Opvattingen over uitkeringsgerechtigden: stof tot nadenken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Re: Opvattingen over uitkeringsgerechtigden: stof tot nadenken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 11:40

Ik heb heerlijk geslapen :) Dank U! Jij ook?

Jouw reacties zijn gericht op waarom uitkeringstrekkers doen wat ze doen en zeggen wat zeggen.
Waarom ze "te koop lopen" ermee. Waarom ze zich niet "volledig inzetten". Waarom ze gaan zitten "afwachten tot ze uiteindelijk worden afgekeurd". Dat het "niet vreemd is dat er vooroordelen zijn". En dat het openen van "zo een topic vragen is om een negatieve vloedgolf." Met ook nog een opmerking dat "dat je herstel zeker zal bevorderen".

Mijn vraag is juist gericht op hoe het komt dat er per definitie met zo'n houding gereageerd wordt ook als iemand er niet mee te koop loopt, iemand zich wel volledig inzet, iemand niet gaat zitten afwachten tot die uiteindelijk wordt afgekeurd, het niet vreemd is dat er een oordeel is over misbruik maar wel dat er een vooroordeel is over uitkeringstrekkers in het algemeen, en er helemaal geen reden is om met die negatieve vloedgolf te reageren op de mensen die niet tot de misbruikgroep behoren.

Ik vind wel dat er heldere antwoorden gekomen zijn :) Namelijk: die negatieve houding is inderdaad gebaseerd op misbruikers, en worden toegepast op ook niet-misbruikers. Degenen die dat doen zijn zich daar van bewust want geven zelf dat antwoord, geven zelf aan dat er vooroordelen zijn. Maar zullen zich daar niet voor verontschuldigen, want dat is de schuld van de misbruikers en niet van hunzelf.
De negatieve houding heeft dus inderdaad te maken met ergernissen, er zijn echter ook mensen die de woorden jaloezie/ afgunst en arbeidsethos in de discussie betrekken. Hier is wellicht overheen gelezen, of misschien worden deze posts als minder relevant gezien. Voor mij waren ook deze antwoorden nuttig :)

Ondertussen weet je overigens slechts gedeeltelijk wat TS mankeert, omdat ik er niet mee te koop loop.
En kun je je afvragen of het niet erg tegenstrijdig is om te menen dat mensen ergens mee te koop lopen, terwijl het de sceptici, oa jij, zelf zijn die keer op keer mij hebben willen pushen om mijn situatie uit te leggen, om uitgebreid uit de doeken te doen waarom ik een Wajong heb. Ik vraag mij dan af waarom. Waarom is dat in een discussie als deze van belang.

Het mes snijdt aan beide kanten :) Dit gaat om aannames, opvattingen, houdingen die vooraf aan een discussie al bepalen hoe iemand zal reageren.

Van belang is ook: als iemand de buurman/ buurvrouw beschuldigd van misbruik, is dat dan omdat er daadwerkelijk sprake van misbruik is, of omdat diegene ervan uitgaat dat dat wel zo zal zijn, ongeacht wat de burman of buurvrouw mankeert of wat ze zegt.
Wat de een toeschrijft aan mentaliteit/ passiviteit, schrijft de ander toe aan ziekte (of een kenmerk ervan). Als iemand het toeschrijft aan ziekte, zegt de ander dat DAT en mentaliteitsprobleem is. Als iemand het toeschrijft aan mentaliteit, zegt de ander juist: nee, het is de ziekte :) Ik vind dat interessant om te zien :) Waar het om gaat, is dat je uit beweringen van mensen soms net zoveel kunt afleiden over hoe ze zelf denken over bepaalde ziektes en uitkeringen, en niet alleen over of iemand daadwerkelijk ziek is of een uitkering nodig heeft :)

Thanks voor de bijdrage Russel, ga ik nu weer lekker herstellen ;)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 11:45

Electra63 schreef:
gummie schreef:
Maar nou zie ik mensen weer ingaan op het feit dat ze tegen misbruik van het systeem zijn...
Denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat het misbruik aangepakt moet worden, toch? Of is daar discussie over?

Slechts een deel heeft zich negatief uitgelaten over de geciteerde uitspraken van "ga werken, je bent lui, bied je kontje aan, etc" die gericht waren tot iemand van wie niemand weet hoe ernstig ziek of gehandicapt is, het overige deel heeft mij gevraagd te vertellen waarom IK een wajong-uitkering heb.

Wilde even vermelden dat ik dat vreemd vind.

