En dat is dan weer een direct gevolg van de crisis.
Want de werkgever moet goedkoper produceren om zijn kop boven water te kunnen houden, dus productielijnen worden naar het buitenland verplaatst, ze huren goedkopere arbeidskrachten in zoals polen of scholieren waardoor het volk wat ervoor opgeleid is (en dus duurder is) thuis komt te zitten.
Vanuit de ogen van een werkgever logisch, vanuit de ogen van een werknemer erg zuur.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 06:46

cam schreef:
misschien niet altijd de schuld van de medewerker maar ik denk wel dat mensen tegenwoordig andere dingen verwachten van hun baan.
Ik heb zo iets van wie betaald die bepaald en veel mensen vinden dat niet kunnen.
En dan bedoel ik dus werk technisch gezien.
Een baan moet tegenwoordig leuk zijn en interessant en moet uitdaging bieden en genoeg betalen en ook nog fijne werktijden hebben die mooi aansluiten bij de levensfase waar de medewerker in zit.
En als de leidinggevende een keer te hard boe heeft geroepen hebben ze gelijk begeleiding nodig en een gesprek met een maatschappelijk werkster en zitten ze 3 maanden thuis op de bank.
Kijk dat soort mensen komen idd nu in de problemen.
In het bedrijf leven is er geen ruimte meer om dat soort mensen aan te houden.
Ook bedrijven moeten door de crisis keuzes maken en die zijn heus niet leuk maar wel nodig,want doen ze dat niet komt iedereen op straat te staan

Begrijp ik je hierin nu goed dat jij vakbonden en alles waar ze in de afgelopen jaren voor hebben gestreden, CAO afspraken enz. allemaal maar onzin vindt?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 08:22

Moon schreef:
Poeh, ik zie hier hele harde verwijten voorbij komen.
Dat harde werkers wel weer aan een baan kunnen komen, en als ze het niet lukt dat het dan hun eigen schuld is....

Dat jij dat leest, wil nog niet zeggen dat een ander dat schrijft :)*

Ik zie dat namelijk niemand zeggen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 08:51

Nou ik vind de uitspraken van Cam pittig hoor...dat mensen geen werk vinden omdat ze te veeleisend zijn? Hoe kom je aan die wijsheid :?
En iemand schrijft dat harde werkers altijd een baan vinden, en als dat niet lukt dan zijn ze te veeleisend :?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 11:19

Als je de juiste opleiding niet hebt, dan kun je het wel vergeten hoor! Onderwijsassistenten, leerkrachten, bouwvakkers; je komt tegenwoordig echt niet aan de bak (of je moet al heel veel geluk hebben), ook al ben je nog zo'n harde werker! Grappig dat mensen hier uitspraken over doen, omdat ze 2-3 mensen kennen die toevallig wel werk hebben gevonden!

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 11:51

Ik vind de CAO afspraken geen onzin,maar ik kan er niet om heen dat wij burgers steeds minder sociaal zijn.
We doen steeds minder voor andere.
Kennen soms niet eens meer de mensen in de straat bij naam.
Het aantal buren ruzies is nog nooit zo groot geweest.
Bejaarden verpieteren in hun verzorgings huizen omdat kind lief het te veel moeite vind om langs te gaan(en ja ik heb dat gezien toen mijn moeder in het verzorging huis zat)
Maar als onze baas zich minder sociaal op stelt is het hek van de dam.
@lante dat is dus precies wat ik bedoel,hoeveel onderwijsassistenten en leerkrachten ken jij die 36 uur per week werken.
Ze willen niet te veel werken,maar ook niet te weinig en het moet precies passen in hun plaatje.
Daarbij komt dat onderwijsassistenten nooit echt van de grond is gekomen en ik het vrij dom vind deze opleiding te volgen als je weet daar er bijna geen werk in is te vinden
De bouw is een ander verhaal daar is het idd op dit moment zeer slecht,maar ja er zijn ook tijden geweest dat het werk niet aan te slepen was en iedereen in het weekend nog dik zwart bijkluste,toen hoorde je ook niemand klagen.
En ja ook mijn man is wel eens ontslagen en wij hebben ook periodes gehad dat we niet wisten of we het allemaal wel op de rit konden houden.
Maar vele mensen hebben toch een beetje het idee dat de overheid maar moet zorgen voor ze als het allemaal mis gaat.
En het is heus geen vetpot als je met een uitkering thuis komt te zitten maar je kan het ook omkeren en blij zijn dat je een uitkering krijgt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 11:54

Citaat:
Kijk dat soort mensen komen idd nu in de problemen.

