Abortus: voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 15:08

stef schreef:
Voor tegenstanders een vraag.
Stel:
Ondanks dat ik gewoon aan de pil ben, deze keurig slik en mijn maatregelen tref als ik antibiotica moet of hem vergeet, raak ik toch zwanger.
Ik heb helemaal niks met kinderen, ben niet gelovig, kinderen passen niet in mijn leven. Ik heb er geen geld voor, ik kan ze (vind ik) geen toekomst bieden, en ik wil ze simpelweg absoluut niet.

Wat zou ik moeten doen?

marktplaats.nl

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 15:10

chanel1985 schreef:
Ik ben er in sommige gevallen voor maar in andere gevallen tegen.

Ik kom van België en vind dat hier de grens tot wanneer je mag aborteren de grens (lager mag altijd, hoger niet).
De grens in Nederland (en waarschijnlijk in sommige andere landen ook) vind ik veel te hoog, dan kan je niet meer spreken van een "klompje cellen" maar van een volmaakte baby die alleen nog maar moet groeien.

is ook erg dat er zoveel Franse en Belgische meiden naar NL komen, omdat het daar niet meer mag maar hier wel

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 15:10

;) maar dan zou ik dus uit moeten dragen....

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 15:13

stef schreef:
;) maar dan zou ik dus uit moeten dragen....

oef ja... :(:) . gewoon weg laten halen dus. Ik ben voor !

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 15:18

stef schreef:
Dus dan moet ik het maar uitdragen?

Mijn reactie was op deze reactie (je antwoord op vuurneon die zei dat ze 24 weken te hoge grens vind). Als ik het goede begrepen heb toch?

Onlangs was er nog een belgisch koppel waarvan de vrouw zwanger was van een kind met spina bifida (open ruggetje), ze kreeg van iedereen de raad om abortus te doen (familie, dokters enz) zij wouden dit niet hebben verder gezocht, zij is tijdens haar zwangerschap geopereerd (uniek in België) en kindje is, buiten een klompvoet, gezond geboren.

Wil maar zeggen dat men zeker moet zijn en 2de opinie, desnoods 3de opinie moet vragen voor men beslist.

Als het kindje geen kwaliteit van bestaan heeft, en dit zeker is heb ik er zeker geen begrip voor.

Enkel kan ik er geen begrip opbrengen, voor mensen die dit zien als anticonceptie, en dit meermaals doen.

LadyMadonna

Re: Abortus: voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 15:20

Begrip is 1, maar bij mensen die dit als anticonceptie gebruiken (héél klein percentage trouwens), zouden die het kind maar moeten houden dan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 15:22

Ik vind dat er wel erg makkelijk gedacht wordt over uitdragen ook. Zelfs voor mensen die een kind willen, is het zwanger zijn en de bevalling al een hele uitdaging. Zwanger zijn is niet zo gezond voor een vrouw éigenlijk.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 15:25

Waarschijnlijk beter van niet want daar is alleen het kind de dupe van maar van mijn part zou er dan een mogelijkheid moeten bestaan om ervoor te zorgen dat zo'n persoon de pil verplicht ofzo moeten pakken en dat dit gecontroleerd wordt of een andere methode (staafje, spiraaltje, prikpil,..)

Siskiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:45

Ik ben voor een eigen keuze, dus als jij denkt dat je kind in een ongeschikte tijd, situatie, etc. geboren word, vind ik dat je abortus zou mogen plegen. Ik vind wel, zoals anderen ook al aangaven dat de grens naar beneden moet, tot wanneer het toegestaan is.
Overigens geloof ik zelf in God, en geloof dus ook dat hij leven geeft en dat dat niet iets kleins is. Maar als jij abortus pleegt omdat je weet dat het kind anders ook niet gelukkig zal worden, of een moeilijk leven zal krijgen geloof ik zeker dat God achter die keuze staat.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:59

Gelukkig heeft Nederland al jaren het laagste abortuscijfer. In de tijd dat ik zelf jonge moeder was, las ik regelmatig dat mensen die het konden betalen uit andere landen waar abortus verboden was, in Nederland hun ongeboren kind lieten weghalen. Gelukkig hadden wij de omstreden abortusklinieken. In de landen waar het verboden was, werden ongewenste (wat iets heel anders is als onbedoelde) ongeboren vruchten op schrikmakende wijze verwijdert. Ik zal niet in details treden. Soms met succes. Of de kinderen die uiteindelijk wel werden geboren zo goed af waren, valt te bezien. Als je als ongehuwde moeder ongewenst zwanger raakt, is het een hele stap het kind weg te laten halen en gelukkig word hier goed over nagedacht. Als de moeder uiteindelijk besluit het kind weg te laten halen, ben ik er een groot voorstander van dat dit veilig kan gebeuren. Vóór abortus, nou nee, meer dat een mens soms moet kiezen tussen 2 kwaden. Alleen de dragende moeder kan alle gevolgen overzien. Veroordelen zal ik het nooit.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:03

chanel1985 schreef:
Enkel kan ik er geen begrip opbrengen, voor mensen die dit zien als anticonceptie, en dit meermaals doen.

