De Nederlander in 'overconditie'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De Nederlander in 'overconditie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:39

Als je het zo omschrijft kan alleen iemand met een put, een moestuin en tijd teveel (zelf brood bakken kost véél tijd) gezond eten. Er zal toch ook een manier zijn waarop iemand die fulltime werkt en er nog hobby's op nahoudt ook gezond kan leven zonder dat dat eten uit eigen tuin hoeft te komen?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:42

Ffortuna schreef:
Als je het zo omschrijft kan alleen iemand met een put, een moestuin en tijd teveel (zelf brood bakken kost véél tijd) gezond eten. Er zal toch ook een manier zijn waarop iemand die fulltime werkt en er nog hobby's op nahoudt ook gezond kan leven zonder dat dat eten uit eigen tuin hoeft te komen?

Ja dat kan ook wel,goed lezen op de verpakkingen wat er allemaal in zit.Kost ook wel wat tijd,maar niet veel.
Zo ben ik er een poosje geleden achter gekomen dat de balletjes in de Unox soepen van Paardenvlees zijn.Nooit geweten,kwam er dus achter toen ik ging lezen wat er nou eigenlijk in zo'n blik zit.
Nu lees ik dus bijna alle producten op wat er in zit.

En wat ik al zei,liever 10 x per dag kleine beetjes eten,das veel gezonder! En je kan eten wat je wil,dik word je niet [mits het niet teveel suiker en vet bevat].

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:44

Echt puristisch gezond is inderdaad haast niet mogelijk zonder tijd en/of geld.

Minder puristisch gezond is vooral regelmatig en gevarieerd, en accepteren dat de wereld niet perfect is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:45

gohya schreef:
Echt Gezond eten?
Eigen verbouwde groenten,aard. en fruit,eigen gebakken brood,verse kruiden uit eigen tuin,enz.
En drinken? grondwater! daar zit geen jodium,chloor of weet ik wat allemaal niet in.Grondwater is zuiver.
Enne liever 10 x per dag kleine beetjes eten dan 3 x per dag een volle maaltijd.

Google eens Iodine-induced thyroid dysfunction.
Nog lang niet alles wat in eten uit de supermarkt of kraanwater zit is slecht :)

En dan begin ik niet over wat er allemaal in het grondwater zit

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:53

Heino schreef:
_Tara_ schreef:
BMI is naar mijn mening niet echt een goede maat. Denk dat bv vetpercentage al een veel beter beeld geeft van of iemand echt te dik is of niet.

Mwoah vetpercentage zegt ook niet alles. Ik heb een vetpercentage van 33% en toch maat 38.

Ik een percentage van 32 % en heb maat 36..
Laatst bijgewerkt door lauraP op 20-05-12 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:03

Ik heb enkel de eerste 5 pagina's doorgeworsteld en wilde ook even thumbs up doen voor phormicola!

Zelf strijd ik al mijn hele leven tegen overgewicht en ik word er binnenkort 21. Mijn ouders eten gezond, ik at als kind ook al gezond en sportte ontzettend veel en tóch was ik altijd te zwaar. Niet extreem zwaar, een bmi dat rond de 26 zat, maar je wordt er wel je hele leven, vanaf dat je een jaar of 6 bent, mee gepest.
Dat soort pesten heeft een averechts effect op de ontwikkeling van een kind, aangezien het bij mij jaren therapie heeft opgeleverd en nog extra overgewicht.

Zit nu op een bmi van 29, zie er niet extreem "dik" uit maar ben me meer bewust van mijn lichaam dan heel veel andere mensen. Het ene dieet na het andere, steeds met resultaat, maar toch telkens weer hervallen doordat eten (en dan niet perse ongezond eten) je gelukkig kan maken op momenten dat je de wereld als een hele donkere plek ziet. Ik ken elk plekje van mijn lichaam, ben geobsedeerd door mijn gewicht en eetpatroon, heb een extreem laag zelfbeeld en wéét dat ik gelukkiger ga zijn als ik die kilo's kwijt ben.
Maar zolang jeugdtrauma's blijven de kop opsteken en mijn 0,0 zelfvertrouwen niet verbetert, is de kans op hervallen telkens weer heel groot.

De meeste mensen die ik ken uit mijn verschillende afvalervaringen zijn mensen die zich maar al te bewust zijn van het probleem en zich ook maar al te bewust zijn van de mening hierover van de maatschappij. Nee, het is niet gezond om zo zwaar te zijn, maar daar zijn wij wel de eerste van die dát beseffen want we maken het zelf elke dag mee. Besef dus dat die dikke mensen in het station waarschijnlijk voor een heel groot deel de hele dag bezig zijn met hun gewicht. En als ze dan toch beslissen een frikandel in hun mond te steken omdat ze het niet meer zien zitten, hoop ik dat deze hen smaakt en ze ooit de steun vinden om wel er bovenop te komen en de strijd met de kilo's te winnen.
Ook hele magere mensen wil ik hierbij een hart onder de riem steken, aangezien ik weet dat deze strijd even groot is en de vooroordelen ook. Visgraten en vetkleppen zijn uiteindelijk met dezelfde dingen bezig en voelen zich daar allemaal niet goed bij.