:n ik vind dat echt teveel mensen over 1 kam scheren...

Persoonlijk had ik gedacht dat als ik een "neutraal" vak kies, dat ik dan altijd wel aan de bak kom. Echter, omdat het zo neutraal is, zitten er heeeeel veel vissen in dezelfde vijver. En dan is het lastig om ertussen te komen.. En nee, dan geloof ik niet dat ik zo heel veeleisend ben, op het salaris na (wat ook niet heel belachelijk is eigenlijk). Want sja, de hypotheekverstrekker heeft er geen boodschap aan als ik ver onder mn laatsverdiende salaris ga werken en hem niet kan betalen, helaas :+

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:53

We doen er toch allemaal aan mee.
Hoeveel mensen hebben niet een thuis kapper die niet alles wit doet of zelfs alles zwart.
De schoonmaakster draag geen belasting af,het huis wordt in de weekenden door een bijklussende schilder geverfd.
We kopen heel veel dingen online en benadelen daarmee de winkeliers die in een duur pand zitten op dat mooie winkelcentrum.
Vele hebben een bijklussende monteur die in de avond uurtjes je auto een beurt geeft.
De tuin wordt zelden door een officiële tuinman opgeknapt,en de verbouwing wordt zelden door het plaatselijk bouwbedrijf gedaan maar door een paar klussende polen.
Allemaal belasting centen die de lucht in verdwijnen en die er misschien wel voor hadden kunnen zorgen dat de WW uitkering hoger was en die bijstand ouders iets meer ruimte zouden kunnen bieden.
Maar ja als het over onze eigen portemonnee zijn we terughoudend als onze baas of de regering het is dan moet het heel anders.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:20

We doen er allemaal aan mee? Wil je niet zo generaliseren?
Ik ga braaf naar een gewone kapper, stel het te lang uit omdat ik dat gefrut aan mijn hoofd vreselijk vindt en het teveel tijd kost. Als ik ga, gaat het extra kort, hoef ik voorlopig niet meer. Als ik het lef zou hebben kocht ik een tondeuze en deed ik het zelf, standje 1cm of zo.
Klussen in mijn huis laat ik niet doen, op mijn flat drie hoog heb ik geen tuin. Hulp in de huishouding? I wish....
Auto gaat naar een vakgarage en niet naar beun om de haas om de hoek.
Het enige wat ik doe is het beetje wat ik koop via het internet bestellen, maar dat is meer omdat ik mezelf benadeel als ik ook nog eens de stad in moet, voor veel geld moet parkeren en in de winkel nou net mijn maat niet vindt. Bovendien moet je nou net tijd en zin hebben op de dagen dat de winkels open zijn. Naast een fulltime baan en de paarden blijft er geen tijd om op winkeltijden relaxed de winkel in te duiken. Naakt lopen wil ik mijn medemensen niet aandoen. Dus ik bestel online, omdat ik een aparte kledingmaat heb, die niet altijd voorradig is. En omdat ik soms dat wat ik wil nou net niet in een winkel in Nederland kan krijgen. En dan nog met parkeren: ben je te laat voor de parkeermeter heb je meteen een bekeuring aan je broek voor 60 Euro. Of je vindt ineens geen auto meer omdat hij is weggesleept. En 20 Euro voor een dagje winkelen, alleen aan parkeergeld, is echt niet grappig meer. Tel de brandstof er bij op en het financiele plaatje is rond. Wanneer kregen we dat kwartje van Kok weer terug?
Wat ik dus niet ga doen is in een winkel passen, en als ik het dan daar leuk vindt, het internet opduiken om het elders te bestellen. En als ik wat vaker succes zou hebben bij het winkelen, dan zou ik de kosten voor het verzenden graag aan parkeergeld uitgeven. Maar het is helaas te vaak gebeurt dat ik het geld voor parkeren had uitgegeven en ik met niets thuiskwam. En dan is het uiteindelijk wel zonde van je geld.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:12

cam schreef:
@lante dat is dus precies wat ik bedoel,hoeveel onderwijsassistenten en leerkrachten ken jij die 36 uur per week werken.

