Alcohol vanaf 18

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

deruijter

Re: Alcohol vanaf 18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:53

Oh bij ons op school word er veel aandacht besteed aan alcohol.
En een verbod werkt zeker wel op lange termijn, denk aan het roken van sigaretten, dit is de laatste jaren drastisch gedaald.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:07

Tsja, dat ligt misschien aan de omgeving waar je in zit... In mijn kennissenkring rookt nog steeds zeker de helft, als het niet meer is. Daarnaast is roken ook een stuk lastiger om te gebruiken op de manier waarop de meeste mensen alcohol gebruiken, 't is niet voor niks een van de meest verslavende drugs. De meeste rokers die ik ken zijn ook niet begonnen op de leeftijd waarop het is toegestaan, trouwens...
Dat verbod hebben ze al eens geprobeerd, de drooglegging, werkte ook niet. Oh, en drugs worden zeker ook niet meer gebruikt? Zijn ook al jaren verboden...

Hoe wordt tegenwoordig voorlichting gegeven?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:20

Het anti rook beleid heeft zeker wel gewerkt, roken is stukken minder populair en steeds minder jongeren gaan roken. Dit is onderzocht

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:00

Dat zal, ik ken geen jongeren :D Maar ik denk dat dat voornamelijk komt door voorlichting en voorbeelden (volwassenen, ouders die stoppen, roken dat ook door jongeren meer als schadelijk wordt gezien dan als stoer) dan door een verbod.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:48

Ik denk dat ouders eerder stoppen met drinken als ze kinderen hebben dan dat ze stoppen met roken.
Ik denk zeker wel dat een verbod helpt, en al helemaal op lang termijn.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:25

Hermelijn schreef:
Dat zal, ik ken geen jongeren :D Maar ik denk dat dat voornamelijk komt door voorlichting en voorbeelden (volwassenen, ouders die stoppen, roken dat ook door jongeren meer als schadelijk wordt gezien dan als stoer) dan door een verbod.

het zal tweeledig zijn en zo gaat het ook met alcohol. Verkrijgbaarheid aanpakken + voorlichting (dus minder aantrekkelijk maken)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:25

caresje schreef:
Mij best!
Ik ben ook 14 maar alcohol is echt een van de vieste dingen die ik ooit heb geproefd het is voor mij hetzelfde als zoutwater even goor.
Al mijn oude klasgenoten van groep acht zijn al regelmatig dronken geweest en dat vind ik echt zo dom!
Ik ga echt niet mijn leven verknallen door alcohol. (ook huidige klasgenoten)
Ik zie bij ons op het schoolplein (alleen 1e en 2e jaars dus bij ons) regelmatig kinderen die handelen in Flügel dat vind ik er echt over gaan!
Ik vind het nu super goor maar ik weet bijna zeker dat ik het over een paar jaar nog steeds niet lust.
Ik snap vaak ook niet dat ouders het toelaten.

Ik moest hier toch wel even om lachen :') "handelen in Flügel" :') De kinder limonade :))

Van mij mogen ze niet alleen alles naar 18 jaar verhogen, ze mogen de mensen die betrapt worden op de wet overtreden ook veel harder aanpakken :j Openbaar dronkenschap/drinken is gewoon wettelijk verboden... In Amerika word je als minderjarige die dronken is gewoon gearresteerd... DOEN in NL zeg ik :j leren ze wel van :j

Overigens, ik heb ook een hele hoop alcohol in mijn "jeugd" gedronken. (tussen mijn 16e en 18e :') ) en ik heb een hoop dingen gezien enzovoort die kunnen voortkomen uit alcohol... Er is een reden waarom ik bijna niet meer drink, het maakt meer kapot dan je lief is :) Ik wil gewoon helder kunnen denken. Ik drink, als ik in NL ben, regelmatig wel een glaasje wijn, maar niet met als doel om dronken te worden, gewoon voor de gezelligheid :)

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:33

Dan heb ik welgeteld 3 maanden om legaal te drinken :') Het was toch niks voor mij geweest, aangezien
ik toch altijd de BOB ben ivm. met het rijden van een scooter :) Wel fijn, hoef ik niet met dronken vrienden/innen
achterop naar huis te rijden.

