Chronisch ziek en daar voor moeten betalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:03

Electra63 schreef:
Babsiej schreef:
De meeste hier bedoel ik veel mensen in Nederland.. Niet in dit topic.
En ja ik kom nogal wat situaties tegen ...

Om te beginnen dan eens echt solidariteit, de ziektekostenpremie voor iedereen gelijk, allemaal via de werkgever, kinderbijslag naar inkomen/afschaffen. Kinderen zijn een keuze tenslotte.

Maar das 1 van de redenen waarom ik al 1 dag minder ben gaan werken. Ik voel me niet zo genoodzaakt zoveel belasting te betalen voor iedereen die niet werkt.. en dat wordt in de toekomst nog een dagje minder.. Vriendlief is om dezelfde reden ook al 1 dagje in de week gaan flexen.

Dus je gaat minder werken, om minder belasting te betalen?
Slim!! Je hebt dan toch minder te besteden? Tenslotte hou je nog altijd van iedere verdiende bruto euro minimaal € 0,48 cent over. Je bouwt ook minder pensioen op, enz.
Ik werk ook niet fulltime. O.a. omdat ik tijd wil besteden aan mijn kinderen en sociale leven. BTW ik heb ook geen gebruik gemaakt van kinderopvang/toeslag.
Ik zou niet minder gaan werken, omdat ik dan minder belasting hoeft te betalen. :? Dat vind ik een rare keuze/reden. Als je stelt, dat je meer tijd voor je paard/hobby/kinderen/huishouden/sociale leven of wat dan ook, wilt, dat kan ik begrijpen, maar minder werken omdat anderen niet werken? Ik kijk niet naar anderen, ik kijk naar wat mijn gezin en ik willen, dat is het belangrijkste, in mijn ogen. :)

In verhouding houdt je gewoon meer over als je minder werkt. Ik verdien nu per uur meer als bij 40 uur.

Ja hoor voor mij een reden om het te doen. Mijn inkomen is in zijn geheel extra en ik sponsor de Nederland B.V. al veel meer dan mij lief is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:05

_San87,
Neem van mij aan, wat ik heb gehad, komt ook niet in mijn familie voor. :) Sowieso heb ik geluk dat ik het overleefd heb. Soms heb je geluk, bij een ongeluk. :D
Wat ik ermee wil zeggen: soms weet je niet wat je gaat mankeren en of je de (financiële) risico's kan betalen, daarom moet iedereen zich verzekeren, met of zonder extra eigen risico.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:07

Babsiej schreef:
In verhouding houdt je gewoon meer over als je minder werkt. Ik verdien nu per uur meer als bij 40 uur.

Ja hoor voor mij een reden om het te doen. Mijn inkomen is in zijn geheel extra en ik sponsor de Nederland B.V. al veel meer dan mij lief is.

Ik kijk niet naar wat ik bruto of netto per uur verdien, maar wat er aan het eind van de maand gestort wordt. En mijn inkomen is ook extra, maar wel lekker meegenomen. Anders ging ik wel vrijwilligerswerk doen. :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:08

Electra63 schreef:
_San87,
Neem van mij aan, wat ik heb gehad, komt ook niet in mijn familie voor. :) Sowieso heb ik geluk dat ik het overleefd heb. Soms heb je geluk, bij een ongeluk. :D
Wat ik ermee wil zeggen: soms weet je niet wat je gaat mankeren en of je de (financiële) risico's kan betalen, daarom moet iedereen zich verzekeren, met of zonder extra eigen risico.

Oké, dat is wel pech hebben ja.

En ik ben dan ook om de reden die jij noemt verzekerd :D. En dan toevallig met een hoog eigen risico omdat het financieel gedragen kan worden :).

schrikdraad

Re: Chronisch ziek en daar voor moeten betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:16

Ik vind de premie plus het eigen risico dus wel een enorme hap.
Door mijn ziek zijn werk ik parttime en geen groeimogelijkheden.
Krijg geen uitkering.

Ook geen kinderbijslag maar dat wisten jullie vast al :+

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:18

Electra63 schreef:
Babsiej schreef:

Ik kijk niet naar wat ik bruto of netto per uur verdien, maar wat er aan het eind van de maand gestort wordt. En mijn inkomen is ook extra, maar wel lekker meegenomen. Anders ging ik wel vrijwilligerswerk doen. :D

Das ieder zn goedrecht natuurlijk :D Natuurlijk is mijn inkomen lekker meegenomen, maar vrijwilligerswerk ? No thank you. Voor niks gaat de zon op :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:19

schrikdraad schreef:
Ik vind de premie plus het eigen risico dus wel een enorme hap.
Door mijn ziek zijn werk ik parttime en geen groeimogelijkheden.
Krijg geen uitkering.