Bijna allemaal werken ze wel 36 uur of meer, hoezo?? Jij denkt dat ze net als de leerlingen half 9 beginnen en 15.15 uur naar huis gaan ofzo..? :+ :=

Ik heb 10 jaar gewerkt als onderwijsassistent, dus er was wel degelijk werk in. ;)

Gelukkig heb ik een bredere opleiding, dus heb makkie weer werk gevonden, maar er zijn er ook vele (hardwerkende) collega's die dat geluk niet hadden.

Dat generaliserende gedoe van jou vind ik ook bepaald niet sociaal over komen trouwens; over de ' asociale samenleving ' gesproken. ;)

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:26

Ik weet dat leerkrachten niet gelijk met de kinderen naar huis gaan. Maar ik weet ook dat een groot deel van de leerkrachten parttime werken. Maar misschien is dat bij jouw wel heel anders dan in de rest van Nederland. Dat zou kunnen :=
En ik ben blij dat er nog mensen zijn die nooit gebruik maken van de zwartwerkers in Nederland.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:38

Citaat:
Maar ik weet ook dat een groot deel van de leerkrachten parttime werken

Hebben ze daar ook allemaal voor gekozen? Ik werk in de zorg ja genoeg vacatures maar voor 16 of 20u en ja daar solliciteer ik liever niet op omdat ik anders niet kan rondkomen.

Overigens zie ik vele (in de zorg) die hier geen probleem mee hebben en niet 32/ 36 willen werken. Prima maar ik wil wel het liefst 32u werken maar dat moet een baas wel aanbieden.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:41

2 keer 16 uur is ook 32 uur

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:42

Een groot deel van de parttimers in de zorg zijn moeders. Die vinden fulltime werken in combinatie met kinderen vaak moeilijk combineren (of te duur).

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:43

Heb je gelijk in maar 2 banen worden vaak niet geaccepteerd.... Genoemd in contract....

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:50

Nou ja ik hou het voor gezien. Het feit dat ik het anders zie maakt mij blijkbaar asociaal.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:54

wouterpaard schreef:
Heb je gelijk in maar 2 banen worden vaak niet geaccepteerd.... Genoemd in contract....

Dat is niet mijn ervaring in de zorg. Wij (geestelijke gezondheidszorg) hadden vele afroepers of kleine contractanten in dienst die ook een parttime-)dienstverband hadden in een algemeen ziekenhuis.
Helaas is er door de bezuinigingen in de GGZ op dit moment een vacaturestop.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:49

Nee hoor Cam, het maakt je gewoon heel generaliserend.... asociaal heeft niemand je genoemd :+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:54

Mijn stiefvader heeft een aantal bedrijven, en die merkt heel goed dat Nederland een beetje in de crisis is hoor. Veel minder klanten.. Mensen willen minder geld uitgeven omdat het minder binnen komt of ze bang zijn.

Velen gaan niet meer voor de luxe auto's leasen, laten krassen liever staan op hun auto en rijden liever nog wat langer door op hun winter- of zomerbanden. Klanten kunnen het gewoon niet meer betalen.
Maar het loopt ondanks dat gelukkig wel nog steeds super, maar klanten vinden is alleen veel moeilijker geworden en er zijn er ook verloren.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:00

Dat merken wij ook. De grootste opdrachtgever van mijn vader ging de helft minder draaien en dus liep voor mijn vader ook alles terug. Het duurde even voordat dat gat gedicht was met nieuwe aanwas van klanten en het is moeilijker dan voorheen. Maar niet onmogelijk.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:50

Cer schreef:
Nee hoor Cam, het maakt je gewoon heel generaliserend.... asociaal heeft niemand je genoemd :+

Alleen dat dat generaliseren wat je doet niet zo sociaal overkomt en dat vind ik nog steeds. :Y)

Bedrijven vallen nu echt bij bosjes om hier in het noorden; kledingwinkels, bouwbedrijven, houthandels etc etc.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 17:26

Wat is er nou weer generaliserend aan het zeggen van "een groot deel van" en "wat ik meestal zie is" ?

Niet zo snel op de teentjes getrapt zijn hoor :)

Ik zie ook dat vooral de bedrijven omrollen die hun zaakjes al niet zo goed voor elkaar hadden, en dat her en der vooral als eerste de mensen ontslagen worden die het minst goed presteerden. Ergens is dat misschien ook wel eens goed voor de arbeidsmoraal, dat mensen weer eens bewust worden dat ze hun best moeten doen voor hun werkgever, personeel en / of klanten om hun plekje in het grote geheel veilig te stellen :)

Wanneer ik het bovenstaande zeg, zeg ik NIET dat iedereen die nu geen werk heeft, een zeurpiet, lapzwans, sufkop of klaploper is of weet ik veel wat. Er zitten ongetwijfeld ook mensen thuis die gewoon heel erg pech hebben en dat is natuurlijk enorm klöte om het maar zachtjes uit te drukken :(:)

Het woordje VOORAL is geen UITSLUITEND :)* Lees het dan ook niet zo want daarmee verdraai je woorden :)

Ook voor de mensen die wel lastige lapswansen zijn geweest is het trouwens klöte als ze geen werk meer hebben.