Ik hoop allesinds ooit de strijd tegen de kilo's te winnen en dan voorgoed, niet weer als een jojo terug naar af, en hoop dat alle mensen daar ooit de moed voor kunnen bijeenrapen, wat het is niet zo simpel als alleen maar meer gaan bewegen en minder ongezond eten, de psychologische begeleiding hierbij is minstens evenn belangrijk!

Edit: ik werk op een sportschool en je vetpercentage is wel degelijk belangrijk. Als je een slanke vrouw bent met een veel te hoog vetpercentage wil dit zeggen dat je je organen aan het vervetten bent, wat even ongezond is als bij een dikke vrouw met een te hoog vetpercentage (die daarnaast dan meer spiermassa zal hebben). Sporten is voor alle mensen belangrijk, ook voor mensen met een gezond gewicht, je spieren zijn de kolenkachels van je lichaam en je wil er graag veel van hebben!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:13

@Ine23
Heel mooi geschreven!

Ik worstel al jaren tegen mijn onder gewicht,ik wil er zó graag minstens 5 kilo bij hebben,maar het gaat gewoon niet.Ik meet 1.58m en schommel constant tussen de 50 en 52 kilo.Eet ik een dag iets minder dan normaal ben ik gelijk 1 kilo kwijt.Niet normaal meer zo snel dat gaat bij mij.Ik sport ook 3 x per week,voetbal.En verder ben ik altijd in beweging,ik kan niet stil zitten.
Ik kan álles eten,maar word nergens dikker van.Mijn verbranding is gewoon super snel.
Meteen na het eten krijg ik het altijd koud,mijn kachel is bezig met het verbranden van mijn voedsel,dus mijn temperatuur gaat even iets lager.Mijn lijf krijgt gewoon geen kans om dikker te worden.
Iemand en idee hoe ik mijn verbranding wat kan vertragen?

Dan nog even een positief iets over mensen die mollig of dik[ker] zijn,ze hebben altijd zo'n mooi gaaf,glad gezicht zonder rimpels!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:15

Ine23 schreef:
Als je een slanke vrouw bent met een veel te hoog vetpercentage wil dit zeggen dat je je organen aan het vervetten bent

Mijn buikvet ligt toch echt op 3 naar het schijnt. Dus dat gaat ook niet altijd op.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:17

Het vet zit ergens, niet perse in je organen, maar evengoed in de plaats van spiermassa in je armen, benen, buik, gezicht, ... Over je hele lichaam kan je je spieren herleiden naar een kleine massa en die invullen met vet en vet is gewoon niet gezond, voor niemand, zelfs al is je bmi gezond. Weet dat je organen niet enkel in je buik zitten, je huid is ook een erg groot orgaan, daarom bedoelde ik het in de ruimere zin van het woord, ik wilde niet zeggen dat je spijsverteringsstelsel in het vet aan het zwemmen is.

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:04

Ine mooi omschreven. Ik denk inderdaad dat ondergewicht zeker zo erg is als overgewicht. Ik ben 1.78 en weeg net 57 kilo terwijl ik heel de dag door eet. Blazers heb ik maat 34 en je loopt er toch vaak tegen aan dat ze juist maat 34 niet hebben. Slanke mensen worden aangekeken/nagekeken doordat iedereen denkt dat wij het nieuwe anorexia model willen zijn. Ook daar krijg je vaak commentaar op. Dit topic is ook echt nutteloos want de meeste mensen zijn zich wel bewust van hun problemen ongeacht hij of zij nou te dik of te dun is. Maar desondanks wil dit bewustzijn van...niet zeggen dat zo'n patroon makkelijk te doorbreken is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:33

@Man0n89
Jij hebt tenminste nog een dames maatje,ik moet voor spijkerbroeken op de kinder afd. zijn.
Mijn maatje is 176 van broek,ik zal maar niet zeggen welke maat onderbroek/slip ik heb,dat gelooft niemand.
Als ik in de winkel vraag naar maat 176,vragen ze hoe oud is het kind waar deze broek voor is?Tegenwoordig staan er ook leeftijden bij de maten.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:42

gohya schreef:
@Ine23
Heel mooi geschreven!