Ook geen kinderbijslag maar dat wisten jullie vast al :+

Het is ook veel, maar altijd nog minder dan wanneer je alles zelf zou moeten betalen...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 00:01

Aangezien het overgrote deel van bokt vrouw is en relevante vraag: Wat kost een behandeling voor borstkanker?

1 op de 9 vrouwen wordt daarmee geconfronteerd. De kans bestaat dus dat een van de posters in dit topic dit lot treft. Maar weet een van jullie wat voor kosten er eigenlijk met deze behandeling gemoeid zijn?

Ik weet het zo ook niet maar kan er wel achter komen. Ik betaal er graag mijn premie voor....

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:18

Dat we moeten betalen begrijpt iedereen.
Maar een stijging van 300% sinds de afschaffing van het ziekenfonds is niet normaal. Plus nog een steeds hoger eigen risico.
Terwijl er minder vergoed wordt.
Dat valt niet recht te praten.

Daarnaast wordt er voor 25% van de bevolking niet betaald omdat ze jonger dan 18 zijn.

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:41

schrikdraad schreef:
Dat we moeten betalen begrijpt iedereen.
Maar een stijging van 300% sinds de afschaffing van het ziekenfonds is niet normaal. Plus nog een steeds hoger eigen risico.
Terwijl er minder vergoed wordt.
Dat valt niet recht te praten.

Daarnaast wordt er voor 25% van de bevolking niet betaald omdat ze jonger dan 18 zijn.

Helemaal mee eens. Wij - als (vrijwillig) niet ouder - betalen dus wél mee aan de Nederlandse gezinnen.
Daar wordt ik ook wel eens een beetje moe van....

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:18

Ja, vreselijk hé, solidariteit. Gruwelijk principe. Het idéé alleen al dat je voor je medemens zorgt die het minder goed heeft, hè bah. Nee, dan veel liever ieder voor zich en als je pech hebt en niet kan werken of een ernstige ziekte krijgt dan is dat jammer maar helaas. Behalve als je chronisch ziek bent, dan moet alles voor je betaald worden want je bént immers al heel zielig en kan niet werken dus je verdient een volledige vergoeding van alle medicijnen die jouw leven leuker maken.

Als mensen misbruik maken van het systeem dan ligt dat wellicht niet aan het systeem maar aan die mensen. Je kunt dan ook prima die mensen aanpakken zonder het systeem drastisch te wijzigen. Als mensen voor onnozele dingen bij de huisarts/ehbo zitten dan weten zij kennelijk niet dat het onnozele dingen zijn. Dan moet je niet gaan straffen maar gaan voorlichten. Ik walg van de egoïstische en zelfingenomen houding van sommige mensen hier. "Als je hard genoeg werkt kan je alles betalen", las ik iemand schrijven. Grapjas. Alsof iemand hier tonnen op z'n bankrekening heeft staan voor als je kanker krijgt. Of, nog leuker, als je gewoon struikelt op straat en heel, héél verkeerd terecht komt. Kan iedereen gebeuren.

Ik ben blij dat wij met z'n allen zorg dragen voor mensen die dat niet voor zichzelf kunnen. Ik ben blij dat ik in een land woon waar mensen altijd recht hebben op medische hulp. Ik ben blij dat ik maar 350 euro hoef te betalen van zorgkosten die enorm kunnen oplopen. Ik ben blij dat heel erg veel volledig wordt vergoed. Maar veel mensen niet - die zeiken liever op wat ze wél moeten betalen, op de kinderen van een ander die over 30 jaar hun kont staan af te vegen, op de politici die allemaal graaiers zijn, op de mensen die in hun ogen onnodig vaak bij de arts zitten. Want zeiken en klagen is veel makkelijker dan je realiseren dat je 't verdomd goed hebt hier en God op je blote knietjes mag danken voor ons zorgsysteem als je wérkelijk grote medische kosten moet maken.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:55

Dani
jou eerste stuk van je bericht is ronduit walchelijk.
Niemand is zielig en veel zieken werken gewoon voor hun geld.
Wel vaak zonder de kans om door te groeien omdat ze al blij zijn dat ze kunnen werken.

En als je 38 uur kunt werkenen in functie klimmen ja dan is de premie en eigenrisico een ander bedrag dan wanneer iemand 20 uur werkt. wat geen keuze is maar een gevolg van.