Maar daarom moet je nog wel eerlijk kunnen zeggen wat je zelf ziet, een constatering kunnen benoemen :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:00

Met 'vooral' wek je wel de indruk dat dat de meesten zijn en dat ben ik niet met je eens. Jullie zien volgens mij heel wat anders dan ik....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:17

Hoe kun je het nu niet met iemand eens zijn als diegene zegt dat hij/zij (!) vooral (!) "iets" ziet?
Jij weet toch niet wat diegene ziet :P

En vooral is inderdaad het grootste deel, dat klopt.

Je kunt zelf wel iets anders constateren, ja, maar dat maakt andermans constatering nog niet onwaar :)

Als ik zeg dat ik om mij heen vooral blauwe bloemetjes in de berm zie, dan kun jij prima vooral gele zien, maar dat maakt mijn blauwe bloemetjes nog geen verzinsel, of mij kleurenblind, of mij iemand die niet gelooft dat er ook gele bloemetjes zijn :P

Ik zie gewoon vooral dat de bedrijven en werknemers die al jaren heel goed hun best doen, beter hun hoofd boven water houden dan degenen die wat te makkelijk zijn geweest. En dat is i.m.o. ook logisch en terecht.

Klanten die goede ervaringen hebben met een bedrijf qua kwaliteit van de geleverde goederen / diensten, klantvriendelijkheid, flexibiliteit en prijzen, blijven trouw aan dat bedrijf en vertellen hun goede ervaringen ook door wat zelfs in tijden van crisis toch nieuwe klanten over de streep trekt om met hen in zee te gaan.

En wanneer je als werkgever in voorgaande jaren niet genoeg mensen kon krijgen (want dat is binnen veel vakgebieden een tijd het geval geweest) en je dus ook de kwalitatief mindere werknemers binnengehaald (en gehouden) hebt, zijn die nu vaak wel het eerste aan de beurt nu je moet gaan snoeien in je bezetting.

Er zijn nog best wat bedrijven waar het wel gewoon goed gaat, en waar ze nog vacatures open hebben staan maar waar ze geen geschikte collega voor kunnen vinden omdat nog steeds alleen het "kachelhout" op zoek is naar werk, want de goede krachten zitten ook nu nog vaak niet lang thuis :)

Nu is het vaak wel afhankelijk van je netwerk natuurlijk. Wanneer 2 mensen naast elkaar aan het bureautje hetzelfde werk doen, maar de 1 is altijd heel fair en flexibel tegen klanten, collega's en opdrachtgevers, en altijd bereid om extra zijn best voor iemand te doen dan is die een toffe peer waar anderen respect en waardering voor gaan voelen. Terwijl die andere ernaast dan bvb. gewoon zijn werk doet, maar wat norser en een stuk minder flexibel is en ook wel eens iets afraffelt omdat 'ie toch echt om half 7 thuis wil zijn.

Die laatste zal binnen zijn contacten niet zo snel een baan aangeboden krijgen terwijl dezelfde contacten wel voor de eerste persoon aan de slag gaan om die binnen te halen of ergens aan te bevelen :) Dat zie ik wel veel gebeuren, dat de werknemers met een dergelijke arbeidsmoraal vaak zo weer aan de slag zijn :j

(maar nogmaals: er zullen er vast zijn die het toch niet lukt en dat is dus gewoon heel erg klöte :(:) )

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 20:29

Ik ben het gedeeltelijk met je eens, Pmarena.
Bij reorganisaties/inkrimping geldt nog steeds vooral: last in, first out. Dus het is niet persé het minste/slechtpresterende personeel dat vertrekt. Gevolg is dat het werk met minder mensen gedaan moet worden en dat op de goede/beste personeelsleden het meeste druk wordt gelegd. Gevolg is dan vaak, dat dit goede personeel uit zichzelf vertrekt, immers goed personeel kan bijna altijd wel ergens terecht. En daardoor verliest het bedrijf/istelling kwaliteit.