Ja hoor. :roll:
Mensen zien dit echt als anticonceptie.
Denk je dat nou echt?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:10

Verschil tussen ongewenst en onbedoeld is idd een belangrijke ersina :j

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 18:48

Stef, je weet over het algemeen wel ruim voor de 22 weken dat je zwanger bent, dus tijd genoeg om het te laten aborteren. En anders kun je altijd nog kiezen voor adoptie, moord of het zelf opvoeden. Aan alles kleven consequenties en jij moet voor jezelf kijken wat je wilt.
Ik had een huisgenootje die tot 3x toe met 26 weken illegaal de baby heeft laten aborteren (met breinaalden en afwasmiddel). Het kreng kreeg op haar 19e alsnog een kind en werd afgepakt, net goed! Alle ellende voor niets doorstaan.

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:10

Quellian schreef:
Stef, je weet over het algemeen wel ruim voor de 22 weken dat je zwanger bent, dus tijd genoeg om het te laten aborteren. En anders kun je altijd nog kiezen voor adoptie, moord of het zelf opvoeden. Aan alles kleven consequenties en jij moet voor jezelf kijken wat je wilt.
Ik had een huisgenootje die tot 3x toe met 26 weken illegaal de baby heeft laten aborteren (met breinaalden en afwasmiddel). Het kreng kreeg op haar 19e alsnog een kind en werd afgepakt, net goed! Alle ellende voor niets doorstaan.

Op de manier waarop je huisgenootje dat liet doen ja maar wanneer het nog niet levensvatbaar is, is het ook geen moord.. Adoptie is emotioneel ook niet altijd een goede optie denk ik. Schrik waar het terecht komt, kind wilt misschien ooit biologische ouders kennen etc en ja dat kan je ook zeggen over abortus maar alles is emotioneel moeilijk.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:15

friends_f_e schreef:
Je hebt ook mensen die wel aan voorbehoedsmiddelen doen maar een condoom dat breekt of perongeluk (hoe stom het ook misschien ook klinkt) een keer een pil vergeten slikken zijn ook manieren waarop je zwanger kan raken. En ook op deze manier is het niet gewild maar heb je niet zonder na te denken seks gehad. Dat is al een verschil tegenover mensen die zomaar in bed duiken!

Na een knappend condoom heb je morning after pillen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:43

Ik heb het ook nergens over hoeveel weken dan ook gehad

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:48

stef schreef:
Weet je wat ik niet snap?
Waarom mensen vinden dat ze voor anderen moeten/kunnen/mógen beslissen.
Het is mijn lijf, en ik bepaal wat ik daarmee doe.
Dat iemand voor zichzelf zegt: ik zou het niet kunnen of willen, kan ik alleen maar respect voor opbrengen :j
Maar beslis niet voor een ander :n

Hier ben ik het helemaal mee eens, je kunt alleen voor jezelf voor of tegen zijn. En heb respect voor een andere keuze, hoe moeilijk of onbegrijpelijk dat ook in jou ogen is.

Ik denk dat wij ons heel gelukkig mogen prijzen dat we die keuze in Nederland hebben en er voor moeten waken dat het zo blijft, dus met mogelijkheid voor abortus voor degene die dat willen maar ook hulp voor degene die wel er voor kiezen een kindje in een moeilijke situatie ter wereld willen brengen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:55

friends_f_e schreef:
Quellian schreef:

Op de manier waarop je huisgenootje dat liet doen ja maar wanneer het nog niet levensvatbaar is, is het ook geen moord.. Adoptie is emotioneel ook niet altijd een goede optie denk ik. Schrik waar het terecht komt, kind wilt misschien ooit biologische ouders kennen etc en ja dat kan je ook zeggen over abortus maar alles is emotioneel moeilijk.

Ik doelde op moord na de bevalling, er zijn genoeg die daarvoor kiezen. Denk aan dood door mishandeling, verwaarlozing, kussen op het gezicht, in de magnetron (schijnen baby´s niet zo goed tegen te kunnen), etc.
Ik zeg niet zo snel dat abortus moord is, maar nogmaals; de grens wegens sociale motieven mag van mij ruim naar beneden.

Ik ben niet gelovig en geloof niet in het heilige van een zwangerschap, ratten planten zich namelijk ook voort, dus zo moeilijk kan het niet zijn.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 20:01

Wat, magnetron... /:

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 20:22

Heb de laatste paar pagina's niet meer doorgelezen, maar wat mij altijd erg opvalt is dat de voornaamste tegenreacties van gelovigen komen, en zelden van mensen die níet gelovig zijn. Ik zou wel eens een interessante abortusdiscussie willen lezen waarin géén argumenten worden aangebracht in functie van het geloof, maar op basis van eigen ervaring of mening. Ik geloof namelijk zelf niet en het interesseert me geen bal of god iets nu tof vindt of niet want het is op mij niet van toepassing (zo'n argument is voor mij dan ook geen argument om mijn idee over abortus te veranderen).