Ik worstel al jaren tegen mijn onder gewicht,ik wil er zó graag minstens 5 kilo bij hebben,maar het gaat gewoon niet.Ik meet 1.58m en schommel constant tussen de 50 en 52 kilo.Eet ik een dag iets minder dan normaal ben ik gelijk 1 kilo kwijt.Niet normaal meer zo snel dat gaat bij mij.Ik sport ook 3 x per week,voetbal.En verder ben ik altijd in beweging,ik kan niet stil zitten.
Ik kan álles eten,maar word nergens dikker van.Mijn verbranding is gewoon super snel.
Meteen na het eten krijg ik het altijd koud,mijn kachel is bezig met het verbranden van mijn voedsel,dus mijn temperatuur gaat even iets lager.Mijn lijf krijgt gewoon geen kans om dikker te worden.
Iemand en idee hoe ik mijn verbranding wat kan vertragen?

Dan nog even een positief iets over mensen die mollig of dik[ker] zijn,ze hebben altijd zo'n mooi gaaf,glad gezicht zonder rimpels!

Voor jouw lengte heb je toch een prima gewicht? Geen ondergewicht in ieder geval :)

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:14

@ gohya: 176 is inderdaad wel heel vervelend. Ik besef ook goed dat ik nog geen uitzonderlijk geval ben hoor in tegendeel zelfs. Maar ik kan me goed voorstellen dat de personen die net boven het standaard BMI vallen gek worden van deze berichten. Niemand is perfect!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:25

Man0n89 schreef:
@ gohya: 176 is inderdaad wel heel vervelend. Ik besef ook goed dat ik nog geen uitzonderlijk geval ben hoor in tegendeel zelfs. Maar ik kan me goed voorstellen dat de personen die net boven het standaard BMI vallen gek worden van deze berichten. Niemand is perfect!

Voor slips/onderbroeken moet ik nog 5 maten kleiner nemen! anders zakt het zo van me kont af. :o :o
Echt onder gewicht heb ik niet,maar ik zou ow zo graag maar 5 kilo's erbij willen hebben.
Het is helaas oneerlijk verdeeld allemaal.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:32

gohya schreef:
Man0n89 schreef:

Voor slips/onderbroeken moet ik nog 5 maten kleiner nemen! anders zakt het zo van me kont af. :o :o
Echt onder gewicht heb ik niet,maar ik zou ow zo graag maar 5 kilo's erbij willen hebben.

Ik wil best doneren hoor! Ik heb een iets wat te hoog vetpercentage! :=

Maar Goya, je bent natuurlijk niet zo heel groot, dus eigenlijk is je gewicht toch hartstikke normaal?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:07

@Adamootje
Mijn gewicht is volgens de statistieken idd. normaal,maar ik vind mezelf nét iets te mager.
Met 5 kilo erbij word ik nét iets steviger.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 08:20

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 08:27

Adamootje schreef:
gohya schreef:

Ik wil best doneren hoor! Ik heb een iets wat te hoog vetpercentage! :=

Maar Goya, je bent natuurlijk niet zo heel groot, dus eigenlijk is je gewicht toch hartstikke normaal?

Joh gek jij bent hartstikke slank! Nu zegt dat natuurlijk niks over je vetpercentage maar dat je er dan maar wel spieren voor terug neemt ofzo :P

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 08:41

Ik? := Nee joh! Ik heb een vetpercentage van 30% !! :=

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 08:45

Adamootje schreef:
Ik? := Nee joh! Ik heb een vetpercentage van 30% !! :=

Dan wil ik dat van mij helemaal niet weten :P

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:21

Het meeste vet zit bij mij in de buik.Al zegt iedereen dat ik helemaal geen dikke buik heb,maar ikzelf vind hem te dik.Spieren heb ik ook behoorlijk wat,en mijn vaten zijn allemaal schoon,geen vet aanslag in de vaten. Maar toch is mijn cholesterol te hoog,ik snap er niets van.
Hoe meet je je vet percentage en BMI?

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 08:37

Hoe weet je dat je vaten allemaal schoon zijn?

Vetpercentage heb ik toen gemeten met de huidplooimeting, daar heb je een speciaal meetinstrument voor nodig. Dan meet je de huidplooi op verschillende plekken, telt de cijfers met elkaar op, kijkt in een tabel en daar is het resultaat. Dit heb ik voor mijn vorige opleiding moeten doen, je moet het wel door iemand laten doen (liefst iemand die hier ervaring mee heeft), want sommige plekken zijn verrekte lastig te meten anders. :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:02

Pfoe, ik heb het hele topic gelezen. Wat een vooroordelen komen er voorbij. Maar ook een heleboel fijne reacties!