En we hebben het goed zie je iemand zeggen van niet? ( ik begin Stef steeds beter te gegrijpen) Maar inzien dat de premie plus eigen risico voor iemand 1,5 maand sallaris is mag ook begrepen worden als enorme last.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:34

Gelukkig ken je het principe van sarcasme, Schrikdraad.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:40

Ik kan mij prima vinden in de post van Danibanani.
Iedereen is ooit kind geweest, dus wij zijn allemaal tot onze 18e jaar gratis meeverzekerd geweest bij onze ouders. Net zoals wij straks allemaal AOW ontvangen, of je nu wel of niet gewerkt hebt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:15

Maar het is natuurlijk wel een goed punt op zich, waarom moet de gemeenschap betalen voor andermans kinderen? Ouders kiezen bewust voor die kinderen, het is hun "hobby", waarom moeten die dat niet gewoon lekker zelf betalen?

Desnoods dan maar de helft van de normale prijs zodat de ommezwaai van de gewenning van het vanalles toegestopt krijgen voor kinderen, niet te veel verontwaardiging oproept O:)

Dan zou de premie weer wat eerlijker verdeeld kunnen worden en is er meer geld beschikbaar in de zorg.

Het lijkt me veel eerlijker om ouders ook premie voor kinderen te laten betalen, dan die kinderen maar gratis op kosten van de gemeenschap helpen.

Desnoods betalen ouders die premie maar van de kinderbijslag, dat krijgen ze ook al toegestopt terwijl anderen die echt hulp nodig hebben en niet zelf voor hun situatie gekozen hebben, er maar armoedig bij zitten -O-

Verkapte fokpremies zijn gewoon niet meer van deze tijd. Mensen willen toch wel kinderen dus dat hoef je helemaal niet te stimuleren met allerlei potjes en subsidies, die kinderen komen er toch wel :j

Misschien gaan mensen dan zelfs eens wat meer weloverwogen met hun kinderwens om, gaan ze eens goed kijken of ze het inderdaad wel zo graag willen dat ze er bewust voor kiezen om die verantwoordelijkheid op zich te nemen. In plaats van zoals het nu te vaak gaat: ach we zien wel hoe het gaat lopen, de staat springt toch wel bij :j

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:19

Electra63 schreef:
Ik kan mij prima vinden in de post van Danibanani.
Iedereen is ooit kind geweest, dus wij zijn allemaal tot onze 18e jaar gratis meeverzekerd geweest bij onze ouders. Net zoals wij straks allemaal AOW ontvangen, of je nu wel of niet gewerkt hebt.

Ik weet niet hoe het bij jou zit hoor, maar toen ik ging werken kreeg ik van de ziekenfonds mn eigen rekening..
En ja ik ben een stuk eerder als op mn 18e gaan werken ...

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:21

DaniBanani schreef:
Ja, vreselijk hé, solidariteit. Gruwelijk principe. Het idéé alleen al dat je voor je medemens zorgt die het minder goed heeft, hè bah. Nee, dan veel liever ieder voor zich en als je pech hebt en niet kan werken of een ernstige ziekte krijgt dan is dat jammer maar helaas. Behalve als je chronisch ziek bent, dan moet alles voor je betaald worden want je bént immers al heel zielig en kan niet werken dus je verdient een volledige vergoeding van alle medicijnen die jouw leven leuker maken.

Jij bedoeld het sarcastisch helaas wordt er zo wel gedacht... kijk alleen naar de openingspost van dit topic..

Als je ziek bent betaal je, nee daar kies je niet voor maar het is nu eenmaal wel zo.

En ja ik vind het vreselijk ... Dat zijn dingen waar ik mij nu wel graag voor verzeker en dus ook heb gedaan, word ik of partner arbeidsongeschikt volgt er een levenslange uitkering uit die verzekering. Maar nee het is dan veel makkelijker om gewoon je handje op te houden bij de gemeente/uwv whatever.
Laatst bijgewerkt door Babsiej op 15-01-13 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:22

Niet elke ouder kiest bewust voor hun kind. Er zijn vrouwen die pas heel laat de zwangerschap ontdekken. Daarnaast is het een maatschappelijk voordeel als er kinderen geboren worden aangezien we die kinderen in de toekomst nodig hebben. Een ontmoedigingsbeleid hebben ze in China al geprobeerd - het bevalt erg matig.

Bovendien zijn er zoveel keuzes. Paardrijden is een keuze, autorijden is een keuze, voetballen is een keuze, bier drinken is een keuze. "Hoor eens, mensen willen zélf paardrijden, waarom zou ik daaraan mee moeten betalen? Lekker makkelijk, zij nemen een risico op mijn kosten. Nee hoor, als je van je paard dondert is dat je eigen schuld en daar ga je maar lekker zelf voor betalen. Stelletje profiteurs."