Slaap lekker allemaal!!

De vraag is toch: opvattingen over uitkeringstrekkers? De meesten zullen terecht een uitkering ontvangen, sommigen onterecht, omdat ze de mazen van de wet kennen of daar misbruik van maken. Soms zie je wel een terugkerend patroon bij bijstandtrekkers. De kinderen krijgen dan weer jong kinderen, kunnen daardoor niet studeren en/of werken.
IMO is er een verschil tussen een uitkering voor een arbeidsgehandicapte of een bijstandtrekker, maar ook daar moet je je bij neerleggen. Er is altijd een groep mensen die niet wil of kan werken.
En waarom jij een wajong-uitkering ontvangt? Ik weet pas dat jij een uitkering ontvangt, omdat jij dit al tig keer heb genoemd in dit topic. Waarschijnlijk ontvang jij jouw uitkering terecht en ik hoop, dat jij weer snel in staat bent om te werken, omdat ik denk, dat hoe langer je aan de zijlijn staat, het steeds moeilijker wordt om weer deel te nemen aan het arbeidsproces. Zo'n gat in je CV roept nu éénmaal vragen op en een werkgever neemt liever geen risico.

Mee eens :) En dan vind ik het dus interessant om te zien waarom de een meent dat je gewoon moet kunnen zeggen dat je een uitkering hebt, en de ander meent dat je daar niet mee te koop moet lopen :) En dat geldt ook vooral allerlei ziekten bijvoorbeeld :) De een vindt dat je dat voor je moet houden, de ander vindt dat er geen reden is daar niet over te praten. Wat de achtergrond daarvan is, dat is wat mij boeit :) Ik schaamde mij voor het hebben van een uitkering (heb em nu 6 maanden, wil het graag tot een jaar beperken), maar heb geleerd en gemerkt dat daar geen reden toe is. Dat ik dat gewoon kan zeggen. Daar kan ook anders over gedacht worden...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:16

gummie schreef:
Namelijk: die negatieve houding is inderdaad gebaseerd op misbruikers, en worden toegepast op ook niet-misbruikers. Degenen die dat doen zijn zich daar van bewust want geven zelf dat antwoord, geven zelf aan dat er vooroordelen zijn. Maar zullen zich daar niet voor verontschuldigen, want dat is de schuld van de misbruikers en niet van hunzelf.

Volgens mij is dat vrij normaal, hoe vervelend het ook is. Dat gebeurt ook bij simpele en minder simpele dingen in het leven.

Als ik zeg dat ik naar de huishoudbeurs ga dan geeft dat ook meteen zo'n negatief beeld van een hebberige, vretende vrouw.
Als ik zeg dat ik Marokkaan ben dan geeft dat ook meteen een beeld van stelen en schelden op vrouwen.
Als ik zeg dat ik huisvrouw ben dan geeft dat ook meteen een beeld van een zielig werkende man en ik alleen maar koffie drinken en op kinderen passen en lekker lui zijn.
Als ik zeg dat ik directeur ben en 3 kinderen heb dan geeft dat meteen een beeld van arme kindjes van opvang naar opvang en thuis verwend worden met spullen.
Als ik zeg dat ik 140 kilo weeg dan geeft dat ook meteen een beeld dat ik de hele dag taart en friet eet.
Als ik zeg dat ik 50 kilo weeg dan geeft dat een beeld dat ik alleen aan een blaadje sla zit te knabbelen.

Maargoed, buiten dat, hoe vervelend het ook is voor de mensen die ongewild in een uitkeringssituatie zitten, ik denk wel dat het goed is als er bewustwording komt in dit land dat het nodig is om met zijn allen de schouders eronder te zetten in plaats van lekker makkelijk thuis op overheidsgeld te gaan wachten want dat potje is op een gegeven moment leeg.
En als jij dan zo'n type bent dat van ouders op kinderen in de bijstand rolt dan is dat wel korte termijn denken, nu geld, maar later, ach we zien wel of er dan nog bijstand bestaat.
Ik begrijp ook wel dat het lastig is, want als je in de middenmoot valt qua salaris en nog een koophuis hebt ook, dan word je door de overheid telkens het hardste gepakt.
Ik denk ook wel dat een deel jaloezie daarvandaan komt ja. Uit die middenmoot. Want als je bankdirecteur met een BMW onder je komt, een fikse villa en een bonus elk jaar bent, dan zal je het maar zielig vinden dat er mensen zijn die maar van 900 euro moeten rondkomen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 12:58

Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:10

gummie schreef:
Thanks voor de bijdrage Russel, ga ik nu weer lekker herstellen ;)

Nou heb je er toch nog wat aan gehad...... ;)

En misschien beginnen met Calimero in de vuilnisbak te gooien???

