eigen risico bijna verdubbeld in 2013

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:51

Nuage schreef:
Moet zeggen dat die extra verzekering ook slecht wordt uitgelegd hoor, dat die er ook nog is. Ik had mijn bank gebeld en me voor alles verzekerd toen we naar Mexico gingen en toen bleek later toch die module te missen. Niemand mij verteld... Maar goed offtopic :o

Wat shockerend om bij sommige mensen zo weinig empathisch vermogen te zien. Vraag me af waar dat vandaan komt.

Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke mentaliteit van tegenwoordig.
Terwijl een zorgverzekering juist uitgaat van het solidariteitsbeginsel. Dat botst.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:52

Anne_GTI schreef:
Abiola schreef:
Sneu voor het individu, maar lenen om een auto te kopen vind ik stom, wat is er mis met sparen? Daarnaast is te hard rijden ook echt je eigen schuld, en een barrel vliegt imo niet zomaar over dekop, dus daar zal hij zich ook niet keurig aan de snelheid gehouden hebben.

Dus, had hij gespaard voor een autotje, en had hij zich aan de regels gehouden, dan had hij nu geen enkel probleem gehad.

Maar jullie vinden het normaal dat mensen de rest van hun leven lichamelijk en financieel moeten bloeden voor een jeugdzonde?

Hij was achttien, en nogmaals, sneu hoor, maar dan hadden zijn ouders hem maar beter op moeten voeden. Lenen is het omgekeerde sparen geworden, dat mensen zo naief zijn, kan ik echt niet begrijpen. En ik zie ook niet in waarom ik daar solidair mee zou moeten zijn eerlijk gezegd, dit is imo een gevalletje ESDB.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:53

hoe slechter het gaat hoe harder de mentaliteit word......
en persoonlijk vind ik die harder en harder worden.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:54

Ik ken ook andere mensen ..

Chronisch zieke mensen, die dus inderdaad in januari al door eigen bijdrage heen zijn. Hoe zuur ook, zij zijn blij met de zorgverzekering, zonder zou het namelijk niet te betalen zijn !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:54

Anne_GTI schreef:
Abiola schreef:
Sneu voor het individu, maar lenen om een auto te kopen vind ik stom, wat is er mis met sparen? Daarnaast is te hard rijden ook echt je eigen schuld, en een barrel vliegt imo niet zomaar over dekop, dus daar zal hij zich ook niet keurig aan de snelheid gehouden hebben.

Dus, had hij gespaard voor een autotje, en had hij zich aan de regels gehouden, dan had hij nu geen enkel probleem gehad.

Maar jullie vinden het normaal dat mensen de rest van hun leven lichamelijk en financieel moeten bloeden voor een jeugdzonde?

Maar kijk: het stelsel zit zo in elkaar dat jij als echte jeugdige onder de verantwoordelijkheid van je ouders valt. Maar vanaf een bepaalde leeftijd ben je zelf verantwoordelijk voor je daden. En als je 19 jaar bent heb je hopelijk de tegenwoordigheid van geest om te begrijpen dat alles wat je doet van invloed kan zijn op je toekomst.

Laat ik je een tegenvraag stellen: wat als iemand van 19 jaar zonder rijbewijs in de auto stapt, drinkt en iemand dermate aanrijdt dat die persoon levenslang in een rolstoel zit. Moet de 19jarige z'n hele leven lang blijven betalen en boeten voor z'n daad, of gaat hij vrijuit na +/- 5 jr.? En dat terwijl degene in de rolstoel levenslang heeft door z'n handicap en niet meer kan werken daardoor. Moet de maatschappij dan opdraaien voor z'n jeugdzonde?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:56

Hoewel ik het allemaal schandalig vind, mogen we eigenlijk blij zijn dat we niet in de VS wonen. -O-

deel 1 van 12, van Sicko van Michael Moore

Thirty

Re: eigen risico bijna verdubbeld in 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:58

Daar heb ik net al vanuit mijn eigen situatie over geschreven :j Het is hier echt rampzalig.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:01

Rowdine schreef:
Laat ik je een tegenvraag stellen: wat als iemand van 19 jaar zonder rijbewijs in de auto stapt, drinkt en iemand dermate aanrijdt dat die persoon levenslang in een rolstoel zit. Moet de 19jarige z'n hele leven lang blijven betalen en boeten voor z'n daad, of gaat hij vrijuit na +/- 5 jr.? En dat terwijl degene in de rolstoel levenslang heeft door z'n handicap en niet meer kan werken daardoor. Moet de maatschappij dan opdraaien voor z'n jeugdzonde?

Als je iemand dood geschoten hebt en je hebt je straf uitgezeten van 15 jaar ben je ook weer vrij man. Dus waarom zou iemand die een stommiteit begaat langer gestraft moeten worden?
Blijft voor de familie van de slachtoffers beide even zuur dat zij getroffen worden door zo'n misdaad

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:05

Dat is waar, maar dat is alleen pijnlijk voor de nabestaanden, niet voor de maatschappij. Of de nabestaanden moet er zo slecht aan toe zijn dat ze wegens psychische gronden niet meer kunnen werken en zorg nodig hebben.

