Meisje(13) pleegt zelfmoord door bangalijst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:37

@Frederieke: waarschijnlijk omdAt jij Ook niet depressief bent en livia meerdere problemen had. Dan kan zoiets, als er van die lijst daadwerkelijk sprake is, de druppel doen overlopen. Dus om meteen te roepen om zoiets zelfmoord te plegen vind ik te ver gaan.. Die lijst is ook niet eens het gene geweest waarom ze zichzelf heeft opghangen.

Gewoon heel triest!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:41

http://www.hvzeeland.nl/Nieuws/Item?nid=19242

In zeeland maken ze er ook korte metten mee... Heel goed dat ze dit soort gedrag op internet niet zomaar laten waaien. Ik denk niet dat kinderen (en sommige volwassenen) beseffen wat ze aanrichten met smaad en laster op het internet, het is echt niet te vergelijken met een 'lijstje' dat vroeger op scholen circuleerde... (ik kan me zulke zaken trouwens echt niet herinneren.)

Wat mij wel erg verbaast, is dat ook anno 2012 de wereld nog vol domme puberale horken zit, die menen dat ze meisjes kunnen aanvallen op vermeend 'sletterig gedrag'.... Blijkbaar hebben meisjes dus nog steeds een sexuele reputatie hoog te houden, en de jongens dan?

Er is dus nog maar weinig veranderd aan het aloude, volkomen primitieve 'een jongen is stoer, een meisje is een h#oer,' en dat is ook wel reden om je eens goed achter de oren te krabben.

Voor de nabestaanden en klasgenoten van het meisje is dit natuurlijk een vreselijke gebeurtenis, wat er verder ook gespeeld mag hebben, dit is voor iedereen verschrikkelijk!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:44

Charmaiineee schreef:
Frederieke_ schreef:
ik vind het echt heel erg dom dat je om zoiets zelfmoord zou plegen, ik zou het niet eens in mijn hoofd halen...

Dom? Sorry, maar je weet niet wat er in zo'n meisje haar hoofd om gaat.
Ik vind dat je daar niet over kan oordelen. Als je zo depressief bent, is niks meer belangrijk, alles is crap.
Inclussief jezelf, voor je gevoel. Dus waarom zou je er dan nog zijn?

Ik vind eerlijk gezegt niet dat je zo iets kan zeggen over iemand..

depressief op je dertiende?Daar kan ik niet inkomen....
Natuurlijk heel triest dit,hoewel ik mij afvraag of dit echt door die lijst komt,en dit meisje gewoon niet van nature al erg labiel was.
Misschien was dit toch vroeg of laat wel gebeurd....ook zonder lijst?Wie zal het zeggen....

De jeugd moet zich eens wat minder aantrekken van wat er gezegt en geschreven wordt.Beetje ruggengraat kweken.

ruitje

Re: Meisje(13) pleegt zelfmoord door bangalijst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:48

Dit soort reacties bedoel ik nou. Ken je Livia Geerke? Zo nee, hoe kom je er dan bij om dit soort posts neer te zetten. Kan echt zo kwetsend zijn voor de betrokkenen...

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:48

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:57

Geerke schreef:
Citaat:

Dat blijkt al uit jouw onderschrift, ja.

Wellicht je iets genuanceerder uitdrukken in het vervolg? Dat jij je kennelijk niet kunt inleven, wil niet zeggen dat een depressie geen zware, heel ernstige ziekte is. Mensen die een dierbare aan deze ziekte verloren zijn (enig idee hoe het is als je kind, broer, zus, zelfmoord pleegt?), of wellicht zelf een depressie doorgemaakt hebben (de meesten klimmen gelukkig wél uit dat dal) vinden jouw onderschrift en je uitlatingen waarschijnlijk dom, kwetsend, of allebei.

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:28

Frederieke_ schreef:
Natuurlijk heel triest dit,hoewel ik mij afvraag of dit echt door die lijst komt,en dit meisje gewoon niet van nature al erg labiel was.
Misschien was dit toch vroeg of laat wel gebeurd....ook zonder lijst?Wie zal het zeggen....

De jeugd moet zich eens wat minder aantrekken van wat er gezegt en geschreven wordt.Beetje ruggengraat kweken.

Nou open je ogen dan maar, want depressief op je 13e dat kan heus. En ik mag en kan hierover meepraten omdat dit bij mij ook is voorgevallen.
En de jeugd wat minder aantrekken, pff weet je laat maar.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:53

randalinpony schreef:
Geerke schreef:
Citaat:

Dat blijkt al uit jouw onderschrift, ja.

