Stemwijzer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:25

Stephanie_M schreef:
Rinske schreef:
Daar gaan nog heffingskortingen vanaf, dus dan zit je er onder. Iemand die 600.000 verdient kan best wat meer afdragen.

Waarom? er zijn voldoende mensen die hun werk gewoon net iets beter doen als een ander... moeten ze dan maar meer gaan betalen?

Er zijn genoeg mensen die dolgraag hun werk beter zouden willen doen, maar die over net iets minder vaardigheden beschikken. En nee, niet alle vaardigheden zijn voor iedereen even goed eigen te maken. Is dat dan eerlijk? Iemand met een een hogere intelligentie heeft veel meer kans op een goedbetaalde baan dan iemand met een zwakkere intelligentie. Eerlijk?

Rinske

Re: Stemwijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:54

En ee VVD heeft weer een nieuw uitmelkplannetje. Want van liberalisering is altijd alles goedkoper geworden, toch?
Denk aan zorg, de post, de energie. Maar toch vol blijven houden dat het daardoor allemaal goedkoper wordt :(:) .

http://mobiel.nu.nl/pda/nieuws/436690-V ... markt.html

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:27

Rinske schreef:

Wauw, dat heeft zelfs niet meer schijn van een reeel verhaal! :oo Als het op de Speld had gestaan had het me ook niet verbaasd.

Maar die aftrek is toch net zo marktverstorend als de subsidie op de huurmarkt?

"Je kunt het niet vergelijken.[...]"

"De bestaande gevallen willen we ontzien, omdat het heel ingrijpend is voor mensen als de spelregels tijdens het spel worden veranderd." Red.: *kuch* langstudeerdersboete *kuch*

Wordt de hypotheekrenteaftrek ook niet in stand gehouden door de angst dat het een groot effect heeft op de huizenprijzen?

"Ik denk dat je er maar eens over op moet houden om er over te spreken. Dat brengt juist onzekerheid bij mensen."

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:12

Heino schreef:
Er zijn genoeg mensen die dolgraag hun werk beter zouden willen doen, maar die over net iets minder vaardigheden beschikken. En nee, niet alle vaardigheden zijn voor iedereen even goed eigen te maken. Is dat dan eerlijk? Iemand met een een hogere intelligentie heeft veel meer kans op een goedbetaalde baan dan iemand met een zwakkere intelligentie. Eerlijk?

Ah, dus het is eigenlijk een intelligentie-belasting?!

Dat is wel heel Nederlands; alles boven het maaiveld extra belasten.

Of dat intelligent is, is een andere vraag.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:49

Ha ha Wilders wil met de VVD en de SP

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de peilingen na het RTL debat een rechtse omroep met Pastors als commentator :? en dan wint Diederik met 51%

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:56

Huertecilla schreef:
Heino schreef:

Ah, dus het is eigenlijk een intelligentie-belasting?!

Dat is wel heel Nederlands; alles boven het maaiveld extra belasten.

Of dat intelligent is, is een andere vraag.

In Nederland wordt je (over het algemeen) betaald naar je verantwoordelijkheden en/of schaarste van het beroep. Vaak worden er van mensen in de hoger betaalde functies bepaalde vaardigheden gevraagd, waarover niet iedereen (helaas) beschikt.
Dat heeft helemaal niets met je hoofd boven het maaiveld steken, maar met vaardigheden en mogelijkheden boven het gemiddelde! Misschien kun jij jouw stelling m.b.t. het maaiveld even toelichten?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:00

sarabande schreef:
Ha ha Wilders wil met de VVD en de SP

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de peilingen na het RTL debat een rechtse omroep met Pastors als commentator :? en dan wint Diederik met 51%

Ja, de rol van Pastors (LPF, nu "superambtenaar :D ) begreep ik ook niet helemaal.

Gisteravond was Rutte te gast bij RTL met als tafelgenoot zijn buurman en John van den Heuvel, misdaadjournalist, ex-politie-agent en VVD-stemmer. Waar is toch die linkse media die altijd wordt genoemd? :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:03

Vroegah waren er altijd een op een interviews met de lijsttrekkers op de publieke zenders. Maar ik denk dat de meeste lijsttrekkers dat niet meer aandurven. Het nekte vorige keer Cohen die in een keer afgeserveerd werd en nu zouden Rutte en Roemer dat ook niet overleven en Wilders weigert gewoon op vragen te antwoorden, die draait zijn riedeltje gewoon af.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:05

Frits Wester was ook te duidelijk een VVD stemmer tijdens het debat... Viel telkens Roemer in de rede, liet hem niet uitspreken, want ineens was de "tijd voorbij" telkens. Onpartijdige presentatoren zouden dus ook wenselijk zijn....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:08

Electra63 schreef:
In Nederland wordt je (over het algemeen) betaald naar je verantwoordelijkheden en/of schaarste van het beroep.

Schaarste van het beroep misschien een beetje, verantwoordelijkheden: zeker niet. Leerkrachten, verpleegkundigen, agenten: ze hebben zeer hoge verantwoordelijkheden en een behoorlijk laag salaris. En in tegenstelling daarmee dragen de hoge topinkomens in principe vrijwel geen verantwoordelijkheid: ze zijn op geen enkele manier aansprakelijk als het fout gaat.

