Bio-industrie vergelijken met de Holocaust: terecht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 22:47

Colorado schreef:
Dat ben ik wel met je eens Fiffill, we vinden veel leuke dingetjes uit, maar gaan er ronduit dom mee om. Oh leuk, kijk wat we nu weer kunnen! Dat we de uitwerkingen nog niet weten, ja, ach, dat is iets voor morgen :z In die zin vind ik de intelligentie toch een zeer nutteloos iets, maar dat is niet echt relevant in deze discussie. Alhoewel, ik denk dat het met de bio-industrie ondertussen wel anders zou zitten als we slim om waren gegaan met onze intelligentie :+

Als je het gaat hebben over realiseren en de gevolgen kunnen overzien dan zijn wij nou niet haantje de voorste. Zouden wij echt gevolgen kunnen overzien dan waren er heel wat dingen anders geweest denk ik :=

Ooh dat zeker, maar wij zullen beter de gevolgen kunnen overzien dan een dier dat doet. Volgens mij is het al eens eerder gezegd hier. Een dier doet dingen om vandaag te overleven, wat daarvan de gevolgen voor morgen of later kunnen zijn wordt, voor zover wij weten, waarschijnlijk niet over nagedacht. Als mens hebben wij daar veel meer inzicht in. Waar een dier van dag tot dag leeft willen wij controle hebben over wat we morgen, overmorgen en volgende week gaan doen en welke acties daar gevolgen voor kunnen hebben.

Tsja, en de bio industrie... We zijn intelligent genoeg geweest om dieren in een hok te stoppen en groot te brengen zodat we later niet voor ons leven hoeven te vechten om eten op tafel te krijgen maar zodat we dat dier kunnen pakken en het kunnen slachten wanneer het ons uit komt. Door ons veranderende normen en waarden van tegenwoordig willen we ineens allemaal weer dat een beest de ruimte en rechten krijgt om dier- of misschien beter gezegd mensvriendelijk op te groeien.
En waar wij nu allemaal willen dat dierenmishandelaren 5 jaar de cel in gaan kon dat 50 of 100 jaar geleden niemand wat schelen omdat iedereen dieren toen zo hield en er zo mee om ging. Tsja, hoe moet je intelligentie dan opvatten?

Appelmoes_11

Re: Bio-industrie vergelijken met de Holocaust: terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 22:50

Mwah, 50 of 100 jaar geleden waren vrouwen, zwarten, bepaalde religies en homo's ook minderwaardig. De wet heeft altijd overal vol gestaan met dingen die we nu verwerpelijk vinden. Dat is niet echt een argument.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 22:50

Ik heb het meer over de invloed die de bio-industrie heeft op het milieu, dat heeft het namelijk, heel veel zelfs en dat is nou niet bepaald een goede invloed. Eten voor vandaag, problemen voor morgen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 22:53

Appelmoes_11 schreef:
Mwah, 50 of 100 jaar geleden waren vrouwen, zwarten, bepaalde religies en homo's ook minderwaardig. De wet heeft altijd overal vol gestaan met dingen die we nu verwerpelijk vinden. Dat is niet echt een argument.

Klopt. Verschil is wel dat vrouwen, zwarten, mensen van bepaalde religies en homo's mensen zijn en geen dieren. Er is en zal altijd een verschil blijven tussen mens en dier zolang wij een 'hoger bewustzijn' hebben en zij niet. Dit wil echter nog niet zeggen dat ze daarom minderwaardig zouden zijn - maar verschil is er.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 22:54

Fiffill, dat werd over die mensen ook gezegd... dat ze geen mensen waren :') Dan kun je nu wel zeggen dat dieren echt echt heel echt geen mensen zijn, en dat is ook zo. Natuurlijk is er verschil. Er is geen minderwaardigheid - tenminste, die zou er niet mogen zijn.