Misschien is dat wel de reden waarom ik het zelf regel zonder uitkeringen, om iig niet een stigma te krijgen, is een langere weg, maar geeft ontzettend veel zelfvoldoening....

Het Westen is altijd ziek, maar het Oosten, China bv is niet ziek, dat lichaam is uit balans....

Een opsteker om je daar eens in te verdiepen. :Y)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:21

Nog iets waardoor mensen dat soort opvattingen krijgen.
Citaat:
[...]
Maar dat is niet genoeg, legt De Krom uit. "Want uit het onderzoek van de inspectie blijkt, is dat in ieder geval de helft van de mensen in de bijstand geen enkele dwang of drang voelen om dat werk om daadwerkelijk te accepteren. Dat kan natuurlijk niet."

"Het tweede wat ik weet is dat maar een kwart van de mensen in bijstand meent dat ze werk zouden moeten aanvaarden terwijl ze daar geen zin in hebben", vervolgt De Krom

"Driekwart vindt dus dat ze dat niet hoeven te doen", zegt De Krom. "Dat is voor mij een indicatie om te zeggen dat we kennelijk een cultuurprobleem hebben. Ik vind het niet acceptabel dat mensen met die mentaliteit in de bijstand zitten. Als je kan werken, moet je werken"

http://www.bnr.nl/topic/beurs/980610-12 ... -te-zoeken

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 15:38

russel schreef:
En misschien beginnen met Calimero in de vuilnisbak te gooien???

Misschien moet jij eens ophouden jouw mentaliteitskwestie op mij los te laten :)

Nou ja, fijne middag nog :) En sterkte :)
Laatst bijgewerkt door gummie op 27-02-12 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 15:40

Skygirl schreef:
Nog iets waardoor mensen dat soort opvattingen krijgen.
Citaat:
[...]
Maar dat is niet genoeg, legt De Krom uit. "Want uit het onderzoek van de inspectie blijkt, is dat in ieder geval de helft van de mensen in de bijstand geen enkele dwang of drang voelen om dat werk om daadwerkelijk te accepteren. Dat kan natuurlijk niet."

"Het tweede wat ik weet is dat maar een kwart van de mensen in bijstand meent dat ze werk zouden moeten aanvaarden terwijl ze daar geen zin in hebben", vervolgt De Krom

"Driekwart vindt dus dat ze dat niet hoeven te doen", zegt De Krom. "Dat is voor mij een indicatie om te zeggen dat we kennelijk een cultuurprobleem hebben. Ik vind het niet acceptabel dat mensen met die mentaliteit in de bijstand zitten. Als je kan werken, moet je werken"

http://www.bnr.nl/topic/beurs/980610-12 ... -te-zoeken

Bevestiging van wat herhaaldelijk in het topic is gezegd :) Als je kan werken, moet je werken. Als je kan werken, en het niet doet, is dat een mentaliteitsprobleem dat aangepakt moet worden.
Die mensen moeten een schop onder hun hol krijgen :) Simpel. En weinig mensen die het hier niet mee eens zijn neem ik aan :) Dat daar de vooroordelen vandaan komen, wordt bevestigd :)

Dan nu nogmaals:
de mensen waarvan wordt vastgesteld dat zij daadwerkelijk niet kunnen werken, moeten gebruik kunnen maken van een vangnet om in hun levensonderhoud te voorzien.
Laatst bijgewerkt door gummie op 27-02-12 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:46

Ik zie het verschil niet tussen iemand die in de bijstand zit en niet wil werken, en iemand die in de Wajong (oid) zit en niet wil werken. Niet willen werken maar wel kunnen werken verdient imo altijd een skup onder de hol, en helemaal geen uitkering.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 15:49

Abiola schreef:
Ik zie het verschil niet tussen iemand die in de bijstand zit en niet wil werken, en iemand die in de Wajong (oid) zit en niet wil werken. Niet willen werken maar wel kunnen werken verdient imo altijd een skup onder de hol, en helemaal geen uitkering.

Daar zit ook geen verschil in :) Dus goed gezien! er is geen verschil tussen alle mensen die niet willen werken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:50

Wat een vermoeiende manier van discussieren heb jij zeg......misschien zit daar je probleem??

