respect voor gelovigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_clau_1991

Re: respect voor gelovigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:23

Ben het met je eens hoor Russel! Ongelovigen respecteren gelovigen niet (wordt er gezegd) maar zij respecteren ongelovigen ook niet dat zij niet geloven. Had ik geloof ik ook een keertje in dit topic gezet.

Ach, dit blijf je denk ik altijd houden! Het grote welles-nietes verhaal..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:25

Maar ik zit er minder mee, dan zij, want ik wordt altijd zo boos aangekeken als ik in een zeker dorp in mijn kloffie de supermarkt in ga :D Zij mogen zo lopen en uitdragen dat ze zo zijn, maar ik wil dat ook...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:51

russel schreef:
Ach jee, jij je feestje...maar als ik kijk naar de fijnen, is dat toch redelijk extreem...

Die zijn inderdaad heel erg extreem.

Absoluut mijn feestje niet en en zullen mij als atheist zeker niet respecteren.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:34

Ik vraag me soms ook af in hoeverre mensen respect voor geloof (of bijv respect voor een erganisatie als de kerk) en respect voor gelovigen als hetzelfde zien. Ik zie geloof (en geloofsorganisaties zoals de kerk) namelijk vakers als iets slechts dan iets goeds. Maar dat betekend niet perce dat ik mensen die daarover een andere mening hebben niet kan respecteren.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:42

russel schreef:
Wat ik jammer vind is dat ik regelmatig Jehova getuigen aan de deur krijg, ze komen dan met een auto speciaal naar mij toe, kennelijk sta ik in de boeken om koste wat kost omgeturnd te worden...woon in de bible belt...naar de protestanten gaan ze niet....waarom wel naar mij? Ik bedank steeds heel vriendelijk voor hun bezoek...maar ze blijven terug komen...vind ik eigenlijk niet echt respectvol

Jehovah's Getuigen komen bij iedereen aan deur, dus ook bij protestanten.
Ik weet niet waar je woont, maar misschien komen ze wel met de auto naar je toe omdat je niet in een straat woont waar je makkelijk van huis naar huis loopt?
Het terugkomen is niet uit disrespect, maar mensen kunnen veranderen, er kunnen dingen in iemands leven gebeuren die er voor zorgen dat je wel wat meer over God of over de Bijbel wilt weten.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:51

Veel gelovigen die zeggen respect te hebben voor anders- en niet gelovigen hebben het niet. Men (gelovigen van wat voor geloof ook) heeft vaak geprobeerd mij als paganist (valt onder heksen, natuurreligie) "te redden" en op het goede pad te krijgen. Dit waren Jehova's getuigen, katholieken, protestanten en mormonen (die zijn ook in NL). Ik heb vaak met deze mensen gepraat over het geloof in het algemeen, vind het interessant om te horen hoe een ander geloof beleeft. Dan kom je er achter dat binnen hun eigen geloof een grote scheidslijn is tussen mannen en vrouwen (mormonen hebben zelf gescheiden diensten tussen mannen en vrouwen) En eigenlijk geen respect hebben voor anders gelovigen, ander geaarden, mensen met gaven. Geloof je niet in de bijbel dan ben je gedoemd om naar de hel te gaan ~~}> Tenzij je laat bekeren. :roll:

Ik heb respect voor gelovigen die ook respect hebben voor anderen ongeacht hun geaardheid, geloof, levenswijze en gaven. Voor opdringerige gelovigen heb ik geen respect, die hun geloof andere wil opdringen "omdat god het wil". Mijn godin eist dit niet van mij, tof wijf toch?

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:57

aikon ik ga mee in je gedachten gang, ik heb respect voor de gelovigen die andere respecteren, alleen ben ik er nog niet heel veel tegengekomen.
Die jehova's kwamen hier vroeger ook geregeld, toen ik jaren geleden de deur opendeed heb ik hen mijn gedacht gezegd, sindsdien hebben we hen niet meer aan de deur gehad :')
Ik ben vriendelijk gebleven hoor, maar toch echt wel even mijn mening laten horen. Daar hadden ze geen antwoord op...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:01

Ik respecteer gelovigen en maak maar weinig mee dat 'ze' mij niet respecteren. Jehova getuigen komen hier zeer regelmatig aan de deur. Ik stuur ze vriendelijk weer weg en heb daar nog nooit problemen mee gehad. De boekjes pak ik ook niet aan en zeg ze eerlijk dat ze bij mij direct naar het oud papier gaan. Tot nu toe geen problemen mee gehad hoor!! en tja... mochten ze moeilijk gaan doen dan roep ik n hond er wel bij... dan zijn ze zo weg!!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:02