De milieu-invloed is inderdaad ook niet mis. :+

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 23:03

Het verschil tussen mens en dier is in mijn ogen even groot als het verschil tussen dier 1 en dier 2. We hebben geen idee wat er zich nou precies afspeelt in de hoofden van dieren. We hebben het een en ander getest ja, maar echt weten zullen we het nooit. En dat creëert een scheiding, net als er een scheiding is tussen alle andere diersoorten onderling. Bepaalde dingen in onze evolutie hebben ervoor gezorgd dat we doen wat we doen. Bouwen, werken met materialen op een 'hoger' niveau dan dieren doen enz, maar dat is ook maar geluk geweest. Zet een andere diersoort in een omgeving met de perfecte factoren voor een evolutie als de onze en dan hebben we straks een gelijke. Of we echt een hoger bewustzijn hebben weet ik niet, we zijn gunstig (voor ons) geëvolueerd, maar imo is dat het. Betekent dat meteen dat we een 'hoger bewustzijn' hebben? Maar nu weet ik ook niet precies wat ik nou moet zien onder een 'hoger bewustzijn', dus misschien denk ik nu aan iets heel anders.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 23:05

Volgens mij had mijn punt te maken dat veel mensen ook niet weten wat het verschil is tussen ''plofkip'' en ''biologische'' kip, maar aangezien biologisch zo diervriendelijk klinkt ze het vast ook zoveel beter hebben gehad, we daarom die maar kopen.

En wrs zal uiteindelijk elke keus mbt de bio-industrie beargumenteerd worden met economie en milieu en zal dáárna pas gekeken worden naar het dierenwelzijn.
Aan geld en een ''goed'' milieu hebben wij meer dan aan een kip die gelukkig was. :Y)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 23:09

Blacky, dat is ook een van mijn problemen met de biologische veehouderij := is echt maar een heel marginale verbetering voor de dieren zelf.

En inderdaad, alles voor ons en wij vóór alles! :j Zo komen we er wel!

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 23:11

Bio-industrie komt bijna niet meer voor in Nederland.. De films en foto's op de site van wakker dier konen vooral uit spanje en tjechië. In nederland zijn er ontzettend veel controles en regels om dit soort dingen te voorkomen.
En over dat vetmesten, ik durf te wedden dat de diersoort waarvan procentueel de meeste dieren zware obesitas hebben in Nederland, de honden zijn..

Verder vind ik het behoorlijk respectloos om bio-industrie met de holocaust te vergelijken, maar erger vind ik dat je d.m.v. vele uitspraken een groot deel van de Nederlandse veehouders vals beschuldigd!

Ik denk dat je je niet zoveel moet laten meeslepen door bijvoorbeeld Wakker Dier, die mensen weten niet helemaal waar ze het over hebben, ja enkel in hele grote lijnen..

Bij deze nodig ik je uit om op onze melkveehouderij te komen kijken, we zijn een gangbaar bedrijf.
Dan kun je eens zien hoe het er werkelijk aan toe gaat!

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 23:14

Ik laat me niet meeslepen door Wakker Dier hoor, vind het niet zo super daar. :)

Een nadeel is ook dat er flink wat geïmporteerd wordt. In Nederland is het inderdaad niet zo ontzettend slecht. Doet trouwens niks af aan de ethiek, want ook in de niet-bio-industrie is geen enkel dier een lang gelukkig leven gegund.

En nee, sorry, ik ga nooit meer naar een melkveehouderij. Daar heb ik er wel genoeg van gezien.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 23:23

Dat vraag ik me af als je er zo'n beeld van hebt. ik durf te beweren dat de gemiddelde melkkoe in Nederland het stukken beter heeft als het gemiddelde paard. Je moet je wel blijven realiseren dat een koe geld op moet leveren, 120 slecht productieve koeien houden zou anders een gruwelijk dure hobby zijn. Vergelijk het maar met een manege met 120 paarden die niet in de les mee kunnen lopen, ook die gaan weg.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 23:26

Ja, absoluut. Melkkoeien hebben het niet zo slecht hoor, manegepaarden zijn een stuk slechter af. Natuurlijk zijn die beroepen diervriendelijk niet rendabel. Dat praat ze toch niet goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 23:28