Wellicht je iets genuanceerder uitdrukken in het vervolg? Dat jij je kennelijk niet kunt inleven, wil niet zeggen dat een depressie geen zware, heel ernstige ziekte is. Mensen die een dierbare aan deze ziekte verloren zijn (enig idee hoe het is als je kind, broer, zus, zelfmoord pleegt?), of wellicht zelf een depressie doorgemaakt hebben (de meesten klimmen gelukkig wél uit dat dal) vinden jouw onderschrift en je uitlatingen waarschijnlijk dom, kwetsend, of allebei.

Laat ik het zo zeggen: ik ben blij dat ze toegeeft dat ze er te dom voor is, onderkenning is de helft van het oplossen van je probleem :D

Hier ook iemand die (helaas) ervarinsdeskundig is op gebied van pesten en depressie op jonge leeftijd. Gelukkig nooit zover gekomen als Livia, om die laatste stap te zetten. Nu kan ik ook zeggen dat ik sterk van geworden ben, maar toch blijf je restschade houden. In en in triest dat mensen zo onnadenkend disrespectvol kunnen reageren, ongeacht waarom dit meisje zelfmoord heeft gepleegd. Wat ik me slechts afvraag is hoe zij zover heeft kunnen zinken zonder dat er iemand ingegrepen heeft, juist met alle tweets die al zo triest overkomen....

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:03

en in haar tweets was ook te vinden dat ze met haar moeder wilde praten maar dit niet durfde omdat ze bang was om haar verdriet te doen...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:06

Wat sneu dat je op zo'n jonge leeftijd al in de put zit dat je er een eind aanmaakt.

Citaat:
Wat ik me slechts afvraag is hoe zij zover heeft kunnen zinken zonder dat er iemand ingegrepen heeft, juist met alle tweets die al zo triest overkomen....

Tja je weet niet of er niet is in gegrepen, misschien wel en misschien was het voor de ouders niet duidelijk als ze dat zegt op het internet wil niet zeggen dat ze in het openbaar ook down gedroeg. Of dat het zo erg was, pubers kunnen sowieso van gedrag veranderen van de ene op de andere minuut.
En misschien was het gewoon in een opwelling dat ze het heeft gedaan.
Je kan niet iedereen helpen die in een depressie zit, ze zullen het uiteindelijk toch echt zelf moeten doen om er terug uit te geraken.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:10

Wat hebben sommige mensen hier weer een inlevingsvermogen zeg.

Depressie op jongen leeftijd komt vaker voor dan je denkt. EN dan bedoel ik basisschool leeftijd ;).
Helaas hier ook een ervaringsdeskundige.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:24

Wat schokkend om te lezen dat er soms zo laconiek en onverschillig wordt gereageerd. Dat is in mijn ogen nou
precies waarom pesten nog bestaat.

De mensen die zich er schuldig aan maken beseffen zich niet wat ze aanrichten. Ook merk ik dat mensen die
nooit gepest zijn vaak zo reageren. Neem de uitzending van 'gepest' van gisteravond op rtl 4 als voorbeeld.
De vrouwelijke pestkop bleef bij hoog en laag beweren dat wat zij had gedaan, geen schade aan zou hebben
gericht bij de meiden die ze zo had vernederd. Ze kon zelfs geen sorry zeggen, iets waar ik mij enorm over op
kan winden. Volgens mij speelt er dan ook een stukje trots mee, want je stelt je natuurlijk enorm kwetsbaar
op als je toegeeft dat je fout zat. Ineens is dan je 'imago' weg, terwijl je eigenlijk ontzettend onzeker bent.

Ik ben zelf ook behoorlijk gepest vroeger, maar gelukkig heb ik nooit met de gedachten rond gelopen om een
eind aan mijn leven te maken. Ondanks dat de laatste pesterijen alweer 10 jaar geleden zijn, ben ik er nog bijna
dagelijks mee bezig. Als ik voor moeilijke momenten kom te staan op bijvoorbeeld mijn werk, krijg ik soms nog
flash-backs. Veel mensen snappen ook niet dat het effect nog heel lang kan doorwerken, ook al is het pesten
zelf al lang gestopt.

Echt verdrietig kan ik worden van de reacties die hier, maar ook in het echte leven gegeven worden. Toch een
geluk voor de mensen die er zo over denken, blijkbaar hebben die het zelf nooit hoeven meemaken. Anders hadden
ze wel anders gereageerd.