Ik heb de Jehova's hier vriendelijk verzocht om mijn huis voortaan over te slaan en ik heb ze sindsdien niet meer aan de deur gehad.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:03

Ik denk dat mensen het woord respect nogal eens verwarren met iets anders.
Ik bedoel te zeggen dat het respecteren van iemand als mens los staat van het feit of jij zijn denkwijze of leefwijze goedkeurt. Ik kan best respect opbrengen voor bepaalde mensen, gewoon als medemens, maar dat wil niet zeggen dat ik het eens ben met zijn manier van leven en beleven.
In een discussie of dialoog mag je toch gewoon aan elkaar laten weten hoe je over iets denkt? Als ik het niet met iemand eens ben hoeft dat niet meteen te zeggen dat ik geen respect heb voor de ander.

Overigens staat er nergens in de Bijbel dat 'slechte' mensen naar de hel gaan. De mensen die dat verkondigen moeten zich dan zelf gaan verdiepen in wat de Bijbel daarover zegt. Ik ben het nog nergens tegengekomen, het tegendeel is zelfs waar.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:03

Ik zat vorige week -als atheïst- in de kerk op de begrafenis van mijn tante (gereformeerd).
Werkelijk... ik snáp het gewoon niet. Waarom zou iemand dat willen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:05

Quellian schreef:
Ik zat vorige week -als atheïst- in de kerk op de begrafenis van mijn tante (gereformeerd).

Wat zou iemand willen?
Welke specifieke dingen van de begrafenis snap je niet?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:07

Brainless schreef:
Wat zou iemand willen?

Het dood-gaan deel :+
Nee, wat denk je? Die hele poppenkast er omheen in de kerk. Begrafenis oke, maar dat prutsmuts over Jezus, Gods handen, God die tranen wegpakt, etc. Dat geleuter duurde 5 kwartier.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:08

Quellian schreef:

De vraag is of jouw tante het eigenlijk ook wel zo zou willen. Het is heel vaak zo dat mensen een geloof aanhangen omdat ze er in zijn grootgebracht en verder staan ze er niet bij stil.
Je gaat naar de kerk en zit je tijd daar uit, je zorgt goed voor je gezin en je naasten en dan hoop je maar dat je plekje in de hemel gekocht is.
De vraag is ook of dit wel de hele bedoeling is van het geloof en het gevoel dat veel mensen wel hebben om iets te willen 'aanbidden'.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:09

Quellian schreef:
Brainless schreef:
Wat zou iemand willen?

Het dood-gaan deel :+
Nee, wat denk je? Die hele poppenkast er omheen in de kerk. Begrafenis oke, maar dat prutsmuts over Jezus, Gods handen, God die tranen wegpakt, etc. Dat geleuter duurde 5 kwartier.

:+

5 kwartier valt nog mee hoor... ik heb ze al wel langer meegemaakt ;)
Voor (de meeste) christenen is een kerkdienst een belangrijk (mss wel het belangrijkste) deel van een begrafenis.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:11

mirim, mijn tante was een heel religieus vrouw.

5 kwartier valt mee? :+ Vond het een flinke zit!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:59

5 kwartier is niet zo gek hoor :n
Zoals gezegd (of was dat weer dat andere topic? :+) - ik vind het heerlijk, een rustpunt in de week, even iets anders dan de dagelijkse rompslomp en opgeladen worden. Maar dat verschilt natuurlijk ook per kerk en per persoon. Ik heb het dan natuurlijk over de gemiddelde kerkdienst en niet over een begrafenisdienst :+ maar ook als ik doodga, wil ik vanuit 'mijn' kerk begraven worden.
Ik ken de meeste mensen in onze kerk behoorlijk goed en ik weet dat er maar weinig zijn die daar anders over denken. In onze kerk is het grootste deel van de actieve leden ook echt wel serieus gelovig, niet 'omdat je nou eenmaal zo opgevoed bent'. Nou moet ik zeggen dat ik in een deel van het land woon waar het niet echt standaard is om iets anders dan vaag-katholiek te zijn, dat scheelt vast ook.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:01

Quellian schreef:
mirim, mijn tante was een heel religieus vrouw.

5 kwartier valt mee? :+ Vond het een flinke zit!

Ik vond er ook nooit geen bal aan, toen ben ik maar op gaan passen in de kerk. :') Vond ik veel leuker. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:58

mirim schreef:
russel schreef:
Wat ik jammer vind is dat ik regelmatig Jehova getuigen aan de deur krijg, ze komen dan met een auto speciaal naar mij toe, kennelijk sta ik in de boeken om koste wat kost omgeturnd te worden...woon in de bible belt...naar de protestanten gaan ze niet....waarom wel naar mij? Ik bedank steeds heel vriendelijk voor hun bezoek...maar ze blijven terug komen...vind ik eigenlijk niet echt respectvol

Jehovah's Getuigen komen bij iedereen aan deur, dus ook bij protestanten.
Ik weet niet waar je woont, maar misschien komen ze wel met de auto naar je toe omdat je niet in een straat woont waar je makkelijk van huis naar huis loopt?
Het terugkomen is niet uit disrespect, maar mensen kunnen veranderen, er kunnen dingen in iemands leven gebeuren die er voor zorgen dat je wel wat meer over God of over de Bijbel wilt weten.

Tja was maar waar, maar wij wonen in lintbebouwing, dus of speciaal naar mij toe en auto voor mijn deur neerzetten of bij allemaal langs...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:50

Haahaha, als ik je onderschrift had gelezen had ik het kunnen weten :D
Maar de Getuigen werken over het algemeen vrij georganiseerd. Ze bezoeken ook de mensen na die eerst niet thuis waren. Daardoor kan het ook lijken dat ze alleen voor jou komen en niet voor iedereen?
Ze kunnen toch niet weten of er gelovige mensen of ongelovige mensen achter de deur wonen? Om daar een administratie van bij te houden zou wel erg ver voeren....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 02:32

Hoe dan ook, het blijft brutaal, ik ga ook niet bij hen langs om te proberen ze van mijn levensvisie te overtuigen....

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 02:43

Wij zijn 'Southern Baptists'.
HIER is daar in het heel kort wat over te lezen.

Verder heb ik, toen ik nog in NL woonde, wel eens Jehova's Getuigen aan de deur gehad, ja. Nooit problemen mee gehad. Omdat het niet jouw geloofsovertuiging is, betekend niet dat je maar grof moet zijn. Als je gewoon op een nette manier verteld dat je niet geinteresseerd bent, is mijn ervaring dat ze je een boekje geven en naar het volgende huis gaan.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 05:30

mirim schreef:
Overigens staat er nergens in de Bijbel dat 'slechte' mensen naar de hel gaan. De mensen die dat verkondigen moeten zich dan zelf gaan verdiepen in wat de Bijbel daarover zegt. Ik ben het nog nergens tegengekomen, het tegendeel is zelfs waar.

Dan stel ik toch voor dat je zelf de bijbel eens neemt, en eens opnieuw leest. Of je moet met een heel vreemde vertaling voor je zitten. Of de kinderbijbel of zo..

Hier komen geen Jehova getuigen langs, het moet 20 jaar geleden zijn dat ik er nog van dichtbij heb gezien (afgezien van de massa's zieltjeswinners die ik in Afrika tegen kwam). En maar goed ook, ik vind het van weinig tolerantie getuigen als je denkt dat je het recht hebt zomaar bij iemand aan te bellen met als doel iemand te overtuigen van je eigen geloof. Ik vind dat echt nog een graad storender als verkopers aan de deur.

Citaat:
Ze kunnen toch niet weten of er gelovige mensen of ongelovige mensen achter de deur wonen?

Nee, dus ga je niet met je geloof leuren aan de deur.. Mensen die willen gelovig zijn, en dan ook nog eens als Jehova, komen echt zelf wel om informatie.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 10:52

Mirim dan moet je toch eens openbaringen lezen laatste Bijbelboek ;-)

Ik heb overgens echt wel humor, best veel zelfs en sommige bijbelgrapjes kan ik ook waarderen.

Over respect: ik hoef het niet met iemand eens te zijn om die persoon te respecteren. Gaat ook om het in je eigen waarde laten.

Zie ook verschillende opmerkingen over rokjes voorbij komen, die rokjes is gebaseerd op een tekst waarin staat dat vrouwen geen mannenkleding mogen dragen. Nu is het volgens mij alleen zo dat in de tijd dat het geschreven werd de vrouwen juist een soort broek ook droegen die sloot om de enkels, de mannen droege een soort van jurken...... mijns inziens gaat het meer om travestie dan de vraag of je als vrouw een rok of broek draagt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:16

Travestie kan een mens niks aan doen.