Dokters moeten recht krijgen pasgeboren baby te doden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dokters moeten recht krijgen pasgeboren baby te doden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:58

Ja. Er zijn wel gevallen bekend van ouders die uit de ouderlijke macht zijn gezet om de behandeling te kunnen staken (een meisje waarbij de neus moest worden uitgezogen na de geboorte en waarbij er toen iets misging waardoor net neusvlies doorboord werd en het instrument in de hersenen terecht kwam, ouders wilden meer tijd voor afscheid en/of wilden dat er nog vanalles geprobeerd werd, het kind leed en uiteindelijk heeft de rechter de ouders uit de ouderlijke macht gezet... Enorm sneu verhaal)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:03

Nee wat ik bedoelde was juist andersom. Dus ouders die uit de ouderlijke macht worden gezet omdat ze willen opgeven en de dokters juist door wilden gaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:50

Asyaa schreef:
@NatasjavE
Beetje banketstaaf als we later tegen het kind moeten zeggen 'tja sorry dat je pa is weggerend, je ma moest stoppen met school en dus geen opleiding heeft, je je gehele jeugd moest rond komen van de bijstand en elke zoveel jaar verhuisde naar een andere stad, maar je was toch echt een gevalletje jammer'.

Zo'n bullshit als het om Nederland gaat. Mijn moeder heeft drie kinderen (incl. mij dus) groot gebracht in haar uppie, terwijl ze nog studeerde en ze zat in de bijstand. Zijn we niks minder van geworden hoor.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:05

anneliesdj schreef:
Lente schreef:
Uiteindelijk is het altijd de arts die beslist. Niet de ouders.

Dat hoop ik niet, is belachelijk.
Kind is niet van de arts, de ouders kunnen heel andere normen en waarden hebben, bepaalde gedachte's ed.
Je kunt ouders treffen die bv heel gelovig zijn en het kind koste wat kost willen laten leven en een arts die daar lijnrecht tegenover staat maar andersom kan natuurlijk ook; je ziet je kindje lijden en wilt daar een einde aan maken maar de arts wil niet meewerken.
Arts mag adviseren, meer niet.

Dat ligt allemaal wat genuanceerder gelukkig. Besluiten als wel of niet reanimeren, stoppen met reanimatie, wel of niet (door)beademen liggen bij de arts, maar het staken van een behandeling met de dood tot gevolg zijn toch wel dingen die je in overeenstemming probeert te doen...Mensen moeten ook door kunnen met hun leven hierna en niet het gevoel hebben dat het ze is aangedaan of dat hun kind een kans is ontnomen. Aan de andere kant wil je ook niet dat ze het gevoel hebben dat ze zelf de stekker eruit moesten trekken (figuurlijk).
En wat in Nederland gelukkig steeds minder vaak aan de orde is, maar in het buitenland des te meer: ouders die hun kindje een waardig einde gunnen zonder pijn en zware uitzichtloze behandeling die daar de ruimte niet voor krijgen...

Wat betreft de eerder genoemde vraag over waarom abortus met bijv 22 weken nog wel en 25 weken niet meer zou moeten mogen: voor mij ligt die grens globaal bij wel of niet levensvatbaar (al dan niet met ondersteuning) buiten de baarmoeder mits het om een gezonde foetus gaat. Bij zeer ernstige aandoeningen zou ik tegen een sporadische afbraak bij 25 weken ook niet in opstand komen (hoewel dat in Nederland niet mag!), maar dan geldt voor mij ook dat ik afscheid nemen na de geboorte en afzien van levensverlengende ondersteuning ook bespreekbaar vind. Dat zou ik voor een gezond kind nooit acceptabel vinden. De grens ligt voor mij dus niet zozeer in de duur van zwangerschap bij afbraak of zelfs levensbeëindiging na de geboorte, maar in de aard van het onderliggend lijden. Maar dat is ethisch gezien natuurlijk (iig voor mij gevoelsmatig) een heel andere discussie dan doden van een pasgeboren gezonde baby, omdat die nog geen besef zou hebben van leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:01

Nou Gomir, ben het 100% met je eens.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:03

Ben het ook volledig met Gomir eens.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:12

Lente schreef:
Uiteindelijk is het altijd de arts die beslist. Niet de ouders.