Babsiej: ik vind inderdaad dat ziek zijn 'gewoon' pech is, en tsja, dat kost geld. Niet eerlijk, maar er zijn zoveel dingen niet eerlijk. Echter was jíj degene met de opmerking dat harde werkers alles heus kunnen betalen, en ik kan me toch niet voorstellen dat je dat werkelijk gelooft als je weet hoe duur zorg kan zijn?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:24

DaniBanani schreef:
Niet elke ouder kiest bewust voor hun kind. Er zijn vrouwen die pas heel laat de zwangerschap ontdekken. Daarnaast is het een maatschappelijk voordeel als er kinderen geboren worden aangezien we die kinderen in de toekomst nodig hebben. Een ontmoedigingsbeleid hebben ze in China al geprobeerd - het bevalt erg matig.

Bovendien zijn er zoveel keuzes. Paardrijden is een keuze, autorijden is een keuze, voetballen is een keuze, bier drinken is een keuze. "Hoor eens, mensen willen zélf paardrijden, waarom zou ik daaraan mee moeten betalen? Lekker makkelijk, zij nemen een risico op mijn kosten. Nee hoor, als je van je paard dondert is dat je eigen schuld en daar ga je maar lekker zelf voor betalen. Stelletje profiteurs."

Babsiej: ik vind inderdaad dat ziek zijn 'gewoon' pech is, en tsja, dat kost geld. Niet eerlijk, maar er zijn zoveel dingen niet eerlijk. Echter was jíj degene met de opmerking dat harde werkers alles heus kunnen betalen, en ik kan me toch niet voorstellen dat je dat werkelijk gelooft als je weet hoe duur zorg kan zijn?

Waar zeg ik dat??? Ik heb gezegd Amerikaanse stelsel , ieder voor zich verzekeren, wil je hulp moet je verzekerd zijn.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:26

Vroeger is niet nu.
Dat er vroeger werd betaald wil niet zeggen dat dit moet blijven.
Als alles nog was als vroeger, nou dat is niet.
50,- premie lijkt me heel netjes.
En kinderbijslag is mooi als dat ook echt naar kinderen zou gaan. Dus zorgpremie kan, of scholing.
Maar niet de sigaretten van moeder.

Inderdaad pmarena. Solidair betekend alle betalen niet een groep niet.
En niet 1 groep extra omdat ze de pech hebben ziek te zijn. Alsof ze dat gekozen hebben.

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:30

DaniBanani schreef:

Als je dit serieus gelooft dan ben je zelf niet chronisch ziek (en hoop ik dat je het nooit zal worden) en ken je ook niemand die chronisch ziek is.

Ik heb zelf een chronische ziekte en moet hier dagelijks medicijnen voor slikken, niet om mijn leven leuker te maken, maar om mijn leven leefbaar te maken! Dankzij de medicijnen kan ik 40 uur in de week werken, en draag dus ook bij aan deze samenleving. En ja mijn leven is ook gerust iets leuker met de medicijnen, omdat ik nu dingen kan doen, ook buiten mijn werk om, maar ik moet wel altijd rekening houden met mijn ziekte. Maar dan heb je ook de minder leuke kant, ik moet elke 3 maanden bloed prikken omdat mijn medicijnen invloed hebben op mijn lever, dit moet natuurlijk goed in de gaten gehouden worden. Hierom drink ik bijv ook weinig tot geen drank, om maar niet extra slechte invloed op die lever te gooien.

Ik weet dat ik altijd mijn eigen risico kwijt ben en dat ik maandelijks een hoge premie betaal om dat eigen risico nog redelijk laag te houden. Het eerste jaar dat ik ziek werd had ik net verzonnen dat ik mijn premie wel omlaag kon gooien omdat ik toch nooit wat had, dat heb ik geweten dat jaar...
Feit is dat als je chronisch ziek bent je een hele hoop meer kosten hebt dan iemand die niet ziek is. En dat je daar flink van kan balen!
Ik zou graag een dag minder werken maar dat kan financieel gewoon nog even niet. Het zou me wel een hoop energie schelen!
En een chronische ziekte heb en hou je altijd, wat er dus ook voor zorgt dat het een groot deel van je leven beheerst.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:30

piffgek schreef:
ik vind het ergens ook wel weer logisch. Het is heel erg duur al die medicijnen en het geld moet ergens vandaan komen. Ik vind het op zijn minst terecht dat jij als zieke een kleine bijdrage levert. En in mijn geval is het echt maar een kleine bijdrage (ik ben diabeet en de kosten voor mijn spullen zijn echt, echt, hoger dan 220 euro..). Het grootste deel wordt toch door iedereen een beetje betaald. Dus ik vind het zo slecht nog niet