Heel erg sneu dat voor dit meisje de emmer al zo vroeg over stroomde.. Niet iets om grapjes over te maken, daar
kan ik al helemáál niet bij. Eerder iets om enorme vraagtekens bij te zetten, want waar gaat het heen met onze
maatschappij als we dit al goed proberen te praten?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:29

fanci_mike schreef:
Wat ik me slechts afvraag is hoe zij zover heeft kunnen zinken zonder dat er iemand ingegrepen heeft, juist met alle tweets die al zo triest overkomen....

Toen ik op het middelbaar zat, zat er een meisje in de klas die plots begon te "ontsporen". Dat was in de tijd dat msn hét netwerk was. Opeens veranderde ze haar msn-naam in iets wat deed uitschijnen dat ze het niet meer zag zitten, verving haar msn-afbeelding door foto's van bloederige polsen etc..

Wij waren als klas heel erg geschrokken. Direct stonden er voor haar klaar. Wat is er X? Kunnen we iets voor je doen?...ook de school werd op de hoogte gehad en ze heeft talloze gesprekken gehad. Ook natuurlijk de wildste geruchten die begonnen te komen. De echte reden weet ik tot vandaag nog niet.
Na de eerste keer ging het plots beter en was ze weer vrolijk. Maar niet lang daarna kwam plots weer zelfmoordberichten op haar msn en lugubere foto's. Ze droeg polsbandjes alsof ze iets wilde verbergen en wederom iedereen doodongerust en de hele molen van "help, niet doen joh, wij zijn er voor je!" begon weer.

Deze 'procedure' heeft zich nog talloze keren herhaald. Maar de 6de of 7de keer viel de paniek in de klas zo goed als weg. Toen werd er niet meer in allerijl gesprongen om haar aandacht te geven. En dat was niet omdat het niet ernstig gevonden werd. Alleen werd de algemene gedachte in plaats van "oei oei, ze wil zelfmoord plegen, we moeten haar helpen", "Oh, ze voelt zich weer niet goed. De vorige keren is er ook niets gebeurd, het zal nu ook wel los lopen". Met als gevolg dat de steun zo goed als helemaal wegviel. Iedereen ging er gewoon van uit, laat haar maar even doen, ze draait wel weer vanzelf bij zoals de vorige keren.
Uiteindelijk was dat ook zo, maar het had natuurlijk evengoed anders kunnen uitpakken.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:42

ruitje schreef:
Dit soort reacties bedoel ik nou. Ken je Livia Geerke? Zo nee, hoe kom je er dan bij om dit soort posts neer te zetten. Kan echt zo kwetsend zijn voor de betrokkenen...

Hier ga ik in mee. Of die lijst er nu wel of niet was is mij ook niet helemaal duidelijk, en of dat nu de uiteindelijke oorzaak was weer ik ook niet. Maar ik weet wel dat er nu een familie is die een dochter kwijt is, die mensen zijn voor de rest van hun leven kapot. En om dan maar te zeggen dat livia wat meer ruggengraat moeten kweken vind ik echt, veel en veel te ver gaan. Op het moment dat je zulke 'zielepijn' hebt is dat verschrikkelijk en voor een ander moeilijk te begrijpen, daarom moet je vooral heel voorzichtig zijn om daar over te oordelen, zeker als je zelf dat gevoel nog nooit ervaren hebt. (gelukkig dan maar)

Just_Simple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:49

Citaat:

Sorry maar wat een opmerking, walgelijk! Het zou je dochter maar zijn!

Sommige mensen denken echt niet na, werd gisteravond ook kotsmisselijk van al die tieners op twitter en heb ook snel op het bekende rode kruisje geklikt....

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:02

Vreemde manier van spot heeft deze Andrei Vreeling?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:08

Wat het ook kan zijn is dat mensen wel wisten van haar manier van uiten op internet maar het niet geloofden, dan is zelfmoord zo'n harde bevestiging. Want helaas doen pubers dit soort berichten ook voor een beetje aandacht waardoor degenen die echt knopen hebben er aan kapot gaan. Letterlijk.

Ik ben blij dat ik toen ik in zo'n put zat een trap onder mn reet heb gehad (figuurlijk) van mijn ouders, alleen zat ik aan het eind van de puberteit en kon ik al makkelijker relativeren. Dit heeft mij geholpen om problemen ook bij ze neer te durven leggen. Zelfs nu ik uit huis ben.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:11

Dit zijn geen dingen "die pubers helaas doen", dit is strafbaar. Smaad. Vandaar dat meisjes die op een bangalijst staan, worden opgeroepen aangifte te doen.