Deze jongen uit jou voorbeeld heeft een grote fout gemaakt, meerdere eigenlijk, en moet daar nu voor boeten, het is niet anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:06

Anne_GTI schreef:
Rowdine schreef:

Als je iemand dood geschoten hebt en je hebt je straf uitgezeten van 15 jaar ben je ook weer vrij man. Dus waarom zou iemand die een stommiteit begaat langer gestraft moeten worden?
Blijft voor de familie van de slachtoffers beide even zuur dat zij getroffen worden door zo'n misdaad

Iemand die een misdaad begaat als een moord krijgt ook levenslang: weliswaar niet binnen de gevangenismuren, maar denk je nu dat zij ooit kunnen reïntegreren in de maatschappij? Nee... Ook zij krijgen levenslang.
Je behoort in een dergelijke maatschappij nu eenmaal na te denken bij alles wat je doet. Maak je een fout, dan word je meteen hard afgestraft. Dit is mij gelukkig met de paplepel ingegoten, maar ik denk dat eenieder zal begrijpen dat de situatie die jij omschreef niet als een jeugdzorg bestempeld kan worden. Bovendien, wat gebeurt er als iedereen in Nederland een dergelijke jeugdzorg zou maken? Of iemand sluit in een slechte emotionele bui een lening af. Moet dat kwijtgescholden worden?

Je moest eens weten hoeveel kapitaal er al verloren gaat aan faillissementen en saneringen. Dat geld gooit men gewoon in de prullenbak, want het is weg.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:07

Rowdine schreef:

Wat mij betreft moeten die dingen los van elkaar gezien worden. De 19-jarige moet bestraft worden voor onverantwoordelijk gedrag, het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel, etc.
Forse schadeclaims hebben wat mij betreft weinig toegevoegde waarde. (Enerzijds niet omdat het toch via de verzekering loopt. Anderzijds, belangrijker: waarom zou geld iemand weerhouden als de gedachte aan het lichamelijk letsel of dood dat niet doet?
En als dat werkelijk zo is, dat het idee van forse schadeclaims echt afschrikwekkend werkt - hebben we onze kinderen dan niet wat teveel geleerd om alles in geld uit te drukken, en te weinig empathie geleerd?)

Ik denk dan ook dat we moeten aanvaarden dat dingen noodlottig beroerd uit kunnen pakken. De 19-jarige moet verantwoordelijk gesteld worden voor zijn gedrag, maar wat mij betreft niet voor alle gevolgen van het slachtoffer: dat is voor onze maatschappij als geheel. Net zoals we dat doen bij ongelukken waar de dader niet gevonden is, of waar de dingen gewoon een vervelende samenloop van omstandigheden zijn.

Daar is overigens nog een reden voor: namelijk ook dat ik vind dat een 19-jarige die zonder rijbewijs in de auto stapt, drinkt en iemand dood rijdt, of de persoon komt er wonder boven wonder weer heel uit, dat de straf niet veel lager moet worden, alleen omdat de kosten toevallig lager uitpakken. De 19-jarige uit je voorbeeld zou hoe dan ook flink aangepakt moeten worden, ongeacht de specifieke gevolgen of het geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:13

En vind je dat ook voor de 19jarig die Anne noemde? Beide is namelijk kapitaalvernietiging... En dat was de insteek van m'n voorbeeld. Overigens regelt de verzekering weinig in mijn casus hoor. Je kan je hele leven opdraaien voor de kosten en terecht.

Natuurlijk, de door of een zwaargewonde als gevolg is 1000000x erger dan geld uberhaupt. Dat wilde ik ook niet ter discussie stellen want gezondheid is een dierbaar goed. Het gaat me meer om onverantwoordelijk gedrag en de gevolgen die het teweeg kan brengen.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:23

heb zware astma gebruik 10 keer op een dag het pompje,heb dus 4 pompjes per maand nodig ongeveer,ligt een beetje aan het weer,65 euro per pompje reken uit je winst.heb ik recht op geld terug?

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:24

sammy1 schreef:
heb zware astma gebruik 10 keer op een dag het pompje,heb dus 4 pompjes per maand nodig ongeveer,ligt een beetje aan het weer,65 euro per pompje reken uit je winst.heb ik recht op geld terug?

Salbutamol? Ja, krijg je in september bericht over van het CAK

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:27

ik heb salbutamol en ventolin discus,

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:29

sammy1 schreef:

Krijg je geen vergoeding van je verzekeraar voor die pompjes dan? Ik heb geen verstand van astma, vandaar de vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:34

Ik krijg wel geld terug ivm astma. Niet veel overigens.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:35

Rowdine schreef:
En vind je dat ook voor de 19jarig die Anne noemde? Beide is namelijk kapitaalvernietiging... En dat was de insteek van m'n voorbeeld. Overigens regelt de verzekering weinig in mijn casus hoor. Je kan je hele leven opdraaien voor de kosten en terecht.