Verder, ik ben voor abortus. Zoals een aantal anderen hier ben ik erg voor eigen keuzes en het maken van eigen beslissingen, ook als anderen in de maatschappij dit niet goed vinden. Zelf zou ik nu ook abortus doen, ook al ben ik 'al' 21 (ik heb gemerkt dat voor tienermoeders vaak meer begrip is dan voor oudere jonge mensen :') ) want het past nu gewoon niet in mijn leven. Ik studeer, woon nog thuis, vriend studeert. Een kind hierbij kan gewoon níet! Tenzij ik mijn eigen leven vergooi, maar ik geloof dat ik daar niet zo'n zin in heb :Y)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 00:05

sflj schreef:
chanel1985 schreef:

Ja hoor. :roll:
Mensen zien dit echt als anticonceptie.
Denk je dat nou echt?

Ik kan het bevestigen. Ik ken een engelse vrouw die de abortussen al niet meer op 1 hand kon tellen, wellicht inmiddels al niet meer op 2 handen, ik ben haar al een aantal jaar uit het oog verloren omdat ze terug is gegaan naar Engeland.
Toen zij een relatie had heeft ze 1 kind laten komen en daarna moest hij zich maar laten steriliseren "want bij een vrouw is het zo'n zware ingreep" (alsof abortus dat niet is). Binnen een jaar daarna was de relatie over, had ze een nieuwe vriend en een nieuwe abortus te pakken. Ze is daar al mee bezig sinds haar 13e en het lijkt mij nogal een wonder dat ze nog steeds zo makkelijk zwanger raakt.
Ze wil niet aan de pil "omdat het slecht voor je is". Ze gebruikt wel zo nu en dan condooms.

In Portugal is trouwens de morning afterpil de meest gebruikte anticonceptie. Om de pil durven ze niet te vragen, om condooms ook niet (kunnen ze gratis krijgen bij de dokter). Het hele sex gebeuren is nogal taboe. De meisjes verwachten dat de jongens dat wel doen, de jongens vinden het de verantwoording van de meisjes....
Veel ongewenste kinderen, vaak bij zeer jonge moeders, die meestal niet bepaald liefdevol worden opgevoed.
Een groot probleem, maar het taboe is nog lang niet doorbroken.
Maar dat is een andere discussie.

Ik ben trouwens voor abortus. Ik ben niet zo voor afstaan voor adoptie om dat ik feitelijk ook tegen adopteren van babies ben, sorry.
Maar respecteer andere meningen en zal mijn mening ook niet opdringen bij een ander.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:24

Lusitana schreef:
Maar respecteer andere meningen en zal mijn mening ook niet opdringen bij een ander.

Een probleem is dat ´voor´standers niet persé voor abortus zijn doch voor het recht daar zelf over te beslissen.
Tegenstanders van abortus vinden dat zij het recht hebben te bepalen dat een ander het niet mag.

Dat is een fundamenteel probleem bij heel veel zaken op Bokt. Dat de ´voor´standers helemaal niet presé voor iets zijn, maar voor beslissingsvrijheid en de tegenstanders menen dat zij vanuit een hogere moraal hun wil mogen opleggen aan een ieder.
Dat is in mijn perceptie eigenlijk gewoon onwetendheid. Ze weten niet dat ze veel niet weten en beoordelen de rechten van een ander vanuit hun eigen perceptie.
De ´voor´standers realiseren zich dat de wereld van/voor een ander heel anders kan zijn en je daar een mening over kan hebben omdat je daar geen basis voor hebt. Laat staan dat je jouw mening kan projecteren op wat een ander moet/mag.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:32

Huertecilla schreef:
Lusitana schreef:

Een probleem is dat ´voor´standers niet persé voor abortus zijn doch voor het recht daar zelf over te beslissen.
Tegenstanders van abortus vinden dat zij het recht hebben te bepalen dat een ander het niet mag.

Het is ook een kunst om dingen te lezen die er niet staan... Ik heb nergens gezegd dat ik het recht heb om voor anderen te bepalen, dat is de vraag toch ook niet. De vraag is voor of tegen abortus, dan neem ik aan dat de vraag bedoeld is voor jezelf. Dus dan zeg ik tegen, ik zou het nooit doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:22

verootjoo schreef:
Het is ook een kunst om dingen te lezen die er niet staan...

Inderdaad.
Ik schrijf iets mbt alle paginas in dit topic.
Wie de schoen past trekke die aan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:38

Huertecilla schreef:
verootjoo schreef:
Het is ook een kunst om dingen te lezen die er niet staan...

Inderdaad.
Ik schrijf iets mbt alle paginas in dit topic.
Wie de schoen past trekke die aan.

Ik heb uberhaupt nergens gelezen dat iemand meent te moeten beslissen voor anderen