Goede regeling, al vraag ik mij af hoe ze het willen tegenhouden? Als jongere van 16/17 kun je alsnog via anderen
aan alcohol komen. Niet slim, maar wel gemakkelijk.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:35

ja, maar als je ook gearresteerd kan worden als ze erachter komen dat je dronken bent, dan denk ik dat mensen snel nog een keer nadenken voor ze alcohol benutten :')

Stel je doet VWO, je wild advocaat worden of iets anders, en je word betrapt op het illigaal benutten van alcohol en openbaar dronkenschap en je word gearresteerd. Dit zal voor altijd bekend blijven in het systeem :+

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:39

caresje schreef:
Mij best!
Ik ben ook 14 maar alcohol is echt een van de vieste dingen die ik ooit heb geproefd het is voor mij hetzelfde als zoutwater even goor.
Al mijn oude klasgenoten van groep acht zijn al regelmatig dronken geweest en dat vind ik echt zo dom!
Ik ga echt niet mijn leven verknallen door alcohol. (ook huidige klasgenoten)
Ik zie bij ons op het schoolplein (alleen 1e en 2e jaars dus bij ons) regelmatig kinderen die handelen in Flügel dat vind ik er echt over gaan!
Ik vind het nu super goor maar ik weet bijna zeker dat ik het over een paar jaar nog steeds niet lust.
Ik snap vaak ook niet dat ouders het toelaten.

Jezus, handelen in Flügeltjes, hoe komen ze er in godsnaam op. Maar laten ze dat bij jou op school gewoon toe?
Hier op school moet ik het nog niet eens proberen om iets van alcohol boven te halen of ik zit in diep in de problemen.

Ik ben zelf 16, nog nooit dronken geweest aangezien ik me weet te beheersen en ik alleen maar bier lust. Passoa, breezers, etc. Krijg ik niet door mijn strot.
Ik zie zelf het nut niet van comazuipen. Je laatste hersencellen vernietigen?

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:49

Ik ben benieuwd hoe het uit zou pakken.

In het begin zal iedereen het vervelend vinden omdat de 16 jarigen van nu dan dus niet meer zouden mogen drinken. Maar dat is 2 jaar en daarna zal iedereen het ook normaal gaan vinden. Dus ik denk dat we even wat verder moeten zijn en dat iedereen het dan heel normaal gaat vinden.
En ik denk dat jongeren dan ook minder gauw op jonge leeftijd zullen gaan drinken.

Ik kan het ook mis hebben, weet niet hoe het bijv. in de stad gaat met alcohol gebruik.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 06:33

lifaya schreef:
In Amerika word je als minderjarige die dronken is gewoon gearresteerd... DOEN in NL zeg ik :j leren ze wel van :j

Waarom zijn mensen toch zo dol op dat voorbeeld? Het werkt niet. In Amerika is het drankmisbruik niet minder. Wel gebeurt er daardoor veel meer stiekem, en komen jongeren veel meer in aanraking met bv criminele zaken (en niet slechts drankmisbruik.) En al die harde maatregelen kosten ook nog veel geld. Veel nadelen, weinig voordelen. Waarom zouden we dat in hemelsnaam willen nadoen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 06:39

Dat valt nog mee hoor hoevaak het gebeurt hier ;) Ze zijn behoorlijk streng en die kinderen kunnen vaak niet eens alcohol ergens kopen omdat je echt heel duidelijk jezelf moet identificeren, je mag als minderjarige geen clubs in en ga zo maar door. Als ze er achter komen dat een club/kroeg aan minderjarige verkoopt dan is er een groot probleem. In NL word daar veel gemakkelijker mee omgegaan :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 06:53

Je bent misschien niet opgenomen in het illegale circuit (waarom zou je ook, voor jou is het niet meer illegaal), maar het is beslist niet moeilijk om aan drank, drugs, sigaretten te komen als je daar eenmaal in meegaat. En het leidt tot erg linke drinking parties op obscure buitenplekken. Mijn klasgenoten daar (toch een hele normale buitenwijk van een normale redelijke plaats) hadden dat allemaal prima in orde hoor - en haalden elk weekend behoorlijk wat uit, ver verstoken van ook maar enig toezicht - zodat ook andere rottigheid nogal eens voorkwam (drugs, wapens en seks, niet altijd geheel vrijwillig en zeker niet veilig.)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 23:01

Ik ben er eigenlijk op tegen. van mij mag de grens zelfs met een jaartje verlaagd worden. Ik ben namelijk bang dat er hierdoor juist meer beschonken bestuurders gaan komen. Nu zijn de meeste jongeren tegen de tijd dat ze hun rijbewijs halen wel min of meer uitgedronken/gefeest. Ik vraag me serieus af of dit niet het "mogen drinken in discotheken" en "eindelijk kunnen rijden" teveel door elkaar gaat laten lopen. Je mag ineens alles tegelijk vanaf je 18e....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 23:28

ShamalArabs schreef:
Ik ben er eigenlijk op tegen. van mij mag de grens zelfs met een jaartje verlaagd worden. Ik ben namelijk bang dat er hierdoor juist meer beschonken bestuurders gaan komen. Nu zijn de meeste jongeren tegen de tijd dat ze hun rijbewijs halen wel min of meer uitgedronken/gefeest. Ik vraag me serieus af of dit niet het "mogen drinken in discotheken" en "eindelijk kunnen rijden" teveel door elkaar gaat laten lopen. Je mag ineens alles tegelijk vanaf je 18e....