De salarissen hangen eerst en vooral af van de vaardigheid in het onderhandelen. Hooggekwalificeerd technisch personeel verdient over het algemeen minder: omdat zij hun kennis en vaardigheden hebben op het gebied van techniek, niet op het gebied van onderhandelen. Filmsterren en managers verdienen meer, omdat zij inspelen op het juiste publiek. Heeft verder maar weinig met relevante vaardigheden te maken. Je hoeft bv niet goed te kunnen besturen om bestuurder te worden.

Wat mij betreft: hak dat maaiveld maar lekker om. Vakbekwaam personeel mag overigens prima beloond worden, ik heb allerminst iets tegen een hoog salaris voor kwaliteit.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:10

Rinske schreef:
Frits Wester was ook te duidelijk een VVD stemmer tijdens het debat... Viel telkens Roemer in de rede, liet hem niet uitspreken, want ineens was de "tijd voorbij" telkens. Onpartijdige presentatoren zouden dus ook wenselijk zijn....

Nou ja vroeger was hij degene die het commentaar gaf en nog voor hij op zijn stoel zat begon hij al te juichen over hoe Wilders het toch weer zo geweldig gedaan had, terwijl die alleen maar Cohen had staan treiteren.
Nu is er twitter en zo dus die maken uit wie het beste was

Frits is altijd gekleurd, maar dat zeggen ze van de presentatoren van de publieke omroep ook

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:33

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:46

Rinske schreef:
:\
http://mobiel.nu.nl/pda/algemeen/436835 ... klein.html
SGP is net zo gek als die Amerikaan die dit predikte.

Maar dat wisten we al, alleen werd het vorig jaar door de liberale VVD even vergeten toen ze hun stemmen nodig hadden. Dat mag toch ook wel een gememoreerd worden

Heel goed ook Jetta daar op te laten reageren

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:32

Rinske schreef:

Was Frits vroeger niet woordvoerder voor het CDA?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:36

Electra63 schreef:
Rinske schreef:

Je hebt gegoogeld :D , niets erger dan een gesjeesde politicus die de journalistiek in gaat

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:37

Jazeker. Maar ja, die was er niet (te klein, achgut :(:) ), en dan is de VVD toch je enige hoop...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:39

Shadow0 schreef:
Electra63 schreef:
In Nederland wordt je (over het algemeen) betaald naar je verantwoordelijkheden en/of schaarste van het beroep.

Schaarste van het beroep misschien een beetje, verantwoordelijkheden: zeker niet. Leerkrachten, verpleegkundigen, agenten: ze hebben zeer hoge verantwoordelijkheden en een behoorlijk laag salaris. En in tegenstelling daarmee dragen de hoge topinkomens in principe vrijwel geen verantwoordelijkheid: ze zijn op geen enkele manier aansprakelijk als het fout gaat.

De salarissen hangen eerst en vooral af van de vaardigheid in het onderhandelen. Hooggekwalificeerd technisch personeel verdient over het algemeen minder: omdat zij hun kennis en vaardigheden hebben op het gebied van techniek, niet op het gebied van onderhandelen. Filmsterren en managers verdienen meer, omdat zij inspelen op het juiste publiek. Heeft verder maar weinig met relevante vaardigheden te maken. Je hoeft bv niet goed te kunnen besturen om bestuurder te worden.

Wat mij betreft: hak dat maaiveld maar lekker om. Vakbekwaam personeel mag overigens prima beloond worden, ik heb allerminst iets tegen een hoog salaris voor kwaliteit.

Beetje kort door de bocht. Imo verdienen voetballers en filmsterren ook teveel, maar dat zijn geen gewone/normale functies.
Ik vind het normaal dat een arts meer verdient dan een verpleegkundige. Behalve het verschil in zwaarte en duur van de opleiding, heeft een arts nu éénmaal meer verantwoordelijkheid (vaststellen/behandelen klachten/ziekte). De verpleegkundige voert handelingen uit (in opdracht van de arts).
Op een schip verdient de stuurman nu éénmaal meer dan de matroos. Ook daar is er een verschil in zwaarte en duur van de opleiding en heeft de stuurman meer verantwoordelijkheid dan de matroos.
Enz. enz.

Maar dit is offtopic :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:40

sarabande schreef:
Electra63 schreef:

Je hebt gegoogeld :D , niets erger dan een gesjeesde politicus die de journalistiek in gaat

Nee hoor, ik heb dit een paar jaar geleden al eens gehoord. Ik heb net wel gegoogled of ik gelijk had. :D Maar de waarheid is nog erger: hij was woordvoerder van Brinkman, dat is nog erger IMO ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:45

Rinske schreef:
:\
http://mobiel.nu.nl/pda/algemeen/436835 ... klein.html
SGP is net zo gek als die Amerikaan die dit predikte.