Als je iemand op zo'n lijst plaatst doe je dat alleen maar om moedwillig schade te berokkenen. Een andere reden is niet te verzinnen. En smaad is niet voor niets strafbaar, de gevolgen kunnen enorm zijn.

Edit: sorry, niet goed gelezen...................!!! Inderdaad, wat pubers op internet plaatsen over hun eigen gemoedstoestand, dat gebeurt regelmatig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:13

Ik denk dat het ook een teken is dat het hard nodig is voor internetvoorlichting. Nu internet zo logisch os voor iedereen schiet dat er bij in. Ik kreeg het vroeger wel :j

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:24

Jans schreef:
Wat het ook kan zijn is dat mensen wel wisten van haar manier van uiten op internet maar het niet geloofden, dan is zelfmoord zo'n harde bevestiging. Want helaas doen pubers dit soort berichten ook voor een beetje aandacht waardoor degenen die echt knopen hebben er aan kapot gaan. Letterlijk.

Ik ben blij dat ik toen ik in zo'n put zat een trap onder mn reet heb gehad (figuurlijk) van mijn ouders, alleen zat ik aan het eind van de puberteit en kon ik al makkelijker relativeren. Dit heeft mij geholpen om problemen ook bij ze neer te durven leggen. Zelfs nu ik uit huis ben.

Bovenstaande is niet waar. En zeer pijnlijk voor de mensen die wel geprobeerd hebben haar te helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:26

Ik doel niet perse op haar maar op pubers in het algemeen. Er zijn namelijk genoeg pubers die pure aandacht willen, alleen in mijn buurt al genoeg.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:30

ruitje schreef:
Jans schreef:

Bovenstaande is niet waar. En zeer pijnlijk voor de mensen die wel geprobeerd hebben haar te helpen.

Als iemand zoiets doet "voor een beetje aandacht" moeten er ook alarmbellen gaan rinkelen. Want hoe je het wendt of keert: die persoon heeft dan een probleem. Bovendien kom je er altijd te laat achter of iets een werkelijke doodswens, of een wens om aandacht is. Wat maakt dat je er altijd iets mee dient te doen. Als iemand daadwerkelijk daad bij het woord voegt, ben je te laat. en als iemand het niet werkelijk doet, zelfmoord plegen, wil dat nog niet zeggen dat diegene niet werkelijk zich zo slecht voelde dat die dood wilde.
Mijn advies: altijd hulp inschakelen. En niet na een paar keer gaan zitten zuchten en roepen dat die ander gewoon aandacht wil en het dan maar zo laten.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:41

verschrikkelijk!! :(

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:20

Ik hoorde het gisteren inderdaad al..
Wat verschrikkelijk! Zeker voor de nabestaanden/kennissen/familie/vrienden etc.

Ik kende het meisje in kwestie niet, maar een vriendin van mij kende haar wel.
Er zijn geen woorden voor...
Ik denk dat Livia al een hoop problemen had, en dat dit misschien de druppel is geweest.

Het is zo jammer dat kinderen zo'n lijst maken, het kan heel kwetsend zijn voor de andere
En waar halen ze het lef vandaan? Als Livia pas 13 was, dan zijn 'de daders' ook ongeveer zo oud denk ik.
Vind het heel raar dat mensen dit doen, in de meeste gevallen zijn het volgens mij allemaal geruchten die rondgaan. Zij heeft die en die gehad, en zij die en de andere ook. Kom maken we een lijstje, leuk zeg :n
Was bij mij op school ook het geval (middelbare school), 9 van 10 dingen die je hoorde waren nooit gebeurd.
Wat mij betreft is dit puur aandacht vragen, als een 'leuk' grapje.. Als je zo'n lijst maakt

Vind het goed dat dit een strafbaar feit is! Het richt meer schade aan dan de meeste kinderen denken!!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:42

Een school in Meppel is ook al naar de politie gestapt ivm een bangalijst bij hun op school. Er is hun aangeraden om de scholieren zelf aangifte te laten doen hier tegen.

Ik vind het vreselijk dat hierdoor jonge meiden zo te boek gezet worden. Niet iedereen staat stevig in zijn/haar schoenen. Hoeveel moeten er nog volgen voor er een lichtje opgaat bij de aanstichters?