Colorado schreef:Dat ben ik wel met je eens Fiffill, we vinden veel leuke dingetjes uit, maar gaan er ronduit dom mee om. Oh leuk, kijk wat we nu weer kunnen! Dat we de uitwerkingen nog niet weten, ja, ach, dat is iets voor morgenIn die zin vind ik de intelligentie toch een zeer nutteloos iets, maar dat is niet echt relevant in deze discussie. Alhoewel, ik denk dat het met de bio-industrie ondertussen wel anders zou zitten als we slim om waren gegaan met onze intelligentie
Als je het gaat hebben over realiseren en de gevolgen kunnen overzien dan zijn wij nou niet haantje de voorste. Zouden wij echt gevolgen kunnen overzien dan waren er heel wat dingen anders geweest denk ik
Ooh dat zeker, maar wij zullen beter de gevolgen kunnen overzien dan een dier dat doet. Volgens mij is het al eens eerder gezegd hier. Een dier doet dingen om vandaag te overleven, wat daarvan de gevolgen voor morgen of later kunnen zijn wordt, voor zover wij weten, waarschijnlijk niet over nagedacht. Als mens hebben wij daar veel meer inzicht in. Waar een dier van dag tot dag leeft willen wij controle hebben over wat we morgen, overmorgen en volgende week gaan doen en welke acties daar gevolgen voor kunnen hebben.
Tsja, en de bio industrie... We zijn intelligent genoeg geweest om dieren in een hok te stoppen en groot te brengen zodat we later niet voor ons leven hoeven te vechten om eten op tafel te krijgen maar zodat we dat dier kunnen pakken en het kunnen slachten wanneer het ons uit komt. Door ons veranderende normen en waarden van tegenwoordig willen we ineens allemaal weer dat een beest de ruimte en rechten krijgt om dier- of misschien beter gezegd mensvriendelijk op te groeien.
En waar wij nu allemaal willen dat dierenmishandelaren 5 jaar de cel in gaan kon dat 50 of 100 jaar geleden niemand wat schelen omdat iedereen dieren toen zo hield en er zo mee om ging. Tsja, hoe moet je intelligentie dan opvatten?