Waarom is iedereen tegen vloeken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 01:03

nynke55 schreef:
Ik denk niet dat het dat betekent, volgens mij is het "me" aan het eind eigenlijk een "d", maar dat klinkt niet lekker. Ik ben niet gelovig en ik zal een ander er ook niet raar op aan kijken als iemand eens stevig vloekt omdat hij schrikt of zich echt pijn doet. Het gevolg is alleen dat ik er van schrik, want in mijn omgeving is het geen gewoonte, maar dan is er echt wat aan de hand.
Maar ik ken ook mensen die om de haverklap vloeken, bv omdat de kinderen niet luisteren. Dat vind ik echt niet kunnen.

Vloeken met kinderen bij is not done, zelfs niet met een "lief" woord zoals God..fried van bouillon.

Ayasha
Blogger

Re: Waarom is iedereen tegen vloeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:19

Gaan ze niet dood van en of ze het nu vroeg of laat leren... Ik begrijp dat nooit :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:26

Sababber schreef:
Ach de meeste weten niet eens wat ze zeggen.. gvd staat voor "god verdom/verdoe mij" waarbij je eigenlijk vraagt of god je in de steek wil laten.. lijkt mij nergens goed voor dit uit te spreken? Als hij er niet is, praat je tegen lucht. als hij er wel is vraag je hem weg te gaan..

Hij hoeft er niet er zijn en ik praat ook tegen mijn auto dus of tegen lucht praten nu zo'n aanpassing zou zijn voor me _O-

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:28

Zeker als je niet eens wat wat je zegt moet je uit kijken,ik werk met kinderen nou die floepen er van alles uit. Als je dan vraagt wat het betekend weten ze het vaak niet.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:27

pinkie87 schreef:
daar bij heb ik het woord f*ck snel afgeleerd!
ben in 2007 naar Amerika geweest naar familie.
mijn oom heeft ons duidelijk gemaakt dat je geen sh*t moest gebruiken want je word hier erg gek aangekeken want ze gebruiken het hier dus niet.
Nou 2 weken heb ik het vol gehouden super opgelet! tot dat we aan het mini golfen waren, balletje rolt last de pot en roep redelijk duidelijk f*ck
kan je een ding zeggen ik heb mensen nog nooit zo verafschuwt zien kijken!! en dan zullen jullie hier zeggen; maar in Amerika roepen ze dat toch heel vaak.
ik ben er 3 weken geweest en heb het geen 1 keer gehoord!! werd alleen dood gegooid me O me God!!

sinds dien ben ik dus echt wel gaan opletten over het vloeken daarbij als ik boos ben vloek ik op een of andere manier niet ga wel even potje staan gillen :')

dus ik zeg nee vloeken lost niets op

Dit vond ik wel een interessant verhaal. Zoals ik het lees, heb jij om twee redenen je taalgebruik aangepast. De eerste twee weken heb je goed opgelet uit respect voor je oom (wat overigens heel netjes van je is). Alleen vergat je dat respect voor je oom heel even toen een minigolfballetje iets anders deed dan jij graag wilde. En toen riep je alsnog in het openbaar f*ck! Daarna komt voor mij het interessantste, want je schrijft dat je nog nooit mensen zo verafschuwd hebt zien kijken. Ik gok dat dat geen prettig gevoel was en dat je dat gevoel nu associeert met f*ck. Of misschien ook wel met lelijke woorden in het algemeen. Volgens mij let je sindsdien niet zozeer op je taalgebruik uit zorg om de gevoelens van andere mensen, maar om te voorkomen dat je je zelf nog eens zo naar voelt als op het moment dat al die mensen op de minigolfbaan jou met afschuw aankeken. Dat is een uitstekende reden om voortaan op je taalgebruik te letten, maar wel een persoonlijke reden die helemaal niet van toepassing hoeft te zijn op andere mensen. Dus dat jij zegt dat vloeken niets oplost gaat voor jou op, maar niet per sé voor anderen. Wie anders in elkaar zit dan jij en géén naar gevoel krijgt als andere mensen afkeurend kijken (denk ik toch direct weer aan Ayasha :D ), kan irritatie, pijn of frustratie prima uiten door een partijtje te vloeken. Of daar nu wel of geen andere mensen bij zijn. Want zo iemand krijgt geen naar gevoel van vloeken maar gaat zich daardoor juist beter voelen. Kwestie van een andere associatie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:34