Colorado schreef:
Dat ben ik wel met je eens Fiffill, we vinden veel leuke dingetjes uit, maar gaan er ronduit dom mee om. Oh leuk, kijk wat we nu weer kunnen! Dat we de uitwerkingen nog niet weten, ja, ach, dat is iets voor morgen :z In die zin vind ik de intelligentie toch een zeer nutteloos iets, maar dat is niet echt relevant in deze discussie. Alhoewel, ik denk dat het met de bio-industrie ondertussen wel anders zou zitten als we slim om waren gegaan met onze intelligentie :+

Als je het gaat hebben over realiseren en de gevolgen kunnen overzien dan zijn wij nou niet haantje de voorste. Zouden wij echt gevolgen kunnen overzien dan waren er heel wat dingen anders geweest denk ik :=

Kunnen en doen zijn heel verschillende dingen. Denk dat je die uit elkaar moet blijven houden :D

Mensen handelen vrij vaak nogal stompzinnig, kijk voor de grap eens in het verkeer. Dat mensen verder kúnnen kijken dan de auto voor zich, betekent niet dat ze het ook doen..... dat mensen kúnnen bedenken dat er best eens iemand sneller zou kunnen zijn die links van ze rijdt, en dat het slim is om even te kijken voor je met 100 km/u een vrachtwagen inhaalt die 90 rijdt, betekent niet dat ze het ook doen. Feit is dat als ze denken dat er een mogelijkheid is om iets te doen waarbij ze níet hoeven nadenken en kijken, ze dat ook niet zullen doen......

Mensen kunnen de gevolgen van hun handelingen best overzien. Ze willen het heel vaak gewoon niet.
Mensen die vlees willen eten, zullen zelfs alle argumenten zo draaien en keren dat het voor hun gevoel volkomen gelegitimeerd is om dat te doen. Dan staat wat ze willen op 1, en de gevolgen zijn gewoon voor hen niet erg belangrijk. Dat er een dier voor dood moet, interesseert ze gewoon niet zo, en als iemand dat te berde brengt, komt het drogargument dat een mens bovenaan de voedselketen staat.......
(overigens wil ik daar nog wel op in gaan: dat argument zou imo geldig zijn als de mens nog steeds zou moeten jagen voor zijn/haar voedsel, omdat de rest van de keten dat ook doet...... dat is niet het geval. Verder eten mensen eigenlijk alleen maar dieren die niet zelf jagen, en hoewel een varken een omnivoor is, is hij geen jager, het is een aaseter, en een rotzooiopruimer, geen roofdier, en dieren die geen roofdieren zijn, staan zonder meer onderaan. Conclusie is dat we dus hooguit op de eerste etage komen, en bij mijn weten is dat niet erg hoog, en niet echt iets om nou zó stoer over te gaan doen :') We hebben alleen de mazzel dat we geen natuurlijke prooi zijn voor de rest van het dierenrijk, maar om daar nou dan gelijk uit te concluderen dat we bovenaan de voedselketen staan, is wat mij betreft wat kort door de bocht en ook wat arrogant. We worden uit de wind gehouden en dat is imo heel iets anders :') )

Dus het is niet echt domheid, het is vooral egoïsme en gemakzucht, waardoor een mens de gevolgen van zijn/haar daden niet overziet.

)
Blacky94 schreef:
Mijn punt daarbij was dat wij die beesten, iig hier in het westen, niet eten maar dat we wel boven de dieren staan die wij hier wel houden en wel opeten. En bij deze dieren die wij houden in een 1 op 1 gevecht hoogstwaarschijnlijk als winnaar uit de bus zullen komen.

Ik twijfel daar toch wat aan..... als ik zie hoe moeilijk het voor sommigen is om een kip alleen al vast te houden...... en pasgeleden zag ik nog iemand heel hard wegrennen voor een boze geit :') _O-
En ik denk dat je in gevecht met een boze koe ook niet héél ver komt als mens....... of met een woest zwijn. Dus vergeef me als ik daar niet al te zeker van ben.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 23:42

Yamcha schreef:
Blacky94 schreef:
Mijn punt daarbij was dat wij die beesten, iig hier in het westen, niet eten maar dat we wel boven de dieren staan die wij hier wel houden en wel opeten. En bij deze dieren die wij houden in een 1 op 1 gevecht hoogstwaarschijnlijk als winnaar uit de bus zullen komen.