Ik hoorde het net op de radio in de auto. Dit is algemeen bekend, de onderdrukking van de vrouw bij de SGP. Jammer dat Geert het altijd had, over dat achterlijke geloof van de moslims, terwijl dit soort praktijken/opvattingen/visies ook gewoon nog in Nederland voorkomt.

Daarom viel de samenwerking van de liberale VVD met de SGP mij ook zo zwaar tegen. Compromissen sluiten moet in Nederland, maar de macht geven aan een partij van 2 of 3 zetels vind ik buiten proporties en kiezersbedrog. :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:07

Electra63 schreef:
Ik vind het normaal dat een arts meer verdient dan een verpleegkundige. Behalve het verschil in zwaarte en duur van de opleiding, heeft een arts nu éénmaal meer verantwoordelijkheid (vaststellen/behandelen klachten/ziekte).

Je slaat het deel over hooggekwalificeerd personeel over: ik vind best dat hoogopgeleid vakbekwaam personeel beloond mag worden. Daar vallen uiteraard ook vakbekwame artsen onder. (Maar na de diverse ernstige misstanden waarbij meerdere patienten zijn overleden, ben ik toch van mening dat ook bij artsen juist op de hogere posities niet iedereen voldoende op hun verantwoordelijkheden worden aangesproken.)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:11

Shadow0 schreef:
Je slaat het deel over hooggekwalificeerd personeel over: ik vind best dat hoogopgeleid vakbekwaam personeel beloond mag worden. Daar vallen uiteraard ook vakbekwame artsen onder. (Maar na de diverse ernstige misstanden waarbij meerdere patienten zijn overleden, ben ik toch van mening dat ook bij artsen juist op de hogere posities niet iedereen voldoende op hun verantwoordelijkheden worden aangesproken.)

Ik geloof dat we wat afdwalen

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:12

Shadow0 schreef:
Electra63 schreef:
Ik vind het normaal dat een arts meer verdient dan een verpleegkundige. Behalve het verschil in zwaarte en duur van de opleiding, heeft een arts nu éénmaal meer verantwoordelijkheid (vaststellen/behandelen klachten/ziekte).

Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt, ook dus in de gezondheidszorg door artsen, verpleegkundigen en soms door een combinatie (van oorzaken) helaas.
Het is een illusie om te denken, dat dit voor 100% voorkomen kan worden.

Edit: we dwalen af :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:12

Wie gaat een nieuw topic inclusief poll openen?

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:22

ik stem eigenlijk nooit, maar heb vroeger wel eens gestemd. Omdat ik vind dat NL een beetje naar de kl*ten gaat dacht ik: als ik wil mopperen, dan moet ik ook stemmen...

Heb nu tweemaal de stemwijzer ingevuld, vorige week en zonet.
Vorige week had ik de VVD op de 1e plek (enige wat ik onthouden heb)
Nu heb ik alle partijen laten vergelijken en is mijn rijtje:

1. Nederland lokaal (hoe lokaal is lokaal? enkel Randstad zeker??)
2.VVD
3. Partij voor de toekomst (ook nog nooit van gehoord)

op de 4e plek heb ik er 3: PVV, CDA en SGP.

Ik blijf het vreselijk lastig vinden allemaal. Zal NL lokaal en de VVD eens opzoeken...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:32

Electra63 schreef:
Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt, ook dus in de gezondheidszorg door artsen, verpleegkundigen en soms door een combinatie (van oorzaken) helaas.
Het is een illusie om te denken, dat dit voor 100% voorkomen kan worden.

Ik vind niet dat we afdwalen. Misschien wel wat van het 'stemwijzer'-fenomeen, maar niet als het gaat om politiek in het algemeen. Omdat het hier gaat om mechanismen die onze maatschappij enorm veel leed bezorgen, en veel geld kosten bovendien. (Het is overigens wel een klassieke truc om mijn standpunt zo te veranderen en dan te zeggen dat het onmogelijk is om 100% fouten te voorkomen. Daar ging het niet om.)

Het gaat erom dat juist hoog in de hierarchische lagen het salaris enorm op kan lopen, maar de mensen niet werkelijk worden aangesproken op hun veel grotere verantwoordelijkheden. Die verantwoordelijkheden blijven daarom theoretisch: als zij fouten maken wordt dat lang niet altijd strenger aangepakt - in diverse situaties worden wanprestaties zelfs lange tijd onder de pet gehouden en gedoogd. Gaat het mis dan lopen ze betrekkelijk weinig risico (over het algemeen bv geen gevangenisstraf wegens fraude of het in gevaar brengen van mensenlevens bijvoorbeeld.) De verantwoordelijkheden die zij noemen, van mensenlevens tot heel veel werkgelegenheid, komt uiteindelijk toch vooral ten laste van onze maatschappij als geheel (en de betrokkenen in het bijzonder.) Daarmee valt de basis voor een extreem hoge vergoeding weg. Nogmaals: een prima salaris voor talent, vakbekwaamheid, kennis, kunde en inzet: prima, niets mis mee. Ben ik helemaal voor. Maar er zit een grens aan, en juist als het om extreem hoge bedragen en extreem grote risico's gaat, lijkt het mij redelijk dat we dat belasten, zodat we die risico's met z'n allen kunnen dragen.