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 15:51

russel schreef:
Wat een vermoeiende manier van discussieren heb jij zeg......misschien zit daar je probleem??

Nee, hoor :) Het probleem is dat zelfs na gebruik van JIP en JANNEKE taal je nog steeds het verschil tussen een appel en een ei niet ziet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:53

Dat denk jij ja....

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 15:59

russel schreef:
Dat denk jij ja....

Ik DENk een aantal dingen die ik hier niet ga typen, daar waar jullie dat over mij wel hebben willen doen. In plaats daarvan probeer ik ontopic te blijven en ook de eventueel geretardeerden aan het verstand te peuteren dat: "er is geen verschil tussen mensen die niet wilen werken en mensen die niet willen werken", iets anders is dan "er is een verschil tussen mensen die niet willen werken en die niet kunnen werken".

Jip en Janneke:
er is een verschil tussen mensen die niet willen werken en mensen die niet kunnen werken.
er is geen verschil tussen mensen die niet willen werken en mensen die niet willen werken.

Voordat we overgaan op Teletubbie taal: kun je bevestigen of ontkennen of je bovenstaande twee zinnen begrijpt? an weet ik namelijk waar ik deze communicatie-ellende aan moet toeschrijven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:00

Ja weet je, lees je eigen topic nog eens lekker rustig na, dan is alles al gezegd.

Beterschap!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 16:01

russel schreef:
Ja weet je, lees je eigen topic nog eens lekker rustig na, dan is alles al gezegd.

Beterschap!

Weer geen antwoord dus :) Dan weet ik voldoende! ;)
bedankt trouwens, jij ook!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:18

gummie schreef:
Abiola schreef:

Daar zit ook geen verschil in :) Dus goed gezien! er is geen verschil tussen alle mensen die niet willen werken....

Ja maar ja je zegt net eerder dat als is vastgesteld dat iemand niet kan werken, dat ook niet hoeft...

Maar hoe bepaal je dan dat iemand niet KAN werken??
Iemand in een rolstoel of een blinde kan ook werken...

En je voelt iemands pijn niet, je kan ook gewoon heel hard roepen dat je pijn 'daar ergens' hebt, en je vervolgens heel agressief opstellen en dan zeggen "zie je wel, dat krijg ik nou al-tijd als ik onder dwang iets moet!"
Er bleef niet veel anders over dan zo iemand maar ja en amen te verkopen wilde je als hulpverlener/ uwv figuur geen dreun krijgen. :(

Zo iemand als hierboven heb ik ooit een keer op tv bij zo'n programma over het UWV gezien dus, gatver ik zat van frustratie bijna m'n schoenen op te vreten, er was totaal NIKS mee aan te vangen.
Maar ondertussen wel met dure muziekapparatuur zitten, oh oh zo zielig ik had zo graag muzikant willen worden maarja dat rot-Nederland helpt me niet, ze willen dat ik rotbaantjes ga doen! Nou echt niet!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:22

gummie schreef:
russel schreef:
Dat denk jij ja....

Ik DENk een aantal dingen die ik hier niet ga typen, daar waar jullie dat over mij wel hebben willen doen. In plaats daarvan probeer ik ontopic te blijven en ook de eventueel geretardeerden aan het verstand te peuteren dat: "er is geen verschil tussen mensen die niet wilen werken en mensen die niet willen werken", iets anders is dan "er is een verschil tussen mensen die niet willen werken en die niet kunnen werken".

Jip en Janneke:
er is een verschil tussen mensen die niet willen werken en mensen die niet kunnen werken.
er is geen verschil tussen mensen die niet willen werken en mensen die niet willen werken.

Voordat we overgaan op Teletubbie taal: kun je bevestigen of ontkennen of je bovenstaande twee zinnen begrijpt? an weet ik namelijk waar ik deze communicatie-ellende aan moet toeschrijven :)

Ik snap hem, ga ik nu door voor de koelkast? :D

Nu even serieus, ik snap jouw manier van discussiëren ook niet helemaal, sorry en ik begrijp steeds minder van je OP en de reden van dit topic. Misschien moet je jouw vragen en meningen duidelijker formuleren, zodat daar geen verschil in interpretatie over kan zijn.
Ik wens je verder veel succes en een goed (volledig en definitief) herstel van wat je dan ook maar mag mankeren.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:32

Ik geloof dat ik de draad ook een beetje aan het kwijt raken ben.... :=

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 16:36

@ Nicolletje: De discussie die past op mijn werkelijke vragen wordt door jouw reactie, en een DEEL van de reactie van Russel wel beantwoord :)

Op dit moment bepalen artsen, hulpverleners, het UWV of iemand kan werken, zo ja hoeveel en wat voor soort werk, en zo nee, hoe lang niet (kan tijdelijk zijn). Als ik het goed begrijp is hier de discussie over, namelijk of dat wel juist wordt vastgesteld, klopt dat? Of de maatstaven niet gewoon onjuist zijn, of we niet gewoon in ons land te lage eisen stellen en iemand te snel als ziek bestempelen?