Ik twijfel daar toch wat aan..... als ik zie hoe moeilijk het voor sommigen is om een kip alleen al vast te houden...... en pasgeleden zag ik nog iemand heel hard wegrennen voor een boze geit :') _O-
En ik denk dat je in gevecht met een boze koe ook niet héél ver komt als mens....... of met een woest zwijn. Dus vergeef me als ik daar niet al te zeker van ben.

Hahaha _O-
Naja, wat dat betreft ben ik het ook zeker wel met je eens. De meeste mensen zijn ook niks meer gewend denk ik. Wat dat betreft was het een paar decennia geleden nog heel normaal om je eigen kip te slachten terwijl nu een groot deel van de mens idd niet eens meer een kip durft vast te houden. Wat dat betreft vind ik het ook zo hypocriet dat mensen zeggen dat ze wel vlees willen eten, maar vervolgens niet willen zien waar het vandaan komt en hoe het geslacht wordt. Verder worden we in de westerse wereld denk ik ook te soft en te gemakzuchtig. Wat dat betreft denk ik ook dat de gemiddelde westerling met een (boze) koe of varken ook niet zo veel aan kan terwijl je als je een jager uit een stam uit afrika pakt mogelijk meer kans op overleven heeft omdat deze ''gewend'' zijn aan ''wilde'' dieren en het zelf slachten ed van hun vee. Iets waar wij tegenwoordig onze handen vanaf trekken en alles maar vies, eng en zielig vinden.

En eerlijk is eerlijk, ik zal ook niet staan te springen om een kip of welk ander dier ook zelf af te moeten maken en te slachten, maar als het moet dan moet het en laat het dan maar zo snel en goed mogelijk gebeuren dat dat beest zo snel mogelijk uit zijn lijden is verlost..

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 23:53

:n de holocaust ging over massavernietiging van mensen, heeft niets te maken met bio-industrie. De Nazi's aten de joden ook niet op, is gewoon niet te vergelijken.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 08:29

Yamcha schreef:
Colorado schreef:

Kunnen en doen zijn heel verschillende dingen. Denk dat je die uit elkaar moet blijven houden :D

Mensen handelen vrij vaak nogal stompzinnig, kijk voor de grap eens in het verkeer. Dat mensen verder kúnnen kijken dan de auto voor zich, betekent niet dat ze het ook doen..... dat mensen kúnnen bedenken dat er best eens iemand sneller zou kunnen zijn die links van ze rijdt, en dat het slim is om even te kijken voor je met 100 km/u een vrachtwagen inhaalt die 90 rijdt, betekent niet dat ze het ook doen. Feit is dat als ze denken dat er een mogelijkheid is om iets te doen waarbij ze níet hoeven nadenken en kijken, ze dat ook niet zullen doen......

Mensen kunnen de gevolgen van hun handelingen best overzien. Ze willen het heel vaak gewoon niet.
Mensen die vlees willen eten, zullen zelfs alle argumenten zo draaien en keren dat het voor hun gevoel volkomen gelegitimeerd is om dat te doen. Dan staat wat ze willen op 1, en de gevolgen zijn gewoon voor hen niet erg belangrijk. Dat er een dier voor dood moet, interesseert ze gewoon niet zo, en als iemand dat te berde brengt, komt het drogargument dat een mens bovenaan de voedselketen staat.......
(overigens wil ik daar nog wel op in gaan: dat argument zou imo geldig zijn als de mens nog steeds zou moeten jagen voor zijn/haar voedsel, omdat de rest van de keten dat ook doet...... dat is niet het geval. Verder eten mensen eigenlijk alleen maar dieren die niet zelf jagen, en hoewel een varken een omnivoor is, is hij geen jager, het is een aaseter, en een rotzooiopruimer, geen roofdier, en dieren die geen roofdieren zijn, staan zonder meer onderaan. Conclusie is dat we dus hooguit op de eerste etage komen, en bij mijn weten is dat niet erg hoog, en niet echt iets om nou zó stoer over te gaan doen :') We hebben alleen de mazzel dat we geen natuurlijke prooi zijn voor de rest van het dierenrijk, maar om daar nou dan gelijk uit te concluderen dat we bovenaan de voedselketen staan, is wat mij betreft wat kort door de bocht en ook wat arrogant. We worden uit de wind gehouden en dat is imo heel iets anders :') )