_O- En waarom denk jij dan meteen aan mij? >;) :')

Maar ik vond dat ook een interessant stukje om dezelfde reden... :j In feite paste ze zich aan omdat ze anders "uit de kudde" getrapt werd.. Zelf bescherming dus.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:03

Ik denk dat je daar de spijker op de kop slaat, Ayasha, aanpassen aan de kudde. In vele situaties word vloeken niet geaccepteerd, niet alleen bij gelovigen. Als verkoopster of verpleegster of in de zorg. Overal waar je met mensen omgaat, die een bepaalde mate van beleefdheid van je verwachten.
Ik denk dat als je je al vloekend door het bejaardenhuis begeeft, je een hoop commentaar krijgt.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:03

nou ik vloek bijna nooit en gebruik eigelijk ook weing het woord sh*t maar omdat hij dat toen zo zei denk ik ach let wel even op me worden. je bent er te gast dus dan is het toch het minst wat je kunt doen ;)
en kan het wel begrijpen dat ze je daar gek aankijken want tjah het betekend toch poep en dat andere is ook al zo geweldige vertaling :P

maar daarbij vloekte ik al weinig hoor :P jah als ik me teen stoten of iets anders dan kwam en wel een k*t uit met heel vee auw daarna :')

maar heb dat ik niet vloek als ik giga boos ben dat is al me hele leven zo :j nooit aangepast

maar het is niet zo dat ik me ga veranderen zo maar voor andere mensen. vind alleen dat je respect op kan brengen naar andere mensen om gewoon eens na te denken over je taalgebruik want je voor onzin uitkraamt. wat ik heb echt een bloedhekel aan de jongeren die te onpas kanker gebruiken als word van het was kanker gezellig enz. walgelijk vind ik dat.

dus vind het gewoon goed fantsoen en respect als je om je woorden denk en niet alles uitkraamt

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:38

Ayasha schreef:
_O- En waarom denk jij dan meteen aan mij? >;) :')

Projectie, sweetiedarling, puur projectie O:)
(klein Vlaams meisje stampvoetend en foeterend tussen dikke Amerikanen op een minigolfbaan past wel in het beeld, klein Vlaams meisje dat met het schaamrood op de kaken 'Oh my God, I am sooooooo sorry' stamelt lukt me niet :x )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:50

_O- Hoe weet jij eigenlijk dat ik zo'n klein meisje ben? :') Ken ik jou beter dan ik denk? (of jij mij) :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:56

Vloeken is voor mij een teken van onmacht. Ik doe het zelf nooit. Vroeger wel, toen begaf ik me ook in kringen waar het normaal was om je zo te uiten. Aangeleerd gedrag dus! Gelukkig is het ook heel makkelijk af te leren. :)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:50

Ayasha schreef:
_O- Hoe weet jij eigenlijk dat ik zo'n klein meisje ben? :') Ken ik jou beter dan ik denk? (of jij mij) :')

Voor zover ik weet kennen wij elkaar niet hoor, maar jij bent nou eenmaal vrij actief op Bokt dus ik kom regelmatig in een topic jouw naam tegen. Ik zoek nooit op topics maar ik klik gewoon in de lijst topics op de homepage een topic aan waarvan ik de titel interessant vind. Op die manier heb ik een tijdje terug jouw topic over je avonturen in het ziekenhuis aangeklikt en daarin heb ik gelezen dat je een klein meisje bent (met tijdelijk een halve schedel, brrrrr). Sindsdien heb ik beeld van een klein Vlaams meisje met een nogal grote mond en een voor Vlaamse meisjes ongewone directheid en een gezond incasseringsvermogen. C'est tout.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:52

oooh okee :') Ja ik kom regelmatig bekende tegen op bokt maar ben altijd nogal laat met het door te hebben vandaar dat ik het vroeg :') Dan komen ze irl naar me toe van "joh Kath...." :')