100% mee eens, maar de grens verlagen lijkt me ook weer niet zo, aangezien het natuurlijk wel schadelijk is voor je brein en dergelijke.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 00:02

Manegepaard schreef:
ShamalArabs schreef:

100% mee eens, maar de grens verlagen lijkt me ook weer niet zo, aangezien het natuurlijk wel schadelijk is voor je brein en dergelijke.

Is het dan niet voor volwassenen schadelijk voor hun brein??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 10:13

Ook, maar ontwikkeling van het brein and such. Je kent het riedeltje.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 10:34

Ik begrijp niet zo goed waarom alcohol mogen drinken op zichzelf als vanzelfsprekend wordt beschouwd, en waarom de discussie nu gaat over wel of niet 18..... Het is feitelijk puur gif voor je lijf en brein en dus misschien gewoon heel vreemd dat het ooit al was toegestaan, op je 16e.

Het probleem is imo nog steeds het korte termijn denken van de jongeren... Dat ze zich niet (willen of kunnen) realiseren dat de hersenen schade oplopen als je tijdens de ontwikkeling ervan alcohol in je lijf giet. Zo lang jongeren niet kunnen of willen denken aan de gevolgen op langere termijn, aan hun eigen ontwikkeling en gezondheid, vind ik het niet meer dan logisch dat de overheid een leeftijdsgrens instelt en verbazingwekkend dat die grens ooit op 16 is vastgesteld.

Vervang je het woord alcohol door drugs, dan gaat bij de meesten een alarmbel rinkelen. Er is vrijwel niemand die roept dat ie voor legaliseren van het gebruik van cocaine op je 16e is. Er is vrijwel niemand die pleit voor het legaliseren van vele soorten drugs voor de leeftijdsgroep van 16 jaar. Kennelijk is dat geen discussiepunt (en terecht lijkt me). Maar gaat het om alcohol, dan is het schijnbaar "normaal"/ "maatschappelijk geaccepteerd".

Volgens mij moet er nog heel wat aan bewustwording in gang worden gezet, of wellicht draait het meer om imago. Zodra alcohol niet stoer is, voor losers is, etc. zal het gebruik door jongeren afnemen gok ik. Groepsdruk, imago, etc. Dat denk ik oprecht. Maar dat de leeftijd naar 18 gaat, alleen al om een signaal af te geven dat het spul simpelweg niet geschikt is voor mensen jonger dan dat waarbij groei en ontwikkeling in gevaar komt, vind ik niet meer dan terecht en logisch.

Lost het het probleem van comazuipen, en drinken op 13 jarige leeftijd op? NEE, vast niet. Maar moet je de leeftijd dan om die reden maar op 16 laten? Nee, ook niet. Ik vermoed dat we het verst komen als we er voor kunnen zorgen dat drinken niet als "stoer" wordt beschouwd en jongeren er juist "bij gaan horen" als ze geen alcohol drinken.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:08

Maar als je dit jaar 16 wordt mag je toch wel gewoon alcohol halen volgend jaar? of zie ik dat nu verkeerd?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:12

Dat zie je verkeerd. Dan wordt het 18+ dus moet je 18 zijn.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:14

Douce schreef:
Dat zie je verkeerd. Dan wordt het 18+ dus moet je 18 zijn.

Okee, -O- -O-

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:54

Vanwaar de treurnis? Je hebt er zojuist 2 gezonde levensjaren bij gekregen!

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:56

gummie schreef:

Tjaa ach :P ik zal nog wel moeten wachten dan.

Maar denkt de overheid nu serieus dat pubers onder de 18 van de alcohol afblijven?
er zijn zat mensen die het voor je willen halen :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 12:16

CupCakes_ schreef:
gummie schreef:

Tjaa ach :P ik zal nog wel moeten wachten dan.

Maar denkt de overheid nu serieus dat pubers onder de 18 van de alcohol afblijven?
er zijn zat mensen die het voor je willen halen :')

Als je dit zo leest is het toch niet te geloven?
Hoe kan je zo dom zijn om (veel) te blijven drinken, als je weet dat de overheid niet voor niets de leeftijd wil ophogen? 8)7
Waarom wil je iets dat niet mag? Waarom wil je het dan door een ander laten halen? Is iedereen eraan verslaafd ofzo? 8)7

Ik denk niet dat het heel veel zou helpen. Zolang de ouders en kinderen niet veranderen gaat het niet heel goed werken. Maar ik ben er wel voor. Wat een wereld dit..