Dus het is niet echt domheid, het is vooral egoïsme en gemakzucht, waardoor een mens de gevolgen van zijn/haar daden niet overziet.

Oh maar die 2 dingen haal ik ook helemaal niet uit elkaar, ik noem het sluiten van je ogen sluiten voor wat gemak op dit moment toch ronduit dom, zeker als het gaat om zulke grote en invloedrijke dingen (ik neem toch aan dat men wel voorzag dat bio-industrie invloedrijk zou zijn wbt het milieu). Dan heb je er uiteindelijk namelijk niks aan, aan die intelligentie, als je er alleen maar domme dingen mee doet, in die zin vind ik ons dom.

En wbt de voedselketen, daar heb je wel een punt. Echte jagers eten we niet, maar in grote getallen gegeten worden gebeurd ook niet, omdat we ons dus veilig houden. Verborgen en in grote groepen in een omgeving waar de grotere jagers niet kunnen overleven. Eigenlijk hebben we onszelf dus afgesloten. Toch denk ik wel dat we bovenaan staan of in ieder geval zouden kunnen staan, zouden we de grote jagers willen eten, dan kan dat namelijk. Pak een jeep, een geweer en zoek een mooie prooi uit en de volgende avond heb je een mooie jaguar-steak op je bord liggen, zeg maar. Aangezien we de grote jagers niet eten staan we inderdaad technisch gezien niet boven aan, maar we hebben wel de macht dat we het zouden kunnen als we het zouden willen. Iets wat ik niet zie gebeuren, véél te vermoeiend :D kippen en koeien ophokken is veel makkelijker..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:48

Je hebt een punt wat betreft de domheid :j zeggen dat je de slimste bent, en dan voortdurend stompzinnige acties uithalen, is idd niet erg overtuigend.

Wat betreft die macht hebben: dan zou de mens de macht hebben om iets te doen, en het dan niet doen? Dat geloof ik niet. Ik denk dat ze die macht niet hebben.
Maar misschien heb je gelijk, en is dit idd makkelijker :j

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:21

Colorado schreef:
Oh maar die 2 dingen haal ik ook helemaal niet uit elkaar, ik noem het sluiten van je ogen sluiten voor wat gemak op dit moment toch ronduit dom, zeker als het gaat om zulke grote en invloedrijke dingen (ik neem toch aan dat men wel voorzag dat bio-industrie invloedrijk zou zijn wbt het milieu). Dan heb je er uiteindelijk namelijk niks aan, aan die intelligentie, als je er alleen maar domme dingen mee doet, in die zin vind ik ons dom.

En wbt de voedselketen, daar heb je wel een punt. Echte jagers eten we niet, maar in grote getallen gegeten worden gebeurd ook niet, omdat we ons dus veilig houden. Verborgen en in grote groepen in een omgeving waar de grotere jagers niet kunnen overleven. Eigenlijk hebben we onszelf dus afgesloten. Toch denk ik wel dat we bovenaan staan of in ieder geval zouden kunnen staan, zouden we de grote jagers willen eten, dan kan dat namelijk. Pak een jeep, een geweer en zoek een mooie prooi uit en de volgende avond heb je een mooie jaguar-steak op je bord liggen, zeg maar. Aangezien we de grote jagers niet eten staan we inderdaad technisch gezien niet boven aan, maar we hebben wel de macht dat we het zouden kunnen als we het zouden willen. Iets wat ik niet zie gebeuren, véél te vermoeiend :D kippen en koeien ophokken is veel makkelijker..