Ja, zo denk ik er ook over, het valt best mee.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:34

DaniBanani schreef:

Ik geloof niet dat er nu een heel groot percentage kinderen geboren worden, waar niet bewust voor gekozen is....met de mogelijkheden van tegenwoordig :)

Een "ontmoedigingsbeleid" zoals in China is natuurlijk wel even iets totaal anders dan stoppen met bvb. kinderbijslag en gratis mee-verzekeren, dat verschil zie je hopelijk ook wel ;)

Dat mensen verongelukken tijdens hun bezigheden dat zijn dingen die kunnen gebeuren, en daar is iedereen dus gewoon voor verzekerd. Alleenstaanden, ouderen, kinderen...iedereen. Dat is die solidariteit: dat ieder poppetje in Nederland recht heeft op goede zorg die betaald wordt uit de gezamelijke pot.

Maar dat daarvoor dan ook ieder poppetje een bijdrage in die pot moet doen lijkt mij heel logisch :j

Ik vind het dan erg raar dat er voor al die kinderen niks in de pot gestopt hoeft te worden, terwijl ze er wel gebruik van maken.

Dat IS toch eigenlijk ook gewoon raar als je er even heel eerlijk naar kijkt :)

Waarom moeten die kinderen nu weer gratis mee doen...met als gevolg dat alle anderen dus weer flink extra moeten betalen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:39

bonnielau schreef:
DaniBanani schreef:

Als je dit serieus gelooft dan ben je zelf niet chronisch ziek (en hoop ik dat je het nooit zal worden) en ken je ook niemand die chronisch ziek is.

Ik heb zelf een chronische ziekte en moet hier dagelijks medicijnen voor slikken, niet om mijn leven leuker te maken, maar om mijn leven leefbaar te maken! Dankzij de medicijnen kan ik 40 uur in de week werken, en draag dus ook bij aan deze samenleving. En ja mijn leven is ook gerust iets leuker met de medicijnen, omdat ik nu dingen kan doen, ook buiten mijn werk om, maar ik moet wel altijd rekening houden met mijn ziekte. Maar dan heb je ook de minder leuke kant, ik moet elke 3 maanden bloed prikken omdat mijn medicijnen invloed hebben op mijn lever, dit moet natuurlijk goed in de gaten gehouden worden. Hierom drink ik bijv ook weinig tot geen drank, om maar niet extra slechte invloed op die lever te gooien.

Ik weet dat ik altijd mijn eigen risico kwijt ben en dat ik maandelijks een hoge premie betaal om dat eigen risico nog redelijk laag te houden. Het eerste jaar dat ik ziek werd had ik net verzonnen dat ik mijn premie wel omlaag kon gooien omdat ik toch nooit wat had, dat heb ik geweten dat jaar...
Feit is dat als je chronisch ziek bent je een hele hoop meer kosten hebt dan iemand die niet ziek is. En dat je daar flink van kan balen!
Ik zou graag een dag minder werken maar dat kan financieel gewoon nog even niet. Het zou me wel een hoop energie schelen!
En een chronische ziekte heb en hou je altijd, wat er dus ook voor zorgt dat het een groot deel van je leven beheerst.

Sarcasme, herken het.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:40

bonnielau schreef:

Een iets andere toon en een wat minder hoge pet op van je eigen mensenkennis zou je sieren want já, ik heb chronische klachten en já, ik ken iemand met nog veel, veel ergere chronische klachten. Het sarcasme in dat stukje ontgaat je kennelijk? Ik heb écht een te hoge pet op van het begrip van de gemiddelde bokker, ik dacht dat ik echt overduidelijk sarcastisch was. :') Ziek zijn is klote en rot en dat snap ik heel prima maar waarom je dan in vredesnaam geen cent zou moeten betalen snap ik níet. Dat je daar flink van baalt snap ik dan weer wel en vind ik ook heel logisch.

Kinderen hebben zelf geen inkomsten en kunnen het niet betalen. Dat komt op de ouders aan maar als ouders voor elk kind ook de premie + eigen risico moeten betalen maak je het voor sommige groepen effectief onmogelijk voor hun kind te zorgen. De kinderen worden dan óf niet geboren óf niet verzekerd, wat beide niet heel wenselijk is.

Babsiej schreef:
Waar zeg ik dat??? Ik heb gezegd Amerikaanse stelsel , ieder voor zich verzekeren, wil je hulp moet je verzekerd zijn.

Ahum:
Babsiej schreef:
Werk je hard kan je alles betalen ...
Laatst bijgewerkt door Dani op 15-01-13 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt