Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:40

vuurneon schreef:
Nee, daar gaat het niet om; omdat je niet weet onder welke omstandigheden hij zat, dus je kan niet weten hoeveel zuurstof gebrek hij heeft gehad.

+:)+ Al dat gedoemdenk. (da's geen NL's he? :+ )

Kan maar zo dat jullie gelijk hebben, maar zolang er niets bevestigd is via een officieel kanaal (geen Televaag bedoel ik daarmee) kan het alle kanten op.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:41

Ik ben erg benieuwd wanneer er een directe reactie komt vanuit de Koninklijke familie. (in de vorm van een persconferentie of wat dan ook)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:41

vuurneon schreef:
Nee, daar gaat het niet om; omdat je niet weet onder welke omstandigheden hij zat, dus je kan niet weten hoeveel zuurstof gebrek hij heeft gehad.

Ga maar eens onder een laag sneeuw liggen :D
Je kunt als mens niet zonder zuurstof.
15/20 minuten zonder en dan nog gereanimeerd moeten worden, is te lang.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:42

Charaz schreef:
jesito schreef:
Het is gewoon een feit dat je niet lang zonder zuurstof kan 9 minuten is de max en dan kan er al schade zijn.
Friso lag 15/20 minuten onder de sneeuw, da zijn ook feiten.
tel dan die twee bij elkaar op

Waarom dan langer reanimeren bij drenkelingen en mensen die onderkoeld zijn?

Er moet altijd geprobeerd worden.

Roosch

15 minuten is maar een schatting natuurlijk, niemand weet precies hoe het gegaan is. Laten we hopen dat Friso het later zelf kan vertellen..

LuvdaTossa

Bah wat verschrikkelijk zeg. Dit wens je niemand toe, hoop dat hij er met een sisser vanaf komt. Tjongejonge het zal je zoon of man maar zijn. Verschrikkelijk zeg!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:43

jesito schreef:
Het is gewoon een feit dat je niet lang zonder zuurstof kan 9 minuten is de max en dan kan er al schade zijn.
Friso lag 15/20 minuten onder de sneeuw, da zijn ook feiten.
tel dan die twee bij elkaar op

De kou "conserveert" de hersenen echter...

Maar ik heb er helaas ook een heel slecht gevoel over...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:43

jesito schreef:
vuurneon schreef:

Ga maar eens onder een laag sneeuw liggen :D
Je kunt als mens niet zonder zuurstof.
15/20 minuten zonder en dan nog gereanimeerd moeten worden, is te lang.

Sorry, maar zonder exacte gegevens blijft het pure speculatie en geen simpele optelsom... ;)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:44

jesito schreef:

Nee omdat door de kou de schade veel langzamer optreed.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:45

Charaz schreef:
jesito schreef:

Nee omdat door de kou de schade veel langzamer optreed.

Klopt.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:46

Roosch schreef:
15 minuten is maar een schatting natuurlijk, niemand weet precies hoe het gegaan is. Laten we hopen dat Friso het later zelf kan vertellen..

Ben ik ook erg benieuwd naar.

Celinee_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:46

newt schreef:
Na 8 jaar verpleegkunde leer je hier en daar wel wat, en wij werken nauw met de IC en weten dus ook wat er 9 van de 10 keer gebeurt met schedelbasis fractuurs, daarin tegen help ik het hem en de familie zeker niet hopen en hoop ik dat hij bij die 10% zit waarbij het enigsinds goed komt

Ik denk dat ze in de komende dagen afscheid gaan nenmen en dat het na t weekend bekend word gemaakt.

Ik schat de kans eigenlijk ook vrij klein in dat hij het overleeft. Is het niet zo dat wanneer je eenmaal moet reanimeren, dat het 9 van de 10 keer verloren zaak is? Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. Het is en blijft een sneu ongeluk, ik hoop natuurlijk het beste voor hem.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:47

Zat zojuist het nieuws te kijken. Was een ervaren gids aan het woord. Hij had het er over dat het een hele kleine lawine was en dat de prins hoogswaarschijnlijk in het begin daarvan gegrepen was (en dat dus zijn geluk geweest)
Maar waar ik dan weer niets over hoor, is hoe het met de rest van het groepje is???

Celinee_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:49

Kentaro schreef:
Zat zojuist het nieuws te kijken. Was een ervaren gids aan het woord. Hij had het er over dat het een hele kleine lawine was en dat de prins hoogswaarschijnlijk in het begin daarvan gegrepen was (en dat dus zijn geluk geweest)
Maar waar ik dan weer niets over hoor, is hoe het met de rest van het groepje is???

Dat vind ik ook raar. In het ene bericht hoor je dat hij met een groep was, in het andere bericht zeggen ze dat hij samen met een vriend was. Maar waar die dan is gebleven? Die zou dan ook onder de lawine terecht moeten komen toch?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:49

Juist net op tv dat het een heel zware lawine was, zgn schnee-bett, 1 dikke vaste plak.
En waarschuwingscode 4 (van 5) ...

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:50

Begreep van het nieuws dat de rest ongedeerd is.

Kentaro

ze hadden het eerst inderdaad over met zijn vriend en toen er aan die gids gevraagd werd of hij zelf de veroorzaker van die lawine kon zijn gaf die als antwoord dat het groepje inderdaad verantwoordelijk daarvoor kon zijn!?!?

Nic

Die vriend heeft de alarmdiensten gealarmeerd. Die was iets meer voorbereid op pad, volgens de Telegraaf.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:52

Kentaro schreef:
ze hadden het eerst inderdaad over met zijn vriend en toen er aan die gids gevraagd werd of hij zelf de veroorzaker van die lawine kon zijn gaf die als antwoord dat het groepje inderdaad verantwoordelijk daarvoor kon zijn!?!?

Ja natuurlijk. Best raar dat ze overmoedig zijn geworden met zoveel wintersportervaring, want ik hoorde op tv dat het vandaag warmer was dan andere dagen.
Dan gaat de bovenlaag van de sneeuw iets smelten en als je er dan overheen skiet veroorzaak je een lawine.
Je zou zeggen dat een ervaren wintersporter dat wel weet.

UMayDream

Re: Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:58

Oei, wat banketstaaf. Ik hoop dat hij er weer bovenop komt, ook voor zijn vrouw en kinderen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:00

annepaardoes schreef:
Ik vraag me af hoe Nederland zou hebben gereageerd als het niet om een lid van het Kon. huis zou gaan maar over ome Henk van de hoek die eigenwijs en tegen alle waarschuwingen in zo'n groot risico had genomen met alle gevolgen van dien
}:0

Wat voegt dat nou toe?
Prins Friso is bekent bij heel veel Nederlanders dus wordt er gewoon door meer mensen over gepraat.
Ome Henk zal maar bij een kleine populatie bekent zijn.[/quote]
ik doel op het feit dat hij zo veel risico heeft genomen. Ik denk dat men minder mild zou zijn als het om een annonieme burger zou gaan. Dan zouden mensen mischien wel roepen: welke idioot gaat dan ook.......

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:01

Bijzonder trieste gebeurtenis is dit voor de familie. Lijkt me echt verschrikkelijk (voor wie dan ook) om zo in onzekerheid te verkeren. Persoonlijk denk ik dat het al einde verhaal is, maar dat ze het nog niet naar buiten brengen om iedereen de gelegenheid te geven om in relatieve rust afscheid te kunnen nemen. Maar ik hoop voor de familie dat het niet zo is.

Wel vreselijk irritant, al die zogenaamde experts nu op tv. En maar blaten over: hij zou dit,wist dat, deed dit, had moeten doen, enz...

WillemYntJee

Re: Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:05

Dat van die schedelbasisfractuur zijn ook maar speculaties en is niet officieel bevestigd.
Hij zal ongetwijfeld hersenletsel hebben en die gaan zwellen na zo'n ongeluk, dan kan je gewoon niet binnen een paar uur zeggen wat iemand er aan over houdt.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:09

Celinee_ schreef:
newt schreef:
Na 8 jaar verpleegkunde leer je hier en daar wel wat, en wij werken nauw met de IC en weten dus ook wat er 9 van de 10 keer gebeurt met schedelbasis fractuurs, daarin tegen help ik het hem en de familie zeker niet hopen en hoop ik dat hij bij die 10% zit waarbij het enigsinds goed komt

Ik denk dat ze in de komende dagen afscheid gaan nenmen en dat het na t weekend bekend word gemaakt.

Ik schat de kans eigenlijk ook vrij klein in dat hij het overleeft. Is het niet zo dat wanneer je eenmaal moet reanimeren, dat het 9 van de 10 keer verloren zaak is? Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. Het is en blijft een sneu ongeluk, ik hoop natuurlijk het beste voor hem.

Niet alleen een reanimatie, daar herstellen mensen soms prima van, maar wel een schedelbasis fractuur, in combinatie met reanimeren verteld ons dat er hoogstwaarschijnlijk een bloeding is opgetreden t.g.v het fractuur.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:10

Ben bang dat hij het niet gaat redden,en als hij het wel red,hoop ik dat hij geen zwaar hersenletsel er aan overhoud.
Hij lag dan wel 15/20min. onder de sneeuw,maar ze weten niet in welke houding hij er onder lag.Als je er in gestrekte houding onder ligt heb je zowat geen zuurstof meer.Lig je in een gekromde/gebogen houding,heb je wat meer zuurstof.Maar dan nog,zo'n lawine sneeuw komt tegen je aan als een blok beton.Ben bang dat de schade aan de hersenen daardoor heel ernstig is.

En ja het was dom,hij nam een risico,maar wie zoekt er niet een risicovol avontuur op? Nee niet iedereen,maar bij sommige geeft dat een kick.En soms moet je zo'n kick bekopen met letsel of de dood.
Laten we maar hopen dat hij er onbeschadigd vanaf komt.