Die discussie begrijp ik!! Hoe bepaal je of iemand de boel niet om de tuin leidt... Hoe bepaal je of iemand zijn ziekte niet sterk overdrijft. Mee eens! Dat is die mentaliteitskwesite die is aangehaald, ook door Russel. Mee eens, kan ik me echt in vinden!

Maar wat is het alternatief? Hoe kunnen we het kaf van het koren scheiden? En hoe komt het dat een buitenstaander meent dat die een beter oordeel kan/ mag geven over iemands ziekte/ handicap dan mensen die ertoe zijn opgeleid. Waarom zou er meer waarde gehecht moeten worden aan de beordeling van die buitenstaander, dan aan het oordeel van een arts/ deskundige.

Hoe kan dus iemand van achter zijn computer hier op bokt bijvoorbeeld, of op fok, of welke site dan ook, denken dat hij/ zij een beter, meer kloppend oordeel kan geven over iemands ziekte of situatie dan die hele malle molen van hulpverlening en instanties. Daar wrikt het een beetje... Want iemand van achter de computer komt hier kenelijk meermaals sneller tot de conclusie dat iemand best kan werken als ie dat zou willen, en gebaseerd op minder informatie over de persoon en ziekte, dan het UWV en artsen en deskundigen....

En DAT gaat WEL in op de vragen zoals ik ze bedoeld had :) Thanx voor de post, vond ik een nuttige die meer ingaat op wat ik me afvroeg :)

Betekent het bijvoorbeeld dat sommige ziekten of handicaps van de lijst afgehaald moeten worden die volgens de regels zoals die nu gelden wel tot een uitkering leiden? (tijdelijk, danwel blijvend/ geheel, danwel gedeeltelijk). Of zouden hulpverleners beter moeten worden opgeleid om mentaliteitsproblemen te herkenen? OF: wordt het mentaliteitsprobleem ten onrechte losgelaten op bepalde ziekten/ handicaps?
Dat is wat ik interessant vind.... Hoe mensen daarover denken.

Maar nu is het weer zo'n lange lap tekst geworden :)
Laatst bijgewerkt door gummie op 27-02-12 16:43, in het totaal 2 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 16:37

Electra63 schreef:
Ik snap hem, ga ik nu door voor de koelkast? :D

Nu even serieus, ik snap jouw manier van discussiëren ook niet helemaal, sorry en ik begrijp steeds minder van je OP en de reden van dit topic. Misschien moet je jouw vragen en meningen duidelijker formuleren, zodat daar geen verschil in interpretatie over kan zijn.
Ik wens je verder veel succes en een goed (volledig en definitief) herstel van wat je dan ook maar mag mankeren.

Klopt, de OP was niet helder en duidelijk geformlueerd! Gefeliciteerd met je koelkast :P ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:02

Dank je, moet ik mijn adres PB-en?

Mijn mening is natuurlijk gebaseerd op mijn eigen ervaringen. Ik heb op dit moment een collega, die zegt dat zij niet mag werken van de dokter. Zij is een hele tijd geleden aan haar knie geopereerd. Tegen mij is nog nooit door een arts/bedrijfsarts/specialist gezegd dat ik niet mag werken, ondanks ernstige gezondheidsproblemen/operatie/ziekenhuisopname. Zodra ik aangaf dat ik weer wilde werken, was dit prima, met wel de waarschuwing om voorzichtig te zijn, het langzaam op te bouwen en daarom tweewekelijkse gesprekken met de bedrijfsarts om te evalueren enz. Ik ben dus wel vrij sceptisch over dit soort opmerkingen (ik mag niet werken), omdat ik zelf ervaring heb met een tijdelijke arbeidsongeschiktheid en anderzijds vanuit mijn werk als HR-medewerker. Soms zijn er opvallende, terugkerende patronen van ziekteverzuim bij sommige medewerkers. Soms zijn medewerkers, nadat de korting op het salaris in zicht komt, ineens volledig hersteld (een tijdje) en begint daarna alles weer opnieuw.
Ik denk ook, dat collega's/mensen sneller begrip hebben bij "vastgestelde" beperkingen/ziekten. Hoe ernstiger de ziekte, hoe groter het begrip. Het onbegrip is vooral voor mensen/collega's met vage klachten, denk ik. Misschien wel eens/vaak onterecht, maar weinig aan te doen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 17:08

Heb alles nog eens doorgelezen.... Ik probeer toch steeds op een andere manier hetzelfde te zeggen, maar zie nu wat een mogelijke oorzaak is van de verwarring.