Efficientie is het gevolg van intelligentie. De mens gebruikt haar intelligentie JUIST door te werken in de vorm van bio-industrie. Intelligentie wil niet zeggen over de vriendelijkheid/ correctheid van een keuze. Intelligentie is uberhaupt geen doel, slechts een middel. Het zegt niets over intenties. En intenties zeggen omgekeerd ook niets over intelligentie. Macht en efficientie daarentegen, wel.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:34

Maar is de bio-industrie wel zo efficiënt? Ja, veel eten, weinig geld in te leveren, maar wel veel in te leveren wbt het milieu. Wegen de voordelen wel op tegen de nadelen? Het dierenwelzijn er even buiten latend. Eten (dat niet per se nodig is) vandaag, 'vernietiging' (vervuiling) morgen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:43

Colorado schreef:
Maar is de bio-industrie wel zo efficiënt? Ja, veel eten, weinig geld in te leveren, maar wel veel in te leveren wbt het milieu. Wegen de voordelen wel op tegen de nadelen? Het dierenwelzijn er even buiten latend. Eten (dat niet per se nodig is) vandaag, 'vernietiging' (vervuiling) morgen.

In die zin is bio-industrie veel beter dan biologisch. Biologisch stoot nl nog veel meer CO2 uit. Desalniettemin is het natuurlijk allebei niet geweldig wbt milieu.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:51

Colorado schreef:

Dat ligt er aan waar iemands prioriteiten liggen. En prioriteiten zeggen weinig over intelligentie, maar veel over iemands aard en voorkeuren. Mensen die milieu en dierenwelzijn ondergeschikt maken aan geld, hebben gewoon andere prioriteiten. Bio-industrie is volgens mij HET voorbeeld van efficientie :)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:16

Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens, efficiëntie is efficiëntie en daarbij moet je imo kijken naar alles wat je er in moet stoppen. Als de prioriteiten alleen bij geld liggen dan kun je het inderdaad zien als iets efficiënts, maar dat betekend niet dat het ook echt efficiënt is. Er moet immers meer ingeleverd worden dan waar naar gekeken wordt. Maar ik gok dat wij een andere definitie van efficiëntie hebben. Ik wil overigens ook niet zeggen dat wij niet intelligent zijn, maar wel dat we 'dom' zijn, we kijken niet verder dan hebbenhebbenhebben en nu. Wat dat voor invloed heeft voor morgen maakt velen maar weinig uit, als we vandaag maar goed zitten. Dat vind ik 'dom'.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:42

Biologisch is juist verre van efficiënt; het kost meer geld en is slechter voor het milieu (bron: http://www.hetkanwel.net/2011/08/19/wak ... oknallers/)
Biologisch is dus alleen zinvol voor het welzijn van de dieren, hoewel we hier ook nog een vraagteken bij kunnen zetten. Is het diervriendelijker om een ziek dier geen antibiotica te geven? Of de snavels van kippen niet knippen, zodat ze elkaar helemaal kaal pikken?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 13:44

meikemarieke schreef:
Biologisch is juist verre van efficiënt; het kost meer geld en is slechter voor het milieu (bron: http://www.hetkanwel.net/2011/08/19/wak ... oknallers/)
Biologisch is dus alleen zinvol voor het welzijn van de dieren, hoewel we hier ook nog een vraagteken bij kunnen zetten. Is het diervriendelijker om een ziek dier geen antibiotica te geven? Of de snavels van kippen niet knippen, zodat ze elkaar helemaal kaal pikken?

Precies, ik ben echt niet pro-biologisch. Het is gewoon tien keer makkelijker om het allemaal niet te doen, dan hoef je je ook nergens zorgen over te maken _O-

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:00

Het enige waar ik me druk over zou maken is de herkomst van het vlees e.d.
Als het uit Nederland komt, weet je dat het met dierenwelzijn wel goed zit, in Nederland zijn er veel regels en wordt er goed gecontroleerd.