Ja, dat vind ik al een heel wat moeilijkere. Ik denk ook daar: de gevolgen van zijn economische risico moeten losstaan van zijn gezondheidszaken. Dus ik vind het enerzijds terecht als hij lang bezig is die schuld af te betalen, anderzijds vind ik NIET dat het terecht zou zijn als hij door die afbetaling noodzakelijke zorg niet meer zou kunnen betalen. (Stel dat hij in de schuldhulpverlening zit, dan is zijn leefgeld meen ik 50 euro per week. Ik vind niet dat hij dan 8 weken zonder eten moet om z'n eigen risico te kunnen betalen.)

Citaat:
Dat wilde ik ook niet ter discussie stellen want gezondheid is een dierbaar goed. Het gaat me meer om onverantwoordelijk gedrag en de gevolgen die het teweeg kan brengen.

Snap ik, maar het is wel een gedachte-omslag die je vaak ziet. Het wordt allemaal uitgedrukt in geld en het menselijk leed dat erachter zit verdwijnt nog wel eens makkelijk uit het zicht. Vandaar dat ik er toch even de aandacht op wilde vestigen.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:38

Rowdine schreef:
Ik krijg wel geld terug ivm astma. Niet veel overigens.

ik krijg geloof ik 20 euro terug maar als je ziet wat ik gebruik dan is dat een lachertje,omdat ik zag staan in het topic dat je recht hebt op 65,kan zijn dat ik me vergis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:41

Dat klopt ook, ik ben ook echt van mening dat je gezondheid je grootste goed is. De rest is (soms erg handige bijzaak).

Maar even om terug te komen op die jongen: de schone lei krijg je na ongeveer 3 jaar als je voldoet aan de vereisten. Ik denk dat eigen risico niet bij die 50€ inzit?

Sammy: ik meen me iets te herinneren van 50 à 60€ inderdaad. Pin me er niet op vast want daarvoor zou ik de boekhouding in moeten duiken ;)

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:42

Leuk
Ik heb diabetes en moet dus elk jaar dit bedrag neer gaan tellen |(

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:47

Maar wat krijg je er voor terug aan zorg ?

Ik kan er overigens over mee praten hoor, vriendlief heeft astma. En dus ook 2 of 3 puffers..
Ach so be it. Als er geen verzekering had geweest waren we veel meer kwijt geweest.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:48

En krijg je met astma of diabetes geen bijdrage van het CAK? Ik krijg die wel automatisch vanwege mijn dystrofie, snap ik niet zo, want mijn verzekeraar betaalt alles behalve mijn eigen risico. Ik heb hier twee keer over gemaild met zowel cak als vvd, maar als ze mij perse geld willen geven, houdt het voor mij op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:56

Abiola schreef:
En krijg je met astma of diabetes geen bijdrage van het CAK? Ik krijg die wel automatisch vanwege mijn dystrofie, snap ik niet zo, want mijn verzekeraar betaalt alles behalve mijn eigen risico. Ik heb hier twee keer over gemaild met zowel cak als vvd, maar als ze mij perse geld willen geven, houdt het voor mij op...

Hier precies hetzelfde. Ook al met de nodige instanties contact opgenomen, maar ik blijf dat bedrag ook terug krijgen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:57

Bezuinigen betekent minder uitgeven, bezuinigen voor onze regering betekend, zorgen dat de tekorten weer door de burgers opgehoest worden. Ik draag Annemarie van Gaal voor als de nieuwe minister president. Lijkt me een hele goede, mans genoeg om al die haantjes in bedwang te houden en slim genoeg om te zorgen dat er niet meer uitgegeven word dan er is. Vervolgens zou het met de gigahoge goudprijzen tegenwoordig niet zo verkeerd zijn als de regering besluit om daar wat van te verkopen, Nederland heeft ong. 660.000 kilo goud ter waarde van 20.000 euro per kilo. Maar verkopen is niet aan de orde want de Nederlandse Bank noemt dit het appeltje voor de dorst.
Feit is wel dat Nederland in de top tien staat wat betreft landen met de grootste goudvoorraden, mooi maar een fractie van dit goud verkopen is al voldoende om veel problemen in ons land op te lossen ipv dat het weer over de ruggen van de burgers moet gaan. Net als met dat kwartje van Kok hoeven we er ook niet op te rekenen daty de btw verhogingen en zorgkosten ooit nog weer verminderd worden, tja, in 2013 weer een aanpassing op de belasting. Ik moet het allemaal nog zien, dan pakken ze het wel op een andere manier, onze regering is zolangzamerhand geworden tot een instituut dat een vinger geeft maar een hand terugpakt.