Dik worden komt inderdaad van verkeerd/veel/vet eten. Je wordt niet dik van lucht.
Maar dat wil niet zeggen dat iemand zich maar bewust volpropt bij de Mac. Nee, zo werkt het niet.
Er zit altijd een achterliggende gedachte achter. Psychische problemen, verhouding bewegen/eten niet goed (bewegen kan misschien niet mogelijk zijn vanwege lichamelijke problemen?), niet weten wat gezond eten is en wat niet.
En inderdaad, ik vraag me af of mensen wel weten wat gezond eten is. Daarnaast is bewegen/sport ook niet meer zo gewoon als vroeger. Mensen pakken sneller de auto, Wii'en is ook leuk, enz.
En zo worden mensen steeds molliger en dikker. Maar het is nog altijd aan die persoon zelf om er iets aan te doen. Dat vergt enorm veel wilskracht, maar iedereen kan afvallen. Zelfs de mensen met medische problemen. Het is alleen zoeken naar de juiste manier, en die is voor iedereen anders. Makkelijk zal het niet zijn, maar het kan wel.

En voor mensen gaan steigeren, hier mijn eigen verhaal.
Ik ben vanaf mijn 16 gaan groeien. Ik kocht een brommertje, ging aan de pil, maar veranderde mijn eetpatroon niet. Ik at altijd wel gezond, dronk zelden frisdrank. Daarnaast heb ik de aandoening lipoedeem, waardoor het meeste vet op mijn benen, billen en bovenarmen ging zitten. Door een stoornis in de vetverbranding gaat het er makkelijk aan, maar heel moeilijk vanaf.
Toen ik op mezelf ging veranderde mijn eetpatroon ook. En niet ten goede. Ik wist het allemaal wel hoor, maar die pizza is ook enorm lekker. Ik lust alles, vind ook alles lekker en dat is soms best een probleem :+
Toen ik 4 jaar geleden zo'n 115 kilo woog (ik ben 1.65 lang) ging de knop om. Niemand gaf mij die 115 kilo overigens, maar ze zaten er wel.
Ik ben gaan diëten, gaan bewegen. Het ging heel langzaam. En nog steeds. Ik weeg inmiddels 80 kilo. Nog steeds te zwaar, maar veel meer in verhouding. Door de lipoedeem is het onwijs moeilijk om af te vallen. Maar het gaat wel. Al is het maar een ons per week, waar een gezond iemand een halve kilo zou afvallen.
Ik heb geleerd etiketjes te lezen en ik ben er achter gekomen dat het bij mij vooral de chemische koolhydraten zijn. Dus minder koolhydraten, meer eiwitten. En vetten zijn niet altijd slecht, je moet alleen weten welke vetten je moet hebben.
Het kost een paar maanden studie, maar ik heb er mijn leven lang plezier van. Dus op naar de volgende 10 kilo eraf :D

En ja, ik sta ook wel eens met mijn dikke kont in de rij bij de snackbar. Omdat ik in een week 1x mag zondigen. Soms is dat een zak chips en soms is dat gewoon een patatje met bamihap als avondeten. Kan mij het schelen hoe mensen er over denken. Ik ben 6 dagen streng en die ene dag mag ik ervan genieten en mezelf belonen. :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:06

Amanda schreef:
Er zit altijd een achterliggende gedachte achter. Psychische problemen, verhouding bewegen/eten niet goed (bewegen kan misschien niet mogelijk zijn vanwege lichamelijke problemen?), niet weten wat gezond eten is en wat niet

Nou, dat weet ik niet hoor, of er altijd een reden achter zit?
Ik denk dat er ook vaak een excuus gezocht wordt.. (ja ik ben dik maar ik kan er niks aan doen want...en eet gewoon verder). Het is zeker niet makkelijk, maar er valt wat aan te doen. Alleen soms moet je dan je hele levensstijl aanpassen, en dat is niet altijd eenvoudig of mogelijk..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:10

Excuus ben ik met je eens. Maar zou jij je verantwoorden bij andere mensen als je dik bent?
Ik niet eerlijk gezegd. Dus verzin je een excuus als: zittend beroep, zere knieën, enz.
Ik verschuilde mezelf achter: ik heb lipoedeem, dus kan niet afvallen.
Ja hoor, dat kan wel. Het is moeilijk, maar niet onmogelijk.

Veel mensen met overgewicht hebben psychische problemen. Emo-eters. En misschien niet nu, maar vanuit het verleden en van daaruit blijven hangen in een bepaalde gewoonte van ongezond eten, in combinatie met weinig bewegen. En ik zeg nergens dat het eenvoudig is. Ik weet hoe moeilijk het is. Maar er is maar 1 iemand die een levenstijl kan aanpassen en dat ben je zelf. Wat niet wil zeggen dat iedereen het meteen maar kan. Je moet sterk in je schoenen staan en soms laat dat het gewoon even niet toe. Er komt een moment dat het wel zo is.

Oveirgens kijk ik hier even niet naar het kleine percentage dat te dik is geworden door bijvoorbeeld medicijnen. Daar heb je geen controle over.