Maar ik ben voor een vlaming inderdaad erg direct. :j

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:57

Jessix schreef:
Vloeken is voor mij een teken van onmacht. Ik doe het zelf nooit. Vroeger wel, toen begaf ik me ook in kringen waar het normaal was om je zo te uiten. Aangeleerd gedrag dus! Gelukkig is het ook heel makkelijk af te leren. :)

Dat klinkt redelijk... uuhh veroordelend? Alsof je uit 'bepaalde kringen' moet komen om een keertje k*t te roepen als er iets gruwelijk mis gaat. Ik ben het levende bewijs dat dat niet zo is want ik kom uit redelijk okeeje kringen en ja, ook ik roep wel eens k*t als er iets mis gaat.

En verder is vloeken misschien inderdaad een teken van onmacht. Tja... en wat dan nog? Als ik me ergens vreselijk pijn aan doe zal ik me wel vreselijk onmachtig voelen dat ik vloek. En daar geef ik helemaal niets om.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:00

Magrathea schreef:
Vloeken is imo een manier om snel een beetje van je fustratie kwijt te raken. En zolang een ander vooral niet vergeet dat het vloeken niet naar hem/haar is gericht (denk aan gvd, kanker) wordt iedereen er beter van als we ons er maar niet zo druk om maken. Toch? :)

Van vloeken schijn je alleen maar bozer te worden. Ademhalen en loslaten is veel beter voor je discipline. Daarnaast vind ik het echt onbeschoft en egoïstisch als je bijvoorbeeld met k*anker scheld. Iedereen heeft er wel direct of indirect mee te maken gehad en daarom kan het voor die mensen kwetsend zijn, vind je een behoorlijke hork als je met ziektes scheld.
Stel dat ik het zelf heb gehad en iemand loopt het een beetje in elke zin te gebruiken dan zou ik het niet erg op prijs stellen. Het is gewoon heel asociaal en egoïstisch en het staat ook niet bepaald netjes.

Hoewel ik natuurlijk ook vloek, probeer het nooit in het openbaar te doen. Ik probeer alle woede even uit te blazen, werkt veel beter. En als ik iemand hoor vloeken dan denk ik: 'Jeetje, wat een hork ben jij' maar ik voel mij nooit aangesproken, maar er zullen ook mensen zijn die dit wel doen. Een beetje rekening houden met elkaar maakt de wereld echt niet slechter hoor!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:05

daar zijn de meningen over verdeeld
Tessa_1 schreef:
Vloeken werkt oa pijn verlagend, mensen die vloeken kunnen bijvoorbeeld langer pijn verdragen dan als ze hetzelfde te verduren krijgen en niet mogen vloeken, zie onderstaande twee links:
Tessa_1 schreef:
Een mogelijk interessant artikel: Why do we swear?
Het vertelt over de resultaten van een wetenschappelijk onderzoek dat is gedaan naar waarom we schelden en waarom we daar bepaalde woorden voor kiezen.

Edit: en nog een artikel: Klik (schelden en pijn)

Het heeft dus wel degelijk nut om met krachttermen te smijten. (En ja, dat moeten het liefst niet sociaal geaccepteerde woorden zijn, want 'madeliefje' gaat t m niet doen.)

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:00

Danique_G schreef:
Magrathea schreef:
Vloeken is imo een manier om snel een beetje van je fustratie kwijt te raken. En zolang een ander vooral niet vergeet dat het vloeken niet naar hem/haar is gericht (denk aan gvd, kanker) wordt iedereen er beter van als we ons er maar niet zo druk om maken. Toch? :)

Van vloeken schijn je alleen maar bozer te worden. Ademhalen en loslaten is veel beter voor je discipline. Daarnaast vind ik het echt onbeschoft en egoïstisch als je bijvoorbeeld met k*anker scheld. Iedereen heeft er wel direct of indirect mee te maken gehad en daarom kan het voor die mensen kwetsend zijn, vind je een behoorlijke hork als je met ziektes scheld.
Stel dat ik het zelf heb gehad en iemand loopt het een beetje in elke zin te gebruiken dan zou ik het niet erg op prijs stellen. Het is gewoon heel asociaal en egoïstisch en het staat ook niet bepaald netjes.