Namelijk dat men in het algemeen niet op 1 lijn zit over wanneer je niet KAN werken, en daarom de discussie steeds weer in de richting gaat van mensen die niet WILLEN werken. De een neemt oordelen/ richtlijnen van overheid, instanties en deskundigen als maatstaf, de ander trekt die kennelijk in twijfel.

Bijvoorbeeld: de een beschouwt een zware depressie als een ziekte die kan leiden tot (tijdelijk) niet kunnen werken en een uitkering moeten ontvangen. De ander is het daar niet mee eens.
Ook worden meerdere keren vage klachten genoemd. Welke vage klachten leiden tot een uitkering? Of worden sommige ziektebeelden bestempeld als vage klachten terwijl deskundigen het helemaal niet vaag beschouwen vanuit hun deskundigheid ?

Omdat ik het topic bedoeld had om te ontdekken waarom mensen die niet KUNNEN werken in onze samenleving soms bestookt worden met oordelen over hun mentaliteit, begon ik me te ergeren aan het feit dat het uiteindelijk steeds weer om het WILLEN ging hier. Omdat ik het niet kunnen als een feit nam, vanuit mijn referentiekader dat je als je kan werken dat ook zeker wel zal willen doen (dat is mijn mentaliteit) en van daaruit de rest ging interpreteren.

Nu begrijp ik dat. De discussie zou dan eigenlijk eerst moeten zijn: wanneer vind je dat iemand niet kan werken, of slechts tijdelijk? Zijn de maatstaven van onze maatschappij te soft, zoals ook Russel betoogt. Of hebben mensen geen juist beeld van de hevigheid/ zwaarte/ etc van bepaalde ziekten/ handicaps? Hoe denken jullie daarover? en aan wie is het om te bepalen wie wel en wie niet kan werken en voor hoe lang?
Laatst bijgewerkt door gummie op 27-02-12 17:13, in het totaal 3 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 17:09

Electra63 schreef:
Dank je, moet ik mijn adres PB-en?

Mijn mening is natuurlijk gebaseerd op mijn eigen ervaringen. Ik heb op dit moment een collega, die zegt dat zij niet mag werken van de dokter. Zij is een hele tijd geleden aan haar knie geopereerd. Tegen mij is nog nooit door een arts/bedrijfsarts/specialist gezegd dat ik niet mag werken, ondanks ernstige gezondheidsproblemen/operatie/ziekenhuisopname. Zodra ik aangaf dat ik weer wilde werken, was dit prima, met wel de waarschuwing om voorzichtig te zijn, het langzaam op te bouwen en daarom tweewekelijkse gesprekken met de bedrijfsarts om te evalueren enz. Ik ben dus wel vrij sceptisch over dit soort opmerkingen (ik mag niet werken), omdat ik zelf ervaring heb met een tijdelijke arbeidsongeschiktheid en anderzijds vanuit mijn werk als HR-medewerker. Soms zijn er opvallende, terugkerende patronen van ziekteverzuim bij sommige medewerkers. Soms zijn medewerkers, nadat de korting op het salaris in zicht komt, ineens volledig hersteld (een tijdje) en begint daarna alles weer opnieuw.
Ik denk ook, dat collega's/mensen sneller begrip hebben bij "vastgestelde" beperkingen/ziekten. Hoe ernstiger de ziekte, hoe groter het begrip. Het onbegrip is vooral voor mensen/collega's met vage klachten, denk ik. Misschien wel eens/vaak onterecht, maar weinig aan te doen.

Heel helder! Dank je! :) Heb voorlopig nog geen geld voor een koelkast trouwens ;) :P

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:17

Nou vooruit dan, ik wil een arme, zieke student natuurlijk niet op kosten jagen. :D

Ik denk inderdaad, dat begrip vooral te maken heeft de aard van de klachten/ziekten e.d.
IMO bepaalt een arts of iemand in staat is te werken.