Is niet waar hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:32

Was er al op teruggekomen met een linkje :j

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:35

Jeetje wat een discussie. En wat een eng idee.

Persoonlijk ben ik tegen de stelling, ik ben van mening dat je mensen niet zoveel macht moet geven. Want in mijn hoofd komen er dan meteen van die enge gedachten van mensen die hun kindje al laten doden omdat het de verkeerde kleur oogjes heeft.

Ik begrijp dat in sommige extreme gevallen zoiets een uitkomst zou kunnen zijn maar tegelijkertijd denk ik dat de gemiddelde mens niet capabel genoeg is om hier goed mee om te kunnen gaan en persoonlijk denk ik dan ook dat het meer "nadelen"dan "voordelen"zou hebben. (nadelen/voordelen tussen aanhalingstekens omdat het eigenlijk geen geschikte term is maar ik zo gauw geen andere kon vinden).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:33

Er zijn zoveel stellen ongewenst kinderloos. Als ik nu ter plekke zou bevallen (goh rare gedachte, sta te wachten op de metro :') ) dan zou ik het afstaan ter adoptie. Daar heb je toch geen euthanasie voor nodig lijkt me.

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:06

in de dierenwereld is het heel gewoon dat als de ouders voelen of merken dat hun kind niet normaal is, ze het of zelf doodmaken, of het afstoten.
maar persoonlijk ben ik blij dat ik geen keuze heb moeten maken rond de geboorte van mijn kinderen. Ik kan me indenken dat een persoon [vaak de arts]die totaal onafhankelijk is beter kan bepalen dat het beter is om een kind te laten sterven om het ondraaglijk lijden te voorkomen. dan een moeder of vader die omtrent de tijd van de geboorte vol zitten met emoties en hormonen. Het zal volgens mij ook zeer weinig voorkomen dat je voor de keuze komt te staan want die keuze te moeten maken is bijna onmogelijk.
We zijn toch geen dieren

Ik kan mij niet voorstellen dat er mensen zijn die hun kind zouden laten doden omdat er iets kleins niet aan klopt, als dat waar is is zon kind toch beteraf als hij of zij dood is, anders staat er jaren later in de krant weer een kind jaren lang mishandelt.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:41

Magrathea schreef:
Er zijn zoveel stellen ongewenst kinderloos. Als ik nu ter plekke zou bevallen (goh rare gedachte, sta te wachten op de metro :') ) dan zou ik het afstaan ter adoptie. Daar heb je toch geen euthanasie voor nodig lijkt me.

Ik vind het zo jammer dat het zo moeilijk wordt gemaakt om kinderen te adopteren. Mensen die een warm nest kunnen bieden aan een kind moeten deze mogelijkheid krijgen...

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:55

Sorry dat ik zo de discussie binnen kom vallen, maar is dit niet al mogelijk in België? Daar mag je toch zelfs nog een baby meteen bij de geboorte of vlak voor de geboort aborteren? Natuurlijk niet als het kind gewoon ongewenst is maar bij een zware (wat niet verder gedefinieerd is) handicap.

Daar was ik best verbaasd over toen ik deze documentaire zag, wel heel interessant:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/m ... /1.1194400

Ik vind het een hele moeilijke discussie. Ik ben zelf bijvoorbeeld al helemaal niet gelovig waardoor ik vrij nuchter tegen abortus en euthanasie aankijk. Maar abortus van levensvatbare geboren kinderen gaat bij mij wel over de grens. Dit kan ik niet verklaren maar gevoelsmatig.