Hoewel ik natuurlijk ook vloek, probeer het nooit in het openbaar te doen. Ik probeer alle woede even uit te blazen, werkt veel beter. En als ik iemand hoor vloeken dan denk ik: 'Jeetje, wat een hork ben jij' maar ik voel mij nooit aangesproken, maar er zullen ook mensen zijn die dit wel doen. Een beetje rekening houden met elkaar maakt de wereld echt niet slechter hoor!

Ik denk dat jij het verschil tussen vloeken en schelden niet goed snapt. Iemand die zich aangesproken voelt als iemand vloekt, omdat die persoon zijn teen stoot of over een trappetje struikelt, dan zijn mensen verdomd gefrustreerd zeg. Hallo man... Als ik een kerel zie die van een trappetje dondert en "GVD!" roept, pff, hij doet maar :') Ik vind het waarschijnlijk een grappig zicht en loop verder. Vloeken is compleet persoonlijk, niet gericht op iemand anders. Je vloekt toch ook als je alleen bent?

En hoe weet jij nu of iemand alleen maar bozer wordt van vloeken? Ik word net dodelijk gestresst als ik altijd al mijn frustratie of woede maar moet binnenhouden. Ik heb dus niks aan een beetje in- en uitademen. Dus spreek aub voor jezelf ipv voor iedereen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:32

Haithi, als ik nu net achter jou loop en ik zie die man ook van dat trappetje donderen en vloeken, ga ik kijken of ik hem kan helpen, waarschijnlijk heeft hij zich pijn gedaan, waardoor hij vloekte.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 15:33

nynke55 schreef:
Haithi, als ik nu net achter jou loop en ik zie die man ook van dat trappetje donderen en vloeken, ga ik kijken of ik hem kan helpen, waarschijnlijk heeft hij zich pijn gedaan, waardoor hij vloekte.

Ze doelde ws meer op dat het feit DAT hij vloekt haar niet stoort, omdat dat logisch is als je struikelt.
Misschien zag zij iemand voor zich die wel viel maar niet op de grond :)
Neem aan dat de gemiddelde persoon hier niet zo aso is dat je zo iemand laat liggen..

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:43

Dat begrijp ik, maar dat is nu net het verschil tussen iemand die regelmatig vloekt of vloeken hoort en iemand die dat serieus neemt.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:52

Krijgen we dat x)
Ja, als het ernstig is ga ik natuurlijk wel even kijken of ik kan helpen, maar daar gaat het niet om. Daarbij gaan mensen vaak genoeg tegen de grond dat er helemaal niets aan 't handje is maar dat het wel grappig is. Ik heb zelf ook genoeg van dat soort acties :')

Ooit een vrouw bijna op de grond zien gaan omdat ze uitschoof over een foldertje _O- Ja, dat was een grappig zicht, nee, die vrouw heeft er niets aan overgehouden want ze viel niet eens :')
Ze moest er zelf ook mee lachen trouwens x)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:54

maar waarom zou je het zo persoonlijk nemen? :?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 15:57

Omdat Haithi een persoonlijke opmerking naar haar hoofd kreeg dat ze niet aardig zou zijn :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:03

Ne nee ik doelde op vloeken in het algemeen. :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:12

TeckTonie schreef:
nynke55 schreef:
Ik denk niet dat het dat betekent, volgens mij is het "me" aan het eind eigenlijk een "d", maar dat klinkt niet lekker. Ik ben niet gelovig en ik zal een ander er ook niet raar op aan kijken als iemand eens stevig vloekt omdat hij schrikt of zich echt pijn doet. Het gevolg is alleen dat ik er van schrik, want in mijn omgeving is het geen gewoonte, maar dan is er echt wat aan de hand.
Maar ik ken ook mensen die om de haverklap vloeken, bv omdat de kinderen niet luisteren. Dat vind ik echt niet kunnen.

Vloeken met kinderen bij is not done, zelfs niet met een "lief" woord zoals God..fried van bouillon.

Die gebruik ik zelf nog wel eens :)